II SKODA-DEALER ELAN, PEUGEOT 605 SRI inn ■U jr 90. 'n Wonder op wielen ida Exclusieve Saab party op Landgoed de Rosep Marijke rings- favoriet door lange ervaring vanaf vandaag bij ons in de showroom De nieuwe 605 SPIJKERS BV GOIRLE VI DE AUTOMAAT - Donderdag 10 mei 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 10 mei 1990-pagina 2 Sleutel Pininfarina Comfort 12 mei aanstaande Uitgebreid Rijklaar bij u in de buurt. how )U er een orm, l een larde Li de ast nnnen 1 voor Isook *uikte 3.V. >LEZIER ETBAL ’90 swenste ie weken Exclusief Peugeot-Talbot-dealer voor Goirle Dorpsstraat 47 - Tel. 013-347771 Het programma van de Favorit start met de aantrekkelijke 1.3 E In de jaren zeventig voerde Peugeot de leuze "Een wonder op wielen". Onder dat motto werd in 1975 dan ook de 604 geïntroduceerd, een topmodel met een 2,7 li ter V6 motor en aandrijving op de achterwielen. De car rosserie was natuurlijk van de hand van Pininfarina en heel strak van vorm. Een hele chique auto die in Frank rijk meteen werd gekozen tot het officiële vervoermid del voor politici. De auto werd geen topper in de verko pen en verdween midden jaren tachtig zonder een di recte opvolger. Peugeot heeft daar bewust even mee gewacht, maar het was het wachten waard. De nieuwe grote 605 is niet alleen een opvolger van de 604, maar ook van de sedan versies van de 505. We reden met de tweede versie uit de serie, de SRi. Er zijn enkele paralellen te trekken tussen de 604 en 605. Natuurlijk is ook Pininfarina weer nauw betrokken geweest bij de vormgeving, daardoor zijn gelijkenissen met de 405 en Alfa 164 duidelijk. De inmiddels tot 3 liter vergrootte V6 heeft ook weer zijn plaats in de auto ge vonden. En daarnaast is het weer een echte Peugeot. Verschillen zijn er natuurlijk nog veel meer. Het merk is nu ook in zijn top overgestapt op voorwielaandrijving. Het comforbstaat op een hoog peil. De forse binnenruimte en de prima stoelen werden al eerder genoemd. De vering en schok- demping vullen dit alleen maar in positieve zin aan, zonder deinerig te zijn. Of je nu op strak asfalt rechtdoor rijdt, of een bochtige klinkerweg neemt, de 605 blijft voorbeeldig veren en goed op de weg liggen. De toerental afhanke lijke stuurbekrachtiging doet goed zijn werk. Afwerking fortabel en biedt een enorme bin nen- en bagageruimte. De uitrus ting is compleet, de prestaties nor maal en de bediening gaat ge makkelijk. De 605 kan zonder meer een rooskleurige toekomst voorspeld worden een wonder op wielen. van 0 tot 100 binnen 11 seconden zijn uitstekend. Voor snelle tussen- acceleraties moet echter terugge schakeld worden, net als voor sportief rijden. Maar sportief rij den, daar past de auto met zijn chique allure niet bij. De handge- schakelde vijfbak laat zich zeer licht en gemakkelijk bedienen, een eigenschap die we van Peu geot gewend zijn. de overige modellen, de Saab 9000i met de nieuwe 2.3 liter mo tor, die zich kenmerkt door grote souplesse, sportiviteit en laag ge luidsniveau, en het subileummo- del, de Saab Forty, centraal staan. Dit jubileummodel op basis van de Saab 900i 16 3-deurs is voorizen van vele fabrieksopties Merk en type: Peugeot 605 SRi Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 122 pk bij 5600 tr/min Koppel: 175 Nm bij 4800 tr/min Afmetingen: lengte 4,73 meter, breedte 1,80 meter Prestaties: topsnelheid 199 km/u acceleratie 0-100 in 10,7 sec. Gewicht: 1325 kg Verbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100 km bij 120 km/u 8,8 liter/100 km Prijs: f.52.700,= Op zaterdag 12 mei aanstaande organiseert Automobielbedrijf Zuid-Oost in de tuin van Land- goed de Rosep in Oisterwijk een zeer bijzondere Saab-presentatie. Tijdens dit evenement zullen naast Naast de verkoop van nieuwe Skoda's herbergt automobielbe drijf Elan natuurlijk ook alle ande re aktiviteiten die je van een com plete dealer mag verwachten. Het bedrijf heeft een uitgebreide keus aan gebruikte auto's, verzorgt APK- keuringen, levert banden en zorgt dat auto's met schade weer strak het verkeer in gaan. Overigens mogen de sportieve kwaliteiten van Skoda niet onver meld blijven. In de onlangs verre den Hellendoorn Rally wist het of ficiële fabrieksteam een Favorit 1.3 in Groep A-uitvoering naar een keurige negentiende plaats te rijden. Autobedrijf is een sportieve dealer Dhr. van Zon van Automobielbedrijf Zuid-Oost heet u van harte welkom bij u in de buurt. bij de Rosep. Het glasoppervlak is zeer groot, daar de zijruiten laag zijn uitge sneden. Maar ook hier is, net als bij de meeste moderne auto's, de achtersteven bij inparkeren niet te zien. Even wil ik nog stilstaan bij de af werking en kwaliteit van de 605. Alhoewel Autobedrijf Elan in de Zuidoosterstraat vanaf september 1986 de officiële Skoda-dealer is voor Tilburg en omstreken, kan het bedrijf terugvallen op een Skoda-ervaring van ruim 22 jaar. De showroom van Elan is op dit moment gevuld met vrijwel alle uitvoeringen van de nieuwe Sko da Favorit. Volgens directeur Van Nouweland een sterk onderge waardeerde auto. Waar de direc te concurrentie kleine auto's biedt met lichte motoren, staat bij Skoda In het interieur valt één ding di rect op: wat is de 605 groot. Zowel voor- als achterin is er een enor me been- en hoofdruimte. Zelfs met de stoelen in de achterste stand, kun je nog bijna met je be nen over elkaar zitten op de ach terbank. Meubilair en portierpa- nelen zijn met een nette velours- stof bekleed. De voorstoelen be schikken over volledig verstelbare hoofdsteunen, terwijl in de bank geïntegreerde exemplaren achter de klappen moeten opvangen. De 605 ziet er buitengewoon chi que uit, langgerekt met zeer vloeiend verlopende lijnen. Op een plaatje ziet hij er veelal het zelfde uit als de 405, maar als je hem eenmaal in het echt gezien hebt, houdt je ze zo uit elkaar. Heel aardig is dat chroom weer aan het terugkomen is. Peugeot gebruikt dit sterk blinkende mate riaal op de bovenkanten van de bumpers en in de grille. Ook de typeplaatjes zijn hierin uitge voerd. De bumpers van de SRi worden net als de buitenspiegels in de kleur van de carrosserie ge- spoten. De achterlichten zijn gedeeltelijk in rood en voor een deel in rookglas uitgevoerd. Er tussenin zit een gigantische kofferklep die toegang geeft tot een nog grotere bagageruimte. Elke complete va- kantiebagage kan er gemakkelijk in en de tildrempel is laag. De kof ferklep wordt samen met de por tieren en het benzineklepje cen traal vergrendeld met de sleutel of op afstand. De stoutel is overigens heel apart. Deze heeft namelijk vier kartelranden. Er zijn zo vee) meer combinaties mogelijk, terwijl namaken bijna niet te doen is. Franse auto's hebben in het verle den de naam gehad roestgevoelig te zijn en een slechte afwerking te hebben. In de afgelopen tien jaar is er hard gewerkt om dit imago kwijt te raken. De 605 kan wat be treft kwaliteit en afwerking goed vergeleken worden met andere toppers in deze klasse. Ook de stevigheid van de carrosserie (gooi maar sens een deur dicht) en de strakke lak zullen de repu tatie van de auto alleen maar goed doen. Het brandstofverbruik van de 605 SRi bedroeg gemiddeld 1 liter op .9 kilometer. Een heel normale waarde als we kijken naar de af metingen, gewicht en prestaties. Natuurlijk is de krachtbron gekop peld aan een geregelde drieweg katalysator. Peugeot bindt nu met de 605 echt de strijd aan met de gevestigde Wat verstelbaarheid van de stoe len zal vooral de bestuurder totaal geen klachten hebben. De hoogte is aan te passen en als je dan nog niet goed zit, kan het stuur nog in hoogte worden gevarieerd. In het dashboard is heel duidelijk de hand van Pininfarina te her kennen. Zakelijk en strak in de meest moderne vorm. Een grote snelheidsmeter en toerenteller vul len het belangrijkste deel van het instrumentarium. Verder heeft de auto een digitaal klokje, een pri ma verwarmings- en ventilatiesys teem met een veelheid aan uit- stroomopeningen en elektrisch be diende voorportierruiten. Aan de ter waarde van f.12.000,= dat tij delijk tegen een meerprijs van f.2.000,= wordt geleverd. Tevens heeft Zuid-Oost voor elke koper van een nieuwe Saab een exclu sieve verrassing in petto. Uiter aard is er ruimschoots de gele- genheid een testrit te maken in een van de modellen. Tussen 10.00 en 17.00 uur is iedereen van harte welkom op landgoed de Ro sep aan de Oirschotsebaan 15 in Oisterwijk. een ruime vierpersoons hatch back met een 1.3 liter krachtbron met katalysator. "Het is een goed product, waar we uitstekende ervaringen mee hebben. Tevreden klanten die voorheen al een Skoda reden of uit een ander merk komen, heb ben weinig technische proble men", aldus de Tilburgse dealer. Ook weet hij te melden dat de fa briek in Tjechoslowakije in onder- handeling is met Volkswagen, zo dat we binnen afzienbare tijd wel licht een grotere diversiteit aan auto's kunnen verwachten. orde in het segment van de grote zakenauto's. Gezien zijn uitsteken de eigenschappen en complete uitrusting zijn de prijzen zeer ge rechtvaardigd. De basis SLi wordt voor f.47.000,= aangeboden, ter wijl onze SRi voor f.52.700,= in de prijslijst staat. Het door ons gere den exemplaar was voorzien van twee opties: lichtmetalen velgen en metaallok. Tussen de SRi en de SV 3.0 zit een fors verschil. Deze 6-pitter kost namelijk f.75.000,=. De duurste 605 is de SV 24 die in de meest complete uitvoering wordt geleverd met ondermeer le deren bekleding voor 1.89.500,=. Peugeot heeft altijd al aardig meegedraaid in het segment za kenauto's. Met de nieuwe 605 zijn ze echter hierin niet meer weg te denken. De auto ziet er uitstekend en zeer representatief uit, heeft goede rij-eigenschappen, is com De 605 zou geen Peugeot zijn, als er niet uit uitgebreide range moto ren te kiezen was. De serie start met de 2 liter monopoint van 110 pk. De top wordt gevormd door twee 3 liter V6 motoren met 12 of 24 kleppen en vermogens van 170 tot 200 pk. Diesels komen in sep tember, terwijl de SRi is voorzien van dezelfde 4 cylinder 2 liter als in de basisuitvoering echter met multipoint injectie en zodoende een iets hoger vermogen van 122 pk. De nieuwe 2 liter werd voor het eerst in de XM van huisgenoot Citroen toegepast. De krachtbron is in de onderste toerenregionen stil en soepel. Zo rond de 140 km/ u neemt echter het geproduceerde geluid fors toe. De prestaties van de SRi zijn heel netjes. We mogen niet vergeten dat de totale auto 1325 kg weegt. Een top van net geen 200 km/u en een acceleratie voo r 1.14.895,=. De 1.3 L heeft een completere uitvoering en kost f.16.695,= rijklaar. Daarnaast zijn er nog een paar afgeleide versies. Voor het bedrijfsleven is de VAN erg interessant voor een prijs van f.11.499,= exclusief BTW. Een tij delijke uitgave is de Mint, een wit te auto voorzien van vrolijke stri ping waarin natuurlijk mint-groen is opgenomen. De Skoda Favorit Sport is de grote trots van Elan. Met zijn lichtmetalen velgen, zon nedak, striping, spoilers en skirts is het zonder twijfel de meest aan trekkelijk ogende Skoda Favorit. Hij is compleet te koop voor f.19.995,= terwijl alle losse toevoe gingen ook afzonderlijk te bestel len zijn. Vlak na de introductie van de Fa vorit waren er nog wat proble men. Van Nouweland: "We kon den de klant wel een auto verko pen, maar we wisten zelf niets over de levertijd en de beschikba re kleuren. Dat is nu gelukkig he lemaal anders. Iedere gev auto is binnen twee tot drit leverbaar". Natuurlijk zijn er ook nog verschil lende exemplaren leverbaar van de bekende 120/130-serie van Skoda. Vanaf f.11.995,= staat de ruime 120 L met vijfversnellings- bak en katalysator voor de deur. De aantrekkelijke en beslist spor tief rijdende 130 Coupé kost f.!4.995,=. stuurkolom worden verlichting, richtingaanwijzers en ruitewissers bediend. De twee wisarmen lig gen in ruststand laag op de ruit. Bij inschakelen komen ze eerst een stukje naar boven, alvorens hun werking te beginnen. Bergruimte is er in het interieur voldoende in twee forse portier- bakken, het kleine dashboard kastje, een ruim afsluitbaar vakje tussen de stoelen en een kleine ruimte in de console. Peugeot geeft zijn nieuwe 605 vanaf de SRi een exclusief tintje door hout in het dashboard te verwerken. Dit is fraai afgewerkt, maar je moet er een liefhebber van zijn. Erg Frans is het in ieder geval niet. De auto heeft twee buitenspiegels, waar van het rechter exemplaar elek trisch verstelbaar is. Ik heb mijn winterkledij maar opgeborgen want het is weer tijd voor blote benen, bermu da's en luchtige t-shirts. Wat een genot, dit zomerse weer, heerlijk gewoon. Je krijgt er een heel ander ritme door en zin om te lijnen, te fietsen, te zwemmen en te zonnen. En eigenlijk niet in een 'warme' auto zitten, een cabriolet uit gezonderd natuurlijk. Maar we zullen toch naar ons werk moeten en het testrijden gaat ook gewoon door dus reed ik deze week met de nieuwe Peugeot 605 SRi: "Une grande voiture". Uiteraard heeft deze wagen duidelijk herkenbare Peu- geot-snufjes zoals het em bleem in de grille, een mooie vloeiende motorkap, de typi sche styling van de koplam pen en achterlichten. Een auto waaraan alles nèt iets meer "af" is. Hij is elegant, in drukwekkend en zeer comfor tabel. Ergonomie is hier ook zeker om de hoek komen kij ken; alle hoeken en vormen zijn nl. mooi afgerond. Om op alle details in te gaan is mijn column te klein. Deze voiture moet men gewoon zien, voe len en ervaren omdat het rij den erin een samenspel is van vele eigenschappen. Het interieur van de SRi straalt een prestige en klasse uit waardoor je je als een god in Frankrijk voelt. Alles wat te bedienen is, is uiteraard elec- trisch. Nèt dat ietsje meer zijn bijvoorbeeld de getinte bui tenspiegels met verwarming, de in hoogte verstelbare vei ligheidsgordels met oprolau- tomaat, de kindersloten op de achterportieren, de centrale vergrendeling met afstandbe diening, de voorbereiding voor speaker-aansluitingen etc.. Teveel om op te noemen. In het verkeer is het een ele gante heer met klasse, dus je rijdt er ook zo in: beheerst en stijlvol. Geen auto om effe snel naar de supermarkt of stad te gaan.... of misschien toch... Dit laatste laat ik aan uw be oordeling over wanneer uzelf in deze grande voiture gere den heeft. HOTEL RÊSTAUf?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27