MAZDA MX-5
L
FIAT ITALIA '90
■in
PER
Marijke
Sky is the limit
Mitsubishi breidt programma uit
Dr.Car
A A T
TER
6 mei
autospeedway
Konings
hoeven
ioek
nei 1990-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 mei 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
e
/sator
pen meespeeld.
kelijk opgehanc
huwbaarheid.
nderdelen.
waliteit krijgt
l niet voor te
BGoirle Tel 013 -348182
i Toyota rijdt,
wel waarom.
oor de prijs.
IARANTIE.
d, 013-553678.
htmetalen
velgen
OT
IWROOM.
LBEDR1JF
OSCH BV
e ritten
in de
>uwelijke auto
t ze hele mooie
f
agen Groep.
kspoiler
rag,
itge-
smak-
mi-
Rood, wit, blauw
De stoelen lijken erg klein, maar
zitten goed en geven voldoende
i’H hh im/v vp/
Postbus 4136 5004 JC Tilburg
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Het Japanse merk Mitsubishi heeft zijn leveringspro
gramma voor Nederland uitgebreid met drie nieuwe
varianten van de huidige modellenreeks. Op het spor
tieve vlak zijn de Lancer Hatchback en Colt GTi toege
voegd met een 1.8 liter 16 kleppenmotor. De 1.8 liter ver
sie van de Galant is voortaan voorzien van multipoint
injectie. Door een specificatieverhoging is de 1.8 GLS-
versie van het programma geschrapt.
met 200 cc meer. Met een exacte
inhoud van 1836 cc levert deze
krachtbron een vermogen van 136
pk bij 6500 tr/min, terwijl het
Afdekzeil
Uitbreken doet de Mazda gra<
maar onverwachte of juist uitg
lokte reakties zijn snel en gemc
kelijk te corrigeren. De eerste i
nuten zullen voor iedereen even
wennen zijn, maar daarna kan het
echte spelen beginnen.
1988
1986
1984
1983
1983
1987
1984
1981
1984
1983
1984
1982
1982
1987
1983
1980
1982
1983
55 GL» I
1984
NANCIERING
Het rijden met een open auto is in ons land een hache
lijke onderneming. Zo heb je het dak neergeklapt of de
eerste forse regenbui dient zich al aan. Met een beetje
geluk heb je hem zien aankomen en zit je nog net op
tijd droog. Afgelopen zomer was het tij ineens gekeerd.
Bezitters van een dergelijk begerens waar dig mobiel,
konden maar liefst enkele weken achter elkaar de zon
op het blote hoofd laten schijnen. De weergoden waren
mij ook goed gezind tijdens de test van de nieuwe Maz
da MX-5, zodat enigszins bijgebruind, dit verslag tot
stand kon komen.
De Mitsubishi Colt was al langer
leverbaar als GTi met een 1.6 liter
16- klepper. Deze krachtbron is nu
vervangen door een exemplaar
Injectie
Dezelfde snelle krachtbron is
voortaan ook te vinden in de Lan
cer hatchback GTi. Met eenzelfde
vermogen als in de Colt trekt deze
auto in 8,3 seconden naar de 100
km/u en is de top ongeveer gelijk.
De prijs van de Lancer is vastge
steld op f.39.995,=.
Ook de Galant GTi met 2 liter 16-
kleppenmotor is iets ruimer in de
pk's gezet. De krachtbron levert
nu 150 pk bij 6750 tr/min en zorgt
voor een top van 207 km/u. Deze
auto kost f.44.995,= in standaard
uitvoering en f.58.645,= voor de
zelfde auto met ABS en een elek
trisch bedienbaar schuif/kantel-
dak.
De vierdeurs sedan en vijfdeurs
hatchback van de Mitsubishi
Galant hebben een vernieuwde
motor gekregen in de vorm van de
1.8 liter met multipoint injectie. Het
ECI injectiesysteem zorgt voor een
hoger vermogen en beter koppel.
De motor levert 90 pk en kan wor
den geleverd met een vier- of vijf-
versnellingsbak. Het koppel van
144 Nm is al bij 3500 tr/min volle
dig beschikbaar. Bovendien zijn
alle uitvoeringen van Mitsubishi
ruimer gespecificeerd, zonder dat
de prijzen zijn gestegen. Nog
steeds gelden de bedragen van
1989. De Galant 1.8 injectie is er
vanaf f.29.795,=.
De Mazda MX-5 mag een unieke
auto worden genoemd. De presta
ties zijn goed, het verbruik zeer
gunstig, de uitrusting redelijk
compleet en de rij-eigenschappen
ronduit fantastisch. Daarbij heeft
de Mazda een bijzonder gunstige
aanschafprijs, waarvoor velen
zullen bezwijken. Helaas is het
aantal leverbare exemplaren per
jaar zeer beperkt.
Omdat we het over een roadster
hebben beginnen we bij de ge
opende kap. Met een aantal druk
kers en klemranden wordt het af
dekzeil op zijn plaats gehouden.
Bij snelwegsnelheden klappert dit
heftig op en neer. Na het verwij
deren van dit zeil, kan de kap
makkelijk worden opgezet. Met
twee klemmen wordt deze boven
de voorruit vastgezet. Als laatste
handeling moet de kunststof ach
terruit worden vastgeritst. Bij het
neerklappen moet deze ruit ook
eerst weer worden losgemaakt.
Een voordeel hiervan is dat het
stukje doorzichtige plastic vlak
blijft en na het opzetten geen ver
vorming vertoond. Het weer aan
brengen van het afdekzeil “is een
bezigheid die behoorlijk wat vaar
digheid vereist.
Merk en type: Mazda MX-5
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1598 cc
Boring x slag: 78 x 83,6 mm
Vermogen: 115 pk bij 6500 tr/min
Koppel: 135 Nm bij 5500 tr/min
Prestaties: topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100 in 8,7 sec.
Afmetingen: lengte 3,97 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 950 kg
Verbruik:
- bij 90 km/u 6,1 liter/100 km
- bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
Prijs: f.51.900,=
maximale koppel van 162 Nm bij
4500 tr/min wordt bereikt. Uiter
aard is de krachtbron voorzien
van een ECI Multi-Point benzine-
injectiesysteem voor sportieve,
maar tegelijk ook zuinige presta
ties. De Colt weet zodoende bin
nen 7,9 seconden vanuit stilstand
de 100 km/u te bereiken, terwijl
de auto het pas bij 200 km/u ge
noeg vindt. De snelle Colt wordt
tegen een zeer aantrekkelijk tarief
aangeboden: f.35.995,=De auto
is verder te voorzien van ABS en
elektrische raambediening. Het
prijskaartje vermeldt dan een be
drag van f.40.995,=De basis Colt
1.3 EL is er vanaf f.21.995,=.
zijdelingse steun. Op lange
ontbreekt wat steun onder ir
rug.
De MX-5 heeft een grappige,
rechtopstaande antenne rechts
achterop het spatbord. Deze voor
ziening kan niet worden inge
klapt, maar eenvoudig met een
bijgeleverd sleuteltje worden los
geschroefd.
Het brandstofverbruik van de
Mazda bleef zeer binnen de per
ken. Een gemiddelde van 1 liter
Eurosuper op 11 kilometer mag
zelfs zeer gunstig genoemd wor
den. En daarbij werd de auto niet
echt zuinig bereden. Met 80 tot 90
km/u flaneren over rustige land
weggetjes moet zodoende nog
veel gunstigere waarden opleve
ren.
Prijstechnisch komt de MX-5 ook
bijzonder gunstig uit. Het aanbod
aan roadsters is niet zo vreselijk
groot. De meesten hiervan zijn niet
onder een ton te koop. De Mazda
maakt hierop een uitzondering
met een vanafprijs van 1.51.900,=
en dat is bijzonder gunstig. Voor
f.54.650,= wordt dezelfde auto ge
leverd met een kunststof hardtop
die in de carrosseriekleur gespo
ten is. Op dit moment kan worden
gekozen uit de kleuren rood, wit
en blauw.
Zondag 6 mei komen de auto-
speedway-matadoren voor de
tweede maal bij elkaar om te strij
den voor het nationaal pun
tenklassement. Hoewel het seizoen
net begonnen is, gaven de eerste
wedstrijden toch al een kleine in
druk over de sterkte van de cou
reurs. Enkele favorieten waren
echter nog niet klaar met het pre
pareren van hun wagens. De
wedstrijden op het circuit De Ko
ningshoeven beginnen om 13.00
uur precies.
Waf een geluk dat Koningin
nedag eind april wordt ge
vierd. Het lijkt wel of het dan
altijd goed weer is. Iedereen
lijkt dan vrolijk. Vlag en wim
pel worden uitgehangen, fiet
sen worden versierd en in
haast ieder dorp worden
volksspelen gehouden (zak-
lopen e.d.j. En dat op een ex
tra vrije dag. Onder een
strak blauwe lucht reed ik de
Mazda MX-5. Een groot ge
not om dan met een cabriolet
te rijden.
Het is een vrou
vind ik, omdat
ronde vormen heeft. De MX-5
ziet er verre van agressief uit,
eerder lief. Niet dat per defi
nitie alle vrouwen deze
eigenschappen hebben,
maar toch. Deze lady in red
heeft geen bumpers en alles
wat er aan de auto zit is rond
of ovaal van vorm behalve
de uitklapbare grote lichten,
die wat vierkant zijn. Er zitten
twee schitterende buitenspie
gels op. Het is uiteraard een
two-seater met twee kuipstoe-
len en voorts is het complete
interieur uitgevoerd met
zwarte kunststof. Van binnen
komen uiteraard de ronde
vormen ook terug, zelfs in de
deurhendels. Het stuur is zeer1
elegant en het opvallend kor
te schakelpookje laat zich
lekker licht bedienen. In de
middenconsole zit een klein
en groot afsluitbaar opberg-
vak. Uiteraard is er ook een
dashboardkastje. Het lees
lampje is niet vergeten. De
inkijk in het dashboardkastje
en de stuurkolom doet wat
onafgewerkt aan. Het instru
mentenpaneel is goed inge
richt en bedieningsvriende-
lijk. Veel bagageruimte heeft
deze Mazda niet, met 2 tas
sen en een beautycase is 'ie
gevuld. De luxe zaken zijn
onder andere elektrisch be
diende ramen en de op onze
auto gemonteerde radio met
slede en alarminstallatie.
Het rijden is zeer aange
naam, er zit behoorlijk wat
pit in de Mazda. Je ziet alleen
de neus niet helemaal en de
opgeklapte lampen vormen
een obstakel voor je uitzicht
of je nu groot of klein bent.
Het open rijden is het fijnst
als je beide zijruiten omlaag
gedraaid hebt. Het opzetten
van de kap is gelukkig vrij
eenvoudig. Mocht er een on
verwachte regenbui komen,
dan is dat zo gepiept.
Een auto om erbij te heb
ben...
mascotte en gestyleerde voetbal,
het symbool van de Wereld Cup.
De auto's zullen worden bestuurd
door 1.514 militaire chauffeurs ge
selecteerd uit de Italiaanse land
macht, marine en luchtmacht. Het
onderhoud zal door Fiat-mede-
werkers worden verricht.
Van 8 juni tot en met 8 juli zullen
ze 24 uur per dag oproepbaar
zijn. Fiat verwacht dat de gehele
vloot een totale afstand van 10
miljoen kilometers zal afleggen
(17.500 km per auto).
Ongeveer veertig procent van het
wagenpark zal worden gestatio
neerd in Rome, waar het hoofd
kwartier van de organisatie is ge
vestigd. De overige 60 procent zal
te vinden zijn in de andere steden
waar de wedstrijden worden ge
speeld, afhankelijk van de mo
menten waarop ze nodig zijn.
Fiat Auto was al eerder actief bij
een dergelijk evenement. Bij de
Wereldkampioenschap Atletiek
1987 werden in Rome 150 Croma's
en 30 Ducato's ter beschikking ge
steld. Fiat Auto Nederland steunt
van 14 tot en met 25 juli yan dit
jaar de Wereldspelen voor
Gehandicapten in Assen met 27
Croma's, 15 Tipo's en 8 Ducato's.
als een skelter, maar is daarbij
ook comfortabel. Midden door de
auto loopt een grote verstevigings-
balk die het differentieel achter en
de motor met elkaar verbindt. De
MX-5 is hierdoor uiterst stijf van
constructie. De carrosserie ver
toont nauwelijks torsie-verschijn-
selen. De auto komt degelijk en ro
buust over.
Het organisatiecomité van Italia
'90, het grote voetbalfestijn, heeft
de beschikking gekregen over 566
Fiat's. Het gaat hierbij om 240
Croma's, 30 Tempra's, 100 Tipo's,
100 Uno's, 5 Regata's, 40 Panda's
en 51 Ducato bestelwagens. De
Panda's zijn in een speciale ca-
brioletuitvoering gemaakt. Deze
auto wordt in een beperkte oplage
geproduceerd uitsluitend voor Ita
lia '90. Alle 566 Fiat's zijn in de
kleur wit gespoten en dragen de
De kleine MX-5 van Mazda is een
zogenaamde roadster, net als de
BMW Z1 en Lotus Elan. Er is een
duidelijk onderscheid tussen een
dergelijk type auto en een cabrio
let. Een cabriolet is een auto
waarvan je het dak kunt
neerklappen. Een roadster daar
entegen is een open auto, die de
mogelijkheid heeft een dakje erop
te zetten. Roadsters zijn daarom
ook auto's die afzonderlijk zijn ont
wikkeld en niet van een bestaand
model zijn afgeleid.
Gewichtsverdeling
Mazda heeft met dit model enorm
in de roos geschoten. In Amerika
rijdt hij onder de naam Miata al
weer een jaar rond. De dealers
kunnen de vraag niet aan, waar
door de prijzen van de beschikba
re exemplaren fors zijn gestegen.
De Mazda is volgens een klassiek
principe gebouwd. De motor zit
voorin, terwijl via een cardanas
de achterwielen worden aange
dreven. Wat betreft carrosserie-
vorm is heel sterk naar Engelse
sportwagens uit het verleden ge
keken. Ronde vormen, omhoog
klappende lampen en een lage
instap zijn hiervan enkele kenmer
ken. De zelfdragende carrosserie
is voornamelijk uit plaatstaal ver
vaardigd, terwijl onder andere
het front uit kunststof is gevormd.
In het vooronder is in de lengte
richting een 1.6 liter 16-kleppen
injectiemotor ingebouwd die een
vermogen levert van 115 pk bij
6500 tr/min. De nog geen vier me
ter lange en 950 kg wegende MX-
5 weet hiermee een top van 195
km/u te bereiken. De pittige motor
zorgt ook voor een snelle accele
ratie van 0 tot 100 binnen 9 secon
den. Prima cijfers, waardoor de
auto en lekker gooi en smijt
wagentje is. Gelukkig is de bestu
ring niet bekrachtigd. Zeer direct
laat hij zich een bocht omzetten.
De gewichtsverdeling is bijna ide
aal (52% voor, 48% achter), wat
ook positief in de rij-eigenschap-
pen meespeeld. De vier onafhan
kelijk opgehangen wielen zijn niet
te straf afgeveerd. De MX-5 rijdt
Kardantunnel
De portierruiten van de Mazda
worden elektrisch bediend.
Vreemdgenoeg maakt het niet uit
of ze naar boven of beneden zijn
wat betreft de hoeveelheid wind.
In de meeste gevallen is het rijden
met de ruiten omlaag het meest
prettig.
Het interieur ziet er verzorgd uit en
heeft alle noodzakelijke voorzie
ningen. Natuurlijk horen daarbij
ook een toerenteller en oliedruk-
meter. Het dashboard is klassiek
van vormgeving en eenvoudig
van opzet. Ronde klokken onder
een ronde overkapping geven de
bestuurder alle nodige informatie.
Tussen de twee stoelen in zit een
hoge kardantunnel waarop een
lekker korte versnellingspook is
gemonteerd. Met korte slagen zijn
de vijf overbrengingen in te scha
kelen.
De middentunnel biedt verder
plaats aan het asbakje en een af-
sluitba ar vakje waarin de hendel
voor het openen van de benzi-
neklep is aangebracht. Het dash
boardkastje is niet groot van in
houd en biedt eigenlijk alleen
maar plaats aan het instructie
boekje en de papieren van de be
stuurder.
Op de middenconsole zit een
knop waarmee de klaplampen
omhoog kunnen worden gezet
zonder dat de lampen aan gaan.
Dit is nodig als een lichtsignaal
gegeven moet worden. Eerst de
lampen omhoog en daarna met
de hendel aan de stuurkolom het
signaal geven, niet erg handig.
De grote, ronde spiegels geven
een goed zicht naar achteren. He-
sr beperkt. Met twee laas gaat het rechter exemplaar
»n is het al passen en voor een deel schuil achter de stijl
1 ssloten is, kan van het kleine ruitje in het portier,
ïlen nog het
sgebor-
t verder
De portieren moeten afzonderlijk
geopend worden. Hetzelfde geldt
voor de bagageruimte. Deze kan
alleen van buitenaf met een sleu
tel worden bereikt. Voor het be
schermen van kostbare spulletjes
is dit echter het beste. De ruimte is
achterin is zeer b«
weekendtassen
meten. Als de kap gesl
er hoog achter de stoel
een en ander worden opgi
gen. In de kofferruimte zit
een thuiskomer en wordt bij geslo
ten kap het afdekzeil opgeborgen.