PEUGEOT 309 GTI16 OBAM FORD NISSAN Z Dim f Het bloed kruipt... ^mns /e Overeenkomst Honda en Rover definitief Marijke klaar voor de toekomst rs)! Mo Twintig jaar KJ L S 1 f >ril 1990- pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 26 april 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER Katalysator Bolide Laagprofiel sg eens een Lambdasonde Wedstrijd Foto: Geert van Loon ort. Dat is kt voor I in Italië. bumpers 'ieldoppen. oort hoog: dio/cassette- Ford-dealer Obam blijft door de nodige cursussen en technische alia’90. perament. 405 MI16. flitsende 0 bekleding inningen óór .500,- aan da Italia’90 50,-. En neem ikje mee! heeft deze GTI16 een toerenteller en verder elektrisch bediende portierruiten, op afstand te ope nen uitklepramen, een digitaal klokje en i lijkheden. 71 Als aan de autobranche wordt gedacht, zullen velen denken aan fraai gevulde showrooms met mooi opge- poetse modellen. Toch is dat natuurlijk maar een deel van het autobedrijf. Als een klant eenmaal zijn geliefde model heeft uitkozen en afgerekend, dan pas moet de band met het dealerbedrijf worden opgebouwd. Het service-apparaat moet geolied lopen. Er zijn de laatste jaren nogal wat technische veranderingen gekomen zo als de katalysator en verschillende injectiesystemen. Een dealer moet daar volledig op ingericht zijn. kortom de motor uit de 4 De auto is hierdoor tot fl ïstaties in staat zoals een acce- in 7,8 secon- 220 km/u. De principe overeenkomst tussen Rover Group Holdings en Honda Motor Co. zijn nu definitief. Rover verwerft 20% van de aandelen van de fabricage faciliteiten van Honda in Engeland, terwijl Honda 20% aandeelhouder wordt in de Rover Group. Honda krijgt hierdoor 104 miljoen aandelen van 1 pond in han den, terwijl Rover 74 miljoen aandelen van hetzelfde bedrag krijgt. Honda betaalt bovendien aan Rover een bedrag van 30 miljoen pond contant. vernieuwingen zeer bij de tijd. De klant kan zo snel en accuraat ge holpen worden. Dit beleid heeft overigens al zijn vruchten afge worpen. In de jaarlijkse dealer- service- wedstrijd die door de im porteur wordt uitgeschreven heeft Obam de eerste plaats behaald. In de wedstrijd wordt gekeken naar merchandising activiteiten, Ford Nederland heeft samen met de Pedagogosich Technische Ho geschool in Eindhoven een spe ciaal cursusprogramma opgezet, waaraan alle Ford-dealers kun nen deelnemen. Ook de Tilburgse dealer Obam heeft daar direct positief op gereageerd. Het unie ke is dat de cursus bij de dealer zelf wordt gegeven, zodat werke lijk iedereen de lessen kan vol gen. Bij conventionele importeurs- cursussen gaat slechts een af vaardiging van de monteurs op cursus. 1 ook de tussen- no-time wor den verricht. De auto valt op door zijn souplesse. Ondanks zijn meerkleppen techniek, is er onder alle omstandigheden voldoende kracht aanwezig. Er kan heel snel worden gereden, maar ook rustig, waarbij veelvuldig schakelen overbodig is. De handgeschakel- de vijfbak is echter zo licht te be dienen, dat het regelmatig beroe ren ervan geen straf is. Filerijden doen we geen van allen graag, maar de Peugeot 309 GTI16 hele maal met tegenzin. Hij slaat onder deze omstandigheden makkelijk af. Bij warme motor starten ging evenmin vlot. Het lijkt misschien makkelijk. Een bestaand model pak ken en daar vervolgens een vloedgolf aan pk's leveren de krachtbron in leggen. Toch is dat niet zo simpel. Al hoewel de carrosserie gelijk is gebleven, zijn de GTI's op vele punten anders dan hun lichter gemotoriseerde broertjes en zusjes. Het succes van zo'n auto is voor een belangrijk deel afhankelijk van de geboden techniek, terwijl het uiterlijk ook moet aanspreken. Peugeot bracht al enige jaren terug op basis van de 309 een snelle GTI. Daar bleef het echter niet bij. De auto is in middels leverbaar met een 1.9 liter 16-kleppen injectie- motor. pres leratie van 0 tot 100 i voldoende opbergmoge- den en een top van Het geweld zit natuurlijk onder de Heel belangrijk zijn kap, waar vier cylinders een tota- acce era les ie in n le inhoud van 1905 cc opleveren. Hier wordt een injectiesysteem aan toegevoegd en een cylinder- kop met vier kleppen per zuiger. Het resultaat is een vermogen van 160 pk bij 6500 tr/min en een kop pel van 177 Nm bij 5000 tr/min, In totaal zo'n 20 man, waarvan een drietal mensen van subdealer Van Rijn uit Hilvarenbeek krijgen gedurende een jaar in totaal 10 lesavonden. Daarnaast organi seert Obam zelf voor zijn perso neel vier avonden om het geleer de in praktijk te brengen. Het han dige is dat de auto in het leslokaal kan worden gereden. Obam ge bruikt daar de showroom voor oc casions voor. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld de injectie, uitlaatemissies, centra le vergrendeling en dat veelal uit gesplitst naar de verschillende Ford-modellen. De 309 van Peut treft zijn uiterhj' dend gevi GTI16kui werkplaatsorganisatie, onderde len omzet via de werkplaats en er worden klanten tevredenheids- metingen gedaan. Van de 130 offi ciële Ford-dealers in Nederland, deden er ongeveer 120 aan de wedstrijd mee. Een extra compli ment voor de vooruitstrevendheid en klantgerichtheid van de Til burgse Ford dealer Obam. De Datsun/Nissan Z en ZX Club Holland viert in het weekeinde van 27 tot en met 29 april haar eerste lustrum met een internationale meeting. Naar verwachting zullen zo'n tachtig auto's uit binnen- en bui tenland in de feestvreugde van deze Nissan sportwagenclub delen. Het hoogtepunt van de viering vormt een circuitdag, zondag 29 april op het circuitpark Zandvoort. Twintig jaar Z-geschiedenis verzamelt zich die dag op het "duinencircuit". De klassieke 240 Z, de 260 Z en 280 Z en natuurlijk de gloednieuwe 300 ZX Twin Turbo geven acte de presence. Tot welke aan sprekende prestaties ze in staat zijn, tonen de Nissans tijdens een rij-instructie, die wordt gehouden onder leiding van de Nederlandse ex-coureur, Huub Vermeulen. De circuitdag op Zandvoort, die 's morgen omstreeks half tien begint, is gratis toegankelijk voor het publiek. De auto kenmerkt zich verder door een gewijzigde voorbumper met twee verstralers en twee breed- stralers. De 309 GTI's zien er daarom vervaarlijk uit, vooral als je ze in je achteruitkijkspiegel ziet komen aanstuiven. De lichtmeta len wielen met laagprofiel banden Merk en type: Peugeot 309 GTI16 Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1905 cc Boring x slag: 83 x 88 mm Vermogen: 160 pk bij 6500 tr/min Koppel: 177 Nm bij 5000 tr/min Prestaties: topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 7,8 sec. Afmetingen: lengte 4.05 meter, breedte 1.63 meter Gewicht: 975 kg Verbruik: bij 90 km/u 6,5 liter/100 km bij 120 km/u 8 liter/100 km Prijs: f.44.295,= iugeot wordt wat be- ijk niet erg opwin- jevonden. Bij de GTI en kan je daarom duidelijk zien wat enige modificaties aan de carrosserie voor een auto bete kenen. Onze auto was in een in het oog springende blauwe me taallok gespoten, die het sportieve karakter zeer ten goede komt. Bij de genoemde prestaties hoort uiteraard een goed remsysteem. Voor zijn geventileerde schijven gemonteerd, terwijl achter van en kelvoudige gebruik wordt ge maakt. Vooral op oneffen wegdek is de stugge vering van deze 309 goed te voelen. Toch staat het comfort op een hoog Frans niveau. De auto biedt eigenlijk precies wat je van hem mag verwachten of zelfs meer. Hij rijden is een puur genot. De auto is snel, ziet er goed uit en maakt ook het geluid wat je bij dit geweld mag verwachten, zonder dat het irritant wordt. Een slalom wordt zonder problemen geno men, en ook de plotselinge uitwijk manoeuvre wordt zeer goed opge vangen. Door de strakke vering blijft de carrosserie onder dit soort omstandigheden goed vlak lig gen. standsbediening. De bagageklep gaat bijna tot aan de bumper open. Het bagagevolume is rond uit fors en door de deelbaar neerklapbare achterbank makke lijk uit te breiden. Heel handig is hierbij dat de knoppen voor de ontgrendeling van de rugleuning erg makkelijk bereikbaar zijn en je niet helemaal in de kofferbak hoeft te kruipen. De forse voorportieren bieden een makkelijke instap. De 309 is een echte vierpersoons auto, met be hoorlijke hoofd- en beenruimte achterin. De kleuren blauw en zwart voeren er de boventoon (al thans in combinatie met de blau we buitenkleur). Het brandstofverbruik telt vaak bij snelle GTI's wat minder mee dan de prestaties. Bij een eerdere ken nismaking met de 205 en 309 met 1.9 liter 8- kleppen GTI-motor bleek het merk ook op dit punt de Franse reputatie waar te maken. Maar zelfs de snelle 16-klepper stelt niet teleur. In tegendeel zelfs, een gemiddelde van 1 op 10,5 is meer dan een pluim waard. De auto wordt op dit moment nog vol ledig 'vuil' geleverd, dus zonder katalysator. Daar komt vlak na de zomer verandering in. De geregel de driewegkatalysator zal echter een deel van het vermogen weg snoepen, wat natuurlijk jammer is. De Peugeot 309 GTI 16 kent eigen lijk voornamelijk Duitse concur renten als de Kadett GSi en Golf GTi. De door Renault aangekon- digde 19 16-klepper lijkt voorlopig op de lange baan geschoven te zijn. Prijstechnisch gezien ontlo pen de Golf, Kadett en 309 elkaar niet veel. De Peugeot 309 GTI 16 is voor f.44.295,= bij de dealer te koop en dat is exact f.4.770,= meer dan de 'gewone' GTI. Veruit het grootste deel van dit bedrag gaat op aan de motor, daar de uitvoeringen van GTI en GTI 16 vrijwel volledig overeen komen. De Peugeot 309 GTI 16 is een fan tastische auto. De 1.9 liter 16-klep- penmotor levert een enorm vermo gen, wat onder vrijwel alle om standigheden volledig aanspreek baar is. De besturing, wegligging en vering zijn dik in orde. Opmer kelijk daarbij is bovendien het be hoorlijk gunstige brandstofver bruik. Als enige kritiekpuntje heb ben we eigenlijk alleen de be smettelijke bekleding kunnen vin den (waar zeuren we eigenlijk over). Obam is ook in het bedrijf con stant met vernieuwingen bezig. De conventionele onsteking met een rotor bestaat eigenlijk niet meer. Ontsteking zonder draaiende de len wordt vrijwel bij ieder model toegepast. Dit systeem vraagt in de werkplaats een andere werk wijze, zodat ondermeer een aantal technische aanpassingen aan de meetkast zijn verricht. Daarnaast is de katalysator na tuurlijk een relatief nieuw feno meen. De vaak genoemde lamb- dasonde geeft een spanning af van 0 tot 1 Volt. Deze spanning kan makkelijk worden gemeten, maar het zegt nog niets over de uitlaatgassen. Met de nieuwe ap paratuur van Obam wordt de uit- laatemissie na de katalysator ge meten. Zowel het gehalte aan CO, CO2, HC en het overschot aan zuurstof na verbranding kunnen zo worden gemeten. Bijvoorbeeld auto's op LPG kunnen hiermee perfect worden afgesteld, iets wat in het verleden erg ingewikkeld was. staan goed bij de auto. De bij de vorige 309 GTI gebruikte achter spoiler onderaan het raam, is ver vangen door een veel gedistin geerder exemplaar op het platte deel van de derde deur. De reak- ties op ons exemplaar waren zeer verschillend. Maar het sportieve karakter kwam op iedereen dui delijk over. De ruiten zijn bij deze leeuw bijhoorlijk donker getint, wat echter van binnenuit niet op valt. De 309 GTI 16 is natuurlijk een complete auto met brede be- schermstrips op de flanken, een achterruitwisser, twee van binnen uit verstelbare buitenspiegels, een grille in de carrosseriekleur en een radiovoorbereiding met an tenne. De portieren en achterklep worden centraal geopend met de sleutel of een bijgeleverde af- Heeft u er wel eens bij stilge staan hoeveel kleuren er zijn en hoeveel invloed deze kun nen hebbenop ons humeur, gezondheid; inrichting, uiter lijk... kort samengevat, op ons dagelijks leven. Dit lijkt wat overdreven, maar ga maar na, als de zon schijnt en alles staat in bloei, zie je de men sen om je heen ook opklaren. Ze gaan zelfs fluiten en zin gen. Lichte en vrolijke kleuren maken je blij. Terwijl donkere kleuren weer meer bij de win ter passen of bepaalde stem mingen. Je hebt zelfs echte kleurexperts voor je uiterlijk. Zelfben ik helemaal weg van warme aardkleuren of hele opvallende tinten. De Peugeot 309 GTI 16 die we deze week reden, had dus zo'n felle sprankelende kleur, kobalt blauw metallic. Dit werd zelfs doorgevoerd in de bekleding. Schitterend! De kleur (en daar heb je het al) doet fris, jong, en in dit geval ook snel aan. Van binnen is blauwe vloer bedekking gebruik, terwijl in de stof op de stoelen een blauw ruitje is verwerkt. Het dashboard is rustig, door de mooie afgeronde hoeken. De kilometer- en toerenteller, olie-temperatuur- en benzine meter zijn in vele kleurscha keringen zichtbaar achter het lederen stuurwiel. Hierop staat met grote letters GTI te lezen, zodat het niet mis kan. Het verstelbare kaartlees- lampje is erg handig als je bij schemer of in het donker iets moet lezen. Ook zit er een knop op om je koplampen af te stellen. Dat is misschien niet vaak nodig, maar wel zo vriendelijk voor de medeweg gebruikers. De 309 GTI 16 is erg compleet uitgerust. Alleen voor de zwarte metaallok en een schuifdak moet worden bijbe taald. Het rijden met deze vliegma chine behoeft weinig betoog. Als een speer schiet hij er vandoor, terwijl het sturen en schakelen lekker licht gaat. Ik voelde me als een Peugeot- blauw past bij jou-vrouw. Maar heel eerlijk zou ik hem zelf toch in het zwart nemen. De vloerbedekking is fel blauw, terwijl op het meubilair zwart ve lours randen worden afgewisseld met een blauwe bekleding in het midden. De combinatie is uiterst gedurfd. Het zwarte velours is echter bijzonder besmettelijk. Alle pluisjes, stofjes en haartjes zijn er op te zien. De voorstoelen zitten uitstekend. Hoge lenden- en bovenbeensteu- nen zorgen ervoor dat je altijd op je plaats blijft. Het stuurwiel is met leer bekleed. Het heeft een dikke rand, wat de één wel en de ander niet prettig zal vinden. Zowel de GTI als GTI 16 worden met een stuurbekrachtiging uitgerust waar je eigenlijk niets van merkt. Alleen bij manouvreersnelheden helpt het systeem een beetje mee. Snel daarboven merk je er gelukkig weinig van, zodat de auto heel di rect stuurt, je voelt je snel één met deze bolide. Het dashboard is uiteraard gelijk aan dat van de andere 309 modellen. Natuurlijk OE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 35