IG
w
r
SEAT PROTO TL
AANLEIDING TOT GROEIEND CHAUVINISME
3EAT
Citroën geeft
de tijd aan
STAPJE VERDER
NAAR TOLEDO
VOLVO 460 TURBO
gfc
hi
M.
A
U
X
O
T
E
T
Metrijke
teft
ipgezet.
VAN ROOSMALEN
Automobielbedrijf
ZUID-OOST
B.V.
532
>AG
-
1
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 maart 1990 - pagina 3
9 maart 1990- pagina;
nieuwsgierig naar
wat
2
console worden ingesteld.
r
Hoevenseweg 92d, Tilburg, tel. 013-321405
AUTOBEDRIJF
pel, ook in
nummer 1.
staan een
levoorjaars-
:e maken uit
i in alle prijs-
blemt
stuur
Officieel dealer
voor Tilburg en omstreken
w
-460-
n 1.6
die-
J-17.00 uur
Stóp eens in een
voor een onvergetelijke proefrit
ting
ter.
ving sc
alle in
in bi
uitgevoei
lis met de
’•'gewekt, l_
.mer en de v
—ven de aut
op de IAA in
T. In Genève
ter L aan toege
beurt. Seat toonde
Frankfurt de Proto
werd daar de lette!
Prototy
kelijkht
we het
totypes worden niet vaak wer-
jkheid. Een enkele keer mogen
meemaken dat dat wel ge-
Welke Citroën-rijder plaats nu een grote klok op zijn nieuwe
XM. De auto is opzich al opvallend genoeg vanwege zijn fraaie,
gestroomlijnde verschijning. Citroën-dealer Bertens stelde ech
ter twee van zijn slagschepen ter beschikking voor de koers om
de Benego Trofee die in Tilburg van start ging. De rit van onge
veer 200 km leverde in de eindbestemming Kalmthout Ad Wij-
nands als overwinnaar op.
3n ongekend
es bijv. Uno's
laar best een
jeven.
i we ook üw
Kom gerust
=n en u zult
lasd zijn over
de keuze bij
Lepelaers
□pel.'
Met de prijzen van de Volvo 460 is
niets aan de hand. Het merk heeft
er voor gekozen voorlopig pas bij
de complete GL te beginnen. De
basis DL wordt nog even overge
slagen. Daarboven zit de GLE.
Beide auto's zijn met carburatie-
of injectiemotor te koop. De GL
start bij f.34.950,= en de GLE bij
f.39.950, De injectieversies staan
respectievelijk voor f.38.450, en
f.43.150,= in de prijslijst. De top
per is de Turbo die f.48.750,= kost.
Er is bij deze auto nog voor zeven
opties te kiezen: metaallok, ABS,
hogedruk reinigers op de koplam
pen, elektrisch glazen schuif/kan-
teldak, lederen bekleding, elektri
sche stoelverwarming en aircon
ditioning.
De Volvo 460 is een fantastische
auto. Het uiterlijk is zeer be
schaafd en representatief, zonder
echt klassiek te zijn. De uitrusting
is compleet en de rij-eigenschap-
pen kunnen alle kritieken door
staan. Een prima produkt wat zon
der twijfel bij het Nederlandse en
buitenlandse koperspubliek zal
aanslaan.
Iden op de console zit de radio, rijde
oldiedruk- en turbodrukmeter, gier
-en geef
dokje. laat
gron
stuui
De Nederlandse auto-industrie, wat heeft die in het ver
leden aan hoogstandje opgeleverd. Een merk als Spij
ker zijn we al lang vergeten. Daf kwam natuurlijk met
de variomatic als primeur. Een vinding die de huidige
CVT als opvolger kreeg. Maar in de modellenpolitiek
bleef onze Eindhovense firma erg eenzijdig. Dit veran
derde door de jaren heen, toen de fabriek van perso
nenauto's werd opgenomen door Volvo. Jaren werd op
de 300-serie voortgeborduurd, een model wat als Daf 77
werd ontworpen. Vanaf 1986 tot nu werden drie varian
ten van de nieuwe 400-reeks geïntroduceerd. Eerst de
480 als sportieve coupé, in 1988 de 440 als handige
hatchback en kort geleden de 460 als stijl volle sedan.
Alle drie de auto's zijn volledig in ons land tot stand ge
komen. Iets waar we met recht trots op mogen zijn.
Technische gegevens:
Merk en type: Volvo 460 Turbo
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1721 cc
Boring x slag: 81 x 83,5 mm
Vermogen: 120 pk bij 5400 tr/
min
Koppe
Afmetingen: lei
breedte 1,68
Gewicht: 1040 1
Prestaties: tops:
acceleratie 0-1L
Verbruik: bij 90 km/u 6,1 liter/
100 km
bij 120 km/u 8,1 liter/100 km
Prijs: f.48.750,=
o6T,LBORQSEKOEBeB
voegd. De volgend jaar te introdu
ceren Seat Toledo zal als twee
druppels water op deze auto lij
ken. Op de IAA werd alleen de
carrosserie getoond, terwijl nu ook
het interieur klaar is. Het ontwerp
is ook van binnen zeer harmo
nieus met in vloeiende lijn lopen
de achterbank, deurpanelen en
dashboard. De auto heeft een fors
ruitoppervlak. Ook het dak is in
glas uitgevoerd. Dit kleurt mee
naarmate de intensiteit van de zon
toeneemt. Op het stuur zijn een
aantal bedieningsknopjes ge
groepeerd. Om de auto te starten
moet een code worden ingetoest.
Het gebruik van een sleutel is dan
uit de tijd. Er is in de Seat Proto TL
ruimte gemaakt voor het opber
gen van telefoon, fax en een com
puter. Het uiterlijk is ten opzichte
van de Proto T weinig veranderd.
De nieuwe Seat is 4,20 meter lang
en heeft voor- of vierwielaandrij-
ving. De auto is voorbereid op
dwarsgeplaatste motoren van
tot 2.3 liter, zowel benzine als d
sel met vermogens van 60 tot 200
pk. Deze laatste krachtsexplosie
wordt bereikt met veel kleppen
Formidabel
De 460-reeks is leverbaar met drie
motoren. De basisversie heeft de
1.7 liter met carburateur en 87 pk.
Daar boven zit de injectie van 102
cüenen en ook de twee buitenspie- pk< terwijl de turbo met intercooler
°P de voor 120 paardekrachten.
--De 1040 kg wegende voorwiel
de gedistingeerde automobilist
die toch de over de nodige power
wil beschikken. Op de 460 daar
om beschaafde achtspaaks licht
metalen wielen en niet de beken
de open gewerkte exemplaren
met vijf dikke spaken. Ook heeft
de 460 geen spoiler achterop. De
auto heeft wel in de carrosse-
riekleur gespoten bumpers, mist
lampen in de voorbumper, brede
beschermstrips op de flanken en
een glanzende verbindingsplaat
tussen de achterlichten. Het uiter
lijk is onmiskenbaar Volvo, maar
duidelijk fraaier dan van zijn gro
tere broers.
Het interieur is erg ruim. Op de
achterbank, met hoofdsteunen en
een opklapbare middenarmsteun,
kunnen twee volwassenen plaats-
Achtspaaks
Waar de Turbo bij de 440 en 480
een echt sportief ogende auto is, is
de 460 Turbo meer bedoeld voor
per cylinder en een turbo.
Het is niet onwaarschijnlijk dat we
op de autosalon van Parijs de Pro
to TL terug zien, maar dan weer
verder richting serie-productie.
De Volvo 460 is bijna tien centime
ter langer dan de 440. Deze extra
lengte is natuurlijk vooral in de
achtersteven opgegaan. Door
echter de grille en koplampen
schuiner te plaatsen is ook de
neus is langer geworden. De grille
van de 460 wordt helemaal in
chroom uitgevoerd, waardoor een
gelijkenis met de grotere 760
wordt opgewekt. Ook het kleine
ruitje achter en de vrij vlakke ach
terruit geven de auto een echte
Volvo-look.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015
(filiaal Tilburg donderdag koopavond)
nog een knop waarmee extra
steun in de rug gegeven kan wor
den. Doordat de hoogte zo prima
aan te passen is, is het uitzicht
rondom meer dan goed. De ver
schillende raamstijlen zijn niet te
dik. Het interieur doet warm aan
en is natuurlijk van allerhande
leuke zaken voorzien. De portie
ren worden centraal gesloten. De
vier zijruiten zijn elektrisch te be
dienen en ook de twee buitenspie
gel: 175 Nm bij 3300 tr/min
sngte 4,41 meter,
meter
1 kg
isnelheid 200 km/u
•100 in 9 sec.
Verlichting
Het dashboard kennen we wat
vormgeving en indeling betreft
volledig uit de 440. De Turbo heeft
een grote snelheidsmeter geflan-
keert door de toerenteller en
boordcomputer. Dit laatste appa
raat kent zeven functies en is zeer
nauwkeurig. Zowel het momenta
ne verbruik, het gemiddelde ver
bruik, de gemiddelde snelheid, de
nog te rijden kilometers, de moto-
rolietemperatuur, watertempera
tuur als de buitenluchttempera
tuur zijn gemakkelijk afleesbaar.
Midden op de console zit de radic
een c
de bediening van verwarmir”
ventilatie en een analoog kl
In eerste aanblik lijken deze in
strumenten wat willekeurig ge
rangschikt te zijn. In de praktijk
zitten ze echter op de juiste plaats.
Het dashboardkastje is normaal
van afmetingen, maar ook de por-
tierbakken bieden ruimte aan los
liggende zaken. Verder beschikt
de Turbo nog over getint glas, ver
warmde spiegels, in hoogte ver
stelbaar stuur, portierslot verlich-
j en leeslampjes voor en ach-
Conform de Zweedse wetge- dan nog ruir
schakelt de verlichting van blijven. Een
i in ons land geleverde Volvo's dien dat de i
)ij het omdraaien van de con- zelfde uitkon
tactsleutel. Er kan alleen nog ge
kozen worden voor stadslicht en
dimlicht.
De auto heeft een enorme koffer
ruimte, die makkelijk toegankelijk
is door het laag openende deksel.
Bovendien is de achterbank van
alle 460's in twee delen neerklap-
baar.
aandrijver weet hier bijzonder
goed raad mee. De topsnelheid
ligt rond de 200 km/u terwijl het
bekende sprintje slechts 9 secon
den vraagt. Door de turbo worden
ook tussenacceleraties bijzonder
snel uitgevoerd. Opmerkelijk is de
soepelheid van de krachtbron.
Ook onderin heeft de auto vol
doende trekkracht, waardoor niet
overmatig geschakeld hoeft te
worden. De auto rijdt werkelijk
formidabel. De onafhankelijk
wielophanging met zelfcorrige
rende voorwielgeometrie zorgen
voor een comfortabel en veilig
weggedrag. De auto is zeer snel te
i - den, zonder dat dit zijn passa-
=-3rs een onbehaaglijk gevoel
eft. De 460 helt weinig' over en
zijn wielen netjes aan de
grond. Een meer dan uitstekende
stuurbekrachtiging, die alleen bij
heel lage snelheden zijn aanwe
zigheid laat merken, verhoogd
nogeens de algeheel positieve in
druk. De Volvo 460 is hierdoor een
aanwinst op de automarkt. Ook al
laat je de 1.7 liter Renault-motor
die in de hele 400-serie te vinden
is, hard werken, het verbruik blijft
zeer acceptabel. Je kunt de Turbo
behoorlijk van katoen geven en
im boven de 1 op 10
i compliment is boven-
j verbruiksmeter op de
zelfde uitkomst uitkwam.
nemen, zonder met het hoofd het
dak te raken en met de knieen de
rugleuning van de voorstoelen. De
Turbo heeft een donker grijze be
kleding, opgevrolijkt door diago
naal lopende lijntjes opgebouwd
uit verschillende kleuren. De be
stuurdersstoel is fantastisch ver
stelbaar. De rugleuning wordt
traploos met een knop voor aan
de zitting bediend, terwijl de
hoogte zowel voor als achter een
voudig in te stellen is. Verder zit er
aan de zijkant van de rugleuning
Ik was erg nieuwsgierig naar
de Volvo 460 Turbo. Tijdens
mijn ritten op neerlands grote
wegen, had ik er reeds velen
voorbij zien flitsen en ik was
benieuwd hoe deze auto zou
rijden.
Deze week viel deze eer mij té
beurt. Een Black Beauty met
de nodige pk's, een moeie
volbloed.
Deze 4-deurs sedan lijkt in
eerste instantie een doodge
wone gezinsauto, maar pas
op. Bekijk je hem nauwkeu
rig, dan vallen hier en daar
de sportieve details al snel
op. Behalve het bekende Vol
vo voorfront wat in chroom is
uitgevoerd, is verder alles
van zwart kunststof, heel
sjiek.
Na de centrale deurvergren
deling kom je in een oase van
luxe, mooi beklede stoelen en
een goed gevuld dashboard.
Een in alle standen verstelba
re sportieve stoel geeft je een
prima zit, van waaruit je een
prima zicht naar buiten hebt,
mede dankzij de tweede bui
tenspiegel. Er zit een sportief
stuur in en de boordcomputer
is een handige bron van in
formatie. Het klik klak geluid
bij het niet aandoen van je
gordels is zoals in alle Volvo's
ook in deze 460 te vinden.
Naar het licht hoef je niet
meer om te kijken, want dit
schakelt automatisch in of uit
bij het af- en aanzetten van
hei contact. Aangezien men in
Zweden gewend is overdag
ook met licht te rijden, is deze
voorziening voortaan bij alle
Volvo's standaard. De invoe
ring in Nederland staat nog
ter discussie. Een auto met
toekomstvisie dus!
Het rijden is meer dan aange
naam. Het sturen en koppelen
gaat superlicht en ook het
bochtenwerk geeft geen pro-
men, daar een hele fijne
irbekrachtiging veel werk
uit handen neemt. De weglig-
ging is eveneens in orde. De
remmen doen goed hun werk,
zeker als de auto is voorzien
van het extra leverbare ABS-
systeem.
Als je daar de veiligheid die
Volvo garandeert ook nog
eens bij optelt, heb je hier een
supersportieve bolide met
een degelijke achtergrond.
jör