l¥' MAZDA gjo5 7£7/ I.V HL (Ontwerp) technisch hoogtepunt alleen verder met Turbo 80 JAA met Euro Trophaeum PW5 Hereniging Oplage92.565 ex. MklER. Pro Auto o.a. /erend Bijlage van: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat ANWB/ BOVAG koerslijst vernieuwd 55955 J Ir" 17 mei 1990-pagina 18 B M Wm BMW: Sproeiers 92 t/m 116. ND lees verder pagina 9 I Zesbak Tony Vos Rij-impressie: Nissan Micra 1.2 SLX pag.9 Autotest: Rover 216 GSi pag.3 aatsheuvel denhout Jaargang 2 Nummer 20 ■T/$ i/time." /n» ITERJÜRK geknipt mouwtje. 4et streepdessin. la, groen en rose. SETJE. J ikt. Tricot broek stieken band. München - Als je regelmatig een autointroductie mee maakt, wordt het een gewoonte en kijk je veelal ner gens meer van op. Toch zijn er soms van die auto's waar je rijkhalzend naar uit kijkt. Vorige week togen we naar het zuiden van de Bondsrepubliek om te rijden met het nieuwe topmodel van BMW, de 850i. Deze bij zonder fraai gevormde coupé moet concurreren met een hele scala aan sportwagens en comfortabele cou pés van andere merken. We reden met de nieuweling over de schaarse snelwegen in Europa waar nog voluit gasgegeven mag worden en kwamen tot de conclusie dat de 6 jaar ontwikkeling die aan deze auto vooraf zijn gegaan niet voor niets geweest zijn. nog maar 6,8 seconden. De topsnelheid is electronisch afgere geld op 250 km/u. Theoretisch zou de 850i zo'n 285 km/u moeten kun nen. is. Toch moet bij de 850i de voor keur gegeven worden aan de automaat. De auto beschikt name lijk over en systeem wat bij losla ten van het gas, de brandstoftoe- voer naar de motor blokkeert, dit om het milieu en brandstof te spa ren. Wordt het gas dan vervol gens weer snel ingetrapt, dan schokt de auto even. De automaat, waarbij geen gas wordt terugge nomen bij overschakelen, ver toond dit verschijnsel niet. Overi gens wordt voor de automaat geen meerprijs gerekend. De ac celeratie van 0 tot 100 duurt bij de De hereniging van de twee Duitslanden is op veel plaat sen in de wereld gespreksstof nummer 1. Tijdens de intro ductie van de BMW 850 sprak ik hierover met de verant woordelijke voor de productie van de 5-, 7- en 8- serie in Dingolfing. Hij vertelde zijn ervaring met werknemers uit Oost-Duitsland. Deze mensen zijn het hoge tempo van wer ken uit onze Westerse landen niet gewend. In hun eigen land kennen ze misschien wel een hoog werktempo, maar daar ligt de lopende band vanwege technische storin gen vrijwel ieder kwartier stil. Dan hebben ze lekker de tijd om even rustig te kletsen met hun collega's. Bij BMW zal de band niet snel stilstaan en moeten ze dus de hele dag achter elkaar door werken. Een probleem dat natuurlijk ook te voorspellen is, is straks het verschil tussen het voor malige Oost-Duitsland en de andere Oostbloklanden. De DDR wordt herenigd met de BRD en zal na een aanloop periode snel de welvaart ovememen. Landen als Po len, Hongarije en Roemenie hebben die binding niet en zullen het zelf moeten klaren. De autofabrieken in deze lan den zijn in deze vorm ten do de opgeschreven. Waarom zou een Tsjech jaren wachten op een Trabant of Wartburg, terwijl hij iedere willekeurige Fiat, Renault of Volkswagen direct kan kopen en rijden. De meeste fabrieken zijn daarom samenwerkingen aangegaan met Westeurope- se constructeurs. Zo zullen bij Trabant binnen afzienbare tijd Volkswagen Polo’s van de band rollen. In Oost Duistland zal mini maal zo'n 20procent van de bedrijven verdwijnen omdat ze totaal niet levensvatbaar zijn. Ruim 30 procent moet met forse financiële injecties in gang gehouden worden, terwijl de helft het wel zal red den. In ieder geval ziet het er naar uit, dat we over enkele jaren de sterk verouderde Oostblok auto's niet meer nieuw zullen zien rondrijden, maar alleen bij verzamelaars moeten zoe ken... reikt. De rit zal respectievelijk lei den langs Rome, Parijs, Luxem burg, Brussel, Bonn, Kopenhagen, Amsterdam, Dublin, London, Ma drid en Lissabon. In het weekein de van 7 en 8 juli zijn de auto's in ons land te zien. Op 7 juli om on geveer 17.00 uur op het parkeer terrein van het Rai-congrescen- trum in Amsterdam. Op zondag 8 juli vertrekt de caravaan om 12.00 uur in de richting Gent. Onder de deelnemers bevinden zich acht Nederlandse equipes. Daarnaast zullen twintig auto's uit het fa- brieksmuseum gehaald worden. De ANWB/BOVAG koestlijst voor gebruikte auto's heeft eén ingrijpende verandering ondergaan. Reden hiervoor is met name de toegenomen le vensduur van personenauto's. Het aantal opgenomen bouw jaren in deze lijst is nu uitge breid van 5 naar 7 jaar. Naast de huidige prijzen zijn ook de oorspronkelijke nieuwprijzen van de auto's opgenomen. Een hele organi satie als men beseft dat het hier om een weerspiegeling gaat van zo'n 875.000 auto's per jaar. Om de kopers en verkopers van gebruikte personenauto's in de gelegenheid te stellen zich een nog objectiever c.q. completer beeld te vormen van de vraag- en aanbods- prijs van een gebruikte wa gen, verzorgt de ANWB en BOVAG zes keer per jaar alle richtprijzen. Deze worden op gesteld aan de hand van vraag en aanbod op de markt. Was in 1975 nog slechts 23% van het Nederlandse auto park ouder dan 6 jaar, in 1981 was dit al 30% en in 1987 maar liefst 39%. Voor 1990 verwacht het BOVAG- struc- tuurbureau dat dit percenta ge nog verder oploopt (de ge middelde leeftijd van het autopark is in dezelfde perio de respectievelijk opgelopen van 4,7, 5,4 tot 5,9 jaar). De le vensduur neemt toe door ver beterde productietechnieken, de Algemene Periode Keu ring en de garantie (waaron der in 77% van alle gevallen een BOVAG-garantiebewijs of BOVAG-merkgarantie). Het sportieve topmodel van Maz da zal vanaf heden alleen nog worden geleverd met een turbo motor. De auto heeft bovendien voor 1990 een aantal detailwijzi gingen ondergaan. De coupé be schikt voortaan standaard over een elektrisch bediend schuifdak. De bumpers en lampen aan voor- en achterzijde zijn nieuw van ont werp, terwijl ook lichtmetalen vel gen standaard zijn. De tweeschijfs rotatiemotor van de RX-7 is voor zien van een turbocompressor en intercooler. Het vermogen is ten opzichte van het 1989-model met 20 pk toegeno men tot 200 pk bij 6500 tr/min. De vermogenswinst is voor een deel bereikt door het opvoeren van de compressieverhouding van 8,5 naar 9,0. Het maximale koppel van 265 Nm wordt bij 3500 tr/min behaald. De auto levert hiermee flitsende prestaties zoals een top van 240 km?'u en een acceleratie van 0 tot 100 in 6,7 seconden. Het DTTS, wat staat voor Dynamic De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Het grote probleem bij deze con structie is echter het windgeruis. BMW heeft hier echter wat op ge vonden. Als het portier gesloten is, drukt de ruit stevig tegen een rub ber aan. Bij het openen van het portier zakt de ruit een halve cen timeter, zodat ook deze handeling makkelijk verloopt. Bij sluiten komt het glas weer in zijn uit gangspositie terug. Mocht even tueel de stroom uitvallen, dan blij ven de portieren te openen, als kost het iets meer moeite, daar de ruit niet omlaag gaat. Onder de lange neus ligt de uit de 750 bekende 5 liter V12 met een vermogen van 300 pk. De motor kan geleverd worden met een handgeschakelde zesversnel lingsbak of een viertrapsauto- maat. Het is behoorlijk wennen om bij hoge snelheden nog even extra door te schakelen. De vijfde over brenging is een prise-directe, ter wijl de zes als overdrive bedoeld Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het Italiaanse merk Alfa Romeo viert dit jaar haar tachtigste ver jaardag. Ter viering organiseert het merk de Euro Trophaeum als een soort voorproefje op een ver enigd Europa. Het is een tocht langs alle twaalf hoofdsteden van de E.E.G. landen. Er wordt gere den met tachtig auto's, die een compleet overzicht vormen van de Alfa-geschiedenis. In totaal zullen maar liefst 9000 km worden afge legd. Er wordt gestart op 23 juni in Athene, terwijl het eindpunt Lissa bon op 22 juli moet worden be- Partikelfilter Belangrijker is de enorme sou plesse van de motor, waardoor tussenacceleraties snel worden verricht. Onderin is de krachtbron best hoorbaar, terwijl bij hoge snelheden alleen wat gefluit van de banden naar boven komt. Het gaat goed met de Stich ting Pro Auto, die enkele we ken geleden werd opgericht. Voorzitter Grashoff meldt dat er inmiddels al meer dan 1000 begunstigers zich heb ben aangemeldt. In verschil lende steden zijn leden van Pro Auto bezig de automobi listen te organiseren. Inmid dels heeft de stichting ook een brief geschreven naar het ka binet en de leden van de Tweede Kamer met de waar schuwing een verdere aanval op de auto te staken, omdat anders de automobilisten zich gaan manifesteren. Als het zo doorgaat kan de overheid binnen enkele maanden een flinke organisatie tegenover zich verwachten. Inlichtingen over Pro Auto via Postbus 5795, 3008 AT in Rotterdam. De BMW ingenieurs hebben het bij de 850 niet voor niets over een technologiedrager. Naast het mooie jasje heeft hij namelijk ook nog een vooruitstrevende binnen kant. Vrijwel alle technische hoog standjes die op auto's toepasbaar zijn, zijn in deze BMW terug te vin den. De 850 zet hiermee de coupé- traditie van het merk voort. Multi-point injectie voor Hyundai pag.3 Donderdag 17 mei 1990 Tracking Suspension System, werd verder verfijnd, waardoor de prestaties met name in bochten nog beter zijn. De Mazda RX-7 heeft rondom ge ventileerde schijfremmen, gekop peld aan een nieuwe rembe- krachtiger en grotere hoofdremcy- linder. De coupé-versie is voorzien van ABS. Het interieur straalt een enorme dosis luxe uit. De stoelen zijn meer leer bekleed. Het dashboard is goed afleesbaar en het stuurwiel is in hoogte te variëren. Zowel het stuur als de handgreep voor de handrem en de pook zijn met leer bekleed. De stuurbekrachtiging is toerentalafhankelijk. De coupé heeft airconditioning. Naast de reeds genoemde coupé is er nog steeds de flitsende ca briolet die voorzien is van een elektrisch bediende kap. De prij zen van de vernieuwde Mazda RX-7 bedragen f.103.139,= voor de coupé en f. 123.610,= voor de cabriolet. De vormgeving van de 850i is adembenemend. Met zijn lengte van 4,78 meter is hij korter dan de 6-serie. In de brede neus, die vol ledig van kunststof is gemaakt, zijn de bekende BMW-nieren on dergebracht. Naast de richting aanwijzers en stadslichten wor den de verstralers gemonteerd, waarmee ook een lichtsignaal ge ven kan worden. De overige npen (dimlicht, grootlicht en stlicht) zijn netjes opgeborgen, □rdt de verlichting ingescha- eld, dan klappen twee units van rie lampen omhoog. BMW ge bruikt op de 850 dezelfde kleine lampen als op al zijn andere mo dellen, zodat de hoogte van ge heel zeer beperkt is gebleven. Vanuit de bestuurdersstoel zijn de omhoog geklapte units nauwelijks te zien. Het aardige is dat de auto met opgeklapte lampen een wel liswaar ander, maar niet minder fraai uiterlijk heeft. De goede Cw- waarde van 0,29 stijgt hiermee slechts een fractie tot 0,305. Spe ciaal voor de 850 heeft BMW een nieuw soort koplampsproeiers ont wikkeld. In ruststand zijn ze alleen te herkennen als twee dopjes in de voorbumper. Worden ze echter ingeschakeld, dan schieten ze door de waterdruk omhoog en verrichten ze hun verschonende werk. De spatborden zijn voor en achter iets uitgebouwd, terwijl geen ge bruik is gemaakt van overdreven spoilers en skirts. De twee buiten spiegels zijn relatief simpel van vormgeving, maar een uitstekend compromis tussen stroomlijn en weinig windgeruis. Heel kenmer kend voor een coupé van BMW is dat de middenstijl tussen de twee zijruiten ontbreekt. Hierdoor kan de hele zijkant 'opengezet' wor den.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19