ROVER 2 0 0
j4u|oparc bV
F
loppeling is kapot!
dat kan bij Autoparc
Mercedes 190 D zakelijk rijden
en verdienen aan Oort,
Verloochent
afkomst
BMW 3-serie Edition
Carlsson
89,-
O
zijn
niet
i
irtacciTs
Eerste Favorit Carpool auto
naar Rode Kruis
obedrijf
I. de Vet
ril 1990-pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
1989
ntet
F
Onderscheiden
Het nieuwste model is de vijfdeurs
Sedan-versie
Honda-makelij
Montego
ICIERINGEN
IRUILEN
1985
1983
1986
mto-
als
raat 76, Goirle
013-341739
95
a 2300 CL
*ns,
r!
erheid van
land.
jsbeurt
oil.
259,-
f.V.N.-keuring -
DE HOOGT 13- LOON OP ZAND-TEL. 04166-1553
De enige officiële dealer voor Tilburg e.o. voor Mercedes-Benz personenwagens
iet 2 jaar
jarantie
In het interieur zien we heel dui
delijk dat de Rover 200 in Enge
land is gemaakt. Het instrumen
tenpaneel heeft dan wel een typi
sche Honda-vormgeving, door het
wortelnotehouten dashboardpa-
Ingvar Carlsson heeft als Mer
cedes Rally-rijder zijn kennis en
ervaring voor de consument be
schikbaar gemaakt. Zijn bedrijf
is groot in tuning en styling van
Mercedes. Zowel de 190 als 200/
300-lijn kunnen worden voorzien
van stylingpakketten, sporton
derstellen, speciale sturen, luxe
interieurs, natuurlijk lichtmeta
len wielen, sportstoelen, motor-
tuningkits en aangepaste uitla
ten.
■*oed ontvangt
^actiecapc
door de vi
en - Banden
1986 (5)
1986 (5)
1987 (4)
1982 (3)
1984(6)
1984 (10)
1989(—
1985 (5)
1986 (3)
1981 (1)
1988 (3)
1987 (2)
1977(-)
met volledige
AG-garantie
bj.
1984(1)
1980 (3)
1986(1)
1985 (3)
1988(1)
1984(2)
1987 (1)
1988 (2)
1987(10)
1987 (2)
1987 (3)
1986 (9)
1987 (12)
1987 (2)
1985 (4)
1983 (6)
1987(6)
1985 (2)
1984 (3)
1988(1)
1987 (1)
1988(2)
1982(1)
1984(3)
Toch heeft de Rover 214 slechts
een ongeregelde katalysator. Een
geregeld exemplaar wordt tegen
de zomer verwacht. De nieuwe
ling levert een vermogen van 92
pk bij 6250 tr/min en een maxi
maal koppel van 122 Nm bij 4000
De eens zo bloeiende Britse autoindustrie met zijn veel
heid aan merken en opvallende modellen, is niet meer
wat het geweest is. Te lang hebben de meeste verdwe
nen namen willen profiteren van het succes van hun
auto's, met als uiteindelijk resultaat een sterk verou
derd productie-apparaat en een modellengamma wat
totaal niet meer op de concurrentie aansloot. De mees
te, beroemde Engelse autonomen werden aan het Bri-
tisch Leyland-concern toegevoegd. Een bedrijf wat tot
taak had van deze mengelmoes een florerende auto-in-
dustrie te maken. Niet gek dat dit eigenlijk nooit is ge
lukt. Jaguar/Daimler splitste af en bleek wel succesvol
te kunnen zijn.
lange vijfdeurs auto die in
klasse valt van de Alfa 33, Renault
19 en Fiat Tipo. Rover stelt zich
niet tot doel te concurreren met
grootheden (in aantallen) als de
Opel Kadett, Ford Escort of Volks
wagen Golf. Daarom wil het En
gelse merk zich voor zijn eigen ko-
perpubliek onderscheiden. De
neus van de nieuweling past goed
bij die van de Montego, 800 en de
later dit jaar te introduceren
Rover 100, de opvolger van de
Metro. Overigens zijn het vooral
die neus en de achterlichten
waardoor de Rover zich van de
Honda Concerto uiterlijk onder
scheidt. De auto ziet er gewoon
goed uit, zelfs een beetje chique.
Uiterlijk zijn de verschillende ver
sies alleen uit elkaar te houden
vanwege de doppen en de type-
plaatjes.
Onder de motorkap biedt Rover
de keuze uit twee mogelijkheden,
een volledig nieuwe 16-klepper
1.4 liter uit eigen stal of de beken
de 1.6 liter 16-klepper van Honda.
De namen Rover 214 en 216 spre
ken zodoende voorzich.
De nieuwe 1.4 liter K-serie kracht
bron is geheel van lichtmetaal en
is als arm mengsel motor ontwor
pen. Dubbele, bovenliggende
nokkenassen zorgen voor de be
diening van vier kleppen per cy
linder. Daarnaast wordt de
brandstoftoevoer door een elek
tronische single-point injectie be
werkstelligd.
Een aantal van de extra ge
noemde zaken bij de 316i zijn bij
de 6 cylinder modellen altijd al
standaard. Zo wordt de 320i on
dermeer voorzien van stuurbe
krachtiging; een middenarm-
steun achter, elektrisch bedien
de voorportierramen en een bui
tentemperatuurmeter. Deze ex
tra's worden met een voordeel
van f.6.746,= aangeboden. De
BMW 3-serie Edition is er zowel
in twee- als vierdeurs met vijf-
bak of automaat, in totaal 18 uit
voeringen.
8 S, LPG,
C diesel1985
05 GRD 1988
05 GR, LPG 1988
09 diesel1987
05 GR diesel 1986
05 GL, LPG 1984
05 SR diesel 1983
05 XL diesel1988
05 GR diesel 1987
05 XR diesel 1984
1984
Rover 200, een auto die samen
met Honda werd ontwikkeld. Hon
da levert dezelfde auto onder de
naam Concerto, een model wat
we in de loop van het jaar ook in
ons land mogen verwachten. Wat
heeft het dan voor zin om door
twee merken dezelfde auto te la
ten verkopen. Om daar een ant
woord op te geven, moeten we
even nader kennismaken met die
nieuwe 200 van Rover.
De Rover 200 is een 4,22 meter
1987
a 1600 1986
rt 1600 diesel 1987
tt 1200
tt
a4-drs
na 1600 diesel,
1983
1984
1982
pe aanbiedingen
'K-gekeurd
04, LPG1979
1978
Skoda importeur De Binckhorst Auto Motor Import heeft de eerste
auto uit het Favorit CarPool plan ter beschikking aan het Rode Kruis in
Den Haag. De sleutel van de auto werden door financieel directeur P.
Verheij in ontvangst genomen. Er moet eigenlijk gesproken worden
over vier sleutelsets, daar vier medewerkers van het Rode Kruis dage
lijks met deze auto naar him werk zullen gaan. Het Rode Kruis is hier
mee het bedrijf of instelling die aan het nieuwe plan meedoet.
Naast de vijfbak is de 216 GSi ook
leverbaar met een viertrapsai
maat. De auto kost f.34.295,=
je zelf wilt schakelen, terwijl de
automaat voor f.36.795,= in de
prijslijst staat. Er is bovendien nog
een Rover 214 GSi voor f.30.295,
Eveneens zeer aannemelijke be
dragen.
Er bestaat echter nog discussie of
lederen bekleding op de hele
Rover 200- serie standaard gele
verd moet gaan worden. Het zal
het karakter van de auto niet be
nadelen. Op dit moment is er een
meerprijs voor deze voorziening
van f.3.395, Verder kunnen de
nieuwe Rovers nog worden uitge
rust met metaallok, stuurbekrach
tiging op de 214, lichtmetalen vel
gen, airco, een elektrisch bediend
glazen schuif/kanteldak en ABS.
Rover laat het in de nabije toe
komst niet alleen bij deze vijfdeurs
auto's. De Rover 400, een sedan-
versie, mogen we over enkele
maanden verwachten, terwijl de
driedeurs ook nog voor het einde
van het jaar op het programma
staat. De auto is echter in Enge
land zo goed ontvangen, dat de
hele productiecapaciteit in eerste
instantie door de vijfdeurs wordt
ingenomen.
De overgebleven merken werden
steeds verder uitgedund, zodat
Thriumph, MG, Morris, Princess
en VandenPlas alleen in onze her
innering voortleven. Wat over
bleef was Austin en Rover. Enkele
jaren terug zijn Honda en Rover
tot elkaar gekomen, wat heeft ge
leid tot vergaande samenwerking.
De eerste vrucht hiervan was de
Thriumph Acclaim, op basis van
de toenmalige Honda Civic se
dan. De opvolger kreeg de naam
getint glas en een donkergroene
band in de voorruit. Verder
wordt de 316i Edition als Sha
dow-Line geleverd, dat wil zeg
gen met gedistingeerde zwarte
accenten rond de ruiten. BMW
heeft de auto verder nog voor
zien van fraaie binnenbekle-
ding en is de bodem met velours
bekleed. Dit totale pakket heeft
een waarde van f.8.298,48, ter
wijl de koper slechts f .2.975,=
betaald. Zodoende komt de
BMW 316i Edition op f.41.700,=
De Mercedes 190E 2.6 kan tot
215 pk worden opgepept, waar
mee de auto een top haalt van
236 km/u en de sprint van 0 tot
100 in 7,2 seconden volbrengt.
De Mercedes 300E als sedan,
Touring of coupé weet dit alles
nog te overtreffen. Met 242 pk
kan deze auto 245 km/u hard.
Carlsson heeft bij al zijn produc
ten een goede afstemming we
ten te vinden tussen sportiviteit
en klasse. De Carlsson acces
soires worden in Nederland ge
ïmporteerd door Beimer B.V. in
Enschede, telefoon 053-310000.
Rover 200, terwijl in het hoge seg
ment de Rover 800 ten tonele ver
scheen. Door het doorvoeren van
de Japanse kwaliteitsstandaard
en de uiteindelijke overname door
Britisch Aerospace, kwam de
Rover-Group (de naam Austin is
inmiddels ook verdwenen) weer
uit de rode cijfers.
wordt van hoofdsteunen voorzien,
die echter breed zijn uitgevallen
en zodoende het zicht naar achter
verminderen.
O
neel bestaat er echt geen twijfel
over zijn afkomst. Bij de duurdere
versies is dit hout ook in de deur
panelen terug te vinden. De auto
wordt vanaf de basis 214 Si com
pleet geleverd met vier luidspre
kers, een digitaal klokje, een
waarechuwingszoemer voor het
vergeten van de verlichting, een
wis/wasinstallatie op de achter
ruit, een 60/40 deelbaar neerklap-
bare achterbank, centrale ver
grendeling en een in hoogte ver
stelbaar stuur. De 214 Si heeft de
stoelen en bekleding uit de Monte
go. Het meubilair biedt goede
steun, en de stof komt behaaglijk
over. Het uitzicht rondom is in or
de door het behoorlijk grote ruit-
oppervlak. De Rover 214 Si is van
buiten voorzien van 175/65x14
banden, wieldeksels, getint glas
met schaduwband in de voorruit,
deurgrepen en grille in de carros-
seriekleur en schildbumpers met
rode inleg. Een bijzonder comple
te en prettig rijdende auto voor
een zeer bescheidenprijs:
f.27.995,=.
De Rover 216 wordt altijd in de
completere GSi-uitgave geleverd,
wat betekent dat stuurbekrachti
ging, vertraging op de binnenver-
lichting, regelbare dashboardver-
lichting, middenarmsteun achter,
in hoogte verstelbare betuurders-
stoel en elektrisch bediende ruiten
en spiegels standaard zijn. De
stoelen worden met een andere
stof bekleed en hebben verstelba
re lendesteunen. De achterbank
Uit de Honda Civic kennen de 1.6
liter 16-klepper met multi-point in
jectie en een geregelde katalysa
tor. Deze motor levert in de Rover
216 een vermogen van 112 pk.
Niets ten nadele van de nieuwe
1.4, maar tijdens een proefrit
bleek de 1.6 duidelijk de prettigste
van de twee. De motor presteert
bijzonder goed, is relatief stil en
maakt van de auto een sportieve
wegwezer, als er flink wordt ge
schakeld. De auto haalt volgens
opgave een top van 191 km/u, ter
wijl de acceleratie van 0 tot 100 in
9,9 seconden wordt volbracht. De
Rover 216 beschikt over een soe
pel schakelende versnellingsbak,
tevens van Honda- makelij.
Ondanks het feit dat de nieuwe
1.4 de mindere is van de 1.6 heb
ben we bij de Rover 214 met een
prettige krachtbron te maken. We
mogen immers niet vergeten dat
er een fors prijsverschil tussen
beide types bestaat. Een belang
rijk verschil met de 1.6 is dat het
maximale koppel van de 1.4 bij
een aanmerkelijk lager toerental
wordt bereikt. Daarom vraagt de
ze krachtbron minder schakelen.
Ook wat geluidproductie doet hij
niet voor zijn duurdere broer on
der. De handgeschakelde vijfbak
is overigens van Peugeot betrok
ken en laat zich licht en probleem
loos bedienen. We mogen gerust
stellen dat de Rover 214 vanwege
zijn nieuwe motor "meer Brits" is
dan de 216.
Onder de naam Edition brengt
BMW een aantal modellen uit
de 3-serie met een extra aan
trekkelijke aankleding. Zowel
de 316i, als318i, 320i, 325i en
324 td kunnen in deze uitgave
geleverd worden. De 316i krijgt
als extra een grotere brandstof
tank van 62 liter, lichtmetalen
BMW-wielen, bredere banden,
mistlampen in de voorbumper,
een met leer bekleed sportstuur,
centrale deurvergrendeling, een
toerenteller met verbruiksmeter,