200
HELLENDOOl
CHRYSLER
LE BARON
LY "j
DOCTOR EN BOSCH
weer
succes
voor
Stiba
9
r*u
IERT
nu
alsV6
nu al
succesvol
DATO-dealers geopend op 5 mei
ER
NS
EN
IFF
eg 28
33
•TEN
ST
èS
Auto's in
1996 volledig
recyclebaar
Vooroordelen
22
578
Onverzekerd
rijden sterk
verminderd
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
I23
)93
mei 1990-pagina 16
©©zaatoMJaaG
Oplage92.245 ex.
Donderdag 3 mei 1990
•*7'^ k
8
I
Belan-
Inspecteren
uggei
it de t.
Tony Vos
pag.5
Autotest:
Mazda MX-5
pag.3
Stichting
Pro Auto
Jaargang 2
Nummer 18
i na-
stivi-
;g 15
jgi75
traat 39
raat 19
goed gegaan, dan volgen de ech
te snelheidsduivels.
Duurtest:
Seat Ibiza
XL injection
pag.9
Dit jaar is 5 mei weer een
tionale feestdag. Vele lest
teiten zullen weer her en der
georganiseerd worden. Het
is voor veel mensen een dag
om eens lekker uit te slapen
en wat later allerhande din
gen te ondernemen.
Misschien is het juist de tijd
om eens naar een nieuwe
auto uit te kijken. Alle DATO-
dealers zijn op bevrijdings-
ebben van vooroordelen
ng niet altijd goed. Daar-
erobeer ik de echte voor
in die ik heb, regelma-
de waarheid te toetsen.
moet dan in de meeste
toegegeven
iel overeind
twintig klassementsproeven en
1 trajecten over de
weg met een totale start die de proef inspecteren,
n 534 km. Op de openba- veiligheidswagen bekijkt daar
i i :_i. of kjjyoQrbgeid het publiek <-n->
veilige plaats staat, waarna xu
van Kempen van het
gramma De Hoogste Versnelling
de volledige klassementsproef als
rallyrijder controleert. Is ook dat
Dit mag echter niet eindeloos ge
beuren. Je hebt een beperkt aan
tal serviceminuten. Iedere over-
schreiding levert strafpunten op.
Vrijdagavond zeven uur was het
zover. Op een podium in een ma
nege werd iedere auto met rijder
en navigator aan het publiek
voorgesteld. Er waren maar liefst
140 ingeschreven auto's waarvan
er meer dan 125 aan de start ver
schenen. De overigen vielen al
voor de rit uit door technische pro
blemen of konden de technische
keuring die aan iedere rally voor
af gaat niet doorstaan.
Binnen drie weken na de intro
ductie van de Rover 200 op de
derlandse markt, werd de dui
zendste bestelling bij de Neder
landse Rover-dealers genoteerd.
Natuurlijk zijn zowel coupé als
convertible zeer compleet uitge
rust met elektrische bediening
voor ruiten, portieren en dak. De
Chrysler Le Baron 3.0i V6 Coupé
staat in de prijslijst voor
1.63.995, =. De convertible kost
1.77.995, =. Dezelfde auto's met 2.5
liter injectiemotor kosten respec
tievelijk f.56.595, en 1.68.695,=.
Rangorde
De beste rijders komen als eer
sten, waarbij natuurlijk de Neder
landers Erwin Doctor in de Ford
Sierra Cosworth en John Bos in de
BMW M3 zeer favoriet waren. Na
dat de eerste vijftien tot twintig
(lees verder blz. 5)
Helaas is de levertijd inmiddels tot
Ne- enige maanden opgelopen. On
langs heeft de 'British Guild of
Motoring Writers' de Rover 200
uitgeroepen tot 'Top Car 1990'. La
ter in het jaar zullen op basis van
Alle teams beschikken over een
servicewagen met extra onderde
len en banden. Tussen de klasse
mentsproeven in mag aan de
auto's service verleend worden.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
FaxD13/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op vrijdag 27 en zaterdag 28 april werd voor het negen- De Hellendoom Rally bestaat uit
de jaar de Hellendoorn Rally verreden. In het auto-on-
vriendelijke Nederland is deze gebeurtenis samen met
de Zuiderzee Rally het enige wat we op het gebied van
deze tak van autosport te bieden hebben. Toch trekken
deze evenementen iedere keer weer vele tienduizenden
enthousiastelingen die de verrichtingen van hun favo
rieten gadeslaan. Waarom staan mensen midden in de
nacht met temperaturen tegen het vriespunt te kijken
naar een reeks auto's die met een noodgang en vaak
onherkenbaar voorbijrazen. Een impressie.
Zo gauw de kopstukken weg zijn,
gaat ook het werkelijke circus van
start. In een lange file begeven de
liefhebbers zich naar verschillen
de strategische punten aan de
klassementsproeven: een specta
culaire bocht, een zogenaamde
'jump' waarbij de auto's veelal los
van de grond komen of juist een
recht stuk waarop de auto's vanaf
een grote afstand zichtbaar zijn.
De veiligheid wordt niet over het
Dat de nieuwe vijfdeurs Rover een deze auto een vierdeurs sedan
succes zal worden blijkt ook uit de (ROVer 400) en een driedeurs ver-
verkopen in Engeland en Belgie. sje volgen.
Binnen vijf jaar zal een auto
volledig kunnen worden ge
recycled en de shredder-stof
tot praktisch nihil worden te
ruggebracht. Deze verwach
tingen staan in het STIBA-be-
leidsplan 1990-1996, dat kort
geleden werd gepresenteerd.
het nieuwe interieur zoals dat in
Genève werd geïntroduceerd. Het
dashbaord is volledig nieuw op
gezet en ziet er veel Europeser uit.
De STIBA (Stichting Belan
genbehartiging Autoslopers-
branche) is de in 1985 opge
richte branche-organisatie
van bonafide autosloopbe-
drijven. Van de circa 1500
autosloperijen in Nederland
oefenen ongeveer 350 het vak
bedrijfsmatig uit. Op dit mo
ment is ruim de helft hiervan
lid van de STIBA. Vooral op
het gebied van de milieupro
blematiek treedt de organisa
tie steeds meer op als ge
sprekspartner van de over
heid. Door middel van ver
gunningverlening via de Af
valstoffenwet streeft men naar
een sanering van de autoslo-
persbranche, waarin uitein
delijk plaats is voor circa 500
professionele autosloopbe-
drijven, die ieder gemiddeld
ca. 1000 autowrakken per
jaar verwerken. Thans gaan
jaarlijks zo'n 350.000 auto's
naar de sloop.
De STIBA-doelstelling ten
aanzien van het volledig re
cyclebaar maken van de auto
tegen 1996, is tamelijk ambi
tieus, omdat dit vier jaar eer
der zou zijn dan de doelstel
ling in het Nationaal Milieu
Beleidsplan van de overheid.
Bij het slopen van auto's gaat
het - behalve de verkoop van
nog bruikbare onderdelen -
om de verwerking van de
restmaterialen (metalen,
kunststof, rubber enz.). Naar
aanleiding van recente proe
ven streeft STIBA ernaar dat
reeds in 1991 alle kunststof uit
auto's zal kunnen worden
hergebruikt. Hierover wordt
thans met de betrokken indus-
trien overleg gevoerd.
dag geopend en zullen u
gastvrij ontvangen. Of u nu
een spiksplinter nieuwe auto
komt kopen of kiest voor een
auto met praktijkervaring, de
dealers zullen u met raad en
daad bijstaan. In de DATO
zijn vrijwel alle merkendea-
lers uit Tilburg verenigd. Al
hoewel zij natuurlijk op een
zelfde markt concurreren, is
een samenwerking erg be-
een een aantal
openbare
lengte van
re weg moeten de rijders zich aan
verkeersregels houden. Doen
ze dat niet, dan kunnen ze gewoon
door de politie worden bekeurd.
Uiteraard moeten de auto's voor
zien zijn van een geldig kenteken
en indien nodig een APK keuring
hebben gehad. Zowel vrijdag als
zaterdag werden vijf klassements
proeven twee keer gereden, in to
taal dus twintig. In tegenstelling
tot de trajecten over de openbare
weg gaat het er bij de klasse
mentsproeven om zo snel mogelijk
te rijden.
Op het ogenblik wordt het
aantal automobilisten dat on
verzekerd rondrijdt geschat
op 1,5 procent. Begin vorig
jaar was dit percentage ech
ter nog 8, zodat geconclu
deerd kan worden dat er een
sterke teruggang is. Dit heeft
mr. W. Frank, landelijk coor
dinator voor de opsporing en
vervolging van onverzekerde
motorvoertuigen meegedeeld.
Volgens hem is de sterke da
ling te danken aan het ver
scherpte opsporings- en ver
volgingsbeleid van Justitie en
de actie van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer tegen
onverzekerd rijden. De RDW
heeft zo'n 630.000 houders
van kentekens, waarvan be
kend was dat de auto niet
was verzekerd aangeschre
ven.
(Bron: Rai)
De top van het Chrysler-program-
ma bestaat uit de Le Baron Coupé
en convertible. Beide auto's wer
den tot voor kort alleen met 4 cy
linder motoren geleverd. Het ging
hierbij om een 4 cylinder injectie
of de snellere turboversie. Ter
aanvulling is vanaf heden ook de
3 liter V6 uit de Voyager en Sara
toga beschikbaar. De krachtbron
levert een vermogen van 136 pk.
Standaard is een moderne vier-
traps automaat die met een vloer-
pook wordt bediend. De nieuwe
Le Baron wordt ook geleverd met
Het hel
is lang
om probeer ik de ecl
oordelen die ik heb,
tig aan
Helaas j
gevallen worden ti
dat het vooroordee
moet blijven.
Alhoewel het tegendeel mis
schien verondersteld wordt, is
een autoliefhebber niet auto
matisch een tegenstander van
het openbaar vervoer. Het is
belangrijk voor ons hele land
dat we een goed functionerend
openbaar vervoer hebben. De
trein en bus moeten klantvrien
delijker worden, beter op el
kaar aansluiten en meer com
fort bieden. Ook het een trein
kaartje is niet echt goedkoop te
noemen. De oplossing van
Maij-Weggen is eenvoudig.
Laat de automobilist betalen
voor de verbetering van het
openbaar vervoer. Opzich na
tuurlijk nog goed te praten ook.
Als automobilisten zullen we
straks zelf in die treinen zitten,
tenminste dat denkt de minis
ter. Óverigens kunnen we op
dit moment lang niet allemaal
in de trein. Zelfs de openbaar
vervoer jaarkaart (OVJ) voor
studenten is nu definitief van
de baan, omdat de NS niet op
de gigantische stroom extra
reizigers voorbereid is. Studen
ten zullen dus zelf hun kaartje
moeten betalen of met hun
eigen auto op en neer moeten
rijden. Tegenstrijdig beleid
noemen ze zoiets.
Maar om even op mijn voor
oordeel jegens het openbaar
vervoer terug te komen, het
volgende. Afgelopen week
moest ik de afstand Utrecht-
Den Haag met de trein over
bruggen. Omdat ik zo weinig
met de trein reis, wilde ik dit
vervoermiddel van de meest
positieve kant meemaken. Ik
kocht daarom een kaartje eer
ste klas, zit je tenminste ruim en
comfortabel. Enigszins opge
wonden zocht ik de eerste klas
coupé op. Helaas, vol. Maar
niet getreurd, de trein was
lang. Maar om een lang ver
haal kort te maken, tot en met
de laatste eerste klas plaats
was de trein vol. Ik kon dus
met mijn dure kaartje plaats
nemen in de tweede klas. Dit is
weer een staaltje van de servi
ce van de NS. Volgende keer
koop ik gewoon weer een
kaartje tweede klas, daar kom
ik even ver mee...
langrijk. Vooral op het ge
bied van milieu zijn er bin
nen de DATO goede afspra
ken gemaakt voor bijvoor
beeld de verwerking van af
gewerkte olie, oude accu's
en ander af val.
Zo staan de
DATO-dealers niet alleen
voor goede service, maar
denken ze samen aan de toe
komst.
hoofd gezien. Voordat de eerste
rijder het traject betreedt, gaan
eerst een aantal nul-waaens van
..Een
_aama
k op een
ia Rik
televisiepro-
NG-64-KJ.B