RENAULT 4 CV
RENAULT 25 PHASE III
5
z
MICHELIN 1990
IS
SCHADE? Ca bij Dr.Car
te raden!
s
Transport Jaarboek
1990
Dr.Car
P. ROKS en Zn.
Kloosterstr. 42
L
A
S
K
I
E
K
E
R
'Het klontje boter'
LSTE
DZUN
Wi' s
klaar.
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
pril 1990 - pagina 8
lult 4 CV is vandc
Balast
rie auto's in zijn tijd veel belangrijker geweest. De
Aandoénlijk
Schroefveren
Bolletje
9
Japan
Comfort-plus
Autobedrijf PLAN WEST
23030.
ledingen
WINRUILWAGEN.
)N.
/Xvv4’4 x/nki
en Anapf un <««l’ q,/
nieuwe sy
tabel voor
De
ing
BEEK
k
rond
1983
1985
1987
1984
1986
1986
1984
1985
1986
1983
1984
1984
1986
1982
1985
1982
moet
moei
dan
cond
Wie
no moe-
wachten
te ha-
Voor een goede
gebruikte auto naar
Showroom
geopend
vanaf 10 uur
Ieder jaar brengt Michelin een
niéuwe spannings- en montage-
tabel voor de meest gangbare
autotypes uit. Maar liefst 43
merken worden erin genoemd.
Het handzame boekje vermeldt
de verschillende mogelijke ban
dentypen, hoogte/breedte ver
houdingen en verder informatie
over tubeless en niet tubeless-
banden, veiligheidsvelgen, rij
den met de caravan, winterhan
den en het meten van de span
ning.
Een korrekte bandenmontage
en -spanning is niet alleen om
Uitgeverij Elmar uit Rijswijk
komt na Auto- en MotorSportief
met het Transport Jaarboek
1990. Voor iedereen die in be
stel- en bedrijfsauto's is geinter-
resseerd een 'must'. Natuurlijk
zijn overzichtelijk alle op de Ne
derlandse markt verkrijgbare
H982 112.000 km
i-1985t/m 7-1989
10-1986 t/m 3-1988
1-1986 57.000 km
-1987 62.000 km
-1987 38.000 km
1987 t/m 6-1988
-1986 24.000 km
-1988 31.000 km
3-1986 t/m 4-1988
-1987 21.000 km
-1987 12.000 km
Onder de naam Phase III zal de Renault 25 voortaan
verder door het léven gaan. Het topmodel van Renault
heeft een aantal wijzigingen ondergaan, terwijl ook het
motorenaanbod werd veranderd. Vooral de uitrustings
niveau's werden opgewaardeerd. De 2 liter TS is uit het
aanbod verdwenen, evenals de basisuitvoering met
dieselmotor, de TD. Nieuw is de 2 liter 12-klepper, een 4
traps automaat op de 2.2 liter injectiekrachtbron en een
hoger vermogen voor de V6 Turbo.
Je hebt vele soorten klassiekers, exclusieve sportwa
gens van een kleine oplage en gewone productie-
exemplaren waarvan er vaak honderdduizenden tot
miljoenen gemaakt werden. Toch is die laatste catego-
De verlichting is vaak een van de
problemen als een 4 CV uit Frank
rijk wordt gehaald en hier ter keu
ring wordt aangeboden. De kop
lampen dragen mmestal niet het
E- of NL-keurmerk, maar goede
exemplaren zijn wel verkrijgbaar.
Telefoon 013 - 427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Inruil en
sar1"
Helemaal bovenaan staat het
Luxe-niveau met ondermeer ABS,
met leer bekleed stuur, twee ver
lichte make-up spiegeltjes, elek
trisch in hoogte verstelbare passa
giersstoel en een snelheidsafhan
kelijke stuurbekrachtiging op de
V6 en V6 Turbo. De Turbo be
schikt bovendien over airconditio-
commerciële redenen (langere
levensduur, lager brandstofver
bruik) van belang, maar vooral,
omdat alleen bij een goede keu
ze van maat en type op de juiste
spanning bereden, een optimale
wegligging verzekerd is. Iedere
automobilist die aandacht be
steedt aan zijn banden, draagt
belangrijk bij aan zijn eigen vei
ligheid en die van mede-wegge-
bruikers.
Het handige boekje is schrifte
lijk gratis aan te vragen bij Mi
chelin, Externe betrekkingen,
Postbus 7163, 1007 JD Amster
dam.
een motor, er is toch geen benzi
ne'. Of een klant die allereerst de
motorruimte te zien krijgt: 'Kijk
eens, wat een verspilling. Je kunt
wel zien dat Renault genationali
seerd is, je krijgt al een ruilmotor
standaard bijgeleverd!'
staan ook
rvoor
APK-keuringen,
winterbeurten
en reparaties.
(zljstr. Tllburgseweg bij Best» automateriaal)
GOIRLE
Tot en met eind 1989 werden er
reeds 650.751 exemplaren van de
Renault 25 gemaakt. Een belang
rijk succes voor de Regie, met een
marktaandeel over 1989 in Frank
rijk van 2,88%. Ook in ons land
ging het vorig jaar prima met de
25, waarvan er 3630 over de toon-
bank gingen.
Door het schrappen van de 25 TS
voldoen alle benzinemotoren uit
de serie voortaan aan de US'83-
norm.
De TX kennen we al langer, terwijl
de TXE de GTX heeft vervangen.
Beide auto's hebben een 2.2 liter
injectiemotor, die voortaan in
combinatie met de nieuwe vier-
trapsautomaat kan worden gele
verd.
De 2 liter twaalfklepper mochten
we vorig jaar kort proberen in de
vernieuwde Renault 21. Dezelfde
motor is er nu in de 25. Bij 6000 tr/
min wordt een vermogen van 136
pk geleverd, goed voor een top
van 203 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 9,9 seconden.
Niemand geloofde echter in de
nieuwe kleine Renault. Citroen
bijvoorbeeld ging door met het
bouwen van de Traction Avant.
Renault had in de oorlog ook aan
een prototype voor de 11 CV ge
werkt, een auto die daarmee zou
kunnen concurreren. Eind 1945
kondigd 7
door de Franse overheic
stelde President Direct
er toch voor de 4 CV was gekozen,
een auto die het zwaar getroffen
Frankrijk weer mobiel moest ma
ken.
De eerste auto die aan het publiek
werd getoond was in de gele/bei-
ge kleur van het Afrika Corps ge
spoten, door de schaarste was er
nauwelijks andere verf beschik
baar. De nieuwe Renault kreeg
hierdoor echter direct de bijnaam
'La motte de beurre' (het klontje
boter).
Eind 1947 was het dan zover, dat
de 4 CV bij de 300 Franse agen‘
te zien en te rijden was. Tot het
einde van zijn loopbaan werden
meer dan 1 miljoen 4 CV's ge
maakt in Billancourt, maar ook in
licentie bij Hino in Japan.
De auto werd aanvankelijk in
Frankrijk uiterst vreemd gevon
den. Een dergelijk kleine auto met
de motor achterin, dat hadden ze
nog nooit gezien. Er verschenen in
de Franse pers dan ook verschil
lende grappen en cartoons.
Zo wijst een verkoper de klant op
de bagageruimte (voorin). 'Maar
er zit geen motor in', zegt de klant
vol verbazing. Waarop de verko
per antwoordt: 'Waarom wilt u
De opdracht fot het ontwepen van
deze kleine auto werd vlak voor
de oorlog gegeven door Louis Re
nault, nadat hij in Berlijn de
Volkswagen had gezien. De stich
ter van het Renault-concern stierf
in 1944 vlak na de bevrijding van
Frankrijk en liet ondermeer twee
prototypes voor de kleine auto na.
De fabrieken werden genationali
seerd en de voor-oorlogse Juva-
quatre werd weer in productie ge
nomen.
Ford Escort 1600 1985
BMW 316 (nieuw mqdel), verlaagd,
15-inch-velg. RML 1983
Peugeot 205 GLD
Seat Marbella
Peugeot 305 GT
Ford Sierra diesel
Citroen BX
Mitsubishi Lancer
Fiat Panda
VW Golf
Opel Corsa 12 TS
Toyota Corolla Liftback
Opel Kadett Caravan
Ford Scorpio GL
Ford Capri
Mazda 323 Sport
Opel Kadett Caravan diesel
en vele andere.
ning en 16 inch BBS-wielen.
De basisversie is voortaan de TX
voor f.44.550,=. De completere
TXE kost f.49 900,=. De automaat
vraagt een meerprijs van
f.4.200, De nieuwe 12- klepper
kost als TI f.48.200, en als TXI
f.60.800, De opgewaardeerde
V6 Injection staat voor f.69.800,
in'de prijslijst, terwijl de werkelij
ke topper, de V6 Turbo f.89.900,=
kost. Tot slot heeft de dieselaar de
beschikking over de GTD voor
f.49.900, en de Turbo-D voor
f.55.300,-.
vrachtauto's en bestelauto's op
genomen met hun belangrijkste
technische gegevens. Daar
naast worden een aantal nieu
we kolossen middels uitgebrei
de tests aan de lezer voorge
steld. Verder wordt het laatste
vrachtwagennieuws gepresen
teerd en wordt nader op een
aantal actuele onderwerpen in
gegaan. Het boek telt 284 pagi
na's en is bij de boekhandel/
kiosk te koop voor f.44,50.
ei-vormig te worden, zodat het
autootje hortend en stotend stil
komt te staan.
De 4 CV is een lief wagentje. Zeer
herkenbaar voor de mensen die
hem nog kunnen herinneren,
maar ook aandoénlijk voor jonge
ren die je allereerst moet vertellen
dat het om een Renault gaat. Op
de hele auto is namelijk nergens
het woord "Renault" te vinden,
terwijl ook een typenaam ont
breekt. Je zult de 4 CV dan ook
moeten herkennen aan het dropje
op de neus.
De Renault 4 CV is vandaag de
dag en leuke klassieker die mak
kelijk te restaureren is. Technisch
is de auto dood eenvoudig en de
onderdelenvoorziening is heel be
hoorlijk. Als je goed zoekt, zijn er
in Frankrijk nog heel goede rij
dende exemplaren te vinden tus
sen de f. 1.000,= en f.3.000,Ook
hier geldt het advies om beter wat
meer geld uit te geven voor een
goed exemplaar dan voor een
paar honderd gulden een wrak
mee te nemen. Alles wat je zelf
moet gaan restaureren of nieuw
moet gaan kopen, kost altijd meer
dan wanneer het in een goede
conditie wordt aangeschaft.
Wie overigens vindt dat de Re
nault 4 CV niet sportief is, moet
nog even gezegd worden dat deze
kleine auto in de jaren veertig en
vijftig onder andere aan de Rally
van Monte Carlo meedeed en ook
bij andere wedstrijden goed uit de
bus kwam. Daarnaast is de 4 CV
de enige echte voorvader van al
les wat Alpine heet.
De achterlichten dragen deze
merkjes nooit, zodat extra reflecto
ren gemonteerd dienen te worden.
Richtingaanwijzers heeft de 4 CV
alleen op de achterstijlen. Er zal
worden geadviseerd extra exem
plaren onder de koplampen te
monteren. De verlichting van de
allereerste types Renault 4 CV be
stond overigens alleen uit drie
ronde rode lampjes boven het
nummerbord. Later kreeg de auto
één volwaardig achterlicht met
remlicht, terwijl pas na een paar
jaar productie twee lampen wer
den gemonteerd.
Het comfort van de 4 CV is al echt
Frans. Natuurlijk wordt hij beperkt
door zijn korte wielbasis, maar de
onafhankelijk wielophanging met
schroefveren draagt in positieve
zin bij. We mogen zeker niet ver-
Remmen doet de 4 CV echter be
roerd. De auto moet met vier trom
mels tot stilstand worden ge
bracht, zonder bekrachtiging. E
trommels hebben snel de neigii
elektrisch verstelbare en ver
warmde spiegels, een boordcom
puter met stem, de bekende radio
Renault van 4 x 20 Watt en licht
metalen wielen.
geten dat veel auto's uit die jaren
vijftig nog van een starre achteras
waren voorzien.
De Renault 25 V6 Turbo kennen
we al vele jaren. De nieuwste ver
sie voldoet nu echter aan de
US'83-norm en heeft er maar liefst
23 pk bijgekregen: in totaal nu 205
pk. Hiermee kan makkelijk een
top van 233 km/u worden be
haald.
Het zogenaamde comfort-niveau,
standaard geleverd op de TX, TI,
GTD en Turbo- D, wordt uitge
breid met zonwerend glas, mee
gespoten bumpers en opbergvak-
ken in de rugleuning van de voor
stoelen. Tegen meerprijs kunnen
de TX en TI met een sprekende
boordcomputer worden uitgerust.
Alle modellen met het comfort-ni
veau zijn bovendien te leveren
met de volledig elektrisch verstel
bare ergonomiestoelen.
De TXE heeft het comfort-plus ni
veau en krijgt standaard elektri
sche portierruiten achterin, elek
trisch verstelbare voorstoelen,
sportauto's zijn aardig vanwege hun geringe aantal en
fraaie lijnen, maar de gewone auto voor alle dag uit
vervlogen tijden heeft meer geschiedenis geschreven.
Eén duidelijk voorbeeld is de Renault 4 CV die op de
Parijse autotentoonstelling in 1946 voor het eerst werd
getoond en een jaar later in productie ging. We reden
met een exemplaar uit 1956.
De voorportieren scharnieren in
de middenstijl en gaan dus pre
cies andersom open als de meest
gangbare auto's. Als de auto ruim
geparkeerd staat is ook de instap
fors. In een smal straatje echter
kan de deur weinig open en moet
er flink gewurmd worden.
Het interieur van de Renault 4 CV
onderging voor 1956 een belang
rijke wijziging. Tot en met 1955
werd het instrumentenpaneel mid-
denop het dashboard gemon
teerd. Vanaf '56 echter zat er een
nieuw ontworpen instrumentarium
netjes boven het stuurwiel. Een
snelheidsmeter, kilometerteller,
brandstofmeter, temperatuurme
ter, oliedruklampje en laad-
stroomlampje moeten de bestuur
der de nodige informatie geven.
Ook werd de auto voorzien van
een stootrand onderaan het dash
board, wat veiligheidverhogend
zou moeten werken. In de auto
vallen en aantal onderdelen op
die uiterst klein zijn uitgevoerd zo
als de miniscule pedaaltjes en het
kleine versnellingspookje.
De besturing gaat uitermate licht,
daar de auto voorin nauwelijks
gewicht op de wielen heeft. Veelal
werd de 4 CV gereden met een
extra balast voorin, om de weglig
ging te verbeteren. Met een forse
zijwind is de auto namelijk nau
welijks op de weg te houden.
Het succes liet echter niet lang op
zich wachten. De Fransen sloten
de kleine auto in hun harten. Een
hele generatie maakte in een 4
CV hun eerste rit en haalde hun
rijbewijs. Het unieke van de 4 CV
was dat hij ondanks zijn geringe
lengte van 3,66 meter vier portie
ren had en vanwege zijn hoge
dak ruim plaats bood aan mini
maal 4 volwassenen. Maar ook
gezinnen met vier tot vijf kinderen
ligde Pierre Lefaucheux, de wlsten Zlch m het bolle,)e ,e ProP’
«m de 4 CV Is door de
5. X~> he.n vrijwel ongewijzigd
gebleven. We volstaan daarom
om een auto uit het modellenjaar
1956 te bespreken.
De kleine 4 cylinder motor achter
in levert en vermogen van 21 pk,
die de 600 kg wegende auto moe
ten voortslepen. Met lang wc
is net en top van 100 km/u te
len, maar het is niet aan te raden
deze snelheid constant te blijven
rijden. Een koerssnelheid van 80
tot 90 is mooi genoeg. Rijdend in
de 4 CV besef je pas hoe rustig
het verkeer vroeger geweest moet
snten zijn. Er waren natuurlijk wel snelle
auto's, maar die vormden toch de
minderheid.
Kenmerkend voor de 4 CV zijn de
zogenaamde sterwielen, het bolle
dak, de geribbelde motorkap en
de prachtige chromen vuldup
voor het koelsysteem direct onder
de kleine achterruit. De radiator
zit direct achter de achterbank en
krijgt zijn benodigde lucht via
twee keelgaten in de achterspat-
borden toegediend. De motor ach
terin drijft via een drieversnel-
lingsbak de achterwielen aan. De
eerste overbrenging is overigens
niet gesynchroniseerd.
TBS
F
I
F
w