I ALFA 33 1.3 If. Op en top Italiaans l] o Marijke Mazda MX-5 bij Oppermans HM EIAfLS. HOW J bij Nissan Denissen NS Prijswinnaars kleurwedstrijd Lepelaers yPKT’T w r w ■r DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 april 1990 - pagina 3 pril 1990-pagina 2 toe- 05. Technische gegevens: i?En d van 09.00 STUK KAN. Tilburg Het zeer geslaagde ontwerp, wat 3-423030. te met systeem, e 3-weg eunen voor, treed tapijt, innenuit spiegel. zonder le- benzine- ss 'min i km/u 3 sec. 38 meter, breedte 1,62 meter De uitrusti prijs is ronc t de auto I se- 30 ran te wijzen. Een lekkere irlijk het wijst nog De t/m 16 april iken. En ene. fect bij u I ver vooruit 'ooral truik. Of het t royale Waar denken we aan bij een Italiaanse auto? Een fraai ontwerp, sportiviteit, beschaafde agressie, een enorme uitstraling en veel rijplezier. De nieuwe generatie Alfa 33 voldoet hier volledig aan. De auto is hetzelfde en toch anders. Zeven jaar achtereen is de kleinste telg uit de Alfa-familie bij de tijd gebleven en mocht zich zelfs de laatste tijd in een grotere belangstelling verheugen. De facelift zal deze populariteit alleen maar doen toene men. Uit het Nederlandse programma kozen we voor het basismodel, de 1.3. t mogelijkxi^,^ uiterst nukkic stookt, deed opgangkc hebben 's de tijd i Wat tei nog i sitie De prijzen van de nieuwe 33 zijn ronduit een verrassing. De 1.3 komt wat betreft uitrusting onge veer overeen met de 1.3 S uit de oude serie, maar kost minder. Hij staat bij de dealer voor f.25.190, De 1.7 i.e. met een completere uit rusting kost f.30.850,=terwijl de snelle Boxer 16V in sportieve Qua- drifoglio Verde uitvoering voor f.35.190,= staat genoteerd. De Alfa 33 heeft zijn goede eigen schappen behouden, maar ziet er duidelijk aantrekkelijker uit. De auto blinkt uit op het punt waar voor hij gemaakt is: rijden! Lekker sportief, snel en met een fantas tisch geluid. De uitrusting is com pleet en de prijs is ronduit scherp. Helaas laat de auto op een klein aantal details een steekje vallen. Maar, niemand is toch perfect! Tijdens de jubileum show bij Opel-dealers Lepelaers van enke le weken geleden werd een kleur- wedstrijd georganiseerd voor de kinderen. Veel jongens en meisjes hebben hun uiterste best gedaan om de kleurplaat zo artistiek mo- sS- -v Het Japanse merk Mazda introdu ceerde enkele weken geleden de nieuwe MX-5 op de Europese markt. Het gaat hier om een com pacte tweezits roadster, die na- Merk en type: Alfa 33 1.3 Aantal cylinders: 4, boxer Cylinderinhoud: 1351 cc Boring x slag: 80 x 67,2 mm Vermogen: 86 pk bij 6000 tr/min Koppel: 122 Nm bij 4000 tr/i Prestaties: topsnelheid 176 1 acceleratie 0-100 in 10,3 Afmetingen: lengte 4,08 i Gewicht: 940 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,7 lier/100 km bij 120 km/u 7,9 liter/100 km Prijs: f.25.190,= voortbewogen door een 1.6 liter Spring aktiemodellen tijdens paasshow 16- kleppenmotor, die van het maakt met enorm veel rij-plezier. bij Nissan Denissen kleine spullen in het dashboard kastje en een open vak eronder. Helaas zijn op de volledig vlakke portierpanelen geen bakken ge monteerd, een kleine moeite lijkt me. Over het geheel genomen vertoont de Alfa 33 enkele kleine zaken die verbeterd kunnen worden. Maar als je eenmaal een stuk met hem gereden hebt, ben je verkocht. De auto geeft zo'n enorme dosis rij plezier dat je de kleine onvolko menheden direct vergeet. Vooral automobilisten die meer willen x dan droog zitten van huis naar spullen worden meegeno- werk en vice versa zullen in de Al- n de fa 33 een uitstekende auto treffen. ïfst Verrassing Het brandstofverbruik is met een tuurlijk bij voorkeur open gereden moet worden. Een jongensdroom die werkelijkheid is geworden. De basis 1.3 is de Alfa 33 in meest pure vorm. Zonder spoilers, skirts en extra lampen oogt deze auto fantastisch. Natuurlijk vallen de vernieuwingen direct op. Het voorfront lijkt veel meer op dat van de 75, met een in de kleur ge spoten grille. De koplampen staan onder een hoek en maken de neus zodoende langer. Schoonheid De forse voorbumper ligt laag bij de grond, gunstig voor een goede luchtgeleiding. Let echter op woonerven op dat de obstakels niet te snel genomen worden, om te voorkomen dat je met die fraaie bumper het plaveisel raakt. Een beetje storend is eigenlijk dat het sleepoog voor duidelijk uit de bumper naar buiten steekt. Dit had veel beter achter een klepje weggewerkt kunnén zijn. Overi gens is dit de enige negatieve op merking die je over de hele vorm geving van de nieuwe 33 kunt ma ken. De achterkant heeft de moderne Alfa-look gekregen met de ver lichting in een smalle balk opge nomen. Ook de zijpanelen werden aangepast, een verschil wat je pas goed ziet als je met de nieuwe 33 naast een voorganger gaat staan. De rode reflector tussen de achterlichten in scharniert met de achterklep omhoog. De tildrempel blijft echter fors. Het uiterlijk van de nieuweling klopt gewoon op alle fronten. Voor en achterkant zien er uitgebalan ceerd uit als we de auto en profil bekijken. De neus is fantasievol, daar de vorm van het Alfa-em- bleem in de lijnen van de motor kap doorloopt. Dat ik in mijn oor deel over de schoonheid van de nieuwe 33 niet alleen stond, bleek tijdens de testritten. Vooral met het raam iets geopend, hoorde ik vaak op straathoeken "hé, dat is de nieuwe Alfa". Leuk dat en auto van een wat ouder ontwerp met een face-lift zo opvalt. In ieder ge val is de Alfa 33 een auto die wat van zijn bestuurder uitstraalt. Een fantasievolle verschijning tussen zijn soms wat 'grijze' concurren ten. Knetterend Het interieur van de 33 is niet zo veel veranderd. Het sportieve driespakige stuurwiel is uiteraard standaard in hoogte verstelbaar. Het compacte dashboard her- wielcovers, sportieve "spring" stri ping, spatlappen, lichtwaarschu- wingszoemer en een verfrissend zonnedak. Voor deze Nissan Spring modellen hoeft de consu ment slechts f.500, meer te beta len, terwijl de waarde van deze extra's zo'n f.1.100,= bedraagd. Uiteraard zijn ook deze Nissan modellen voorzien van 3 jaar en/ of 100.000 km fabrieksgarantie wat u vele jaren rijgenot garan- deerd. Garage Denissen is geves tigd aan de Burg. Jansenstraat 52- 56 in Tilburg (West) en is ook tweede paasdag geopend. Ook dit jaar maakte de Tilburgse Nissan-dealer Denissen weer een uitstekende start. Nog nooit tevo ren leverde Denissen zoveel nieu we Nissan's in zo'n korte periode als in de eerste drie maanden van dit jaar. De compleet uitgevoerde "SAIL" aktiemodellen waren hier bij een stevige steun in de rug. Naast deze aktie, die voorlopig nog even doorloopt, brengt Denis sen nu aktie-uitvoeringen van de Micra en Sunny LX modellen. Deze toch al compleet uitgevoerde Nissans worden van veel extra's voorzien zoals: aërodynamische vele concurrenten versteld doen staan. Onze auto was voorzien van stuurbekrachtiging, waarvoor bijbetaald dient te worden. Deze voorziening werkt fijn, omdat de besturing direct blijft. Zitpositie Bij het starten, vooral bij koude motor, dient de handcoke te wor den uitgetrokken. Ons testexem- plaar toonde zich ondanks deze -’■jkheid bij koude motor ig. Eenmaal warmge- l hij het minder snel romen vergeten. Ach, wij 's morgens toch ook even l nodig. m opzichte van de vorige 33 niet is veranderd, is de zitpo- i van de bestuurder. Als je je stoel goed hebt ingesteld voor de koppeling, dan zit je met je rech terbeen opgetrokken. Zit je goed voor het gaspedaal, dan kun je nauwelijks meer bij de koppeling. Het enige alternatief is een com promis, waarbij het overschake len niet altijd zonder tandenge knars gebeurt. Gelukkig kan de zijhoek van de stoel door de dea ler worden aangepast, waardoor dit bezwaar vrijwel volledig weg te nemen is. De bagageruimte is alleen van binnenuit te openen. In stan daardopstelling kan er voor 400 li ter aan spullen worden me men. Nd het neerklappen van de achterbank staan er maar liefst 1200 liters ter beschikking. In het interieur is er rui Dit jaar zijn er voor de Nederland se markt slechts 110 exemplaren beschikbaar. Daarom zal de MX-5 van Mazda voorlopig nog een zeldzame verschijning op onze wegen blijven. Maar niet ge treurd, liefhebbers en geïnteres seerden kunnen nu en tijdens de Paas-show de leuke nieuweling met eigen ogen aanschouwen in de showroom van de Tilburgse Mazda-dealer Oppermans. De ro de bolide staat te schitteren tussen alle andere telgen uit de Mazda- familie. Nieuw is ook de Mazda 626 Ares. Deze auto heeft de 626 hatchback met 2.2 liter injectiemo- tor als basis. Het Ares-pakket om vat lichtmetalen velgen, metaal lok, stuurbekrachtiging en een ra dio/cassetterecorder. Deze zaken vertegenwoordigen een waarde van f.5.000,De klant krijgt hier echter een voordeel op van bijna f.3.000,=. Naast de spectaculaire MX-5 en de aantrekkelijke 626 Ares is de komst naar de Paas show (donderdag, vrijdag, zater dag en maandag) bij Oppermans nog eens extra interessant omdat iedereen die tijdens de show een auto koopt een paasei ontvangt met daarin een bon voor een ver rassing van een aanzienlijke waarde. bergt naast de snelheidsmeter een toerenteller, temperatuurmeter en brandstofmeter. Deze laatste is gekoppeld aan een bijzc venslustige vlotter in de tank. Als de wijzer bij het starten op half-vol staat, gaat deze in bochten iedere keer weer heftig op en neer, waarbij vaak zeer vroegtijdig het controlelampje voor de laatste liters gaat bran den. Dat de basis Alfa 33 al een be hoorlijk complete wagen is, blijkt uit het feit dat elektrisch bediende voorportierruiten en getint glas standaard zijn. Voorin ligt een oude bekende, de 1351 cc grote 4 cylinder boxer met twee dubbele carburateurs en een relatief hoog vermogen van 86 pk. Een machtig machientje op meer dere punten. De 940 kg wegende 33 haalt hiermee een top van 176 km/u en weet binnen de 10,3 i conden vanuit stilstand de 10C km/u aan te wijzen. Een lcl± opschieter. En dan natuur1"1- geluid. De Alfa 33 1.3 bewijst steeds een echte Alfa te zijn, knetterende uitlaat hoort daar na tuurlijk helemaal bij. Net als bij de Alfa Sud van jaren terug, worden bij de 33 de voor wielen aangedreven, waardoor de auto een bijzonder makkelijk te rijden vervoermiddel is. Niet over dreven overstuurt, laat hij zich makkelijk en sportief een bocht in zetten. Vooral als de motor ren wordt gehouden, zal de Aan iedere vorm van recla me voeren hangt tegenwoor dig wel een slogan vast. Een van de bekendste is natuur lijk wel "even Apeldoorn bel len Best wel slim eigenlijk van de reclamemakers, want zo wordt al snel een goed klinkende slogan niet alleen geasocieerd met het produkt of de dienst van een bedrijf, maar ook opgenomen in de spreektaal om iets duidelijk te maken. Wat me opvalt, is dat we in onze spreektaal uit drukkingen als "daar zakt mijn broek van af" en "doe niet zo aso" reeds als heel normaal beschouwen. Ook in de autowereld zijn dergelijke uitdrukkingen c.q. slogans niet van de lucht. "Het nieuwe genieten is de leus bij de advertentie van de Alfa 33, die ik deze week reed. Als je de folder door neemt vliegen de termen om je oren...boxermotor lever baar als 16-klepper, gefa seerde kleptiming, drieweg katalysator met lambda-son- de, benzineafzuigsysteem, di gitale ontsteking en elektroni sche multi-point injectie, ABS, stuurbekrachtiging, elektr- overzinkt plaatstaal... Een hele mond vol met kreto logie. Het beste is deze snelle Italiaan gewoon even te rij den en dat heb ik dus ook ge daan. De look van deze 33 is snel en strak. Wat echt heel gaaf is, is de overloop van de motorklep in de driehoek- vorm van de grille, een mooi silhouet, fa, laat dat maar aan de Italianen over. Het strakke design loopt door in het interieur. Het klokkenspel (snelheidsmeter, totaal- en trajectmeter, elektronische toerenteller, benzine- en koelvloeistofmeter) heeft een antireflectiekap, waardoor je altijd kunt zien hoe hard je rijdt enz. De overige functies zijn rond het stuur gegroe peerd. De bekleding van de ze Italiaan komt sportief over en zit niet alleen op de stoe len, maar ook op de deure- panelen. De stoelen geven in het bochtenwerk prettige zij delingse steun. Het is geen uitzonderlijk ruime auto, al thans zo doet hij niet aan, maar toch zit je met vier vol wassenen niet oncomforta bel. Het mooie Alfa-embleem vind je terug in het stuur. Het digitale klokje en de elektri sche ruitbediening zetten de puntjes op de i. Het rijden met de 331.3 is bij na hitsig te noemen. Eén rit met deze temperamentvolle Italiaan en het is met je ge daan. Zou men dat bedoelen met "hetnieuwe genieten" of met "Alfa maakt de weg op windend"... gemiddelde van 1 op 11,5 heel re delijk, zeker als je bedenkt dat je automatisch fors met de 33 rijdt. Er kan zonder moeilijkheden loodvrij worden getankt. Helaas heeft Alfa op zijn basismodel nog geen kata lysator gemonteerd. Wij als Ne derlanders zijn dan snel geneigd het vingertje bestraffend uit te ste ken, maar vergeten daarbij dat het monteren van een geregelde katalysator niet puur een kwestie is van wat schroeven aandraaien. Motor, katalysator en het bestu ringssysteem moeten volledig op elkaar afgestemd worden. Overi gens is ons door de fabriek een 1.3 met katalysator beloofd begin volgend jaar. De overige leverbare types, de 1.7 en de 16V voldoen wel volledig aan de US'83-norm. In de loop van het jaar komt daar nog een 1.5 liter bij, die bovendien als aantrekkelijke Sport Wagon wordt geleverd. Ty"Y ben de vijf prijswinnaartjes hun prijzen mogen ontvangen. Het zijn Bart van Keulen (4 jaar), Gerard Loetwan (10 jaar), Brenda van Keulen (9 jaar), Linda van Keulen (8 jaar) en Barbara Dielen (9 jaar). en er

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 35