Turbo Diesel CL
stationwagon
Ford Sierra 1.8
ERS..
Amerikaanse waardering voor Volvo
XDES
veer.
>00.
Marijke
Z'n werk is z'n lust en z'n leven
Suzuki-dealer Gijsbers sponsort voetbalteam Elisabeth Ziekenhuis
Si
143
e.o.
Goede
O
P
1TRUM
E
A A T
ETER
scholing is
het beste
werkgelegen
heidsbeleid
voor Tilburg
lüjf:, si .1
april 1990-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 april 1990 - pagina 3
>asis
nd
want
>or
OUWEN WAARD!
Spoorlaan 175, Tilburg, telefoon 013-350045
■onderdelen.
vkwaliteit krijgt
aal niet voor te
v u Toyota rijdt,
If wel waarom,
trouwbaarheid.
voor de prijs.
GARANTIE.
netalen in-
tai gelijnde
>op andere
e door de
in het
3r is, dat is
1982
1987
1987
1983
1982
1984
1985
.1982
1987
1984
1987
1985
1984
1987
1980
.1987
.1985
.1986
jemeen di-
I zal wor-
g de-
-uit-
Mac
gad
Mex
vergac
in het 1
van'
heef1
de afdeling auto.
_k op de
•’gebedrijven
JOVAG Jaar
jmajaar
acht bij
EDRIJF
Tilburg
067
De vernieuwde Sierra is een pret
tige auto met een complete en
comfortabele uitrusting. De nieu
we dieselmotor van Ford zelf is
merkbaar prettiger dan de oude
machine. De auto is bijzonder
gunstig geprijsd en gaat zuinig
met zijn brandstof om.
ben, vragen om een adequaat
antwoord op opleidingsgpbied.
Met de nieuwe onderwijsstructi
waarin de INNOVAM (samenvc
ging van VAM en BeVAM) en d
innoverende rol die dit onderwijs-
en innovatiecentrum gaat vervul
len, is de BOVAG op de goede
weg. Naar verwachting zal eind
1993 de volledig nieuwe structuur
operationeel zijn, aldus de J.J.
Kleyheeg, die vanaf 1 mei aan
staande de nieuwe alge
recteur van INNOVAM
den.
Stuurbekrachtiging
Maar ook de gemiddelde huisva
der met z'n kroost zal er zeker weg
mee weten. De bagageruimte is in
standaardopstelling al bijzonder
fors. De achterbank kan echter
nog in twee ongelijke delen wor
den neergeklapt, zodat een echte
bestelauto ont=«
De ruimte voor i:
der ook dik in oi
varianten van 3- en 5-deurs hatch
back, via een vierdeurs sedan
naar de vijfdeurs stationcar. Voor
al de introductie van de sedan
enige jaren terug heeft de Sierra
verkopen veel goed gedaan. We
kozen echter voor de Sierra Wa
gon om de nieuwe turbodieselmo-
tor uit te proberen.
Als we het hele programma bekij-
s. ken biedt Ford zeven verschillen
de motoren in
wel de 1.6 als
der injectiesystee
injecties voldoen
norm, terwijl de v
burateur met een onger^^
n gewenningsperiode talysator zijn uitgerust.
ladat de Sierra wer- om beide varianten in het c
te houden, is dat de carbui
versies bijzonder geschikt
op gas te rijden. Gas is een der
mate schone brandstof, dat de
combinatie van LPG met een on
geregelde katalysator dicht in de
buurt van US'83 komt. Aan de top
lijstaanvoerder met de beste prijs-
waarde-verhouding. Volvo wist bij
maar liefst vier categorien de eer
ste plaats te behalen. Bij de com
pacte autd vanaf $15.000 werd het
de Volvo 240 DL, terwijl de mid
denklassers en grote auto's wor
den aangevoerd door de 740 GL.
Beide auto's behaalden ook de
beste plaatsen in het segment sta-
Een marktsegment waarin automobielfabrikanten op
dit moment veel geld verdienen, is dat van de zakenau
to's. We bedoelen hier auto's vanaf zo'n dertigduizend
gulden die voor veel toepassingen inzetbaar zijn. Het
aanbod is zowel uit Europa, Amerika als Japan erg
groot. Erg populair is nog steeds de inmiddels zeven
jaar oude Ford Sierra, die het tussen zijn vaak veel
nieuwere concurrenten erg goed blijft doen. We reden
met de vernieuwde Sierra met turbodieselmotor en ont
dekte zijn sterke kanten.
.Ford is een merk wat zo af en toe
zijn nek eens flink durft uitsteken
als het gaat om het in productie
nemen van bijzonder gedurfde
modellen. Met de oude Taunus
had het merk echter een zeer forse
en trouwe klantenkring opge
bouwd. Deze mensen kregen in
het begin van de jaren tachtig in
eens met de Sierra te maken, die
zeer modern van vormgeving was.
Een overgang die lang niet door
iedereen als een vooruitgang
werd gezien. Vooral in het behou
dende Engeland kostte dit aan
vankelijk erg veel klanten. De
auto was zo nieuw wat betreft ont
werp, dat een--1 - J
nodig was. Nadat de Sierra wer
kelijk was ingeburgerd, werd de
schade weer volledig ingehaald.
Daarnaast wordt bijvoorbeeld ook
centrale vergrendeling gemon
teerd, waardoor de auto in basis
CL-uitgave niet kaal genoemd
mag worden.
De auto heeft natuurlijk een fors
ruitoppervlak, waardoor de hele
koets goed te overzien is. De mid
denstijl direct achter de voorstoe
len is niet aan de brede kant,
maar zit gek genoeg zo dicht te
gen de bestuurder, dat hij bij
linksom kijken wat in de weg zit.
Het relatief zware gaspedaal
zorgt er min of meer voor dat je
niet hard gaat rijden. Zo'n 120
km/u is dan een mooie snelheid.
aas, tijdens de BOVAG jaarver-
idering van de afdelinc,
evrouw Ginjaar sprak
idering van garage^cv
t kader van het BOVAC
"i het Onderwijs. Dit ther*
,eft als doel extra aandacl
ondernemers en medewerkers te
krijgen voor de noodzabk van niet
alleen een goede beroepsoplei
ding, maar vooral ook een conti
nue bijscholing. De snelle techno
logische en maatschapelijke ont
wikkelingen waarmee de
BOVAG-branches te maken heb-
van de serie staan de XR 4x4 met
2.9 liter V6 en de Cosworth met
een 2 liter 16-kleppen turbokracht-
bron. Een belangrijk nieuwtje ech
ter bij de recente Sierra-aanpas-
sing is de nieuwe dieselmotor.
Sinds de start van de productie
werd de Sierra geleverd met de
2.3 liter van Peugeot. Dit concept
heeft Ford laten varen en is er ge
kozen voor een eigen machine. De
1.8 liter kennen we al enige tijd uit
de Escort en Fiesta, echter zonder
turbocompressor. Met dit blaas
apparaat levert de krachtbron 75
pk bij 4500 tr/min, terwijl het
maximum koppel van 152 Nm al
bij 2200 tr/min beschikbaar is.
zeven verschillen-
i de Sierra-reeks. Zo-
2.0 zijn met of zon-
fsteem leverbaar. De
«n aan de US'83-
versies met car-
eregelde ka-
t. De reden
gamma
irateur-
t zijn om
m der-
"Het blijkt steeds weer dat er een
rechtstreekse relatie is tussen op
leiding en het vinden van werk.
De aansluiting tussen opleiding
en praktijk die in het nieuwe on
derwijsbeleid "Wegwijs 2000" van
de BOVAG-branche perfect naar
voren komt, is van levensbelang
voor de bedrijfstak. Naast een
goede praktijkgerichte beroeps
opleiding is een voortdurende bij
scholing nodig. Dit is niet alleen in
het belang van de werknemers,
maar ook van de werkgevers", al
dus mevrouw drs. N.J. Ginjaar-
De officiële Suzuki-dealer voor
Tilburg en omstreken Gijsbers
sponsort dit jaar voor het eerst
het amateur voetbal elftal van
het Elisabeth Ziekenhuis.
Een elftal wat uitsluitend uit
verplegend personeel bestaat.
Gijsbers: "Ik heb in deze tijd
respect voor verplegers en
vind het daarom goed deze
mensen hun zo belangrijke
ontspanning te ondersteunen
Daarnadst is het voor Suzuki
een goede doelgroep.
Overigens sponsor ik al lang
het elftal van het Maria Zie
kenhuis. Twee tegenpolen in
de sport en collega's op het
werk."
Merk en type: Ford Sierra 1.8 CL
Turbodiesel stationwagon
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1753 cc
Boring x slag: 82,5 x 82,0 mm
Vermogen: 75 pk bij 4500 tr/min
Koppel: 152 Nm bij 220 tr/min
Afmetingen: lengte 4,51 meter,
breedte 1,72 meter
Prestaties: topsnelheid 157 km/u
acceleratie 0-100 in 16,5 sec.
Verbruik:
- bij 90 km/u 4,8 liter/100 km
- bij 120 km/u 6,6 liter/100 km
Prijs: f.39.440,=
Complete C ar Cost Guide" gepu
bliceerd, waarin de kosten van
.800 op de Amerikaanse markt ver
krijgbare auto's en lichte trucks
zijn opgenomen. Er wordt geke
ken naar de te verwachten kosten
over een periode van vijf jaar,
waardevermindering, belasting
en verzekering, reparaties, finan
ciering etc. Voor het tweede ach-
staan de XR4x4 met Voorganger
turbokracht- Na een korte voorgloeitijd slaat de
motor probleemloos aan. Ook bij
koude motor maakt het geheel een
degelijk geluid. De aanwezigheid
van een turbo is niet echt merk
baar, wat in positieve zin bedoeld
is. Trekkracht is er in vrijwel alle
toerengebieden voldoende aan
wezig. Je voelt de turbo niet echt
inkomen. De nieuwe krachtbron
zorgt voor betere prestaties dan
zijn voorganger: een top van 157
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 16,5 seconden.
De auto wordt geleverd met een
handgeschakelde .vijfbak, die bij-
11
lapt,
itstaat.
inzittenden is ver-
uei uun uie m orde. De stoelen zijn
met een nette stof bekleed. Ze lij
ken in eerste instantie wat zacht te
zijn, maar ook na honderden kilo
meters achter het stuur van de
Sierra geven ze een comfortabele
zit. De bestuurdersstoel is gemak
kelijk in hoogte verstelbaar, ter
wijl ook de stand van het stuur te
variëren is. Het dashboard is
speels en fatasievol van opzet. In
de CL uitvoering zit een analoge
klok op de plaats waar bij duur
dere modellen de toerenteller zit.
Verwarming en ventilatie kennen
een simpele bediening, maar wer
ken zeer doeltreffend. In z'n ge
heel maakt de Sierra een weinig
opwindende, maar zeer vertrouw
de en degelijke indruk.
Het geluid wat de 1.8 turbodiesel
produceert ligt lekker in het ge
hoor. Dat lijkt niet belangrijk,
maar ddt ga je na duizenden kilo
meters wel waarderen. De stan
daard geleverde stuurbekrachti
ging maakt het rijden met de. Sier
ra er alleen maar prettiger op.
Sinds een week of drie ben ik
in de lappemand. Een gevolg
van niet ziek thuis willen blij
ven en alles gewoon willen
blijven doen. Dus het gesnot
ter en genies houdt maar niet
op. Als ik me al niet lekker
voelde, zou ik er iets van krij
gen. Op zo'n moment zou ik
willen dat ik een auto was,
hup, slecht onderdeel eraf,
het nieuwe erop en weer ver
der tuffen. Ik stel met het tafe
reel al voor bij het magazijn
gezichtsonderdelen. Mag ik
een nieuwe neus van u? Wel
ke model, havik, wip of recht?
een fantasie...maar wel een
gat in de markt. Hatsjoe...
Goed, nu even serieus,
de Ford Sierra viel deze
week onder de testhamer.
Een echt werkpaard met wei
nig franje. Wat ruimte betreft
deed hij denken aan het
spreekwoord "Het hoeft niet
lekker te zijn, als het maar
veel is". En dat is met deze
grote stationcar zeker het ge
val. Hij is erg ruim en bijzon
der praktisch ingericht. Meer
het karakter van het no-non-
sense type. Naast de vier rui
me zitplaatsen voor bestuur
der en passagiers blijft er
nog een forse ruimte over
voor heel veel spullen. Uiter
aard is deze ruimte dubbel
zo groot als je de achterbank
wegklapt. Dan komt het
werkpaard pas echt tot zijn
recht. Ons witte exemplaar
(op de snelweg lijkt het af en
toe wel of hij alleen in wit le
verbaar is) heeft rustige grij
ze bekleding op stoelen en
deurpanelen en keurige
vloerbedekking voor- en ach
terin. In de middenconsole
kun je niet veel kwijt, maar
de auto beschikt wel over
een dashboardkastje en flin
ke portierbakken. Voorpar-
keergeld is er een handig
vakje met antiglijrubber. De
bestuurdersstoel is in hoogte
verstelbaar. Het dashboard
is sober, doch functioneel uit
gevoerd in en grijze kunst
stof. Een analoge klok zit op
de plaats waar bij de duur
dere types de toerenteller zit.
Het zicht vanuit de auto is
haast perfect. Uiteraard is
het met zo'n stationcar wel
even wennen met parkeren
en indraaien.
Rij-impressie: Eenmaal op
toeren valt het dieselgeluid
niet meer op. Sterker nog, hij
is zelfs opvallend geruisloos
en ook bij hoge snelheden
heb je niet het gevoel dat je
erg hard rijdt. De wegligging
daarentegen is wat zwabbe-
rig en daar versta ik onder
dat bij veel wind, de auto
windgevoelig wordt. Alle
plussen en minnen tegen el
kaar afgewogen blijft het een
prima werkpaard, dat heel
veel te bieden heeft en dat
ook nog eens tegen een rede
lijke prijs.
zonder licht en gemakkelijk te be
dienen is. De manier waarop de
achteruit moet worden ingescha
keld, vergt enige gewenning.
Bij de Sierra Wagon is alle en aan
de voorkant te zien dat we met
een nieuw type te maken hebben.
De richtingaanwijzers hebben een
wit glas gekregen, terwijl de neus
nu wordt gekenmerkt door een in
de carrosseriekleur gespoten gril
le. De auto heeft verder keurige
wieldoppen, twee buitenspiegels,
een wis/wasinstallatie op de ach
terruit en zonwerend glas. De ach
terlichten van de stationwagon
zijn gelijk gebleven. Bij alle ande
re types zijn ze voortaan in
rookglas uitgevoerd.
De flinke achterklep kan van bui
tenaf met de sleutel worden ge
opend, maar heeft ook de moge
lijkheid van binnenuit te worden
ontgrendeld. Wat betreft laadvo
lume is deze Sierra natuurlijk de
ideale partner voor bijvoorbeeld
een vertegenwoordiger die een
uitgebreid assortiment artikelen
met zich meeneemt.
Aanpassing
De Sierra oogt ook nu nog mo
dern. Er bestaan vier carrosserie-
C-uitgave
Comfortabel is de Sierra in ieder
geval. Niet alleen door de goede
stoelen, maar ook door vering en
schokbreking. Een Ford Sierra
heeft echter de naam bij wegonef-
fenheden wat deinerig te zijn. On
ze stationcar heeft daar nauwe
lijks wat van laten merken. Zijn rij
gedrag over het geheel genomen,
mag dan ook meer dan positief
beoordeeld worden.
Met de Sierra turbodiesel kan fors
gereden worden, zonder dat het
verbruik de spuigaten uitloopt.
Gemiddeld noteerden we 1 liter
olie op ruim 13 kilometer wat meer
dan aanvaardbaar is.
De auto is prijstechnisch alleen
maar interressanter geworden
dan zijn voorganger. De motor le
vert betere prestaties, stuurbe
krachtiging is standaard en de
uitrusting is completer voor slechts
een meerprijs van vijfhonderd
gulden. Zodoende komt de station
wagon CL op f.39.440,Voor
f.38.140,= is er echter ook nog
zelfde auto in goedkopere C-u
gave. De turbodieselreeks van de
Sierra begint bij de 3-deurs voc
een prijs van f.34.850,= en dat
mag uiterst concurrerend ge
noemd worden. Misschien dat we
nog voor de jaarwisseling de ka
talysator versies van de Ford die
selmotoren mogen verwachten.
Als het aan de Nederlandse im
porteur ligt worden nog dit jaar
alle 1.8 diesels met dit apparaat
uitgevoerd.
De bedoeling van de Amerikaan
se gids is, dat de klant, voor hij
naar de dealer gaat, even de tijd
neemt om de modellen die men in
gedachten heeft, onderling te ver
gelijken en te bekijken. Er wordt
in de gids een voorbeeld gegeven
van twee auto's uit de $13.000
klasse, waarvan één over vijf jaar
$6.000 meer kost in gebruik.