LOOPT VOOROP BIJ
ELEKTRISCHE
AANDRIJVING
SUZUKI VX 800
7£7/
NIEUWE, KLASSIEK
GEVORMDE
2 MILJOEN KEER
ABS VAN
MERCEDES
6.75
6.95
8.45
Ipo
Onbetaalbaar?
Oplage92.245 ex.
ga»
pag. 7
pag. 3
pag. 3
o.a.
Bijlage van: De TilburgseKoerier
1
Car Historie
Systeem
vermoedelijk
volgend jaar
effectiel
NVWB tegen
aantasting
Rijkswegen-
fonds
Deze week
in de
Automaat
AutotestFord Sierra
1.8 turbo diesel
stationwagon
Amerikaanse
waardering voor
Volvo
Rij-impressie:
Seat Terra diesel
9,30%
445
^§5
795
BELGIË
2R-1!
te/dutoaat
I
ERZEKERING.
t
VW-CONCERN
ito in de regel bestuurd?
Rijervaring
iet-
I
18.00 uur.
Ier
Tony Vos
J8
16
Donderdag 19 april 1990
Jaargang 2
Nummer 16
iverzekering en een
iteraard worden al-
toepassing is).
IIIWIUIIIIIIW
jroei en
(Bron:
l-armbier
blikje
ars
EN
iplas
.vjwK
Cótes du
mtonnais
:au Queyret ’88
(dag, maand, jaar)
ineengesloten schadevrij:
jaar.
aimkorting:
inkorting teruggevallen als
Ja QNee*
werking komïg \l
heeft recht op I
endenverzeke- I
inzenden van I
"PUchtingaan. I
-ZJ.
19 april 1990 - pagina 14
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 JfK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Flein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
raumilch 88
Het Volkswagen concern heeft twee concepten ontwikkeld volgens
het zogenaamde hybride-principe, waarbij een verbrandingsmotor
wordt gecombineerd met een electrische aandrijving. Zo worden
de voordelen van de traditionele motor (grote actieradius, goede
rij-eigenschappen) gekoppeld aan die van de electrische
aandrijving, zijnde een lage geluids- en uitlaatgasemissie.
Auto's die alleen een electrische aandrijving hebben lijken alleen
geschikt om als tweede auto te worden ingezet. De hybride auto is
echter veel flexibeler en net zo universeel inzetbaar als de auto met
alleen een verbrandingsmotor.
q.b.a.
rijnwijn
tTIN!
rosso
liment en
win een
isch kado
r medium-
extra-dry/
nanzanilla
net gratis
gerookte
mandelen
:au Coutinel ’87
Man Vrouw*
neer loopt de polis af?
mogen dat niet volledig
Ja DNee*
irmatie aan over
‘roteq-Caravan. 1
autoverzekering?
Klassieke lijnen zijn bij motorfiet-
i weer helemaal in. Misschien
iet wel omdat er enige roman
tiek vanaf straalt. Onlangs werd
de nieuwe Suzuki VX 800 gepre-
- senteerd. Een schitterende toer-
r worden terug- fiets met een fraaie uitstraling en
iddeld 6,3 naar de meest moderne technologie. De
M~' .nu. nieuweling is afgeleid van de In
truder 750, een chopper. De motor
heeft en krachtbron van 805 cc
verdeeld over twee cylinders die
in V-vorm staan opgesteld. De
koeling geschiedt met vloeistof.
Natuurlijk beschikt iedere cylin
ders over 4 kleppen. Daarnaast is
de VX 800 voorzien van een soe-
Er loopt al een proef met het
Car Historie Systeem in
Eindhoven, waaruit erva
ringsfeiten naar voren zijn
gekomen. Hieruit blijkt dat
het technisch niet moeilijk is
om zo'n registratiesysteem
van de grond te krijgen.
Wel moet het representatief
zijn, dat wil zeggen dat min
stens 60 tot 70% van de ge
bruikte auto's erin wordt
opgenomen. Hoewel nog
niet alle problemen zijn op
gelost, er zijn bijvoorbeeld
nog vragen over de finan
ciering, ligt het in de ver
wachting dat het Car Histo
rie Systeem volgend jaar in
werking kan treden. (Bron:
Rai)
Hoog
rendement
Als je rondloopt op beurzen
waar klassieke auto's wor
den verkocht of tijdens eve
nementen van bepaalde
clubs, dan hoor je vaak van
buitenstaanders de vraag
wat een oude auto waard is.
Natuurlijk zijn er een aantal
mensen op de wereld die
oude auto's als een investe
ring zien. Veelal zal met deze
exemplaren dan ook niet
worden gereden. Als je de
laatste jaargangen van ver
schillende binnen- en buiten
landse oldtimerbladen door
wandelt, valt het op dat er
behoorlijk veel aandacht is
besteed aan het steeds duur
der worden van historische
vervoermiddelen. Alles wat
een beetje exclusief is, is me
een onbetaalbaar voor de
gewone man. Een beetje leu
ke cabriolet koop je al nau
welijks onder de twintigdui
zend gulden. En wat te den
ken van al het grote Engelse
geweld als Austin Healeys,
Aston Martins, Jensens en
noem maar op. Maar ook al
kost een dergelijk auto tussen
de f.60.000,= en een ton, dan
nog is het gevaarlijk zo'n wa
gen als een investering te
zien. Je zult het dan toch echt
moeten zoeken in exempla
ren waar er slechts één of en
kele van gemaakt zijn.
Gelukkig blijft er toch vol
doende over voor de brave
huisvader die graag een
oude auto heeft om aan te
sleutelen en in het weekend
mee op pad te gaan. Ik denk
dan voornamelijk aan nor
male gebruiksauto's uit de
jaren vijftig en zestig. Een Ke
ver, 2CV, Dauphine en Pan
hard zijn over het algemeen
zeer betaalbaar. Ondanks
het vaak ontbreken van forse
motoren en bloedstollende
prestaties, biedt een derge
lijk oud 'gebruiksvoorwerp'
leuke ontspanning en in
spanning.
En let nou niet op de prijzen
die klassieker waard zouden
zijn. Er is een duidelijk ver
schil tussen de taxatiewaar
de voor de verzekering en de
werkelijke verkoopwaarde.
Een auto is precies waard,
wat de ander er voor wil ge
ven...
Onlangs werd bij Mercedes-Benz
het tweemiljoenste Anti-Blokkeer-
Systeem in een personenauto ge
bouwd. Een bewijs dat Mercedes-
Benz rijders zeer veel waarde
hechten aan veilig autorijden. Al
leen met het ABS is de auto ook tij
dens remmen vollledig bestuur
baar en kunnen obstakels worden
ontweken. Bovendien biedt het
ABS de korst mogelijke remweg,
ook op een glad wegdek.
ABS biedt grote veiligheidsmar
ges. Het systeem controleert zich
zelf permanent, tijdens het wegrij-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
pel schakelende vijfversnellings-
bak en en onderhoudsvrije car
dan. De brandstoftoevoer wordt
geregeld door een micro-compu
ter gestuurd, digitaal injectiesys-
teem, dat zorgt voor een soepele
loop tot in de hoogste toerenregio-
nen.
ANWB, Bovag en RAI heb
ben gezamenlijk een sys
teem ontwikkeld waarin de
kilometerstanden van auto's
kunnen worden vastgelegd,
het zogenaamde Car Histo
rie Systeem. De gegevens
kunnen bij ieder bezoek van
een auto aan de garage in
het systeem worden opge
slagen. De bedoeling is dat
de gegevens worden bijge
houden door het RAI Data
centrum. Indien de juiste ki
lometerstand van een auto
vastligt en kan worden op
gevraagd, is het niet meer
mogelijk met een kilometer
teller te knoeien zoals hier
en daar in de handel in ge
bruikte auto's wel voorkomt.
ductiemotor die op de as tussen
de verbrandingsmotor en versnel
lingsbak is aangebracht. Vrijwel
zonder geluid en volledig schoon
kunnen deze auto's met 50 tot 60
km/u door woongebieden rijden.
Afhankelijk van het gebruik kan
op deze manier 20 tot 40 km wor
den afgelegd.
De Audi drijft met zijn verbran
dingsmotor de voorwielen aan,
terwijl de electromotor de gemon
teerde Quattro achteras kan aan
drijven.
Modificaties
De Golf-hybride wordt volledig
door het gaspedaal gestuurd.
Vraagt de bestuurder om een
groot vermogen, dan schakelt de
verbrandingsmotor in. Wordt om sen
minder vermogen gevraagd, dan is h«
wordt automatisch de aandrijving
van de electromotor ingescha
keld. Zo doende kan het verbruik
van de dieselmotor
gebracht van gemic
2,4 liter per 100 km. Natuurlijk
wordt ook de uitlaatgasuitstoot
aanmerkelijk verminderd. Als de
energie voor de electromotor niet
uit fossiele brandstoffen, maar bij
voorbeeld uit zonne- energie
wordt gewonnen, kan de hybride
auto bovendien een belangrijke
bijdrage leveren aan de oplossing
van het CO2 probleem.
De vraag is natuurlijk in hoevere
dergelijke oplossingen werkelijk
in productie zullen gaan. De Audi
Duo heeft een goede kans van sla
gen als in verkeersgebieden al
leen electrisch aangedreven
auto's worden toegelaten. Door
het geringe aantal modificaties
van de standaard auto, is makke
lijk een serieproductie te realise
ren. De Golf-hybride krijgt grotere
kansen als in de toekomst in grote
mate beperkingen worden opge
legd aan de verbranding van
aardolie-produkten. Een voordeel
is dat de hybride auto niet op vier-
wielaandrijving is aangewezen.
De Audi Duo werd eind vorig jaar
gepresenteerd, terwijl de Golf hy
bride vanaf begin 1991 voor een
meerjarig onderzoek in Zurich zal
worden ingezet.
"Onttrekken van gelden uit
het Rijkswegenfonds, opge
bracht via de opcenten op
de motorrijtuigenbelasting
en bedoeld voor aanleg, re
constructie en onderhoud
van rijkswegen, moet wor
den afgewezen. Een goede
infrastructuur is van belang
voor de gewenste economi
sche groei in ons land en
dus een algemeen belang".
Dit schrijft algemeen secre
taris drs. H. Praktiek in het
jaarverslag van de Neder
landse Vereniging van We
genbouwers. De heer Prak
tiek verwijst naar de voor
oorlogse geschiedenis van
wegenfondsen. Die zijn uit
eindelijk verdwenen. "Het
zou voor Nederland-distri-
butieland een slechte zaak
zijn als dit weer zou gebeu
ren Het is zeker, aldus de
heer Praktiek, dat in elk ge
val de komende jaren er
nog een groeiende vraag
naar verkeersvoorzieningen
- lees wegcapaciteit - zal
zijn. Daar niet adequaat op
inspelen zal negatief uitpak
ken voor Nederland-distri-
butieland en derhalve voor
de economische gi
werkgelegenheid.
Rai)
Natuurlijk voldoet de nieuwe VX
800 aan alle eisèn die een toerrij
der aan zijn fiets stelt. Het comfort
en de wegligging zijn optimaal.
De nieuwe VX 800 is leverbaar in
de kleuren maroon, blauw of
zwart. Het prijskaartje vermeldt
een bedrag van f.13.999,
Zowel de Audi Duo als de Golf-hy- electromotor. Bij de Audi is dat
bride hebben een verbrandings- een 9 kW seriemotor, die direct,
motor. In rustige woonkernen of zonder overbrenging met het ach-
stadscentra kan worden overge- teras-differentieel is verbonden,
schakeld op de milieuvriendelijke De Golf beschikt over een 6 kW in-
itre Deux
os du Notaire ’86
Cótes de I I Vt)
Bourg
den vanuit stilstand wordt het
complete systeem geïnspecteerd.
De voortdurend beschikbare ge
gevens worden continu op hun be
trouwbaarheid gecontroleerd. Zo
vergelijkt het systeem alle inge
brachte gegevens met de uit de
realiteit bekende normwaarden.
Uiteraard is met alle mogelijke si
tuaties in de dagelijks praktijk re
kening gehouden.
Het ABS wordt tegenwoordig, in
verband met de grote vraag, voor
de meeste Mercedes-Benz perso
nenauto's standaard geleverd.