Klassieker
PEUGEOT 203
3
ZO FRANS ALS
STOKBROOD MET
KAAS EN WIJN
ders
N
Prijs Mercedes 190
1.8 bekend
LANCIAi
bmmmmM
st!
LABELS
f
autobedrijf
JIL
JU
Jo van Nunen
De Hoogt 12 - Loon op Zand - Tel. 04166-1991 - Voor Lease-offertes fax 04166-3939 - Vrijdag koopavond tot 20.30 uur
JANSEN
l^5eel b.o.
ran
1ST
slen
Autobedrijf
F.J.J. de Vet
IRDENb.v.
OPEL-
Jo van Nunen
i
april 1990-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 april 1990 - pagina 7
v.a. 1987
Afgelopen
»G,
Spatborden
Opel Kadett GSi, 5-drs
Opel Kadett 18 S, 5-drs
ito
Schuifdak
LPG,
Parijs
1986
rs
2-91
ik.
1987
1987
ijectie
-jy 41941
sr, getint glas,
nstallatie.
BOSCHSERVICE
Slimstraat 78 - UDENHOUT - Tel. 04241-1437
LEDEBOERSTRAAT 47 TILBURG TELEFOON 013-674925
AUTOTHEMA BV
e reisgenoot
e
L...
1»n.
Auto’s met volledige
BOVAG-garantie
_BURG
341
BISHI
)RS
Ook voor uw
APK-keuringen
1987
1988
1984
1986
1987
1986
1986
1985
1987
1986
MOTOREN
REVISIE
VLAM-
SPUI TEN
de
t op
1986
19§8
1985
1986
1987
1988
1988
1988
FINANCIERINGEN
INRUILEN
1984
1984
1985
1984
1986
dec. 1988
1986
1986
1988
1982 t.e.m. 1987
leurs
surs
Voor een nieuwe auto of een
occasion MET BOVAG-
GARANTIE gaat U toch naar
MAZDA DEALER JANSEN
1987
1986
1985
1986
1988
dec. 1988
1987
1988
1988
1987
1989
1986
nbeek
12951
Kerkstraat 76, Goirle
Tel. 013-341739
’■Tel. 04241-1110
O.K. inruilwagens
Opel Vectra in onze showroom
=5
1988
1987
1987
1983
1985
1982
1980
1976
1986
1986
1986
ro’s
»G
bl.
Een betrouwbare Lancia Occasion,
gecontroleerd op 196 punten, koopt u alleen
bij de officiële Lancia dealer.
2X11989
w J!?
zznr
i' 1983-1^
ï'-ii
Volvo 340 GLD, antraciet
Volvo 740 Luxe, c.v
VW Golf TD, elektr.
VW Golf D, wit
VW Golf GTD Sedan, alarm, S-pakket, rood
VW Passat 1.8i LPG, vele acc., blauwmet, 5 mnd. oud
Tot ziens in
Hiivarenbeek
in Nissan
ien,
en
:htiging
jmee,
leine mo-
116 km/u
De auto is comfortabel geveerd,
maar helt in bochten wel fors over.
Een hoge carrosserie heeft im
mers ook een hoog zwaartepunt.
De besturing is lekker licht, terwijl
de remmen naar moderne maat-
Eind 1929 startte Peugeot met een typenummering die
nu nog in gebruik is. Drie cijfers, waarvan de middelste
altijd een "0" is. De eerste auto die volgens die numme
ring werd geïntroduceerd, was de 201. Maar ook de 301,
401 en 601 hebben werkelijk bestaan. Eind 1935 werd
de -02 serie ingezet met de 402, een kenmerkende auto
vanwege de koplampen die achter de grille werden ge
monteerd. Maar ook de 302 en 202 volgden als eenvou
digere en kleine modellen. Op de Parijse autosalon van
1947 werden de eerste foto's getoond van de 203, een
auto die een jaar later in levende lijven te zien was en
in oktober 1948 daadwerkelijk in produktie ging. We re
den met een exemplaar uit 1953.
1985 t/m 1989
1984
/vit 1989
1988
1985
1984
1983
1980
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
1987
1987
1986
jen 1986
1986
15.750,-
14.950, -
32.500, -
49.500, -
37.500, -
52.500, -
37.500, -
42.500, -
24.500, -
16.950, -
34.500, -
26.500, -
32.500, -
24.500, -
7.950,-
9.750,-
32.500, -
17.950, -
14.950, -
27.950, -
36.950, -
bruari 1960 is het werkelijk afgelo
pen voor de 203.
In zijn productietijd van oktober
1948 tot en met februari 1960 wer
den maar liefst 557.629 eenheden
van de 203 gemaakt. Hierin zijn
de verschillende bedrijfswagen
uitvoeringen, zoals een pick-up en
gesloten bestel, nog niet meege-
-netallic, getint
e bekleding,
’9.000
50,-
1.OOO,-
Het modellenjaar 1952 bracht c
prachtige tweedeurs cabriolet
Als je de 203 in doorsnee zou be
kijken, zien we dat de auto erg
ruim van opzet is. Direct achter de
grille zit de accu, gevolgd door de
radiator en daar weer achter de
motor. Achterin zien we een rede
lijke kofferruimte, waaronder een
speciaal vak voor het reservewiel
is gecreeerd.
nieuw
nieuw
nieuw
nieuw
nieuw
nieuw
nieuw
nieuw
nieuw
26.950, -
21.500, -
25.000,-
17.500, -
12.950, -
14.950, -
19.500, -
16.950, -
13.950, -
19.750,-
24.500, -
Rijdend met de 203 vallen er veel
dingen op. De auto rijdt heel mo
dern maar is op andere punten
weer erg bejaard. De motor is ook
in het huidige verkeer nog steeds
zeer kwiek. De versnellingsbak,
zeker in dit geval met ongesynch
roniseerde eerste versnelling,
gaat erg zwaar. Het instrumenta
rium is uiteraard behoorlijk be-
perkt. Opmerkelijk is de enorme
binnenruimte en makkelijke in
stap.
Honda Accord 2L EX, LPG, antraciet
Mazda 626 GLX Diesel, blauwmet
Mercedes 190 E, vele acc., blackmetallic
Mercedes 300 SE, alle optionals, rooksilver
Mitsubishi Sapporo GLX, aut., alle acc., blauw
Mitsubishi Pajero 2.5 TD, Long Body, 24.000 km
Nissan Patrol TD 3300, vele acc., i.s.v.n
Opel Senator, antracietmet., vele acc
Peugeot 405 1600 GL, LPG, wit
Peugeot 205 XRD, zilvergrijsmet
Toyota Celica 16 V., GTI, 20.000 km
Toyota Celica 2L GTi 16V, rood
Toyota Landcruiser TD, c.v., stuurbekr., speciale uitvoering, black
Toyota Landcruiser 2.5 D, vele acc
Toyota Liftback, d.beigemet
.V., w.w., stuurbekr., wit
schuifkanteldak, zwart m
Met een lengte van 4,35 meter is
de 203 niet uitzonderlijk lang,
maar door de hoge bouw van de
carrosserie is de binnenruimte
aanzienlijk. Zowel been- als
hoofdruimte zijn in grote mate
aanwezig voor- en achterin. Het
gewicht valt met 920 kg erg
waardoor ondanks de klein,
tor toch nog een top van 1
gehaald kan worden.
Het dashboard omvat ondermeer
een grote ronde snelheidsmeter
waar omheen de lampjes en me-
terjes voor het brandstofpeil, rich
tingaanwijzer, oliedruk en laad-
stroom zijn gedrappeerd. De vier-
versnellingsbak wordt met een
hendel aan het stuur bediend. De
eerste versnelling is hierbij niet
eigenaar verwisselen, mits de
auto's in lijdbare en complete
staat zijn. Wie een decouvrabele
wil moet doorsparen tot f.l5.00t),=
terwijl de cabriolet ongeveer bijna
vijftigduizend gulden kost. Zo
biedt de Peugeot 203 ook van
daag de dag een ruime keuze in
uitvoeringen en prijzen.
De 203 heeft een bijzonder ken
merkende lijnvoering. Een forse
neus, een bol gevormde midden-
sectie en een sterk aflopende ach
terkant. Voor zijn tijd was het een,
bijzonder moderne verschijning,
die haast even Frans is als stok
brood, wijn en kaas. Voorin ligt
een 1290 cc 4 cylinder kopklep-
penmotor met een vermogen van
42 pk.
Vanaf juni dit jaar zal de Mercedes 190 met 1.8 liter injectiemotor aan het Nederlandse
leveringsprogramma worden toegevoegd. Op zeer kleine details wijkt de auto af van de
tot nu toe geleverde 190-versies. De auto heeft een enkelvoudige in plaats van
dubbeltonige hoorn, een 46 Ah accu, deurbekleding uit kunststof en tegen meerprijs
verwarmde buitenspiegels. Ook deze variant van de Mercedes 190 kan als Sportline
worden geleverd met een lager onderstel, hardere vering, brede wielen en sportstoelen.
De prijs is vastgesteld op f.49.500,= en dat is voor een auto van dit merk bijzonder
gunstig.
Lancia Delta Intergrale, 16 V. turbo, zw.metallic
Lancia Dedra 1.6 IE, zwartmetallic
Lancia Dedra 1.6 IE, zilvermetallic
Lancia Dedra 2 L TD, zwartmetallic
Lancia Thema TD, automatic, antraciet
Lancia Thema TD, donkerblauw
Lancia Thema IE, Alcantara, wit
Lancia Y10 Special, wit
Lantia Thema 16 V., bordeaux
Lancia Thema IE, ABS, airco., Alcantara, s-pakket eet
Lancia Delta Sanremo, speciale uitv., sign, rood
Lancia Prisma Monte Carlo, 16.000 km, spec, uitv., bordeaux
Lancia Prisma Symbol, zwartmet
Lancia Ypsilon Y10 Special, wit
Audi 80 GL Diesel, roodmet
BMW 732I LPG, aut., blauwmet
Citroën BX 14E, rood, 66.000 km
Fiat Uno S, 20.000 km, wit
Ford Escort 14 Bravo, ABS, blauwmet., 24.000 km
Honda Aerodeck, vele acc., zilvermet
staven belabberd zijn. Het uitzicht
rondom is redelijk, de voorruit is
erg laag. De neus is niet erg over
zichtelijk omdat de spatborden
slecht te zien zijn.
De Peugeot 203 is een leuke klas
sieker die nog relatief gemakke
lijk in Frankrijk te koop is. De auto
is door zijn goede eigenschappen
bijvoorbeeld erg goed op een va
kantie te gebruiken. Heerlijk is
toch wel een versie met opendak,
dat via een brede opening een on
belemmerd zicht op de blauwe
lucht geeft.
Het Franse oldtimerblad Retrovi-
seur geeft iedere maand een goed
overzicht van prijzen die voor
klassiekers in dat land betaald
worden. Een 203 Berline in uitste
kende staat is er voor zo'n zesdui
zend gulden te koop, terwijl nog te
restaureren exemplaren voor on
geveer tweeduizend gulden van
Opel Kadett E
Kadett E 1600 diesel sedan, 4-drs
Kadett E sedan. 4-drs
Kadett E. 3-drs./5-drs
Kadett E 16S. LPG
Kadett 3-drs, LPG, 16S
Opel Kadett D
Kadett D, 3-drs
Kadett diesel
Corsa’ 2-drs TR
Opel Ascona
Ascona diesel, 5-drs
Ascona C, 4-drs./2-drs
Ascona C, 5-drs
Opel Rekord
Rekord 2300 Diesel Traveller
Rekord Et. 2-drs./4-drs
Rekord E2, 4-drs. LPG
Rekord E2 Berlina 20S
Opel Omega
Omega 201 GL, LPG
'-I,-.J.- /I 3 -WI -..ousifi
Automaten
Opel Senator 251. aut., LPG, schuifd., etc.
Opel Kadett automaat
Stationcars
Opel Omega stationcar. LPG onderbouw
Opel Kadett Combo 16D
Opel Kadett caravan 16 D, 5-drs
Opel Kadett Van diesel, gesloten bestel
Mercedes 307 bus, verlengd/verhoogd
Mercedes 508 veewagen
Lada 2107
BMW 316
Ford Escort, 3-drs„ wit
Suzuki Alto, 3-drs/5-drs ..-
VW Polo. Avance
Honda Civic
Renault 5
Mitsubishi Colt, wit
Inruil motor mogelijk
ONZE KRACHT IS SERVICE DAG EN NACHT
OFF. OPEL-SERVICEBEDRIJF
In 1955 krijgt de 203 er een
broertje bij in de vorm van de 403,
die duidelijk moderner van vorm
geving is. De auto is lager en vier-
kanter, maar heeft onderhuids
nog veel met de 203 gemeen.
In 1957 moet de 203 een behoorlijk
deel van zijn terrein inleveren aan
de nieuweling. Zowel de Familia
le, Commerciale als cabriolet ver
dwijnen en worden opgevolgd
door vergelijkbare versies van de
403. Alleen de Berline Luxe blijft
nog op het programma met of zon
der schuifdak. In 1959 wordt de
203 de fraaie leeuw op de motor
kap afgenomen. Daar voor in de
plaats komt een plat plaatje met
de beeltenis van dit dier. In fe-
Audi 80 1.8 S,
26.000 km1989
Audi 80 CC diesel1985
Peugeot 305 GL
break diesel1986
Peugeot 505 GR
Peugeot 505 SR
diesel1983
Peugeot 205 GR
diesel1987
Peugeot 205 GL
Peugeot 205 GL
diesel
Peugeot 205
Ford Sierra 2300 CL
diesel
Ford Escort 1600
diesel
Fo[d Escort 4-drs.,
LPG1984
Opel Kadett 12001985
Opel Kadett1983
Opel Corsa 4-drs1986
Opel Ascona 1600 diesel,
4-drs1983
Datsun Cherry1982
biedt u 12 maanden of 25.000 km garantie.
De Service Card is geldig in geheel Europa.
Kies voor een Lancia met het Lancia Occasion Label!
Kies voor zekerheid bij de Lancia dealer!
basis van de berline met korte
wielbasis. Dezelfde auto vormde
weer de basis voor de coupé die
eind 1952 voor het eerst door de
straten van Parijs rondreed. De
coupé is uiterst zeldzaam daar de
productie in april 1954 weer werd
beëindigd. Voor 1953 werd overi
gens de eerste technische veran
dering aangebracht. Door de mo
derne krachtbron kon de 203 on
veranderd vier jaar in productie
blijven. Door enkele kleine verbe
teringen werd het vermogen van
42 op 45 pk gebracht.
Het succes wat niet te stuiten. De
auto werd door vele eigenschap
pen geroemd: de handelbaar
heid, comfort, uitrusting, de ver
warming, de remmen en het
brandstofverbruik. Een onderdeel
dat minder goed werd gevonden,
was de versnellingsbak. In 1954
introduceerde Peugeot dan ook
een volledig nieuwe bak, waarbij
ook de eerste overbrenging ge
synchroniseerd was.
Ook op de tweedehands markt
was de 203 erg gewild. In het be
gin van de jaren vijftig was het in
Frankrijk de auto die het minste
onder waardevermindering had
te leiden.
gesynchroniseerd. Het schakel
schema is voor een moderne auto
mobilist ook even wennen. De
achteruit zit op de plaats waar bij
de meeste auto's de eerste ver
snelling zit.
Peugeot is een merk wat schuifda-
ken bijzonder populair gemaakt
heeft. De 203 werd aanvankelijk
alleen met een groot te openen
dak geleverd. Later werden een
voudigere uitvoeringen met een
vast dak op de markt gebracht.
Tussen 1950 en 1954 bleef de 203
het enige model van Peugeot, wat
echter in een aantal extra varian
ten te koop werd. De Berline De-
couvrable heeft een laken dak,
wat volledig op te rollen is. Een
bijzonder fraaie en leuke auto, die
vooral bij verzamelaars zeer ge
liefd is. Een stationcar met een
langere wielbasis werd in twee
verschillende uitvoeringen aan
het gamma toegevoegd in 1950.
De familiale bood met een extra
achterbank plaats aan 6 tot 7 per
sonen, terwijl de commerciale als
bestelwagen bedoeld was.