RENAULT CLIO
zet succes voort
MAZDA 323 4WDGTX
Smog
I4
K
Oplage92.245 ex.
■H
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Kleine stijging
autoverkopen
Deze week
in de
Automaat
o.a.
april 1990-pagina 32
Donderdag 26 april 1990
t
Deelbaar
re constructie van deze auto verraad.
Automaat
Planetair
i meubelen
1-73223/74055
JlMM.
Autotest:
Peugeot 309 GTi 16
pag.3
Jaargang 2
Nummer 17
De'
dei
Beste
ken c
jt en meubelen
5
13821.
zac
tui
4. Ford:
5. Renault:
6. Nissan:
7. Volvo:
8. Mazda:
9. Fiat:
10. Suzuki:
Klassieker:
Peugeot 203
pag.7
voorstoelen en een inbraak-
alarm. Ook komt er weer een com-
fortpakket met centrale portierver-
grendeling met afstandbediening
en elektrisch bediende portierrui
ten. De Clio RN is hiermee uit te
rusten, terwijl de RT en 16V hier
van standaard worden voorzien.
Alle Renault Clio's worden met
een wis/wasinstallatie op de ach-
Renault biedt voor de meeste Clio
modellen een uitgebreide lijst op
ties zoals ABS (op de 1.8 motor en
16V), stuurbekrachtiging (niet bij
1.2 motor), een radio Renault,
elektrisch verwarmde en verstel
bare buitenspiegels, verwarmde
netair middendilferentieel zijn ge
lijk aan die van het oude model.
De vermogensverdeling is echter
van 50:50 gegaan naar 43:57
(voor/achter). Daarnaast is het
midden- en achterdifferentieel
van een viscosekoppeling voor
zien. Het iets grotere vermogen op
de achterwielen verhoogd de
sportieve kenmerken. De 323 is
daardoor ook erg wendbaar. De
viscosekoppelingen zorgen verder
voor een variabele vermogensver
deling, zodat ook de veiligheid op
gladde ondergrond duidelijk is
verbeterd. Op sneeuw krijgen de
voorwielen iets meer verbogen.
Veel vierwielaangedreven auto's
worden met ABS geleverd. Hierbij
onstaat echter het probleem dat
bij remmen de achterwielen los
gekoppeld moeten worden. Maz
da heeft de 323 echter voorzien
van een g-sensor waarmee de
voertuigvertraging wordt geme
ten. Hiermee wordt het ABS geac-
De eind vorig jaar geïntroduceerde Mazda 323 heeft er
een nieuwe top-versie bij gekregen, de 4WD GTX. Het
gaat om een driedeurs hatchback met een zeer snelle
krachtbron en permanente vierwielaandrijving. Een
combinatie die natuurlijk de nodige sportiviteit waar
borgt. Het standaard ABS remsysteem zorgt voor de
broodnodige vertraging, terwijl het uiterlijk de bijzonde-
Wie de naam Clio hoort en een beetje thuis is in de
Griekse oudheid, denkt meteen aan de godin van de
geschiedenis en het heldendicht, Kleio, dochter van
Zeus en de zuster van Apollo. Renault geeft echter deze
aanduiding aan zijn nieuwe kleine auto, waardoor het
merk nu definitief van getalsaanduidingen voor haar
modellen afstapt. De naam straalt, volgens uitgebreid j
onderzoek, jeudigheid en sympathie uit en is in alle ta-1
len makkelijk uitspreekbaar. Het model vervangt voor
een belangrijk deel de Renault 5 waarvan er sinds 1972
ruim 8,3 miljoen werden geproduceerd. De auto is ech
ter totaal nieuw en zal in juni op de Franse markt wor
den geïntroduceerd. De Renault Clio is vanaf november
bij de Nederlandse dealers te bewonderen.
De Clio is met een lengte van 3,70 meter net iets langer
dan zijn voorganger. Net als de Renault 5 komt de auto
in het drukbevochten I2/B2-segment, op dit moment
goed voor 27% van de totale autoverkopen in Europa.
Doordat de Clio net iets hoger in de markt zit, dan de
Renault 5, zal voorlopig de 5 Campus nog op het pro
gramma blijven.
Met een lengte en breedte van
respectievelijk 4.035 mm bij 1.675
mm is de auto welliswaar iets gro
ter dan het oude model, maar het
blijft een uiterst compacte en zeer
handelbare wagen. Het rijklaar
gewicht bedraagt 1175 kg.
De conventionele differentiëlen
voor voor- en achteras en het pla-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
OBAMFord
klaar voor de toekomst
pag.3
De vierwielaangedreven Mazda
323 gaat zijn tweede generatie in.
Zijn voorganger was de eerste
permanent vierwielaangedreven
personenauto uit Japan en zege
vierde in vele rally's. Er werden
maar liefst drie overwinningen
behaald in het Wereld Rallykam-
pioenschap. Natuurlijk is het nieu
we model wat nu wordt geïntrodu
ceerd nog verder ontwikkeld. Hij
heeft een krachtigere motor met
nog hogere prestaties en een gea
vanceerder 4WD-systeem.
terruit uitgerust, terwijl een deel
baar neerklapbare achterbank
vanaf de RT standaard is.
Over de prijzen van de Clio valt
nu nog weinig te zeggen, alhoe
wel makkelijk voorspelbaar is dat
ze wat hoger zullen uitvallen dan
van de huidige 5. Begin juni mo
gen we voor het eerst met de auto
in Frankrijk rijden.
Inmiddels heeft de Rai weer
de cijfers bekend gemaakt
omtrent de autoverkopen in
het eerste kwartaal van dit
jaar. De kleine verhoging van
de verkopen van 174.101 vo
rig jaar tot 177.722 had nog
veel groter kunnen zijn als de
afdeling kentekenregistratie
van het RDW in Veendam
normaal hun werk had kun
nen verrichten. Bovendien
heeft met name Toyota veel
last gehad van stormschade.
We lopen de merken even
langs. Alfa zet het succes van
vorig jaar door. Vooral de
komst van de nieuwe 33 geeft
het merk weer een extra in
jectie. Rover zag zijn verko
pen flink dalen, maar door de
komst van de nieuwe 200 zal
dit later in het jaar wel wor
den rechtgetrokken. BMW
daalde licht, terwijl Chrysler
langzaam omhoog klimt. Ook
Daihatsu doet het goed, de
nieuwe Applause wordt nu
flink geleverd. Fiat verkocht
enkele honderden auto's min
der, terwijl ook Ford met een
flinke daling te maken kreeg.
Opel is weer flink op retour
en wist ruim 1.700 auto's meer
te verkopen. Honda is lang-
aam aan het herstellen, na-
lurlijk door de komst van de
nieuwe Accord en later in het
jaar de Concerto. Hyundai
klom met enkele tientallen
omhoog, terwijl Lada het met
zo'n 600 exemplaren minder
moest doen. Lancia steeg na
tuurlijk door de overstelpende
vraag naar de nieuwe Dedra.
Mazda verkocht ook meer,
terwijl Mercedes omlaag
ging. Ook Mitsubishi lijkt na
het verlagen van zijn prijzen
weer meer auto 's te verkopen.
Het kon natuurlijk nauwelijks
anders dat Nissan zijn verko
pen zou zien dalen. Vorig
jaar werden immers in de
eerste maanden veel nieuwe
modellen geïntroduceerd, wat
altijd een positief effect op de
verkopen heeft. De winst bij
PSA is volledig aan Citro n
toe te schrijven. De invloed
van de XM is duidelijk merk
baar. Maar Peugeot gaat
vanaf 10 mei zijn 605 uitleve
ren. Renault blijft het uitste
kend doen. Het merk verkocht
ruim 850 auto 's meer dan in
de vergelijkbare periode van
vorig jaar. De nieuwe Clio
wordt pas in november ver
wacht.
Saab verkocht iets minder,
terwijl Skoda een flinke val
maakte. Seat doet het nog
steeds goed en met de nieu
we Toledo in zicht zal het
merk deze trend voorlopig
nog even door zetten. Subaru
vertoont ook herstel, wat uiter
aard aan de uitstekende Le
gacy is toe te dichten. Suzuki
wist ook lekker meer te verko
pen. Voornaamste reden is
het in ruimere mate beschik
baar zijn van de Swift. Toyota
zoals gezegd had bijzonder
veel last van stormschade, zo
dat het merk in plaats van
7.778 exemplaren vorig jaar,
nu nog maar 4.723 auto's ver
kocht. Volkswagen/Audi wist
hun aantal flink uit te breiden,
terwijl Volvo vrijwel gelijk
bleef. Tot slot Yugo. Ondanks
de nieuwe Sana, werden er
slechts 46 auto's verkocht (dit
waren er 57 vorig jaar).
De top tien ziet er als volgt uit.
Tussen haakjes de verkoop-
aantallen over dezelfde pe
riode van vorig jaar.
Iedereen zal het begin deze
week wel op het journaal
hebben gehoord of in de
kranten hebben gelezen.
Het stilleggen van het
autoverkeer als er in de zo
mer smog optreedt, heeft
weinig effect. Een onder
zoek heeft uitgewezen dat
het aandeel van de auto in
de smog zeer gering is,
maximaal 10 tot 15 procent.
Met een sterk groeiend aan
deel katalysatorauto's zal
dit aandeel in de vervuiling
de komende jaren sterk af
nemen. Er blijkt ook weer
duidelijk dat alle milieu
plannen een compromis zul
len zijn. Er moet namelijk
ook aan de economie ge
dacht worden. En dag het
autoverkeer stopzetten, kost
ongeveer 1 miljard gulden.
Een paar dagen Nederland
zonder auto's zou ons tot een
faillissement brengen.
Het gekke is eigenlijk dat de
Rai en Bovag al half vorig
jaar tijdens de presentatie
van hun omstreden folder
wisten te melden dat het
aandeel van de auto in de
smog erg gering zou zijn.
Ook deze twee organisaties
baseren hun uitspraken op
verschillende onderzoeken.
Waarom moet de overheid
daar dan weer bijna een
jaar langer over doen. De
Rai en Bovag worden be
vooroordeeld genoemd. Bei
de staan ze voor de hele
automobielbranche.
De conclusie zal er echter
nog niet voor zorgen dat de
hele anti-autolobby werke
loos wordt. Nog steeds wor
den oplossingen om de
autodichtheid omlaag te
brengen, dankbaar onder
het kopje milieu gebracht.
We zijn er dus nog lang niet,
maar een conclusie aan
gaande smog is toch weer
een gematigd positief ge
luid voor de verstokte auto
mobilist. We zijn nog steeds
aan de grilligheid van de
regering overgeleverd,
maar misschien komen ze
langzaam tot reden...
Tony Vos
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
kleine auto's veel naam gemaakt.
De Renault 4 was uniek in zijn
soort. Een kleine, lichte auto met
voorwielaandrijving en een om-
hoogschamierende vijfde deur.
De Renault 5 zette in 1972 een
nieuwe standaard. Het was een
compacte auto met uitstekende
kwaliteiten voor de grote weg, een
combinatie die voorheen nog niet
vertoond was. Ook met de Clio
neemt het Franse merk weer een
voorsprong, vooral op het gebied
van binnenruimte, comfort en
weggedrag.
Het uiterlijk en het interieur van
de Clio werd volledig door Re
nault Design ontworpen. Er is een
keuze te maken uit een drie- of
vijfdeurs carrosserie en natuurlijk
een reeks motoren en uitrustings-
niveau's. De auto ziet er jong en
fris uit en heeft de typische Re
nault neus met het bekende em
bleem in het midden. Heel ken
merkend zijn de licht uitgebouwde
achterspatborden, die de auto een
kort en gedrongen uiterlijk geven.
Een brede, bolle achterklep geeft
een zeer ruime toegang tot de ba
gageruimte. Op het gebied van
kwaliteit is natuurlijk voortgebor
duurd op de ervaring die inmid
dels met de Renault 19 is opge
daan.
Van de totaal 51 mogelijke ver
sies, komen er 14 naar ons land.
a basis 1,1 liter krachtbron zon-
sr katalysator wordt alleen in de
tel geleverd. Verder beschik-
alle benzinemotoren over mo-
1. General Motors:
27.197(25.255)
2. PSA (Peugeot/Citroen):
23.277(22.696)
3. Volkswagen/Audi:
19.747(15.668)
17.132(19.423)
10.517(9.683)
9.564 (10.229)
8.915 (8.930)
8.880 (7.847)
8.709(9.371)
5.831 (5.000)
De basismotor wordt een nieuwe
Energy-variant met een inhoud
van 1171 cc en een vermogen van
60 pk. De uit de 19 bekende 1.4 li
ter Energy krachtbron komt er nu
eindelijk met katalysator en levert
80 pk. De bekende 1.7 liter kracht
bron werd iets gewijzigd en heeft
nu en inhoud van 1794 cc en levert
95 pk. De nieuwe 1.9 liter diesel
motor zal ook zijn plaats in de Clio
krijgen. De snelle 16V zal het met
136 pk moeten doen.
Renault kent bij de Clio vijf uitrus
tingsniveaus te beginnen met de
RL waarin alle noodzakelijke de
tails zijn ondergebracht. De RN is
wat completer, terwijl de RT de
zeer verwende automobilist tege
moet komt. In april 1991 komt ook
de Baccara die voorzien van lede
ren bekleding, stuurbekrachti
ging, een radio Renault, verwarm
de voorstoelen en vele andere
aantrekkelijke zaken de werkelijk
top wordt. Natuurlijk heeft de 16V
zijn eigen sportieve uitmonstering.
Zeer interessant is de komst van
een nieuwe automaat in combina
tie met de 1.4 liter Energy-motor.
Het gaat namelijk om een gemodi
ficeerde versie van de vierver-
snellingsautomaat die vorig jaar
in de 25 en 21 werd gelanceerd. In
Nederland zal de automaat be
schikbaar zijn voor de RN, RT en
Baccara.
tiveerd, terwijl alle vier de wielen
aangedreven blijven.
Voorin ligt de 1.8 liter 16-kleppen-
krachtbron die met turbo en inter
cooler een vermogen levert van
165 pk. Het maximale koppel be
draagt 219 Nm en wordt bij 3000
tr/min bereikt. Hierdoor kan de
323 een top halen van 210 km/u
en weet hij binnen 7,8 seconden
vanuit stilstand tot 100 km/u te
sprinten.
Total Wiring System
De nieuweling heeft stuurbekrach
tiging in zijn standaard uitrusting
alsmede een elektrisch schuif/
kanteldak, elektrisch bediende zij
ruiten en buitenspiegels, getint
glas en een centrale vergrende
ling. Daarnaast is de auto voor
zien van een zogenaamd Total
Wiring Systeem, volledige radio-
voorbereiding inclusief vier luid
sprekers.
De auto is uiterlijk herkenbaar
aan de nieuwe in de carrosse-
riekleur gespoten bumpers, de
kleine spoiler boven de achterruit
en fraaie lichtmetalen wielen. De
nieuwe Mazda 323 4WD is lever
baar in de kleuren Blaze Red en
Brilliant Black. Het interieur wordt
alleen in zwart afgeleverd. De
prijs van de auto tenslotte be
draagt f.56.995,=.
Design
no-point injectie en een geregelde
driewegkatalysator. De sportieve
16-klepper echter heeft multi-point