PEUGEOT 309 GTI16
OBAM FORD
NISSAN Z
Dim
f
Het bloed kruipt...
^mns
/e
Overeenkomst Honda
en Rover definitief
Marijke
klaar voor de toekomst
rs)!
Mo
Twintig jaar
KJ
L
S 1
f
>ril 1990- pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 april 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
Katalysator
Bolide
Laagprofiel
sg eens een
Lambdasonde
Wedstrijd
Foto: Geert van Loon
ort. Dat is
kt voor
I in Italië.
bumpers
'ieldoppen.
oort hoog:
dio/cassette-
Ford-dealer Obam blijft door de
nodige cursussen en technische
alia’90.
perament.
405 MI16.
flitsende
0 bekleding
inningen
óór
.500,- aan
da Italia’90
50,-.
En neem
ikje mee!
heeft deze GTI16 een toerenteller
en verder elektrisch bediende
portierruiten, op afstand te ope
nen uitklepramen, een digitaal
klokje en i
lijkheden.
71
Als aan de autobranche wordt gedacht, zullen velen
denken aan fraai gevulde showrooms met mooi opge-
poetse modellen. Toch is dat natuurlijk maar een deel
van het autobedrijf. Als een klant eenmaal zijn geliefde
model heeft uitkozen en afgerekend, dan pas moet de
band met het dealerbedrijf worden opgebouwd. Het
service-apparaat moet geolied lopen. Er zijn de laatste
jaren nogal wat technische veranderingen gekomen zo
als de katalysator en verschillende injectiesystemen.
Een dealer moet daar volledig op ingericht zijn.
kortom de motor uit de 4
De auto is hierdoor tot fl
ïstaties in staat zoals een acce-
in 7,8 secon-
220 km/u.
De principe overeenkomst tussen Rover Group Holdings en
Honda Motor Co. zijn nu definitief. Rover verwerft 20% van de
aandelen van de fabricage faciliteiten van Honda in Engeland,
terwijl Honda 20% aandeelhouder wordt in de Rover Group.
Honda krijgt hierdoor 104 miljoen aandelen van 1 pond in han
den, terwijl Rover 74 miljoen aandelen van hetzelfde bedrag
krijgt. Honda betaalt bovendien aan Rover een bedrag van 30
miljoen pond contant.
vernieuwingen zeer bij de tijd. De
klant kan zo snel en accuraat ge
holpen worden. Dit beleid heeft
overigens al zijn vruchten afge
worpen. In de jaarlijkse dealer-
service- wedstrijd die door de im
porteur wordt uitgeschreven heeft
Obam de eerste plaats behaald.
In de wedstrijd wordt gekeken
naar merchandising activiteiten,
Ford Nederland heeft samen met
de Pedagogosich Technische Ho
geschool in Eindhoven een spe
ciaal cursusprogramma opgezet,
waaraan alle Ford-dealers kun
nen deelnemen. Ook de Tilburgse
dealer Obam heeft daar direct
positief op gereageerd. Het unie
ke is dat de cursus bij de dealer
zelf wordt gegeven, zodat werke
lijk iedereen de lessen kan vol
gen. Bij conventionele importeurs-
cursussen gaat slechts een af
vaardiging van de monteurs op
cursus.
1 ook de tussen-
no-time wor
den verricht. De auto valt op door
zijn souplesse. Ondanks zijn
meerkleppen techniek, is er onder
alle omstandigheden voldoende
kracht aanwezig. Er kan heel snel
worden gereden, maar ook rustig,
waarbij veelvuldig schakelen
overbodig is. De handgeschakel-
de vijfbak is echter zo licht te be
dienen, dat het regelmatig beroe
ren ervan geen straf is. Filerijden
doen we geen van allen graag,
maar de Peugeot 309 GTI16 hele
maal met tegenzin. Hij slaat onder
deze omstandigheden makkelijk
af. Bij warme motor starten ging
evenmin vlot.
Het lijkt misschien makkelijk. Een bestaand model pak
ken en daar vervolgens een vloedgolf aan pk's leveren
de krachtbron in leggen. Toch is dat niet zo simpel. Al
hoewel de carrosserie gelijk is gebleven, zijn de GTI's
op vele punten anders dan hun lichter gemotoriseerde
broertjes en zusjes. Het succes van zo'n auto is voor een
belangrijk deel afhankelijk van de geboden techniek,
terwijl het uiterlijk ook moet aanspreken. Peugeot
bracht al enige jaren terug op basis van de 309 een
snelle GTI. Daar bleef het echter niet bij. De auto is in
middels leverbaar met een 1.9 liter 16-kleppen injectie-
motor.
pres
leratie van 0 tot 100 i
voldoende opbergmoge- den en een top van
Het geweld zit natuurlijk onder de Heel belangrijk zijn
kap, waar vier cylinders een tota- acce era les ie in n
le inhoud van 1905 cc opleveren.
Hier wordt een injectiesysteem
aan toegevoegd en een cylinder-
kop met vier kleppen per zuiger.
Het resultaat is een vermogen van
160 pk bij 6500 tr/min en een kop
pel van 177 Nm bij 5000 tr/min,
In totaal zo'n 20 man, waarvan
een drietal mensen van subdealer
Van Rijn uit Hilvarenbeek krijgen
gedurende een jaar in totaal 10
lesavonden. Daarnaast organi
seert Obam zelf voor zijn perso
neel vier avonden om het geleer
de in praktijk te brengen. Het han
dige is dat de auto in het leslokaal
kan worden gereden. Obam ge
bruikt daar de showroom voor oc
casions voor. Onderwerpen die
aan bod komen zijn bijvoorbeeld
de injectie, uitlaatemissies, centra
le vergrendeling en dat veelal uit
gesplitst naar de verschillende
Ford-modellen.
De 309 van Peut
treft zijn uiterhj'
dend gevi
GTI16kui
werkplaatsorganisatie, onderde
len omzet via de werkplaats en er
worden klanten tevredenheids-
metingen gedaan. Van de 130 offi
ciële Ford-dealers in Nederland,
deden er ongeveer 120 aan de
wedstrijd mee. Een extra compli
ment voor de vooruitstrevendheid
en klantgerichtheid van de Til
burgse Ford dealer Obam.
De Datsun/Nissan Z en ZX Club Holland viert in het weekeinde van 27 tot en met 29 april haar eerste
lustrum met een internationale meeting. Naar verwachting zullen zo'n tachtig auto's uit binnen- en bui
tenland in de feestvreugde van deze Nissan sportwagenclub delen. Het hoogtepunt van de viering
vormt een circuitdag, zondag 29 april op het circuitpark Zandvoort.
Twintig jaar Z-geschiedenis verzamelt zich die dag op het "duinencircuit". De klassieke 240 Z, de 260
Z en 280 Z en natuurlijk de gloednieuwe 300 ZX Twin Turbo geven acte de presence. Tot welke aan
sprekende prestaties ze in staat zijn, tonen de Nissans tijdens een rij-instructie, die wordt gehouden
onder leiding van de Nederlandse ex-coureur, Huub Vermeulen.
De circuitdag op Zandvoort, die 's morgen omstreeks half tien begint, is gratis toegankelijk voor het
publiek.
De auto kenmerkt zich verder door
een gewijzigde voorbumper met
twee verstralers en twee breed-
stralers. De 309 GTI's zien er
daarom vervaarlijk uit, vooral als
je ze in je achteruitkijkspiegel ziet
komen aanstuiven. De lichtmeta
len wielen met laagprofiel banden
Merk en type: Peugeot 309 GTI16
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1905 cc
Boring x slag: 83 x 88 mm
Vermogen: 160 pk bij 6500 tr/min
Koppel: 177 Nm bij 5000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 in 7,8 sec.
Afmetingen: lengte 4.05 meter,
breedte 1.63 meter
Gewicht: 975 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6,5 liter/100
km
bij 120 km/u 8 liter/100 km
Prijs: f.44.295,=
iugeot wordt wat be-
ijk niet erg opwin-
jevonden. Bij de GTI en
kan je daarom duidelijk
zien wat enige modificaties aan
de carrosserie voor een auto bete
kenen. Onze auto was in een in
het oog springende blauwe me
taallok gespoten, die het sportieve
karakter zeer ten goede komt.
Bij de genoemde prestaties hoort
uiteraard een goed remsysteem.
Voor zijn geventileerde schijven
gemonteerd, terwijl achter van en
kelvoudige gebruik wordt ge
maakt.
Vooral op oneffen wegdek is de
stugge vering van deze 309 goed
te voelen. Toch staat het comfort
op een hoog Frans niveau. De
auto biedt eigenlijk precies wat je
van hem mag verwachten of zelfs
meer. Hij rijden is een puur genot.
De auto is snel, ziet er goed uit en
maakt ook het geluid wat je bij dit
geweld mag verwachten, zonder
dat het irritant wordt. Een slalom
wordt zonder problemen geno
men, en ook de plotselinge uitwijk
manoeuvre wordt zeer goed opge
vangen. Door de strakke vering
blijft de carrosserie onder dit soort
omstandigheden goed vlak lig
gen.
standsbediening. De bagageklep
gaat bijna tot aan de bumper
open. Het bagagevolume is rond
uit fors en door de deelbaar
neerklapbare achterbank makke
lijk uit te breiden. Heel handig is
hierbij dat de knoppen voor de
ontgrendeling van de rugleuning
erg makkelijk bereikbaar zijn en
je niet helemaal in de kofferbak
hoeft te kruipen.
De forse voorportieren bieden een
makkelijke instap. De 309 is een
echte vierpersoons auto, met be
hoorlijke hoofd- en beenruimte
achterin. De kleuren blauw en
zwart voeren er de boventoon (al
thans in combinatie met de blau
we buitenkleur).
Het brandstofverbruik telt vaak bij
snelle GTI's wat minder mee dan
de prestaties. Bij een eerdere ken
nismaking met de 205 en 309 met
1.9 liter 8- kleppen GTI-motor
bleek het merk ook op dit punt de
Franse reputatie waar te maken.
Maar zelfs de snelle 16-klepper
stelt niet teleur. In tegendeel zelfs,
een gemiddelde van 1 op 10,5 is
meer dan een pluim waard. De
auto wordt op dit moment nog vol
ledig 'vuil' geleverd, dus zonder
katalysator. Daar komt vlak na de
zomer verandering in. De geregel
de driewegkatalysator zal echter
een deel van het vermogen weg
snoepen, wat natuurlijk jammer is.
De Peugeot 309 GTI 16 kent eigen
lijk voornamelijk Duitse concur
renten als de Kadett GSi en Golf
GTi. De door Renault aangekon-
digde 19 16-klepper lijkt voorlopig
op de lange baan geschoven te
zijn. Prijstechnisch gezien ontlo
pen de Golf, Kadett en 309 elkaar
niet veel. De Peugeot 309 GTI 16 is
voor f.44.295,= bij de dealer te
koop en dat is exact f.4.770,=
meer dan de 'gewone' GTI. Veruit
het grootste deel van dit bedrag
gaat op aan de motor, daar de
uitvoeringen van GTI en GTI 16
vrijwel volledig overeen komen.
De Peugeot 309 GTI 16 is een fan
tastische auto. De 1.9 liter 16-klep-
penmotor levert een enorm vermo
gen, wat onder vrijwel alle om
standigheden volledig aanspreek
baar is. De besturing, wegligging
en vering zijn dik in orde. Opmer
kelijk daarbij is bovendien het be
hoorlijk gunstige brandstofver
bruik. Als enige kritiekpuntje heb
ben we eigenlijk alleen de be
smettelijke bekleding kunnen vin
den (waar zeuren we eigenlijk
over).
Obam is ook in het bedrijf con
stant met vernieuwingen bezig. De
conventionele onsteking met een
rotor bestaat eigenlijk niet meer.
Ontsteking zonder draaiende de
len wordt vrijwel bij ieder model
toegepast. Dit systeem vraagt in
de werkplaats een andere werk
wijze, zodat ondermeer een aantal
technische aanpassingen aan de
meetkast zijn verricht.
Daarnaast is de katalysator na
tuurlijk een relatief nieuw feno
meen. De vaak genoemde lamb-
dasonde geeft een spanning af
van 0 tot 1 Volt. Deze spanning
kan makkelijk worden gemeten,
maar het zegt nog niets over de
uitlaatgassen. Met de nieuwe ap
paratuur van Obam wordt de uit-
laatemissie na de katalysator ge
meten. Zowel het gehalte aan CO,
CO2, HC en het overschot aan
zuurstof na verbranding kunnen
zo worden gemeten. Bijvoorbeeld
auto's op LPG kunnen hiermee
perfect worden afgesteld, iets wat
in het verleden erg ingewikkeld
was.
staan goed bij de auto. De bij de
vorige 309 GTI gebruikte achter
spoiler onderaan het raam, is ver
vangen door een veel gedistin
geerder exemplaar op het platte
deel van de derde deur. De reak-
ties op ons exemplaar waren zeer
verschillend. Maar het sportieve
karakter kwam op iedereen dui
delijk over. De ruiten zijn bij deze
leeuw bijhoorlijk donker getint,
wat echter van binnenuit niet op
valt. De 309 GTI 16 is natuurlijk
een complete auto met brede be-
schermstrips op de flanken, een
achterruitwisser, twee van binnen
uit verstelbare buitenspiegels, een
grille in de carrosseriekleur en
een radiovoorbereiding met an
tenne. De portieren en achterklep
worden centraal geopend met de
sleutel of een bijgeleverde af-
Heeft u er wel eens bij stilge
staan hoeveel kleuren er zijn
en hoeveel invloed deze kun
nen hebbenop ons humeur,
gezondheid; inrichting, uiter
lijk... kort samengevat, op ons
dagelijks leven. Dit lijkt wat
overdreven, maar ga maar
na, als de zon schijnt en alles
staat in bloei, zie je de men
sen om je heen ook opklaren.
Ze gaan zelfs fluiten en zin
gen. Lichte en vrolijke kleuren
maken je blij. Terwijl donkere
kleuren weer meer bij de win
ter passen of bepaalde stem
mingen. Je hebt zelfs echte
kleurexperts voor je uiterlijk.
Zelfben ik helemaal weg van
warme aardkleuren of hele
opvallende tinten.
De Peugeot 309 GTI 16 die we
deze week reden, had dus
zo'n felle sprankelende kleur,
kobalt blauw metallic. Dit
werd zelfs doorgevoerd in de
bekleding. Schitterend! De
kleur (en daar heb je het al)
doet fris, jong, en in dit geval
ook snel aan.
Van binnen is blauwe vloer
bedekking gebruik, terwijl in
de stof op de stoelen een
blauw ruitje is verwerkt. Het
dashboard is rustig, door de
mooie afgeronde hoeken. De
kilometer- en toerenteller,
olie-temperatuur- en benzine
meter zijn in vele kleurscha
keringen zichtbaar achter het
lederen stuurwiel. Hierop
staat met grote letters GTI te
lezen, zodat het niet mis kan.
Het verstelbare kaartlees-
lampje is erg handig als je bij
schemer of in het donker iets
moet lezen. Ook zit er een
knop op om je koplampen af
te stellen. Dat is misschien
niet vaak nodig, maar wel zo
vriendelijk voor de medeweg
gebruikers.
De 309 GTI 16 is erg compleet
uitgerust. Alleen voor de
zwarte metaallok en een
schuifdak moet worden bijbe
taald.
Het rijden met deze vliegma
chine behoeft weinig betoog.
Als een speer schiet hij er
vandoor, terwijl het sturen en
schakelen lekker licht gaat. Ik
voelde me als een Peugeot-
blauw past bij jou-vrouw.
Maar heel eerlijk zou ik hem
zelf toch in het zwart nemen.
De vloerbedekking is fel blauw,
terwijl op het meubilair zwart ve
lours randen worden afgewisseld
met een blauwe bekleding in het
midden. De combinatie is uiterst
gedurfd. Het zwarte velours is
echter bijzonder besmettelijk. Alle
pluisjes, stofjes en haartjes zijn er
op te zien.
De voorstoelen zitten uitstekend.
Hoge lenden- en bovenbeensteu-
nen zorgen ervoor dat je altijd op
je plaats blijft. Het stuurwiel is met
leer bekleed. Het heeft een dikke
rand, wat de één wel en de ander
niet prettig zal vinden. Zowel de
GTI als GTI 16 worden met een
stuurbekrachtiging uitgerust waar
je eigenlijk niets van merkt. Alleen
bij manouvreersnelheden helpt
het systeem een beetje mee. Snel
daarboven merk je er gelukkig
weinig van, zodat de auto heel di
rect stuurt, je voelt je snel één met
deze bolide. Het dashboard is
uiteraard gelijk aan dat van de
andere 309 modellen. Natuurlijk
OE AUTOMAAT