HELLENDOORN RALLY Stichting Pro Auto Samen op weg naar de top Nederland van A naar B Opleving tweetakt neemt serieuze vorm aan Rekening rijden Verkopen personenauto's in Europese landen ibedrijf de Vet auTObeoruFQVANDERB00M /AiwS HOE VAAK STOPT U ONDERWEG? DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 3 mei 1990 - pagina 5 ii 1990 -pagina 4 (vervolg van blz. 1) lasse Spektakel 1988 )5 GR 1986 35 SR 1983 )5 GR 1987 35 GL 1986 )5 GL 1987 't 1600 1987 rt 4-drs., wordt geluisterd. En de maat is echt vol!" erry GL, l Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg, Tel. 013-364011 iien woi we lieve net volledige iG-garantie CIERINGEN RUILEN drecht door ff verder. t zou- jsten zichzelf 4 het re- aat 76, Goirle 113-341739 1984 1985 1983 1986 el, 1983 1982 LPG1987 tt 1200 tt 14-drs. na 1600 diesel, zoals wot gemQxkxkc behalen, BMW MC 8-'86 24.000 km 5-1988 16.000 km 2- 1988 31.000 km 3- 1986 31.000 km 5-1988 29.000 km 7-1987 12.000 km 2-1987 18.000 km 5 mei I een olledig ïkt voor t meeste 1984 a 2300 CL sensatiebeluste publiek weggaat zo'n vijftien deelnemers. -~Unemersveld bestaat uit een rijke schakering aan auto's. De Ford Sierra Cosworth, Opel Kadett GSi, Lancia Delta Integra le en Toyota Corolla komen het meest voor. un ven je ct bij het moet zelf ogelijk van Je doet Overigens moet er nog even on derscheid gemaakt worden tussen de Groep A auto die er wel uitziet als een standaard wagen, maar onderhuids volldig is veranderd Een groep door het Nederlandse anti-autobeleid tot wanhoop gedreven automobilisten uit Rotterdam en omgeving heeft een stichting opgericht met een voor zichzelf sprekende naam:"Stichting Pro Auto". Voorzit ter Hans Grashoff zegt: "We moeten wel. HEel lang hebben wij ons laten uitknijpen, maar nu is het zover gekomen dat de overheid ons rechtstreeks in ons be staan bedreigt. We moeten ons wel demonstratief gaan opstellen, want dat is het enige waarin de politiek naar De combinatie van een goede auto en een prima chauffeur zijn bepalend. Opmerkelijk was de prestatie van het Skoda fabrieks- team dat met coureur Ladislav Krecek en navigator Boivoy Motl met hun Groep A Favorit zeer goed scoorde. Maar ook Renaults 5 GT Turbo, Mazda 323, Audi Quattro, Peugeot 205 en 309, Suzuki Swift, Citroen AX, Fiat Uno, Volvo 360, Nissan Sunny, Mercedes 190 en Skoda Favorit verschijnen aan de start. ipen zondag werd het door Nissan-dealer Denissen gespon sorde herenteam van de Hockey Club Forward kampioen in de landelijke overgangsklasse. Dit kampioenschap, dat reeds 2 wed strijden vóór het einde van de competitie bereikt werd, betekent vóór deze Tilburgse hockeyclub een automatische promotie naar het Nederlandse hockey-«Walhal- la»; de landelijke hoofdklasse. De Rai heeft onlangs de verkoop cijfers over 1989 voor personenau to's gepubliceerd van Zweden, Zwitserland, Italië en Spanje. Het is aardig om te zien welke merken daar de lijsten aanvoeren. We krijgen een heel ander beeld dan bij ons. In Zweden maakt Volvo met een marktaandeel van 21,7 veruit de dienst uit. Dit komt neer op 66.576 auto's, op een totale markt van 307.104 eenheden. De nummers twee tot en met vier sco ren vrijwel even hoog met 8,4 tot 9,3 procent marktaandeel. Het zijn Ford, Opel en Saab. Verder wordt de Zweedse top 10 gevuld door Volkswagen, Toyota, Mazda, Audi, Nissan en Mitsubishi. Subaru is driftig bezig de tweetakt motor voor toekomstige personen auto's geschikt te maken. Met be hulp van hoogwaardige technolo gie is een krachtbron ontstaan met meer vermogen, meer trekkracht, een lager verbruik en lagere uit- laatgas-emissies. De motor heeft een inhoud van 1,5 liter. De moto ren uit onze moderne auto's zijn volgens het viertakt principe. Iedere zuiger beweegt vier keer voordat de cyclus van de verbran ding rond is. Bij een tweetakt mo tor zijn daar slechts twee slagen voor nodig, terwijl de constructie volledig anders is. Tweetakt krachtbronnen worden veelal bij brommers en enkele motorfietsen toegepast. De door Subaru gemaakte motor levert bij lage toerentallen meer vermogen en koppel. De kracht bron kenmerkt zich verder in ver gelijking met een viertakt door een eenvoudige constructie, min en de Groep N auto die op e aantal aanpassingen na vol standaard is. Het spreek zich dat de Groep A het spektakel biedt. Rallyrijden gaat pas leven als je het minimaal een keer hebt ge zien. Zelf de goede plaatsen langs de klassementsproeven opzoeken, de standen bijhouden, de rijders op enkele meters afstand zien; al lemaal ingrediënten die het bijwo nen van een rally leuk maken. Als bij geen andere autosport ben je als toeschouwer zo direct bij het gebeuren betrokken. Je n kaartlezen en zo snel mot proef naar proef rijden. J. zelf zodoende ook een beetje aan een rally mee. Het resultaat was eigenlijk precies zoals verwacht. Erwin Doctor wist gemakkelijk de eerste plaats te behalen, terwijl John Bosch met de 13 als tweede eindigde. Vakmanschap en service als traditie. Als uw auto na 2 uur rijden óók een kwartier moet rusten, dan kunt u uw auto beter inruilen voor een Top Occasion bij de Renault-dealer. Deze maand wel in het bijzonder. Want t/m 31 mei a.s. kunt u gebruik maken van een van de volgende aantrekkelijke financieringsmogelijkheden*: - 6 maanden uitgestelde betaling (vanaf bouwjaar 1985) auto's voorbij zijn, stappen velen weer in de auto om op een andere na zo'n vijf plaats de verrichtingen van de he- Het deelne ren en ook enkele dames te zien. Halverwege volgt een zogenaam de hergroepering. De auto's star ten opnieuw, maar dan in de volg orde van de ranglijst. Tot na mid dernacht werken ze het program ma af, gevolgd door een forse ver tegenwoordiging fans en belang stellenden. Ook de start van een proef is heel aardig om te bekij ken. Vanaf dertig seconden voor de start begint het aftellen. De laatste vijf seconden wordt het ichtorgel voorop de Afgezien van de onevenredige ex tra lasten voor de automobilist in de Randstad, kleven er aan het systeem van rekening rijden nog te veel technische onzekerheden. Zelfs de ambtelijke projectgroep die de studies voor het ministerie verricht, houdt al rekening met de mogelijkheid dat de kosten uitein delijk wel 40% hoger kunnen uit vallen dan is voorzien. Voorts vinden BOVAG en RAI het systeem maatschappelijk onaan vaardbaar, omdat het de verkeer de groep automobilisten zal tref fen, namelijk hen die geen alter natieven voor een efficient open baar vervoer hebben in hun woon- werkverkeer en alle kosten zelf moeten opbrengen. Dat rechtvaardigt zeker niet het opzetten van een kostbaar inge wikkeld en fraude-gevoelig sys teem als rekening rijden. BOVAG en RAI zullen bij Rege ring en Tweede Kamer pleiten voor het afzien van de - op z' al zeer kostbare - proef met kening rijden. laatste vijf s complete lie auto's onstoken en met een nood gang gaan ze de duisternis in. De volgende dag herhaalt zich dezelfde cyclus. De klassement- proeven zijn anders, terwijl de lichtkanonnen verwijderd zijn. Na tien proeven is er een klassement onstaan. De rivaliteit is nu veel groter en er wordt zichtbaar har der gereden. Overigens is het aardig om te zien dat hoe lager je in het klassement komt, hoe rusti ger er gereden wordt. Wat dat be treft is het duidelijk waarom het In Zwitserland krijgen we weer een heel andere volgorde te zien. In totaal werden er in dit relatief rijke land vorig jaar 335.094 auto's verkocht. Nummer 1 is Volkswa gen/Audi/Seat met 15,7 procent van de markt. Opel is een goede tweede en zou als afzonderlijk merk zelfs op de eerste plaats staan. Ook Fiat, Toyota, Peugeot en Ford doen het in Zwitserland goed. Rekening rijden is duur, omslach tig, fraude-gevoelig en weinig ef fectief. Het systeem moet daarom niet worden ingevoerd. Dat is de strekking van de brochure die BOVAG en Rai verspreiden. De kosten die de Nederlandse auto mobilist moet maken om te mogen rijden zijn hoog. Zij behoren zelfs tot de hoogste in Europa. Als de plannen om binnen enkele jaren het zogenaamde "Rekening Rij den" in te voeren, onverhoopt den doorgaan, worden die kos nog meer omhooggejaagd. Voor de invoering van het systeem zelf, denkt de overheid aan een éénmalige investering van 360 tot 500 miljoen gulden en aan jaar lijkse kosten van tenminste 65 mil joen gulden. En voor dat geld, wordt geen meter weg of tunnel aangelegd. Over hele andere aantallen pra ten we als we naar het zuiden af zakken. In Italië werden er in 1989 maar liefst 2.362.355 nieuwe auto's Afgelof verkocht. Opvallend is hier het grote aandeel van de eigen mer ken. Fiat is nummer 1 met 41,2% van de markt. Tellen we hier Lan cia en Alfa Romeo nog bij op dan komen we maar liefst aan 57,2 procent. Het grootste importmerk is Renault die 167.892 auto's wist te verkopen, gevolgt door Volks wagen, Ford en Peugeot. De Spaanse markt is met 1.146.035 ook erg groot. Daar is het echter eenc ste plaats. Renault verkoopt 218.093 eenheden veruit de mees te auto's. Een goede tweede is Peugeot met 118.079 eenheden. Vlak daar achter zit Seat als der de. Gaan we echter de groepen bij elkaar tellen, dan komt VAG met Volkswagen, Audi en Seat op 228.439 auto's en eist zodoende de eerste plaats van Renault op. PSA met Peugeot en Citroën scoren als derde met 202.818 eenheden. Daarnaast beschikken ook Ford en Opel over ruim meer dan 10% marktaandeel. voorstellen als rekeningrijden, verhoging van de benzine-accijns, het als privégebruik rekenen van de eerste tien kilometers van woon/werkverkeer, spitsvignetten, aftopping van het reiskostenfor fait, beperking tot 44 cent per kilo meter van de belastingvrije ver goeding voor zakelijk gereden ki lometers, tachograafschijven, meer autosnelheden met 100 km li miet en ga zo maar door. De Stich ting is echter wel voor carpooling, de combikaart, de regelde drie wegkatalysator en aanpassing van de voorzieningen voor het wegverkeer aan de behoefte. Zon der een pressie-groep te zijn, zal de Stichting Pro Auto niet schu wen hun standpunten demonstra tief aan politiek Den Haag duide lijk te maken. De stichting is nu opzoek naar me destanders en begunstigers. Geinteresseerden kunnen zich aanmelden bij Stichting Pro Auto, Postbus 5795, 3008 AG Rotterdam. Begunstigers krijgen een sticker toegestuurd en worden regelma tig op de hoogte gehouden van de activiteiten van de stichting. Een donatie is over te maken op bank rekeningnummer 15.90.87.007 t.n.v. Stichting Pro Auto Rotter dam. BS, LPG, km1989 diesel1985 )5 GR succes van zowel Nissan als For ward is de wijze waarop beide hun succes bereikt hebben. Bij Nissan werd de opmerkelijke stij ging in verkopen gerealiseerd door steeds verbeterde product- kwaliteit voor een redelijke prijs, terwijl een sterke, goed georgani seerde organisatie en daardoor een hoge mate van klantentevre denheid de basis zijn voor succes in de toekomst. gevecht om de eer om de eer- Opmerkelijk is de overeenkomst plaats. Renault verkoopt er met tussen Nissan en Forward. Beide groeiden in de afgelopen jaren opmerkelijk. Zo nam Nissan in 1981 nog de 10de plaats op de Ne derlandse verkoopmarkt in, terwijl het merk in 1989 de 5de plaats be zette met een stevig marktaandeel van zo'n 6%. Forward daarente gen speelde zo'n 10 jaar geleden nog op regionaal 2de klasseni- veau en klom via diverse promo ties op om nu de strijd met de ab solute Nederlandse (wereld)top aan te gaan. Een andere overeenkomst van het - of 12 maanden financiering tegen 0% rente - of 24 maanden financiering tegen 4,9% rente. Het loont dus om nu even bij ons langs te komen; het is een ongestoorde vakantie vVaard. Deze aktie loopt t/m 31 mei 19^0. RENAUI.TTÜP **M.u.v. Oost-Europa. 12 MAANDEN GARANTIE IN HEEL EUROPA ren meer dan genoeg gepakt. We brachten vorig jaar 11,6 miljard gulden op aan belastingen, waar van slechts 2,6 miljard gulden voor het wegverkeer werd aange wend. Natuurlijk zijn we voor maatregelen die tot verbetering van het milieu leiden, maar het moet niet zo zijn, dat hiervoor gro tendeels de automobilisten op draaien. Wij zijn al veel te alng en veel te erg leeggeschud." De Stichting Pro Auto is tegen ver dere belastingen op en belemme ringen van auto rijden. Dus tegen al zo'n 5 jaar gelijk is gebleven. In totaal legt ieder van ons gemiddeld per dag 35,4 kilometer af. Hiervan is 8,3 km woon/werkverkeer, 3,5 km zakelijke bezoeken, 7,6 km visite en logeren, 4,1 km voor het doen van de boodschappen, 1,9 km voor onderwijs, 3,8 km voor sportuitoefening en 2,3 km toeren en wandelen. Voor al deze kilometers staat ons een enorm park aan auto's, motoren en fietsen ter beschikking. In 1989 stonden er in ons land 5,086 miljoen personenauto's geregistreerd en 144.000 motorfietsen. Brommers zijn er altijd nog 474.000, terwijl met 11,865 miljoen fietsen vrijwel iedereen over een stalen ros moet beschikken. Maar liefst 8,143 miljoen medelanders beschikken over een B/E rijbewijs en 964.000 mogen een motorfiets besturen. Verdeelt naar geslacht hebben 4,599 miljoen mannen een rijbewijs tegen 3,543 miljoen vrouwen. "We voelen ons er regeln bedreigd", gaat Grashoff "In ons bestaan voelen we ons be- driegd omdat alle genomen maat regelen ons duizenden guldens kosten. De waarde van onze hui zen zou wel eens aangetast kun nen worden. Openbaar vervoer jlaats van de auto ons da- veel tijd extra kosten, die we liever thuis doorbrengen. Het gaat om de mobiliteit van het hele Nederlandse volk, laat daar dan ook iedereen aan meebetalen. Wij, automobilisten worden al ja- Bij Forward begon het zo'n 15 jaar geleden met een zeer actief, goed georganiseerd jeugdbeleid. De professionele trainingsaanpak van jeugdig talent heeft ervoor gezorgd dat Forward met veel eigen kweek de hoofdklasse bin nenkomt. Opvallend daarbij is dat het succes niet alleen ophoud bij het 1ste herenteam, maar dat ook de overige herenselecteam (24-3) nog kans maken op het kampioen schap in hun klasse. Zowel For ward als Nissan-Denissen kunnen de toekomst dan ook vol vertrou wen tegemoet zien. der bewegende delen, een lager gewicht, minder slijtage en een hogere betrouwbaarheid. Ook het brandstofverbruik is merkbaar la ger. De brandstof wordt direct inge spoten onder een hoge druk. Hier door ontstaat een stabiele ver branding en nauwelijks onver brande delen in de uitlaat. Boven dien kunnen brandstoffen van ver schillende kwaliteiten gebruikt worden. De motor voldoet moeite loos aan de emissie-eisen. Verder heeft de motor een externe spoelpomp die een normaal smeersysteem mogelijk maakt. Het is dus niet nodig de voor sme ring benodigde olie met de brand stof te mengen, wat wederom gun stig is voor het milieu. Tot slot is de nieuwe krachtbron zonder proble men te koppelen aan de ECVT, de Elektronische Continuy Variabele Transmissie. De Rai heeft onlangs weer de cijfers bekend gemaakt over de mobiliteit van de Nederlandse bevolking. Hieruit blijkt dat de gemiddelde Nederlander 17,5 km per dag aflegd als bestuurder van een auto. In hetzelfde voertuig zit hij 8,7 kilometer als passagier. Per trein of bus legt de gemiddelde bewoner van ons land slechts 3,8 kilometer per dag af, terwijl we altijd nog 3,3 km per dag fietsen. Lopen doen we 0,9 km, terwijl we ook nog eens voor 300 meter op de brommer springen. Als we naar dezelfde cijfers van de afgelopen jaren kijken, dan zien we een kleine afname van de autokilometers als bestuurder, en een geringe toename als passagier. Het openbaar vervoer is minder populair geworden, wat ook geldt voor de brommer. Fietsen doen Nederlanders weer wat meer, terwijl de gemiddeld aantal gelopen kilometers per dag

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21