TOYOTA STARLET 1.31 FRIEND
let
oom
MILLE MIGLIA 1990
J
Marijke
U.
E
Zondag rallycross
in Valkenswaard
k
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 april 1990 - pagina 3
ig 5april 1990-paginal
Mistachterlicht
in hi
:het i
Benzinedampen
Vriendelijk
Technische gegevens:
ziet i
met een
de
i voor-
ijvoor-
wordt o
den var
t maar
nog
1.3
van
te prijs worden gegeven voor fa-
brieksteams.
o en een
er dat
De Starlet gedraagt zich uiterst
goedmoedig. Iedereen kan er
mee rijden. Lichte bediening, vlot
te motor, prima stoelen en een
Maar ook in de toerwagen- en
standaardklasse is het moreel
weer goed, zodat de wedstrijden
van zondag de moeite waard zul
len zijn. De aanvang is 12.30 uur.
liggen. De middenconsole is func
tioneel ingericht. Het gehele dash
board maakt een rustige en een
ontwerptechnisch kloppende in
druk. Of in simpelere bewoordin
gen, het ziet er gewoon goed uit.
Toyota biedt als een van de grooste autoproducenten
ter wereld een uitgebreid programma van groot tot
klein. Bestelauto's, vrachtwagens, sportauto's en 'nor
male' gebruiksauto's, je kunt er allemaal voor bij Toyo
ta terecht. De grote aantallen worden, zoals bij meerde
re fabrikanten met de kleinere auto's behaald. Naast de
Corolla zorgt de kleine Starlet voor een aanzienlijk deel
van de omzet. Met in totaal vijf productiejaren heeft de
zo hoog mogelijk te eindigen. Het
Belgische team zal net als onze
landgenoot Hans-Willem te Pas
en de Fin Mauno Jokinen met een
MG Metro 6R4 aan de start ver
schijnen. De Belg Jos Sterkens
bouwde deze winter een vierwie-
laangedreven Ford Fiesta met de
motor van een Sierra Cosworth.
^snelheid 170 km/u
100 in 10,3 sec.
3,72 meter,
jrgebleven
deelnemersveld weer op de ver
trekplaats terug zijn. Op zondag
20 mei zullen om 11.00 uur de
prijswinnaars gehuldigd worden.
De Mille Miglia is al jaren één van
de belangrijkste sportieve evene-
Die portemonnee wordt overigens
niet overdadig aangesproken bij
de aanschaf. De Starlet staat voor
zeer gunstige prijzen in de show-
Van 17 tot en met 20 mei wordt de drieenzestigste editie In de avond zal het overgebleven
van de Mille Migla verreden. Dit jaarlijkse autosport j| J
evenement voor sportauto's uit de jaren 1925 tot 1957
wordt georganiseerd door de Automobielclub van Bres
cia en gesponsord door het ministerie van toerisme van
Italië. Naast sportauto's mogen ook wagens uit dezelfde
bouwjaren deelnemen die een belangrijke rol hebben
gespeeld in de populaire sportklasse. Ruim 300 equipes
uit de bijna 700 aanmeldingen mogen daadwerkelijk
aantreden.
goede wegligging maken de Star
let tot een allemansvriendje.
Ook vriendelijk blijkt het brand
stofverbruik. De nieuwe Starlet
neemt met 1 liter loodvrije benzine
genoegen als hij vijftien kilometer
moet afleggen. Met een verder in
gereden auto en een rustige rijstijl
moet 1 op 16 makkelijk gehaald
kunnen worden. En zodoende is
de Starlet ook een vriendje voor
de portemonnee.
tweede generatie Starlet een aardige staat van dienst.
De nieuweling, die eind vorig jaar in Japan werd voor
gesteld, is echter weer helemaal bij de tijd. We reden
met het instapmodel, de 1.3i Friend.
menten op het gebied van oude
auto's. Er wordt in drie klassen
gereden: Groep A voor auto's tot
1930, Groep B voor auto's tussen
1931 tot en met 1945 en Groep C
voor auto's gebouwd van 1946 tot
1957. Daarnaast zal ook een apar-
Prestaties: tops
acceleratie 0-11
Afmetingen: lengte
breedte 1,60 meter
Gewicht: 754 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/100
km
bij 120 km/u 6,7 liter/100 km
Prijs: L18.995,=
tueel makkelijk later worden aan
gebracht. Een uitzondering daar
op vormt het mistachterlicht, een
regelrecht gemis. Al i$ het wette
lijk niet verplicht, iedere moderne
auto moet toch met zo'n voorzie
ning worden uitgerust. Overigens
zal iemand die met de Starlet
Friend een aantal keer in de re
gen heeft gereden snel de ach-
terruitwisser missen. De afwerking
van de auto laat niets te wensen
over. Het lakwerk is van een goe
de kwaliteit en alle carrosseriede-
len sluiten netjes op elkaar aan.
Evenals het vorige model, zal de
nieuweling weinig problemen ge
ven.
De Starlet is in ons land te koop
met twee motoren. Allereerst is dat
de 1.5 liter diesel, die we al langer
kennen. Ook de 1.3 liter 12-klep-
per is geen onbekende. Nieuw is
echter wel dat deze krachtbron
voortaan met multi-point injectie
wordt geleverd en dat mag op z'n
minst opzienbarend genoemd
worden bij een kleine auto als de
ze.
niet verwonderlijk daar het merk
rij 1 ook uit Engeland en één van de sponsors van het ge-
gde Staten een flinke af- beuren is. Bovendien wil Alfa in
het jaar van zijn tachtigste ver
jaardag in de Mille Miglia extra
goed voor de dag komen.
De Mille Miglia kent ook ieder
jaar een reeks bekende personen
vooral uit de artiestenwereld die
door hun aanwezigheid extra ca
chet aan het geheel geven. Dit
jaar zullen in ieder geval Jason
Donovan, Nick Mason van Pink
Floyd en Angelo Branduardi van
de partij zijn.
let op.
Het interieur van de Starlet Friend
ziet er leuk uit. De stoelen, voor
zien van hoofdsteunen, zitten
goed, ook op langere trajecten. Er
is een contrasterende stof ge
bruikt, dit in tegenstelling tot de
meer zakelijke bekleding in de
XL- versies. Op het dashboard zijn moet 1 op 16 makkelijk
in een half ronde boog de instru
menten ondergebracht. Deze zijn
extreem goed afleesbaar, daar
het stuurwiel en de genoemde
boog precies in eikaars verlengde ABS
Merk en type: Toyota Starlet 1.3i
Friend
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1296 cc
Boring x slag: 73 x 77,4 mm
Vermogen: 75 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 101 Nm bij 4800 tr/min
Op donderdag 17 mei vertrekt de
eerste auto om 20.15 uur vanuit
Brescia naar Vicenza. Rond 22.30
uur zal dit exemplaar arriveren.
De volgende dag wordt om 6.30
uur gestart en hebben de deelne
mers het traject Vicenza-San Ma-
rino-Rome voor de boeg. Rome zal
omstreeks acht uur 's avond be-
zolgd door Ferrari met reikt worden. De laatste etappe
°n Lan- wordt op zaterdag 19 mei verre-
cia (21). Het grote aantal Alfa's is den van Rome terug naar Brescia.
De hendel voor de richtingaan
wijzers kent een zogenaamde
"mist" stand, waarbij de wissers
één keer over de ruit gaan. De XLi
heeft bovendien een interval.
De ruimte achterin de Starlet is
heel behoorlijk, terwijl ook voor
bagage voldoende plaats aanwe
zig is. In normale positie is de bak
normaal van afmetingen, terwijl
door het neerklappen van de
rugleuning de hele ruimte achter
de stoelen gebruikt kan worden.
In het interieur mist de Starlet
Friend ten opzichte van de XL on
dermeer de uitzetbare zijruiten,
het digitale klokje en de doorlo
pende middenconsole. De auto
heeft wel een afsluitbaar dash
boardkastje en een portierbak
aan de bestuurderskant. De bo
venkant van de portieren zijn in
het interieur niet bedekt. In ons
geval met een grijze auto
zwart/rood interieur
keurig uit. In de kleur wit kan ik
me voostellen dat het wat kouder
aan zal doen.
Met een lengte van 3,72 meter valt
de nieuwe Starlet net als zijn
ganger in de klasse van bijvc
beeld de Peugeot 205, Renault 5
en Opel Corsa. Een populaire
klasse, zeker in gebieden waar de
verkeersdrukte een groot pro-
v bleem is. Door hun compacte af
metingen zijn ze makkelijker in
een parkeerplaatsje te wurmen en
kan de bestuurder zich ook rij
dend vlotter door het verkeer be
wegen.
room. De door ons gereden 1.3i
Friend kost f. 18.995,= en dat is
slechts een paar honderd gulden
meer dan het oude model met 1.0
liter krachtbron en een vierbak.
Met zijn 1296 cc inhoud levert de
motor 75 pk bij 6000 tr/min, terwijl gebi
het maximale koppel al bij 4800 dien
tr/min beschikbaar is en 101 Nm c
der injectie en geregelde kataly
sator wordt geleverd voor
f.23.495,Alle Starlets met 1
motor kunnen voor f.2.990,=
een ABS-remsysteem worden
voorzien wat met vier sensoren de
remwerking van de voorwielen
controleert. Tot slot, de 1.5 diesel
staat in de prijslijst voof f.25.795,=
De nieuwe Starlet van Toyota is
een bijzonder aantrekkelijk auto,
ook als het basismodel de Friend
wordt aangeschaft. De auto heeft
een leuk uiterlijk, een hypermo
derne krachtbron en uitstekende
rij-eigenschappen. Helaas ont
breekt het mistachterlicht en is de
aanschaf van een ruitewisser ach
terop zeer aan te raden.
Vroeger was een echte stadsauto
een verschrikking om mee op de
grote weg te rijden. Die tijden zijn
gelukkig voorbij, en daar is de
nieuwste Starlet een overduidelijk
bewijs van.
De Starlet oogt vlot met zijn ronde
vormen. Het lijkt in eerste aanblik
wel of ze een Corolla te warm ge
wassen hebben. Vooral de achter
steven lijkt als twee druppels wa
ter. De Starlet Friend is de meest
eenvoudige uitgave. Daarom mist
hij ten opzichte van de duurdere
XLi de wielplaten, een tweede
buitenspiegel, de achterruitwisser,
de stootstrips op de flanken en het
mistachterlicht. Het merendeel
van deze zaken zullen niet echt
worden gemist en kunnen even-
Zondag aanstaande 8 april is er
voor de liefhebbers van rallycross
weer het nodige te beleven op het
Eurocircuit in Valkenswaard. Eén
van de gangmakers is de Euro
pees rallycross-kampioen Matti
Alamaki uit Finland. Zijn fabrieks-
Peugeot 205 Turbo 16 is tijdens de
winter weer helemaal onder han
den genomen. Maar de Fin mag
natuurlijk weer op de nodige con
currentie rekenen. Nederlands
kampioen Ludo Steukers en team
genoot Paul Kumpen zullen er
niets aan gelegen laten eveneens
De meeste deelnemers komen uit
Italië, terwij’ 1
de Vereniga^ uuu>.'>
vaardiging mag worden ver
wacht. Voor het eerst is een team
uit Rusland ingeschreven met een
BMW 328 uit 1940. Nederland
komt met vijf ploegen aan de start:
het equipe Smits met een Bugatti Prijswinnaars
35 uit 1925, Oprey met een Bugatti
37 uit 1927, Louwman met een Alfa
Romeo 2300 Le Mans uit 1933, Hei-
da/Kirpenstein met hun Alfa Ro
meo 2500 SS uit 1951 en
Gatsondes/Van den Berg
Triumph TR-3A uit 1957.
In totaal doen er auto's van 51
verschillende merken mee. In c
meerderheid is Alfa Romeo met 55
wagens, gevolgd door Fer__-
43, Fiat (38), Maserati (23) en
cia (21). Het grote aantal Alfa
Weleens met stukken langs
de weg gestaan?Ik nog nooit,
tot twee weken geleden aan
de A27 met een lekke band.
Op zich nog niet zo erg,
wel als het die dag ook j
eens stormt. Je waaide zowat
omver. Daarbij wist ik ook
niet hoe mijn krik werkte, dus
heel voozichtig doorgereden
en de eerste afslag maar ge
nomen. Het eerste teken van
leven was de Technische
Dienst Toyota-importeur
Louwman en Parqui waar Jan
Coen er mijn huisbrenger op
legde. Nog bedankt kerel!
Van dezelfde importeur reed
ik deze week met de nieuwe
Toyota Starlet 1.3i Friend. Een
autootje van nog geen twin
tigduizend gulden. Ik zeg
autootje, maar het mag gerust
auto genoemd worden. Naast
de vele typen auto's die Toyo
ta in zijn programma heeft, is
deze samen met de Corolla
de bekendste. De nieuwe
Starlet heeft een geheel eigen
look. Hij ziet er strak uit en is
mooi gestroomlijnd. Hij is
compact en toch groot ge
noeg, een auto voor alle leef
tijden. Geschikt van een jon
ge pa tot een pittige oma.
Over pittig gesproken, dat is
deze 1.3 liter injectiemotor ze
ker. Hij vliegt over de weg en
is erg handelbaar in het
stadsverkeer. Ook het comfort
blijft onder alle omstandighe
den meer dan comfortabel.
Naast de aantrekkelijke prijs/
prestatie verhouding is deze
'Friend' ook nog milieuvrien
delijk door zijn geregelde ka
talysator en het filter wat ben
zinedampen bij het tanken
wegvangt. Zuinig is de Starlet
ook, terwijl hij verder bekend
staat als één van de minst
pechgevoelige auto's.
Het interieur is helemaal niet
meer Japans, weinig flikke
rende lichtjes of andere flau
wekul, maar gewoon stijlvol.
De prima stoeltjes hebben
een leuke rood/zwarte bekle
ding. Zelf vond ik de ronde
overkapping van de instru
menten niet zo geslaagd,
maar dat blijft een kwestie
van smaak. De afleesbaar
heid van het geheel is haast
optimaal.
De Toyota Starlet is een auto
die zijn naam eer aan doet,
een ster op alle fronten!
bedraagt. Door deze relatief ster
ke motor in de net 750 kg wegen
de auto te plaatsen worden, flit
sende prestaties geleverd. De
nieuwe Starlet haalt een top van
bijna 170 km/u en weet vanuit stil
stand binnen 10,3 seconden de
100 km/u op de teller aan te wij
zen. Kortom, de nieuwe Starlet is
een uitermate vlotte en stille auto,
met een meer dan uitstekende mo
tor, die zich veel laat welgevallen.
De Starlet 1.3i is uitgerust met een
EVAP-systeem. Dit vermindert het
vrijkomen van benzinedampen bij
het tanken met behulp van een
koolstoffilter en teruggeleiding
van de benzinedampen naar de
motor.
Veel schakelen is niet nodig. De
standaard vijfversnellingsbak
schakelt vederlicht. De overbren
ging van pook naar bak geschiedt
namelijk via kabels en niet via de
bruikelijke stang. Die lichte be
diening gaat overigens voor haast
alle functies in en binnen de Star-
Voor wie een Starlet met een com
pletere aankleding wenst is er de
1.3 XLi vanaf f.20.395,= een auto
die voor f.650, meer als vijfdeurs
wordt geleverd. Daarnaast is er
de automaat die echter nog zon-