l¥'
MAZDA
gjo5
7£7/
I.V
HL
(Ontwerp) technisch hoogtepunt
alleen verder met Turbo
80
JAA
met Euro Trophaeum
PW5
Hereniging
Oplage92.565 ex.
MklER.
Pro Auto
o.a.
/erend
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
ANWB/
BOVAG
koerslijst
vernieuwd
55955
J
Ir"
17 mei 1990-pagina 18
B M Wm
BMW:
Sproeiers
92 t/m 116.
ND
lees verder pagina 9
I
Zesbak
Tony Vos
Rij-impressie:
Nissan Micra 1.2 SLX
pag.9
Autotest:
Rover 216 GSi
pag.3
aatsheuvel
denhout
Jaargang 2
Nummer 20
■T/$
i/time."
/n»
ITERJÜRK
geknipt mouwtje.
4et streepdessin.
la, groen en rose.
SETJE. J
ikt. Tricot broek
stieken band.
München - Als je regelmatig een autointroductie mee
maakt, wordt het een gewoonte en kijk je veelal ner
gens meer van op. Toch zijn er soms van die auto's
waar je rijkhalzend naar uit kijkt. Vorige week togen
we naar het zuiden van de Bondsrepubliek om te rijden
met het nieuwe topmodel van BMW, de 850i. Deze bij
zonder fraai gevormde coupé moet concurreren met
een hele scala aan sportwagens en comfortabele cou
pés van andere merken. We reden met de nieuweling
over de schaarse snelwegen in Europa waar nog voluit
gasgegeven mag worden en kwamen tot de conclusie
dat de 6 jaar ontwikkeling die aan deze auto vooraf zijn
gegaan niet voor niets geweest zijn.
nog maar 6,8 seconden. De
topsnelheid is electronisch afgere
geld op 250 km/u. Theoretisch zou
de 850i zo'n 285 km/u moeten kun
nen.
is. Toch moet bij de 850i de voor
keur gegeven worden aan de
automaat. De auto beschikt name
lijk over en systeem wat bij losla
ten van het gas, de brandstoftoe-
voer naar de motor blokkeert, dit
om het milieu en brandstof te spa
ren. Wordt het gas dan vervol
gens weer snel ingetrapt, dan
schokt de auto even. De automaat,
waarbij geen gas wordt terugge
nomen bij overschakelen, ver
toond dit verschijnsel niet. Overi
gens wordt voor de automaat
geen meerprijs gerekend. De ac
celeratie van 0 tot 100 duurt bij de
De hereniging van de twee
Duitslanden is op veel plaat
sen in de wereld gespreksstof
nummer 1. Tijdens de intro
ductie van de BMW 850 sprak
ik hierover met de verant
woordelijke voor de productie
van de 5-, 7- en 8- serie in
Dingolfing. Hij vertelde zijn
ervaring met werknemers uit
Oost-Duitsland. Deze mensen
zijn het hoge tempo van wer
ken uit onze Westerse landen
niet gewend. In hun eigen
land kennen ze misschien wel
een hoog werktempo, maar
daar ligt de lopende band
vanwege technische storin
gen vrijwel ieder kwartier stil.
Dan hebben ze lekker de tijd
om even rustig te kletsen met
hun collega's. Bij BMW zal de
band niet snel stilstaan en
moeten ze dus de hele dag
achter elkaar door werken.
Een probleem dat natuurlijk
ook te voorspellen is, is straks
het verschil tussen het voor
malige Oost-Duitsland en de
andere Oostbloklanden. De
DDR wordt herenigd met de
BRD en zal na een aanloop
periode snel de welvaart
ovememen. Landen als Po
len, Hongarije en Roemenie
hebben die binding niet en
zullen het zelf moeten klaren.
De autofabrieken in deze lan
den zijn in deze vorm ten do
de opgeschreven. Waarom
zou een Tsjech jaren wachten
op een Trabant of Wartburg,
terwijl hij iedere willekeurige
Fiat, Renault of Volkswagen
direct kan kopen en rijden.
De meeste fabrieken zijn
daarom samenwerkingen
aangegaan met Westeurope-
se constructeurs. Zo zullen bij
Trabant binnen afzienbare
tijd Volkswagen Polo’s van de
band rollen.
In Oost Duistland zal mini
maal zo'n 20procent van de
bedrijven verdwijnen omdat
ze totaal niet levensvatbaar
zijn. Ruim 30 procent moet
met forse financiële injecties
in gang gehouden worden,
terwijl de helft het wel zal red
den.
In ieder geval ziet het er naar
uit, dat we over enkele jaren
de sterk verouderde Oostblok
auto's niet meer nieuw zullen
zien rondrijden, maar alleen
bij verzamelaars moeten zoe
ken...
reikt. De rit zal respectievelijk lei
den langs Rome, Parijs, Luxem
burg, Brussel, Bonn, Kopenhagen,
Amsterdam, Dublin, London, Ma
drid en Lissabon. In het weekein
de van 7 en 8 juli zijn de auto's in
ons land te zien. Op 7 juli om on
geveer 17.00 uur op het parkeer
terrein van het Rai-congrescen-
trum in Amsterdam. Op zondag 8
juli vertrekt de caravaan om 12.00
uur in de richting Gent. Onder de
deelnemers bevinden zich acht
Nederlandse equipes. Daarnaast
zullen twintig auto's uit het fa-
brieksmuseum gehaald worden.
De ANWB/BOVAG koestlijst
voor gebruikte auto's heeft
eén ingrijpende verandering
ondergaan. Reden hiervoor is
met name de toegenomen le
vensduur van personenauto's.
Het aantal opgenomen bouw
jaren in deze lijst is nu uitge
breid van 5 naar 7 jaar.
Naast de huidige prijzen zijn
ook de oorspronkelijke
nieuwprijzen van de auto's
opgenomen. Een hele organi
satie als men beseft dat het
hier om een weerspiegeling
gaat van zo'n 875.000 auto's
per jaar.
Om de kopers en verkopers
van gebruikte personenauto's
in de gelegenheid te stellen
zich een nog objectiever c.q.
completer beeld te vormen
van de vraag- en aanbods-
prijs van een gebruikte wa
gen, verzorgt de ANWB en
BOVAG zes keer per jaar alle
richtprijzen. Deze worden op
gesteld aan de hand van
vraag en aanbod op de
markt.
Was in 1975 nog slechts 23%
van het Nederlandse auto
park ouder dan 6 jaar, in 1981
was dit al 30% en in 1987
maar liefst 39%. Voor 1990
verwacht het BOVAG- struc-
tuurbureau dat dit percenta
ge nog verder oploopt (de ge
middelde leeftijd van het
autopark is in dezelfde perio
de respectievelijk opgelopen
van 4,7, 5,4 tot 5,9 jaar). De le
vensduur neemt toe door ver
beterde productietechnieken,
de Algemene Periode Keu
ring en de garantie (waaron
der in 77% van alle gevallen
een BOVAG-garantiebewijs
of BOVAG-merkgarantie).
Het sportieve topmodel van Maz
da zal vanaf heden alleen nog
worden geleverd met een turbo
motor. De auto heeft bovendien
voor 1990 een aantal detailwijzi
gingen ondergaan. De coupé be
schikt voortaan standaard over
een elektrisch bediend schuifdak.
De bumpers en lampen aan voor-
en achterzijde zijn nieuw van ont
werp, terwijl ook lichtmetalen vel
gen standaard zijn. De tweeschijfs
rotatiemotor van de RX-7 is voor
zien van een turbocompressor en
intercooler.
Het vermogen is ten opzichte van
het 1989-model met 20 pk toegeno
men tot 200 pk bij 6500 tr/min. De
vermogenswinst is voor een deel
bereikt door het opvoeren van de
compressieverhouding van 8,5
naar 9,0. Het maximale koppel
van 265 Nm wordt bij 3500 tr/min
behaald. De auto levert hiermee
flitsende prestaties zoals een top
van 240 km?'u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 6,7 seconden. Het
DTTS, wat staat voor Dynamic
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Het grote probleem bij deze con
structie is echter het windgeruis.
BMW heeft hier echter wat op ge
vonden. Als het portier gesloten is,
drukt de ruit stevig tegen een rub
ber aan. Bij het openen van het
portier zakt de ruit een halve cen
timeter, zodat ook deze handeling
makkelijk verloopt. Bij sluiten
komt het glas weer in zijn uit
gangspositie terug. Mocht even
tueel de stroom uitvallen, dan blij
ven de portieren te openen, als
kost het iets meer moeite, daar de
ruit niet omlaag gaat.
Onder de lange neus ligt de uit de
750 bekende 5 liter V12 met een
vermogen van 300 pk. De motor
kan geleverd worden met een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak of een viertrapsauto-
maat. Het is behoorlijk wennen om
bij hoge snelheden nog even extra
door te schakelen. De vijfde over
brenging is een prise-directe, ter
wijl de zes als overdrive bedoeld
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het Italiaanse merk Alfa Romeo
viert dit jaar haar tachtigste ver
jaardag. Ter viering organiseert
het merk de Euro Trophaeum als
een soort voorproefje op een ver
enigd Europa. Het is een tocht
langs alle twaalf hoofdsteden van
de E.E.G. landen. Er wordt gere
den met tachtig auto's, die een
compleet overzicht vormen van de
Alfa-geschiedenis. In totaal zullen
maar liefst 9000 km worden afge
legd.
Er wordt gestart op 23 juni in
Athene, terwijl het eindpunt Lissa
bon op 22 juli moet worden be-
Partikelfilter
Belangrijker is de enorme sou
plesse van de motor, waardoor
tussenacceleraties snel worden
verricht. Onderin is de krachtbron
best hoorbaar, terwijl bij hoge
snelheden alleen wat gefluit van
de banden naar boven komt.
Het gaat goed met de Stich
ting Pro Auto, die enkele we
ken geleden werd opgericht.
Voorzitter Grashoff meldt
dat er inmiddels al meer dan
1000 begunstigers zich heb
ben aangemeldt. In verschil
lende steden zijn leden van
Pro Auto bezig de automobi
listen te organiseren. Inmid
dels heeft de stichting ook een
brief geschreven naar het ka
binet en de leden van de
Tweede Kamer met de waar
schuwing een verdere aanval
op de auto te staken, omdat
anders de automobilisten zich
gaan manifesteren. Als het zo
doorgaat kan de overheid
binnen enkele maanden een
flinke organisatie tegenover
zich verwachten. Inlichtingen
over Pro Auto via Postbus
5795, 3008 AT in Rotterdam.
De BMW ingenieurs hebben het
bij de 850 niet voor niets over een
technologiedrager. Naast het
mooie jasje heeft hij namelijk ook
nog een vooruitstrevende binnen
kant. Vrijwel alle technische hoog
standjes die op auto's toepasbaar
zijn, zijn in deze BMW terug te vin
den. De 850 zet hiermee de coupé-
traditie van het merk voort.
Multi-point injectie
voor Hyundai
pag.3
Donderdag 17 mei 1990
Tracking Suspension System,
werd verder verfijnd, waardoor
de prestaties met name in bochten
nog beter zijn.
De Mazda RX-7 heeft rondom ge
ventileerde schijfremmen, gekop
peld aan een nieuwe rembe-
krachtiger en grotere hoofdremcy-
linder. De coupé-versie is voorzien
van ABS.
Het interieur straalt een enorme
dosis luxe uit. De stoelen zijn meer
leer bekleed. Het dashboard is
goed afleesbaar en het stuurwiel
is in hoogte te variëren. Zowel het
stuur als de handgreep voor de
handrem en de pook zijn met leer
bekleed. De stuurbekrachtiging is
toerentalafhankelijk. De coupé
heeft airconditioning.
Naast de reeds genoemde coupé
is er nog steeds de flitsende ca
briolet die voorzien is van een
elektrisch bediende kap. De prij
zen van de vernieuwde Mazda
RX-7 bedragen f.103.139,= voor
de coupé en f. 123.610,= voor de
cabriolet.
De vormgeving van de 850i is
adembenemend. Met zijn lengte
van 4,78 meter is hij korter dan de
6-serie. In de brede neus, die vol
ledig van kunststof is gemaakt,
zijn de bekende BMW-nieren on
dergebracht. Naast de richting
aanwijzers en stadslichten wor
den de verstralers gemonteerd,
waarmee ook een lichtsignaal ge
ven kan worden. De overige
npen (dimlicht, grootlicht en
stlicht) zijn netjes opgeborgen,
□rdt de verlichting ingescha-
eld, dan klappen twee units van
rie lampen omhoog. BMW ge
bruikt op de 850 dezelfde kleine
lampen als op al zijn andere mo
dellen, zodat de hoogte van ge
heel zeer beperkt is gebleven.
Vanuit de bestuurdersstoel zijn de
omhoog geklapte units nauwelijks
te zien. Het aardige is dat de auto
met opgeklapte lampen een wel
liswaar ander, maar niet minder
fraai uiterlijk heeft. De goede Cw-
waarde van 0,29 stijgt hiermee
slechts een fractie tot 0,305. Spe
ciaal voor de 850 heeft BMW een
nieuw soort koplampsproeiers ont
wikkeld. In ruststand zijn ze alleen
te herkennen als twee dopjes in
de voorbumper. Worden ze echter
ingeschakeld, dan schieten ze
door de waterdruk omhoog en
verrichten ze hun verschonende
werk.
De spatborden zijn voor en achter
iets uitgebouwd, terwijl geen ge
bruik is gemaakt van overdreven
spoilers en skirts. De twee buiten
spiegels zijn relatief simpel van
vormgeving, maar een uitstekend
compromis tussen stroomlijn en
weinig windgeruis. Heel kenmer
kend voor een coupé van BMW is
dat de middenstijl tussen de twee
zijruiten ontbreekt. Hierdoor kan
de hele zijkant 'opengezet' wor
den.