HELLENDOORN
RALLY
Stichting Pro Auto
Samen op weg
naar de top
Nederland van
A naar B
Opleving tweetakt neemt
serieuze vorm aan
Rekening
rijden
Verkopen personenauto's
in Europese landen
ibedrijf
de Vet
auTObeoruFQVANDERB00M
/AiwS
HOE VAAK STOPT U
ONDERWEG?
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 mei 1990 - pagina 5
ii 1990 -pagina 4
(vervolg van blz. 1)
lasse
Spektakel
1988
)5 GR
1986
35 SR
1983
)5 GR
1987
35 GL
1986
)5 GL
1987
't 1600
1987
rt 4-drs.,
wordt geluisterd. En de maat is echt vol!"
erry
GL, l
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg, Tel. 013-364011
iien woi
we lieve
net volledige
iG-garantie
CIERINGEN
RUILEN
drecht door
ff verder.
t zou-
jsten
zichzelf
4 het re-
aat 76, Goirle
113-341739
1984
1985
1983
1986
el,
1983
1982
LPG1987
tt 1200
tt
14-drs.
na 1600 diesel,
zoals wot
gemQxkxkc
behalen,
BMW MC
8-'86 24.000 km
5-1988 16.000 km
2- 1988 31.000 km
3- 1986 31.000 km
5-1988 29.000 km
7-1987 12.000 km
2-1987 18.000 km
5 mei I
een
olledig
ïkt voor
t meeste
1984
a 2300 CL
sensatiebeluste publiek weggaat
zo'n vijftien deelnemers.
-~Unemersveld bestaat uit
een rijke schakering aan auto's.
De Ford Sierra Cosworth, Opel
Kadett GSi, Lancia Delta Integra
le en Toyota Corolla komen het
meest voor.
un ven je
ct bij het
moet zelf
ogelijk van
Je doet
Overigens moet er nog even on
derscheid gemaakt worden tussen
de Groep A auto die er wel uitziet
als een standaard wagen, maar
onderhuids volldig is veranderd
Een groep door het Nederlandse anti-autobeleid tot
wanhoop gedreven automobilisten uit Rotterdam en
omgeving heeft een stichting opgericht met een voor
zichzelf sprekende naam:"Stichting Pro Auto". Voorzit
ter Hans Grashoff zegt: "We moeten wel. HEel lang
hebben wij ons laten uitknijpen, maar nu is het zover
gekomen dat de overheid ons rechtstreeks in ons be
staan bedreigt. We moeten ons wel demonstratief gaan
opstellen, want dat is het enige waarin de politiek naar
De combinatie van een goede
auto en een prima chauffeur zijn
bepalend. Opmerkelijk was de
prestatie van het Skoda fabrieks-
team dat met coureur Ladislav
Krecek en navigator Boivoy Motl
met hun Groep A Favorit zeer
goed scoorde.
Maar ook Renaults 5 GT Turbo,
Mazda 323, Audi Quattro, Peugeot
205 en 309, Suzuki Swift, Citroen
AX, Fiat Uno, Volvo 360, Nissan
Sunny, Mercedes 190 en Skoda
Favorit verschijnen aan de start.
ipen zondag werd het door
Nissan-dealer Denissen gespon
sorde herenteam van de Hockey
Club Forward kampioen in de
landelijke overgangsklasse. Dit
kampioenschap, dat reeds 2 wed
strijden vóór het einde van de
competitie bereikt werd, betekent
vóór deze Tilburgse hockeyclub
een automatische promotie naar
het Nederlandse hockey-«Walhal-
la»; de landelijke hoofdklasse.
De Rai heeft onlangs de verkoop
cijfers over 1989 voor personenau
to's gepubliceerd van Zweden,
Zwitserland, Italië en Spanje. Het
is aardig om te zien welke merken
daar de lijsten aanvoeren. We
krijgen een heel ander beeld dan
bij ons. In Zweden maakt Volvo
met een marktaandeel van 21,7
veruit de dienst uit. Dit komt neer
op 66.576 auto's, op een totale
markt van 307.104 eenheden. De
nummers twee tot en met vier sco
ren vrijwel even hoog met 8,4 tot
9,3 procent marktaandeel. Het zijn
Ford, Opel en Saab. Verder wordt
de Zweedse top 10 gevuld door
Volkswagen, Toyota, Mazda,
Audi, Nissan en Mitsubishi.
Subaru is driftig bezig de tweetakt
motor voor toekomstige personen
auto's geschikt te maken. Met be
hulp van hoogwaardige technolo
gie is een krachtbron ontstaan met
meer vermogen, meer trekkracht,
een lager verbruik en lagere uit-
laatgas-emissies. De motor heeft
een inhoud van 1,5 liter. De moto
ren uit onze moderne auto's zijn
volgens het viertakt principe.
Iedere zuiger beweegt vier keer
voordat de cyclus van de verbran
ding rond is. Bij een tweetakt mo
tor zijn daar slechts twee slagen
voor nodig, terwijl de constructie
volledig anders is. Tweetakt
krachtbronnen worden veelal bij
brommers en enkele motorfietsen
toegepast.
De door Subaru gemaakte motor
levert bij lage toerentallen meer
vermogen en koppel. De kracht
bron kenmerkt zich verder in ver
gelijking met een viertakt door
een eenvoudige constructie, min
en de Groep N auto die op e
aantal aanpassingen na vol
standaard is. Het spreek
zich dat de Groep A het
spektakel biedt.
Rallyrijden gaat pas leven als je
het minimaal een keer hebt ge
zien. Zelf de goede plaatsen langs
de klassementsproeven opzoeken,
de standen bijhouden, de rijders
op enkele meters afstand zien; al
lemaal ingrediënten die het bijwo
nen van een rally leuk maken. Als
bij geen andere autosport ben je
als toeschouwer zo direct bij het
gebeuren betrokken. Je n
kaartlezen en zo snel mot
proef naar proef rijden. J.
zelf zodoende ook een beetje aan
een rally mee.
Het resultaat was eigenlijk precies
zoals verwacht. Erwin Doctor wist
gemakkelijk de eerste plaats te
behalen, terwijl John Bosch met de
13 als tweede eindigde.
Vakmanschap en service als traditie.
Als uw auto na 2 uur rijden óók een kwartier moet
rusten, dan kunt u uw auto beter inruilen voor een Top
Occasion bij de Renault-dealer. Deze maand wel in het
bijzonder. Want t/m 31 mei a.s. kunt u gebruik maken
van een van de volgende aantrekkelijke
financieringsmogelijkheden*:
- 6 maanden uitgestelde
betaling (vanaf bouwjaar 1985)
auto's voorbij zijn, stappen velen
weer in de auto om op een andere na zo'n vijf
plaats de verrichtingen van de he- Het deelne
ren en ook enkele dames te zien.
Halverwege volgt een zogenaam
de hergroepering. De auto's star
ten opnieuw, maar dan in de volg
orde van de ranglijst. Tot na mid
dernacht werken ze het program
ma af, gevolgd door een forse ver
tegenwoordiging fans en belang
stellenden. Ook de start van een
proef is heel aardig om te bekij
ken. Vanaf dertig seconden voor
de start begint het aftellen. De
laatste vijf seconden wordt het
ichtorgel voorop de
Afgezien van de onevenredige ex
tra lasten voor de automobilist in
de Randstad, kleven er aan het
systeem van rekening rijden nog
te veel technische onzekerheden.
Zelfs de ambtelijke projectgroep
die de studies voor het ministerie
verricht, houdt al rekening met de
mogelijkheid dat de kosten uitein
delijk wel 40% hoger kunnen uit
vallen dan is voorzien.
Voorts vinden BOVAG en RAI het
systeem maatschappelijk onaan
vaardbaar, omdat het de verkeer
de groep automobilisten zal tref
fen, namelijk hen die geen alter
natieven voor een efficient open
baar vervoer hebben in hun
woon- werkverkeer en alle kosten
zelf moeten opbrengen.
Dat rechtvaardigt zeker niet het
opzetten van een kostbaar inge
wikkeld en fraude-gevoelig sys
teem als rekening rijden.
BOVAG en RAI zullen bij Rege
ring en Tweede Kamer pleiten
voor het afzien van de - op z'
al zeer kostbare - proef met
kening rijden.
laatste vijf s
complete lie
auto's onstoken en met een nood
gang gaan ze de duisternis in.
De volgende dag herhaalt zich
dezelfde cyclus. De klassement-
proeven zijn anders, terwijl de
lichtkanonnen verwijderd zijn. Na
tien proeven is er een klassement
onstaan. De rivaliteit is nu veel
groter en er wordt zichtbaar har
der gereden. Overigens is het
aardig om te zien dat hoe lager je
in het klassement komt, hoe rusti
ger er gereden wordt. Wat dat be
treft is het duidelijk waarom het
In Zwitserland krijgen we weer
een heel andere volgorde te zien.
In totaal werden er in dit relatief
rijke land vorig jaar 335.094 auto's
verkocht. Nummer 1 is Volkswa
gen/Audi/Seat met 15,7 procent
van de markt. Opel is een goede
tweede en zou als afzonderlijk
merk zelfs op de eerste plaats
staan. Ook Fiat, Toyota, Peugeot
en Ford doen het in Zwitserland
goed.
Rekening rijden is duur, omslach
tig, fraude-gevoelig en weinig ef
fectief. Het systeem moet daarom
niet worden ingevoerd. Dat is de
strekking van de brochure die
BOVAG en Rai verspreiden. De
kosten die de Nederlandse auto
mobilist moet maken om te mogen
rijden zijn hoog. Zij behoren zelfs
tot de hoogste in Europa. Als de
plannen om binnen enkele jaren
het zogenaamde "Rekening Rij
den" in te voeren, onverhoopt
den doorgaan, worden die kos
nog meer omhooggejaagd.
Voor de invoering van het systeem
zelf, denkt de overheid aan een
éénmalige investering van 360 tot
500 miljoen gulden en aan jaar
lijkse kosten van tenminste 65 mil
joen gulden. En voor dat geld,
wordt geen meter weg of tunnel
aangelegd.
Over hele andere aantallen pra
ten we als we naar het zuiden af
zakken. In Italië werden er in 1989
maar liefst 2.362.355 nieuwe auto's Afgelof
verkocht. Opvallend is hier het
grote aandeel van de eigen mer
ken. Fiat is nummer 1 met 41,2%
van de markt. Tellen we hier Lan
cia en Alfa Romeo nog bij op dan
komen we maar liefst aan 57,2
procent. Het grootste importmerk
is Renault die 167.892 auto's wist
te verkopen, gevolgt door Volks
wagen, Ford en Peugeot.
De Spaanse markt is met 1.146.035
ook erg groot. Daar is het echter
eenc
ste plaats. Renault verkoopt
218.093 eenheden veruit de mees
te auto's. Een goede tweede is
Peugeot met 118.079 eenheden.
Vlak daar achter zit Seat als der
de. Gaan we echter de groepen
bij elkaar tellen, dan komt VAG
met Volkswagen, Audi en Seat op
228.439 auto's en eist zodoende de
eerste plaats van Renault op. PSA
met Peugeot en Citroën scoren als
derde met 202.818 eenheden.
Daarnaast beschikken ook Ford
en Opel over ruim meer dan 10%
marktaandeel.
voorstellen als rekeningrijden,
verhoging van de benzine-accijns,
het als privégebruik rekenen van
de eerste tien kilometers van
woon/werkverkeer, spitsvignetten,
aftopping van het reiskostenfor
fait, beperking tot 44 cent per kilo
meter van de belastingvrije ver
goeding voor zakelijk gereden ki
lometers, tachograafschijven,
meer autosnelheden met 100 km li
miet en ga zo maar door. De Stich
ting is echter wel voor carpooling,
de combikaart, de regelde drie
wegkatalysator en aanpassing
van de voorzieningen voor het
wegverkeer aan de behoefte. Zon
der een pressie-groep te zijn, zal
de Stichting Pro Auto niet schu
wen hun standpunten demonstra
tief aan politiek Den Haag duide
lijk te maken.
De stichting is nu opzoek naar me
destanders en begunstigers.
Geinteresseerden kunnen zich
aanmelden bij Stichting Pro Auto,
Postbus 5795, 3008 AG Rotterdam.
Begunstigers krijgen een sticker
toegestuurd en worden regelma
tig op de hoogte gehouden van de
activiteiten van de stichting. Een
donatie is over te maken op bank
rekeningnummer 15.90.87.007
t.n.v. Stichting Pro Auto Rotter
dam.
BS, LPG,
km1989
diesel1985
)5 GR
succes van zowel Nissan als For
ward is de wijze waarop beide
hun succes bereikt hebben. Bij
Nissan werd de opmerkelijke stij
ging in verkopen gerealiseerd
door steeds verbeterde product-
kwaliteit voor een redelijke prijs,
terwijl een sterke, goed georgani
seerde organisatie en daardoor
een hoge mate van klantentevre
denheid de basis zijn voor succes
in de toekomst.
gevecht om de eer om de eer- Opmerkelijk is de overeenkomst
plaats. Renault verkoopt er met tussen Nissan en Forward. Beide
groeiden in de afgelopen jaren
opmerkelijk. Zo nam Nissan in
1981 nog de 10de plaats op de Ne
derlandse verkoopmarkt in, terwijl
het merk in 1989 de 5de plaats be
zette met een stevig marktaandeel
van zo'n 6%. Forward daarente
gen speelde zo'n 10 jaar geleden
nog op regionaal 2de klasseni-
veau en klom via diverse promo
ties op om nu de strijd met de ab
solute Nederlandse (wereld)top
aan te gaan.
Een andere overeenkomst van het
- of 12 maanden financiering tegen 0% rente
- of 24 maanden financiering tegen 4,9% rente.
Het loont dus om nu even bij ons langs te komen;
het is een ongestoorde vakantie vVaard.
Deze aktie loopt t/m 31 mei 19^0.
RENAUI.TTÜP
**M.u.v. Oost-Europa.
12 MAANDEN GARANTIE IN HEEL EUROPA
ren meer dan genoeg gepakt. We
brachten vorig jaar 11,6 miljard
gulden op aan belastingen, waar
van slechts 2,6 miljard gulden
voor het wegverkeer werd aange
wend. Natuurlijk zijn we voor
maatregelen die tot verbetering
van het milieu leiden, maar het
moet niet zo zijn, dat hiervoor gro
tendeels de automobilisten op
draaien. Wij zijn al veel te alng en
veel te erg leeggeschud."
De Stichting Pro Auto is tegen ver
dere belastingen op en belemme
ringen van auto rijden. Dus tegen
al zo'n 5 jaar gelijk is
gebleven.
In totaal legt ieder van ons
gemiddeld per dag 35,4
kilometer af. Hiervan is 8,3 km
woon/werkverkeer, 3,5 km
zakelijke bezoeken, 7,6 km
visite en logeren, 4,1 km voor
het doen van de
boodschappen, 1,9 km voor
onderwijs, 3,8 km voor
sportuitoefening en 2,3 km
toeren en wandelen.
Voor al deze kilometers staat
ons een enorm park aan
auto's, motoren en fietsen ter
beschikking. In 1989 stonden
er in ons land 5,086 miljoen
personenauto's geregistreerd
en 144.000 motorfietsen.
Brommers zijn er altijd nog
474.000, terwijl met 11,865
miljoen fietsen vrijwel
iedereen over een stalen ros
moet beschikken.
Maar liefst 8,143 miljoen
medelanders beschikken
over een B/E rijbewijs en
964.000 mogen een motorfiets
besturen. Verdeelt naar
geslacht hebben 4,599
miljoen mannen een rijbewijs
tegen 3,543 miljoen vrouwen.
"We voelen ons er regeln
bedreigd", gaat Grashoff
"In ons bestaan voelen we ons be-
driegd omdat alle genomen maat
regelen ons duizenden guldens
kosten. De waarde van onze hui
zen zou wel eens aangetast kun
nen worden. Openbaar vervoer
jlaats van de auto ons da-
veel tijd extra kosten, die
we liever thuis doorbrengen. Het
gaat om de mobiliteit van het hele
Nederlandse volk, laat daar dan
ook iedereen aan meebetalen.
Wij, automobilisten worden al ja-
Bij Forward begon het zo'n 15 jaar
geleden met een zeer actief, goed
georganiseerd jeugdbeleid. De
professionele trainingsaanpak
van jeugdig talent heeft ervoor
gezorgd dat Forward met veel
eigen kweek de hoofdklasse bin
nenkomt. Opvallend daarbij is dat
het succes niet alleen ophoud bij
het 1ste herenteam, maar dat ook
de overige herenselecteam (24-3)
nog kans maken op het kampioen
schap in hun klasse. Zowel For
ward als Nissan-Denissen kunnen
de toekomst dan ook vol vertrou
wen tegemoet zien.
der bewegende delen, een lager
gewicht, minder slijtage en een
hogere betrouwbaarheid. Ook het
brandstofverbruik is merkbaar la
ger.
De brandstof wordt direct inge
spoten onder een hoge druk. Hier
door ontstaat een stabiele ver
branding en nauwelijks onver
brande delen in de uitlaat. Boven
dien kunnen brandstoffen van ver
schillende kwaliteiten gebruikt
worden. De motor voldoet moeite
loos aan de emissie-eisen.
Verder heeft de motor een externe
spoelpomp die een normaal
smeersysteem mogelijk maakt.
Het is dus niet nodig de voor sme
ring benodigde olie met de brand
stof te mengen, wat wederom gun
stig is voor het milieu. Tot slot is de
nieuwe krachtbron zonder proble
men te koppelen aan de ECVT, de
Elektronische Continuy Variabele
Transmissie.
De Rai heeft onlangs weer de
cijfers bekend gemaakt over
de mobiliteit van de
Nederlandse bevolking.
Hieruit blijkt dat de
gemiddelde Nederlander 17,5
km per dag aflegd als
bestuurder van een auto.
In hetzelfde voertuig zit hij 8,7
kilometer als passagier.
Per trein of bus legt de
gemiddelde bewoner van ons
land slechts 3,8 kilometer per
dag af, terwijl we altijd nog
3,3 km per dag fietsen.
Lopen doen we 0,9 km, terwijl
we ook nog eens voor 300
meter op de brommer
springen.
Als we naar dezelfde cijfers
van de afgelopen jaren
kijken, dan zien we een kleine
afname van de
autokilometers als
bestuurder, en een geringe
toename als passagier.
Het openbaar vervoer is
minder populair geworden,
wat ook geldt voor de
brommer. Fietsen doen
Nederlanders weer wat meer,
terwijl de gemiddeld aantal
gelopen kilometers per dag