Turbo Diesel CL stationwagon Ford Sierra 1.8 ERS.. Amerikaanse waardering voor Volvo XDES veer. >00. Marijke Z'n werk is z'n lust en z'n leven Suzuki-dealer Gijsbers sponsort voetbalteam Elisabeth Ziekenhuis Si 143 e.o. Goede O P 1TRUM E A A T ETER scholing is het beste werkgelegen heidsbeleid voor Tilburg lüjf:, si .1 april 1990-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 19 april 1990 - pagina 3 >asis nd want >or OUWEN WAARD! Spoorlaan 175, Tilburg, telefoon 013-350045 ■onderdelen. vkwaliteit krijgt aal niet voor te v u Toyota rijdt, If wel waarom, trouwbaarheid. voor de prijs. GARANTIE. netalen in- tai gelijnde >op andere e door de in het 3r is, dat is 1982 1987 1987 1983 1982 1984 1985 .1982 1987 1984 1987 1985 1984 1987 1980 .1987 .1985 .1986 jemeen di- I zal wor- g de- -uit- Mac gad Mex vergac in het 1 van' heef1 de afdeling auto. _k op de •’gebedrijven JOVAG Jaar jmajaar acht bij EDRIJF Tilburg 067 De vernieuwde Sierra is een pret tige auto met een complete en comfortabele uitrusting. De nieu we dieselmotor van Ford zelf is merkbaar prettiger dan de oude machine. De auto is bijzonder gunstig geprijsd en gaat zuinig met zijn brandstof om. ben, vragen om een adequaat antwoord op opleidingsgpbied. Met de nieuwe onderwijsstructi waarin de INNOVAM (samenvc ging van VAM en BeVAM) en d innoverende rol die dit onderwijs- en innovatiecentrum gaat vervul len, is de BOVAG op de goede weg. Naar verwachting zal eind 1993 de volledig nieuwe structuur operationeel zijn, aldus de J.J. Kleyheeg, die vanaf 1 mei aan staande de nieuwe alge recteur van INNOVAM den. Stuurbekrachtiging Maar ook de gemiddelde huisva der met z'n kroost zal er zeker weg mee weten. De bagageruimte is in standaardopstelling al bijzonder fors. De achterbank kan echter nog in twee ongelijke delen wor den neergeklapt, zodat een echte bestelauto ont=« De ruimte voor i: der ook dik in oi varianten van 3- en 5-deurs hatch back, via een vierdeurs sedan naar de vijfdeurs stationcar. Voor al de introductie van de sedan enige jaren terug heeft de Sierra verkopen veel goed gedaan. We kozen echter voor de Sierra Wa gon om de nieuwe turbodieselmo- tor uit te proberen. Als we het hele programma bekij- s. ken biedt Ford zeven verschillen de motoren in wel de 1.6 als der injectiesystee injecties voldoen norm, terwijl de v burateur met een onger^^ n gewenningsperiode talysator zijn uitgerust. ladat de Sierra wer- om beide varianten in het c te houden, is dat de carbui versies bijzonder geschikt op gas te rijden. Gas is een der mate schone brandstof, dat de combinatie van LPG met een on geregelde katalysator dicht in de buurt van US'83 komt. Aan de top lijstaanvoerder met de beste prijs- waarde-verhouding. Volvo wist bij maar liefst vier categorien de eer ste plaats te behalen. Bij de com pacte autd vanaf $15.000 werd het de Volvo 240 DL, terwijl de mid denklassers en grote auto's wor den aangevoerd door de 740 GL. Beide auto's behaalden ook de beste plaatsen in het segment sta- Een marktsegment waarin automobielfabrikanten op dit moment veel geld verdienen, is dat van de zakenau to's. We bedoelen hier auto's vanaf zo'n dertigduizend gulden die voor veel toepassingen inzetbaar zijn. Het aanbod is zowel uit Europa, Amerika als Japan erg groot. Erg populair is nog steeds de inmiddels zeven jaar oude Ford Sierra, die het tussen zijn vaak veel nieuwere concurrenten erg goed blijft doen. We reden met de vernieuwde Sierra met turbodieselmotor en ont dekte zijn sterke kanten. .Ford is een merk wat zo af en toe zijn nek eens flink durft uitsteken als het gaat om het in productie nemen van bijzonder gedurfde modellen. Met de oude Taunus had het merk echter een zeer forse en trouwe klantenkring opge bouwd. Deze mensen kregen in het begin van de jaren tachtig in eens met de Sierra te maken, die zeer modern van vormgeving was. Een overgang die lang niet door iedereen als een vooruitgang werd gezien. Vooral in het behou dende Engeland kostte dit aan vankelijk erg veel klanten. De auto was zo nieuw wat betreft ont werp, dat een--1 - J nodig was. Nadat de Sierra wer kelijk was ingeburgerd, werd de schade weer volledig ingehaald. Daarnaast wordt bijvoorbeeld ook centrale vergrendeling gemon teerd, waardoor de auto in basis CL-uitgave niet kaal genoemd mag worden. De auto heeft natuurlijk een fors ruitoppervlak, waardoor de hele koets goed te overzien is. De mid denstijl direct achter de voorstoe len is niet aan de brede kant, maar zit gek genoeg zo dicht te gen de bestuurder, dat hij bij linksom kijken wat in de weg zit. Het relatief zware gaspedaal zorgt er min of meer voor dat je niet hard gaat rijden. Zo'n 120 km/u is dan een mooie snelheid. aas, tijdens de BOVAG jaarver- idering van de afdelinc, evrouw Ginjaar sprak idering van garage^cv t kader van het BOVAC "i het Onderwijs. Dit ther* ,eft als doel extra aandacl ondernemers en medewerkers te krijgen voor de noodzabk van niet alleen een goede beroepsoplei ding, maar vooral ook een conti nue bijscholing. De snelle techno logische en maatschapelijke ont wikkelingen waarmee de BOVAG-branches te maken heb- van de serie staan de XR 4x4 met 2.9 liter V6 en de Cosworth met een 2 liter 16-kleppen turbokracht- bron. Een belangrijk nieuwtje ech ter bij de recente Sierra-aanpas- sing is de nieuwe dieselmotor. Sinds de start van de productie werd de Sierra geleverd met de 2.3 liter van Peugeot. Dit concept heeft Ford laten varen en is er ge kozen voor een eigen machine. De 1.8 liter kennen we al enige tijd uit de Escort en Fiesta, echter zonder turbocompressor. Met dit blaas apparaat levert de krachtbron 75 pk bij 4500 tr/min, terwijl het maximum koppel van 152 Nm al bij 2200 tr/min beschikbaar is. zeven verschillen- i de Sierra-reeks. Zo- 2.0 zijn met of zon- fsteem leverbaar. De «n aan de US'83- versies met car- eregelde ka- t. De reden gamma irateur- t zijn om m der- "Het blijkt steeds weer dat er een rechtstreekse relatie is tussen op leiding en het vinden van werk. De aansluiting tussen opleiding en praktijk die in het nieuwe on derwijsbeleid "Wegwijs 2000" van de BOVAG-branche perfect naar voren komt, is van levensbelang voor de bedrijfstak. Naast een goede praktijkgerichte beroeps opleiding is een voortdurende bij scholing nodig. Dit is niet alleen in het belang van de werknemers, maar ook van de werkgevers", al dus mevrouw drs. N.J. Ginjaar- De officiële Suzuki-dealer voor Tilburg en omstreken Gijsbers sponsort dit jaar voor het eerst het amateur voetbal elftal van het Elisabeth Ziekenhuis. Een elftal wat uitsluitend uit verplegend personeel bestaat. Gijsbers: "Ik heb in deze tijd respect voor verplegers en vind het daarom goed deze mensen hun zo belangrijke ontspanning te ondersteunen Daarnadst is het voor Suzuki een goede doelgroep. Overigens sponsor ik al lang het elftal van het Maria Zie kenhuis. Twee tegenpolen in de sport en collega's op het werk." Merk en type: Ford Sierra 1.8 CL Turbodiesel stationwagon Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1753 cc Boring x slag: 82,5 x 82,0 mm Vermogen: 75 pk bij 4500 tr/min Koppel: 152 Nm bij 220 tr/min Afmetingen: lengte 4,51 meter, breedte 1,72 meter Prestaties: topsnelheid 157 km/u acceleratie 0-100 in 16,5 sec. Verbruik: - bij 90 km/u 4,8 liter/100 km - bij 120 km/u 6,6 liter/100 km Prijs: f.39.440,= Complete C ar Cost Guide" gepu bliceerd, waarin de kosten van .800 op de Amerikaanse markt ver krijgbare auto's en lichte trucks zijn opgenomen. Er wordt geke ken naar de te verwachten kosten over een periode van vijf jaar, waardevermindering, belasting en verzekering, reparaties, finan ciering etc. Voor het tweede ach- staan de XR4x4 met Voorganger turbokracht- Na een korte voorgloeitijd slaat de motor probleemloos aan. Ook bij koude motor maakt het geheel een degelijk geluid. De aanwezigheid van een turbo is niet echt merk baar, wat in positieve zin bedoeld is. Trekkracht is er in vrijwel alle toerengebieden voldoende aan wezig. Je voelt de turbo niet echt inkomen. De nieuwe krachtbron zorgt voor betere prestaties dan zijn voorganger: een top van 157 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 16,5 seconden. De auto wordt geleverd met een handgeschakelde .vijfbak, die bij- 11 lapt, itstaat. inzittenden is ver- uei uun uie m orde. De stoelen zijn met een nette stof bekleed. Ze lij ken in eerste instantie wat zacht te zijn, maar ook na honderden kilo meters achter het stuur van de Sierra geven ze een comfortabele zit. De bestuurdersstoel is gemak kelijk in hoogte verstelbaar, ter wijl ook de stand van het stuur te variëren is. Het dashboard is speels en fatasievol van opzet. In de CL uitvoering zit een analoge klok op de plaats waar bij duur dere modellen de toerenteller zit. Verwarming en ventilatie kennen een simpele bediening, maar wer ken zeer doeltreffend. In z'n ge heel maakt de Sierra een weinig opwindende, maar zeer vertrouw de en degelijke indruk. Het geluid wat de 1.8 turbodiesel produceert ligt lekker in het ge hoor. Dat lijkt niet belangrijk, maar ddt ga je na duizenden kilo meters wel waarderen. De stan daard geleverde stuurbekrachti ging maakt het rijden met de. Sier ra er alleen maar prettiger op. Sinds een week of drie ben ik in de lappemand. Een gevolg van niet ziek thuis willen blij ven en alles gewoon willen blijven doen. Dus het gesnot ter en genies houdt maar niet op. Als ik me al niet lekker voelde, zou ik er iets van krij gen. Op zo'n moment zou ik willen dat ik een auto was, hup, slecht onderdeel eraf, het nieuwe erop en weer ver der tuffen. Ik stel met het tafe reel al voor bij het magazijn gezichtsonderdelen. Mag ik een nieuwe neus van u? Wel ke model, havik, wip of recht? een fantasie...maar wel een gat in de markt. Hatsjoe... Goed, nu even serieus, de Ford Sierra viel deze week onder de testhamer. Een echt werkpaard met wei nig franje. Wat ruimte betreft deed hij denken aan het spreekwoord "Het hoeft niet lekker te zijn, als het maar veel is". En dat is met deze grote stationcar zeker het ge val. Hij is erg ruim en bijzon der praktisch ingericht. Meer het karakter van het no-non- sense type. Naast de vier rui me zitplaatsen voor bestuur der en passagiers blijft er nog een forse ruimte over voor heel veel spullen. Uiter aard is deze ruimte dubbel zo groot als je de achterbank wegklapt. Dan komt het werkpaard pas echt tot zijn recht. Ons witte exemplaar (op de snelweg lijkt het af en toe wel of hij alleen in wit le verbaar is) heeft rustige grij ze bekleding op stoelen en deurpanelen en keurige vloerbedekking voor- en ach terin. In de middenconsole kun je niet veel kwijt, maar de auto beschikt wel over een dashboardkastje en flin ke portierbakken. Voorpar- keergeld is er een handig vakje met antiglijrubber. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Het dashboard is sober, doch functioneel uit gevoerd in en grijze kunst stof. Een analoge klok zit op de plaats waar bij de duur dere types de toerenteller zit. Het zicht vanuit de auto is haast perfect. Uiteraard is het met zo'n stationcar wel even wennen met parkeren en indraaien. Rij-impressie: Eenmaal op toeren valt het dieselgeluid niet meer op. Sterker nog, hij is zelfs opvallend geruisloos en ook bij hoge snelheden heb je niet het gevoel dat je erg hard rijdt. De wegligging daarentegen is wat zwabbe- rig en daar versta ik onder dat bij veel wind, de auto windgevoelig wordt. Alle plussen en minnen tegen el kaar afgewogen blijft het een prima werkpaard, dat heel veel te bieden heeft en dat ook nog eens tegen een rede lijke prijs. zonder licht en gemakkelijk te be dienen is. De manier waarop de achteruit moet worden ingescha keld, vergt enige gewenning. Bij de Sierra Wagon is alle en aan de voorkant te zien dat we met een nieuw type te maken hebben. De richtingaanwijzers hebben een wit glas gekregen, terwijl de neus nu wordt gekenmerkt door een in de carrosseriekleur gespoten gril le. De auto heeft verder keurige wieldoppen, twee buitenspiegels, een wis/wasinstallatie op de ach terruit en zonwerend glas. De ach terlichten van de stationwagon zijn gelijk gebleven. Bij alle ande re types zijn ze voortaan in rookglas uitgevoerd. De flinke achterklep kan van bui tenaf met de sleutel worden ge opend, maar heeft ook de moge lijkheid van binnenuit te worden ontgrendeld. Wat betreft laadvo lume is deze Sierra natuurlijk de ideale partner voor bijvoorbeeld een vertegenwoordiger die een uitgebreid assortiment artikelen met zich meeneemt. Aanpassing De Sierra oogt ook nu nog mo dern. Er bestaan vier carrosserie- C-uitgave Comfortabel is de Sierra in ieder geval. Niet alleen door de goede stoelen, maar ook door vering en schokbreking. Een Ford Sierra heeft echter de naam bij wegonef- fenheden wat deinerig te zijn. On ze stationcar heeft daar nauwe lijks wat van laten merken. Zijn rij gedrag over het geheel genomen, mag dan ook meer dan positief beoordeeld worden. Met de Sierra turbodiesel kan fors gereden worden, zonder dat het verbruik de spuigaten uitloopt. Gemiddeld noteerden we 1 liter olie op ruim 13 kilometer wat meer dan aanvaardbaar is. De auto is prijstechnisch alleen maar interressanter geworden dan zijn voorganger. De motor le vert betere prestaties, stuurbe krachtiging is standaard en de uitrusting is completer voor slechts een meerprijs van vijfhonderd gulden. Zodoende komt de station wagon CL op f.39.440,Voor f.38.140,= is er echter ook nog zelfde auto in goedkopere C-u gave. De turbodieselreeks van de Sierra begint bij de 3-deurs voc een prijs van f.34.850,= en dat mag uiterst concurrerend ge noemd worden. Misschien dat we nog voor de jaarwisseling de ka talysator versies van de Ford die selmotoren mogen verwachten. Als het aan de Nederlandse im porteur ligt worden nog dit jaar alle 1.8 diesels met dit apparaat uitgevoerd. De bedoeling van de Amerikaan se gids is, dat de klant, voor hij naar de dealer gaat, even de tijd neemt om de modellen die men in gedachten heeft, onderling te ver gelijken en te bekijken. Er wordt in de gids een voorbeeld gegeven van twee auto's uit de $13.000 klasse, waarvan één over vijf jaar $6.000 meer kost in gebruik.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17