RENAULT CLIO zet succes voort MAZDA 323 4WDGTX Smog I4 K Oplage92.245 ex. ■H Bijlage van: DeTilburgseKoerier Kleine stijging autoverkopen Deze week in de Automaat o.a. april 1990-pagina 32 Donderdag 26 april 1990 t Deelbaar re constructie van deze auto verraad. Automaat Planetair i meubelen 1-73223/74055 JlMM. Autotest: Peugeot 309 GTi 16 pag.3 Jaargang 2 Nummer 17 De' dei Beste ken c jt en meubelen 5 13821. zac tui 4. Ford: 5. Renault: 6. Nissan: 7. Volvo: 8. Mazda: 9. Fiat: 10. Suzuki: Klassieker: Peugeot 203 pag.7 voorstoelen en een inbraak- alarm. Ook komt er weer een com- fortpakket met centrale portierver- grendeling met afstandbediening en elektrisch bediende portierrui ten. De Clio RN is hiermee uit te rusten, terwijl de RT en 16V hier van standaard worden voorzien. Alle Renault Clio's worden met een wis/wasinstallatie op de ach- Renault biedt voor de meeste Clio modellen een uitgebreide lijst op ties zoals ABS (op de 1.8 motor en 16V), stuurbekrachtiging (niet bij 1.2 motor), een radio Renault, elektrisch verwarmde en verstel bare buitenspiegels, verwarmde netair middendilferentieel zijn ge lijk aan die van het oude model. De vermogensverdeling is echter van 50:50 gegaan naar 43:57 (voor/achter). Daarnaast is het midden- en achterdifferentieel van een viscosekoppeling voor zien. Het iets grotere vermogen op de achterwielen verhoogd de sportieve kenmerken. De 323 is daardoor ook erg wendbaar. De viscosekoppelingen zorgen verder voor een variabele vermogensver deling, zodat ook de veiligheid op gladde ondergrond duidelijk is verbeterd. Op sneeuw krijgen de voorwielen iets meer verbogen. Veel vierwielaangedreven auto's worden met ABS geleverd. Hierbij onstaat echter het probleem dat bij remmen de achterwielen los gekoppeld moeten worden. Maz da heeft de 323 echter voorzien van een g-sensor waarmee de voertuigvertraging wordt geme ten. Hiermee wordt het ABS geac- De eind vorig jaar geïntroduceerde Mazda 323 heeft er een nieuwe top-versie bij gekregen, de 4WD GTX. Het gaat om een driedeurs hatchback met een zeer snelle krachtbron en permanente vierwielaandrijving. Een combinatie die natuurlijk de nodige sportiviteit waar borgt. Het standaard ABS remsysteem zorgt voor de broodnodige vertraging, terwijl het uiterlijk de bijzonde- Wie de naam Clio hoort en een beetje thuis is in de Griekse oudheid, denkt meteen aan de godin van de geschiedenis en het heldendicht, Kleio, dochter van Zeus en de zuster van Apollo. Renault geeft echter deze aanduiding aan zijn nieuwe kleine auto, waardoor het merk nu definitief van getalsaanduidingen voor haar modellen afstapt. De naam straalt, volgens uitgebreid j onderzoek, jeudigheid en sympathie uit en is in alle ta-1 len makkelijk uitspreekbaar. Het model vervangt voor een belangrijk deel de Renault 5 waarvan er sinds 1972 ruim 8,3 miljoen werden geproduceerd. De auto is ech ter totaal nieuw en zal in juni op de Franse markt wor den geïntroduceerd. De Renault Clio is vanaf november bij de Nederlandse dealers te bewonderen. De Clio is met een lengte van 3,70 meter net iets langer dan zijn voorganger. Net als de Renault 5 komt de auto in het drukbevochten I2/B2-segment, op dit moment goed voor 27% van de totale autoverkopen in Europa. Doordat de Clio net iets hoger in de markt zit, dan de Renault 5, zal voorlopig de 5 Campus nog op het pro gramma blijven. Met een lengte en breedte van respectievelijk 4.035 mm bij 1.675 mm is de auto welliswaar iets gro ter dan het oude model, maar het blijft een uiterst compacte en zeer handelbare wagen. Het rijklaar gewicht bedraagt 1175 kg. De conventionele differentiëlen voor voor- en achteras en het pla- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek OBAMFord klaar voor de toekomst pag.3 De vierwielaangedreven Mazda 323 gaat zijn tweede generatie in. Zijn voorganger was de eerste permanent vierwielaangedreven personenauto uit Japan en zege vierde in vele rally's. Er werden maar liefst drie overwinningen behaald in het Wereld Rallykam- pioenschap. Natuurlijk is het nieu we model wat nu wordt geïntrodu ceerd nog verder ontwikkeld. Hij heeft een krachtigere motor met nog hogere prestaties en een gea vanceerder 4WD-systeem. terruit uitgerust, terwijl een deel baar neerklapbare achterbank vanaf de RT standaard is. Over de prijzen van de Clio valt nu nog weinig te zeggen, alhoe wel makkelijk voorspelbaar is dat ze wat hoger zullen uitvallen dan van de huidige 5. Begin juni mo gen we voor het eerst met de auto in Frankrijk rijden. Inmiddels heeft de Rai weer de cijfers bekend gemaakt omtrent de autoverkopen in het eerste kwartaal van dit jaar. De kleine verhoging van de verkopen van 174.101 vo rig jaar tot 177.722 had nog veel groter kunnen zijn als de afdeling kentekenregistratie van het RDW in Veendam normaal hun werk had kun nen verrichten. Bovendien heeft met name Toyota veel last gehad van stormschade. We lopen de merken even langs. Alfa zet het succes van vorig jaar door. Vooral de komst van de nieuwe 33 geeft het merk weer een extra in jectie. Rover zag zijn verko pen flink dalen, maar door de komst van de nieuwe 200 zal dit later in het jaar wel wor den rechtgetrokken. BMW daalde licht, terwijl Chrysler langzaam omhoog klimt. Ook Daihatsu doet het goed, de nieuwe Applause wordt nu flink geleverd. Fiat verkocht enkele honderden auto's min der, terwijl ook Ford met een flinke daling te maken kreeg. Opel is weer flink op retour en wist ruim 1.700 auto's meer te verkopen. Honda is lang- aam aan het herstellen, na- lurlijk door de komst van de nieuwe Accord en later in het jaar de Concerto. Hyundai klom met enkele tientallen omhoog, terwijl Lada het met zo'n 600 exemplaren minder moest doen. Lancia steeg na tuurlijk door de overstelpende vraag naar de nieuwe Dedra. Mazda verkocht ook meer, terwijl Mercedes omlaag ging. Ook Mitsubishi lijkt na het verlagen van zijn prijzen weer meer auto 's te verkopen. Het kon natuurlijk nauwelijks anders dat Nissan zijn verko pen zou zien dalen. Vorig jaar werden immers in de eerste maanden veel nieuwe modellen geïntroduceerd, wat altijd een positief effect op de verkopen heeft. De winst bij PSA is volledig aan Citro n toe te schrijven. De invloed van de XM is duidelijk merk baar. Maar Peugeot gaat vanaf 10 mei zijn 605 uitleve ren. Renault blijft het uitste kend doen. Het merk verkocht ruim 850 auto 's meer dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar. De nieuwe Clio wordt pas in november ver wacht. Saab verkocht iets minder, terwijl Skoda een flinke val maakte. Seat doet het nog steeds goed en met de nieu we Toledo in zicht zal het merk deze trend voorlopig nog even door zetten. Subaru vertoont ook herstel, wat uiter aard aan de uitstekende Le gacy is toe te dichten. Suzuki wist ook lekker meer te verko pen. Voornaamste reden is het in ruimere mate beschik baar zijn van de Swift. Toyota zoals gezegd had bijzonder veel last van stormschade, zo dat het merk in plaats van 7.778 exemplaren vorig jaar, nu nog maar 4.723 auto's ver kocht. Volkswagen/Audi wist hun aantal flink uit te breiden, terwijl Volvo vrijwel gelijk bleef. Tot slot Yugo. Ondanks de nieuwe Sana, werden er slechts 46 auto's verkocht (dit waren er 57 vorig jaar). De top tien ziet er als volgt uit. Tussen haakjes de verkoop- aantallen over dezelfde pe riode van vorig jaar. Iedereen zal het begin deze week wel op het journaal hebben gehoord of in de kranten hebben gelezen. Het stilleggen van het autoverkeer als er in de zo mer smog optreedt, heeft weinig effect. Een onder zoek heeft uitgewezen dat het aandeel van de auto in de smog zeer gering is, maximaal 10 tot 15 procent. Met een sterk groeiend aan deel katalysatorauto's zal dit aandeel in de vervuiling de komende jaren sterk af nemen. Er blijkt ook weer duidelijk dat alle milieu plannen een compromis zul len zijn. Er moet namelijk ook aan de economie ge dacht worden. En dag het autoverkeer stopzetten, kost ongeveer 1 miljard gulden. Een paar dagen Nederland zonder auto's zou ons tot een faillissement brengen. Het gekke is eigenlijk dat de Rai en Bovag al half vorig jaar tijdens de presentatie van hun omstreden folder wisten te melden dat het aandeel van de auto in de smog erg gering zou zijn. Ook deze twee organisaties baseren hun uitspraken op verschillende onderzoeken. Waarom moet de overheid daar dan weer bijna een jaar langer over doen. De Rai en Bovag worden be vooroordeeld genoemd. Bei de staan ze voor de hele automobielbranche. De conclusie zal er echter nog niet voor zorgen dat de hele anti-autolobby werke loos wordt. Nog steeds wor den oplossingen om de autodichtheid omlaag te brengen, dankbaar onder het kopje milieu gebracht. We zijn er dus nog lang niet, maar een conclusie aan gaande smog is toch weer een gematigd positief ge luid voor de verstokte auto mobilist. We zijn nog steeds aan de grilligheid van de regering overgeleverd, maar misschien komen ze langzaam tot reden... Tony Vos Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur kleine auto's veel naam gemaakt. De Renault 4 was uniek in zijn soort. Een kleine, lichte auto met voorwielaandrijving en een om- hoogschamierende vijfde deur. De Renault 5 zette in 1972 een nieuwe standaard. Het was een compacte auto met uitstekende kwaliteiten voor de grote weg, een combinatie die voorheen nog niet vertoond was. Ook met de Clio neemt het Franse merk weer een voorsprong, vooral op het gebied van binnenruimte, comfort en weggedrag. Het uiterlijk en het interieur van de Clio werd volledig door Re nault Design ontworpen. Er is een keuze te maken uit een drie- of vijfdeurs carrosserie en natuurlijk een reeks motoren en uitrustings- niveau's. De auto ziet er jong en fris uit en heeft de typische Re nault neus met het bekende em bleem in het midden. Heel ken merkend zijn de licht uitgebouwde achterspatborden, die de auto een kort en gedrongen uiterlijk geven. Een brede, bolle achterklep geeft een zeer ruime toegang tot de ba gageruimte. Op het gebied van kwaliteit is natuurlijk voortgebor duurd op de ervaring die inmid dels met de Renault 19 is opge daan. Van de totaal 51 mogelijke ver sies, komen er 14 naar ons land. a basis 1,1 liter krachtbron zon- sr katalysator wordt alleen in de tel geleverd. Verder beschik- alle benzinemotoren over mo- 1. General Motors: 27.197(25.255) 2. PSA (Peugeot/Citroen): 23.277(22.696) 3. Volkswagen/Audi: 19.747(15.668) 17.132(19.423) 10.517(9.683) 9.564 (10.229) 8.915 (8.930) 8.880 (7.847) 8.709(9.371) 5.831 (5.000) De basismotor wordt een nieuwe Energy-variant met een inhoud van 1171 cc en een vermogen van 60 pk. De uit de 19 bekende 1.4 li ter Energy krachtbron komt er nu eindelijk met katalysator en levert 80 pk. De bekende 1.7 liter kracht bron werd iets gewijzigd en heeft nu en inhoud van 1794 cc en levert 95 pk. De nieuwe 1.9 liter diesel motor zal ook zijn plaats in de Clio krijgen. De snelle 16V zal het met 136 pk moeten doen. Renault kent bij de Clio vijf uitrus tingsniveaus te beginnen met de RL waarin alle noodzakelijke de tails zijn ondergebracht. De RN is wat completer, terwijl de RT de zeer verwende automobilist tege moet komt. In april 1991 komt ook de Baccara die voorzien van lede ren bekleding, stuurbekrachti ging, een radio Renault, verwarm de voorstoelen en vele andere aantrekkelijke zaken de werkelijk top wordt. Natuurlijk heeft de 16V zijn eigen sportieve uitmonstering. Zeer interessant is de komst van een nieuwe automaat in combina tie met de 1.4 liter Energy-motor. Het gaat namelijk om een gemodi ficeerde versie van de vierver- snellingsautomaat die vorig jaar in de 25 en 21 werd gelanceerd. In Nederland zal de automaat be schikbaar zijn voor de RN, RT en Baccara. tiveerd, terwijl alle vier de wielen aangedreven blijven. Voorin ligt de 1.8 liter 16-kleppen- krachtbron die met turbo en inter cooler een vermogen levert van 165 pk. Het maximale koppel be draagt 219 Nm en wordt bij 3000 tr/min bereikt. Hierdoor kan de 323 een top halen van 210 km/u en weet hij binnen 7,8 seconden vanuit stilstand tot 100 km/u te sprinten. Total Wiring System De nieuweling heeft stuurbekrach tiging in zijn standaard uitrusting alsmede een elektrisch schuif/ kanteldak, elektrisch bediende zij ruiten en buitenspiegels, getint glas en een centrale vergrende ling. Daarnaast is de auto voor zien van een zogenaamd Total Wiring Systeem, volledige radio- voorbereiding inclusief vier luid sprekers. De auto is uiterlijk herkenbaar aan de nieuwe in de carrosse- riekleur gespoten bumpers, de kleine spoiler boven de achterruit en fraaie lichtmetalen wielen. De nieuwe Mazda 323 4WD is lever baar in de kleuren Blaze Red en Brilliant Black. Het interieur wordt alleen in zwart afgeleverd. De prijs van de auto tenslotte be draagt f.56.995,=. Design no-point injectie en een geregelde driewegkatalysator. De sportieve 16-klepper echter heeft multi-point

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 33