TOYOTA LANDCRUISER CIISTOMWAGON
TOPKLASSE IN
HET TERREIN.
BAD BOYS
SPONSORT AXGT CUP
NIEUWE
HYUNDAI
PRESTO
«s
F
i
JENS
°l
uwe
)TA
IS
gi75
FF
ST
aat 19
ERT
:N
:R
an
Heiligdom
Oplage92.245 ex.
Bijlage van: De TilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
93
I3
>2
o.a.
ERS
i
lei 1990-pagina 24
>a^Qi]G©Bfflsigrö
Donderdag 10 mei 1990
Tussenbak
I
Startcircuit
m
pag.7
pag.13
Vijf maal
jubileum bij
Renova
Autotest:
Peugeot 605 SRi
Une grande voiture
pag.3
Ford Thunderbird
bestaat
35 jaar
Jaargang 2
Nummer 19
i zo'n 25
raar
De ronde lijnen van het exterieur
komen ook in de auto terug. Het
instrumentarium is ovaal van
jg28
EN
raat 39
78
915
23
pticien
•venring 90
1781
De naam Presto is voor Hyundai corder met
in ons land helemaal nieuw. Het digitaal klo
gaat hierbij om een nieuwe uit
voering van de kersverse Pony.
De basis 3-deurs LE en L worder
zonder meerprijs voorzien van een
aardig pakket extra's. Dit pakket
bestaat uit een radio/cassettere-
De markt voor 'bijzondere' auto's neemt in omvang toe.
Als mensen het zich financieel kunnen veroorloven kie
zen ze het liefst voor en vervoermiddel wat bij hen past.
Zo is de toenemende populariteit van coupé's en ca
briolets te verklaren. Maar ook terreinwagens zijn in
trek. Door de week een comfortabele zakenauto en in
het weekend een echte vrije-tijd-mobiel. Toyota presen
teerde op de Autosalon van Genève de Landcruiser
Customwagon in de nieuwste vorm. Een auto die zijn
voorganger heel duidelijk overtreft.
De nieuwe Customwagon kenmerkt zich door ronde lij
nen in de carrosserie, waardoor de auto beter tussen de
andere nieuwe Toyota's past. De auto heeft vier
schroefveren rondom voor een comfort op hoog niveau
en permanente vierwielaandrijving. Indien nodig kan
een sper op het centrale diffentieel worden ingescha
keld.
Bij presentaties van nieuwe
auto's doen meestal techni
sche en commerciële mensen
hun verhaal. Hoeveel cylin
ders heeft de motor, is ABS
standaard, is vierwielaandrij-
ving mogelijk, een diesel mis
schien; allemaal zaken die
het succes kunnen bepalen.
Bij de verkoop zijn echter ook
zaken als de concurrentie, het
marktsegment, de prijs en het
imago van groot belang. Je
staat er eigenlijk nauwelijks
bij stil dat een auto die nieuw
op de markt komt, eigenlijk al
enkele jaren oud is. De ont
wikkeling van een compleet
nieuw model duurt gemid
deld zo'n drie tot vier jaar.
Afgelopen week waren we bij
Volvo in Helmond te gast. De
op de salon van Genève ge
toonde 480 cabriolet was
weer even in de ontwerpstu
die. Hoofd van de ontwerpaf
deling Rob Koch had een
middag uitgetrokken om deze
nieuwe auto in zijn heiligdom
aan het journalisten volkje te
tonen. Je voelt je op zo'n mo
ment veel dichter bij de ge
boorte van een auto.
Als bij Volvo de opdracht
wèrdt gegeven voor een nieu
we auto, maken alle ontwer
pers binnen het bedrijf een
eerste schets. Deze worden bij
elkaar gelegd en daaruit
worden de beteren gekozen.
Daarmee wordt verder ge
werkt.
Niet één persoon maakt de
hele auto, maar een heel
team. Er zijn specialisten voor
its, het interieur, de wie-
allerhande kleine de-
de koet
len en c
tails.
Hoe belangrijk details zijn,
blijkt uit het verhaal over de
kleur van de 480 cabrio. Toen
met de bouw van het eerste
exemplaar werd gestart, wis
ten ze nog niet of de auto wer
kelijk optijd voor Genève
klaar zou zijn. Daar deze
show in het voorjaar wordt
■gehouden, werd voor de kleu
ren blauw, groen en grijs ge
kozen. Als de presentatie tot
de autosalon van Parijs was
uitgesteld, stonden Stemmige
herfstkleuren klaar zoals al
lerhande tinten bruin en
prachtig donker paars. En
deze moeite allemaal voor
een auto waarvan nog niet
besloten is of hij werkelijk in
productie zal gaan. But the
re's no business like show
business... Tony Vos
De klant kan kiezen uit twee zes-
cylinder 4,2 liter dieselmotoren,
één met en één zonder turbo. De
ongeblazen krachtbron levert 130
pk, terwijl met blaasapparaat 167
paardekrachten worden geprodu
ceerd. De duurste versie heeft een
automatische viertrapsversnel-
lingsbak en biedt plaats aan acht
personen. De basisversie heeft
ruimte voor vijf inzittenden en
heeft een handgeschakelde vijf-
bak. Alle versies beschikken over
een tussenbak voor rijden met een
hoge of lage overbrenging.
vormgeving en beschikt over gro
te, makkelijk afleesbare meters.
Vooral de Custom VX is bijzonder
compleet met een in hoogte instel
bare bestuurdersstoel en elek
trisch verstelbare zijdelingse- en
lendesteun. Zowel het stuurwiel
als de veiligheidsgordels zijn in
hoogte aan de bestuurder aan te
passen. De auto heeft verder een
elektrisch schuif- /kanteldak, air
conditioning en een H.Q. audio-
installatie met vijf luidsprekers.
Toyota heeft schroefveren gecom
bineerd met starre assen, waar
door de Custom zowel soepel als
stabiel is. Door lange reaktiestan-
gen toe te passen, ontstaat een
comfortabele veerweg. De Land-
cruiser heeft voor geventileerde
schijfremmen, terwijl achter grote
trommels worden toegepast.
De Citroen AX GT Cup wordt met
ingang van de races op Zand-
voort van 6 mei jl. gesponsort door
Bad Boys vrijetijdskleding. Het is
een jong, dynamisch en succesvol
modemerk van Nederlandse bo
dem. Geïntroduceerd in 1987 is
het merk erin geslaagd om in 3
jaar tijd een vooraantaande posi
tie in de WestEuropese modesce
ne in te nemen. Ook de ontwikke
lingen in U.S.A., Canada en Ja
pan zijn veel belovend.Bad Boys
heeft zich voor 3 jaar verbonden
als hoofdsponsor aan de Citroen
AX GT Cup. Deze Cup is een
nieuwe raceklasse waarin
jonge talenten zich met elke
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hil varenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
kunnen meten, gedurende 8 races
per seizoen. Door deze verbintenis
aan te gaan hoopt Bad Boys haar
motto "Fashion in Action" verder
te kunnen uitdragen, met name bij
het jonge, dynamische en auto-
sportminded publiek.
De auto heeft een sterk ladder
chassis waarop de carrosserie is
aangebracht en is zodoende voor
de zwaarste omstandigheden ge
bouwd. Zo is er een startcircuit
van 24 Volt, terwijl het normale
elektrische circuit 12 Volt is.
In totaal kan de klant kiezen uit
drie verschillende uitgaves. De 4.2
Diesel GX is voorzien van getint
glas, stuurbekrachtiging, een ver
stelbaar stuur en fraaie stoffen be
kleding. De VX Turbo heeft vervol
gens centrale vergrendeling, elek
trische bediende zijruiten en bui
tenspiegels, aluminium treeplan
ken, wielkastverbreders, velours
bekleding, een 50/50 gescheiden
neerklapbare achterbank en een
leren stuur. De VX Turbo Auto
maat heeft daarboven nog een
aantal extra's zoals koplamp-
sproeiers, het genoemde schuif-
dak, een elektrisch bediende an
tenne, lichtmetalen velgen en acht
zitplaatsen. Alleen metaallok is
nog als optie leverbaar.
Alle versies van de-nieuwe Land-
cruiser Customwagon zijn ook le
verbaar op grijs kenteken met ge
blindeerde ruiten. Er staan geen
versies met een verhoogd dak op
het programma.
Op geel kenteken kost de GX
f.89.500,Voor de VX Turbo moet
f.107.500,= worden betaald, ter
wijl het absolute topmodel, de VX
Turbo Automaat een investering
vraagt van f. 125.000,=, De prijzen
van de grijs kenteken-uitgaves
bedragen respectievelijk
f.65.320,=, f.77.700,= en f.89.740,=.
t anti-diefstalslede, een
_,3lokje, fraaie wieldoppen
en striping waarin de naam Pres
to is verwerkt. Deze zaken worden
zoals gezegd zonder meerprijs
aangeboden, zodat de Hyundai
Presto LE met vierbak te koop is
voor f.19.295,=. Daarnaast is er
nog de Presto L met een vier- of
vijfversnellingsbak voor respectie
velijk f.19.995,= en f.20.695,=.
De Presto is echter slechts één van
de nieuwe auto's van het merk.
Rond Pinksteren mogen we bij de
dealers de sportieve Scoupé ver
wachten, terwijl aan het einde van
het jaar de zogenaamde J-car ver
schijnt, een auto tussen de Excel
en Sonata in. De J-car is boven
dien de eerste Hyundai met een
volledig eigen motor, een 1.6 liter
16-klepper van 120 pk.