MAZDA MX-5 L FIAT ITALIA '90 ■in PER Marijke Sky is the limit Mitsubishi breidt programma uit Dr.Car A A T TER 6 mei autospeedway Konings hoeven ioek nei 1990-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 3 mei 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER e /sator pen meespeeld. kelijk opgehanc huwbaarheid. nderdelen. waliteit krijgt l niet voor te BGoirle Tel 013 -348182 i Toyota rijdt, wel waarom. oor de prijs. IARANTIE. d, 013-553678. htmetalen velgen OT IWROOM. LBEDR1JF OSCH BV e ritten in de >uwelijke auto t ze hele mooie f agen Groep. kspoiler rag, itge- smak- mi- Rood, wit, blauw De stoelen lijken erg klein, maar zitten goed en geven voldoende i’H hh im/v vp/ Postbus 4136 5004 JC Tilburg Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Het Japanse merk Mitsubishi heeft zijn leveringspro gramma voor Nederland uitgebreid met drie nieuwe varianten van de huidige modellenreeks. Op het spor tieve vlak zijn de Lancer Hatchback en Colt GTi toege voegd met een 1.8 liter 16 kleppenmotor. De 1.8 liter ver sie van de Galant is voortaan voorzien van multipoint injectie. Door een specificatieverhoging is de 1.8 GLS- versie van het programma geschrapt. met 200 cc meer. Met een exacte inhoud van 1836 cc levert deze krachtbron een vermogen van 136 pk bij 6500 tr/min, terwijl het Afdekzeil Uitbreken doet de Mazda gra< maar onverwachte of juist uitg lokte reakties zijn snel en gemc kelijk te corrigeren. De eerste i nuten zullen voor iedereen even wennen zijn, maar daarna kan het echte spelen beginnen. 1988 1986 1984 1983 1983 1987 1984 1981 1984 1983 1984 1982 1982 1987 1983 1980 1982 1983 55 GL» I 1984 NANCIERING Het rijden met een open auto is in ons land een hache lijke onderneming. Zo heb je het dak neergeklapt of de eerste forse regenbui dient zich al aan. Met een beetje geluk heb je hem zien aankomen en zit je nog net op tijd droog. Afgelopen zomer was het tij ineens gekeerd. Bezitters van een dergelijk begerens waar dig mobiel, konden maar liefst enkele weken achter elkaar de zon op het blote hoofd laten schijnen. De weergoden waren mij ook goed gezind tijdens de test van de nieuwe Maz da MX-5, zodat enigszins bijgebruind, dit verslag tot stand kon komen. De Mitsubishi Colt was al langer leverbaar als GTi met een 1.6 liter 16- klepper. Deze krachtbron is nu vervangen door een exemplaar Injectie Dezelfde snelle krachtbron is voortaan ook te vinden in de Lan cer hatchback GTi. Met eenzelfde vermogen als in de Colt trekt deze auto in 8,3 seconden naar de 100 km/u en is de top ongeveer gelijk. De prijs van de Lancer is vastge steld op f.39.995,=. Ook de Galant GTi met 2 liter 16- kleppenmotor is iets ruimer in de pk's gezet. De krachtbron levert nu 150 pk bij 6750 tr/min en zorgt voor een top van 207 km/u. Deze auto kost f.44.995,= in standaard uitvoering en f.58.645,= voor de zelfde auto met ABS en een elek trisch bedienbaar schuif/kantel- dak. De vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback van de Mitsubishi Galant hebben een vernieuwde motor gekregen in de vorm van de 1.8 liter met multipoint injectie. Het ECI injectiesysteem zorgt voor een hoger vermogen en beter koppel. De motor levert 90 pk en kan wor den geleverd met een vier- of vijf- versnellingsbak. Het koppel van 144 Nm is al bij 3500 tr/min volle dig beschikbaar. Bovendien zijn alle uitvoeringen van Mitsubishi ruimer gespecificeerd, zonder dat de prijzen zijn gestegen. Nog steeds gelden de bedragen van 1989. De Galant 1.8 injectie is er vanaf f.29.795,=. De Mazda MX-5 mag een unieke auto worden genoemd. De presta ties zijn goed, het verbruik zeer gunstig, de uitrusting redelijk compleet en de rij-eigenschappen ronduit fantastisch. Daarbij heeft de Mazda een bijzonder gunstige aanschafprijs, waarvoor velen zullen bezwijken. Helaas is het aantal leverbare exemplaren per jaar zeer beperkt. Omdat we het over een roadster hebben beginnen we bij de ge opende kap. Met een aantal druk kers en klemranden wordt het af dekzeil op zijn plaats gehouden. Bij snelwegsnelheden klappert dit heftig op en neer. Na het verwij deren van dit zeil, kan de kap makkelijk worden opgezet. Met twee klemmen wordt deze boven de voorruit vastgezet. Als laatste handeling moet de kunststof ach terruit worden vastgeritst. Bij het neerklappen moet deze ruit ook eerst weer worden losgemaakt. Een voordeel hiervan is dat het stukje doorzichtige plastic vlak blijft en na het opzetten geen ver vorming vertoond. Het weer aan brengen van het afdekzeil “is een bezigheid die behoorlijk wat vaar digheid vereist. Merk en type: Mazda MX-5 Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1598 cc Boring x slag: 78 x 83,6 mm Vermogen: 115 pk bij 6500 tr/min Koppel: 135 Nm bij 5500 tr/min Prestaties: topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 8,7 sec. Afmetingen: lengte 3,97 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 950 kg Verbruik: - bij 90 km/u 6,1 liter/100 km - bij 120 km/u 7,8 liter/100 km Prijs: f.51.900,= maximale koppel van 162 Nm bij 4500 tr/min wordt bereikt. Uiter aard is de krachtbron voorzien van een ECI Multi-Point benzine- injectiesysteem voor sportieve, maar tegelijk ook zuinige presta ties. De Colt weet zodoende bin nen 7,9 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken, terwijl de auto het pas bij 200 km/u ge noeg vindt. De snelle Colt wordt tegen een zeer aantrekkelijk tarief aangeboden: f.35.995,=De auto is verder te voorzien van ABS en elektrische raambediening. Het prijskaartje vermeldt dan een be drag van f.40.995,=De basis Colt 1.3 EL is er vanaf f.21.995,=. zijdelingse steun. Op lange ontbreekt wat steun onder ir rug. De MX-5 heeft een grappige, rechtopstaande antenne rechts achterop het spatbord. Deze voor ziening kan niet worden inge klapt, maar eenvoudig met een bijgeleverd sleuteltje worden los geschroefd. Het brandstofverbruik van de Mazda bleef zeer binnen de per ken. Een gemiddelde van 1 liter Eurosuper op 11 kilometer mag zelfs zeer gunstig genoemd wor den. En daarbij werd de auto niet echt zuinig bereden. Met 80 tot 90 km/u flaneren over rustige land weggetjes moet zodoende nog veel gunstigere waarden opleve ren. Prijstechnisch komt de MX-5 ook bijzonder gunstig uit. Het aanbod aan roadsters is niet zo vreselijk groot. De meesten hiervan zijn niet onder een ton te koop. De Mazda maakt hierop een uitzondering met een vanafprijs van 1.51.900,= en dat is bijzonder gunstig. Voor f.54.650,= wordt dezelfde auto ge leverd met een kunststof hardtop die in de carrosseriekleur gespo ten is. Op dit moment kan worden gekozen uit de kleuren rood, wit en blauw. Zondag 6 mei komen de auto- speedway-matadoren voor de tweede maal bij elkaar om te strij den voor het nationaal pun tenklassement. Hoewel het seizoen net begonnen is, gaven de eerste wedstrijden toch al een kleine in druk over de sterkte van de cou reurs. Enkele favorieten waren echter nog niet klaar met het pre pareren van hun wagens. De wedstrijden op het circuit De Ko ningshoeven beginnen om 13.00 uur precies. Waf een geluk dat Koningin nedag eind april wordt ge vierd. Het lijkt wel of het dan altijd goed weer is. Iedereen lijkt dan vrolijk. Vlag en wim pel worden uitgehangen, fiet sen worden versierd en in haast ieder dorp worden volksspelen gehouden (zak- lopen e.d.j. En dat op een ex tra vrije dag. Onder een strak blauwe lucht reed ik de Mazda MX-5. Een groot ge not om dan met een cabriolet te rijden. Het is een vrou vind ik, omdat ronde vormen heeft. De MX-5 ziet er verre van agressief uit, eerder lief. Niet dat per defi nitie alle vrouwen deze eigenschappen hebben, maar toch. Deze lady in red heeft geen bumpers en alles wat er aan de auto zit is rond of ovaal van vorm behalve de uitklapbare grote lichten, die wat vierkant zijn. Er zitten twee schitterende buitenspie gels op. Het is uiteraard een two-seater met twee kuipstoe- len en voorts is het complete interieur uitgevoerd met zwarte kunststof. Van binnen komen uiteraard de ronde vormen ook terug, zelfs in de deurhendels. Het stuur is zeer1 elegant en het opvallend kor te schakelpookje laat zich lekker licht bedienen. In de middenconsole zit een klein en groot afsluitbaar opberg- vak. Uiteraard is er ook een dashboardkastje. Het lees lampje is niet vergeten. De inkijk in het dashboardkastje en de stuurkolom doet wat onafgewerkt aan. Het instru mentenpaneel is goed inge richt en bedieningsvriende- lijk. Veel bagageruimte heeft deze Mazda niet, met 2 tas sen en een beautycase is 'ie gevuld. De luxe zaken zijn onder andere elektrisch be diende ramen en de op onze auto gemonteerde radio met slede en alarminstallatie. Het rijden is zeer aange naam, er zit behoorlijk wat pit in de Mazda. Je ziet alleen de neus niet helemaal en de opgeklapte lampen vormen een obstakel voor je uitzicht of je nu groot of klein bent. Het open rijden is het fijnst als je beide zijruiten omlaag gedraaid hebt. Het opzetten van de kap is gelukkig vrij eenvoudig. Mocht er een on verwachte regenbui komen, dan is dat zo gepiept. Een auto om erbij te heb ben... mascotte en gestyleerde voetbal, het symbool van de Wereld Cup. De auto's zullen worden bestuurd door 1.514 militaire chauffeurs ge selecteerd uit de Italiaanse land macht, marine en luchtmacht. Het onderhoud zal door Fiat-mede- werkers worden verricht. Van 8 juni tot en met 8 juli zullen ze 24 uur per dag oproepbaar zijn. Fiat verwacht dat de gehele vloot een totale afstand van 10 miljoen kilometers zal afleggen (17.500 km per auto). Ongeveer veertig procent van het wagenpark zal worden gestatio neerd in Rome, waar het hoofd kwartier van de organisatie is ge vestigd. De overige 60 procent zal te vinden zijn in de andere steden waar de wedstrijden worden ge speeld, afhankelijk van de mo menten waarop ze nodig zijn. Fiat Auto was al eerder actief bij een dergelijk evenement. Bij de Wereldkampioenschap Atletiek 1987 werden in Rome 150 Croma's en 30 Ducato's ter beschikking ge steld. Fiat Auto Nederland steunt van 14 tot en met 25 juli yan dit jaar de Wereldspelen voor Gehandicapten in Assen met 27 Croma's, 15 Tipo's en 8 Ducato's. als een skelter, maar is daarbij ook comfortabel. Midden door de auto loopt een grote verstevigings- balk die het differentieel achter en de motor met elkaar verbindt. De MX-5 is hierdoor uiterst stijf van constructie. De carrosserie ver toont nauwelijks torsie-verschijn- selen. De auto komt degelijk en ro buust over. Het organisatiecomité van Italia '90, het grote voetbalfestijn, heeft de beschikking gekregen over 566 Fiat's. Het gaat hierbij om 240 Croma's, 30 Tempra's, 100 Tipo's, 100 Uno's, 5 Regata's, 40 Panda's en 51 Ducato bestelwagens. De Panda's zijn in een speciale ca- brioletuitvoering gemaakt. Deze auto wordt in een beperkte oplage geproduceerd uitsluitend voor Ita lia '90. Alle 566 Fiat's zijn in de kleur wit gespoten en dragen de De kleine MX-5 van Mazda is een zogenaamde roadster, net als de BMW Z1 en Lotus Elan. Er is een duidelijk onderscheid tussen een dergelijk type auto en een cabrio let. Een cabriolet is een auto waarvan je het dak kunt neerklappen. Een roadster daar entegen is een open auto, die de mogelijkheid heeft een dakje erop te zetten. Roadsters zijn daarom ook auto's die afzonderlijk zijn ont wikkeld en niet van een bestaand model zijn afgeleid. Gewichtsverdeling Mazda heeft met dit model enorm in de roos geschoten. In Amerika rijdt hij onder de naam Miata al weer een jaar rond. De dealers kunnen de vraag niet aan, waar door de prijzen van de beschikba re exemplaren fors zijn gestegen. De Mazda is volgens een klassiek principe gebouwd. De motor zit voorin, terwijl via een cardanas de achterwielen worden aange dreven. Wat betreft carrosserie- vorm is heel sterk naar Engelse sportwagens uit het verleden ge keken. Ronde vormen, omhoog klappende lampen en een lage instap zijn hiervan enkele kenmer ken. De zelfdragende carrosserie is voornamelijk uit plaatstaal ver vaardigd, terwijl onder andere het front uit kunststof is gevormd. In het vooronder is in de lengte richting een 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor ingebouwd die een vermogen levert van 115 pk bij 6500 tr/min. De nog geen vier me ter lange en 950 kg wegende MX- 5 weet hiermee een top van 195 km/u te bereiken. De pittige motor zorgt ook voor een snelle accele ratie van 0 tot 100 binnen 9 secon den. Prima cijfers, waardoor de auto en lekker gooi en smijt wagentje is. Gelukkig is de bestu ring niet bekrachtigd. Zeer direct laat hij zich een bocht omzetten. De gewichtsverdeling is bijna ide aal (52% voor, 48% achter), wat ook positief in de rij-eigenschap- pen meespeeld. De vier onafhan kelijk opgehangen wielen zijn niet te straf afgeveerd. De MX-5 rijdt Kardantunnel De portierruiten van de Mazda worden elektrisch bediend. Vreemdgenoeg maakt het niet uit of ze naar boven of beneden zijn wat betreft de hoeveelheid wind. In de meeste gevallen is het rijden met de ruiten omlaag het meest prettig. Het interieur ziet er verzorgd uit en heeft alle noodzakelijke voorzie ningen. Natuurlijk horen daarbij ook een toerenteller en oliedruk- meter. Het dashboard is klassiek van vormgeving en eenvoudig van opzet. Ronde klokken onder een ronde overkapping geven de bestuurder alle nodige informatie. Tussen de twee stoelen in zit een hoge kardantunnel waarop een lekker korte versnellingspook is gemonteerd. Met korte slagen zijn de vijf overbrengingen in te scha kelen. De middentunnel biedt verder plaats aan het asbakje en een af- sluitba ar vakje waarin de hendel voor het openen van de benzi- neklep is aangebracht. Het dash boardkastje is niet groot van in houd en biedt eigenlijk alleen maar plaats aan het instructie boekje en de papieren van de be stuurder. Op de middenconsole zit een knop waarmee de klaplampen omhoog kunnen worden gezet zonder dat de lampen aan gaan. Dit is nodig als een lichtsignaal gegeven moet worden. Eerst de lampen omhoog en daarna met de hendel aan de stuurkolom het signaal geven, niet erg handig. De grote, ronde spiegels geven een goed zicht naar achteren. He- sr beperkt. Met twee laas gaat het rechter exemplaar »n is het al passen en voor een deel schuil achter de stijl 1 ssloten is, kan van het kleine ruitje in het portier, ïlen nog het sgebor- t verder De portieren moeten afzonderlijk geopend worden. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte. Deze kan alleen van buitenaf met een sleu tel worden bereikt. Voor het be schermen van kostbare spulletjes is dit echter het beste. De ruimte is achterin is zeer b« weekendtassen meten. Als de kap gesl er hoog achter de stoel een en ander worden opgi gen. In de kofferruimte zit een thuiskomer en wordt bij geslo ten kap het afdekzeil opgeborgen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19