ROVER 2 0 0 j4u|oparc bV F loppeling is kapot! dat kan bij Autoparc Mercedes 190 D zakelijk rijden en verdienen aan Oort, Verloochent afkomst BMW 3-serie Edition Carlsson 89,- O zijn niet i irtacciTs Eerste Favorit Carpool auto naar Rode Kruis obedrijf I. de Vet ril 1990-pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER 1989 ntet F Onderscheiden Het nieuwste model is de vijfdeurs Sedan-versie Honda-makelij Montego ICIERINGEN IRUILEN 1985 1983 1986 mto- als raat 76, Goirle 013-341739 95 a 2300 CL *ns, r! erheid van land. jsbeurt oil. 259,- f.V.N.-keuring - DE HOOGT 13- LOON OP ZAND-TEL. 04166-1553 De enige officiële dealer voor Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens iet 2 jaar jarantie In het interieur zien we heel dui delijk dat de Rover 200 in Enge land is gemaakt. Het instrumen tenpaneel heeft dan wel een typi sche Honda-vormgeving, door het wortelnotehouten dashboardpa- Ingvar Carlsson heeft als Mer cedes Rally-rijder zijn kennis en ervaring voor de consument be schikbaar gemaakt. Zijn bedrijf is groot in tuning en styling van Mercedes. Zowel de 190 als 200/ 300-lijn kunnen worden voorzien van stylingpakketten, sporton derstellen, speciale sturen, luxe interieurs, natuurlijk lichtmeta len wielen, sportstoelen, motor- tuningkits en aangepaste uitla ten. ■*oed ontvangt ^actiecapc door de vi en - Banden 1986 (5) 1986 (5) 1987 (4) 1982 (3) 1984(6) 1984 (10) 1989(— 1985 (5) 1986 (3) 1981 (1) 1988 (3) 1987 (2) 1977(-) met volledige AG-garantie bj. 1984(1) 1980 (3) 1986(1) 1985 (3) 1988(1) 1984(2) 1987 (1) 1988 (2) 1987(10) 1987 (2) 1987 (3) 1986 (9) 1987 (12) 1987 (2) 1985 (4) 1983 (6) 1987(6) 1985 (2) 1984 (3) 1988(1) 1987 (1) 1988(2) 1982(1) 1984(3) Toch heeft de Rover 214 slechts een ongeregelde katalysator. Een geregeld exemplaar wordt tegen de zomer verwacht. De nieuwe ling levert een vermogen van 92 pk bij 6250 tr/min en een maxi maal koppel van 122 Nm bij 4000 De eens zo bloeiende Britse autoindustrie met zijn veel heid aan merken en opvallende modellen, is niet meer wat het geweest is. Te lang hebben de meeste verdwe nen namen willen profiteren van het succes van hun auto's, met als uiteindelijk resultaat een sterk verou derd productie-apparaat en een modellengamma wat totaal niet meer op de concurrentie aansloot. De mees te, beroemde Engelse autonomen werden aan het Bri- tisch Leyland-concern toegevoegd. Een bedrijf wat tot taak had van deze mengelmoes een florerende auto-in- dustrie te maken. Niet gek dat dit eigenlijk nooit is ge lukt. Jaguar/Daimler splitste af en bleek wel succesvol te kunnen zijn. lange vijfdeurs auto die in klasse valt van de Alfa 33, Renault 19 en Fiat Tipo. Rover stelt zich niet tot doel te concurreren met grootheden (in aantallen) als de Opel Kadett, Ford Escort of Volks wagen Golf. Daarom wil het En gelse merk zich voor zijn eigen ko- perpubliek onderscheiden. De neus van de nieuweling past goed bij die van de Montego, 800 en de later dit jaar te introduceren Rover 100, de opvolger van de Metro. Overigens zijn het vooral die neus en de achterlichten waardoor de Rover zich van de Honda Concerto uiterlijk onder scheidt. De auto ziet er gewoon goed uit, zelfs een beetje chique. Uiterlijk zijn de verschillende ver sies alleen uit elkaar te houden vanwege de doppen en de type- plaatjes. Onder de motorkap biedt Rover de keuze uit twee mogelijkheden, een volledig nieuwe 16-klepper 1.4 liter uit eigen stal of de beken de 1.6 liter 16-klepper van Honda. De namen Rover 214 en 216 spre ken zodoende voorzich. De nieuwe 1.4 liter K-serie kracht bron is geheel van lichtmetaal en is als arm mengsel motor ontwor pen. Dubbele, bovenliggende nokkenassen zorgen voor de be diening van vier kleppen per cy linder. Daarnaast wordt de brandstoftoevoer door een elek tronische single-point injectie be werkstelligd. Een aantal van de extra ge noemde zaken bij de 316i zijn bij de 6 cylinder modellen altijd al standaard. Zo wordt de 320i on dermeer voorzien van stuurbe krachtiging; een middenarm- steun achter, elektrisch bedien de voorportierramen en een bui tentemperatuurmeter. Deze ex tra's worden met een voordeel van f.6.746,= aangeboden. De BMW 3-serie Edition is er zowel in twee- als vierdeurs met vijf- bak of automaat, in totaal 18 uit voeringen. 8 S, LPG, C diesel1985 05 GRD 1988 05 GR, LPG 1988 09 diesel1987 05 GR diesel 1986 05 GL, LPG 1984 05 SR diesel 1983 05 XL diesel1988 05 GR diesel 1987 05 XR diesel 1984 1984 Rover 200, een auto die samen met Honda werd ontwikkeld. Hon da levert dezelfde auto onder de naam Concerto, een model wat we in de loop van het jaar ook in ons land mogen verwachten. Wat heeft het dan voor zin om door twee merken dezelfde auto te la ten verkopen. Om daar een ant woord op te geven, moeten we even nader kennismaken met die nieuwe 200 van Rover. De Rover 200 is een 4,22 meter 1987 a 1600 1986 rt 1600 diesel 1987 tt 1200 tt a4-drs na 1600 diesel, 1983 1984 1982 pe aanbiedingen 'K-gekeurd 04, LPG1979 1978 Skoda importeur De Binckhorst Auto Motor Import heeft de eerste auto uit het Favorit CarPool plan ter beschikking aan het Rode Kruis in Den Haag. De sleutel van de auto werden door financieel directeur P. Verheij in ontvangst genomen. Er moet eigenlijk gesproken worden over vier sleutelsets, daar vier medewerkers van het Rode Kruis dage lijks met deze auto naar him werk zullen gaan. Het Rode Kruis is hier mee het bedrijf of instelling die aan het nieuwe plan meedoet. Naast de vijfbak is de 216 GSi ook leverbaar met een viertrapsai maat. De auto kost f.34.295,= je zelf wilt schakelen, terwijl de automaat voor f.36.795,= in de prijslijst staat. Er is bovendien nog een Rover 214 GSi voor f.30.295, Eveneens zeer aannemelijke be dragen. Er bestaat echter nog discussie of lederen bekleding op de hele Rover 200- serie standaard gele verd moet gaan worden. Het zal het karakter van de auto niet be nadelen. Op dit moment is er een meerprijs voor deze voorziening van f.3.395, Verder kunnen de nieuwe Rovers nog worden uitge rust met metaallok, stuurbekrach tiging op de 214, lichtmetalen vel gen, airco, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak en ABS. Rover laat het in de nabije toe komst niet alleen bij deze vijfdeurs auto's. De Rover 400, een sedan- versie, mogen we over enkele maanden verwachten, terwijl de driedeurs ook nog voor het einde van het jaar op het programma staat. De auto is echter in Enge land zo goed ontvangen, dat de hele productiecapaciteit in eerste instantie door de vijfdeurs wordt ingenomen. De overgebleven merken werden steeds verder uitgedund, zodat Thriumph, MG, Morris, Princess en VandenPlas alleen in onze her innering voortleven. Wat over bleef was Austin en Rover. Enkele jaren terug zijn Honda en Rover tot elkaar gekomen, wat heeft ge leid tot vergaande samenwerking. De eerste vrucht hiervan was de Thriumph Acclaim, op basis van de toenmalige Honda Civic se dan. De opvolger kreeg de naam getint glas en een donkergroene band in de voorruit. Verder wordt de 316i Edition als Sha dow-Line geleverd, dat wil zeg gen met gedistingeerde zwarte accenten rond de ruiten. BMW heeft de auto verder nog voor zien van fraaie binnenbekle- ding en is de bodem met velours bekleed. Dit totale pakket heeft een waarde van f.8.298,48, ter wijl de koper slechts f .2.975,= betaald. Zodoende komt de BMW 316i Edition op f.41.700,= De Mercedes 190E 2.6 kan tot 215 pk worden opgepept, waar mee de auto een top haalt van 236 km/u en de sprint van 0 tot 100 in 7,2 seconden volbrengt. De Mercedes 300E als sedan, Touring of coupé weet dit alles nog te overtreffen. Met 242 pk kan deze auto 245 km/u hard. Carlsson heeft bij al zijn produc ten een goede afstemming we ten te vinden tussen sportiviteit en klasse. De Carlsson acces soires worden in Nederland ge ïmporteerd door Beimer B.V. in Enschede, telefoon 053-310000. Rover 200, terwijl in het hoge seg ment de Rover 800 ten tonele ver scheen. Door het doorvoeren van de Japanse kwaliteitsstandaard en de uiteindelijke overname door Britisch Aerospace, kwam de Rover-Group (de naam Austin is inmiddels ook verdwenen) weer uit de rode cijfers. wordt van hoofdsteunen voorzien, die echter breed zijn uitgevallen en zodoende het zicht naar achter verminderen. O neel bestaat er echt geen twijfel over zijn afkomst. Bij de duurdere versies is dit hout ook in de deur panelen terug te vinden. De auto wordt vanaf de basis 214 Si com pleet geleverd met vier luidspre kers, een digitaal klokje, een waarechuwingszoemer voor het vergeten van de verlichting, een wis/wasinstallatie op de achter ruit, een 60/40 deelbaar neerklap- bare achterbank, centrale ver grendeling en een in hoogte ver stelbaar stuur. De 214 Si heeft de stoelen en bekleding uit de Monte go. Het meubilair biedt goede steun, en de stof komt behaaglijk over. Het uitzicht rondom is in or de door het behoorlijk grote ruit- oppervlak. De Rover 214 Si is van buiten voorzien van 175/65x14 banden, wieldeksels, getint glas met schaduwband in de voorruit, deurgrepen en grille in de carros- seriekleur en schildbumpers met rode inleg. Een bijzonder comple te en prettig rijdende auto voor een zeer bescheidenprijs: f.27.995,=. De Rover 216 wordt altijd in de completere GSi-uitgave geleverd, wat betekent dat stuurbekrachti ging, vertraging op de binnenver- lichting, regelbare dashboardver- lichting, middenarmsteun achter, in hoogte verstelbare betuurders- stoel en elektrisch bediende ruiten en spiegels standaard zijn. De stoelen worden met een andere stof bekleed en hebben verstelba re lendesteunen. De achterbank Uit de Honda Civic kennen de 1.6 liter 16-klepper met multi-point in jectie en een geregelde katalysa tor. Deze motor levert in de Rover 216 een vermogen van 112 pk. Niets ten nadele van de nieuwe 1.4, maar tijdens een proefrit bleek de 1.6 duidelijk de prettigste van de twee. De motor presteert bijzonder goed, is relatief stil en maakt van de auto een sportieve wegwezer, als er flink wordt ge schakeld. De auto haalt volgens opgave een top van 191 km/u, ter wijl de acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden wordt volbracht. De Rover 216 beschikt over een soe pel schakelende versnellingsbak, tevens van Honda- makelij. Ondanks het feit dat de nieuwe 1.4 de mindere is van de 1.6 heb ben we bij de Rover 214 met een prettige krachtbron te maken. We mogen immers niet vergeten dat er een fors prijsverschil tussen beide types bestaat. Een belang rijk verschil met de 1.6 is dat het maximale koppel van de 1.4 bij een aanmerkelijk lager toerental wordt bereikt. Daarom vraagt de ze krachtbron minder schakelen. Ook wat geluidproductie doet hij niet voor zijn duurdere broer on der. De handgeschakelde vijfbak is overigens van Peugeot betrok ken en laat zich licht en probleem loos bedienen. We mogen gerust stellen dat de Rover 214 vanwege zijn nieuwe motor "meer Brits" is dan de 216. Onder de naam Edition brengt BMW een aantal modellen uit de 3-serie met een extra aan trekkelijke aankleding. Zowel de 316i, als318i, 320i, 325i en 324 td kunnen in deze uitgave geleverd worden. De 316i krijgt als extra een grotere brandstof tank van 62 liter, lichtmetalen BMW-wielen, bredere banden, mistlampen in de voorbumper, een met leer bekleed sportstuur, centrale deurvergrendeling, een toerenteller met verbruiksmeter,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27