200 HELLENDOOl CHRYSLER LE BARON LY "j DOCTOR EN BOSCH weer succes voor Stiba 9 r*u IERT nu alsV6 nu al succesvol DATO-dealers geopend op 5 mei ER NS EN IFF eg 28 33 •TEN ST èS Auto's in 1996 volledig recyclebaar Vooroordelen 22 578 Onverzekerd rijden sterk verminderd o.a. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat I23 )93 mei 1990-pagina 16 ©©zaatoMJaaG Oplage92.245 ex. Donderdag 3 mei 1990 •*7'^ k 8 I Belan- Inspecteren uggei it de t. Tony Vos pag.5 Autotest: Mazda MX-5 pag.3 Stichting Pro Auto Jaargang 2 Nummer 18 i na- stivi- ;g 15 jgi75 traat 39 raat 19 goed gegaan, dan volgen de ech te snelheidsduivels. Duurtest: Seat Ibiza XL injection pag.9 Dit jaar is 5 mei weer een tionale feestdag. Vele lest teiten zullen weer her en der georganiseerd worden. Het is voor veel mensen een dag om eens lekker uit te slapen en wat later allerhande din gen te ondernemen. Misschien is het juist de tijd om eens naar een nieuwe auto uit te kijken. Alle DATO- dealers zijn op bevrijdings- ebben van vooroordelen ng niet altijd goed. Daar- erobeer ik de echte voor in die ik heb, regelma- de waarheid te toetsen. moet dan in de meeste toegegeven iel overeind twintig klassementsproeven en 1 trajecten over de weg met een totale start die de proef inspecteren, n 534 km. Op de openba- veiligheidswagen bekijkt daar i i :_i. of kjjyoQrbgeid het publiek <-n-> veilige plaats staat, waarna xu van Kempen van het gramma De Hoogste Versnelling de volledige klassementsproef als rallyrijder controleert. Is ook dat Dit mag echter niet eindeloos ge beuren. Je hebt een beperkt aan tal serviceminuten. Iedere over- schreiding levert strafpunten op. Vrijdagavond zeven uur was het zover. Op een podium in een ma nege werd iedere auto met rijder en navigator aan het publiek voorgesteld. Er waren maar liefst 140 ingeschreven auto's waarvan er meer dan 125 aan de start ver schenen. De overigen vielen al voor de rit uit door technische pro blemen of konden de technische keuring die aan iedere rally voor af gaat niet doorstaan. Binnen drie weken na de intro ductie van de Rover 200 op de derlandse markt, werd de dui zendste bestelling bij de Neder landse Rover-dealers genoteerd. Natuurlijk zijn zowel coupé als convertible zeer compleet uitge rust met elektrische bediening voor ruiten, portieren en dak. De Chrysler Le Baron 3.0i V6 Coupé staat in de prijslijst voor 1.63.995, =. De convertible kost 1.77.995, =. Dezelfde auto's met 2.5 liter injectiemotor kosten respec tievelijk f.56.595, en 1.68.695,=. Rangorde De beste rijders komen als eer sten, waarbij natuurlijk de Neder landers Erwin Doctor in de Ford Sierra Cosworth en John Bos in de BMW M3 zeer favoriet waren. Na dat de eerste vijftien tot twintig (lees verder blz. 5) Helaas is de levertijd inmiddels tot Ne- enige maanden opgelopen. On langs heeft de 'British Guild of Motoring Writers' de Rover 200 uitgeroepen tot 'Top Car 1990'. La ter in het jaar zullen op basis van Alle teams beschikken over een servicewagen met extra onderde len en banden. Tussen de klasse mentsproeven in mag aan de auto's service verleend worden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 FaxD13/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op vrijdag 27 en zaterdag 28 april werd voor het negen- De Hellendoom Rally bestaat uit de jaar de Hellendoorn Rally verreden. In het auto-on- vriendelijke Nederland is deze gebeurtenis samen met de Zuiderzee Rally het enige wat we op het gebied van deze tak van autosport te bieden hebben. Toch trekken deze evenementen iedere keer weer vele tienduizenden enthousiastelingen die de verrichtingen van hun favo rieten gadeslaan. Waarom staan mensen midden in de nacht met temperaturen tegen het vriespunt te kijken naar een reeks auto's die met een noodgang en vaak onherkenbaar voorbijrazen. Een impressie. Zo gauw de kopstukken weg zijn, gaat ook het werkelijke circus van start. In een lange file begeven de liefhebbers zich naar verschillen de strategische punten aan de klassementsproeven: een specta culaire bocht, een zogenaamde 'jump' waarbij de auto's veelal los van de grond komen of juist een recht stuk waarop de auto's vanaf een grote afstand zichtbaar zijn. De veiligheid wordt niet over het Dat de nieuwe vijfdeurs Rover een deze auto een vierdeurs sedan succes zal worden blijkt ook uit de (ROVer 400) en een driedeurs ver- verkopen in Engeland en Belgie. sje volgen. Binnen vijf jaar zal een auto volledig kunnen worden ge recycled en de shredder-stof tot praktisch nihil worden te ruggebracht. Deze verwach tingen staan in het STIBA-be- leidsplan 1990-1996, dat kort geleden werd gepresenteerd. het nieuwe interieur zoals dat in Genève werd geïntroduceerd. Het dashbaord is volledig nieuw op gezet en ziet er veel Europeser uit. De STIBA (Stichting Belan genbehartiging Autoslopers- branche) is de in 1985 opge richte branche-organisatie van bonafide autosloopbe- drijven. Van de circa 1500 autosloperijen in Nederland oefenen ongeveer 350 het vak bedrijfsmatig uit. Op dit mo ment is ruim de helft hiervan lid van de STIBA. Vooral op het gebied van de milieupro blematiek treedt de organisa tie steeds meer op als ge sprekspartner van de over heid. Door middel van ver gunningverlening via de Af valstoffenwet streeft men naar een sanering van de autoslo- persbranche, waarin uitein delijk plaats is voor circa 500 professionele autosloopbe- drijven, die ieder gemiddeld ca. 1000 autowrakken per jaar verwerken. Thans gaan jaarlijks zo'n 350.000 auto's naar de sloop. De STIBA-doelstelling ten aanzien van het volledig re cyclebaar maken van de auto tegen 1996, is tamelijk ambi tieus, omdat dit vier jaar eer der zou zijn dan de doelstel ling in het Nationaal Milieu Beleidsplan van de overheid. Bij het slopen van auto's gaat het - behalve de verkoop van nog bruikbare onderdelen - om de verwerking van de restmaterialen (metalen, kunststof, rubber enz.). Naar aanleiding van recente proe ven streeft STIBA ernaar dat reeds in 1991 alle kunststof uit auto's zal kunnen worden hergebruikt. Hierover wordt thans met de betrokken indus- trien overleg gevoerd. dag geopend en zullen u gastvrij ontvangen. Of u nu een spiksplinter nieuwe auto komt kopen of kiest voor een auto met praktijkervaring, de dealers zullen u met raad en daad bijstaan. In de DATO zijn vrijwel alle merkendea- lers uit Tilburg verenigd. Al hoewel zij natuurlijk op een zelfde markt concurreren, is een samenwerking erg be- een een aantal openbare lengte van re weg moeten de rijders zich aan verkeersregels houden. Doen ze dat niet, dan kunnen ze gewoon door de politie worden bekeurd. Uiteraard moeten de auto's voor zien zijn van een geldig kenteken en indien nodig een APK keuring hebben gehad. Zowel vrijdag als zaterdag werden vijf klassements proeven twee keer gereden, in to taal dus twintig. In tegenstelling tot de trajecten over de openbare weg gaat het er bij de klasse mentsproeven om zo snel mogelijk te rijden. Op het ogenblik wordt het aantal automobilisten dat on verzekerd rondrijdt geschat op 1,5 procent. Begin vorig jaar was dit percentage ech ter nog 8, zodat geconclu deerd kan worden dat er een sterke teruggang is. Dit heeft mr. W. Frank, landelijk coor dinator voor de opsporing en vervolging van onverzekerde motorvoertuigen meegedeeld. Volgens hem is de sterke da ling te danken aan het ver scherpte opsporings- en ver volgingsbeleid van Justitie en de actie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer tegen onverzekerd rijden. De RDW heeft zo'n 630.000 houders van kentekens, waarvan be kend was dat de auto niet was verzekerd aangeschre ven. (Bron: Rai) De top van het Chrysler-program- ma bestaat uit de Le Baron Coupé en convertible. Beide auto's wer den tot voor kort alleen met 4 cy linder motoren geleverd. Het ging hierbij om een 4 cylinder injectie of de snellere turboversie. Ter aanvulling is vanaf heden ook de 3 liter V6 uit de Voyager en Sara toga beschikbaar. De krachtbron levert een vermogen van 136 pk. Standaard is een moderne vier- traps automaat die met een vloer- pook wordt bediend. De nieuwe Le Baron wordt ook geleverd met Het hel is lang om probeer ik de ecl oordelen die ik heb, tig aan Helaas j gevallen worden ti dat het vooroordee moet blijven. Alhoewel het tegendeel mis schien verondersteld wordt, is een autoliefhebber niet auto matisch een tegenstander van het openbaar vervoer. Het is belangrijk voor ons hele land dat we een goed functionerend openbaar vervoer hebben. De trein en bus moeten klantvrien delijker worden, beter op el kaar aansluiten en meer com fort bieden. Ook het een trein kaartje is niet echt goedkoop te noemen. De oplossing van Maij-Weggen is eenvoudig. Laat de automobilist betalen voor de verbetering van het openbaar vervoer. Opzich na tuurlijk nog goed te praten ook. Als automobilisten zullen we straks zelf in die treinen zitten, tenminste dat denkt de minis ter. Óverigens kunnen we op dit moment lang niet allemaal in de trein. Zelfs de openbaar vervoer jaarkaart (OVJ) voor studenten is nu definitief van de baan, omdat de NS niet op de gigantische stroom extra reizigers voorbereid is. Studen ten zullen dus zelf hun kaartje moeten betalen of met hun eigen auto op en neer moeten rijden. Tegenstrijdig beleid noemen ze zoiets. Maar om even op mijn voor oordeel jegens het openbaar vervoer terug te komen, het volgende. Afgelopen week moest ik de afstand Utrecht- Den Haag met de trein over bruggen. Omdat ik zo weinig met de trein reis, wilde ik dit vervoermiddel van de meest positieve kant meemaken. Ik kocht daarom een kaartje eer ste klas, zit je tenminste ruim en comfortabel. Enigszins opge wonden zocht ik de eerste klas coupé op. Helaas, vol. Maar niet getreurd, de trein was lang. Maar om een lang ver haal kort te maken, tot en met de laatste eerste klas plaats was de trein vol. Ik kon dus met mijn dure kaartje plaats nemen in de tweede klas. Dit is weer een staaltje van de servi ce van de NS. Volgende keer koop ik gewoon weer een kaartje tweede klas, daar kom ik even ver mee... langrijk. Vooral op het ge bied van milieu zijn er bin nen de DATO goede afspra ken gemaakt voor bijvoor beeld de verwerking van af gewerkte olie, oude accu's en ander af val. Zo staan de DATO-dealers niet alleen voor goede service, maar denken ze samen aan de toe komst. hoofd gezien. Voordat de eerste rijder het traject betreedt, gaan eerst een aantal nul-waaens van ..Een _aama k op een ia Rik televisiepro- NG-64-KJ.B

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17