tTE
ID!
EK
ADES
ERSbv
3
ÏNTRUM
iEOPEND
HLWAGEN.
-
-
april 1990-pagina 10
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 april 1990 - pagina 11
om
IEDRIJF
ROUWEN WAARD!
Beijing
?r een
Chevrolet
leep
Daihatsu
Lada
0-17 UUR
iaal voor
.inderen:
n met alle
hi-modellen:
TSUBISHI
MOTORS
1982
1987
1987
1983
1982
1984
1985
.1982
1987
1984
1987
1985
1984
1987
1980
1987
1985
wordt
or de
s van
iter V6
iet
int
Tilburg
0067
7ABRI
R
RH.B.
T
TH.B,
flC4
iaal
U:
e’s
rs
is
ikleppen
4 t/m zaterdag 29 april.
len
1242-82984
met terreinkwaliteiten en een
wagen met goede on-road
eigenschappen. Hij heeft
hierdoor eigenlijk alleen
concurrentie te vrezen van de
Suzuki Vitara.
geïntroduceerd. Deze auto
moet gezien wordt als een
tegenhanger van de Feroza
en Vitara, tenminste door
Amerikaanse ogen gezien.
De auto is echter groter een
heeft veel grotere motoren.
Binnen afzienbare tijd gaat
dit model ook in Engeland in
productie, waarna we hem
op de meeste Europese
markten mogen verwachten.
benzinemotor. Ook de Jeep
Wrangler is er in
verschillende uitgaves
waarbij voor een softtop of
een kunststof hardtop kan
worden gekozen. Bovendien
is er de mogelijkheid van een
basismodel, de leuk
aangeklede Sahara en de
luxueuze Laredo. Vooral op
grijs kenteken is de Jeep
Wrangler een uiterst
betaalbare, leuke auto.
Vierwielaangedreven terreinauto's zijn uit pure
functionaliteit geboren. De jeep werd in de
Tweede Wereldoorlog ontworpen en diende
onherbergzame gebieden te overwinnen.
Bovendien werden deze auto's in 1945 een
symbool voor vrijheid. Eigenlijk is dat imago nog
steeds niet verdwenen. Rijden met een terreinauto
geeft mensen een bevrijdend gevoel, een gevoel
dicht bij de natuur te staan en zich niet aan de
verharde te hoeven houden. Terreinauto's zijn
vandaag de dag echter veel meer dan de puur
functionele vervoermiddelen van weleer. Je koopt
met een 4x4 een zekere status. De auto bieden
door hun hoge bouw een flinke binnen- en
laadruimte, bij een relatief compact
grondoppervlak. Ideaal zodoende ook voor onze
o vervolle steden. Wat is er op het gebied van
terreinauto's op dit moment te koop.
natuurlijk in een reeks
uitvoeringen op grijs
kenteken.
vierwielaangedreven
personenauto's dus afvallen.
Tot slot speelt ook het uiterlijk
een rol. Een terreinauto is
over het algemeen robuust,
ja zelfs een beetje vierkant
van bouw. Niet zelden zal
een terreinauto nog zijn
opgebouwd uit een los
chassis en aparte
carrosserie.
Als we het over betaalbare
terreinauto's hebben, komen
we ondermeer bij Lada
terecht die als sinds 1976 de
Niva in zijn programma
heeft. De auto wordt
aangedreven door een 1.6
liter krachtbron, die in het
verleden natuurlijk bij Fiat is
weggehaald. Met een lengte
van 3,72 meter is de Niva
zeer compact. Lada heeft bij
dit model gekozen voor
permanente aandrijving van
alle vier de wielen. In
principe is alleen een
gesloten koets leverbaar.
Blazer en Broncho plaatsen.
De huidige compacte auto
behoort tot de moderne
generatie. De auto is er met
een 2.1 liter Renault
turbodieselmotor of een
eigen 4 liter krachtbron met 6
cylinders. Wat carrosserie
betreft is er een drie- en
vijfdeurs Cherokee. Vooral
de Limited-uitgave met
ondermeer standaard
lederen bekleding is een
regelrechte concurrent voor
bijvoorbeeld de Range Rover
die voor meer geld een
lagere uitrusting biedt, maar
de Jeep wat betreft standing
weer overtroefd.
We moeten eigenlijk eerst
even goed afbakenen wat we
onder terreinauto's verstaan.
Een belangrijk element is
hierbij de
vierwielaandrijving, of deze
nu inschakelbaar of
permanent is. Tevens moet
de terreinauto een
behoorlijke grondspeling
hebben, waardoor alle
uuu motoren. De
srsie van de
sr is voorzien
srsonenauto
den worden
jedreven.
functioneert stroef en alle
bedieningen gaan erg
zwaar.
Sinds het moment dat
de export naar Europa op
gang is gekomen, hebben de
Chinezen de auto echter op
belangrijke punten
"gemoderniseerd". De
Beijing 212, die als bijnaam
Peking Jeep heeft gekregen,
heeft als groot voordeel zijn
lage prijs. Het is daarom een
4x4 die zeer geschikt is voor
de doe het zelver die niet al
te veel geld kan stoppen in
zijn hobby. Het is zonder
meer een degelijk apparaat
met dik plaatwerk, maar
echter zonder moderne rij-
kwaliteiten.
De eerste Japanner die we in
het rijtje tegenkomen is
Daihatsu die maar liefst twee
terreinauto's in zijn
programma heeft. De in 1984
geïntroduceerde Rocky is de
directe opvolger van de Taft.
De auto is relatief compact
maar levert vanwege zijn
forse motoren zeer goede
prestaties. De 91 pk
leverende Turbodiesel kan
zelfs een last van 3500 kg
voortsleuren. Maar ook de
ongeblazen diesel en de 2
liter benzinemotor staan hun
mannetje. De Daihatsu Rocky
is er in vele uitgaven met
softtop, hardtop met of
zonder verhoogd dak en
ruime keuze aan mok
nieuwste versi
G-serie echtei
van een dosis per
luxe. De vier wiek
permanent aange
Uiterlijk onderscheid deze
auto zich op details van zijn
"inschakelbare" broertjes.
Dat onderscheid zien we ook
duidelijk de prijslijst. Voor de
Nederlandse markt zijn zeer
interessante versies op grijs
kenteken leverbaar, die de
pijn wat prijs betreft doe
zakken.
aankoopprijs zijn pick-ups bij
terreinrijders zeer populair.
Daar komt nog bij dat dit
type auto vaak een uiterst
gunstige gewichtsverdeling
op een zware
md nét wat verder te
Veel meer succes heeft Jeep
in Europa op het ogenblik
met de Cherokee. Het vorige
model Cherokee kunnen we
ook rustig in het rijtje van de
het gebruik op de verharde
weg. Immers 95% van de tijd
wordt onze 4x4 buiten het
terrein gebruikt. De Feroza is
een meer dan uitstekend
compromis tussen een auto
Onder de naam Beijing 212
wordt door Globe een jeep in
de meest pure vorm
geimporteerd. Deze auto
wordt al sinds 1959 vrijwel
onveranderd in China
gebouwd. Verheen werd in
dezelfde fabriek een replica
van de Amerikaanse Willys-
Jeep gemaakt. Het is daarom
niet verwonderlijk dat we in
de huidige Beijing 212 nog
een aantal kenmerken van
de oer-jeep herkennen. Ook
de 2.5 liter motor lijkt zo te
zijn overgenomen. Dat de
auto sinds 1959 nauwelijks
aangepast werd, heeft
natuurlijk zijn weerslag op
de rijkwaliteiten. De
handgeschakelde driebak
Mercedes
Mercedes kent al weer ruim
10 jaar zijn G-serie. Een auto
met inschakelbare
vierwielaandrijving. Een
auto bovendien waarin de
ontwerpers het typische
robuuste karakter van een
terreinauto hebben weten te
paren met typische
Mercedes-kenmerken. Het
programma van de G-serie is
groot met verschillende
wielbases, gesloten en dichte
carrosserien en softtop-
versies. Daarnaast is er een
Als je over terreinauto's
praat, praat je op Jeep. Dit
merk heeft immers de oer-
jeep voortgebracht, al is het
ontwerp via verschillende
ondernemingen inmiddels
voor een deel bij Chrysler
terecht gekomen. De
Wrangler laat nog duidelijk
de lijnen van zijn allereerste
voorganger zien. Natuurlijk is
hij technisch nauwelijks meer
vergelijkbaar. De auto heeft
een modernere ophanging
en aan de huidige eisen
beantwoordende motoren. In
ons land is dat een 2,5 liter
Amerika is naast Japan een
grote producent van
terreinwagen, geen wonder
daar de voorvader van alle
4x4's uit dit land komt. De
terreinauto is in de
Verenigde Staten ook voor
het eerst opgewaardeerd. De
prima terreinkwaliteiten
werden door de bewoners
van het uitgestrekte land zeei
gewaardeerd, maar ze
misten de luxe en het comfort
die ze van hun personenauto
gewend waren. Als een soort
van compromis werd
vervolgens door
verschillende merken een
luxe terreinauto op de markt
gebracht. Echt veel zijn er in
ons land nooit geleverd,
maar de Ford Broncho,
Chevrolet Blazer en Dodge
Ramcharger bestaan nog
steeds. De meeste van deze
auto's kennen zelfs twee
lijnen. De oude modellen
hebben forse afmetingen,
terwijl de nieuwe serie
duidelijk compacter van
vorm is. Zo kent Chevrolet de
Blazer S met een lengte
4,32 meter en een 4,3 lite
motor van 162 pk, maar ook
de full-size Blazer die 4,70
meter lang is en door een 5,7
liter V8 van 213 pk v
voortbewogen. Dooi
gunstige Dollar-koers is de
belangstelling voor deze
auto's weer aan het
toenemen, zodat ze mondjes
maat weer over de grens
komen.
heeft om oj
ondergron.
komen.
Isuzu laat het echter niet bij
deze twee. Op de
Amerikaanse markt werd
enige tijd terug de Amigo
Isuzu
Als onderdeel van General
Motors is het Japanse merk
Isuzu in Nederland eigenlijk
alleen maar bekend
vanwege zijn terrein- en
bestelauto's. De Trooper is al
sinds 1985 op de markt en
heeft sindsdien weinig
ingrijpende uiterlijke
wijzigingen ondergaan. De
auto is er met twee wielbasis.
De korte versie heeft een
softtop of is tegen meerprijs
met een stalen dak
verkrijgbaar. De lange
variant heeft altijd een stalen
dak, maar kan naar keuze
met twee of vier deuren
geleverd worden. Ook op he
motorisch vlak heeft de klan
een keuze te maken. Een 2.6
liter 4 cylinder benzinemotor
of de nieuwe 2.8 liter direct
ingespoten turbodiesel met
intercooler zorgen voor zeer
behoorlijk prestaties in en
buiten het terrein. Daarnaast
heeft Isuzu de Campo, een
leuke pick-up die ook als
vierwielaandrijver te koop is.
Door de vaak gunstige
ISOisterwijk
«n goede gebruikte auto.
urrerende prijzen
1DI
1983-1988
.1986
1985
1984
1983
1985
1985
1983
1984
.-.1985
1986
1983
1985
1985
1982
1980
1980
1984
De Feroza is het kleinere
broertje van de Rocky. De
familie-gelijkenis is direct
duidelijk. Ook de Feroza
heeft een stoere vierkante
koets en ziet er zodoende als
een echte terreinganger uit.
De auto wordt alleen met een
benzinemotor geleverd met
1.6 liter inhoud al of niet met
injectie. Ook de Feroza
kennen we in een veelheid
van uitvoeringen met een
verwijderbare softtop, een
hardtop of een metalen dak.
De Feroza is een voorbeeld
van een nieuwe generatie
terreinauto's die in eerste
instantie gemaakt zijn voor
-^4