a
PEUGEOT 309
GTI 16
XM TURBO o
ERS.
70 jaar Lepelaers
Opel met voordelige
actiemodellen
Marijke
nu leverbaar
)5
HDES
Jan Bertens Udenhout
Citroen Bertens Tilburg
Geminiweg 39, Tilburg-Tel. 013/423030
JKI
NTRUM
iions—
ti dealer
uw geld.
irai zijn
irai zelf.
4^
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 maart 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
taart 1990-pagina 2
EDRIJF
Produkten
OUWEN WAARD!
f
je
ÏASIONS
rARANTIE
met
Citroënist
)EALER
Technische gegevens:
Ontkoppeld
Ik w
Over enkele weken meer over de
ze snelle Franse auto.
j is beide sto
at meer van zich
i, een
iterspoi-
Tilburg
067
Autobedrijf
Brabantsehoek 4, Udenhout - Tel. 04241-1532
9
Jk Voor inlichtingen:
ieid 192 km/u
n 12,4 sec.
i/u 4,9 liter/100
_lt op dat de
1 t abnormc
srnere inst
gaat doen. Ben je daar eenmaal,
en houdt je de motor door wat
meer schakelen op toeren dat
kt de XM inderdaad al zijn
(te waar.
onze ervaring met de Peugeot 605
turbodiesel, liet de XM zich bij sta
tionair toerental duidelijk horen.
de hogere toerenregionen goed
vrijkomt. Bij deze diesel is dat niet
anders. Normaal kun je bij een
dieselmotor het gaspedaal bij alle
toeren intrappen en de auto zal
direct reageren. Nee, de XM
denkt daar anders over. Je zult
eerst over de lage toeren heen
moeten komen tot zo'n beetje het
moment dat de turbo zijn werking
Vermoc
Koppel
Afmetir
breedte
Gewicht:
Prestaties:
accelerate
Verbruik: 1
km
bij 120 km/u 6,5 liter/100 km
Prijs: f.65.000,=
ih modellen
acht u van de
de Luxe
die van veel
jn voorzien.
a de Luxe en
die weer het
sen grijs ken
de Cabrio de
n hebben om
elen.
Lepelaers Opel levert bovendien
een aantrekkelijk Kadett Lamba
da met aluminium velgen,
rechterbuitenspiegel, acht<
Ier en speciale striping.
Het feest rond het jubileum is uit
gestrekt over de twee showrooms
aan de Ringbaan Oost. Neem bij
een bezoek ook uw kinderen mee.
Zij kunnen gratis meedoen aan de
Lambada-kleurwedstrijd met leu
ke prijzen.
hellingen van
j hebt u bij
xe van bij-
/aseming en
rmings- en
e-openingen.
De Kadett Dream heeft als basis
de completere GL-uitvoering en is
er als 4- en 5-deurs met de 1.4i,
1.6i en 1.7D motoren. De auto krij-
Zo kort na zijn officiële introductie is de Citroën XM al
bijzonder succesvol in ons land. Het zal niet lang duren
voordat het tweeduizendste exemplaar bij de dealer
wordt besteld. De populariteit van de nieuweling zal al
leen maar toenemen, omdat het modellenaanbod flink
wordt uitgebreid. De V6 komt er ook met een automaat,
terwijl de nieuwe diesels zojuist zijn aangetreden en of
ficieel begin mei in de verkoop gaan. De twee mogelij
ke dieselmotoren zijn een primeur in de autowereld,
daar er per cylinder drie kleppen zijn gemonteerd. We
reden met de geblazen versie.
12.500, "
13.950,-
va 9.750,-
6.950,-
v.a. 8.500,-
12.500, -
>86 6.950,-
i 13.750,-
i 15.950,*
i 14.750,-
12.750,-
i 12.750,-
gen. De opgegeven topsnelheid
van 192 km/u kan na een goede
inrijperiode makkelijk behaald
worden, terwijl de acceleratie van
0 tot 100 in 12,4 seconden ook
waarheid is. Toch zal de verstokte
dieselrijder iets aan de XM turbo
diesel'missen. Benzinemotoren
met meer kleppen vertonen het
nadeel dat het vermogen pas in
zwart is eveneens nieuw. Blauw
komt ook terug in de moquette
vloerbedekking en op de portier-
panelen. De prijs van de auto is
vastgesteld op f.44.295,= en dat is
in vergelijking met enkele Duitse
tegenstrevers bijzonder gunstig.
Met een historie van maar liefst
zeventig jaar behoort Lepelaers,
de officiële Opel-dealers voor Til
burg en omstreken tot de oudste
autobedrijven uit deze regio. Dit
jubileum wordt nog tot en met 17
maart feestelijk gevierd. Een feest
waar iedere klant van kan profite
ren, ook als u een gebruikte auto
koopt.
General Motors Nederland heeft
op dit moment een drietal aardig
actiemodellen. Zo is er de Kadett
Life gebaseerd op de Kadett 1.4i
LS met een vijfversnellingsbak,
naar keuze als 3-, 4- en 5-deurs.
Citroen loopt op het gebied van
dieselmotoren al vele jaren voor
op. Ook weer met de 12-klepper
laat het merk zien nog steeds een
meer dan vooruitstrevende fabri
kant te zijn. De krachtbron functio
neert uitstekend, maar mist duide
lijk vermogen onderin. Overigens
valt dit gebrek aan vermogen bij
een gewone diesel in de XM min
der op.
Merk en type: Citroën XM turbo D
12
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 2088 cc
Boring x slag: 85 x 92 mm
De auto krijgt als extra een klokje,
speciale bekleding, buitenspie
gels in de carrosseriekleur en zil
verkleurige GT-velgen. De prijs
van de Kadett Life start bij
f.25.250,= voor de 3-deurs. De
auto kan bovendien worden gele
verd met de 1.6 liter injectiemotor
of de 1.7 liter diesel.
Aan de buitenkant is hier weinig
van te zien. De auto mist de ver-
stralers in de voorbumper die de
nog completere "Ambiance" wel
heeft. Van binnen is het verschil
groter. Op stoelen en achterbank
is een andere stof gebruikt, die
echter niet minder fraai is. De
voorstoelen zijn niet elektrisch ver
stelbaar, terwijl de achterbank
van vaste hoofdsteunen is voor-
Verder is er dan de Kadett Cham
pion met als basis de GSI of GSI-
16V in 3-deurs uitgave. Deze
auto's worden voorzien van ABS
(alleen op de 16-klepper), een
LCD-dashboard, anthraciet lede
ren bekleding, stuurbekrachti
ging, centrale vergrendeling,
lichtmetalen velgen en een lede
ren stuur. De 2 liter GSI kost als
Champion f.42.500,= en als 16-
klepper 1.49.000,
zien. Het beroemde dertiende
ruitje is ook komen te vervallen in
deze uitgave.
Het dashboard is hetzelfde van
vormgeving, maar mist uiteraard
zaken als de boordcomputer en
de elektronisch geregelde ver
warming. De zijruiten achterin
moeten met de hand geopend
worden, terwijl de twee buiten
spiegels ook handmatig van bin
nenuit in de juiste stand kunnen
worden gezet.
Een ander verschil met de Am
biance is de stuurbekrachtiging.
De duurste uitgave heeft een typi
sche Citroën-bekrachtiging, die
na loslaten automatisch de mid
denstand opzoekt en snelheidaf-
hankelijk werkt. De "goedkopere"
installatie uit de "nivo 2" is toeren
tal afhankelijk en blijft in de stand
staan, waar de bestuurder hem in
heeft gedirigeerd. Alhoewel deze
voorziening dus in ons basismodel
zit, wil dit niet zeggen dat hij min
der prettig werkt. In tegendeel,
voor de niet Citroënist zal hij zelfs
prettiger overkomen.
jgen: 110 pk bij 4300 tr/min
el: 245 Nm bij 2000 tr/min
ingen: lengte 4,71 meter,
te 1,79 meter
1390 kg
topsnelhe
tie 0-100 in
bij 90 km/
Op de Duitse autobaan gedroeg
hij zich werkelijk als een benzine
auto en kon zich aansluiten bij de
meest snelrijdende oosterburen in
hun 'dikke' eigen produkten. Je
moet er alleen op bedacht zijn dat
een inhaalmanouvre vanuit 110
km/u niet snel kan gebeuren zon
der terugschakelen.
Over het comfort van Citroën raak
je haast niet uitgesproken. Door
w de standaard hydractieve vering,
ook op beide diesels, is de auto op
ieder wegdek een genot om mee
te rijden. Zeker als we de XM nog
eens kort met zijn voorganger de
CX vergelijken. Ook de CX was
onder alle omstandigheden com
fortabel, maar kende niet het
strakke weggedrag van de XM.
Verder zorgen uitstekende stoe
len, een verstelbaar stuur, veel
ruimte voor- en achterin en een
goed verwarmings- en ventilatie
systeem voor een prettig verblijf.
Het uiterlijk van de XM moet blijk
baar op veel mensen inwerken.
Tijdens onze eerste rit met de V6
werd er eigenlijk alleen door lief
hebbers gekeken. Nu met de zil
vergrijze diesel werden meer be
wonderende blikken geoogst. Ik
denk dat dit voor een deel ook
aan de kleur ligt. Een donkere XM
valt gewoon minder op.
De proefrit met de turbodiesel was
tevens de eerste kennismaking
met het basisuitrustingsniveau
voor Nederland. In Frankrijk ken
nen we echter nog een derde ver
sie. De Séduction mist bijvoor
beeld de achterspoiler, heeft een
voudigere wieldoppen en een
minder luxueus interieur. Deze
versie komt voorlopig nog niet
naar ons land. Wij starten dus
het zogenaamde "nivo 2".
Het maximale vermogen van de
krachtbron wordt bij 4300 tr/min
behaald, terwijl het koppel van
248 Nm bij 2000 tr/min volledig
beschikbaar is. Keurige cijfers die
voor zeer behoorlijk prestaties zor-
Citroën biedt in de XM twee nieu
we dieselmotoren, de 2138 cc van
83 pk en de 2088 cc met turbo en
intercooler van 110 pk. De twee
krachtbronnen betekenen de suc
cesvolle uitbouw van het diesel-
programma van PSA. De 1.8 liter
uit de 205 van Peugeot en de 1.9
versie uit de BX en 405 worden
alom geroemd. De verwachtingen
van de grotere versies waren dan
ook hoog gespannen.
Bij het starten valt
’•oorgloeitijd niet abnormaal kort
is. Er zijn modernere installaties
verkrijgbaar. In tegenstelling tot
Een handige optie is de op af
stand bedienbare radio. De instal
latie zelf is achter een klepje in het
dashboard verborgen, terwijl met
vier knoppen op het stuur, vrijwel
alle belangrijke functies ku nnen
worden bediend. Jammer is dat je,
zeker in het begin, nadrukkelijk
op het stuur moeten kijken waar
de vier knopjes zich bevinden. De
systemen van Peugeot en Renault
(aan de rechterkant van het stuur)
werken vanaf het begin eenvoudi
ger.
Het brandstofverbruik van een
diesel is over het algemeen gun
stig, maar hoe zit dat bij een
twaalfklepper. Eigenlijk niet an
ders. Tijdens onze rit op en neer
naar Genève werd gemiddeld 1
op 12,5 gereden en dat is meer
dan lovenswaardig. Als je je
netjes aan de Nederlandse maxi
mum snelheden houdt, moet zelfs
1 op 14 mogelijk zijn.
Citroën heeft met de introductie
van de XM gekozen voor een kwa
litatief hoogstaand produkt, waar
aan een goed imago gekoppeld
moest worden. Dat imago krijg je
niet door de prijzen laag te hou
den. Ook de XM diesel is prijs-
technisch geen aanbieding, maar
biedt voor zijn prijs veel meer dan
de concurrentie. De turbo D 12
gaat f.65.000,= kosten. De onge
blazen diesel, de D 12, wordt in
dezelfde uitvoering geleverd, ech
ter zonder ABS voor f.56.500,
Het succes van de XM diesels is in
Frankrijk al ongekend. Maar liefst
61% van alle verkopen betreft
daar een diesel. Zo ver zal het in
Nederland niet komen, maar dat
de auto succesvol zal zijn, staat
vast.
Het topmodel van de vernieuwde
Peugeot 309-reeks is de GTi met
1.9 liter 16- kleppenmotor met een
vermogen van 160 pk. Het heeft
even geduurd, maar vanaf heden
is deze auto in ons land leverbaar.
De GTI 16 is in vier kleuren te
koop: blue Miami, gris Magnum,
gris Futura en noir Onyx. De be
kleding in de kleuren blauw en
gen standaard getint glas, centra
le vergrendeling, meegespoten
buitenspiegels, sportstoelen en
lichtmetalen velgen voor een prijs
vanaf f.29.500,=.
Dit was voor een deel te danken
aan de versnellingsbak die in ont
koppelde toestand wat geroffel
van tandwielen liet horen. Het
spreekt voorzich dat als de auto
eenmaal opgang
ringsbronnen niet
doen horen.
Afet de Citroen XM V6 nog
vers in het geheugen, reed ik
van de week met de nieuwe
turbodiesel van deze auto.
Het was heel aardig om eens
met de gewone uitvoering
van de XM te rijden, daar de
V6 erg rijkelijk van allerhan
de snufjes was voorzien. Toch
blijft het een complete auto.
De ruiten in de voorportieren
worden elektrisch bediend, je
kijkt naar buiten door getint
glas en de stoel is handmatig
in allerhande richtingen ver
stelbaar. Ze zijn ook met een
ander stofje bekleed, maar
het interieur ziet er nog steeds
erg chique uit.
De auto stuurt lekker licht,
waar je wel even aan moet
wennen. Na het voorgloeien
kan de motor gestart worden.
Je hoort dan meteen zo'n lek
ker degelijk dieselgeluid, wat
je het idee geeft "hier kan
niets meer mis gaan". En dat
ging er ook niet.
De neus is bij deze Citroen
erg moeilijk te zien, wat voor
al lastig is in de stad. Jammer
is ook dat ik in de rechterbui
tenspiegel nauwelijks kan kij
ken, omdat hij helemaal ach
ter de ruitstijl zit.
Leuk trouwens dat je de radio
op het stuur van de auto kunt
bedienen. Dan kun je tenmin
ste met je ogen op de weg
blijven en hoef je niet in de
console in een donker gat in
te duiken. Alleen een nieuw
bandje erin stoppen, dat zul
je zelf nog moeten doen.
De XM is een erg ruime wa
gen, ook voor de passagiers
achterin, die comfortabel zit
ten en lekker op de midden-
armsteun kunnpn hangen.
De kofferbak is gigantisch
groot voor boodschappen of
een flinke vakantie- bagage.
Heerlijk is het om met de XM
met hoge snelheid het gladde
asfalt onder je door te laten
glijden. De auto is dan echt
wat de Fransen noemen een
"Grand Routier". De diesel
motor is lekker stil en behoor
lijk vlot. En als de zon dan
weer eens schijnt, verlang je
enorm naar de volgende zo
mervakantie.