BMW 324 D
IS
FERRARI MYTHOS
NG
SCHADE?
I
Ca bij Dr. Car
te raden!
IMPRESSIE
R I J
ALLEEN VAN RUST
MAGU
MEER VERWACHTEN...
MAN en BERKHOF
met nieuwe standaard
Nieuw dashboard voor
CHRYSLER LE BARON g
Dr.Car
ffer.vefi xAtitA’
en tutte ef>/
autobedrijf
een levende legende
JANSEN
a
I
I?
gü
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 maart 1990 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
rt 1990 - pagina 8
PRIJS
weet de diesel de bijna
ilburg e.o.
f56.39.56.
mem»
Tot ziens in
HHvarenbeek
19.623,—
21.416-
22.335,—
22.335, —
22.335, -
22.335,-
22.002,—
22.002,-
26.859,-
>ij die-
n om
zo'n
9 die-
524
1989
.1988
GEN I
model
KEN
1984
1987
lo n.Uip-
tsgordel,
i de My-
zijn.
□vallend
imenten
SLIBBROEK 36,
HILVARENBEEK
TEL. 04255-4393
Voor een nieuwe auto of een
occasion MET BOVAG-
GARANTIE gaat U toch naar
MAZDA DEALER JANSEN
Hoe lekker
vooral hard
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
vervolg pagina 1
Rood leer
De met rood leer beklede kuij
stoelen hebben vierpunts
die bij de prestaties van
thos niet geheel overbodig
Het dashboard is een op^
ronde unit waarin instrun
Overal kan met een grote regelmaat over nieuwe auto's
gelezen worden. Er zijn er volop. Toch mag je bestaan
de modellen niet vergeten. Vaak auto's met een grote
staat van dienst en een trouwe aanhang. Eén van die
wagens is de BMW 3- serie. Door de jaren heen steeds
meer verfijnd. De serie is op dit moment erg uitgebreid.
BMW heeft een sportief imago. Auto's van dit Beierse
merk moeten over een zekere mate van aggressiviteit
beschikken. Er zijn echter uitzonderingen. Hierbij denk
ik vooral aan de 324 diesel, die met zijn fantastische
motor menig automobilist zal plezieren.
Kiespijn
Een eigenschap van de 3-serie
is nu eenmaal dat hoofd- een
beenruimte achterin niet over
houden. Het is een echte rijders-
auto. De bestuurder zit op een
goed gevormde stoel met vol
doende lendensteun. Hoogte-
verstelling is standaard zodat
het vinden van een juiste zithou-
ding gemakkelijk is. Het over
zichtelijke, naar de bestuurder
toegebogen dashboard biedt
ondermeer plaats aan een toe-
renteller met verbruiksmeter.
Het is opvallend hoe ontzettend
knap BMW alle hendels en be
dieningsknoppen precies op de
meest logische plaats heeft we
ten aan te brengen. Door zijn
wat klassieke lijnen is de 324
erg overzichtelijk. Het kleine
achterspoilertje zorgt er boven
dien voor dat bij in parkeren de
achtersteven goed in te schatten
is.
Standaard wordt de auto zonder
stuurbekrachtiging geleverd. Bij
manouvreren kan dat wat pro
blemen op leveren, maar een
maal op gang kun je die voor
ziening missen als kiespijn.
De BMW 324 D is typisch een
auto voor veel kilometers. Het
comfort staat op een hoog peil.
Met een redelijke snelheid glij je
rustig over 's lands wegen. Het
i
I
25ZR17 banden achter en 245/
*40ZR17 exemplaren voor.
Jammer genoeg zal de uit kunst
stof opgebouwde Mythos het
nooit verder brengen dan rij
dend prototype met de voorbe
stemming om in een museum
zijn dagen te slijten.
MAN zorgde voor het onderstel
en de krachtbron. Zonder een
filtersysteem te gebruiken heeft
MAN-VW truck bus een motor
weten te maken met een uitzon
derlijk lage uitstoot aan schade
lijke stoffen. Daarbij is gebruik
gemaakt van een drukluchtin-
blazing. Tijdens de acceleratie,
wordt gedurende een zeer korte
tijd een extra hoeveelheid lucht
smaakt voor een ronde
verschillende klokken,
stuurwiel van de Saratoga
werd in de Le Baron overgeno
men. Gelukkig is Chrysler in deze
auto van de voetrem afgestapt. De
handrem zit nu gewoon op de
console, waar hij hoort. De portie
ren zijn van een beschaafde hout-
inleg voorzien, wat het geheel een
chique aanzien geeft.
MAN heeft samen met Berkhof
een lagevloerbus ontwikkeld.
De bus combineert een hoog
comfort niveau met een schone
dieselmotor. De instap is slechts
31,7 centimeter hoog. Middels
een knielinstallatie is deze
hoogte nog tot 22 centimeter te
rug te brengen.
en bedieningsknopjes zijn on
dergebracht.
De topsnelheid van de Mythos
ligt boven de 250 km/u. En om
een indruk te geven via wat
voor rubbers het vermogen van
378 pk op de achterwielen wordt
overgebracht: Pirelli PZero 335/
°r het ook is om snel en
ird te rijden, het mag
niet meer. We zullen minstens
naar onze oosterburen moeten
om nog even het gas vol open te
gooien. Toch groeit het aantal
'snelle' auto's nog steeds. Steeds
meer kleppen, enkele of dubbe
le turbo's, noem maar op, ze
maken het er de rechter voet
niet makkelijker op. Ook bij d
seis gaat het tegenwoordig oi
de prestaties. Snelheden tot z<
200 km/u zijn niet meer vreemd
en ook wat betreft acceleraties
kunnen de ruwoliestokers met
de benzinegebruikers mee.
Geluid
BMW heeft naast de 324 en 524
met turbodieselmotor ook nog
steeds de 324 diesel zonder dat
blaasapparaat in het program
ma. Voorin ligt dezelfde 6 cylin
der lijnmotor met een exacte in
houd van 2443 cc. Hiermee
wordt een vermogen bereikt van
86 pk bij 4600 tr/min. Het maxi
male koppel van 153 Nm is al bij
2500 tr/min beschikbaar. De
krachtbron wordt gekenmerkt
door een enorme souplesse.
Door de zes pitten draait alles
lekker rond. Er wordt bovendien
een uitstekend geluid geprodu
ceerd. We kunnen gerust stellen
dat de BMW 6 cylinder diesel
zonder meer de fraaiste diesel is
als het om zijn klank gaat. Dui
delijk herkenbaar is het BMW 6
cylinder geluid, zoals we dat
van bijvoorbeeld de 520 en 525
kennen. Overigens ter vergelij
king: de turboversie levert 115
pk bij 4800 tr/min en heeft een
koppel van 222 Nm bij 2400 tr/
min. Natuurlijk is ook deze BMW
voorzien van het volelektroni-
sche motormanagement DDE
(Digitale Diesel Elektronica). Dit
zorgt er ondermeer voor dat de
uitlaatgassen van de motor be
duidend schoner zijn dan de
thans in Europa geldende
grenswaarden. Zelfs aan de ge
plande EG-norm van 0,8 gram
per test voor de partikelemissie
wordt ruimschoots voldaan.
Voorgloeien is er bij de 324 nau
welijks meer bij. Vrijwel direct
na het omdraaien van de sleute'
kan er gestart worden. Met pure
waardigheid komt de auto ver
volgens in beweging. De prima
schakelende vijfbak wordt met
een sportieve korte pook be
diend. Er kan vroeg worden
overgeschakeld. Uit vrijwel
ieder toerengebied in elke ver-
Wie de hele Chrysler-reeks goed
bekijkt, kan snel concluderen dat
eigenlijk alle dashboards er het-
slfde uitzien, of je nu in een Le
Baron, GS Turbo 2 of Voyager
kijkt. Daar is nu verandering in
gekomen. De coupé en converti
ble Chrysler Le Baron hebben een
nieuwe interieur gekregen. Zowel
het dashboard als de deurpane
len, middenconsole en de stoelen
werden onder handen genomen.
Wat betreft kleurstellingj en ont
werp ziet het er allemaal veel
fraaier en Europeser uit. Het
strtikke rechte dashboard heeft
plaatsgei
unit met v
Heti
leuke is dat de auto enorm rust
gevend is. Je hebt totaal niet de
neiging eens flink te gaan
scheuren en dat is natuurlijk
goed voor de verkeersveiligheid
en je eigen bloeddruk. Overi
gens heeft de 324 wel het onder
stel in huis, waarmee sportief
een bochtje genomen kan wor
den. Je merkt overigens aan het
brandstofverbruik wel dat er 6
cylinder mee werken. Er moet
op een gemiddelde tussen de 1
op 10 en 1 op 11 gerekend wor
den.
Formidabel
De BMW 324 D staat in de prijs
lijst voor f.50.775, We zijn van
het merk gewend, dat haar pro
ducten niet goedkoop zijn. Vele
Europese merken leveren veel
grotere diesels voor minimaal
een zelfde prijs, vaak met een
completere uitrusting. BMW
gaat de concurrentie echter
voorbij vanwege de formidabe
le krachtbron. Er is bij het uit
brengen van de 324 D in 1986
door de Beierische Motor Wen
ken voornamelijk gekeken naar
het succes van de Mercedes 190
Diesel. Deze laatste moet het
met een 4 cylinder doen, een uit
voering zonder vijfbak en toe-
renteller, maar wordt over het
algemeen voor groter aange
zien. De auto's zijn op vele vlak
ken aan elkaar gewaagd. BMW
hoopt natuurlijk met zijn gunsti
gere prijsstelling in het kader
van het plan Oort wat klantjes
bij de grote concurrent af te
snoepen.
De turbodieselversie van de 324
is meteen flink duurder met
f.63.400,=. De enige overige
sel in het programma is de 5l
td voor f.74.375,=.
snelling weet de diesel de bijna
1200 kg wegende auto met ge
mak op snelheid te brengen.
Een uiterst goedmoedig rijden
de auto.
De 324 D wordt uitsluitend met
een vierdeurs carrosserie gele
verd. Die heeft natuurlijk een
positieve bijkomstigheid, dat de
achterpassagiers makkelijker
hun plaats kunnen vinden.
het inlaatspruitstuk ingeblazen.
De verbranding wordt zo geop
timaliseerd, wat een lage emis
sie tot gevolg heeft.
De nieuwe motor wordt voor het
eerst in de lage vloerbus van
Berkhof ingebouwd. Door de af
metingen van de krachtbron is
dit mogelijk. De nieuwe bus vol
doet aan de milieu-eisen zoals
die voör 1996 zijn voorgesteld.