RENAULT 4 CV RENAULT 25 PHASE III 5 z MICHELIN 1990 IS SCHADE? Ca bij Dr.Car te raden! s Transport Jaarboek 1990 Dr.Car P. ROKS en Zn. Kloosterstr. 42 L A S K I E K E R 'Het klontje boter' LSTE DZUN Wi' s klaar. DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER pril 1990 - pagina 8 lult 4 CV is vandc Balast rie auto's in zijn tijd veel belangrijker geweest. De Aandoénlijk Schroefveren Bolletje 9 Japan Comfort-plus Autobedrijf PLAN WEST 23030. ledingen WINRUILWAGEN. )N. /Xvv4’4 x/nki en Anapf un <««l’ q,/ nieuwe sy tabel voor De ing BEEK k rond 1983 1985 1987 1984 1986 1986 1984 1985 1986 1983 1984 1984 1986 1982 1985 1982 moet moei dan cond Wie no moe- wachten te ha- Voor een goede gebruikte auto naar Showroom geopend vanaf 10 uur Ieder jaar brengt Michelin een niéuwe spannings- en montage- tabel voor de meest gangbare autotypes uit. Maar liefst 43 merken worden erin genoemd. Het handzame boekje vermeldt de verschillende mogelijke ban dentypen, hoogte/breedte ver houdingen en verder informatie over tubeless en niet tubeless- banden, veiligheidsvelgen, rij den met de caravan, winterhan den en het meten van de span ning. Een korrekte bandenmontage en -spanning is niet alleen om Uitgeverij Elmar uit Rijswijk komt na Auto- en MotorSportief met het Transport Jaarboek 1990. Voor iedereen die in be stel- en bedrijfsauto's is geinter- resseerd een 'must'. Natuurlijk zijn overzichtelijk alle op de Ne derlandse markt verkrijgbare H982 112.000 km i-1985t/m 7-1989 10-1986 t/m 3-1988 1-1986 57.000 km -1987 62.000 km -1987 38.000 km 1987 t/m 6-1988 -1986 24.000 km -1988 31.000 km 3-1986 t/m 4-1988 -1987 21.000 km -1987 12.000 km Onder de naam Phase III zal de Renault 25 voortaan verder door het léven gaan. Het topmodel van Renault heeft een aantal wijzigingen ondergaan, terwijl ook het motorenaanbod werd veranderd. Vooral de uitrustings niveau's werden opgewaardeerd. De 2 liter TS is uit het aanbod verdwenen, evenals de basisuitvoering met dieselmotor, de TD. Nieuw is de 2 liter 12-klepper, een 4 traps automaat op de 2.2 liter injectiekrachtbron en een hoger vermogen voor de V6 Turbo. Je hebt vele soorten klassiekers, exclusieve sportwa gens van een kleine oplage en gewone productie- exemplaren waarvan er vaak honderdduizenden tot miljoenen gemaakt werden. Toch is die laatste catego- De verlichting is vaak een van de problemen als een 4 CV uit Frank rijk wordt gehaald en hier ter keu ring wordt aangeboden. De kop lampen dragen mmestal niet het E- of NL-keurmerk, maar goede exemplaren zijn wel verkrijgbaar. Telefoon 013 - 427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Inruil en sar1" Helemaal bovenaan staat het Luxe-niveau met ondermeer ABS, met leer bekleed stuur, twee ver lichte make-up spiegeltjes, elek trisch in hoogte verstelbare passa giersstoel en een snelheidsafhan kelijke stuurbekrachtiging op de V6 en V6 Turbo. De Turbo be schikt bovendien over airconditio- commerciële redenen (langere levensduur, lager brandstofver bruik) van belang, maar vooral, omdat alleen bij een goede keu ze van maat en type op de juiste spanning bereden, een optimale wegligging verzekerd is. Iedere automobilist die aandacht be steedt aan zijn banden, draagt belangrijk bij aan zijn eigen vei ligheid en die van mede-wegge- bruikers. Het handige boekje is schrifte lijk gratis aan te vragen bij Mi chelin, Externe betrekkingen, Postbus 7163, 1007 JD Amster dam. een motor, er is toch geen benzi ne'. Of een klant die allereerst de motorruimte te zien krijgt: 'Kijk eens, wat een verspilling. Je kunt wel zien dat Renault genationali seerd is, je krijgt al een ruilmotor standaard bijgeleverd!' staan ook rvoor APK-keuringen, winterbeurten en reparaties. (zljstr. Tllburgseweg bij Best» automateriaal) GOIRLE Tot en met eind 1989 werden er reeds 650.751 exemplaren van de Renault 25 gemaakt. Een belang rijk succes voor de Regie, met een marktaandeel over 1989 in Frank rijk van 2,88%. Ook in ons land ging het vorig jaar prima met de 25, waarvan er 3630 over de toon- bank gingen. Door het schrappen van de 25 TS voldoen alle benzinemotoren uit de serie voortaan aan de US'83- norm. De TX kennen we al langer, terwijl de TXE de GTX heeft vervangen. Beide auto's hebben een 2.2 liter injectiemotor, die voortaan in combinatie met de nieuwe vier- trapsautomaat kan worden gele verd. De 2 liter twaalfklepper mochten we vorig jaar kort proberen in de vernieuwde Renault 21. Dezelfde motor is er nu in de 25. Bij 6000 tr/ min wordt een vermogen van 136 pk geleverd, goed voor een top van 203 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden. Niemand geloofde echter in de nieuwe kleine Renault. Citroen bijvoorbeeld ging door met het bouwen van de Traction Avant. Renault had in de oorlog ook aan een prototype voor de 11 CV ge werkt, een auto die daarmee zou kunnen concurreren. Eind 1945 kondigd 7 door de Franse overheic stelde President Direct er toch voor de 4 CV was gekozen, een auto die het zwaar getroffen Frankrijk weer mobiel moest ma ken. De eerste auto die aan het publiek werd getoond was in de gele/bei- ge kleur van het Afrika Corps ge spoten, door de schaarste was er nauwelijks andere verf beschik baar. De nieuwe Renault kreeg hierdoor echter direct de bijnaam 'La motte de beurre' (het klontje boter). Eind 1947 was het dan zover, dat de 4 CV bij de 300 Franse agen‘ te zien en te rijden was. Tot het einde van zijn loopbaan werden meer dan 1 miljoen 4 CV's ge maakt in Billancourt, maar ook in licentie bij Hino in Japan. De auto werd aanvankelijk in Frankrijk uiterst vreemd gevon den. Een dergelijk kleine auto met de motor achterin, dat hadden ze nog nooit gezien. Er verschenen in de Franse pers dan ook verschil lende grappen en cartoons. Zo wijst een verkoper de klant op de bagageruimte (voorin). 'Maar er zit geen motor in', zegt de klant vol verbazing. Waarop de verko per antwoordt: 'Waarom wilt u De opdracht fot het ontwepen van deze kleine auto werd vlak voor de oorlog gegeven door Louis Re nault, nadat hij in Berlijn de Volkswagen had gezien. De stich ter van het Renault-concern stierf in 1944 vlak na de bevrijding van Frankrijk en liet ondermeer twee prototypes voor de kleine auto na. De fabrieken werden genationali seerd en de voor-oorlogse Juva- quatre werd weer in productie ge nomen. Ford Escort 1600 1985 BMW 316 (nieuw mqdel), verlaagd, 15-inch-velg. RML 1983 Peugeot 205 GLD Seat Marbella Peugeot 305 GT Ford Sierra diesel Citroen BX Mitsubishi Lancer Fiat Panda VW Golf Opel Corsa 12 TS Toyota Corolla Liftback Opel Kadett Caravan Ford Scorpio GL Ford Capri Mazda 323 Sport Opel Kadett Caravan diesel en vele andere. ning en 16 inch BBS-wielen. De basisversie is voortaan de TX voor f.44.550,=. De completere TXE kost f.49 900,=. De automaat vraagt een meerprijs van f.4.200, De nieuwe 12- klepper kost als TI f.48.200, en als TXI f.60.800, De opgewaardeerde V6 Injection staat voor f.69.800, in'de prijslijst, terwijl de werkelij ke topper, de V6 Turbo f.89.900,= kost. Tot slot heeft de dieselaar de beschikking over de GTD voor f.49.900, en de Turbo-D voor f.55.300,-. vrachtauto's en bestelauto's op genomen met hun belangrijkste technische gegevens. Daar naast worden een aantal nieu we kolossen middels uitgebrei de tests aan de lezer voorge steld. Verder wordt het laatste vrachtwagennieuws gepresen teerd en wordt nader op een aantal actuele onderwerpen in gegaan. Het boek telt 284 pagi na's en is bij de boekhandel/ kiosk te koop voor f.44,50. ei-vormig te worden, zodat het autootje hortend en stotend stil komt te staan. De 4 CV is een lief wagentje. Zeer herkenbaar voor de mensen die hem nog kunnen herinneren, maar ook aandoénlijk voor jonge ren die je allereerst moet vertellen dat het om een Renault gaat. Op de hele auto is namelijk nergens het woord "Renault" te vinden, terwijl ook een typenaam ont breekt. Je zult de 4 CV dan ook moeten herkennen aan het dropje op de neus. De Renault 4 CV is vandaag de dag en leuke klassieker die mak kelijk te restaureren is. Technisch is de auto dood eenvoudig en de onderdelenvoorziening is heel be hoorlijk. Als je goed zoekt, zijn er in Frankrijk nog heel goede rij dende exemplaren te vinden tus sen de f. 1.000,= en f.3.000,Ook hier geldt het advies om beter wat meer geld uit te geven voor een goed exemplaar dan voor een paar honderd gulden een wrak mee te nemen. Alles wat je zelf moet gaan restaureren of nieuw moet gaan kopen, kost altijd meer dan wanneer het in een goede conditie wordt aangeschaft. Wie overigens vindt dat de Re nault 4 CV niet sportief is, moet nog even gezegd worden dat deze kleine auto in de jaren veertig en vijftig onder andere aan de Rally van Monte Carlo meedeed en ook bij andere wedstrijden goed uit de bus kwam. Daarnaast is de 4 CV de enige echte voorvader van al les wat Alpine heet. De achterlichten dragen deze merkjes nooit, zodat extra reflecto ren gemonteerd dienen te worden. Richtingaanwijzers heeft de 4 CV alleen op de achterstijlen. Er zal worden geadviseerd extra exem plaren onder de koplampen te monteren. De verlichting van de allereerste types Renault 4 CV be stond overigens alleen uit drie ronde rode lampjes boven het nummerbord. Later kreeg de auto één volwaardig achterlicht met remlicht, terwijl pas na een paar jaar productie twee lampen wer den gemonteerd. Het comfort van de 4 CV is al echt Frans. Natuurlijk wordt hij beperkt door zijn korte wielbasis, maar de onafhankelijk wielophanging met schroefveren draagt in positieve zin bij. We mogen zeker niet ver- Remmen doet de 4 CV echter be roerd. De auto moet met vier trom mels tot stilstand worden ge bracht, zonder bekrachtiging. E trommels hebben snel de neigii elektrisch verstelbare en ver warmde spiegels, een boordcom puter met stem, de bekende radio Renault van 4 x 20 Watt en licht metalen wielen. geten dat veel auto's uit die jaren vijftig nog van een starre achteras waren voorzien. De Renault 25 V6 Turbo kennen we al vele jaren. De nieuwste ver sie voldoet nu echter aan de US'83-norm en heeft er maar liefst 23 pk bijgekregen: in totaal nu 205 pk. Hiermee kan makkelijk een top van 233 km/u worden be haald. Het zogenaamde comfort-niveau, standaard geleverd op de TX, TI, GTD en Turbo- D, wordt uitge breid met zonwerend glas, mee gespoten bumpers en opbergvak- ken in de rugleuning van de voor stoelen. Tegen meerprijs kunnen de TX en TI met een sprekende boordcomputer worden uitgerust. Alle modellen met het comfort-ni veau zijn bovendien te leveren met de volledig elektrisch verstel bare ergonomiestoelen. De TXE heeft het comfort-plus ni veau en krijgt standaard elektri sche portierruiten achterin, elek trisch verstelbare voorstoelen, sportauto's zijn aardig vanwege hun geringe aantal en fraaie lijnen, maar de gewone auto voor alle dag uit vervlogen tijden heeft meer geschiedenis geschreven. Eén duidelijk voorbeeld is de Renault 4 CV die op de Parijse autotentoonstelling in 1946 voor het eerst werd getoond en een jaar later in productie ging. We reden met een exemplaar uit 1956. De voorportieren scharnieren in de middenstijl en gaan dus pre cies andersom open als de meest gangbare auto's. Als de auto ruim geparkeerd staat is ook de instap fors. In een smal straatje echter kan de deur weinig open en moet er flink gewurmd worden. Het interieur van de Renault 4 CV onderging voor 1956 een belang rijke wijziging. Tot en met 1955 werd het instrumentenpaneel mid- denop het dashboard gemon teerd. Vanaf '56 echter zat er een nieuw ontworpen instrumentarium netjes boven het stuurwiel. Een snelheidsmeter, kilometerteller, brandstofmeter, temperatuurme ter, oliedruklampje en laad- stroomlampje moeten de bestuur der de nodige informatie geven. Ook werd de auto voorzien van een stootrand onderaan het dash board, wat veiligheidverhogend zou moeten werken. In de auto vallen en aantal onderdelen op die uiterst klein zijn uitgevoerd zo als de miniscule pedaaltjes en het kleine versnellingspookje. De besturing gaat uitermate licht, daar de auto voorin nauwelijks gewicht op de wielen heeft. Veelal werd de 4 CV gereden met een extra balast voorin, om de weglig ging te verbeteren. Met een forse zijwind is de auto namelijk nau welijks op de weg te houden. Het succes liet echter niet lang op zich wachten. De Fransen sloten de kleine auto in hun harten. Een hele generatie maakte in een 4 CV hun eerste rit en haalde hun rijbewijs. Het unieke van de 4 CV was dat hij ondanks zijn geringe lengte van 3,66 meter vier portie ren had en vanwege zijn hoge dak ruim plaats bood aan mini maal 4 volwassenen. Maar ook gezinnen met vier tot vijf kinderen ligde Pierre Lefaucheux, de wlsten Zlch m het bolle,)e ,e ProP’ «m de 4 CV Is door de 5. X~> he.n vrijwel ongewijzigd gebleven. We volstaan daarom om een auto uit het modellenjaar 1956 te bespreken. De kleine 4 cylinder motor achter in levert en vermogen van 21 pk, die de 600 kg wegende auto moe ten voortslepen. Met lang wc is net en top van 100 km/u te len, maar het is niet aan te raden deze snelheid constant te blijven rijden. Een koerssnelheid van 80 tot 90 is mooi genoeg. Rijdend in de 4 CV besef je pas hoe rustig het verkeer vroeger geweest moet snten zijn. Er waren natuurlijk wel snelle auto's, maar die vormden toch de minderheid. Kenmerkend voor de 4 CV zijn de zogenaamde sterwielen, het bolle dak, de geribbelde motorkap en de prachtige chromen vuldup voor het koelsysteem direct onder de kleine achterruit. De radiator zit direct achter de achterbank en krijgt zijn benodigde lucht via twee keelgaten in de achterspat- borden toegediend. De motor ach terin drijft via een drieversnel- lingsbak de achterwielen aan. De eerste overbrenging is overigens niet gesynchroniseerd. TBS F I F w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31