DE FORD THUNDERBIRD BESTAAT 35 JAAR Semperit Nieuws van Panasonic OM Fris blijft koel met autoCool MALILT 950 OOMS N? I mei 1990-pagina 12 DE AUTOMAAT - Donderdag 10 mei 1990 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER UBLIEK. jselijke 1970-1! 1980-1982: 1977- 1961 >3: 1986 1988 19( 30 D irs. d JBISHI ORS IREKER 4-drs. Sedan 1986, bekr., cv, ww-glas, 1987 1988 1984 1986 1987 1986 1986 1985 1987 1986 1983 1982 1984 1982 den toeg ste Amei een z~r' teem sdeel- loeki- enbeek 1/2951 LITO'S LPG ie, bl. tomatic i.z.g.st., u 79.500,- _PG :ar ^eriode waren naast de trdmodellen diverse bij- 'limited edition' modellen 6 LPG Je .1986-85 1986 1985 1985 1985 1985 1985 1984 1984 1984 1984 1984 1984 1984 1984 1983 .1983-82 1983 1982 1982 .1981-85 Het laatste nieuws van Panasonic betreft een viertal nieuwe luid sprekers. Twee tweeweg exem plaren leveren respectievelijk 60 en 100 Watt. De 3-weg uitvoering levert maximaal 120 Watt, terwijl nummer vier een tweeter is die kan worden belast tot 100 Watt. Informatie over verkoopadressen en producten: telefoon 073-202911. In 1985, de 30e verjaardag van de Thunderbird, werd een geheel nieuw instrumentarium gepresen teerd, naast een gewijzigde sty ling van de voor- en achterzijde van de carrosserie. Om de pro- duktiemijlpaal te gedenken, werd een beperkt aantal '30th Anniver sary' modellen geproduceerd, op basis van het topmodel van het T- Bird gamma. Kenmerkend was de bij zondere 'medium regatta blue' metalliclak met transparante dek- lak en unieke sierstrips en accent- biezen langs de carrosserie. Voornamelijk als gevolg van de steeds strengere wetgeving ten aanzien van het brandstofver bruik, was het 1977 model het eer ste in de Thunderbird historie dat kleiner was dan het voorgaande. De 1977 T-Bird kenmerkte zich door de bijzondere vormgeving van het dak met in de B-zuil. De 1< De Ford Thunderbird, een Amerikaanse klassieker, viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan. De Thunderbird heeft zijn rol als trendsetter in de auto-industrie voortreffelijk gespeeld; het is altijd een auto voor liefhebbers ge weest. Om de 35e verjaardag van de Thunderbird op gepaste wijze te vieren, brengt Ford in Amerika een speciaal '35th Anniversary' model op de markt. De in een be perkte oplage te produceren jubileumversie is geba seerd op het topmodel uit de Thunderbird reeks, de Su per Coupé. De speciale T-Bird onderscheidt zich van de overige modellen uit de Thunderbird familie door een unieke uitvoering van de carroserie en het interieur. In 1987 werd de aërodynamica van de Thunderbird verder ver fijnd met gestroomlijnde koplam pen en vlak in de carrosserie lig gende ruiten. Samen met belang rijke technische innovaties lever de dat de Turbo Coupé opnieuw een 'Auto van het jaar' onder scheiding van het blad 'Motor Trend' op. Ingrijpende wijzigin gen aan de motor, zoals de toe voeging van een interkoeler en een dubbel uitlaatsysteem, resul teerden in een vermogenstoena me tot 190 pk voor auto's met handgeschakelde versnellings bak. Andere nieuwigheden waren een ABS- remsysteem met vier schijfremmen, automatische rij- hoogte-afstelling en 16 inch VR- banden voor hoge prestaties. De 'projectiel-look'. In het interieur werd dit stylingthema doorge voerd middels de tweedeling van het dashboard, waarmee de in druk van een cockpit werd ge wekt. Andere vernieuwingen wa ren het wegklapbare stuurwiel, dat het in- en uitstappen verge makkelijkte en een benzinefilter, dat maar eens per 50.000 km hoef de te worden vervangen. De stan daard 6,4 liter Sport V8-motor was voorzien van drie dubbele Holley carburateurs en leverde 340 pk. 'opera windows' 1 jte bedroeg s was met 15 cm verkleind tot 2,90 m, terwijl het rijklaar gewicht van 2.180kg tot 1.925 kg was gereduceerd. Met de nieuwe kleinere T-Bird deed de Ford haar intrede in het omvang rijke marktsegment van de gespe cialiseerde middenklasse-auto's. Het 1978 model brak met 352.750 exemplaren het Thunderbird pro- duktierecord; een aantal dat oók nadien niet meer werd bereikt. Semperit Banden B.V., een nieuw bedrijf uit de Pon Holdings-groep, is dit jaar gestart met de import van de producten van de Oosten rijkse bandenfabriek Semperit Reifen AG. Semperit voert het vol ledige bandenprogramma voor alle merken personenauto's en bedrijfswagens, alsmede voor de sektoren landbouw- en grondver- zetvoertuigen. Zo is de Semperit M601 een uitste kende all-round band voor de middelde automobilist. Nieuw l de Top-Speed laagprofielbanden met alle goede eigenschappen die een band voor hoge snelhe den dient te bezitten. Informatie over verkoopadressen is te ver krijgen bij Semperit Banden B.V., Amsterdamseweg 47, 3812 RP Amersfoort, telefoon 033-640531. De autoCool werkt op de 12 Vo' accu van de auto. Het stroop bruik is gering dankzij hehet koelelement wat in de jn huis wordt gebruikt. De vstaf voor een van de weinicnele belas delen van de aut> aantal ven- een buitentempes’_ag- graden blijft de autöCöi.he1 houd op 5 graden koelen. Het ap paraat is 19 centimeter diep, 21,5 cm breed en 35,5 cm hoog. De ad viesprijs bedraagt f.669, en dat is evenveel dan een beetje radio. Installatie- en bevestigingsmate riaal worden meegeleverd. Infor matie over verkoopadressen: Electrolux Konsumenten Divisie te lefoon 01720-80555. jservewieluit- ..et Konerdeksel, vinyl- ig op de achterste dak- een 'moonroof'Er werden exemplaren vervaar- 1976 versie was de laat- 3ig Birds'. trol-unit f.885, Nieuw is ook de CX-RD10, een 2 x 20 Watt RDS autoradio-cassette- speler. Deze fraai uitziende instal latie is voorzien van een autore- verse functie, 18 voorkeuzesta- tions, Dolby en een Metal Tape Selector. Door het Radio Data Sys tem schakelt het apparaat auto matisch over op de best te ontvan gen zender uit het totale aanbod. De naam van de betreffende zen der wordt op het display aange geven. De advies voor de CQ- RDlOis f.1.138, In deze periode werd de vormge ving gekenmerkt door een gepro nonceerde neus met rastergrille. Andere opvallende details waren de zgn. 'opera windows' en een rechtopstaand merkembleem op de motorkap. In 1972 liep de één miljoenste Thunderbird van de band: Een Landau die door een Californische verzamelaar werd jekocht. in deze per standaardi zondere 'm leverbaar. Het meest zeldzaam was het herdenkingsmodel uit 1976, dat in zwarte metalliclak was uitgevoerd en standaard was voorzien van een res stulping in het koffer bekleding helft en ee> slechts 32 t digd. De 1! ste van de 'Bi smaak vanwege zijn vormgeving en prestaties. Eén ding ontbrak echter nog: Een naam. Daartoe werd een wedstrijd uitgeschreven, die door één van de Ford stylisten werd gewonnen. Zijn voorstel om de auto 'Thunderbird' te dopen, werd beloond met een nieuwe garderobe. De eerste produktie-auto, die de legendarische naam en het bijbe- van het jaar' uitgeroepei horende merkembleem droeg, rol- Een uniek aspect van de de op 9 september 1954 in Dear born van de band. De eerste ver koop volgde op 22 oktober van dat zelfde jaar, bijna een maand voor de officiële publieksintroduc- tie. De nieuwe tweezitter had een hoogte van 1.32 m, de wielbasis was 2,60 m en het rijklaar gewicht bedroeg 1.275 kg. De THunder- bird was voorzien van een gemo dificeerde V8-motor met een ver mogen van 160 pk. Deze kracht- In deze periode was bij alle Ame rikaanse fabrikanten, onder druk van de verbruikseisen, de zgn. 'down sizing' in volle gang en ook de Thunderbird kreeg vanaf be gin jaren tachtig steeds compac ter afmetingen. De Wielbasis ba- droeg nu 2,75 m, terwijl de lengte afnam tot 5,09 m. Het sportieve, bijdetijdse uiterlijk bevatte nog steeds typische Thunderbird ken merken, zoals de om de spat- schermhoeken doorlopende par- keerlichten, de brede B-zuilen tus sen de ruiten en karakteristieke profielen op de carrosserieflan- ken. I Ook op de Amerikaanse racecir cuits moest in de jaren tachtig da nig rekening worden gehouden met de aërodynamische Thunder birds. Zo werd bijvoorbeeld Bill Elliott, met een voor races gepre pareerde T-Bird, in 1988 winnaar van het Nascar Winston Cup Championship. 1989-1990: InigWSdt een volkomen nieu we Thunderbird geïntroduceerd, met een carrosserievormgeving die vooruitloopt op de aërodyna- De 35-jarige Thunderbird historie begon met de klassieke tweezit- ters en werd met diverse, inmid dels bij verzamelaars ook zeer ge liefde modellen voortgezet. De Thunderbird heeft zowel op de ra cecircuits als in films regelmatig een hoofdrol gespeeld. En de nieuwste modellen, met hun aëro dynamische en op de toekomst gerichte vormgeving, zullen onge twijfeld ook een prominente plaats in de autohistorie gaan innemen. De 1955 Thunderbird werd in het najaar van 1954 op de markt ge bracht. Het was een bijzonder fraaie sportieve tweezitter, die in de Verenigde Staten een geheel nieuw marktsegment deed ont staan, namelijk dat van de luxu euze auto voor privé-gebruik. Bij de introductie op de Detroit Auto Show in februari 1954 viel de auto meteen bij iedereen in de In deze periode werd een ged telijke terugkeer naar meer hc ge vormen zichtbaar. Het dak be hield de ingetogen lijnen van de voorgaande modellen, maar de over de gehele breedte van de auto doorlopende achterlichten zorgden voor een sierlijk en op- ^coraer gear, vallend accent. Diverse bedienig- CY-RM15 een oj sorganen waren in een console een dashboard ondergebracht, terwijl kuipstoelen met ingebouwde hoofdsteunen en 'pistoolgreep' portiehendels wer- sgepast. Dit waren de eer- erikaanse auto's die over zgn. doorstroom-ventilatiesys- n beschikten dat niet was aan gewezen op het openen van de portierruiten. De 1966 Convertible was de laatste open Thunderbird. 1967-m De styling bevatte nu elementen uit de vormgeving van straalvlieg tuigen en werd getypeerd door de lange motorkap en korte achter steven. In 1967 werd het eerste vierdeursmodel geïntroduceerd en de eerste Thunderbird, die plaats bood aan zes inzittenden. Het New-Yorkse warenhuis "Abercrombie Fitch" bood een ge- op de 1967 Landau gebaseerde zijn Apollo Special aan. Dit exclusieve model, waarvan slechts vijf exem plaren werden vervaardigd, was voorzien van speciale verlichting, een elektrisch bediend schuifdak, gouden merkembleem en een speciaal interieur met een schrijf blad en een televisietoestel voor de achterpassagiers. 1983-1988: In februari 1983 werd het publiek een eerste blik gegund pp de gea vanceerde 'aero-styling' van de nieuwe Thunderbird. Overigens werden in de jaren tachtig ook de overige Ford produkten door een zeer aërodynamische vormgeving gekenmerkt. Naast de ronde vor men waren er diverse andere aërodynamische details, zoals de naar voren aflopende motorka- plijn, de zeer schuin geplaatste voor- en achterruit en tot in het dak doorlopende portieren met verzonken waterafvoergoten. Het resultaat was een Cw-waarde van 0,35. Een nieuw record voor auto's in deze klasse. Twee maanden later maakte de eerste van de zeer geliefde Turbo Coupé-versies zijn debuut. Deze Thunderbird met zeer sportieve prestaties werd aangedreven door een 2,3 liter motor met turbo compressor. Hij was verder voor zien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een sportief uitgevoerde wielophanging met dubbele schokdempers op de achteras. Electrolux brengt een aardig ap paraat op de markt waarmee fris drank, melk en fruit in de auto koel gehouden worden. De auto- Cool is een ijskastje dat makkelijk in iedere auto in te bouwen is. Het apparaat is klein van buiten, maar heeft toch een inhoud van 4,5 liter. Daarnaast is de autoCool natuurlijk ook te gebruiken voor mensen die presentatiemonsters met zich meevoeren die absoluut koel moeten blijven. Ook op lange ritten blijven alle zaken in dit ijs kastje lekker fris. Bij selfservice restaurants hoeft dus tijdens de vakantie niet meer in de rij ge wacht te worden om een blikje fris te bemachtigen. bron was gekoppeld aan een handgeschakelde drieversnel- lingsbak, terwijl een Ford-O-Matic automatische transmissie als extra kon worden geleverd. Een uniek detail van de tweezits Thunderbird vormde de twee af zonderlijke daken: Een elektrisch bediend canvasdak voor zonnige weeromstandigheden en een af neembare kunststof hardtop voor de wintermaanden. Deze laatste werd in 1956 voorzien van opval lende 'patrijspoorten'. Met een totale produktie van 15.631 stuks is de 1956 Thunder bird het meest zeldzame T-Bird model. De auto was uitgerust met nieuwe veiligheidsvoorzieningen voor de inzittenden. Tot de stan daarduitrusting behoorden een energieabsorberende bekleding van het instrumentenpaneel, een stuurwiel met diepliggende veilig- heidsnaaf, veiligheidsportierslo- ten en een achteruitkijkspiegel van niet-versplinterend glas. Te gen meerprijs waren yeil’"1'0’^0- gordels verkrijc'- De vierzitter, c genaamd, werd in 1958 g teerd. Het model was 1,33 m hoog, 5,21 m lang en had een wielbasis van 2,87 m. De auto viel op door een meer hoekige vormgeving; hij was groter, sneller en bovendien beter uitgerust dan zijn voorgan gers. De overstap naar een vietzitsmo- del had een uitermate gunstige in vloed op de verkopen: in 1958 werden 48.482 Thunderbirds ver kocht, bijna evenveel als in de drie voorgaande jaren te zamen. De 1958 Thunderbird werd door het autoblad Motor Trend tot 'Auto --3n „cu umcr. aspect van de 1958-60 Thunderbirds was het gebruik van roestvrij staal voor o.a. de rui- tomlijstingen, wieldoppen, portie- dorpellijsten en siertrips. Om deze revolutionaire -en kostbare- over stap te benadrukken, werd in 1960 door de Allegheny-Ludlum Steel Company een Thunderbird ge- heel uit roestvrij staal vervaardigd ln “’J1111- De lengt en in een kluis met tijdslot ge- ^8 rm De vnelbasis plaatst, die zich bij de veertigste verjaardag van de auto automa tisch zal openen. De 1960 T-Bird was de eerste na oorlogse Amerikaanse auto met een schuifdak. Maar ook de daar op volgende Thunderbird genera ties kenden verschillende hoogte punten. mische styling-trends voor de ja ren negentig. Voor het perfectio neren van de stroomlijnvorm werd meer dan 700 uur in de windtun nel doorgebracht. De standaard en LX-modellen kunnen dan ook bogen op een uitstekende Cw- waarde van 0,31. Verder beschikt de nieuwe T-Bird over een geheel vernieuwd onderstel dat de auto zijn lage, brede uiterlijk geeft. Hoewel de nieuwe auto circa 7,5 m korter is dan het voorgaande model, werd de wielbasis met 23 cm verlengd, zodat de wielen nu dichter bij de hoeken van de car rosserie zijn geplaats. Het resul taat is een aanzienlijk vergroot in terieur, dat met name aan de ach terpassagiers ten goede komt. Ook nieuw voor 1989 was de Thunderbird Super Coupé. Motor Trend benoemde het model op nieuw tot 'Auto van het jaar'. De derde maal dat deze prestigieuze onderscheiding aan de Thunder bird werd toegekend. Het nieuwe model doet zijn naam eer aan met een krachtige 3,8 liter V6 motor, die met turbocompressor en inter koeler 210 pk ontwikkelt en een koppel van 315 Nm levert. Dit jaar wordt de 35e verjaardag van de Thunderbird in de Ver enigde Staten gevierd met een speciale 'Limited Edition' versie van de Super Coupé. De produk tie van dit model zal beperkt blij ven tot 5.000 exemplaren. Het jubi- leummodel wordt niet in Europa geleverd. Elke nieuwe generatie Thunder birds lokte enthousiaste reacties uit en leverde bij verzamelaars zeer geliefde modellen op. De 1955-57 tweezitters werden al als verzamelaarsmodellen be schouwd vier jaar nadat het la- j ste model van de band was g Jcr/. pen. Ook de nieuwste Thund e7o. bird blijkt nu al bijzonder te zijn. Het model zal dan getwijfeld een belangrijk hóoPz?. stuk toevoegen aan de trotse T- Bird historie. Panasonic heeft een reeks interes sante nieuwe producten bestemd voor het gebruik in auto's aan haar leveringsprogramma toege voegd. De CX-DP15 is een CD- wisselaar die in de kofferbak kan worden ingebouwd. Het apparaat biedt plaats aan maar liefst 12 compact disks in een speciaal wisselmagazijn. Het apparaat kan op iedere autoradio-cassettespe- ler worden aangesloten. Op de CQ- F65 autoradio uit het Panaso nic programma kan deze installa tie rechtstreeks worden bediend. Wordt er een andere radiocasset terecorder gebruikt, dan biedt de oplossing. Het is odx uuoiujvujJ control-unit waar mee alle belangrijke functies van een auto-audio installatie kunnen worden bediend. Aan het appa raat zit een eindversterker gekop peld van 4x25 Watt. De advi es- prijzen voor de CD-wisselaar be draagt f.1.771,= en voor de con- waren veiligheids- rijgbaar. ook wel 'Square Bird' j “din 1253 gepresen- „J~l1,33 m he' lang en had een wielbas 1 op d igevii

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 37