DE FORD THUNDERBIRD
BESTAAT 35 JAAR
Semperit
Nieuws van Panasonic
OM
Fris blijft koel
met autoCool
MALILT
950
OOMS
N?
I mei 1990-pagina 12
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 mei 1990 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
UBLIEK.
jselijke
1970-1!
1980-1982:
1977-
1961
>3:
1986
1988
19(
30 D
irs.
d
JBISHI
ORS
IREKER
4-drs. Sedan 1986,
bekr., cv, ww-glas,
1987
1988
1984
1986
1987
1986
1986
1985
1987
1986
1983
1982
1984
1982
den toeg
ste Amei
een z~r'
teem
sdeel-
loeki-
enbeek
1/2951
LITO'S
LPG
ie, bl.
tomatic
i.z.g.st.,
u 79.500,-
_PG
:ar
^eriode waren naast de
trdmodellen diverse bij-
'limited edition' modellen
6 LPG
Je
.1986-85
1986
1985
1985
1985
1985
1985
1984
1984
1984
1984
1984
1984
1984
1984
1983
.1983-82
1983
1982
1982
.1981-85
Het laatste nieuws van Panasonic
betreft een viertal nieuwe luid
sprekers. Twee tweeweg exem
plaren leveren respectievelijk 60
en 100 Watt. De 3-weg uitvoering
levert maximaal 120 Watt, terwijl
nummer vier een tweeter is die
kan worden belast tot 100 Watt.
Informatie over verkoopadressen
en producten: telefoon 073-202911.
In 1985, de 30e verjaardag van de
Thunderbird, werd een geheel
nieuw instrumentarium gepresen
teerd, naast een gewijzigde sty
ling van de voor- en achterzijde
van de carrosserie. Om de pro-
duktiemijlpaal te gedenken, werd
een beperkt aantal '30th Anniver
sary' modellen geproduceerd, op
basis van het topmodel van het T-
Bird gamma. Kenmerkend was de
bij zondere 'medium regatta blue'
metalliclak met transparante dek-
lak en unieke sierstrips en accent-
biezen langs de carrosserie.
Voornamelijk als gevolg van de
steeds strengere wetgeving ten
aanzien van het brandstofver
bruik, was het 1977 model het eer
ste in de Thunderbird historie dat
kleiner was dan het voorgaande.
De 1977 T-Bird kenmerkte zich
door de bijzondere vormgeving
van het dak met
in de B-zuil. De 1<
De Ford Thunderbird, een Amerikaanse klassieker,
viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan. De Thunderbird heeft
zijn rol als trendsetter in de auto-industrie voortreffelijk
gespeeld; het is altijd een auto voor liefhebbers ge
weest.
Om de 35e verjaardag van de Thunderbird op gepaste
wijze te vieren, brengt Ford in Amerika een speciaal
'35th Anniversary' model op de markt. De in een be
perkte oplage te produceren jubileumversie is geba
seerd op het topmodel uit de Thunderbird reeks, de Su
per Coupé. De speciale T-Bird onderscheidt zich van de
overige modellen uit de Thunderbird familie door een
unieke uitvoering van de carroserie en het interieur.
In 1987 werd de aërodynamica
van de Thunderbird verder ver
fijnd met gestroomlijnde koplam
pen en vlak in de carrosserie lig
gende ruiten. Samen met belang
rijke technische innovaties lever
de dat de Turbo Coupé opnieuw
een 'Auto van het jaar' onder
scheiding van het blad 'Motor
Trend' op. Ingrijpende wijzigin
gen aan de motor, zoals de toe
voeging van een interkoeler en
een dubbel uitlaatsysteem, resul
teerden in een vermogenstoena
me tot 190 pk voor auto's met
handgeschakelde versnellings
bak. Andere nieuwigheden waren
een ABS- remsysteem met vier
schijfremmen, automatische rij-
hoogte-afstelling en 16 inch VR-
banden voor hoge prestaties.
De 'projectiel-look'. In het interieur
werd dit stylingthema doorge
voerd middels de tweedeling van
het dashboard, waarmee de in
druk van een cockpit werd ge
wekt. Andere vernieuwingen wa
ren het wegklapbare stuurwiel,
dat het in- en uitstappen verge
makkelijkte en een benzinefilter,
dat maar eens per 50.000 km hoef
de te worden vervangen. De stan
daard 6,4 liter Sport V8-motor was
voorzien van drie dubbele Holley
carburateurs en leverde 340 pk.
'opera windows'
1 jte bedroeg
s was met 15
cm verkleind tot 2,90 m, terwijl het
rijklaar gewicht van 2.180kg tot
1.925 kg was gereduceerd. Met de
nieuwe kleinere T-Bird deed de
Ford haar intrede in het omvang
rijke marktsegment van de gespe
cialiseerde middenklasse-auto's.
Het 1978 model brak met 352.750
exemplaren het Thunderbird pro-
duktierecord; een aantal dat oók
nadien niet meer werd bereikt.
Semperit Banden B.V., een nieuw
bedrijf uit de Pon Holdings-groep,
is dit jaar gestart met de import
van de producten van de Oosten
rijkse bandenfabriek Semperit
Reifen AG. Semperit voert het vol
ledige bandenprogramma voor
alle merken personenauto's en
bedrijfswagens, alsmede voor de
sektoren landbouw- en grondver-
zetvoertuigen.
Zo is de Semperit M601 een uitste
kende all-round band voor de
middelde automobilist. Nieuw l
de Top-Speed laagprofielbanden
met alle goede eigenschappen
die een band voor hoge snelhe
den dient te bezitten. Informatie
over verkoopadressen is te ver
krijgen bij Semperit Banden B.V.,
Amsterdamseweg 47, 3812 RP
Amersfoort, telefoon 033-640531.
De autoCool werkt op de 12 Vo'
accu van de auto. Het stroop
bruik is gering dankzij hehet
koelelement wat in de jn huis
wordt gebruikt. De vstaf voor
een van de weinicnele belas
delen van de aut> aantal ven-
een buitentempes’_ag-
graden blijft de autöCöi.he1
houd op 5 graden koelen. Het ap
paraat is 19 centimeter diep, 21,5
cm breed en 35,5 cm hoog. De ad
viesprijs bedraagt f.669, en dat
is evenveel dan een beetje radio.
Installatie- en bevestigingsmate
riaal worden meegeleverd. Infor
matie over verkoopadressen:
Electrolux Konsumenten Divisie te
lefoon 01720-80555.
jservewieluit-
..et Konerdeksel, vinyl-
ig op de achterste dak-
een 'moonroof'Er werden
exemplaren vervaar-
1976 versie was de laat-
3ig Birds'.
trol-unit f.885,
Nieuw is ook de CX-RD10, een 2 x
20 Watt RDS autoradio-cassette-
speler. Deze fraai uitziende instal
latie is voorzien van een autore-
verse functie, 18 voorkeuzesta-
tions, Dolby en een Metal Tape
Selector. Door het Radio Data Sys
tem schakelt het apparaat auto
matisch over op de best te ontvan
gen zender uit het totale aanbod.
De naam van de betreffende zen
der wordt op het display aange
geven. De advies voor de CQ-
RDlOis f.1.138,
In deze periode werd de vormge
ving gekenmerkt door een gepro
nonceerde neus met rastergrille.
Andere opvallende details waren
de zgn. 'opera windows' en een
rechtopstaand merkembleem op
de motorkap. In 1972 liep de één
miljoenste Thunderbird van de
band: Een Landau die door een
Californische verzamelaar werd
jekocht.
in deze per
standaardi
zondere 'm
leverbaar. Het meest zeldzaam
was het herdenkingsmodel uit
1976, dat in zwarte metalliclak
was uitgevoerd en standaard was
voorzien van een res
stulping in het koffer
bekleding
helft en ee>
slechts 32 t
digd. De 1!
ste van de 'Bi
smaak vanwege zijn vormgeving
en prestaties. Eén ding ontbrak
echter nog: Een naam. Daartoe
werd een wedstrijd uitgeschreven,
die door één van de Ford stylisten
werd gewonnen. Zijn voorstel om
de auto 'Thunderbird' te dopen,
werd beloond met een nieuwe
garderobe.
De eerste produktie-auto, die de
legendarische naam en het bijbe- van het jaar' uitgeroepei
horende merkembleem droeg, rol- Een uniek aspect van de
de op 9 september 1954 in Dear
born van de band. De eerste ver
koop volgde op 22 oktober van
dat zelfde jaar, bijna een maand
voor de officiële publieksintroduc-
tie. De nieuwe tweezitter had een
hoogte van 1.32 m, de wielbasis
was 2,60 m en het rijklaar gewicht
bedroeg 1.275 kg. De THunder-
bird was voorzien van een gemo
dificeerde V8-motor met een ver
mogen van 160 pk. Deze kracht-
In deze periode was bij alle Ame
rikaanse fabrikanten, onder druk
van de verbruikseisen, de zgn.
'down sizing' in volle gang en ook
de Thunderbird kreeg vanaf be
gin jaren tachtig steeds compac
ter afmetingen. De Wielbasis ba-
droeg nu 2,75 m, terwijl de lengte
afnam tot 5,09 m. Het sportieve,
bijdetijdse uiterlijk bevatte nog
steeds typische Thunderbird ken
merken, zoals de om de spat-
schermhoeken doorlopende par-
keerlichten, de brede B-zuilen tus
sen de ruiten en karakteristieke
profielen op de carrosserieflan-
ken. I
Ook op de Amerikaanse racecir
cuits moest in de jaren tachtig da
nig rekening worden gehouden
met de aërodynamische Thunder
birds. Zo werd bijvoorbeeld Bill
Elliott, met een voor races gepre
pareerde T-Bird, in 1988 winnaar
van het Nascar Winston Cup
Championship.
1989-1990:
InigWSdt een volkomen nieu
we Thunderbird geïntroduceerd,
met een carrosserievormgeving
die vooruitloopt op de aërodyna-
De 35-jarige Thunderbird historie
begon met de klassieke tweezit-
ters en werd met diverse, inmid
dels bij verzamelaars ook zeer ge
liefde modellen voortgezet. De
Thunderbird heeft zowel op de ra
cecircuits als in films regelmatig
een hoofdrol gespeeld. En de
nieuwste modellen, met hun aëro
dynamische en op de toekomst
gerichte vormgeving, zullen onge
twijfeld ook een prominente plaats
in de autohistorie gaan innemen.
De 1955 Thunderbird werd in het
najaar van 1954 op de markt ge
bracht. Het was een bijzonder
fraaie sportieve tweezitter, die in
de Verenigde Staten een geheel
nieuw marktsegment deed ont
staan, namelijk dat van de luxu
euze auto voor privé-gebruik.
Bij de introductie op de Detroit
Auto Show in februari 1954 viel de
auto meteen bij iedereen in de
In deze periode werd een ged
telijke terugkeer naar meer hc
ge vormen zichtbaar. Het dak be
hield de ingetogen lijnen van de
voorgaande modellen, maar de
over de gehele breedte van de
auto doorlopende achterlichten
zorgden voor een sierlijk en op- ^coraer gear,
vallend accent. Diverse bedienig- CY-RM15 een oj
sorganen waren in een console een dashboard
ondergebracht, terwijl kuipstoelen
met ingebouwde hoofdsteunen en
'pistoolgreep' portiehendels wer-
sgepast. Dit waren de eer-
erikaanse auto's die over
zgn. doorstroom-ventilatiesys-
n beschikten dat niet was aan
gewezen op het openen van de
portierruiten. De 1966 Convertible
was de laatste open Thunderbird.
1967-m
De styling bevatte nu elementen
uit de vormgeving van straalvlieg
tuigen en werd getypeerd door de
lange motorkap en korte achter
steven. In 1967 werd het eerste
vierdeursmodel geïntroduceerd
en de eerste Thunderbird, die
plaats bood aan zes inzittenden.
Het New-Yorkse warenhuis
"Abercrombie Fitch" bood een
ge- op de 1967 Landau gebaseerde
zijn Apollo Special aan. Dit exclusieve
model, waarvan slechts vijf exem
plaren werden vervaardigd, was
voorzien van speciale verlichting,
een elektrisch bediend schuifdak,
gouden merkembleem en een
speciaal interieur met een schrijf
blad en een televisietoestel voor
de achterpassagiers.
1983-1988:
In februari 1983 werd het publiek
een eerste blik gegund pp de gea
vanceerde 'aero-styling' van de
nieuwe Thunderbird. Overigens
werden in de jaren tachtig ook de
overige Ford produkten door een
zeer aërodynamische vormgeving
gekenmerkt. Naast de ronde vor
men waren er diverse andere
aërodynamische details, zoals de
naar voren aflopende motorka-
plijn, de zeer schuin geplaatste
voor- en achterruit en tot in het
dak doorlopende portieren met
verzonken waterafvoergoten. Het
resultaat was een Cw-waarde
van 0,35. Een nieuw record voor
auto's in deze klasse.
Twee maanden later maakte de
eerste van de zeer geliefde Turbo
Coupé-versies zijn debuut. Deze
Thunderbird met zeer sportieve
prestaties werd aangedreven
door een 2,3 liter motor met turbo
compressor. Hij was verder voor
zien van een handgeschakelde
vijfversnellingsbak en een sportief
uitgevoerde wielophanging met
dubbele schokdempers op de
achteras.
Electrolux brengt een aardig ap
paraat op de markt waarmee fris
drank, melk en fruit in de auto
koel gehouden worden. De auto-
Cool is een ijskastje dat makkelijk
in iedere auto in te bouwen is. Het
apparaat is klein van buiten,
maar heeft toch een inhoud van
4,5 liter. Daarnaast is de autoCool
natuurlijk ook te gebruiken voor
mensen die presentatiemonsters
met zich meevoeren die absoluut
koel moeten blijven. Ook op lange
ritten blijven alle zaken in dit ijs
kastje lekker fris. Bij selfservice
restaurants hoeft dus tijdens de
vakantie niet meer in de rij ge
wacht te worden om een blikje fris
te bemachtigen.
bron was gekoppeld aan een
handgeschakelde drieversnel-
lingsbak, terwijl een Ford-O-Matic
automatische transmissie als extra
kon worden geleverd.
Een uniek detail van de tweezits
Thunderbird vormde de twee af
zonderlijke daken: Een elektrisch
bediend canvasdak voor zonnige
weeromstandigheden en een af
neembare kunststof hardtop voor
de wintermaanden. Deze laatste
werd in 1956 voorzien van opval
lende 'patrijspoorten'.
Met een totale produktie van
15.631 stuks is de 1956 Thunder
bird het meest zeldzame T-Bird
model. De auto was uitgerust met
nieuwe veiligheidsvoorzieningen
voor de inzittenden. Tot de stan
daarduitrusting behoorden een
energieabsorberende bekleding
van het instrumentenpaneel, een
stuurwiel met diepliggende veilig-
heidsnaaf, veiligheidsportierslo-
ten en een achteruitkijkspiegel
van niet-versplinterend glas. Te
gen meerprijs waren yeil’"1'0’^0-
gordels verkrijc'-
De vierzitter, c
genaamd, werd in 1958 g
teerd. Het model was 1,33 m hoog,
5,21 m lang en had een wielbasis
van 2,87 m. De auto viel op door
een meer hoekige vormgeving; hij
was groter, sneller en bovendien
beter uitgerust dan zijn voorgan
gers.
De overstap naar een vietzitsmo-
del had een uitermate gunstige in
vloed op de verkopen: in 1958
werden 48.482 Thunderbirds ver
kocht, bijna evenveel als in de
drie voorgaande jaren te zamen.
De 1958 Thunderbird werd door
het autoblad Motor Trend tot 'Auto
--3n
„cu umcr. aspect van de 1958-60
Thunderbirds was het gebruik
van roestvrij staal voor o.a. de rui-
tomlijstingen, wieldoppen, portie-
dorpellijsten en siertrips. Om deze
revolutionaire -en kostbare- over
stap te benadrukken, werd in 1960
door de Allegheny-Ludlum Steel
Company een Thunderbird ge-
heel uit roestvrij staal vervaardigd ln “’J1111- De lengt
en in een kluis met tijdslot ge- ^8 rm De vnelbasis
plaatst, die zich bij de veertigste
verjaardag van de auto automa
tisch zal openen.
De 1960 T-Bird was de eerste na
oorlogse Amerikaanse auto met
een schuifdak. Maar ook de daar
op volgende Thunderbird genera
ties kenden verschillende hoogte
punten.
mische styling-trends voor de ja
ren negentig. Voor het perfectio
neren van de stroomlijnvorm werd
meer dan 700 uur in de windtun
nel doorgebracht. De standaard
en LX-modellen kunnen dan ook
bogen op een uitstekende Cw-
waarde van 0,31. Verder beschikt
de nieuwe T-Bird over een geheel
vernieuwd onderstel dat de auto
zijn lage, brede uiterlijk geeft.
Hoewel de nieuwe auto circa 7,5
m korter is dan het voorgaande
model, werd de wielbasis met 23
cm verlengd, zodat de wielen nu
dichter bij de hoeken van de car
rosserie zijn geplaats. Het resul
taat is een aanzienlijk vergroot in
terieur, dat met name aan de ach
terpassagiers ten goede komt.
Ook nieuw voor 1989 was de
Thunderbird Super Coupé. Motor
Trend benoemde het model op
nieuw tot 'Auto van het jaar'. De
derde maal dat deze prestigieuze
onderscheiding aan de Thunder
bird werd toegekend. Het nieuwe
model doet zijn naam eer aan met
een krachtige 3,8 liter V6 motor,
die met turbocompressor en inter
koeler 210 pk ontwikkelt en een
koppel van 315 Nm levert.
Dit jaar wordt de 35e verjaardag
van de Thunderbird in de Ver
enigde Staten gevierd met een
speciale 'Limited Edition' versie
van de Super Coupé. De produk
tie van dit model zal beperkt blij
ven tot 5.000 exemplaren. Het jubi-
leummodel wordt niet in Europa
geleverd.
Elke nieuwe generatie Thunder
birds lokte enthousiaste reacties
uit en leverde bij verzamelaars
zeer geliefde modellen op. De
1955-57 tweezitters werden al als
verzamelaarsmodellen be
schouwd vier jaar nadat het la- j
ste model van de band was g Jcr/.
pen. Ook de nieuwste Thund e7o.
bird blijkt nu al bijzonder
te zijn. Het model zal dan
getwijfeld een belangrijk hóoPz?.
stuk toevoegen aan de trotse T-
Bird historie.
Panasonic heeft een reeks interes
sante nieuwe producten bestemd
voor het gebruik in auto's aan
haar leveringsprogramma toege
voegd. De CX-DP15 is een CD-
wisselaar die in de kofferbak kan
worden ingebouwd. Het apparaat
biedt plaats aan maar liefst 12
compact disks in een speciaal
wisselmagazijn. Het apparaat kan
op iedere autoradio-cassettespe-
ler worden aangesloten. Op de
CQ- F65 autoradio uit het Panaso
nic programma kan deze installa
tie rechtstreeks worden bediend.
Wordt er een andere radiocasset
terecorder gebruikt, dan biedt de
oplossing. Het is
odx uuoiujvujJ control-unit waar
mee alle belangrijke functies van
een auto-audio installatie kunnen
worden bediend. Aan het appa
raat zit een eindversterker gekop
peld van 4x25 Watt. De advi es-
prijzen voor de CD-wisselaar be
draagt f.1.771,= en voor de con-
waren veiligheids-
rijgbaar.
ook wel 'Square Bird' j
“din 1253 gepresen-
„J~l1,33 m he'
lang en had een wielbas
1 op d
igevii