LOOPT VOOROP BIJ ELEKTRISCHE AANDRIJVING SUZUKI VX 800 7£7/ NIEUWE, KLASSIEK GEVORMDE 2 MILJOEN KEER ABS VAN MERCEDES 6.75 6.95 8.45 Ipo Onbetaalbaar? Oplage92.245 ex. ga» pag. 7 pag. 3 pag. 3 o.a. Bijlage van: De TilburgseKoerier 1 Car Historie Systeem vermoedelijk volgend jaar effectiel NVWB tegen aantasting Rijkswegen- fonds Deze week in de Automaat AutotestFord Sierra 1.8 turbo diesel stationwagon Amerikaanse waardering voor Volvo Rij-impressie: Seat Terra diesel 9,30% 445 ^§5 795 BELGIË 2R-1! te/dutoaat I ERZEKERING. t VW-CONCERN ito in de regel bestuurd? Rijervaring iet- I 18.00 uur. Ier Tony Vos J8 16 Donderdag 19 april 1990 Jaargang 2 Nummer 16 iverzekering en een iteraard worden al- toepassing is). IIIWIUIIIIIIW jroei en (Bron: l-armbier blikje ars EN iplas .vjwK Cótes du mtonnais :au Queyret ’88 (dag, maand, jaar) ineengesloten schadevrij: jaar. aimkorting: inkorting teruggevallen als Ja QNee* werking komïg \l heeft recht op I endenverzeke- I inzenden van I "PUchtingaan. I -ZJ. 19 april 1990 - pagina 14 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 JfK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Flein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur raumilch 88 Het Volkswagen concern heeft twee concepten ontwikkeld volgens het zogenaamde hybride-principe, waarbij een verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een electrische aandrijving. Zo worden de voordelen van de traditionele motor (grote actieradius, goede rij-eigenschappen) gekoppeld aan die van de electrische aandrijving, zijnde een lage geluids- en uitlaatgasemissie. Auto's die alleen een electrische aandrijving hebben lijken alleen geschikt om als tweede auto te worden ingezet. De hybride auto is echter veel flexibeler en net zo universeel inzetbaar als de auto met alleen een verbrandingsmotor. q.b.a. rijnwijn tTIN! rosso liment en win een isch kado r medium- extra-dry/ nanzanilla net gratis gerookte mandelen :au Coutinel ’87 Man Vrouw* neer loopt de polis af? mogen dat niet volledig Ja DNee* irmatie aan over ‘roteq-Caravan. 1 autoverzekering? Klassieke lijnen zijn bij motorfiet- i weer helemaal in. Misschien iet wel omdat er enige roman tiek vanaf straalt. Onlangs werd de nieuwe Suzuki VX 800 gepre- - senteerd. Een schitterende toer- r worden terug- fiets met een fraaie uitstraling en iddeld 6,3 naar de meest moderne technologie. De M~' .nu. nieuweling is afgeleid van de In truder 750, een chopper. De motor heeft en krachtbron van 805 cc verdeeld over twee cylinders die in V-vorm staan opgesteld. De koeling geschiedt met vloeistof. Natuurlijk beschikt iedere cylin ders over 4 kleppen. Daarnaast is de VX 800 voorzien van een soe- Er loopt al een proef met het Car Historie Systeem in Eindhoven, waaruit erva ringsfeiten naar voren zijn gekomen. Hieruit blijkt dat het technisch niet moeilijk is om zo'n registratiesysteem van de grond te krijgen. Wel moet het representatief zijn, dat wil zeggen dat min stens 60 tot 70% van de ge bruikte auto's erin wordt opgenomen. Hoewel nog niet alle problemen zijn op gelost, er zijn bijvoorbeeld nog vragen over de finan ciering, ligt het in de ver wachting dat het Car Histo rie Systeem volgend jaar in werking kan treden. (Bron: Rai) Hoog rendement Als je rondloopt op beurzen waar klassieke auto's wor den verkocht of tijdens eve nementen van bepaalde clubs, dan hoor je vaak van buitenstaanders de vraag wat een oude auto waard is. Natuurlijk zijn er een aantal mensen op de wereld die oude auto's als een investe ring zien. Veelal zal met deze exemplaren dan ook niet worden gereden. Als je de laatste jaargangen van ver schillende binnen- en buiten landse oldtimerbladen door wandelt, valt het op dat er behoorlijk veel aandacht is besteed aan het steeds duur der worden van historische vervoermiddelen. Alles wat een beetje exclusief is, is me een onbetaalbaar voor de gewone man. Een beetje leu ke cabriolet koop je al nau welijks onder de twintigdui zend gulden. En wat te den ken van al het grote Engelse geweld als Austin Healeys, Aston Martins, Jensens en noem maar op. Maar ook al kost een dergelijk auto tussen de f.60.000,= en een ton, dan nog is het gevaarlijk zo'n wa gen als een investering te zien. Je zult het dan toch echt moeten zoeken in exempla ren waar er slechts één of en kele van gemaakt zijn. Gelukkig blijft er toch vol doende over voor de brave huisvader die graag een oude auto heeft om aan te sleutelen en in het weekend mee op pad te gaan. Ik denk dan voornamelijk aan nor male gebruiksauto's uit de jaren vijftig en zestig. Een Ke ver, 2CV, Dauphine en Pan hard zijn over het algemeen zeer betaalbaar. Ondanks het vaak ontbreken van forse motoren en bloedstollende prestaties, biedt een derge lijk oud 'gebruiksvoorwerp' leuke ontspanning en in spanning. En let nou niet op de prijzen die klassieker waard zouden zijn. Er is een duidelijk ver schil tussen de taxatiewaar de voor de verzekering en de werkelijke verkoopwaarde. Een auto is precies waard, wat de ander er voor wil ge ven... Onlangs werd bij Mercedes-Benz het tweemiljoenste Anti-Blokkeer- Systeem in een personenauto ge bouwd. Een bewijs dat Mercedes- Benz rijders zeer veel waarde hechten aan veilig autorijden. Al leen met het ABS is de auto ook tij dens remmen vollledig bestuur baar en kunnen obstakels worden ontweken. Bovendien biedt het ABS de korst mogelijke remweg, ook op een glad wegdek. ABS biedt grote veiligheidsmar ges. Het systeem controleert zich zelf permanent, tijdens het wegrij- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek pel schakelende vijfversnellings- bak en en onderhoudsvrije car dan. De brandstoftoevoer wordt geregeld door een micro-compu ter gestuurd, digitaal injectiesys- teem, dat zorgt voor een soepele loop tot in de hoogste toerenregio- nen. ANWB, Bovag en RAI heb ben gezamenlijk een sys teem ontwikkeld waarin de kilometerstanden van auto's kunnen worden vastgelegd, het zogenaamde Car Histo rie Systeem. De gegevens kunnen bij ieder bezoek van een auto aan de garage in het systeem worden opge slagen. De bedoeling is dat de gegevens worden bijge houden door het RAI Data centrum. Indien de juiste ki lometerstand van een auto vastligt en kan worden op gevraagd, is het niet meer mogelijk met een kilometer teller te knoeien zoals hier en daar in de handel in ge bruikte auto's wel voorkomt. ductiemotor die op de as tussen de verbrandingsmotor en versnel lingsbak is aangebracht. Vrijwel zonder geluid en volledig schoon kunnen deze auto's met 50 tot 60 km/u door woongebieden rijden. Afhankelijk van het gebruik kan op deze manier 20 tot 40 km wor den afgelegd. De Audi drijft met zijn verbran dingsmotor de voorwielen aan, terwijl de electromotor de gemon teerde Quattro achteras kan aan drijven. Modificaties De Golf-hybride wordt volledig door het gaspedaal gestuurd. Vraagt de bestuurder om een groot vermogen, dan schakelt de verbrandingsmotor in. Wordt om sen minder vermogen gevraagd, dan is h« wordt automatisch de aandrijving van de electromotor ingescha keld. Zo doende kan het verbruik van de dieselmotor gebracht van gemic 2,4 liter per 100 km. Natuurlijk wordt ook de uitlaatgasuitstoot aanmerkelijk verminderd. Als de energie voor de electromotor niet uit fossiele brandstoffen, maar bij voorbeeld uit zonne- energie wordt gewonnen, kan de hybride auto bovendien een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van het CO2 probleem. De vraag is natuurlijk in hoevere dergelijke oplossingen werkelijk in productie zullen gaan. De Audi Duo heeft een goede kans van sla gen als in verkeersgebieden al leen electrisch aangedreven auto's worden toegelaten. Door het geringe aantal modificaties van de standaard auto, is makke lijk een serieproductie te realise ren. De Golf-hybride krijgt grotere kansen als in de toekomst in grote mate beperkingen worden opge legd aan de verbranding van aardolie-produkten. Een voordeel is dat de hybride auto niet op vier- wielaandrijving is aangewezen. De Audi Duo werd eind vorig jaar gepresenteerd, terwijl de Golf hy bride vanaf begin 1991 voor een meerjarig onderzoek in Zurich zal worden ingezet. "Onttrekken van gelden uit het Rijkswegenfonds, opge bracht via de opcenten op de motorrijtuigenbelasting en bedoeld voor aanleg, re constructie en onderhoud van rijkswegen, moet wor den afgewezen. Een goede infrastructuur is van belang voor de gewenste economi sche groei in ons land en dus een algemeen belang". Dit schrijft algemeen secre taris drs. H. Praktiek in het jaarverslag van de Neder landse Vereniging van We genbouwers. De heer Prak tiek verwijst naar de voor oorlogse geschiedenis van wegenfondsen. Die zijn uit eindelijk verdwenen. "Het zou voor Nederland-distri- butieland een slechte zaak zijn als dit weer zou gebeu ren Het is zeker, aldus de heer Praktiek, dat in elk ge val de komende jaren er nog een groeiende vraag naar verkeersvoorzieningen - lees wegcapaciteit - zal zijn. Daar niet adequaat op inspelen zal negatief uitpak ken voor Nederland-distri- butieland en derhalve voor de economische gi werkgelegenheid. Rai) Natuurlijk voldoet de nieuwe VX 800 aan alle eisèn die een toerrij der aan zijn fiets stelt. Het comfort en de wegligging zijn optimaal. De nieuwe VX 800 is leverbaar in de kleuren maroon, blauw of zwart. Het prijskaartje vermeldt een bedrag van f.13.999, Zowel de Audi Duo als de Golf-hy- electromotor. Bij de Audi is dat bride hebben een verbrandings- een 9 kW seriemotor, die direct, motor. In rustige woonkernen of zonder overbrenging met het ach- stadscentra kan worden overge- teras-differentieel is verbonden, schakeld op de milieuvriendelijke De Golf beschikt over een 6 kW in- itre Deux os du Notaire ’86 Cótes de I I Vt) Bourg den vanuit stilstand wordt het complete systeem geïnspecteerd. De voortdurend beschikbare ge gevens worden continu op hun be trouwbaarheid gecontroleerd. Zo vergelijkt het systeem alle inge brachte gegevens met de uit de realiteit bekende normwaarden. Uiteraard is met alle mogelijke si tuaties in de dagelijks praktijk re kening gehouden. Het ABS wordt tegenwoordig, in verband met de grote vraag, voor de meeste Mercedes-Benz perso nenauto's standaard geleverd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 15