IG w r SEAT PROTO TL AANLEIDING TOT GROEIEND CHAUVINISME 3EAT Citroën geeft de tijd aan STAPJE VERDER NAAR TOLEDO VOLVO 460 TURBO gfc hi M. A U X O T E T Metrijke teft ipgezet. VAN ROOSMALEN Automobielbedrijf ZUID-OOST B.V. 532 >AG - 1 DE AUTOMAAT - Donderdag 29 maart 1990 - pagina 3 9 maart 1990- pagina; nieuwsgierig naar wat 2 console worden ingesteld. r Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405 AUTOBEDRIJF pel, ook in nummer 1. staan een levoorjaars- :e maken uit i in alle prijs- blemt stuur Officieel dealer voor Tilburg en omstreken w -460- n 1.6 die- J-17.00 uur Stóp eens in een voor een onvergetelijke proefrit ting ter. ving sc alle in in bi uitgevoei lis met de ’•'gewekt, l_ .mer en de v —ven de aut op de IAA in T. In Genève ter L aan toege beurt. Seat toonde Frankfurt de Proto werd daar de lette! Prototy kelijkht we het totypes worden niet vaak wer- jkheid. Een enkele keer mogen meemaken dat dat wel ge- Welke Citroën-rijder plaats nu een grote klok op zijn nieuwe XM. De auto is opzich al opvallend genoeg vanwege zijn fraaie, gestroomlijnde verschijning. Citroën-dealer Bertens stelde ech ter twee van zijn slagschepen ter beschikking voor de koers om de Benego Trofee die in Tilburg van start ging. De rit van onge veer 200 km leverde in de eindbestemming Kalmthout Ad Wij- nands als overwinnaar op. 3n ongekend es bijv. Uno's laar best een jeven. i we ook üw Kom gerust =n en u zult lasd zijn over de keuze bij Lepelaers □pel.' Met de prijzen van de Volvo 460 is niets aan de hand. Het merk heeft er voor gekozen voorlopig pas bij de complete GL te beginnen. De basis DL wordt nog even overge slagen. Daarboven zit de GLE. Beide auto's zijn met carburatie- of injectiemotor te koop. De GL start bij f.34.950,= en de GLE bij f.39.950, De injectieversies staan respectievelijk voor f.38.450, en f.43.150,= in de prijslijst. De top per is de Turbo die f.48.750,= kost. Er is bij deze auto nog voor zeven opties te kiezen: metaallok, ABS, hogedruk reinigers op de koplam pen, elektrisch glazen schuif/kan- teldak, lederen bekleding, elektri sche stoelverwarming en aircon ditioning. De Volvo 460 is een fantastische auto. Het uiterlijk is zeer be schaafd en representatief, zonder echt klassiek te zijn. De uitrusting is compleet en de rij-eigenschap- pen kunnen alle kritieken door staan. Een prima produkt wat zon der twijfel bij het Nederlandse en buitenlandse koperspubliek zal aanslaan. Iden op de console zit de radio, rijde oldiedruk- en turbodrukmeter, gier -en geef dokje. laat gron stuui De Nederlandse auto-industrie, wat heeft die in het ver leden aan hoogstandje opgeleverd. Een merk als Spij ker zijn we al lang vergeten. Daf kwam natuurlijk met de variomatic als primeur. Een vinding die de huidige CVT als opvolger kreeg. Maar in de modellenpolitiek bleef onze Eindhovense firma erg eenzijdig. Dit veran derde door de jaren heen, toen de fabriek van perso nenauto's werd opgenomen door Volvo. Jaren werd op de 300-serie voortgeborduurd, een model wat als Daf 77 werd ontworpen. Vanaf 1986 tot nu werden drie varian ten van de nieuwe 400-reeks geïntroduceerd. Eerst de 480 als sportieve coupé, in 1988 de 440 als handige hatchback en kort geleden de 460 als stijl volle sedan. Alle drie de auto's zijn volledig in ons land tot stand ge komen. Iets waar we met recht trots op mogen zijn. Technische gegevens: Merk en type: Volvo 460 Turbo Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1721 cc Boring x slag: 81 x 83,5 mm Vermogen: 120 pk bij 5400 tr/ min Koppe Afmetingen: lei breedte 1,68 Gewicht: 1040 1 Prestaties: tops: acceleratie 0-1L Verbruik: bij 90 km/u 6,1 liter/ 100 km bij 120 km/u 8,1 liter/100 km Prijs: f.48.750,= o6T,LBORQSEKOEBeB voegd. De volgend jaar te introdu ceren Seat Toledo zal als twee druppels water op deze auto lij ken. Op de IAA werd alleen de carrosserie getoond, terwijl nu ook het interieur klaar is. Het ontwerp is ook van binnen zeer harmo nieus met in vloeiende lijn lopen de achterbank, deurpanelen en dashboard. De auto heeft een fors ruitoppervlak. Ook het dak is in glas uitgevoerd. Dit kleurt mee naarmate de intensiteit van de zon toeneemt. Op het stuur zijn een aantal bedieningsknopjes ge groepeerd. Om de auto te starten moet een code worden ingetoest. Het gebruik van een sleutel is dan uit de tijd. Er is in de Seat Proto TL ruimte gemaakt voor het opber gen van telefoon, fax en een com puter. Het uiterlijk is ten opzichte van de Proto T weinig veranderd. De nieuwe Seat is 4,20 meter lang en heeft voor- of vierwielaandrij- ving. De auto is voorbereid op dwarsgeplaatste motoren van tot 2.3 liter, zowel benzine als d sel met vermogens van 60 tot 200 pk. Deze laatste krachtsexplosie wordt bereikt met veel kleppen Formidabel De 460-reeks is leverbaar met drie motoren. De basisversie heeft de 1.7 liter met carburateur en 87 pk. Daar boven zit de injectie van 102 cüenen en ook de twee buitenspie- pk< terwijl de turbo met intercooler °P de voor 120 paardekrachten. --De 1040 kg wegende voorwiel de gedistingeerde automobilist die toch de over de nodige power wil beschikken. Op de 460 daar om beschaafde achtspaaks licht metalen wielen en niet de beken de open gewerkte exemplaren met vijf dikke spaken. Ook heeft de 460 geen spoiler achterop. De auto heeft wel in de carrosse- riekleur gespoten bumpers, mist lampen in de voorbumper, brede beschermstrips op de flanken en een glanzende verbindingsplaat tussen de achterlichten. Het uiter lijk is onmiskenbaar Volvo, maar duidelijk fraaier dan van zijn gro tere broers. Het interieur is erg ruim. Op de achterbank, met hoofdsteunen en een opklapbare middenarmsteun, kunnen twee volwassenen plaats- Achtspaaks Waar de Turbo bij de 440 en 480 een echt sportief ogende auto is, is de 460 Turbo meer bedoeld voor per cylinder en een turbo. Het is niet onwaarschijnlijk dat we op de autosalon van Parijs de Pro to TL terug zien, maar dan weer verder richting serie-productie. De Volvo 460 is bijna tien centime ter langer dan de 440. Deze extra lengte is natuurlijk vooral in de achtersteven opgegaan. Door echter de grille en koplampen schuiner te plaatsen is ook de neus is langer geworden. De grille van de 460 wordt helemaal in chroom uitgevoerd, waardoor een gelijkenis met de grotere 760 wordt opgewekt. Ook het kleine ruitje achter en de vrij vlakke ach terruit geven de auto een echte Volvo-look. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) nog een knop waarmee extra steun in de rug gegeven kan wor den. Doordat de hoogte zo prima aan te passen is, is het uitzicht rondom meer dan goed. De ver schillende raamstijlen zijn niet te dik. Het interieur doet warm aan en is natuurlijk van allerhande leuke zaken voorzien. De portie ren worden centraal gesloten. De vier zijruiten zijn elektrisch te be dienen en ook de twee buitenspie gel: 175 Nm bij 3300 tr/min sngte 4,41 meter, meter 1 kg isnelheid 200 km/u •100 in 9 sec. Verlichting Het dashboard kennen we wat vormgeving en indeling betreft volledig uit de 440. De Turbo heeft een grote snelheidsmeter geflan- keert door de toerenteller en boordcomputer. Dit laatste appa raat kent zeven functies en is zeer nauwkeurig. Zowel het momenta ne verbruik, het gemiddelde ver bruik, de gemiddelde snelheid, de nog te rijden kilometers, de moto- rolietemperatuur, watertempera tuur als de buitenluchttempera tuur zijn gemakkelijk afleesbaar. Midden op de console zit de radic een c de bediening van verwarmir” ventilatie en een analoog kl In eerste aanblik lijken deze in strumenten wat willekeurig ge rangschikt te zijn. In de praktijk zitten ze echter op de juiste plaats. Het dashboardkastje is normaal van afmetingen, maar ook de por- tierbakken bieden ruimte aan los liggende zaken. Verder beschikt de Turbo nog over getint glas, ver warmde spiegels, in hoogte ver stelbaar stuur, portierslot verlich- j en leeslampjes voor en ach- Conform de Zweedse wetge- dan nog ruir schakelt de verlichting van blijven. Een i in ons land geleverde Volvo's dien dat de i )ij het omdraaien van de con- zelfde uitkon tactsleutel. Er kan alleen nog ge kozen worden voor stadslicht en dimlicht. De auto heeft een enorme koffer ruimte, die makkelijk toegankelijk is door het laag openende deksel. Bovendien is de achterbank van alle 460's in twee delen neerklap- baar. aandrijver weet hier bijzonder goed raad mee. De topsnelheid ligt rond de 200 km/u terwijl het bekende sprintje slechts 9 secon den vraagt. Door de turbo worden ook tussenacceleraties bijzonder snel uitgevoerd. Opmerkelijk is de soepelheid van de krachtbron. Ook onderin heeft de auto vol doende trekkracht, waardoor niet overmatig geschakeld hoeft te worden. De auto rijdt werkelijk formidabel. De onafhankelijk wielophanging met zelfcorrige rende voorwielgeometrie zorgen voor een comfortabel en veilig weggedrag. De auto is zeer snel te i - den, zonder dat dit zijn passa- =-3rs een onbehaaglijk gevoel eft. De 460 helt weinig' over en zijn wielen netjes aan de grond. Een meer dan uitstekende stuurbekrachtiging, die alleen bij heel lage snelheden zijn aanwe zigheid laat merken, verhoogd nogeens de algeheel positieve in druk. De Volvo 460 is hierdoor een aanwinst op de automarkt. Ook al laat je de 1.7 liter Renault-motor die in de hele 400-serie te vinden is, hard werken, het verbruik blijft zeer acceptabel. Je kunt de Turbo behoorlijk van katoen geven en im boven de 1 op 10 i compliment is boven- j verbruiksmeter op de zelfde uitkomst uitkwam. nemen, zonder met het hoofd het dak te raken en met de knieen de rugleuning van de voorstoelen. De Turbo heeft een donker grijze be kleding, opgevrolijkt door diago naal lopende lijntjes opgebouwd uit verschillende kleuren. De be stuurdersstoel is fantastisch ver stelbaar. De rugleuning wordt traploos met een knop voor aan de zitting bediend, terwijl de hoogte zowel voor als achter een voudig in te stellen is. Verder zit er aan de zijkant van de rugleuning Ik was erg nieuwsgierig naar de Volvo 460 Turbo. Tijdens mijn ritten op neerlands grote wegen, had ik er reeds velen voorbij zien flitsen en ik was benieuwd hoe deze auto zou rijden. Deze week viel deze eer mij té beurt. Een Black Beauty met de nodige pk's, een moeie volbloed. Deze 4-deurs sedan lijkt in eerste instantie een doodge wone gezinsauto, maar pas op. Bekijk je hem nauwkeu rig, dan vallen hier en daar de sportieve details al snel op. Behalve het bekende Vol vo voorfront wat in chroom is uitgevoerd, is verder alles van zwart kunststof, heel sjiek. Na de centrale deurvergren deling kom je in een oase van luxe, mooi beklede stoelen en een goed gevuld dashboard. Een in alle standen verstelba re sportieve stoel geeft je een prima zit, van waaruit je een prima zicht naar buiten hebt, mede dankzij de tweede bui tenspiegel. Er zit een sportief stuur in en de boordcomputer is een handige bron van in formatie. Het klik klak geluid bij het niet aandoen van je gordels is zoals in alle Volvo's ook in deze 460 te vinden. Naar het licht hoef je niet meer om te kijken, want dit schakelt automatisch in of uit bij het af- en aanzetten van hei contact. Aangezien men in Zweden gewend is overdag ook met licht te rijden, is deze voorziening voortaan bij alle Volvo's standaard. De invoe ring in Nederland staat nog ter discussie. Een auto met toekomstvisie dus! Het rijden is meer dan aange naam. Het sturen en koppelen gaat superlicht en ook het bochtenwerk geeft geen pro- men, daar een hele fijne irbekrachtiging veel werk uit handen neemt. De weglig- ging is eveneens in orde. De remmen doen goed hun werk, zeker als de auto is voorzien van het extra leverbare ABS- systeem. Als je daar de veiligheid die Volvo garandeert ook nog eens bij optelt, heb je hier een supersportieve bolide met een degelijke achtergrond. jör

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25