Klassieker PEUGEOT 203 3 ZO FRANS ALS STOKBROOD MET KAAS EN WIJN ders N Prijs Mercedes 190 1.8 bekend LANCIAi bmmmmM st! LABELS f autobedrijf JIL JU Jo van Nunen De Hoogt 12 - Loon op Zand - Tel. 04166-1991 - Voor Lease-offertes fax 04166-3939 - Vrijdag koopavond tot 20.30 uur JANSEN l^5eel b.o. ran 1ST slen Autobedrijf F.J.J. de Vet IRDENb.v. OPEL- Jo van Nunen i april 1990-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 april 1990 - pagina 7 v.a. 1987 Afgelopen »G, Spatborden Opel Kadett GSi, 5-drs Opel Kadett 18 S, 5-drs ito Schuifdak LPG, Parijs 1986 rs 2-91 ik. 1987 1987 ijectie -jy 41941 sr, getint glas, nstallatie. BOSCHSERVICE Slimstraat 78 - UDENHOUT - Tel. 04241-1437 LEDEBOERSTRAAT 47 TILBURG TELEFOON 013-674925 AUTOTHEMA BV e reisgenoot e L... 1»n. Auto’s met volledige BOVAG-garantie _BURG 341 BISHI )RS Ook voor uw APK-keuringen 1987 1988 1984 1986 1987 1986 1986 1985 1987 1986 MOTOREN REVISIE VLAM- SPUI TEN de t op 1986 19§8 1985 1986 1987 1988 1988 1988 FINANCIERINGEN INRUILEN 1984 1984 1985 1984 1986 dec. 1988 1986 1986 1988 1982 t.e.m. 1987 leurs surs Voor een nieuwe auto of een occasion MET BOVAG- GARANTIE gaat U toch naar MAZDA DEALER JANSEN 1987 1986 1985 1986 1988 dec. 1988 1987 1988 1988 1987 1989 1986 nbeek 12951 Kerkstraat 76, Goirle Tel. 013-341739 ’■Tel. 04241-1110 O.K. inruilwagens Opel Vectra in onze showroom =5 1988 1987 1987 1983 1985 1982 1980 1976 1986 1986 1986 ro’s »G bl. Een betrouwbare Lancia Occasion, gecontroleerd op 196 punten, koopt u alleen bij de officiële Lancia dealer. 2X11989 w J!? zznr i' 1983-1^ ï'-ii Volvo 340 GLD, antraciet Volvo 740 Luxe, c.v VW Golf TD, elektr. VW Golf D, wit VW Golf GTD Sedan, alarm, S-pakket, rood VW Passat 1.8i LPG, vele acc., blauwmet, 5 mnd. oud Tot ziens in Hiivarenbeek in Nissan ien, en :htiging jmee, leine mo- 116 km/u De auto is comfortabel geveerd, maar helt in bochten wel fors over. Een hoge carrosserie heeft im mers ook een hoog zwaartepunt. De besturing is lekker licht, terwijl de remmen naar moderne maat- Eind 1929 startte Peugeot met een typenummering die nu nog in gebruik is. Drie cijfers, waarvan de middelste altijd een "0" is. De eerste auto die volgens die numme ring werd geïntroduceerd, was de 201. Maar ook de 301, 401 en 601 hebben werkelijk bestaan. Eind 1935 werd de -02 serie ingezet met de 402, een kenmerkende auto vanwege de koplampen die achter de grille werden ge monteerd. Maar ook de 302 en 202 volgden als eenvou digere en kleine modellen. Op de Parijse autosalon van 1947 werden de eerste foto's getoond van de 203, een auto die een jaar later in levende lijven te zien was en in oktober 1948 daadwerkelijk in produktie ging. We re den met een exemplaar uit 1953. 1985 t/m 1989 1984 /vit 1989 1988 1985 1984 1983 1980 keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO 1987 1987 1986 jen 1986 1986 15.750,- 14.950, - 32.500, - 49.500, - 37.500, - 52.500, - 37.500, - 42.500, - 24.500, - 16.950, - 34.500, - 26.500, - 32.500, - 24.500, - 7.950,- 9.750,- 32.500, - 17.950, - 14.950, - 27.950, - 36.950, - bruari 1960 is het werkelijk afgelo pen voor de 203. In zijn productietijd van oktober 1948 tot en met februari 1960 wer den maar liefst 557.629 eenheden van de 203 gemaakt. Hierin zijn de verschillende bedrijfswagen uitvoeringen, zoals een pick-up en gesloten bestel, nog niet meege- -netallic, getint e bekleding, ’9.000 50,- 1.OOO,- Het modellenjaar 1952 bracht c prachtige tweedeurs cabriolet Als je de 203 in doorsnee zou be kijken, zien we dat de auto erg ruim van opzet is. Direct achter de grille zit de accu, gevolgd door de radiator en daar weer achter de motor. Achterin zien we een rede lijke kofferruimte, waaronder een speciaal vak voor het reservewiel is gecreeerd. nieuw nieuw nieuw nieuw nieuw nieuw nieuw nieuw nieuw 26.950, - 21.500, - 25.000,- 17.500, - 12.950, - 14.950, - 19.500, - 16.950, - 13.950, - 19.750,- 24.500, - Rijdend met de 203 vallen er veel dingen op. De auto rijdt heel mo dern maar is op andere punten weer erg bejaard. De motor is ook in het huidige verkeer nog steeds zeer kwiek. De versnellingsbak, zeker in dit geval met ongesynch roniseerde eerste versnelling, gaat erg zwaar. Het instrumenta rium is uiteraard behoorlijk be- perkt. Opmerkelijk is de enorme binnenruimte en makkelijke in stap. Honda Accord 2L EX, LPG, antraciet Mazda 626 GLX Diesel, blauwmet Mercedes 190 E, vele acc., blackmetallic Mercedes 300 SE, alle optionals, rooksilver Mitsubishi Sapporo GLX, aut., alle acc., blauw Mitsubishi Pajero 2.5 TD, Long Body, 24.000 km Nissan Patrol TD 3300, vele acc., i.s.v.n Opel Senator, antracietmet., vele acc Peugeot 405 1600 GL, LPG, wit Peugeot 205 XRD, zilvergrijsmet Toyota Celica 16 V., GTI, 20.000 km Toyota Celica 2L GTi 16V, rood Toyota Landcruiser TD, c.v., stuurbekr., speciale uitvoering, black Toyota Landcruiser 2.5 D, vele acc Toyota Liftback, d.beigemet .V., w.w., stuurbekr., wit schuifkanteldak, zwart m Met een lengte van 4,35 meter is de 203 niet uitzonderlijk lang, maar door de hoge bouw van de carrosserie is de binnenruimte aanzienlijk. Zowel been- als hoofdruimte zijn in grote mate aanwezig voor- en achterin. Het gewicht valt met 920 kg erg waardoor ondanks de klein, tor toch nog een top van 1 gehaald kan worden. Het dashboard omvat ondermeer een grote ronde snelheidsmeter waar omheen de lampjes en me- terjes voor het brandstofpeil, rich tingaanwijzer, oliedruk en laad- stroom zijn gedrappeerd. De vier- versnellingsbak wordt met een hendel aan het stuur bediend. De eerste versnelling is hierbij niet eigenaar verwisselen, mits de auto's in lijdbare en complete staat zijn. Wie een decouvrabele wil moet doorsparen tot f.l5.00t),= terwijl de cabriolet ongeveer bijna vijftigduizend gulden kost. Zo biedt de Peugeot 203 ook van daag de dag een ruime keuze in uitvoeringen en prijzen. De 203 heeft een bijzonder ken merkende lijnvoering. Een forse neus, een bol gevormde midden- sectie en een sterk aflopende ach terkant. Voor zijn tijd was het een, bijzonder moderne verschijning, die haast even Frans is als stok brood, wijn en kaas. Voorin ligt een 1290 cc 4 cylinder kopklep- penmotor met een vermogen van 42 pk. Vanaf juni dit jaar zal de Mercedes 190 met 1.8 liter injectiemotor aan het Nederlandse leveringsprogramma worden toegevoegd. Op zeer kleine details wijkt de auto af van de tot nu toe geleverde 190-versies. De auto heeft een enkelvoudige in plaats van dubbeltonige hoorn, een 46 Ah accu, deurbekleding uit kunststof en tegen meerprijs verwarmde buitenspiegels. Ook deze variant van de Mercedes 190 kan als Sportline worden geleverd met een lager onderstel, hardere vering, brede wielen en sportstoelen. De prijs is vastgesteld op f.49.500,= en dat is voor een auto van dit merk bijzonder gunstig. Lancia Delta Intergrale, 16 V. turbo, zw.metallic Lancia Dedra 1.6 IE, zwartmetallic Lancia Dedra 1.6 IE, zilvermetallic Lancia Dedra 2 L TD, zwartmetallic Lancia Thema TD, automatic, antraciet Lancia Thema TD, donkerblauw Lancia Thema IE, Alcantara, wit Lancia Y10 Special, wit Lantia Thema 16 V., bordeaux Lancia Thema IE, ABS, airco., Alcantara, s-pakket eet Lancia Delta Sanremo, speciale uitv., sign, rood Lancia Prisma Monte Carlo, 16.000 km, spec, uitv., bordeaux Lancia Prisma Symbol, zwartmet Lancia Ypsilon Y10 Special, wit Audi 80 GL Diesel, roodmet BMW 732I LPG, aut., blauwmet Citroën BX 14E, rood, 66.000 km Fiat Uno S, 20.000 km, wit Ford Escort 14 Bravo, ABS, blauwmet., 24.000 km Honda Aerodeck, vele acc., zilvermet staven belabberd zijn. Het uitzicht rondom is redelijk, de voorruit is erg laag. De neus is niet erg over zichtelijk omdat de spatborden slecht te zien zijn. De Peugeot 203 is een leuke klas sieker die nog relatief gemakke lijk in Frankrijk te koop is. De auto is door zijn goede eigenschappen bijvoorbeeld erg goed op een va kantie te gebruiken. Heerlijk is toch wel een versie met opendak, dat via een brede opening een on belemmerd zicht op de blauwe lucht geeft. Het Franse oldtimerblad Retrovi- seur geeft iedere maand een goed overzicht van prijzen die voor klassiekers in dat land betaald worden. Een 203 Berline in uitste kende staat is er voor zo'n zesdui zend gulden te koop, terwijl nog te restaureren exemplaren voor on geveer tweeduizend gulden van Opel Kadett E Kadett E 1600 diesel sedan, 4-drs Kadett E sedan. 4-drs Kadett E. 3-drs./5-drs Kadett E 16S. LPG Kadett 3-drs, LPG, 16S Opel Kadett D Kadett D, 3-drs Kadett diesel Corsa’ 2-drs TR Opel Ascona Ascona diesel, 5-drs Ascona C, 4-drs./2-drs Ascona C, 5-drs Opel Rekord Rekord 2300 Diesel Traveller Rekord Et. 2-drs./4-drs Rekord E2, 4-drs. LPG Rekord E2 Berlina 20S Opel Omega Omega 201 GL, LPG '-I,-.J.- /I 3 -WI -..ousifi Automaten Opel Senator 251. aut., LPG, schuifd., etc. Opel Kadett automaat Stationcars Opel Omega stationcar. LPG onderbouw Opel Kadett Combo 16D Opel Kadett caravan 16 D, 5-drs Opel Kadett Van diesel, gesloten bestel Mercedes 307 bus, verlengd/verhoogd Mercedes 508 veewagen Lada 2107 BMW 316 Ford Escort, 3-drs„ wit Suzuki Alto, 3-drs/5-drs ..- VW Polo. Avance Honda Civic Renault 5 Mitsubishi Colt, wit Inruil motor mogelijk ONZE KRACHT IS SERVICE DAG EN NACHT OFF. OPEL-SERVICEBEDRIJF In 1955 krijgt de 203 er een broertje bij in de vorm van de 403, die duidelijk moderner van vorm geving is. De auto is lager en vier- kanter, maar heeft onderhuids nog veel met de 203 gemeen. In 1957 moet de 203 een behoorlijk deel van zijn terrein inleveren aan de nieuweling. Zowel de Familia le, Commerciale als cabriolet ver dwijnen en worden opgevolgd door vergelijkbare versies van de 403. Alleen de Berline Luxe blijft nog op het programma met of zon der schuifdak. In 1959 wordt de 203 de fraaie leeuw op de motor kap afgenomen. Daar voor in de plaats komt een plat plaatje met de beeltenis van dit dier. In fe- Audi 80 1.8 S, 26.000 km1989 Audi 80 CC diesel1985 Peugeot 305 GL break diesel1986 Peugeot 505 GR Peugeot 505 SR diesel1983 Peugeot 205 GR diesel1987 Peugeot 205 GL Peugeot 205 GL diesel Peugeot 205 Ford Sierra 2300 CL diesel Ford Escort 1600 diesel Fo[d Escort 4-drs., LPG1984 Opel Kadett 12001985 Opel Kadett1983 Opel Corsa 4-drs1986 Opel Ascona 1600 diesel, 4-drs1983 Datsun Cherry1982 biedt u 12 maanden of 25.000 km garantie. De Service Card is geldig in geheel Europa. Kies voor een Lancia met het Lancia Occasion Label! Kies voor zekerheid bij de Lancia dealer! basis van de berline met korte wielbasis. Dezelfde auto vormde weer de basis voor de coupé die eind 1952 voor het eerst door de straten van Parijs rondreed. De coupé is uiterst zeldzaam daar de productie in april 1954 weer werd beëindigd. Voor 1953 werd overi gens de eerste technische veran dering aangebracht. Door de mo derne krachtbron kon de 203 on veranderd vier jaar in productie blijven. Door enkele kleine verbe teringen werd het vermogen van 42 op 45 pk gebracht. Het succes wat niet te stuiten. De auto werd door vele eigenschap pen geroemd: de handelbaar heid, comfort, uitrusting, de ver warming, de remmen en het brandstofverbruik. Een onderdeel dat minder goed werd gevonden, was de versnellingsbak. In 1954 introduceerde Peugeot dan ook een volledig nieuwe bak, waarbij ook de eerste overbrenging ge synchroniseerd was. Ook op de tweedehands markt was de 203 erg gewild. In het be gin van de jaren vijftig was het in Frankrijk de auto die het minste onder waardevermindering had te leiden. gesynchroniseerd. Het schakel schema is voor een moderne auto mobilist ook even wennen. De achteruit zit op de plaats waar bij de meeste auto's de eerste ver snelling zit. Peugeot is een merk wat schuifda- ken bijzonder populair gemaakt heeft. De 203 werd aanvankelijk alleen met een groot te openen dak geleverd. Later werden een voudigere uitvoeringen met een vast dak op de markt gebracht. Tussen 1950 en 1954 bleef de 203 het enige model van Peugeot, wat echter in een aantal extra varian ten te koop werd. De Berline De- couvrable heeft een laken dak, wat volledig op te rollen is. Een bijzonder fraaie en leuke auto, die vooral bij verzamelaars zeer ge liefd is. Een stationcar met een langere wielbasis werd in twee verschillende uitvoeringen aan het gamma toegevoegd in 1950. De familiale bood met een extra achterbank plaats aan 6 tot 7 per sonen, terwijl de commerciale als bestelwagen bedoeld was.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 39