TOYOTA LANDCRUISER CIISTOMWAGON TOPKLASSE IN HET TERREIN. BAD BOYS SPONSORT AXGT CUP NIEUWE HYUNDAI PRESTO «s F i JENS °l uwe )TA IS gi75 FF ST aat 19 ERT :N :R an Heiligdom Oplage92.245 ex. Bijlage van: De TilburgseKoerier Deze week in de Automaat 93 I3 >2 o.a. ERS i lei 1990-pagina 24 >a^Qi]G©Bfflsigrö Donderdag 10 mei 1990 Tussenbak I Startcircuit m pag.7 pag.13 Vijf maal jubileum bij Renova Autotest: Peugeot 605 SRi Une grande voiture pag.3 Ford Thunderbird bestaat 35 jaar Jaargang 2 Nummer 19 i zo'n 25 raar De ronde lijnen van het exterieur komen ook in de auto terug. Het instrumentarium is ovaal van jg28 EN raat 39 78 915 23 pticien •venring 90 1781 De naam Presto is voor Hyundai corder met in ons land helemaal nieuw. Het digitaal klo gaat hierbij om een nieuwe uit voering van de kersverse Pony. De basis 3-deurs LE en L worder zonder meerprijs voorzien van een aardig pakket extra's. Dit pakket bestaat uit een radio/cassettere- De markt voor 'bijzondere' auto's neemt in omvang toe. Als mensen het zich financieel kunnen veroorloven kie zen ze het liefst voor en vervoermiddel wat bij hen past. Zo is de toenemende populariteit van coupé's en ca briolets te verklaren. Maar ook terreinwagens zijn in trek. Door de week een comfortabele zakenauto en in het weekend een echte vrije-tijd-mobiel. Toyota presen teerde op de Autosalon van Genève de Landcruiser Customwagon in de nieuwste vorm. Een auto die zijn voorganger heel duidelijk overtreft. De nieuwe Customwagon kenmerkt zich door ronde lij nen in de carrosserie, waardoor de auto beter tussen de andere nieuwe Toyota's past. De auto heeft vier schroefveren rondom voor een comfort op hoog niveau en permanente vierwielaandrijving. Indien nodig kan een sper op het centrale diffentieel worden ingescha keld. Bij presentaties van nieuwe auto's doen meestal techni sche en commerciële mensen hun verhaal. Hoeveel cylin ders heeft de motor, is ABS standaard, is vierwielaandrij- ving mogelijk, een diesel mis schien; allemaal zaken die het succes kunnen bepalen. Bij de verkoop zijn echter ook zaken als de concurrentie, het marktsegment, de prijs en het imago van groot belang. Je staat er eigenlijk nauwelijks bij stil dat een auto die nieuw op de markt komt, eigenlijk al enkele jaren oud is. De ont wikkeling van een compleet nieuw model duurt gemid deld zo'n drie tot vier jaar. Afgelopen week waren we bij Volvo in Helmond te gast. De op de salon van Genève ge toonde 480 cabriolet was weer even in de ontwerpstu die. Hoofd van de ontwerpaf deling Rob Koch had een middag uitgetrokken om deze nieuwe auto in zijn heiligdom aan het journalisten volkje te tonen. Je voelt je op zo'n mo ment veel dichter bij de ge boorte van een auto. Als bij Volvo de opdracht wèrdt gegeven voor een nieu we auto, maken alle ontwer pers binnen het bedrijf een eerste schets. Deze worden bij elkaar gelegd en daaruit worden de beteren gekozen. Daarmee wordt verder ge werkt. Niet één persoon maakt de hele auto, maar een heel team. Er zijn specialisten voor its, het interieur, de wie- allerhande kleine de- de koet len en c tails. Hoe belangrijk details zijn, blijkt uit het verhaal over de kleur van de 480 cabrio. Toen met de bouw van het eerste exemplaar werd gestart, wis ten ze nog niet of de auto wer kelijk optijd voor Genève klaar zou zijn. Daar deze show in het voorjaar wordt ■gehouden, werd voor de kleu ren blauw, groen en grijs ge kozen. Als de presentatie tot de autosalon van Parijs was uitgesteld, stonden Stemmige herfstkleuren klaar zoals al lerhande tinten bruin en prachtig donker paars. En deze moeite allemaal voor een auto waarvan nog niet besloten is of hij werkelijk in productie zal gaan. But the re's no business like show business... Tony Vos De klant kan kiezen uit twee zes- cylinder 4,2 liter dieselmotoren, één met en één zonder turbo. De ongeblazen krachtbron levert 130 pk, terwijl met blaasapparaat 167 paardekrachten worden geprodu ceerd. De duurste versie heeft een automatische viertrapsversnel- lingsbak en biedt plaats aan acht personen. De basisversie heeft ruimte voor vijf inzittenden en heeft een handgeschakelde vijf- bak. Alle versies beschikken over een tussenbak voor rijden met een hoge of lage overbrenging. vormgeving en beschikt over gro te, makkelijk afleesbare meters. Vooral de Custom VX is bijzonder compleet met een in hoogte instel bare bestuurdersstoel en elek trisch verstelbare zijdelingse- en lendesteun. Zowel het stuurwiel als de veiligheidsgordels zijn in hoogte aan de bestuurder aan te passen. De auto heeft verder een elektrisch schuif- /kanteldak, air conditioning en een H.Q. audio- installatie met vijf luidsprekers. Toyota heeft schroefveren gecom bineerd met starre assen, waar door de Custom zowel soepel als stabiel is. Door lange reaktiestan- gen toe te passen, ontstaat een comfortabele veerweg. De Land- cruiser heeft voor geventileerde schijfremmen, terwijl achter grote trommels worden toegepast. De Citroen AX GT Cup wordt met ingang van de races op Zand- voort van 6 mei jl. gesponsort door Bad Boys vrijetijdskleding. Het is een jong, dynamisch en succesvol modemerk van Nederlandse bo dem. Geïntroduceerd in 1987 is het merk erin geslaagd om in 3 jaar tijd een vooraantaande posi tie in de WestEuropese modesce ne in te nemen. Ook de ontwikke lingen in U.S.A., Canada en Ja pan zijn veel belovend.Bad Boys heeft zich voor 3 jaar verbonden als hoofdsponsor aan de Citroen AX GT Cup. Deze Cup is een nieuwe raceklasse waarin jonge talenten zich met elke De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hil varenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur kunnen meten, gedurende 8 races per seizoen. Door deze verbintenis aan te gaan hoopt Bad Boys haar motto "Fashion in Action" verder te kunnen uitdragen, met name bij het jonge, dynamische en auto- sportminded publiek. De auto heeft een sterk ladder chassis waarop de carrosserie is aangebracht en is zodoende voor de zwaarste omstandigheden ge bouwd. Zo is er een startcircuit van 24 Volt, terwijl het normale elektrische circuit 12 Volt is. In totaal kan de klant kiezen uit drie verschillende uitgaves. De 4.2 Diesel GX is voorzien van getint glas, stuurbekrachtiging, een ver stelbaar stuur en fraaie stoffen be kleding. De VX Turbo heeft vervol gens centrale vergrendeling, elek trische bediende zijruiten en bui tenspiegels, aluminium treeplan ken, wielkastverbreders, velours bekleding, een 50/50 gescheiden neerklapbare achterbank en een leren stuur. De VX Turbo Auto maat heeft daarboven nog een aantal extra's zoals koplamp- sproeiers, het genoemde schuif- dak, een elektrisch bediende an tenne, lichtmetalen velgen en acht zitplaatsen. Alleen metaallok is nog als optie leverbaar. Alle versies van de-nieuwe Land- cruiser Customwagon zijn ook le verbaar op grijs kenteken met ge blindeerde ruiten. Er staan geen versies met een verhoogd dak op het programma. Op geel kenteken kost de GX f.89.500,Voor de VX Turbo moet f.107.500,= worden betaald, ter wijl het absolute topmodel, de VX Turbo Automaat een investering vraagt van f. 125.000,=, De prijzen van de grijs kenteken-uitgaves bedragen respectievelijk f.65.320,=, f.77.700,= en f.89.740,=. t anti-diefstalslede, een _,3lokje, fraaie wieldoppen en striping waarin de naam Pres to is verwerkt. Deze zaken worden zoals gezegd zonder meerprijs aangeboden, zodat de Hyundai Presto LE met vierbak te koop is voor f.19.295,=. Daarnaast is er nog de Presto L met een vier- of vijfversnellingsbak voor respectie velijk f.19.995,= en f.20.695,=. De Presto is echter slechts één van de nieuwe auto's van het merk. Rond Pinksteren mogen we bij de dealers de sportieve Scoupé ver wachten, terwijl aan het einde van het jaar de zogenaamde J-car ver schijnt, een auto tussen de Excel en Sonata in. De J-car is boven dien de eerste Hyundai met een volledig eigen motor, een 1.6 liter 16-klepper van 120 pk.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25