GENERAL MOTORS
CERVIII
an
BOVAG HELPT
ONDERNEMERS
IN HONGARIJE
GUCCI EN LYNX
g
x~i
Mercedes in wereldkampioenschap prototypen
Opel reduceert geluid buiten de auto
BV
Uw SAAB-dealer
ROGAMTILBURGo
ZUID-OOST
Hl .jy
april 1990 - pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 11
uitstrevend en modern imago.
Cockpit
En moet er
98,
hoort denkt
>pe-
leidings
I dat niemand
kent dan een
Koopavond
donderdag vrijdag tot 20.00 uur
Officieel Mitsubishi-dealer
voor Tilburg e.o.
1988
1986
1985
1988
1988
1985
1987
1987
1984
1988
1985
Ieder jaar komt het Amerikaanse concern General Mo
tors wel met een aantal experimentele modellen. Het to
nen van prototypes is voor een automerk niet een servi
ce naar de bezoeker van autotentoonstellingen, maar
duidelijk een try-out voor bepaalde styling kenmerken
en het naar buitendragen en aankweken van een voor-
1988
1986
1985
1988
1986
1986
1987
1986
1987
1986
1985
1986
MITSUBISHI
MOTORS
1987
1986
1985
1987
1987
1988
1988
1987
1986
eneluxstraat 6
4242-15931
361 KE Oisterwijk
rabantse Hoek 2
374 NM Udenhout
Si. 04242-15959
gen worden,
latuurlijk
;en origineel
:1.
aats:
Doelenstraat 42
5081 CM Hilvarenbeek
Tel. 04255-1313/2951
’L'
uiter-
s ap-
luto
maar
ïinig ont-
n hebben
wiigarije
ilv. opties 1989
tste CERV drac
g III en werd l
t eerst
gereden, zal
aast de nieuwe
Hydraulisch
Met 1540 kg weegt de CERV III
evenveel als een Corvette. Om
-ondanks het toevoegen van on
dermeer vierwielaandrijving, ex
tra vermogen en actieve vering-
tot ditzelfde gewicht te komen, is
□L Sedan,
luxe silver
Luxe, 3-drs., wit
GL, 3-drs.,
Deze week bieden wij aan
Nissan Micratrend, rood
Toyota Corolla DX, grijs m
Volkswagen Golf 1.3, rood
Opel Ascona 1.8, antraciet
Ford Sierra 1.8 Laser, wit
Ford Escort 1.3 L, blauw
Peugeot 205 Accent, wit
Opel Ascona 1.8 HB, wit
Opel Kadert 1.3 S, wit
Honda Civic 1.3, wit
Fiat Uno rialto, rood
Mitsubishi Colt 1.5 GL.wit
De laatste CERV draagt de toe
voeging III en werd begin dit jaar
voor het eerst publiekelijk ge
toond. De auto heeft een aantal
componenten die ook in de serie-
productie gebruikt worden en be
schikt daarnaast over een serie
onderdelen die we pas de komen
de jaren op zowel personenauto's
als trucks van GM zullen terugvin
den.
De 2-zits CERV III is gebouwd
voor uitstekende prestaties, een
goed remvermogen, prima weg-
ligging en goede algemene han-
de auto uit lichtgewicht, maar
uiterst sterke materialen vervaar
digd zoals Kevlar, Nomex en ho-
ningraatstructuren uit aluminium.
2x 1985
CL, 3-drs, wit1987
0 HB, zilvermet.... 1986
naat, bronsmet1984
Ter gelegenheid van de openening van het nieuwe BO-
VAG-huis in Bunnik en de viering van het zestig jarig
jubileum heeft de BOVAG besloten een bedrag van
honderdduizend gulden ter beschikking te stellen voor
de oprichting en financiering van een stichting die als
doel heeft de opleiding en bijscholing te bevorderen
van Hongaarse collega-ondememers in de motorvoer
tuigen- en tweewielerbranche.
Om bij dit soort prestaties het in
het interieur leefbaar te houden, is
de carrosserie met vier hydrauli
sche steunen op het chassis vast
gemaakt. Op het dashboard zijn
analoge instrumenten aange
bracht, die snel afleesbaar zijn.
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
lijk van de C 9 te
door de smallere
ekiger en spitser
ieel, een kortere
oen xivut© ron-
Rondetijden, computeranalyses, opmerkingen van cou
reurs en beoordelingen van ingenieurs moeten het
Mercedes-Benz team optimaal voorbereiden op het
nieuwe raceseizoen voor de Sport Prototypen. De in
1989 veroverde wereldtitel in het merken- en rij-
dersklassement moet natuurlijk worden verdedigd en
dat in een veld met sterker wordende concurrentie. Het
Sauber-Mercedes-Team is er klaar voor.
In de testhal blijft de wagen t
aard op zijn plaats, maar de
paratuur simuleert alsof de auto
werkelijk voorbij rijdt. De micro
foon beweegt en niet de auto. In
een andere testkamer kunnen de
ingenieurs het rijden over kinder
kopjes simuleren en de hierbij on-
stane geluiden opmeten.
De nieuwe testfaciliteiten komen
in de plaats voor vele saaie testrit
ten, die vaak afhankelijk waren
van weersomstandigheden.
Het Europese maximaal toegesta-
ne geluidsniveau van een auto
bedraagt 77 db(A). De mens er
vaart een vermindering met 3
db(A) als een halvering van het
geluid. Zo ligt de Opel Senator
met net iets minder dan 75 db(A)
ver onder het Europese niveau.
delbaarheid. De auto corrigeert
automatisch negatieve invloeden
van buitenaf zoals zijwind en on
regelmatig wegoppervlak.
De carrosserie is erg laag en zeer
aërodynamisch van vorm.
Direct achter de bestuurderscock-
pit ligt een 650 pk leverende 5,7 li
ter V8 met 32 kleppen. Hiervoor
werd de krachtbron uit de Corvet
te ZR-1 genomen. Het hogere ver
mogen werd ondermeer bereikt
door hét toepassen van een
krachtigere turbo met geregelde
luchtkoeling. In de neus van de
auto zijn de koelinrichtingen voor
airconditioning en stuurbekrachti
ging geplaatst. Ook beschikt de
CERV III over koelradiatoren voor
de actieve vering en de transmis
sie. Verder is in twee oliekoelers
voorzien.
Voor het derde jaar komt het
Duitse merk aan de start, dit
keer met een nieuwe auto, de C
11. De auto zal naast de beken
de coureurs worden gereden
door Michael Schumacher,
Heinz-Harald Frentzen en Karl
Wendlinger. De nieuwe auto
heeft de bijnaam "Silberpfeile"
gekregen (zilveren peil). Op de
circuits van Jerez in Spanje en
Te Castallet in Frankrijk worden
rijders en auto's op elkaar afge
stemd. Er zal dit seizoen aan al
le wedstrijden worden deelge
nomen. De eerste race is op 8
april in het Japanse Suzuka. De
C 9, de auto waarmee de afge-
Na de recente ontwikkelingen in
Oost-Europa krijgen de onderne
mers in die landen het extra moei
lijk. De weg van een planecono
mie naar een markteconomie is
vooral voor ondernemers in het
midden- en kleinbedrijf uiterst in
gewikkeld omdat hen, zeker in
Oost-Europa, nog de kennis om
een vrije onderneming te leiden
ontbreekt en de noodzakelijke
hulp daarvoor zeer schaars is.
Er zijn daar ook vrijwel geen on
dernemersorganisaties als de BO
VAG, noch opleidingsinstituten,
waar vrije ondernemers het vak
kunnen leren.
De BOVAG wil het met het be
schikbaar gestelde geld de on
dernemers in Hongarije makkelij
ker maken om hun belangenbe
hartiging te structureren om de
ondernemersopleidingen en bij
scholing te bevorderen.
De BOVAG heeft voor Hongarije
gekozen, omdat dit land al zo'n
twintig jaar ervaring heeft met het
groeien van een plan- naar een
markteconomie. In feite was in de
jaren tachtig in dat land ook de
prviésector toegestaan, i
heeft zich nog maar weii
wikkeld. Desalniettemin h
deze ontwikkelingen Honc,
toch gemaakt tot een voorbeeld-
land voor Oost-Europa, een voor
beeld dat de andere Oost-Europe-
se landen nu willen volgen. Met
andere woorden: de hulp die de
BOVAG aan Hongarije geeft, kan XJS
een verdere uitstraling krijgen pak
naar de andere Oostbloklanden. blai
De BOVAG stelt niet alleen geld,
maar vooral ook know-how ter be
schikking. BOVAG-mensen zullen
aan de nieuwe stichting meewer
ken. INNOVAM, het brancheop-
js- en innovatieinstituut is
gevraagd plannen te maken voor
aangepaste opleidingsprogram
ma's. Het overleg met de Hon
gaarse ambasade in Den Haag,
evenals met de Nederlandse am
bassade in Budapest over de ver
dere uitwerking van de plannen is
al geopend. De BOVAG heeft
haar leden opgeroepen stage
plaatsen ter beschikking te stellen
voor Hongaarse collega's.
lopen jaren werd c
dit seizoen nog naao.
C 11 meedoen.
De auto heeft een cockpit uit met
koolstofvezel versterkte kunst
stof. Een extra veiligheidsstruc
tuur geeft de coureur een dosis
passieve veiligheid.
De C 11 wordt voortgestuwd
door een 8 cylinder biturbomo-
tor met en vermogen van zo'n
730 pk. De gebruikte vijfversnel-
lingsbak is tevens van een
nieuw ontwerp.
De C 11 is uiterlijk
onderscheiden
cockpit, het hoek'
lopende neusdeel, een 1
achterkant en een lichte
ding.
Voor het eerste jaar zorgt
Goodyear voor de banden van
de beide Silberpfeilen.
De Groep C races worden over
de gehele wereld gehouden.
Ook het circuit van Spa Fran-
corchamps komt aan de beurt
op 3 juni. Misschien een aardig
uitstapje.
Opel heeft onlangs een nieuwe
testbank in gebruik genomen,
waarbij het geluid buiten de auto
onderzocht kan worden. De hal
van 22 meter lang en 16 meter
breed heeft inclusief computerge
stuurde apparatuur een investe
ring van 10 miljoen gekost. Doel is
om het geluidsniveau buiten de
auto's te reduceren.
Mitsubishi Colt 1.2 EL, wit
Mitsubishi Colt 1.8 GL diesel, rood
Mitsubishi Colt 1.8 GL diesel, wit
Mitsubishi Lancer 1.2 GL, LPG, wit
Mitsubishi Lancer Wagon 1.5 GL,
grijs met
Mitsubishi Galant 1.8 GL, wit
Mitsubishi Galant 1.6 GL, wit
Mitsubishi Galant GL 1.6, 18.000 km,
beige
Mitsubishi L 300 1.6, LPG, beige
Wie de naam Lynx hoort denkt
aan een katachtig roofdier. Bij
Gucci zal voornamelijk aan tas
sen en luchtjes worden gedacht.
Wat hebben beide namén ge
meen. Lynx is een Engelse carros-
serie-specialist die al enige jaren
op basis van een Jaguar XJS een
schitterende cabriolet en gedistin-
gueerde stationcar maakt. Daar
naast is het bedrijf bekend van
wege de zeer kundige restauratie
van vele exclusieve sportauto's.
Gucci is inderdaad bekend van
de parfum en modeartikelen. Pao
lo Gucci komt uit dezelfde familie,
maar is voor zichzelf begonnen.
Bij Lynx heeft deze Italiaan een
XJS Eventer (de wagon) aange-
oakt. Het resultaat is een met
„.ruw slangenleer bekleed inte
rieur, een complete set koffers en
tassen in hetzelfde materiaal, two-
tone lak en stevige banden met
forse spaakwielen. Het resultaat
zal velen achter de oren doen
krabben. Mooi mag je het zeker
niet noemen, apart echter wel. Is
blauw niet je kleur, dan is er ook
de mogelijkheid dat de auto wordt
bekleed met groen/beige, rood/
grijs of beige/bruin. De eerst ge
noemde kleuren betreffen vooral
het notehout op het dashboard.
We zullen de Lynx Jaguar van
Gucci echter niet vaak tegenko
men, er worden er maar twintig
van gebouwd.
1988
:i, rood1984
3-drs., rood.. 1989
1988
1988
Tot slot zijn de kuipstoelen bijzon
der laag gemonteerd, om on
danks de geringe wagenhoogte,
voldoende hoofdruimte te verkrij
gen.
In 1960 bracht GM de CERV I
(Corporate Experimental Re
search Vehicle). Het was één van
de eerste experimentele auto's
van het bedrijf. Vier jaar later
kwam de CERV II met een mid
denmoter en uitstekende vermo-
gen/gewicht verhouding. Voor het
eerst werd een permanente vier
wielaandrijving gemonteerd en
een motor met drie kleppen er cy
linder.
Met alle moderne technieken die
de CERV III aan boord heeft, moet
de auto een top van over de 300
km/u weten te behalen.
ar-
Wh