GENERAL MOTORS CERVIII an BOVAG HELPT ONDERNEMERS IN HONGARIJE GUCCI EN LYNX g x~i Mercedes in wereldkampioenschap prototypen Opel reduceert geluid buiten de auto BV Uw SAAB-dealer ROGAMTILBURGo ZUID-OOST Hl .jy april 1990 - pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 11 uitstrevend en modern imago. Cockpit En moet er 98, hoort denkt >pe- leidings I dat niemand kent dan een Koopavond donderdag vrijdag tot 20.00 uur Officieel Mitsubishi-dealer voor Tilburg e.o. 1988 1986 1985 1988 1988 1985 1987 1987 1984 1988 1985 Ieder jaar komt het Amerikaanse concern General Mo tors wel met een aantal experimentele modellen. Het to nen van prototypes is voor een automerk niet een servi ce naar de bezoeker van autotentoonstellingen, maar duidelijk een try-out voor bepaalde styling kenmerken en het naar buitendragen en aankweken van een voor- 1988 1986 1985 1988 1986 1986 1987 1986 1987 1986 1985 1986 MITSUBISHI MOTORS 1987 1986 1985 1987 1987 1988 1988 1987 1986 eneluxstraat 6 4242-15931 361 KE Oisterwijk rabantse Hoek 2 374 NM Udenhout Si. 04242-15959 gen worden, latuurlijk ;en origineel :1. aats: Doelenstraat 42 5081 CM Hilvarenbeek Tel. 04255-1313/2951 ’L' uiter- s ap- luto maar ïinig ont- n hebben wiigarije ilv. opties 1989 tste CERV drac g III en werd l t eerst gereden, zal aast de nieuwe Hydraulisch Met 1540 kg weegt de CERV III evenveel als een Corvette. Om -ondanks het toevoegen van on dermeer vierwielaandrijving, ex tra vermogen en actieve vering- tot ditzelfde gewicht te komen, is □L Sedan, luxe silver Luxe, 3-drs., wit GL, 3-drs., Deze week bieden wij aan Nissan Micratrend, rood Toyota Corolla DX, grijs m Volkswagen Golf 1.3, rood Opel Ascona 1.8, antraciet Ford Sierra 1.8 Laser, wit Ford Escort 1.3 L, blauw Peugeot 205 Accent, wit Opel Ascona 1.8 HB, wit Opel Kadert 1.3 S, wit Honda Civic 1.3, wit Fiat Uno rialto, rood Mitsubishi Colt 1.5 GL.wit De laatste CERV draagt de toe voeging III en werd begin dit jaar voor het eerst publiekelijk ge toond. De auto heeft een aantal componenten die ook in de serie- productie gebruikt worden en be schikt daarnaast over een serie onderdelen die we pas de komen de jaren op zowel personenauto's als trucks van GM zullen terugvin den. De 2-zits CERV III is gebouwd voor uitstekende prestaties, een goed remvermogen, prima weg- ligging en goede algemene han- de auto uit lichtgewicht, maar uiterst sterke materialen vervaar digd zoals Kevlar, Nomex en ho- ningraatstructuren uit aluminium. 2x 1985 CL, 3-drs, wit1987 0 HB, zilvermet.... 1986 naat, bronsmet1984 Ter gelegenheid van de openening van het nieuwe BO- VAG-huis in Bunnik en de viering van het zestig jarig jubileum heeft de BOVAG besloten een bedrag van honderdduizend gulden ter beschikking te stellen voor de oprichting en financiering van een stichting die als doel heeft de opleiding en bijscholing te bevorderen van Hongaarse collega-ondememers in de motorvoer tuigen- en tweewielerbranche. Om bij dit soort prestaties het in het interieur leefbaar te houden, is de carrosserie met vier hydrauli sche steunen op het chassis vast gemaakt. Op het dashboard zijn analoge instrumenten aange bracht, die snel afleesbaar zijn. Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 lijk van de C 9 te door de smallere ekiger en spitser ieel, een kortere oen xivut© ron- Rondetijden, computeranalyses, opmerkingen van cou reurs en beoordelingen van ingenieurs moeten het Mercedes-Benz team optimaal voorbereiden op het nieuwe raceseizoen voor de Sport Prototypen. De in 1989 veroverde wereldtitel in het merken- en rij- dersklassement moet natuurlijk worden verdedigd en dat in een veld met sterker wordende concurrentie. Het Sauber-Mercedes-Team is er klaar voor. In de testhal blijft de wagen t aard op zijn plaats, maar de paratuur simuleert alsof de auto werkelijk voorbij rijdt. De micro foon beweegt en niet de auto. In een andere testkamer kunnen de ingenieurs het rijden over kinder kopjes simuleren en de hierbij on- stane geluiden opmeten. De nieuwe testfaciliteiten komen in de plaats voor vele saaie testrit ten, die vaak afhankelijk waren van weersomstandigheden. Het Europese maximaal toegesta- ne geluidsniveau van een auto bedraagt 77 db(A). De mens er vaart een vermindering met 3 db(A) als een halvering van het geluid. Zo ligt de Opel Senator met net iets minder dan 75 db(A) ver onder het Europese niveau. delbaarheid. De auto corrigeert automatisch negatieve invloeden van buitenaf zoals zijwind en on regelmatig wegoppervlak. De carrosserie is erg laag en zeer aërodynamisch van vorm. Direct achter de bestuurderscock- pit ligt een 650 pk leverende 5,7 li ter V8 met 32 kleppen. Hiervoor werd de krachtbron uit de Corvet te ZR-1 genomen. Het hogere ver mogen werd ondermeer bereikt door hét toepassen van een krachtigere turbo met geregelde luchtkoeling. In de neus van de auto zijn de koelinrichtingen voor airconditioning en stuurbekrachti ging geplaatst. Ook beschikt de CERV III over koelradiatoren voor de actieve vering en de transmis sie. Verder is in twee oliekoelers voorzien. Voor het derde jaar komt het Duitse merk aan de start, dit keer met een nieuwe auto, de C 11. De auto zal naast de beken de coureurs worden gereden door Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen en Karl Wendlinger. De nieuwe auto heeft de bijnaam "Silberpfeile" gekregen (zilveren peil). Op de circuits van Jerez in Spanje en Te Castallet in Frankrijk worden rijders en auto's op elkaar afge stemd. Er zal dit seizoen aan al le wedstrijden worden deelge nomen. De eerste race is op 8 april in het Japanse Suzuka. De C 9, de auto waarmee de afge- Na de recente ontwikkelingen in Oost-Europa krijgen de onderne mers in die landen het extra moei lijk. De weg van een planecono mie naar een markteconomie is vooral voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf uiterst in gewikkeld omdat hen, zeker in Oost-Europa, nog de kennis om een vrije onderneming te leiden ontbreekt en de noodzakelijke hulp daarvoor zeer schaars is. Er zijn daar ook vrijwel geen on dernemersorganisaties als de BO VAG, noch opleidingsinstituten, waar vrije ondernemers het vak kunnen leren. De BOVAG wil het met het be schikbaar gestelde geld de on dernemers in Hongarije makkelij ker maken om hun belangenbe hartiging te structureren om de ondernemersopleidingen en bij scholing te bevorderen. De BOVAG heeft voor Hongarije gekozen, omdat dit land al zo'n twintig jaar ervaring heeft met het groeien van een plan- naar een markteconomie. In feite was in de jaren tachtig in dat land ook de prviésector toegestaan, i heeft zich nog maar weii wikkeld. Desalniettemin h deze ontwikkelingen Honc, toch gemaakt tot een voorbeeld- land voor Oost-Europa, een voor beeld dat de andere Oost-Europe- se landen nu willen volgen. Met andere woorden: de hulp die de BOVAG aan Hongarije geeft, kan XJS een verdere uitstraling krijgen pak naar de andere Oostbloklanden. blai De BOVAG stelt niet alleen geld, maar vooral ook know-how ter be schikking. BOVAG-mensen zullen aan de nieuwe stichting meewer ken. INNOVAM, het brancheop- js- en innovatieinstituut is gevraagd plannen te maken voor aangepaste opleidingsprogram ma's. Het overleg met de Hon gaarse ambasade in Den Haag, evenals met de Nederlandse am bassade in Budapest over de ver dere uitwerking van de plannen is al geopend. De BOVAG heeft haar leden opgeroepen stage plaatsen ter beschikking te stellen voor Hongaarse collega's. lopen jaren werd c dit seizoen nog naao. C 11 meedoen. De auto heeft een cockpit uit met koolstofvezel versterkte kunst stof. Een extra veiligheidsstruc tuur geeft de coureur een dosis passieve veiligheid. De C 11 wordt voortgestuwd door een 8 cylinder biturbomo- tor met en vermogen van zo'n 730 pk. De gebruikte vijfversnel- lingsbak is tevens van een nieuw ontwerp. De C 11 is uiterlijk onderscheiden cockpit, het hoek' lopende neusdeel, een 1 achterkant en een lichte ding. Voor het eerste jaar zorgt Goodyear voor de banden van de beide Silberpfeilen. De Groep C races worden over de gehele wereld gehouden. Ook het circuit van Spa Fran- corchamps komt aan de beurt op 3 juni. Misschien een aardig uitstapje. Opel heeft onlangs een nieuwe testbank in gebruik genomen, waarbij het geluid buiten de auto onderzocht kan worden. De hal van 22 meter lang en 16 meter breed heeft inclusief computerge stuurde apparatuur een investe ring van 10 miljoen gekost. Doel is om het geluidsniveau buiten de auto's te reduceren. Mitsubishi Colt 1.2 EL, wit Mitsubishi Colt 1.8 GL diesel, rood Mitsubishi Colt 1.8 GL diesel, wit Mitsubishi Lancer 1.2 GL, LPG, wit Mitsubishi Lancer Wagon 1.5 GL, grijs met Mitsubishi Galant 1.8 GL, wit Mitsubishi Galant 1.6 GL, wit Mitsubishi Galant GL 1.6, 18.000 km, beige Mitsubishi L 300 1.6, LPG, beige Wie de naam Lynx hoort denkt aan een katachtig roofdier. Bij Gucci zal voornamelijk aan tas sen en luchtjes worden gedacht. Wat hebben beide namén ge meen. Lynx is een Engelse carros- serie-specialist die al enige jaren op basis van een Jaguar XJS een schitterende cabriolet en gedistin- gueerde stationcar maakt. Daar naast is het bedrijf bekend van wege de zeer kundige restauratie van vele exclusieve sportauto's. Gucci is inderdaad bekend van de parfum en modeartikelen. Pao lo Gucci komt uit dezelfde familie, maar is voor zichzelf begonnen. Bij Lynx heeft deze Italiaan een XJS Eventer (de wagon) aange- oakt. Het resultaat is een met „.ruw slangenleer bekleed inte rieur, een complete set koffers en tassen in hetzelfde materiaal, two- tone lak en stevige banden met forse spaakwielen. Het resultaat zal velen achter de oren doen krabben. Mooi mag je het zeker niet noemen, apart echter wel. Is blauw niet je kleur, dan is er ook de mogelijkheid dat de auto wordt bekleed met groen/beige, rood/ grijs of beige/bruin. De eerst ge noemde kleuren betreffen vooral het notehout op het dashboard. We zullen de Lynx Jaguar van Gucci echter niet vaak tegenko men, er worden er maar twintig van gebouwd. 1988 :i, rood1984 3-drs., rood.. 1989 1988 1988 Tot slot zijn de kuipstoelen bijzon der laag gemonteerd, om on danks de geringe wagenhoogte, voldoende hoofdruimte te verkrij gen. In 1960 bracht GM de CERV I (Corporate Experimental Re search Vehicle). Het was één van de eerste experimentele auto's van het bedrijf. Vier jaar later kwam de CERV II met een mid denmoter en uitstekende vermo- gen/gewicht verhouding. Voor het eerst werd een permanente vier wielaandrijving gemonteerd en een motor met drie kleppen er cy linder. Met alle moderne technieken die de CERV III aan boord heeft, moet de auto een top van over de 300 km/u weten te behalen. ar- Wh

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 33