SEAT IBIZA XL INJECTION ARM neemt Lada over T n Met vlagen wimpel Ari en Bjorn Jaguar succesvol 89, s n 25EAi AWVNWga irtaccu’s XG-03'VN Mercedes, veiligste auto in de V.S. Suzuki en Morini Marathon kampioen kiest voor Peugeot Fiat gaat dealers in Oost-Duitsland aanstellen Automobielbedrijf ZUID-OOST II lil op*' ■F - ei 1990-pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 3 mei 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER -n 'Hf ■ARANTIE ITT m. Na nulstand wordt aangegeven, de lak duurt het nog enige tijd voor het 1987 met I Gunstig Toen de Ibiza vorig jaar april 1988 1986 1985 1988 1988 1985 1987 1987 1984 1988 1985 >g steeds jau is. neluxstraat 6 242-15931 61 KE Oisterwijk tn - Banden In Euroi het 4.0 1 «ft re silver 3-drs., isbeurt :il. 259,- .V.N.-keuring - .1983 .1985 .1985 .1983 .1987 .1983 .1983 .1987 1985 1984 1984 1981 .1983 1983 .1982 .1981 .1981 1981 .1986 .1983 1986 iet 2 jaar jarantie 'E AUTO’S tie e b.v. /682001 Reparatie Officieel dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 -s nummer 1 o het gebied irendien L. 3-drs, wit1989 X Sedan, stuurbekr. 1988 1988 is geen handvat tegen het plafond gemonteerd, terwijl er wel afdek- kapjes voor de schroefgaten zit ten. Jppeling is kapot! 2X 1985 1987 In december 1988 stelde Seat zijn vernieuwde Ibiza aan de pers voor. De auto werd vanaf de Rai vorig jaar le verbaar. Een nieuwe Ibiza, die wat betreft zijn uiterlijk vrijwel gelijk gebleven was aan zijn voorganger. Kwali tatief en technisch zou er behoorlijk wat verbeterd zijn. Natuurlijk waren een aantal veranderingen direct met het blote oog waarneembaar, zoals het nieuwe meubi lair en het compleet nieuwe dashboard. De Seat Ibiza Extra zou daarnaast ook onderhuids flink zijn aange past. Niet direct zaken die je tijdens een korte proefrit kunt vaststellen. We hebben daarom een Seat Ibiza 1.5 XL met injectiemotor het afgelopen jaar op de voet ge volgd, een jaar waarin 25.000 km met de auto zijn gere den. De Ibiza heeft zich gedurende 25.000 km van de goede kant laten zien. Hiermee kunnen dus alle eventuele minder gunstige beoor delingen van de oude serie voor goed worden vergeten. De auto is een prima keus, waarbij zijn plus punten vooral gezocht moeten worden in zijn leuke uiterlijk, zijn uitstekende motor, prima presta ties en redelijke uitrusting. Als na delen kunnen worden genoemd het roffelen van de versnellings bak en het ontbreken van enkele kleine uitrustingsdetails. Laten we hopen dat de volgende 25.000 km een bevestiging van de eerste zul len worden. Mercedes-Benz bouwt de veiligste personenauto's ter wereld. Dit is de uitkomst van een studie die het gerenommeerde marktonderzoek- instituut J.D. Power and Associates dit jaar voor het eerst op de Ame rikaanse markt heeft uitgevoerd. Gevraagd werd naar de betrouw baarheid van de auto tijdens de eerste vijf jaar. Met 149 punten kwam Mercedes duidelijk als win naar uit de bus, gevolgd door Toyota met 143 punten, Honda 138, Buick met 133, Cadillac met 121 punten, BMW en Porsche met elk 120 punten. Basisindex en ge middelde van alle geevalueerde fabrikanten bedroegen 100 pun ten. Geenqueteerd werden eigenaren van auto's, die in 1985 een nieuwe auto kochten en hiermee 5 jaar hebben gereden. Gevraagd werd naar problemen met de auto in het laatste jaar, naar de duur zaamheid van bepaalde compo nenten, de reparaties en de ver vanging van onderdelen, evenals de gebruikmaking van garantie. Nadat de S-klasse van Mercedes in 1988 en 1989 na evaluatie van verkeersongevallen reeds twee maal is uitgeroepen tot de veilig- ste auto in de Verenigde Staten, bevestigt het rapport, dat Merce des personenauto's ook op het ge bied van betrouwbaarheid het hoogst scoren. ur ruw adres: endlingenstraat 27 1 KM Oisterwijk 04242-15959 Suzuki gaat de Italiaanse motor fietsfabrikant Morini Franco Moto- ri van technologische kennis voor zien. Het is de bedoeling dat Mori ni begin volgend jaar 34.000 mo torblokken gaat leveren aan Suzu ki Espana. De Spaanse vestiging Jaguar Car Ltd. te Coventry heeft in het eerste kwartaal van dit jaar record verkoopresultaten gereali seerd. Dit geldt zowel voor het Europees continent, waar in deze periode 2420 Jaguars en Daimlers werden verkocht, als ook voor Ja pan, dat goed was voor een afna me van 591 stuks. De verwachting van Jaguars Sa les and Marketing Director Roger Putnam is, dat in Japan dit jaar 25% meer zal worden verkocht dan in 1989. De meeste in dit land verkochte auto's zijn van het type XJ6 4.0 liter, maar ook de Jaguar sportwagens en de 12-cylinder Daimler Double Six modellen ra ken steeds meer in trek. opa heeft de introductie van hter model eveneens fors bijgedragen tot de verkoopre cords over het eerste kwartaal. Geert Tax, directeur Jaguar Ne derland, deelt mee dat zijn bedrijf in deze periode 195 Jaguars en Daimlers verkocht en hiermee marktleider in zijn segment is ge worden. Jaguar laat hiermee de BMW 7-serie, de Mercedes S-klas- se en Porsche achter zich. In to taal werden in dit segment 486 auto's verkocht, wat nog onder het normale niveai Sporadisch Een andere typische Ibiza-eigen- schap is het bijgeluid wat de ver snellingsbak maakt. Het is een wat roffelend en schavend geluid, wat lang niet altijd hoorbaar is. Overigens is dit geen vreemd ver schijnsel, daar enkele auto's van Fiat dit in het verleden ook ver toonden. Het is overigens één van die dingen die je gaandeweg, na enkele duizenden kilometers eigenlijk helemaal niet meer hoort. Als er echter iemand met enige interesse voor auto's met je meerijdt, word je er iedere keer weer op geattendeerd. Wat kosten betreft heeft de Ibiza de portemonnee in zijn eerste jaar in ieder geval slechts sporadisch Versleten De wisser op de achterruit behoort tot de standaarduitrusting. Zaken als een tweede buitenspiegel en stootstrips op de flanken zijn aan te raden, maar kosten een paar honderd gulden. Na 25.000 km zijn de banden r_;-x overmatig gesleten. De meerol de achterwielen lijker verse rubbers voorzie wijl het overgebleven pre nog voor minimaal 15.000 tot 20.000 km goed is. Een rubbertje wat wel ver is versleten, is de be dekking van het koppelingspe- daal. Vreemd eigenlijk, daar rem- en gaspedaal nog als nieuw zijn. Het interieur is heel netjes geble ven. De gebruikte materialen niet verkleurd en de stoelen zit—** nog steeds even goed als in het begin. Het meubilair was overi gens één van de belangrijkste Fiat Automobil AG, de Duitse ves tiging van het Fiat-concern, heeft aangekondigd dat men dealers in Oost-Duitsland wil gaan aanstel len. Het is de bedoeling om in eer ste instantie 100 bedriiven hier- Plensbui Het motorblok vermeldt vol trots de naam Porsche. Het is de 1.54i- ter versie de begin vorig jaar van een electronisch geregelde mono- niet point injectie werd voorzien. Hier- ollen- door werd de montage van een an van zeer geregelde driewegkatalysator ien te zijn, ter- mogelijk, zodat de Ibiza 1.5 aan m r>rofiel voor de US'83-norm voldoet. Deze aan- ia.000 tot passing leidde tot een kleine ver hoging van het vermogen van 85 naar 90 pk. De krachtbron mag daarom ruim bemeten genoemd worden voor de nog geen 900 kg wegende Ibiza. Hierdoor is de auto tot bijzonder goede prestaties 1 zijn in staat. De wegligging is hier he etten lemaal op berekend. De auto zal in een scherpe bocht, die met ho ge snelheden wordt genomen mis schien een wiel optillen, maar de- veranderingen bij de laatste op waardering. Ze geven een prima steun op alle belangrijke plaat sen. Ook bij het sportieve bochten werk, waar de Ibiza zeer toe uit- nodigd, worden bestuurder en bij rijder netjes op hun plaat^ gehou den. Het bedieningsgemak van het nieuwe dashboard is goed. De sa- telieten van de eerste Ibiza's zijn i - —gen door klassieke sten gels aan het stuur. De claxon zit waar hij zitten moet, midden op het stuur. Het dashboard is over zichtelijk en heeft onder meer een toerenteller. De brandstofmeter is niet erg nauwkeurig. Nadat de ze capriolen zijn goed op te van gen. Kortom, de Ibiza is een goed moedig gooi en smijtwagentje door een prima combinatie van afmetingen, motor en ophanging. Op het moment dat je op een jaar Ibiza gaat terugkijken, wil je na tuurlijk graag enige kritische kanttekeningen plaatsen. De auto heeft dat echter zeer moeilijk ge maakt. Bij 3.500 km resoneerde de uitlaat bij bepaalde toeren. Het vervangen van een rubber was hier de remedie. Het kraken en piepen van het linker portier trad enige tijd tijdens droog weer op. Het euvel kwam echter na een flinke plensbui nooit meer terug. Het koppelingspedaal maakte aan het einde van de 25.000 km een licht krakend geluid. Smering bracht hier de oplossing. Verder zijn het slechts zeer klein details waar de Ibiza op aange keken kan worden. Rechts voorin werd afgeleverd, kostte de auto f.19.995, Na twee prijsverhogin gen, wordt voor dezelfde auto nu f.20.795,gevraagd. Gezien zijn prima eigenschappen nog steeds een keurig bedrag. Natuurlijk biedt Seat ook de mogelijkheid van andere motoren en uitrustin gen, waardoor de Ibiza- reeks zich beweegt van f. 16.495,= tot f.26.995,=. B.V. Amsterdamse Rijtuigmaat- schappij (ARM) is in onderhande- ling getreden omtrent de overne ming van Gremi Auto-Import B.V. te Groningen. Gremi onderhoudt sedert bijna 25 jaar nauwe con tacten met de Sovjetrussische auto- industrie, waarvoor zij de al- leenvertegenwoordigingsrechten voor Nederland heeft. Als zodanig is de onderneming exclusief im porteur voor ons land van Lada- personenauto's. Gremi heeft een jaaromzet van circa f.90 miljoen en beschikt over een landelijk net werk van dealers, die momenteel per jaar circa 8.000 Lada's op de Nederlandse markt brengen. Binnen het desbetreffende seg ment van de automobielmarkt heeft Gremi een aandeel van cir ca 18%. ARM heeft Gremi geïdentificeerd i van de autobi transport. Zo t dochteronder- porteur van Saab- en Lancia-i sonenauto's, Renault-bedrijfswa- gens en opereert de onderneming als Avis in de internationale autoverhuur en -leasing. Verder exploiteert ARM een transporton derneming en importeren enkele dochterbedrijven garage-appara- tuur. aangesproken. Buiten de kleine beurten op 7.500 en 22.500 km en de grote beurt op 15.000 km heb ben zich geen onverwachte kosten voorgedaan. Een grote beurt kost te ons net geen f.300,terwijl we voor de kleine onderhoudsbeurt net iets meer dan f.100,= kwijt wa ren. Verder lust de Ibiza ongelode benzine. Een enkele keer werd op loodvrije super 98 gereden, wat echter geen merkbare invloed had op prestaties en verbruik. Daarom heeft de auto het voorna melijk met Eurosuper 95 moeten stellen. Over de gehele periode werd gemiddeld 1 liter gevraagd voor 12,1 kilometer. Het varieerde voornamelijk tussen de 1 op 12,4 en 1 op 11,7. Hier kunnen we dus zeer tevreden mee zijn, daar de auto om een vlotte rijstijl vraagt. Eén tank rustig aan doen, leidde al meteen tot een verbruik van bo ven de 1 op 14. Jan van Rijthoven werd onlangs Nederlands Kampioen marathon. Al eerder won hij in Athene. Door zijn groeiende bekendheid zal hij binnenkort ook in België en Frankrijk aan de start verschijnen. Eenjjoede gelegenheid om eens naar een andere auto te kijken. De keuze viel op een Peugeot 405, vanwege zijn fraaie lijn, royale in terieur en pittige motor. Om lange afstanden economisch te over bruggen is de auto voorzien van een LPG-installatie. Vorige week haalde Jan van Rijt hoven samen met zijn vrouw de auto op. Op de foto overhandigt verkoopleider Henk van de Pas van Peugeot-dealer Bols en Kooij- man de sleutels. Het dealerbedrijf zal de topsporter blijven steunen, niet alleen met een goede service. 5 r. opties 1989 I in het kader van een grondig marktonderzoek naar mogelijkhe den om door middel van acquisi ties haar importbasis ook naar an dere marktsegmenten uit te brei den. Ook heeft ARM zich hierme de verzekerd van een goede aan sluiting bij de Sovjetrussische auto-industrie waarvoor belang rijke groei wordt voorzien. De ARM-groepsomzet zal na deze overneming op een niveau van circa 425 miljoen gulden per jaar liggen. Naast positieversterking voor ARM betekent deze overneming voor het Hagemeyer- concern, waartoe ARM behoort, een unieke mogelijkheid om met Rusland handelsbetrekkingen met een po tentieel van tweerichtingsverkeer aan te gaan. Ze vormt tevens een belangrijke uitbreiding van de automotive divisie van het con cern. De overneming zal een posi tief effect hebben op de winst per aandeel Hagemeyer. Gremi, waar 80 medewerkers in dienst zijn, zal in ARM-verband als een zelfstandige onderneming onder de huidige directie opere ren. Daarbij zal het beleid gericht zijn op vergroting van het aandeel in het onderhavige marktsegment. De werkgelegenheid binnen Gremi zal hierdoor een positieve impuls krijgen. Het uiterlijk van de Ibiza is nog steeds aktueel: een vlotte drie- deurs met een strakke vormgeving en prima afwerking. Dat het Volkswagen-concern de touwtjes bij Seat in handen heeft is,bij de nieuwste generatie Ibiza duidelijk te zien. Een detail is bijvoorbeeld de antenne achterop het dak, die volledig identiek is aan die van de Golf GTi. Maar ook als we kijken **o naar het hang en sluitwerk, de be- vervangen door klassieke sten- vestiging van rubbers en de nette - strakke laklaag, dan is de Duitse degelijkheid er direct af te lezen. Zelfs een kleine lakbeschadiging leidde niet tot een lelijke roest- blaar. De hele carrosserie is in een goede conditie geblevei een goede wasbeurt is aan c 3 geen spoor van een jaar gebruik controlelampje gaat branden. Op- te ontdekken. bergvakken en ruimtes zijn er in de Ibiza te over: twee dashboard kastjes en portiervakken. ARM is aktief in vrijwel alle sekto- ren van de autobranche, alsmede het transport. Zo treden ARM- ernemingen op als im- Björn Waldegaard en Ari Vata- Bruno Berglund, die als navigator nen zuUen in 1990 optreden als de optreedt, rijden. officiële fabrieksrijders van Ci- Een andere wereldkampioen ral- troen. Vatanen mag als nummer 1 ly-rijden is Bjorn Waldegaard. In beschouwd worden op het gebied 1979 zette hij deze titel achter zijn van terrein rally's. Bovendien naam. Regelmatig heeft hij in Afri- staan 10 overwinningen bij de we- ka gereden waarbij hij ook de Sa- reldkampioenschappen rally-rij- fari-rally en Ivoorkust-rally op zijn den en de titel wereldkampioen naam zette. Citroen doet met deze rally-rijden 1981 op zijn naam. Hij rijders meer aan de Baja Montes- zal uiteraard met zijn teamgenoot blancos van 19 tot 21 juli en de Fa- rao-rally van 7 tot 18 oktober. De auto's dragen de kleuren van Ci troen Sport, Total en Michelin. voor te interesseren. Tot nu toe was het merk niet in de DDR verte genwoordigd. (Bron: Rai)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25