I
ALFA 33 1.3
If.
Op en top
Italiaans
l]
o
Marijke
Mazda MX-5
bij
Oppermans
HM
EIAfLS.
HOW
J
bij Nissan Denissen
NS
Prijswinnaars
kleurwedstrijd
Lepelaers
yPKT’T
w
r w
■r
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 april 1990 - pagina 3
pril 1990-pagina 2
toe-
05.
Technische gegevens:
i?En
d van 09.00
STUK KAN.
Tilburg
Het zeer geslaagde ontwerp, wat
3-423030.
te met
systeem,
e 3-weg
eunen voor,
treed tapijt,
innenuit
spiegel.
zonder le-
benzine-
ss
'min
i km/u
3 sec.
38 meter, breedte 1,62 meter
De uitrusti
prijs is ronc
t de auto
I se-
30
ran te wijzen. Een lekkere
irlijk het
wijst nog
De
t/m 16 april
iken. En
ene.
fect bij u
I ver vooruit
'ooral
truik. Of het
t royale
Waar denken we aan bij een Italiaanse auto? Een fraai
ontwerp, sportiviteit, beschaafde agressie, een enorme
uitstraling en veel rijplezier. De nieuwe generatie Alfa
33 voldoet hier volledig aan. De auto is hetzelfde en
toch anders. Zeven jaar achtereen is de kleinste telg uit
de Alfa-familie bij de tijd gebleven en mocht zich zelfs
de laatste tijd in een grotere belangstelling verheugen.
De facelift zal deze populariteit alleen maar doen toene
men. Uit het Nederlandse programma kozen we voor
het basismodel, de 1.3. t
mogelijkxi^,^
uiterst nukkic
stookt, deed
opgangkc
hebben 's
de tijd i
Wat tei
nog i
sitie
De prijzen van de nieuwe 33 zijn
ronduit een verrassing. De 1.3
komt wat betreft uitrusting onge
veer overeen met de 1.3 S uit de
oude serie, maar kost minder. Hij
staat bij de dealer voor f.25.190,
De 1.7 i.e. met een completere uit
rusting kost f.30.850,=terwijl de
snelle Boxer 16V in sportieve Qua-
drifoglio Verde uitvoering voor
f.35.190,= staat genoteerd.
De Alfa 33 heeft zijn goede eigen
schappen behouden, maar ziet er
duidelijk aantrekkelijker uit. De
auto blinkt uit op het punt waar
voor hij gemaakt is: rijden! Lekker
sportief, snel en met een fantas
tisch geluid. De uitrusting is com
pleet en de prijs is ronduit scherp.
Helaas laat de auto op een klein
aantal details een steekje vallen.
Maar, niemand is toch perfect!
Tijdens de jubileum show bij
Opel-dealers Lepelaers van enke
le weken geleden werd een kleur-
wedstrijd georganiseerd voor de
kinderen. Veel jongens en meisjes
hebben hun uiterste best gedaan
om de kleurplaat zo artistiek mo-
sS- -v
Het Japanse merk Mazda introdu
ceerde enkele weken geleden de
nieuwe MX-5 op de Europese
markt. Het gaat hier om een com
pacte tweezits roadster, die na-
Merk en type: Alfa 33 1.3
Aantal cylinders: 4, boxer
Cylinderinhoud: 1351 cc
Boring x slag: 80 x 67,2 mm
Vermogen: 86 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 122 Nm bij 4000 tr/i
Prestaties: topsnelheid 176 1
acceleratie 0-100 in 10,3
Afmetingen: lengte 4,08 i
Gewicht: 940 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,7 lier/100 km
bij 120 km/u 7,9 liter/100 km
Prijs: f.25.190,=
voortbewogen door een 1.6 liter Spring aktiemodellen tijdens paasshow
16- kleppenmotor, die van het
maakt met enorm veel rij-plezier. bij Nissan Denissen
kleine spullen in het dashboard
kastje en een open vak eronder.
Helaas zijn op de volledig vlakke
portierpanelen geen bakken ge
monteerd, een kleine moeite lijkt
me.
Over het geheel genomen vertoont
de Alfa 33 enkele kleine zaken die
verbeterd kunnen worden. Maar
als je eenmaal een stuk met hem
gereden hebt, ben je verkocht. De
auto geeft zo'n enorme dosis rij
plezier dat je de kleine onvolko
menheden direct vergeet. Vooral
automobilisten die meer willen
x dan droog zitten van huis naar
spullen worden meegeno- werk en vice versa zullen in de Al-
n de fa 33 een uitstekende auto treffen.
ïfst Verrassing
Het brandstofverbruik is met een
tuurlijk bij voorkeur open gereden
moet worden. Een jongensdroom
die werkelijkheid is geworden.
De basis 1.3 is de Alfa 33 in meest
pure vorm. Zonder spoilers, skirts
en extra lampen oogt deze auto
fantastisch. Natuurlijk vallen de
vernieuwingen direct op. Het
voorfront lijkt veel meer op dat
van de 75, met een in de kleur ge
spoten grille. De koplampen staan
onder een hoek en maken de neus
zodoende langer.
Schoonheid
De forse voorbumper ligt laag bij
de grond, gunstig voor een goede
luchtgeleiding. Let echter op
woonerven op dat de obstakels
niet te snel genomen worden, om
te voorkomen dat je met die fraaie
bumper het plaveisel raakt. Een
beetje storend is eigenlijk dat het
sleepoog voor duidelijk uit de
bumper naar buiten steekt. Dit
had veel beter achter een klepje
weggewerkt kunnén zijn. Overi
gens is dit de enige negatieve op
merking die je over de hele vorm
geving van de nieuwe 33 kunt ma
ken.
De achterkant heeft de moderne
Alfa-look gekregen met de ver
lichting in een smalle balk opge
nomen. Ook de zijpanelen werden
aangepast, een verschil wat je
pas goed ziet als je met de nieuwe
33 naast een voorganger gaat
staan. De rode reflector tussen de
achterlichten in scharniert met de
achterklep omhoog. De tildrempel
blijft echter fors.
Het uiterlijk van de nieuweling
klopt gewoon op alle fronten. Voor
en achterkant zien er uitgebalan
ceerd uit als we de auto en profil
bekijken. De neus is fantasievol,
daar de vorm van het Alfa-em-
bleem in de lijnen van de motor
kap doorloopt. Dat ik in mijn oor
deel over de schoonheid van de
nieuwe 33 niet alleen stond, bleek
tijdens de testritten. Vooral met het
raam iets geopend, hoorde ik
vaak op straathoeken "hé, dat is
de nieuwe Alfa". Leuk dat en auto
van een wat ouder ontwerp met
een face-lift zo opvalt. In ieder ge
val is de Alfa 33 een auto die wat
van zijn bestuurder uitstraalt. Een
fantasievolle verschijning tussen
zijn soms wat 'grijze' concurren
ten.
Knetterend
Het interieur van de 33 is niet zo
veel veranderd. Het sportieve
driespakige stuurwiel is uiteraard
standaard in hoogte verstelbaar.
Het compacte dashboard her-
wielcovers, sportieve "spring" stri
ping, spatlappen, lichtwaarschu-
wingszoemer en een verfrissend
zonnedak. Voor deze Nissan
Spring modellen hoeft de consu
ment slechts f.500, meer te beta
len, terwijl de waarde van deze
extra's zo'n f.1.100,= bedraagd.
Uiteraard zijn ook deze Nissan
modellen voorzien van 3 jaar en/
of 100.000 km fabrieksgarantie
wat u vele jaren rijgenot garan-
deerd. Garage Denissen is geves
tigd aan de Burg. Jansenstraat 52-
56 in Tilburg (West) en is ook
tweede paasdag geopend.
Ook dit jaar maakte de Tilburgse
Nissan-dealer Denissen weer een
uitstekende start. Nog nooit tevo
ren leverde Denissen zoveel nieu
we Nissan's in zo'n korte periode
als in de eerste drie maanden van
dit jaar. De compleet uitgevoerde
"SAIL" aktiemodellen waren hier
bij een stevige steun in de rug.
Naast deze aktie, die voorlopig
nog even doorloopt, brengt Denis
sen nu aktie-uitvoeringen van de
Micra en Sunny LX modellen.
Deze toch al compleet uitgevoerde
Nissans worden van veel extra's
voorzien zoals: aërodynamische
vele concurrenten versteld doen
staan. Onze auto was voorzien
van stuurbekrachtiging, waarvoor
bijbetaald dient te worden. Deze
voorziening werkt fijn, omdat de
besturing direct blijft.
Zitpositie
Bij het starten, vooral bij koude
motor, dient de handcoke te wor
den uitgetrokken. Ons testexem-
plaar toonde zich ondanks deze
-’■jkheid bij koude motor
ig. Eenmaal warmge-
l hij het minder snel
romen vergeten. Ach, wij
's morgens toch ook even
l nodig.
m opzichte van de vorige 33
niet is veranderd, is de zitpo-
i van de bestuurder. Als je je
stoel goed hebt ingesteld voor de
koppeling, dan zit je met je rech
terbeen opgetrokken. Zit je goed
voor het gaspedaal, dan kun je
nauwelijks meer bij de koppeling.
Het enige alternatief is een com
promis, waarbij het overschake
len niet altijd zonder tandenge
knars gebeurt. Gelukkig kan de
zijhoek van de stoel door de dea
ler worden aangepast, waardoor
dit bezwaar vrijwel volledig weg
te nemen is.
De bagageruimte is alleen van
binnenuit te openen. In stan
daardopstelling kan er voor 400 li
ter aan spullen worden me
men. Nd het neerklappen van de
achterbank staan er maar liefst
1200 liters ter beschikking.
In het interieur is er rui
Dit jaar zijn er voor de Nederland
se markt slechts 110 exemplaren
beschikbaar. Daarom zal de MX-5
van Mazda voorlopig nog een
zeldzame verschijning op onze
wegen blijven. Maar niet ge
treurd, liefhebbers en geïnteres
seerden kunnen nu en tijdens de
Paas-show de leuke nieuweling
met eigen ogen aanschouwen in
de showroom van de Tilburgse
Mazda-dealer Oppermans. De ro
de bolide staat te schitteren tussen
alle andere telgen uit de Mazda-
familie. Nieuw is ook de Mazda
626 Ares. Deze auto heeft de 626
hatchback met 2.2 liter injectiemo-
tor als basis. Het Ares-pakket om
vat lichtmetalen velgen, metaal
lok, stuurbekrachtiging en een ra
dio/cassetterecorder. Deze zaken
vertegenwoordigen een waarde
van f.5.000,De klant krijgt hier
echter een voordeel op van bijna
f.3.000,=. Naast de spectaculaire
MX-5 en de aantrekkelijke 626
Ares is de komst naar de Paas
show (donderdag, vrijdag, zater
dag en maandag) bij Oppermans
nog eens extra interessant omdat
iedereen die tijdens de show een
auto koopt een paasei ontvangt
met daarin een bon voor een ver
rassing van een aanzienlijke
waarde.
bergt naast de snelheidsmeter een
toerenteller, temperatuurmeter en
brandstofmeter. Deze laatste is
gekoppeld aan een bijzc
venslustige vlotter in de
tank. Als de wijzer bij het starten
op half-vol staat, gaat deze in
bochten iedere keer weer heftig
op en neer, waarbij vaak zeer
vroegtijdig het controlelampje
voor de laatste liters gaat bran
den.
Dat de basis Alfa 33 al een be
hoorlijk complete wagen is, blijkt
uit het feit dat elektrisch bediende
voorportierruiten en getint glas
standaard zijn.
Voorin ligt een oude bekende, de
1351 cc grote 4 cylinder boxer met
twee dubbele carburateurs en een
relatief hoog vermogen van 86 pk.
Een machtig machientje op meer
dere punten. De 940 kg wegende
33 haalt hiermee een top van 176
km/u en weet binnen de 10,3 i
conden vanuit stilstand de 10C
km/u aan te wijzen. Een lcl±
opschieter. En dan natuur1"1-
geluid. De Alfa 33 1.3 bewijst
steeds een echte Alfa te zijn,
knetterende uitlaat hoort daar na
tuurlijk helemaal bij.
Net als bij de Alfa Sud van jaren
terug, worden bij de 33 de voor
wielen aangedreven, waardoor
de auto een bijzonder makkelijk te
rijden vervoermiddel is. Niet over
dreven overstuurt, laat hij zich
makkelijk en sportief een bocht in
zetten. Vooral als de motor
ren wordt gehouden, zal de
Aan iedere vorm van recla
me voeren hangt tegenwoor
dig wel een slogan vast. Een
van de bekendste is natuur
lijk wel "even Apeldoorn bel
len Best wel slim eigenlijk
van de reclamemakers, want
zo wordt al snel een goed
klinkende slogan niet alleen
geasocieerd met het produkt
of de dienst van een bedrijf,
maar ook opgenomen in de
spreektaal om iets duidelijk
te maken. Wat me opvalt, is
dat we in onze spreektaal uit
drukkingen als "daar zakt
mijn broek van af" en "doe
niet zo aso" reeds als heel
normaal beschouwen. Ook in
de autowereld zijn dergelijke
uitdrukkingen c.q. slogans
niet van de lucht.
"Het nieuwe genieten is de
leus bij de advertentie van
de Alfa 33, die ik deze week
reed. Als je de folder door
neemt vliegen de termen om
je oren...boxermotor lever
baar als 16-klepper, gefa
seerde kleptiming, drieweg
katalysator met lambda-son-
de, benzineafzuigsysteem, di
gitale ontsteking en elektroni
sche multi-point injectie, ABS,
stuurbekrachtiging, elektr-
overzinkt plaatstaal...
Een hele mond vol met kreto
logie. Het beste is deze snelle
Italiaan gewoon even te rij
den en dat heb ik dus ook ge
daan. De look van deze 33 is
snel en strak. Wat echt heel
gaaf is, is de overloop van de
motorklep in de driehoek-
vorm van de grille, een mooi
silhouet, fa, laat dat maar
aan de Italianen over. Het
strakke design loopt door in
het interieur. Het klokkenspel
(snelheidsmeter, totaal- en
trajectmeter, elektronische
toerenteller, benzine- en
koelvloeistofmeter) heeft een
antireflectiekap, waardoor je
altijd kunt zien hoe hard je
rijdt enz. De overige functies
zijn rond het stuur gegroe
peerd. De bekleding van de
ze Italiaan komt sportief over
en zit niet alleen op de stoe
len, maar ook op de deure-
panelen. De stoelen geven in
het bochtenwerk prettige zij
delingse steun. Het is geen
uitzonderlijk ruime auto, al
thans zo doet hij niet aan,
maar toch zit je met vier vol
wassenen niet oncomforta
bel.
Het mooie Alfa-embleem
vind je terug in het stuur. Het
digitale klokje en de elektri
sche ruitbediening zetten de
puntjes op de i.
Het rijden met de 331.3 is bij
na hitsig te noemen. Eén rit
met deze temperamentvolle
Italiaan en het is met je ge
daan. Zou men dat bedoelen
met "hetnieuwe genieten" of
met "Alfa maakt de weg op
windend"...
gemiddelde van 1 op 11,5 heel re
delijk, zeker als je bedenkt dat je
automatisch fors met de 33 rijdt. Er
kan zonder moeilijkheden loodvrij
worden getankt. Helaas heeft Alfa
op zijn basismodel nog geen kata
lysator gemonteerd. Wij als Ne
derlanders zijn dan snel geneigd
het vingertje bestraffend uit te ste
ken, maar vergeten daarbij dat
het monteren van een geregelde
katalysator niet puur een kwestie
is van wat schroeven aandraaien.
Motor, katalysator en het bestu
ringssysteem moeten volledig op
elkaar afgestemd worden. Overi
gens is ons door de fabriek een
1.3 met katalysator beloofd begin
volgend jaar.
De overige leverbare types, de 1.7
en de 16V voldoen wel volledig
aan de US'83-norm. In de loop
van het jaar komt daar nog een
1.5 liter bij, die bovendien als
aantrekkelijke Sport Wagon wordt
geleverd.
Ty"Y
ben de vijf prijswinnaartjes hun
prijzen mogen ontvangen. Het zijn
Bart van Keulen (4 jaar), Gerard
Loetwan (10 jaar), Brenda van
Keulen (9 jaar), Linda van Keulen
(8 jaar) en Barbara Dielen (9
jaar).
en er