BMW 324 D IS FERRARI MYTHOS NG SCHADE? I Ca bij Dr. Car te raden! IMPRESSIE R I J ALLEEN VAN RUST MAGU MEER VERWACHTEN... MAN en BERKHOF met nieuwe standaard Nieuw dashboard voor CHRYSLER LE BARON g Dr.Car ffer.vefi xAtitA’ en tutte ef>/ autobedrijf een levende legende JANSEN a I I? gü DE AUTOMAAT - Donderdag 29 maart 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER rt 1990 - pagina 8 PRIJS weet de diesel de bijna ilburg e.o. f56.39.56. mem» Tot ziens in HHvarenbeek 19.623,— 21.416- 22.335,— 22.335, — 22.335, - 22.335,- 22.002,— 22.002,- 26.859,- >ij die- n om zo'n 9 die- 524 1989 .1988 GEN I model KEN 1984 1987 lo n.Uip- tsgordel, i de My- zijn. □vallend imenten SLIBBROEK 36, HILVARENBEEK TEL. 04255-4393 Voor een nieuwe auto of een occasion MET BOVAG- GARANTIE gaat U toch naar MAZDA DEALER JANSEN Hoe lekker vooral hard Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg vervolg pagina 1 Rood leer De met rood leer beklede kuij stoelen hebben vierpunts die bij de prestaties van thos niet geheel overbodig Het dashboard is een op^ ronde unit waarin instrun Overal kan met een grote regelmaat over nieuwe auto's gelezen worden. Er zijn er volop. Toch mag je bestaan de modellen niet vergeten. Vaak auto's met een grote staat van dienst en een trouwe aanhang. Eén van die wagens is de BMW 3- serie. Door de jaren heen steeds meer verfijnd. De serie is op dit moment erg uitgebreid. BMW heeft een sportief imago. Auto's van dit Beierse merk moeten over een zekere mate van aggressiviteit beschikken. Er zijn echter uitzonderingen. Hierbij denk ik vooral aan de 324 diesel, die met zijn fantastische motor menig automobilist zal plezieren. Kiespijn Een eigenschap van de 3-serie is nu eenmaal dat hoofd- een beenruimte achterin niet over houden. Het is een echte rijders- auto. De bestuurder zit op een goed gevormde stoel met vol doende lendensteun. Hoogte- verstelling is standaard zodat het vinden van een juiste zithou- ding gemakkelijk is. Het over zichtelijke, naar de bestuurder toegebogen dashboard biedt ondermeer plaats aan een toe- renteller met verbruiksmeter. Het is opvallend hoe ontzettend knap BMW alle hendels en be dieningsknoppen precies op de meest logische plaats heeft we ten aan te brengen. Door zijn wat klassieke lijnen is de 324 erg overzichtelijk. Het kleine achterspoilertje zorgt er boven dien voor dat bij in parkeren de achtersteven goed in te schatten is. Standaard wordt de auto zonder stuurbekrachtiging geleverd. Bij manouvreren kan dat wat pro blemen op leveren, maar een maal op gang kun je die voor ziening missen als kiespijn. De BMW 324 D is typisch een auto voor veel kilometers. Het comfort staat op een hoog peil. Met een redelijke snelheid glij je rustig over 's lands wegen. Het i I 25ZR17 banden achter en 245/ *40ZR17 exemplaren voor. Jammer genoeg zal de uit kunst stof opgebouwde Mythos het nooit verder brengen dan rij dend prototype met de voorbe stemming om in een museum zijn dagen te slijten. MAN zorgde voor het onderstel en de krachtbron. Zonder een filtersysteem te gebruiken heeft MAN-VW truck bus een motor weten te maken met een uitzon derlijk lage uitstoot aan schade lijke stoffen. Daarbij is gebruik gemaakt van een drukluchtin- blazing. Tijdens de acceleratie, wordt gedurende een zeer korte tijd een extra hoeveelheid lucht smaakt voor een ronde verschillende klokken, stuurwiel van de Saratoga werd in de Le Baron overgeno men. Gelukkig is Chrysler in deze auto van de voetrem afgestapt. De handrem zit nu gewoon op de console, waar hij hoort. De portie ren zijn van een beschaafde hout- inleg voorzien, wat het geheel een chique aanzien geeft. MAN heeft samen met Berkhof een lagevloerbus ontwikkeld. De bus combineert een hoog comfort niveau met een schone dieselmotor. De instap is slechts 31,7 centimeter hoog. Middels een knielinstallatie is deze hoogte nog tot 22 centimeter te rug te brengen. en bedieningsknopjes zijn on dergebracht. De topsnelheid van de Mythos ligt boven de 250 km/u. En om een indruk te geven via wat voor rubbers het vermogen van 378 pk op de achterwielen wordt overgebracht: Pirelli PZero 335/ °r het ook is om snel en ird te rijden, het mag niet meer. We zullen minstens naar onze oosterburen moeten om nog even het gas vol open te gooien. Toch groeit het aantal 'snelle' auto's nog steeds. Steeds meer kleppen, enkele of dubbe le turbo's, noem maar op, ze maken het er de rechter voet niet makkelijker op. Ook bij d seis gaat het tegenwoordig oi de prestaties. Snelheden tot z< 200 km/u zijn niet meer vreemd en ook wat betreft acceleraties kunnen de ruwoliestokers met de benzinegebruikers mee. Geluid BMW heeft naast de 324 en 524 met turbodieselmotor ook nog steeds de 324 diesel zonder dat blaasapparaat in het program ma. Voorin ligt dezelfde 6 cylin der lijnmotor met een exacte in houd van 2443 cc. Hiermee wordt een vermogen bereikt van 86 pk bij 4600 tr/min. Het maxi male koppel van 153 Nm is al bij 2500 tr/min beschikbaar. De krachtbron wordt gekenmerkt door een enorme souplesse. Door de zes pitten draait alles lekker rond. Er wordt bovendien een uitstekend geluid geprodu ceerd. We kunnen gerust stellen dat de BMW 6 cylinder diesel zonder meer de fraaiste diesel is als het om zijn klank gaat. Dui delijk herkenbaar is het BMW 6 cylinder geluid, zoals we dat van bijvoorbeeld de 520 en 525 kennen. Overigens ter vergelij king: de turboversie levert 115 pk bij 4800 tr/min en heeft een koppel van 222 Nm bij 2400 tr/ min. Natuurlijk is ook deze BMW voorzien van het volelektroni- sche motormanagement DDE (Digitale Diesel Elektronica). Dit zorgt er ondermeer voor dat de uitlaatgassen van de motor be duidend schoner zijn dan de thans in Europa geldende grenswaarden. Zelfs aan de ge plande EG-norm van 0,8 gram per test voor de partikelemissie wordt ruimschoots voldaan. Voorgloeien is er bij de 324 nau welijks meer bij. Vrijwel direct na het omdraaien van de sleute' kan er gestart worden. Met pure waardigheid komt de auto ver volgens in beweging. De prima schakelende vijfbak wordt met een sportieve korte pook be diend. Er kan vroeg worden overgeschakeld. Uit vrijwel ieder toerengebied in elke ver- Wie de hele Chrysler-reeks goed bekijkt, kan snel concluderen dat eigenlijk alle dashboards er het- slfde uitzien, of je nu in een Le Baron, GS Turbo 2 of Voyager kijkt. Daar is nu verandering in gekomen. De coupé en converti ble Chrysler Le Baron hebben een nieuwe interieur gekregen. Zowel het dashboard als de deurpane len, middenconsole en de stoelen werden onder handen genomen. Wat betreft kleurstellingj en ont werp ziet het er allemaal veel fraaier en Europeser uit. Het strtikke rechte dashboard heeft plaatsgei unit met v Heti leuke is dat de auto enorm rust gevend is. Je hebt totaal niet de neiging eens flink te gaan scheuren en dat is natuurlijk goed voor de verkeersveiligheid en je eigen bloeddruk. Overi gens heeft de 324 wel het onder stel in huis, waarmee sportief een bochtje genomen kan wor den. Je merkt overigens aan het brandstofverbruik wel dat er 6 cylinder mee werken. Er moet op een gemiddelde tussen de 1 op 10 en 1 op 11 gerekend wor den. Formidabel De BMW 324 D staat in de prijs lijst voor f.50.775, We zijn van het merk gewend, dat haar pro ducten niet goedkoop zijn. Vele Europese merken leveren veel grotere diesels voor minimaal een zelfde prijs, vaak met een completere uitrusting. BMW gaat de concurrentie echter voorbij vanwege de formidabe le krachtbron. Er is bij het uit brengen van de 324 D in 1986 door de Beierische Motor Wen ken voornamelijk gekeken naar het succes van de Mercedes 190 Diesel. Deze laatste moet het met een 4 cylinder doen, een uit voering zonder vijfbak en toe- renteller, maar wordt over het algemeen voor groter aange zien. De auto's zijn op vele vlak ken aan elkaar gewaagd. BMW hoopt natuurlijk met zijn gunsti gere prijsstelling in het kader van het plan Oort wat klantjes bij de grote concurrent af te snoepen. De turbodieselversie van de 324 is meteen flink duurder met f.63.400,=. De enige overige sel in het programma is de 5l td voor f.74.375,=. snelling weet de diesel de bijna 1200 kg wegende auto met ge mak op snelheid te brengen. Een uiterst goedmoedig rijden de auto. De 324 D wordt uitsluitend met een vierdeurs carrosserie gele verd. Die heeft natuurlijk een positieve bijkomstigheid, dat de achterpassagiers makkelijker hun plaats kunnen vinden. het inlaatspruitstuk ingeblazen. De verbranding wordt zo geop timaliseerd, wat een lage emis sie tot gevolg heeft. De nieuwe motor wordt voor het eerst in de lage vloerbus van Berkhof ingebouwd. Door de af metingen van de krachtbron is dit mogelijk. De nieuwe bus vol doet aan de milieu-eisen zoals die voör 1996 zijn voorgesteld.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 31