tTE ID! EK ADES ERSbv 3 ÏNTRUM iEOPEND HLWAGEN. - - april 1990-pagina 10 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 april 1990 - pagina 11 om IEDRIJF ROUWEN WAARD! Beijing ?r een Chevrolet leep Daihatsu Lada 0-17 UUR iaal voor .inderen: n met alle hi-modellen: TSUBISHI MOTORS 1982 1987 1987 1983 1982 1984 1985 .1982 1987 1984 1987 1985 1984 1987 1980 1987 1985 wordt or de s van iter V6 iet int Tilburg 0067 7ABRI R RH.B. T TH.B, flC4 iaal U: e’s rs is ikleppen 4 t/m zaterdag 29 april. len 1242-82984 met terreinkwaliteiten en een wagen met goede on-road eigenschappen. Hij heeft hierdoor eigenlijk alleen concurrentie te vrezen van de Suzuki Vitara. geïntroduceerd. Deze auto moet gezien wordt als een tegenhanger van de Feroza en Vitara, tenminste door Amerikaanse ogen gezien. De auto is echter groter een heeft veel grotere motoren. Binnen afzienbare tijd gaat dit model ook in Engeland in productie, waarna we hem op de meeste Europese markten mogen verwachten. benzinemotor. Ook de Jeep Wrangler is er in verschillende uitgaves waarbij voor een softtop of een kunststof hardtop kan worden gekozen. Bovendien is er de mogelijkheid van een basismodel, de leuk aangeklede Sahara en de luxueuze Laredo. Vooral op grijs kenteken is de Jeep Wrangler een uiterst betaalbare, leuke auto. Vierwielaangedreven terreinauto's zijn uit pure functionaliteit geboren. De jeep werd in de Tweede Wereldoorlog ontworpen en diende onherbergzame gebieden te overwinnen. Bovendien werden deze auto's in 1945 een symbool voor vrijheid. Eigenlijk is dat imago nog steeds niet verdwenen. Rijden met een terreinauto geeft mensen een bevrijdend gevoel, een gevoel dicht bij de natuur te staan en zich niet aan de verharde te hoeven houden. Terreinauto's zijn vandaag de dag echter veel meer dan de puur functionele vervoermiddelen van weleer. Je koopt met een 4x4 een zekere status. De auto bieden door hun hoge bouw een flinke binnen- en laadruimte, bij een relatief compact grondoppervlak. Ideaal zodoende ook voor onze o vervolle steden. Wat is er op het gebied van terreinauto's op dit moment te koop. natuurlijk in een reeks uitvoeringen op grijs kenteken. vierwielaangedreven personenauto's dus afvallen. Tot slot speelt ook het uiterlijk een rol. Een terreinauto is over het algemeen robuust, ja zelfs een beetje vierkant van bouw. Niet zelden zal een terreinauto nog zijn opgebouwd uit een los chassis en aparte carrosserie. Als we het over betaalbare terreinauto's hebben, komen we ondermeer bij Lada terecht die als sinds 1976 de Niva in zijn programma heeft. De auto wordt aangedreven door een 1.6 liter krachtbron, die in het verleden natuurlijk bij Fiat is weggehaald. Met een lengte van 3,72 meter is de Niva zeer compact. Lada heeft bij dit model gekozen voor permanente aandrijving van alle vier de wielen. In principe is alleen een gesloten koets leverbaar. Blazer en Broncho plaatsen. De huidige compacte auto behoort tot de moderne generatie. De auto is er met een 2.1 liter Renault turbodieselmotor of een eigen 4 liter krachtbron met 6 cylinders. Wat carrosserie betreft is er een drie- en vijfdeurs Cherokee. Vooral de Limited-uitgave met ondermeer standaard lederen bekleding is een regelrechte concurrent voor bijvoorbeeld de Range Rover die voor meer geld een lagere uitrusting biedt, maar de Jeep wat betreft standing weer overtroefd. We moeten eigenlijk eerst even goed afbakenen wat we onder terreinauto's verstaan. Een belangrijk element is hierbij de vierwielaandrijving, of deze nu inschakelbaar of permanent is. Tevens moet de terreinauto een behoorlijke grondspeling hebben, waardoor alle uuu motoren. De srsie van de sr is voorzien srsonenauto den worden jedreven. functioneert stroef en alle bedieningen gaan erg zwaar. Sinds het moment dat de export naar Europa op gang is gekomen, hebben de Chinezen de auto echter op belangrijke punten "gemoderniseerd". De Beijing 212, die als bijnaam Peking Jeep heeft gekregen, heeft als groot voordeel zijn lage prijs. Het is daarom een 4x4 die zeer geschikt is voor de doe het zelver die niet al te veel geld kan stoppen in zijn hobby. Het is zonder meer een degelijk apparaat met dik plaatwerk, maar echter zonder moderne rij- kwaliteiten. De eerste Japanner die we in het rijtje tegenkomen is Daihatsu die maar liefst twee terreinauto's in zijn programma heeft. De in 1984 geïntroduceerde Rocky is de directe opvolger van de Taft. De auto is relatief compact maar levert vanwege zijn forse motoren zeer goede prestaties. De 91 pk leverende Turbodiesel kan zelfs een last van 3500 kg voortsleuren. Maar ook de ongeblazen diesel en de 2 liter benzinemotor staan hun mannetje. De Daihatsu Rocky is er in vele uitgaven met softtop, hardtop met of zonder verhoogd dak en ruime keuze aan mok nieuwste versi G-serie echtei van een dosis per luxe. De vier wiek permanent aange Uiterlijk onderscheid deze auto zich op details van zijn "inschakelbare" broertjes. Dat onderscheid zien we ook duidelijk de prijslijst. Voor de Nederlandse markt zijn zeer interessante versies op grijs kenteken leverbaar, die de pijn wat prijs betreft doe zakken. aankoopprijs zijn pick-ups bij terreinrijders zeer populair. Daar komt nog bij dat dit type auto vaak een uiterst gunstige gewichtsverdeling op een zware md nét wat verder te Veel meer succes heeft Jeep in Europa op het ogenblik met de Cherokee. Het vorige model Cherokee kunnen we ook rustig in het rijtje van de het gebruik op de verharde weg. Immers 95% van de tijd wordt onze 4x4 buiten het terrein gebruikt. De Feroza is een meer dan uitstekend compromis tussen een auto Onder de naam Beijing 212 wordt door Globe een jeep in de meest pure vorm geimporteerd. Deze auto wordt al sinds 1959 vrijwel onveranderd in China gebouwd. Verheen werd in dezelfde fabriek een replica van de Amerikaanse Willys- Jeep gemaakt. Het is daarom niet verwonderlijk dat we in de huidige Beijing 212 nog een aantal kenmerken van de oer-jeep herkennen. Ook de 2.5 liter motor lijkt zo te zijn overgenomen. Dat de auto sinds 1959 nauwelijks aangepast werd, heeft natuurlijk zijn weerslag op de rijkwaliteiten. De handgeschakelde driebak Mercedes Mercedes kent al weer ruim 10 jaar zijn G-serie. Een auto met inschakelbare vierwielaandrijving. Een auto bovendien waarin de ontwerpers het typische robuuste karakter van een terreinauto hebben weten te paren met typische Mercedes-kenmerken. Het programma van de G-serie is groot met verschillende wielbases, gesloten en dichte carrosserien en softtop- versies. Daarnaast is er een Als je over terreinauto's praat, praat je op Jeep. Dit merk heeft immers de oer- jeep voortgebracht, al is het ontwerp via verschillende ondernemingen inmiddels voor een deel bij Chrysler terecht gekomen. De Wrangler laat nog duidelijk de lijnen van zijn allereerste voorganger zien. Natuurlijk is hij technisch nauwelijks meer vergelijkbaar. De auto heeft een modernere ophanging en aan de huidige eisen beantwoordende motoren. In ons land is dat een 2,5 liter Amerika is naast Japan een grote producent van terreinwagen, geen wonder daar de voorvader van alle 4x4's uit dit land komt. De terreinauto is in de Verenigde Staten ook voor het eerst opgewaardeerd. De prima terreinkwaliteiten werden door de bewoners van het uitgestrekte land zeei gewaardeerd, maar ze misten de luxe en het comfort die ze van hun personenauto gewend waren. Als een soort van compromis werd vervolgens door verschillende merken een luxe terreinauto op de markt gebracht. Echt veel zijn er in ons land nooit geleverd, maar de Ford Broncho, Chevrolet Blazer en Dodge Ramcharger bestaan nog steeds. De meeste van deze auto's kennen zelfs twee lijnen. De oude modellen hebben forse afmetingen, terwijl de nieuwe serie duidelijk compacter van vorm is. Zo kent Chevrolet de Blazer S met een lengte 4,32 meter en een 4,3 lite motor van 162 pk, maar ook de full-size Blazer die 4,70 meter lang is en door een 5,7 liter V8 van 213 pk v voortbewogen. Dooi gunstige Dollar-koers is de belangstelling voor deze auto's weer aan het toenemen, zodat ze mondjes maat weer over de grens komen. heeft om oj ondergron. komen. Isuzu laat het echter niet bij deze twee. Op de Amerikaanse markt werd enige tijd terug de Amigo Isuzu Als onderdeel van General Motors is het Japanse merk Isuzu in Nederland eigenlijk alleen maar bekend vanwege zijn terrein- en bestelauto's. De Trooper is al sinds 1985 op de markt en heeft sindsdien weinig ingrijpende uiterlijke wijzigingen ondergaan. De auto is er met twee wielbasis. De korte versie heeft een softtop of is tegen meerprijs met een stalen dak verkrijgbaar. De lange variant heeft altijd een stalen dak, maar kan naar keuze met twee of vier deuren geleverd worden. Ook op he motorisch vlak heeft de klan een keuze te maken. Een 2.6 liter 4 cylinder benzinemotor of de nieuwe 2.8 liter direct ingespoten turbodiesel met intercooler zorgen voor zeer behoorlijk prestaties in en buiten het terrein. Daarnaast heeft Isuzu de Campo, een leuke pick-up die ook als vierwielaandrijver te koop is. Door de vaak gunstige ISOisterwijk «n goede gebruikte auto. urrerende prijzen 1DI 1983-1988 .1986 1985 1984 1983 1985 1985 1983 1984 .-.1985 1986 1983 1985 1985 1982 1980 1980 1984 De Feroza is het kleinere broertje van de Rocky. De familie-gelijkenis is direct duidelijk. Ook de Feroza heeft een stoere vierkante koets en ziet er zodoende als een echte terreinganger uit. De auto wordt alleen met een benzinemotor geleverd met 1.6 liter inhoud al of niet met injectie. Ook de Feroza kennen we in een veelheid van uitvoeringen met een verwijderbare softtop, een hardtop of een metalen dak. De Feroza is een voorbeeld van een nieuwe generatie terreinauto's die in eerste instantie gemaakt zijn voor -^4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 43