II
SKODA-DEALER ELAN,
PEUGEOT
605 SRI
inn
■U
jr
90.
'n Wonder op wielen
ida
Exclusieve Saab party op
Landgoed de Rosep
Marijke
rings-
favoriet door
lange
ervaring
vanaf vandaag bij ons in de showroom
De
nieuwe
605
SPIJKERS BV GOIRLE
VI
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 mei 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
10 mei 1990-pagina 2
Sleutel
Pininfarina
Comfort
12 mei aanstaande
Uitgebreid
Rijklaar
bij u in de buurt.
how
)U
er een
orm,
l een
larde
Li de
ast
nnnen
1 voor
Isook
*uikte
3.V.
>LEZIER
ETBAL ’90
swenste
ie weken
Exclusief Peugeot-Talbot-dealer voor Goirle
Dorpsstraat 47 - Tel. 013-347771
Het programma van de Favorit
start met de aantrekkelijke 1.3 E
In de jaren zeventig voerde Peugeot de leuze "Een
wonder op wielen". Onder dat motto werd in 1975 dan
ook de 604 geïntroduceerd, een topmodel met een 2,7 li
ter V6 motor en aandrijving op de achterwielen. De car
rosserie was natuurlijk van de hand van Pininfarina en
heel strak van vorm. Een hele chique auto die in Frank
rijk meteen werd gekozen tot het officiële vervoermid
del voor politici. De auto werd geen topper in de verko
pen en verdween midden jaren tachtig zonder een di
recte opvolger. Peugeot heeft daar bewust even mee
gewacht, maar het was het wachten waard. De nieuwe
grote 605 is niet alleen een opvolger van de 604, maar
ook van de sedan versies van de 505. We reden met de
tweede versie uit de serie, de SRi.
Er zijn enkele paralellen te trekken tussen de 604 en
605. Natuurlijk is ook Pininfarina weer nauw betrokken
geweest bij de vormgeving, daardoor zijn gelijkenissen
met de 405 en Alfa 164 duidelijk. De inmiddels tot 3 liter
vergrootte V6 heeft ook weer zijn plaats in de auto ge
vonden. En daarnaast is het weer een echte Peugeot.
Verschillen zijn er natuurlijk nog veel meer. Het merk is
nu ook in zijn top overgestapt op voorwielaandrijving.
Het comforbstaat op een hoog
peil. De forse binnenruimte en de
prima stoelen werden al eerder
genoemd. De vering en schok-
demping vullen dit alleen maar in
positieve zin aan, zonder deinerig
te zijn. Of je nu op strak asfalt
rechtdoor rijdt, of een bochtige
klinkerweg neemt, de 605 blijft
voorbeeldig veren en goed op de
weg liggen. De toerental afhanke
lijke stuurbekrachtiging doet goed
zijn werk.
Afwerking
fortabel en biedt een enorme bin
nen- en bagageruimte. De uitrus
ting is compleet, de prestaties nor
maal en de bediening gaat ge
makkelijk. De 605 kan zonder
meer een rooskleurige toekomst
voorspeld worden een wonder op
wielen.
van 0 tot 100 binnen 11 seconden
zijn uitstekend. Voor snelle tussen-
acceleraties moet echter terugge
schakeld worden, net als voor
sportief rijden. Maar sportief rij
den, daar past de auto met zijn
chique allure niet bij. De handge-
schakelde vijfbak laat zich zeer
licht en gemakkelijk bedienen,
een eigenschap die we van Peu
geot gewend zijn.
de overige modellen, de Saab
9000i met de nieuwe 2.3 liter mo
tor, die zich kenmerkt door grote
souplesse, sportiviteit en laag ge
luidsniveau, en het subileummo-
del, de Saab Forty, centraal
staan. Dit jubileummodel op basis
van de Saab 900i 16 3-deurs is
voorizen van vele fabrieksopties
Merk en type: Peugeot 605 SRi
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 122 pk bij 5600 tr/min
Koppel: 175 Nm bij 4800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,73 meter,
breedte 1,80 meter
Prestaties: topsnelheid 199 km/u
acceleratie 0-100 in 10,7 sec.
Gewicht: 1325 kg
Verbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100
km
bij 120 km/u 8,8 liter/100 km
Prijs: f.52.700,=
Op zaterdag 12 mei aanstaande
organiseert Automobielbedrijf
Zuid-Oost in de tuin van Land-
goed de Rosep in Oisterwijk een
zeer bijzondere Saab-presentatie.
Tijdens dit evenement zullen naast
Naast de verkoop van nieuwe
Skoda's herbergt automobielbe
drijf Elan natuurlijk ook alle ande
re aktiviteiten die je van een com
plete dealer mag verwachten. Het
bedrijf heeft een uitgebreide keus
aan gebruikte auto's, verzorgt
APK- keuringen, levert banden en
zorgt dat auto's met schade weer
strak het verkeer in gaan.
Overigens mogen de sportieve
kwaliteiten van Skoda niet onver
meld blijven. In de onlangs verre
den Hellendoorn Rally wist het of
ficiële fabrieksteam een Favorit
1.3 in Groep A-uitvoering naar
een keurige negentiende plaats te
rijden.
Autobedrijf is een sportieve dealer Dhr. van Zon van Automobielbedrijf Zuid-Oost heet u van harte welkom
bij u in de buurt. bij de Rosep.
Het glasoppervlak is zeer groot,
daar de zijruiten laag zijn uitge
sneden. Maar ook hier is, net als
bij de meeste moderne auto's, de
achtersteven bij inparkeren niet te
zien.
Even wil ik nog stilstaan bij de af
werking en kwaliteit van de 605.
Alhoewel Autobedrijf Elan in de
Zuidoosterstraat vanaf september
1986 de officiële Skoda-dealer is
voor Tilburg en omstreken, kan
het bedrijf terugvallen op een
Skoda-ervaring van ruim 22 jaar.
De showroom van Elan is op dit
moment gevuld met vrijwel alle
uitvoeringen van de nieuwe Sko
da Favorit. Volgens directeur Van
Nouweland een sterk onderge
waardeerde auto. Waar de direc
te concurrentie kleine auto's biedt
met lichte motoren, staat bij Skoda
In het interieur valt één ding di
rect op: wat is de 605 groot. Zowel
voor- als achterin is er een enor
me been- en hoofdruimte. Zelfs
met de stoelen in de achterste
stand, kun je nog bijna met je be
nen over elkaar zitten op de ach
terbank. Meubilair en portierpa-
nelen zijn met een nette velours-
stof bekleed. De voorstoelen be
schikken over volledig verstelbare
hoofdsteunen, terwijl in de bank
geïntegreerde exemplaren achter
de klappen moeten opvangen.
De 605 ziet er buitengewoon chi
que uit, langgerekt met zeer
vloeiend verlopende lijnen. Op
een plaatje ziet hij er veelal het
zelfde uit als de 405, maar als je
hem eenmaal in het echt gezien
hebt, houdt je ze zo uit elkaar.
Heel aardig is dat chroom weer
aan het terugkomen is. Peugeot
gebruikt dit sterk blinkende mate
riaal op de bovenkanten van de
bumpers en in de grille. Ook de
typeplaatjes zijn hierin uitge
voerd. De bumpers van de SRi
worden net als de buitenspiegels
in de kleur van de carrosserie ge-
spoten.
De achterlichten zijn gedeeltelijk
in rood en voor een deel in
rookglas uitgevoerd. Er tussenin
zit een gigantische kofferklep die
toegang geeft tot een nog grotere
bagageruimte. Elke complete va-
kantiebagage kan er gemakkelijk
in en de tildrempel is laag. De kof
ferklep wordt samen met de por
tieren en het benzineklepje cen
traal vergrendeld met de sleutel of
op afstand. De stoutel is overigens
heel apart. Deze heeft namelijk
vier kartelranden. Er zijn zo vee)
meer combinaties mogelijk, terwijl
namaken bijna niet te doen is.
Franse auto's hebben in het verle
den de naam gehad roestgevoelig
te zijn en een slechte afwerking te
hebben. In de afgelopen tien jaar
is er hard gewerkt om dit imago
kwijt te raken. De 605 kan wat be
treft kwaliteit en afwerking goed
vergeleken worden met andere
toppers in deze klasse. Ook de
stevigheid van de carrosserie
(gooi maar sens een deur dicht)
en de strakke lak zullen de repu
tatie van de auto alleen maar
goed doen.
Het brandstofverbruik van de 605
SRi bedroeg gemiddeld 1 liter op
.9 kilometer. Een heel normale
waarde als we kijken naar de af
metingen, gewicht en prestaties.
Natuurlijk is de krachtbron gekop
peld aan een geregelde drieweg
katalysator.
Peugeot bindt nu met de 605 echt
de strijd aan met de gevestigde
Wat verstelbaarheid van de stoe
len zal vooral de bestuurder totaal
geen klachten hebben. De hoogte
is aan te passen en als je dan nog
niet goed zit, kan het stuur nog in
hoogte worden gevarieerd.
In het dashboard is heel duidelijk
de hand van Pininfarina te her
kennen. Zakelijk en strak in de
meest moderne vorm. Een grote
snelheidsmeter en toerenteller vul
len het belangrijkste deel van het
instrumentarium. Verder heeft de
auto een digitaal klokje, een pri
ma verwarmings- en ventilatiesys
teem met een veelheid aan uit-
stroomopeningen en elektrisch be
diende voorportierruiten. Aan de
ter waarde van f.12.000,= dat tij
delijk tegen een meerprijs van
f.2.000,= wordt geleverd. Tevens
heeft Zuid-Oost voor elke koper
van een nieuwe Saab een exclu
sieve verrassing in petto. Uiter
aard is er ruimschoots de gele-
genheid een testrit te maken in
een van de modellen. Tussen
10.00 en 17.00 uur is iedereen van
harte welkom op landgoed de Ro
sep aan de Oirschotsebaan 15 in
Oisterwijk.
een ruime vierpersoons hatch
back met een 1.3 liter krachtbron
met katalysator.
"Het is een goed product, waar
we uitstekende ervaringen mee
hebben. Tevreden klanten die
voorheen al een Skoda reden of
uit een ander merk komen, heb
ben weinig technische proble
men", aldus de Tilburgse dealer.
Ook weet hij te melden dat de fa
briek in Tjechoslowakije in onder-
handeling is met Volkswagen, zo
dat we binnen afzienbare tijd wel
licht een grotere diversiteit aan
auto's kunnen verwachten.
orde in het segment van de grote
zakenauto's. Gezien zijn uitsteken
de eigenschappen en complete
uitrusting zijn de prijzen zeer ge
rechtvaardigd. De basis SLi wordt
voor f.47.000,= aangeboden, ter
wijl onze SRi voor f.52.700,= in de
prijslijst staat. Het door ons gere
den exemplaar was voorzien van
twee opties: lichtmetalen velgen
en metaallok. Tussen de SRi en de
SV 3.0 zit een fors verschil. Deze
6-pitter kost namelijk f.75.000,=.
De duurste 605 is de SV 24 die in
de meest complete uitvoering
wordt geleverd met ondermeer le
deren bekleding voor 1.89.500,=.
Peugeot heeft altijd al aardig
meegedraaid in het segment za
kenauto's. Met de nieuwe 605 zijn
ze echter hierin niet meer weg te
denken. De auto ziet er uitstekend
en zeer representatief uit, heeft
goede rij-eigenschappen, is com
De 605 zou geen Peugeot zijn, als
er niet uit uitgebreide range moto
ren te kiezen was. De serie start
met de 2 liter monopoint van 110
pk. De top wordt gevormd door
twee 3 liter V6 motoren met 12 of
24 kleppen en vermogens van 170
tot 200 pk. Diesels komen in sep
tember, terwijl de SRi is voorzien
van dezelfde 4 cylinder 2 liter als
in de basisuitvoering echter met
multipoint injectie en zodoende
een iets hoger vermogen van 122
pk. De nieuwe 2 liter werd voor
het eerst in de XM van huisgenoot
Citroen toegepast. De krachtbron
is in de onderste toerenregionen
stil en soepel. Zo rond de 140 km/
u neemt echter het geproduceerde
geluid fors toe. De prestaties van
de SRi zijn heel netjes. We mogen
niet vergeten dat de totale auto
1325 kg weegt. Een top van net
geen 200 km/u en een acceleratie
voo r 1.14.895,=. De 1.3 L heeft een
completere uitvoering en kost
f.16.695,= rijklaar. Daarnaast zijn
er nog een paar afgeleide versies.
Voor het bedrijfsleven is de VAN
erg interessant voor een prijs van
f.11.499,= exclusief BTW. Een tij
delijke uitgave is de Mint, een wit
te auto voorzien van vrolijke stri
ping waarin natuurlijk mint-groen
is opgenomen. De Skoda Favorit
Sport is de grote trots van Elan.
Met zijn lichtmetalen velgen, zon
nedak, striping, spoilers en skirts
is het zonder twijfel de meest aan
trekkelijk ogende Skoda Favorit.
Hij is compleet te koop voor
f.19.995,= terwijl alle losse toevoe
gingen ook afzonderlijk te bestel
len zijn.
Vlak na de introductie van de Fa
vorit waren er nog wat proble
men. Van Nouweland: "We kon
den de klant wel een auto verko
pen, maar we wisten zelf niets
over de levertijd en de beschikba
re kleuren. Dat is nu gelukkig he
lemaal anders. Iedere gev
auto is binnen twee tot drit
leverbaar".
Natuurlijk zijn er ook nog verschil
lende exemplaren leverbaar van
de bekende 120/130-serie van
Skoda. Vanaf f.11.995,= staat de
ruime 120 L met vijfversnellings-
bak en katalysator voor de deur.
De aantrekkelijke en beslist spor
tief rijdende 130 Coupé kost
f.!4.995,=.
stuurkolom worden verlichting,
richtingaanwijzers en ruitewissers
bediend. De twee wisarmen lig
gen in ruststand laag op de ruit.
Bij inschakelen komen ze eerst
een stukje naar boven, alvorens
hun werking te beginnen.
Bergruimte is er in het interieur
voldoende in twee forse portier-
bakken, het kleine dashboard
kastje, een ruim afsluitbaar vakje
tussen de stoelen en een kleine
ruimte in de console. Peugeot
geeft zijn nieuwe 605 vanaf de SRi
een exclusief tintje door hout in
het dashboard te verwerken. Dit is
fraai afgewerkt, maar je moet er
een liefhebber van zijn. Erg Frans
is het in ieder geval niet. De auto
heeft twee buitenspiegels, waar
van het rechter exemplaar elek
trisch verstelbaar is.
Ik heb mijn winterkledij maar
opgeborgen want het is weer
tijd voor blote benen, bermu
da's en luchtige t-shirts. Wat
een genot, dit zomerse weer,
heerlijk gewoon. Je krijgt er
een heel ander ritme door en
zin om te lijnen, te fietsen, te
zwemmen en te zonnen. En
eigenlijk niet in een 'warme'
auto zitten, een cabriolet uit
gezonderd natuurlijk.
Maar we zullen toch naar ons
werk moeten en het testrijden
gaat ook gewoon door dus
reed ik deze week met de
nieuwe Peugeot 605 SRi:
"Une grande voiture".
Uiteraard heeft deze wagen
duidelijk herkenbare Peu-
geot-snufjes zoals het em
bleem in de grille, een mooie
vloeiende motorkap, de typi
sche styling van de koplam
pen en achterlichten. Een
auto waaraan alles nèt iets
meer "af" is. Hij is elegant, in
drukwekkend en zeer comfor
tabel. Ergonomie is hier ook
zeker om de hoek komen kij
ken; alle hoeken en vormen
zijn nl. mooi afgerond. Om op
alle details in te gaan is mijn
column te klein. Deze voiture
moet men gewoon zien, voe
len en ervaren omdat het rij
den erin een samenspel is
van vele eigenschappen.
Het interieur van de SRi
straalt een prestige en klasse
uit waardoor je je als een god
in Frankrijk voelt. Alles wat te
bedienen is, is uiteraard elec-
trisch. Nèt dat ietsje meer zijn
bijvoorbeeld de getinte bui
tenspiegels met verwarming,
de in hoogte verstelbare vei
ligheidsgordels met oprolau-
tomaat, de kindersloten op de
achterportieren, de centrale
vergrendeling met afstandbe
diening, de voorbereiding
voor speaker-aansluitingen
etc.. Teveel om op te noemen.
In het verkeer is het een ele
gante heer met klasse, dus je
rijdt er ook zo in: beheerst en
stijlvol. Geen auto om effe
snel naar de supermarkt of
stad te gaan.... of misschien
toch...
Dit laatste laat ik aan uw be
oordeling over wanneer uzelf
in deze grande voiture gere
den heeft.
HOTEL
RÊSTAUf?