ROVER 216 GSI
ER
Marijke
Young Mister Rover volwassen
Multi-
voor
Hyundai
point
injectie
Duitse keuringsstatistiek
gunstig voor Toyota Carina
r?
PARC
1
ëmër
Tilburger in Internationale
Peugeot Coke Rally in Denemarken
mei 1990-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 mei 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
>r
Familietrekken
Positief
Automaat
le vijl
:htbr<
.00 uur
Verheid van
xiand.
n
e
n
'up
i de
jer
>53
ree
ÏU-
rzal
se-
>menzode
or de acl
jrder heeft de
opengac
bindings
waarop
tigd is.
ons,
ar!
3 1986(5)
3 1985(3)
1987 (4)
3 1987(10)
3 1982(3)
1987 (4)
3 1984(6)
3 1984(10)
3 1989(—
3 1986(—
3 1985(5)
3 1988(3)
3 1987(2)
heid en acceleratie natuurlijk ver
beterd zijn.
Hyundai importeur Greenib heeft
“"’oor gekozen alleen de duurde-
jny en Excel modellen van de
nieuwe krachtbron te voorzien. De
in juni te verwachten Scoupé zal
uitsluitend met injectie worden uit
gerust. De nieuwe krachtbron kan
nu bovendien worden gecombi
neerd met een moderne viertraps
automaat, in tegenstelling tot de
drietraps op de carburatiemotor.
De nieuwe bak heeft de keuzemo
gelijkheid voor Power en Econo
my.
De Pony 3-deurs is er als 1.5i GT,
b|.
1984(1)
1980(3)
1986(1)
1985(3)
1988(1)
1984(2)
1987(5)
3 1987(2)
3 1988(4)
1987(1)
3 1988(2)
3 1989(10)
3 1989(1)
3 1988(3)
3 1987(10)
3 1987(2)
3 1986(9)
3 1987(12)
3 1987(2)
3 1985(4)
3 1983(6)
3 1987(6)
3 1985(2)
3 1984(3)
3 1988(1)
3 1987(1)
3 1988(2)
1987 (4)
3 1987(11)
3 1986(—
3 1984(3)
comfortniveau. De onafhankelijke
wielophanging met schroefveren
en voor en achter een stabilisator-
stang zorgen voor prima weglig-
ging en prettige afvering. Een
heerlijke auto om lange afstand
onder afwisselende omstandighe
den mee af te leggen.
Stuurverstelling
Het huidige Rover-programma kent maar liefst twee
verschillende 200-series. De 213 en 216 sedan zijn geba
seerd op de Honda Civic Sedan van de vorige genera
tie. De auto werd enkele jaren geleden onder de leus
"Young Mister Rover" op de markt gebracht. Dit model
zal later in het jaar door de 400 vervangen worden. De
nieuwe vijfdeurs Rover 200-reeks heeft de nieuwe Hon
da Concerto als basis en wordt als 214 geleverd met
een eigen 1.4 liter Rover motor en met de 1.6 liter multi
point injectie in de 216. De nieuwe 200 is een nog jonge
re maar meer volwassen Mister Rover. We reden de 216
GSi.
ceerde rapport wordt een ovei
zicht gegeven van een reeks
gangbare auto's van drie, vijf
acht jaar oud.
Het uiterlijk van de Honda Con
certo en Rover 200 komt vrijwel
volledig overeen. Toch hebben
beide merken door verschillende
kleine details een eigen uitstraling
weten verkrijgen. De achterkant
van de Rover kenmerkt zicht door
heldere lichtunits die kleiner zijn
dan van de Honda. De brede ach
terklep, die tot aan de bumper
opengaat, heeft een zwarte ver-
jsplaat tussen de lichten,
het nummerbord beves-
944, Volvo 240 en Mazda 626.
Bij de acht jaar oude auto's staat
de Opel Ascona C bovenaan ge
volgd door de Mercedes S-klasse
en wederom de Toyota Carina. Bij
de auto's in deze leeftijd bleek een
kwart van de ter keuring aange
boden auto's verkeersonveilig te
zijn.
Bij de auto's van drie jaar blijk
nog altijd vier procent in een te
nisch slechte staat te verkeren,
besten komen de Toyota Carin
en Toyota Starlet uit de bus. Re
pectievelijk 0,8 en 1,5 procent x
de gekeurde auto's hadden ee
defect. De eerste tien plaatsen
worden verder ingenomen doe
de Mazda 626, Toyota Corolla,
Mitsubishi Colt, Opel Ascona,
Ford Scorpio, Honda Civic, Ho
da Accord en Audi 100/200.
- en
ranwoi
verd met een multi-poii-
nisch injectiesysteem in plaats ervoo:
van de tot nog toe gebruikte elek- ^0I
tronisch geregelde carburateur.
Beide varianten van de 1.5 liter
krachtbron worden uiteraard
voorzien van een geregelde drie
wegkatalysator en voldoen aan
de US'83-norm. De injectiemotor
biedt echter meer motorvermogen.
Dit nam toe met 17% tot 62 kW bij
5500 tr/min, tegen 53 kW bij de
carburatie-versie. Het koppel
bleef vrijwel gelijk, terwijl topsnel-
Maar het gevoel van comfort en
luxe wordt niet alleen door het fij
ne onderstel gegeven. Ook het
zeer net uitgevoerde interieur kon
ons zeer behagen. Met de centra
le vergrendeling worden alle vier
grotere »uu vertoond.
xcte auto veel luxe vraagt. 9oec*
to is daarom erg compleet het hohudtde Lofdruim-
te niet over. De bestuurdersstoel is
in hoogte verstelbaar, maar in de
Verschillende modellen uit de
Hyundai Pony- en Excel-reeks
kunnen voortaan worden gele-
rint elektro-
in plaats
de aan de start verschijnen met
startnummer 15. Dat zij daar kun
nen starten is vooral te danken
aan de steun die zij krijgen van
garage Strijbosch die gevestigd is
op de Korvelseweg in Tilburg.
Zonder de inspanningen van dit
bedrijf was de auto van de twee
rallyrijders, een ex-fabrieks Pei
"May Weg(gen) Ermee is
de tekst van een sticker die
ik laatst achterop een
vrachtwagen geplakt zag.
Het plaatsje dat Gerard
Cox laatst gemaakt heeft
liegt er trouwens ook niet
om. Populaire dame die
Maij Weggen! Wat zal er
veel veranderen als alle
plannen doorgaan die zij
voor ons in petto heeft. Wat
zal het worden met z'n al
len in de trein of bus of in
een pooling auto, lekker
knus? Of elektrieke auto's?
Die zit er namelijk ook aan
te komen. Misschien een
goed idee om tegen die tijd
aandelen te kopen van bat
terijen! We zullen wel zien,
voorlopig rijden we alle
maal nog gewoon door.
Deze week reed ik met de
nieuwe Rover 200 serie. Een
compleet nieuwe look, zeker
als je het oude snoekmodel
nog in je hoofd hebt. Schitte
rende techniek, stijl en spor
tiviteit zijn in deze auto sa
mengebracht tot n geheel.
Het model van deze 200 is
nagenoeg helemaal nieuw.
De onderste laag is uitge
voerd in een zwarte bum-
per-look. De raamstijlen en
buitenspiegels zijn even
eens zwart. Weinig chroom
dus maar heel sjiek, zeker
met een juiste steunkleur. De
rode striping is de bumper
geeft er een sportief tintje
aan. Je kunt eventueel ook
nog een kleine spoiler op de
achterklep (laten) zetten
maar voor mij heeft deze
Rover dat niet nodig. De an
tenne heeft een typische
plaats gekregen: aan de
bestuurderskant bovenop
het dak in de hoek. Terwijl
de neus je nog doet herinne
ren aan het oude model, is
de achterkant totaal nieuw
met de integratie van de
vijfde deur en de mooie,
vierkante achterlichten. Om
even bij de achterkant te
blijven:op alle modellen
zit standaard een ruitenwis
ser met sproeier en interval.
De kofferbak is goed voor
vier grote koffers, een beau
tycase en een sporttas.
Praktisch en heel handig is
de lage tildrempel. Uiter
aard is de kofferbak fraai
bekleed. In het interieur
wordt je blik onmiddellijk
getrokken naar een strip
van chroom op de deur
drempel met het sierlijke op
schrift "Rover". De walnote-
houten accenten in het
dashboard en de deurpane
len "are real English class"!
De beide deurpanelen zijn
geheel bekleed evenals de
hemel. Aan beide voorpor-
tieren zijn handige opberg-
vakken bevestigd. Het mid
denconsole bevat een as
bak en aansteker. Het in-
strumentenpaneel bevat een
km-dagteller, een toerentel-
ler, een benzine- en tempe
ratuurmeter en de diverse
waarschuwingslampjes zijn
ook aanwezig. Wat opvalt is
het uitgebreide verwar-
mings- en ventilatiesysteem,
en dat digitale klokje, dat
zou je niet verwachten in
een Engelse auto. Toch
staat het grappig. Bijna al
les is verstelbaar aan de
stoelen. Het electrisch ver
nuft is in deze Rover ook
present: de ramen, de (ver
warmde) buitenspiegels, de
centrale deurvergrendeling.
Overigens: de achterbank is
neer te klappen. Dat is per
fect. Verrassend is dat hij
zich op asymetrische wijze
laat neerklappen.
Dat en nog veel meer biedt
deze nieuwe Rover. Tel
daarbij op dat het rijden in
deze auto een zeer aange
name bezigheid is, dat de
wegligging goed is evenals
de vering en dat het comfort
de rijder tegemoet lacht. Re
denen te over dus om deze
Rover in uw keuze voor een
nieuwe wagen mee te ne
men.
Hierbij moet echter wel opgemerkt
worden dat ons exemplaar nog
geen katalysator had. Alle exem
plaren die in ons land worden ge
leverd, hebben dit echter wel. Het
beinvloed daarentegen wel in ge
ringe mate het verbruik en de
prestaties.
Ondanks het feit dat Rover zich
met deze auto wil richten op een
kieskeurig publiek, wat voor kwa
liteit graag iets meer wil betalen,
zijn de prijzen van de nieuweling
bijzonder gunstig. De door ons ge
teste 216 GSi is er vanaf
f.34.295, Inclusief de extra's zo
als metaallok en het schuifdak
kost de auto f.36.760,= en ook dat
blijft aanvaardbaar. Dezelfde
auto is ook met een automatische
versnellingsbak te koop. Er is ech
ter al een Rover 214 Si met de klei
nere motor en een iets minder
complete uitrusting vanaf
f.27.995,-.
Rover lijkt op de goede weg te
zijn. Ondanks zijn samenwerking
met het Japanse Honda, krijgt het
merk weer een eigen gezicht. De
nieuwe 200 past daar uitstekend
in. Aan het einde van het jaar
de serie compleet zijn met de s
danversie die als Rover 400 door
het leven zal gaan en de drie-
deurs uitvoering.
geot 205 GTI19 niet op tijd klaar
geweest. De wagen was namelijk
driemaal over de kop gegaan met
de Holland Hellendoom Rally en
de carrosserie was volledig ver
nield. Den Exter en Van Lith ein
digden in 1989 als 8e in het Inter
nationaal Nederlands Kamioen-
schap.
een uitgebreid bedieningspaneel
in het portier opgenomen om alle
vier de ruiten elektrisch te openen
en sluiten. Ter beveiliging zijn de
achterruiten te blokkeren. Natuur
lijk zijn in een dergelijk luxe uitge
voerde auto getinte ruiten stan
daard. Boven in de voorruit is een
schaduwband aangebracht.
GSi achter de naam van deze 216
staat voor de meest complete uit
rusting. Zaken als een digitaal
klokje, zes luidsprekers, vertra
ging op de binnenverlichting, een
60/40 deelbaar neerklapbare
achterbank, van binnenuit te ope
nen benzine- en achterklep en
elektrisch bediende en verwarm
de buitenspiegels worden af- fa
briek geleverd. Hierdoor blijft er
nog maar weinig te wensen over.
Het lijstje opties vermeldt alleen
metaallok, lederen bekleding,
lichtmetalen velgen, airco, het
glazen schuif/kanteldak en ABS.
Het totaalbeeld van de nieuwe
Rover 216 is meer dan positief. De
auto is comfortabel, makkelijk te
bedienen, compleet van uitrusting
en aardig om te zien. Ook het
brandstofverbruik bleef met een
gemiddelde van 1 liter op 11,5 ki
lometer zeer binnen de perken.
GT automaat en GTX. De GT kost
f.24.895,= terwijl de GTX een in
vestering van f.27.095,= vergt. De
automaat staat in de prijslijst voor
f.29.295,=. De Excel komt er in vier
verschillende uitgaves met injec
tie. De 1.5i SX kost f.27.795,=, de
SLX f.29.295,= en de SGX
f.31.495,=. Tot slot is er dan nog
de SLX automaat voor f.32.195,=.
Aan de vernieuwde krachtbron is
een Motor Management Systeem
gekoppeld wat niet alleen de ont
steking en inspuiting regelt, maar
ook gebruikt kan worden bij het
vaststellen van eventuele storin
gen via de diagnose-apparatuur
van de dealers.
Het instrumentarium is compleet
met een toerenteller. Alle knopjes
en hendels zitten op de juiste
plaats en voelen degelijk aan. Dat
laatste was overigens in het verle
den wel eens anders. Door de sa
menwerking met Japan is de kwa
liteit van de producten van de
Britse autoindustrie aanmerkelijk
toegenomen.
De bediening van versnellings
bak, pedalen en alle andere func
ties gaat erg licht en gemakkelijk.
Door de stuurbekrachtiging is de
216 ook makkelijk een hoek om te
zetten. Aan bestuurderszijde is
Op 18 en 19 mei wordt in Kalund-
borg in Denemarken de Interna
tionale Peugeot Coke Rally verre
den die meetelt voor het Deens
Kampioenschap en de Euro-Cup
Autorally. Op uitnodiging van
organisatie zal ook de Tilburgt
Walther den Exter samen met
Goris van Lith uit Wijk bij Duurste-
Merk en type: Rover 216 GSi
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1590 cc
Boring x slag: 75 x 90 mm
Vermogen: 112 pk bij 6300 tr/min
Koppel: 138 Nm bij 5200 tr/min
1 Prestaties: topsnelheid 191 km/u
acceleratie 0-100 in 9,9 sec.
Afmetingen: lengte 4,22 meter,
breedte 1,68 meter
- Gewicht: 1110 kg
Verbruik: bij 90 km/u 7,0 liter/100
km
bij 120 km/u 9,0 liter/100 km
Prijs: f.34.295,.=
laagste stand zit je nog bijna met
het hoofd tegen het dak aan. Bij
de standaard versie met vast dak
heb je hier minder last van.
Het meubilair is met een velours
stof bekleed. Alhoewel de stoelen
niet al te groot lijken’, geven ze
voldoende steun en zitten ze ook
na lange afstanden prettig. De
verstelbaarheid is normaal, terwijl
samen met de stuurverstelling een
goede zit te creeeren is. Zowel
voor- als achterpassagiers be
schikken over hoofdsteunen. Deze
zijn echter niet klein uitgevallen
en benemen zodoende iets van het
zicht door de achteruitkijkspiegel.
- Verder heeft de Rover 200 een fors
k ver door naar ach- ruitoppervlak, zodat je naar alle
>r de hoofdruimte ach- andere kanten een ruime blik kunt
nor- werpen.
met Al bij het openen van een portier
is duidelijk dat je met een Engelse
auto te maken hebt. Op de dorpel-
panelen is de naam Rover aange
bracht, terwijl zowel op dash
board als op de portierpanelen
echt wortelnotehout is aange
bracht. Wat vorm betreft is het
dashboard gelijk aan dat van de
corresponderende Honda, maar
door het hout ziet het er erg chi
que uit.
De Duitse TuV, die jaarlijkse de
keuringen voor het autopark van
onze Oosterburen verzorgd, houdt
nauwgezet van alle autotypes bij
wat aan de controleerde auto's
mankeerde. In totaal worden er in
Duitsland jaarlijks 9 miljoen auto's
ter keuring aangeboden op 500
keuringsstations. Jaarlijks publi
ceert de TuV een rapport over
auto's waarvan er minimaal 5f
exemplaren werden gecontro-
Europeanen weer wat beter te
scoren. Echter de Toyota Carina
gaat hier nog steeds aan kop met
slechts in 2,9 procent van de ge
vallen een defect. Nummer 2 tot en
met 10 worden bezet dor de Nis
san Sunny, Mercedes W124, Toyo
ta Corolla, Opel Ascona, Opel Ka-
dett, Mercedes 190, Porsche 924/
Op de flanken zijn brede be-
schermstrips aangebracht die
voorzien zijn van een rode inleg-
bies. Deze bies loopt ook over de
bumpers. Het onderste deel van
de carrosserie is grijs gespoten.
Zeer kenmerkend is het front,
waardoor de 200 familietrekken
met de grotere 800 vertoond.
Rover richt
op een
compac
De auto is daarom erg compleet
uitgevoerd, wat al vanaf de bui
tenkant goed te zien is. Nette wiel
doppen, in de carrosseriekleur
gespoten portierhendels, een ach-
terruitwisser, twee buitenspiegels
en dubbele koplampen behoren
tot de standaarduitvoering. Het
glazen schuif/kanteldak waarmee'
onze testauto was uitgerust,
vraagt een meerprijs.
De 1.6 liter krachtbron met 4 klep
pen per cylinder en het bekende
PGM-Fi multipoint injectiesysteem
is volledig van Honda overgeno
men, evenals de soepel schake
lende vijfversnellingsbak. De
krachtbron levert een vermogen
van 112 pk wat bij 6300 tr/min be
schikbaar is. Bepaald licht is de
Rover niet, hij weegt maar liefst
1110 kg schoon aan de haak. Toch
levert het geheel meer dan aan
vaardbare prestaties zoals een
top van ruim 190 km/u en een ac
celeratie van 0 tot 100 in 9,9 secon
den. Als de motor op toeren ge
houden wordt, laat de auto zich
vlot door het verkeersgekrioel be
wegen.
Een zeer positieve eigenschap
van de Rover 216 GSi is zijn hoge
IXttl