ROVER 216 GSI ER Marijke Young Mister Rover volwassen Multi- voor Hyundai point injectie Duitse keuringsstatistiek gunstig voor Toyota Carina r? PARC 1 ëmër Tilburger in Internationale Peugeot Coke Rally in Denemarken mei 1990-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 17 mei 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER >r Familietrekken Positief Automaat le vijl :htbr< .00 uur Verheid van xiand. n e n 'up i de jer >53 ree ÏU- rzal se- >menzode or de acl jrder heeft de opengac bindings waarop tigd is. ons, ar! 3 1986(5) 3 1985(3) 1987 (4) 3 1987(10) 3 1982(3) 1987 (4) 3 1984(6) 3 1984(10) 3 1989(— 3 1986(— 3 1985(5) 3 1988(3) 3 1987(2) heid en acceleratie natuurlijk ver beterd zijn. Hyundai importeur Greenib heeft “"’oor gekozen alleen de duurde- jny en Excel modellen van de nieuwe krachtbron te voorzien. De in juni te verwachten Scoupé zal uitsluitend met injectie worden uit gerust. De nieuwe krachtbron kan nu bovendien worden gecombi neerd met een moderne viertraps automaat, in tegenstelling tot de drietraps op de carburatiemotor. De nieuwe bak heeft de keuzemo gelijkheid voor Power en Econo my. De Pony 3-deurs is er als 1.5i GT, b|. 1984(1) 1980(3) 1986(1) 1985(3) 1988(1) 1984(2) 1987(5) 3 1987(2) 3 1988(4) 1987(1) 3 1988(2) 3 1989(10) 3 1989(1) 3 1988(3) 3 1987(10) 3 1987(2) 3 1986(9) 3 1987(12) 3 1987(2) 3 1985(4) 3 1983(6) 3 1987(6) 3 1985(2) 3 1984(3) 3 1988(1) 3 1987(1) 3 1988(2) 1987 (4) 3 1987(11) 3 1986(— 3 1984(3) comfortniveau. De onafhankelijke wielophanging met schroefveren en voor en achter een stabilisator- stang zorgen voor prima weglig- ging en prettige afvering. Een heerlijke auto om lange afstand onder afwisselende omstandighe den mee af te leggen. Stuurverstelling Het huidige Rover-programma kent maar liefst twee verschillende 200-series. De 213 en 216 sedan zijn geba seerd op de Honda Civic Sedan van de vorige genera tie. De auto werd enkele jaren geleden onder de leus "Young Mister Rover" op de markt gebracht. Dit model zal later in het jaar door de 400 vervangen worden. De nieuwe vijfdeurs Rover 200-reeks heeft de nieuwe Hon da Concerto als basis en wordt als 214 geleverd met een eigen 1.4 liter Rover motor en met de 1.6 liter multi point injectie in de 216. De nieuwe 200 is een nog jonge re maar meer volwassen Mister Rover. We reden de 216 GSi. ceerde rapport wordt een ovei zicht gegeven van een reeks gangbare auto's van drie, vijf acht jaar oud. Het uiterlijk van de Honda Con certo en Rover 200 komt vrijwel volledig overeen. Toch hebben beide merken door verschillende kleine details een eigen uitstraling weten verkrijgen. De achterkant van de Rover kenmerkt zicht door heldere lichtunits die kleiner zijn dan van de Honda. De brede ach terklep, die tot aan de bumper opengaat, heeft een zwarte ver- jsplaat tussen de lichten, het nummerbord beves- 944, Volvo 240 en Mazda 626. Bij de acht jaar oude auto's staat de Opel Ascona C bovenaan ge volgd door de Mercedes S-klasse en wederom de Toyota Carina. Bij de auto's in deze leeftijd bleek een kwart van de ter keuring aange boden auto's verkeersonveilig te zijn. Bij de auto's van drie jaar blijk nog altijd vier procent in een te nisch slechte staat te verkeren, besten komen de Toyota Carin en Toyota Starlet uit de bus. Re pectievelijk 0,8 en 1,5 procent x de gekeurde auto's hadden ee defect. De eerste tien plaatsen worden verder ingenomen doe de Mazda 626, Toyota Corolla, Mitsubishi Colt, Opel Ascona, Ford Scorpio, Honda Civic, Ho da Accord en Audi 100/200. - en ranwoi verd met een multi-poii- nisch injectiesysteem in plaats ervoo: van de tot nog toe gebruikte elek- ^0I tronisch geregelde carburateur. Beide varianten van de 1.5 liter krachtbron worden uiteraard voorzien van een geregelde drie wegkatalysator en voldoen aan de US'83-norm. De injectiemotor biedt echter meer motorvermogen. Dit nam toe met 17% tot 62 kW bij 5500 tr/min, tegen 53 kW bij de carburatie-versie. Het koppel bleef vrijwel gelijk, terwijl topsnel- Maar het gevoel van comfort en luxe wordt niet alleen door het fij ne onderstel gegeven. Ook het zeer net uitgevoerde interieur kon ons zeer behagen. Met de centra le vergrendeling worden alle vier grotere »uu vertoond. xcte auto veel luxe vraagt. 9oec* to is daarom erg compleet het hohudtde Lofdruim- te niet over. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, maar in de Verschillende modellen uit de Hyundai Pony- en Excel-reeks kunnen voortaan worden gele- rint elektro- in plaats de aan de start verschijnen met startnummer 15. Dat zij daar kun nen starten is vooral te danken aan de steun die zij krijgen van garage Strijbosch die gevestigd is op de Korvelseweg in Tilburg. Zonder de inspanningen van dit bedrijf was de auto van de twee rallyrijders, een ex-fabrieks Pei "May Weg(gen) Ermee is de tekst van een sticker die ik laatst achterop een vrachtwagen geplakt zag. Het plaatsje dat Gerard Cox laatst gemaakt heeft liegt er trouwens ook niet om. Populaire dame die Maij Weggen! Wat zal er veel veranderen als alle plannen doorgaan die zij voor ons in petto heeft. Wat zal het worden met z'n al len in de trein of bus of in een pooling auto, lekker knus? Of elektrieke auto's? Die zit er namelijk ook aan te komen. Misschien een goed idee om tegen die tijd aandelen te kopen van bat terijen! We zullen wel zien, voorlopig rijden we alle maal nog gewoon door. Deze week reed ik met de nieuwe Rover 200 serie. Een compleet nieuwe look, zeker als je het oude snoekmodel nog in je hoofd hebt. Schitte rende techniek, stijl en spor tiviteit zijn in deze auto sa mengebracht tot n geheel. Het model van deze 200 is nagenoeg helemaal nieuw. De onderste laag is uitge voerd in een zwarte bum- per-look. De raamstijlen en buitenspiegels zijn even eens zwart. Weinig chroom dus maar heel sjiek, zeker met een juiste steunkleur. De rode striping is de bumper geeft er een sportief tintje aan. Je kunt eventueel ook nog een kleine spoiler op de achterklep (laten) zetten maar voor mij heeft deze Rover dat niet nodig. De an tenne heeft een typische plaats gekregen: aan de bestuurderskant bovenop het dak in de hoek. Terwijl de neus je nog doet herinne ren aan het oude model, is de achterkant totaal nieuw met de integratie van de vijfde deur en de mooie, vierkante achterlichten. Om even bij de achterkant te blijven:op alle modellen zit standaard een ruitenwis ser met sproeier en interval. De kofferbak is goed voor vier grote koffers, een beau tycase en een sporttas. Praktisch en heel handig is de lage tildrempel. Uiter aard is de kofferbak fraai bekleed. In het interieur wordt je blik onmiddellijk getrokken naar een strip van chroom op de deur drempel met het sierlijke op schrift "Rover". De walnote- houten accenten in het dashboard en de deurpane len "are real English class"! De beide deurpanelen zijn geheel bekleed evenals de hemel. Aan beide voorpor- tieren zijn handige opberg- vakken bevestigd. Het mid denconsole bevat een as bak en aansteker. Het in- strumentenpaneel bevat een km-dagteller, een toerentel- ler, een benzine- en tempe ratuurmeter en de diverse waarschuwingslampjes zijn ook aanwezig. Wat opvalt is het uitgebreide verwar- mings- en ventilatiesysteem, en dat digitale klokje, dat zou je niet verwachten in een Engelse auto. Toch staat het grappig. Bijna al les is verstelbaar aan de stoelen. Het electrisch ver nuft is in deze Rover ook present: de ramen, de (ver warmde) buitenspiegels, de centrale deurvergrendeling. Overigens: de achterbank is neer te klappen. Dat is per fect. Verrassend is dat hij zich op asymetrische wijze laat neerklappen. Dat en nog veel meer biedt deze nieuwe Rover. Tel daarbij op dat het rijden in deze auto een zeer aange name bezigheid is, dat de wegligging goed is evenals de vering en dat het comfort de rijder tegemoet lacht. Re denen te over dus om deze Rover in uw keuze voor een nieuwe wagen mee te ne men. Hierbij moet echter wel opgemerkt worden dat ons exemplaar nog geen katalysator had. Alle exem plaren die in ons land worden ge leverd, hebben dit echter wel. Het beinvloed daarentegen wel in ge ringe mate het verbruik en de prestaties. Ondanks het feit dat Rover zich met deze auto wil richten op een kieskeurig publiek, wat voor kwa liteit graag iets meer wil betalen, zijn de prijzen van de nieuweling bijzonder gunstig. De door ons ge teste 216 GSi is er vanaf f.34.295, Inclusief de extra's zo als metaallok en het schuifdak kost de auto f.36.760,= en ook dat blijft aanvaardbaar. Dezelfde auto is ook met een automatische versnellingsbak te koop. Er is ech ter al een Rover 214 Si met de klei nere motor en een iets minder complete uitrusting vanaf f.27.995,-. Rover lijkt op de goede weg te zijn. Ondanks zijn samenwerking met het Japanse Honda, krijgt het merk weer een eigen gezicht. De nieuwe 200 past daar uitstekend in. Aan het einde van het jaar de serie compleet zijn met de s danversie die als Rover 400 door het leven zal gaan en de drie- deurs uitvoering. geot 205 GTI19 niet op tijd klaar geweest. De wagen was namelijk driemaal over de kop gegaan met de Holland Hellendoom Rally en de carrosserie was volledig ver nield. Den Exter en Van Lith ein digden in 1989 als 8e in het Inter nationaal Nederlands Kamioen- schap. een uitgebreid bedieningspaneel in het portier opgenomen om alle vier de ruiten elektrisch te openen en sluiten. Ter beveiliging zijn de achterruiten te blokkeren. Natuur lijk zijn in een dergelijk luxe uitge voerde auto getinte ruiten stan daard. Boven in de voorruit is een schaduwband aangebracht. GSi achter de naam van deze 216 staat voor de meest complete uit rusting. Zaken als een digitaal klokje, zes luidsprekers, vertra ging op de binnenverlichting, een 60/40 deelbaar neerklapbare achterbank, van binnenuit te ope nen benzine- en achterklep en elektrisch bediende en verwarm de buitenspiegels worden af- fa briek geleverd. Hierdoor blijft er nog maar weinig te wensen over. Het lijstje opties vermeldt alleen metaallok, lederen bekleding, lichtmetalen velgen, airco, het glazen schuif/kanteldak en ABS. Het totaalbeeld van de nieuwe Rover 216 is meer dan positief. De auto is comfortabel, makkelijk te bedienen, compleet van uitrusting en aardig om te zien. Ook het brandstofverbruik bleef met een gemiddelde van 1 liter op 11,5 ki lometer zeer binnen de perken. GT automaat en GTX. De GT kost f.24.895,= terwijl de GTX een in vestering van f.27.095,= vergt. De automaat staat in de prijslijst voor f.29.295,=. De Excel komt er in vier verschillende uitgaves met injec tie. De 1.5i SX kost f.27.795,=, de SLX f.29.295,= en de SGX f.31.495,=. Tot slot is er dan nog de SLX automaat voor f.32.195,=. Aan de vernieuwde krachtbron is een Motor Management Systeem gekoppeld wat niet alleen de ont steking en inspuiting regelt, maar ook gebruikt kan worden bij het vaststellen van eventuele storin gen via de diagnose-apparatuur van de dealers. Het instrumentarium is compleet met een toerenteller. Alle knopjes en hendels zitten op de juiste plaats en voelen degelijk aan. Dat laatste was overigens in het verle den wel eens anders. Door de sa menwerking met Japan is de kwa liteit van de producten van de Britse autoindustrie aanmerkelijk toegenomen. De bediening van versnellings bak, pedalen en alle andere func ties gaat erg licht en gemakkelijk. Door de stuurbekrachtiging is de 216 ook makkelijk een hoek om te zetten. Aan bestuurderszijde is Op 18 en 19 mei wordt in Kalund- borg in Denemarken de Interna tionale Peugeot Coke Rally verre den die meetelt voor het Deens Kampioenschap en de Euro-Cup Autorally. Op uitnodiging van organisatie zal ook de Tilburgt Walther den Exter samen met Goris van Lith uit Wijk bij Duurste- Merk en type: Rover 216 GSi Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1590 cc Boring x slag: 75 x 90 mm Vermogen: 112 pk bij 6300 tr/min Koppel: 138 Nm bij 5200 tr/min 1 Prestaties: topsnelheid 191 km/u acceleratie 0-100 in 9,9 sec. Afmetingen: lengte 4,22 meter, breedte 1,68 meter - Gewicht: 1110 kg Verbruik: bij 90 km/u 7,0 liter/100 km bij 120 km/u 9,0 liter/100 km Prijs: f.34.295,.= laagste stand zit je nog bijna met het hoofd tegen het dak aan. Bij de standaard versie met vast dak heb je hier minder last van. Het meubilair is met een velours stof bekleed. Alhoewel de stoelen niet al te groot lijken’, geven ze voldoende steun en zitten ze ook na lange afstanden prettig. De verstelbaarheid is normaal, terwijl samen met de stuurverstelling een goede zit te creeeren is. Zowel voor- als achterpassagiers be schikken over hoofdsteunen. Deze zijn echter niet klein uitgevallen en benemen zodoende iets van het zicht door de achteruitkijkspiegel. - Verder heeft de Rover 200 een fors k ver door naar ach- ruitoppervlak, zodat je naar alle >r de hoofdruimte ach- andere kanten een ruime blik kunt nor- werpen. met Al bij het openen van een portier is duidelijk dat je met een Engelse auto te maken hebt. Op de dorpel- panelen is de naam Rover aange bracht, terwijl zowel op dash board als op de portierpanelen echt wortelnotehout is aange bracht. Wat vorm betreft is het dashboard gelijk aan dat van de corresponderende Honda, maar door het hout ziet het er erg chi que uit. De Duitse TuV, die jaarlijkse de keuringen voor het autopark van onze Oosterburen verzorgd, houdt nauwgezet van alle autotypes bij wat aan de controleerde auto's mankeerde. In totaal worden er in Duitsland jaarlijks 9 miljoen auto's ter keuring aangeboden op 500 keuringsstations. Jaarlijks publi ceert de TuV een rapport over auto's waarvan er minimaal 5f exemplaren werden gecontro- Europeanen weer wat beter te scoren. Echter de Toyota Carina gaat hier nog steeds aan kop met slechts in 2,9 procent van de ge vallen een defect. Nummer 2 tot en met 10 worden bezet dor de Nis san Sunny, Mercedes W124, Toyo ta Corolla, Opel Ascona, Opel Ka- dett, Mercedes 190, Porsche 924/ Op de flanken zijn brede be- schermstrips aangebracht die voorzien zijn van een rode inleg- bies. Deze bies loopt ook over de bumpers. Het onderste deel van de carrosserie is grijs gespoten. Zeer kenmerkend is het front, waardoor de 200 familietrekken met de grotere 800 vertoond. Rover richt op een compac De auto is daarom erg compleet uitgevoerd, wat al vanaf de bui tenkant goed te zien is. Nette wiel doppen, in de carrosseriekleur gespoten portierhendels, een ach- terruitwisser, twee buitenspiegels en dubbele koplampen behoren tot de standaarduitvoering. Het glazen schuif/kanteldak waarmee' onze testauto was uitgerust, vraagt een meerprijs. De 1.6 liter krachtbron met 4 klep pen per cylinder en het bekende PGM-Fi multipoint injectiesysteem is volledig van Honda overgeno men, evenals de soepel schake lende vijfversnellingsbak. De krachtbron levert een vermogen van 112 pk wat bij 6300 tr/min be schikbaar is. Bepaald licht is de Rover niet, hij weegt maar liefst 1110 kg schoon aan de haak. Toch levert het geheel meer dan aan vaardbare prestaties zoals een top van ruim 190 km/u en een ac celeratie van 0 tot 100 in 9,9 secon den. Als de motor op toeren ge houden wordt, laat de auto zich vlot door het verkeersgekrioel be wegen. Een zeer positieve eigenschap van de Rover 216 GSi is zijn hoge IXttl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21