TOYOTA STARLET 1.31 FRIEND let oom MILLE MIGLIA 1990 J Marijke U. E Zondag rallycross in Valkenswaard k DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 3 ig 5april 1990-paginal Mistachterlicht in hi :het i Benzinedampen Vriendelijk Technische gegevens: ziet i met een de i voor- ijvoor- wordt o den var t maar nog 1.3 van te prijs worden gegeven voor fa- brieksteams. o en een er dat De Starlet gedraagt zich uiterst goedmoedig. Iedereen kan er mee rijden. Lichte bediening, vlot te motor, prima stoelen en een Maar ook in de toerwagen- en standaardklasse is het moreel weer goed, zodat de wedstrijden van zondag de moeite waard zul len zijn. De aanvang is 12.30 uur. liggen. De middenconsole is func tioneel ingericht. Het gehele dash board maakt een rustige en een ontwerptechnisch kloppende in druk. Of in simpelere bewoordin gen, het ziet er gewoon goed uit. Toyota biedt als een van de grooste autoproducenten ter wereld een uitgebreid programma van groot tot klein. Bestelauto's, vrachtwagens, sportauto's en 'nor male' gebruiksauto's, je kunt er allemaal voor bij Toyo ta terecht. De grote aantallen worden, zoals bij meerde re fabrikanten met de kleinere auto's behaald. Naast de Corolla zorgt de kleine Starlet voor een aanzienlijk deel van de omzet. Met in totaal vijf productiejaren heeft de zo hoog mogelijk te eindigen. Het Belgische team zal net als onze landgenoot Hans-Willem te Pas en de Fin Mauno Jokinen met een MG Metro 6R4 aan de start ver schijnen. De Belg Jos Sterkens bouwde deze winter een vierwie- laangedreven Ford Fiesta met de motor van een Sierra Cosworth. ^snelheid 170 km/u 100 in 10,3 sec. 3,72 meter, jrgebleven deelnemersveld weer op de ver trekplaats terug zijn. Op zondag 20 mei zullen om 11.00 uur de prijswinnaars gehuldigd worden. De Mille Miglia is al jaren één van de belangrijkste sportieve evene- Die portemonnee wordt overigens niet overdadig aangesproken bij de aanschaf. De Starlet staat voor zeer gunstige prijzen in de show- Van 17 tot en met 20 mei wordt de drieenzestigste editie In de avond zal het overgebleven van de Mille Migla verreden. Dit jaarlijkse autosport j| J evenement voor sportauto's uit de jaren 1925 tot 1957 wordt georganiseerd door de Automobielclub van Bres cia en gesponsord door het ministerie van toerisme van Italië. Naast sportauto's mogen ook wagens uit dezelfde bouwjaren deelnemen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de populaire sportklasse. Ruim 300 equipes uit de bijna 700 aanmeldingen mogen daadwerkelijk aantreden. goede wegligging maken de Star let tot een allemansvriendje. Ook vriendelijk blijkt het brand stofverbruik. De nieuwe Starlet neemt met 1 liter loodvrije benzine genoegen als hij vijftien kilometer moet afleggen. Met een verder in gereden auto en een rustige rijstijl moet 1 op 16 makkelijk gehaald kunnen worden. En zodoende is de Starlet ook een vriendje voor de portemonnee. tweede generatie Starlet een aardige staat van dienst. De nieuweling, die eind vorig jaar in Japan werd voor gesteld, is echter weer helemaal bij de tijd. We reden met het instapmodel, de 1.3i Friend. menten op het gebied van oude auto's. Er wordt in drie klassen gereden: Groep A voor auto's tot 1930, Groep B voor auto's tussen 1931 tot en met 1945 en Groep C voor auto's gebouwd van 1946 tot 1957. Daarnaast zal ook een apar- Prestaties: tops acceleratie 0-11 Afmetingen: lengte breedte 1,60 meter Gewicht: 754 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/100 km bij 120 km/u 6,7 liter/100 km Prijs: L18.995,= tueel makkelijk later worden aan gebracht. Een uitzondering daar op vormt het mistachterlicht, een regelrecht gemis. Al i$ het wette lijk niet verplicht, iedere moderne auto moet toch met zo'n voorzie ning worden uitgerust. Overigens zal iemand die met de Starlet Friend een aantal keer in de re gen heeft gereden snel de ach- terruitwisser missen. De afwerking van de auto laat niets te wensen over. Het lakwerk is van een goe de kwaliteit en alle carrosseriede- len sluiten netjes op elkaar aan. Evenals het vorige model, zal de nieuweling weinig problemen ge ven. De Starlet is in ons land te koop met twee motoren. Allereerst is dat de 1.5 liter diesel, die we al langer kennen. Ook de 1.3 liter 12-klep- per is geen onbekende. Nieuw is echter wel dat deze krachtbron voortaan met multi-point injectie wordt geleverd en dat mag op z'n minst opzienbarend genoemd worden bij een kleine auto als de ze. niet verwonderlijk daar het merk rij 1 ook uit Engeland en één van de sponsors van het ge- gde Staten een flinke af- beuren is. Bovendien wil Alfa in het jaar van zijn tachtigste ver jaardag in de Mille Miglia extra goed voor de dag komen. De Mille Miglia kent ook ieder jaar een reeks bekende personen vooral uit de artiestenwereld die door hun aanwezigheid extra ca chet aan het geheel geven. Dit jaar zullen in ieder geval Jason Donovan, Nick Mason van Pink Floyd en Angelo Branduardi van de partij zijn. let op. Het interieur van de Starlet Friend ziet er leuk uit. De stoelen, voor zien van hoofdsteunen, zitten goed, ook op langere trajecten. Er is een contrasterende stof ge bruikt, dit in tegenstelling tot de meer zakelijke bekleding in de XL- versies. Op het dashboard zijn moet 1 op 16 makkelijk in een half ronde boog de instru menten ondergebracht. Deze zijn extreem goed afleesbaar, daar het stuurwiel en de genoemde boog precies in eikaars verlengde ABS Merk en type: Toyota Starlet 1.3i Friend Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1296 cc Boring x slag: 73 x 77,4 mm Vermogen: 75 pk bij 6000 tr/min Koppel: 101 Nm bij 4800 tr/min Op donderdag 17 mei vertrekt de eerste auto om 20.15 uur vanuit Brescia naar Vicenza. Rond 22.30 uur zal dit exemplaar arriveren. De volgende dag wordt om 6.30 uur gestart en hebben de deelne mers het traject Vicenza-San Ma- rino-Rome voor de boeg. Rome zal omstreeks acht uur 's avond be- zolgd door Ferrari met reikt worden. De laatste etappe °n Lan- wordt op zaterdag 19 mei verre- cia (21). Het grote aantal Alfa's is den van Rome terug naar Brescia. De hendel voor de richtingaan wijzers kent een zogenaamde "mist" stand, waarbij de wissers één keer over de ruit gaan. De XLi heeft bovendien een interval. De ruimte achterin de Starlet is heel behoorlijk, terwijl ook voor bagage voldoende plaats aanwe zig is. In normale positie is de bak normaal van afmetingen, terwijl door het neerklappen van de rugleuning de hele ruimte achter de stoelen gebruikt kan worden. In het interieur mist de Starlet Friend ten opzichte van de XL on dermeer de uitzetbare zijruiten, het digitale klokje en de doorlo pende middenconsole. De auto heeft wel een afsluitbaar dash boardkastje en een portierbak aan de bestuurderskant. De bo venkant van de portieren zijn in het interieur niet bedekt. In ons geval met een grijze auto zwart/rood interieur keurig uit. In de kleur wit kan ik me voostellen dat het wat kouder aan zal doen. Met een lengte van 3,72 meter valt de nieuwe Starlet net als zijn ganger in de klasse van bijvc beeld de Peugeot 205, Renault 5 en Opel Corsa. Een populaire klasse, zeker in gebieden waar de verkeersdrukte een groot pro- v bleem is. Door hun compacte af metingen zijn ze makkelijker in een parkeerplaatsje te wurmen en kan de bestuurder zich ook rij dend vlotter door het verkeer be wegen. room. De door ons gereden 1.3i Friend kost f. 18.995,= en dat is slechts een paar honderd gulden meer dan het oude model met 1.0 liter krachtbron en een vierbak. Met zijn 1296 cc inhoud levert de motor 75 pk bij 6000 tr/min, terwijl gebi het maximale koppel al bij 4800 dien tr/min beschikbaar is en 101 Nm c der injectie en geregelde kataly sator wordt geleverd voor f.23.495,Alle Starlets met 1 motor kunnen voor f.2.990,= een ABS-remsysteem worden voorzien wat met vier sensoren de remwerking van de voorwielen controleert. Tot slot, de 1.5 diesel staat in de prijslijst voof f.25.795,= De nieuwe Starlet van Toyota is een bijzonder aantrekkelijk auto, ook als het basismodel de Friend wordt aangeschaft. De auto heeft een leuk uiterlijk, een hypermo derne krachtbron en uitstekende rij-eigenschappen. Helaas ont breekt het mistachterlicht en is de aanschaf van een ruitewisser ach terop zeer aan te raden. Vroeger was een echte stadsauto een verschrikking om mee op de grote weg te rijden. Die tijden zijn gelukkig voorbij, en daar is de nieuwste Starlet een overduidelijk bewijs van. De Starlet oogt vlot met zijn ronde vormen. Het lijkt in eerste aanblik wel of ze een Corolla te warm ge wassen hebben. Vooral de achter steven lijkt als twee druppels wa ter. De Starlet Friend is de meest eenvoudige uitgave. Daarom mist hij ten opzichte van de duurdere XLi de wielplaten, een tweede buitenspiegel, de achterruitwisser, de stootstrips op de flanken en het mistachterlicht. Het merendeel van deze zaken zullen niet echt worden gemist en kunnen even- Zondag aanstaande 8 april is er voor de liefhebbers van rallycross weer het nodige te beleven op het Eurocircuit in Valkenswaard. Eén van de gangmakers is de Euro pees rallycross-kampioen Matti Alamaki uit Finland. Zijn fabrieks- Peugeot 205 Turbo 16 is tijdens de winter weer helemaal onder han den genomen. Maar de Fin mag natuurlijk weer op de nodige con currentie rekenen. Nederlands kampioen Ludo Steukers en team genoot Paul Kumpen zullen er niets aan gelegen laten eveneens De meeste deelnemers komen uit Italië, terwij’ 1 de Vereniga^ uuu>.'> vaardiging mag worden ver wacht. Voor het eerst is een team uit Rusland ingeschreven met een BMW 328 uit 1940. Nederland komt met vijf ploegen aan de start: het equipe Smits met een Bugatti Prijswinnaars 35 uit 1925, Oprey met een Bugatti 37 uit 1927, Louwman met een Alfa Romeo 2300 Le Mans uit 1933, Hei- da/Kirpenstein met hun Alfa Ro meo 2500 SS uit 1951 en Gatsondes/Van den Berg Triumph TR-3A uit 1957. In totaal doen er auto's van 51 verschillende merken mee. In c meerderheid is Alfa Romeo met 55 wagens, gevolgd door Fer__- 43, Fiat (38), Maserati (23) en cia (21). Het grote aantal Alfa Weleens met stukken langs de weg gestaan?Ik nog nooit, tot twee weken geleden aan de A27 met een lekke band. Op zich nog niet zo erg, wel als het die dag ook j eens stormt. Je waaide zowat omver. Daarbij wist ik ook niet hoe mijn krik werkte, dus heel voozichtig doorgereden en de eerste afslag maar ge nomen. Het eerste teken van leven was de Technische Dienst Toyota-importeur Louwman en Parqui waar Jan Coen er mijn huisbrenger op legde. Nog bedankt kerel! Van dezelfde importeur reed ik deze week met de nieuwe Toyota Starlet 1.3i Friend. Een autootje van nog geen twin tigduizend gulden. Ik zeg autootje, maar het mag gerust auto genoemd worden. Naast de vele typen auto's die Toyo ta in zijn programma heeft, is deze samen met de Corolla de bekendste. De nieuwe Starlet heeft een geheel eigen look. Hij ziet er strak uit en is mooi gestroomlijnd. Hij is compact en toch groot ge noeg, een auto voor alle leef tijden. Geschikt van een jon ge pa tot een pittige oma. Over pittig gesproken, dat is deze 1.3 liter injectiemotor ze ker. Hij vliegt over de weg en is erg handelbaar in het stadsverkeer. Ook het comfort blijft onder alle omstandighe den meer dan comfortabel. Naast de aantrekkelijke prijs/ prestatie verhouding is deze 'Friend' ook nog milieuvrien delijk door zijn geregelde ka talysator en het filter wat ben zinedampen bij het tanken wegvangt. Zuinig is de Starlet ook, terwijl hij verder bekend staat als één van de minst pechgevoelige auto's. Het interieur is helemaal niet meer Japans, weinig flikke rende lichtjes of andere flau wekul, maar gewoon stijlvol. De prima stoeltjes hebben een leuke rood/zwarte bekle ding. Zelf vond ik de ronde overkapping van de instru menten niet zo geslaagd, maar dat blijft een kwestie van smaak. De afleesbaar heid van het geheel is haast optimaal. De Toyota Starlet is een auto die zijn naam eer aan doet, een ster op alle fronten! bedraagt. Door deze relatief ster ke motor in de net 750 kg wegen de auto te plaatsen worden, flit sende prestaties geleverd. De nieuwe Starlet haalt een top van bijna 170 km/u en weet vanuit stil stand binnen 10,3 seconden de 100 km/u op de teller aan te wij zen. Kortom, de nieuwe Starlet is een uitermate vlotte en stille auto, met een meer dan uitstekende mo tor, die zich veel laat welgevallen. De Starlet 1.3i is uitgerust met een EVAP-systeem. Dit vermindert het vrijkomen van benzinedampen bij het tanken met behulp van een koolstoffilter en teruggeleiding van de benzinedampen naar de motor. Veel schakelen is niet nodig. De standaard vijfversnellingsbak schakelt vederlicht. De overbren ging van pook naar bak geschiedt namelijk via kabels en niet via de bruikelijke stang. Die lichte be diening gaat overigens voor haast alle functies in en binnen de Star- Voor wie een Starlet met een com pletere aankleding wenst is er de 1.3 XLi vanaf f.20.395,= een auto die voor f.650, meer als vijfdeurs wordt geleverd. Daarnaast is er de automaat die echter nog zon-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25