a PEUGEOT 309 GTI 16 XM TURBO o ERS. 70 jaar Lepelaers Opel met voordelige actiemodellen Marijke nu leverbaar )5 HDES Jan Bertens Udenhout Citroen Bertens Tilburg Geminiweg 39, Tilburg-Tel. 013/423030 JKI NTRUM iions— ti dealer uw geld. irai zijn irai zelf. 4^ DE AUTOMAAT - Donderdag 15 maart 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER taart 1990-pagina 2 EDRIJF Produkten OUWEN WAARD! f je ÏASIONS rARANTIE met Citroënist )EALER Technische gegevens: Ontkoppeld Ik w Over enkele weken meer over de ze snelle Franse auto. j is beide sto at meer van zich i, een iterspoi- Tilburg 067 Autobedrijf Brabantsehoek 4, Udenhout - Tel. 04241-1532 9 Jk Voor inlichtingen: ieid 192 km/u n 12,4 sec. i/u 4,9 liter/100 _lt op dat de 1 t abnormc srnere inst gaat doen. Ben je daar eenmaal, en houdt je de motor door wat meer schakelen op toeren dat kt de XM inderdaad al zijn (te waar. onze ervaring met de Peugeot 605 turbodiesel, liet de XM zich bij sta tionair toerental duidelijk horen. de hogere toerenregionen goed vrijkomt. Bij deze diesel is dat niet anders. Normaal kun je bij een dieselmotor het gaspedaal bij alle toeren intrappen en de auto zal direct reageren. Nee, de XM denkt daar anders over. Je zult eerst over de lage toeren heen moeten komen tot zo'n beetje het moment dat de turbo zijn werking Vermoc Koppel Afmetir breedte Gewicht: Prestaties: accelerate Verbruik: 1 km bij 120 km/u 6,5 liter/100 km Prijs: f.65.000,= ih modellen acht u van de de Luxe die van veel jn voorzien. a de Luxe en die weer het sen grijs ken de Cabrio de n hebben om elen. Lepelaers Opel levert bovendien een aantrekkelijk Kadett Lamba da met aluminium velgen, rechterbuitenspiegel, acht< Ier en speciale striping. Het feest rond het jubileum is uit gestrekt over de twee showrooms aan de Ringbaan Oost. Neem bij een bezoek ook uw kinderen mee. Zij kunnen gratis meedoen aan de Lambada-kleurwedstrijd met leu ke prijzen. hellingen van j hebt u bij xe van bij- /aseming en rmings- en e-openingen. De Kadett Dream heeft als basis de completere GL-uitvoering en is er als 4- en 5-deurs met de 1.4i, 1.6i en 1.7D motoren. De auto krij- Zo kort na zijn officiële introductie is de Citroën XM al bijzonder succesvol in ons land. Het zal niet lang duren voordat het tweeduizendste exemplaar bij de dealer wordt besteld. De populariteit van de nieuweling zal al leen maar toenemen, omdat het modellenaanbod flink wordt uitgebreid. De V6 komt er ook met een automaat, terwijl de nieuwe diesels zojuist zijn aangetreden en of ficieel begin mei in de verkoop gaan. De twee mogelij ke dieselmotoren zijn een primeur in de autowereld, daar er per cylinder drie kleppen zijn gemonteerd. We reden met de geblazen versie. 12.500, " 13.950,- va 9.750,- 6.950,- v.a. 8.500,- 12.500, - >86 6.950,- i 13.750,- i 15.950,* i 14.750,- 12.750,- i 12.750,- gen. De opgegeven topsnelheid van 192 km/u kan na een goede inrijperiode makkelijk behaald worden, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden ook waarheid is. Toch zal de verstokte dieselrijder iets aan de XM turbo diesel'missen. Benzinemotoren met meer kleppen vertonen het nadeel dat het vermogen pas in zwart is eveneens nieuw. Blauw komt ook terug in de moquette vloerbedekking en op de portier- panelen. De prijs van de auto is vastgesteld op f.44.295,= en dat is in vergelijking met enkele Duitse tegenstrevers bijzonder gunstig. Met een historie van maar liefst zeventig jaar behoort Lepelaers, de officiële Opel-dealers voor Til burg en omstreken tot de oudste autobedrijven uit deze regio. Dit jubileum wordt nog tot en met 17 maart feestelijk gevierd. Een feest waar iedere klant van kan profite ren, ook als u een gebruikte auto koopt. General Motors Nederland heeft op dit moment een drietal aardig actiemodellen. Zo is er de Kadett Life gebaseerd op de Kadett 1.4i LS met een vijfversnellingsbak, naar keuze als 3-, 4- en 5-deurs. Citroen loopt op het gebied van dieselmotoren al vele jaren voor op. Ook weer met de 12-klepper laat het merk zien nog steeds een meer dan vooruitstrevende fabri kant te zijn. De krachtbron functio neert uitstekend, maar mist duide lijk vermogen onderin. Overigens valt dit gebrek aan vermogen bij een gewone diesel in de XM min der op. Merk en type: Citroën XM turbo D 12 Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 2088 cc Boring x slag: 85 x 92 mm De auto krijgt als extra een klokje, speciale bekleding, buitenspie gels in de carrosseriekleur en zil verkleurige GT-velgen. De prijs van de Kadett Life start bij f.25.250,= voor de 3-deurs. De auto kan bovendien worden gele verd met de 1.6 liter injectiemotor of de 1.7 liter diesel. Aan de buitenkant is hier weinig van te zien. De auto mist de ver- stralers in de voorbumper die de nog completere "Ambiance" wel heeft. Van binnen is het verschil groter. Op stoelen en achterbank is een andere stof gebruikt, die echter niet minder fraai is. De voorstoelen zijn niet elektrisch ver stelbaar, terwijl de achterbank van vaste hoofdsteunen is voor- Verder is er dan de Kadett Cham pion met als basis de GSI of GSI- 16V in 3-deurs uitgave. Deze auto's worden voorzien van ABS (alleen op de 16-klepper), een LCD-dashboard, anthraciet lede ren bekleding, stuurbekrachti ging, centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen en een lede ren stuur. De 2 liter GSI kost als Champion f.42.500,= en als 16- klepper 1.49.000, zien. Het beroemde dertiende ruitje is ook komen te vervallen in deze uitgave. Het dashboard is hetzelfde van vormgeving, maar mist uiteraard zaken als de boordcomputer en de elektronisch geregelde ver warming. De zijruiten achterin moeten met de hand geopend worden, terwijl de twee buiten spiegels ook handmatig van bin nenuit in de juiste stand kunnen worden gezet. Een ander verschil met de Am biance is de stuurbekrachtiging. De duurste uitgave heeft een typi sche Citroën-bekrachtiging, die na loslaten automatisch de mid denstand opzoekt en snelheidaf- hankelijk werkt. De "goedkopere" installatie uit de "nivo 2" is toeren tal afhankelijk en blijft in de stand staan, waar de bestuurder hem in heeft gedirigeerd. Alhoewel deze voorziening dus in ons basismodel zit, wil dit niet zeggen dat hij min der prettig werkt. In tegendeel, voor de niet Citroënist zal hij zelfs prettiger overkomen. jgen: 110 pk bij 4300 tr/min el: 245 Nm bij 2000 tr/min ingen: lengte 4,71 meter, te 1,79 meter 1390 kg topsnelhe tie 0-100 in bij 90 km/ Op de Duitse autobaan gedroeg hij zich werkelijk als een benzine auto en kon zich aansluiten bij de meest snelrijdende oosterburen in hun 'dikke' eigen produkten. Je moet er alleen op bedacht zijn dat een inhaalmanouvre vanuit 110 km/u niet snel kan gebeuren zon der terugschakelen. Over het comfort van Citroën raak je haast niet uitgesproken. Door w de standaard hydractieve vering, ook op beide diesels, is de auto op ieder wegdek een genot om mee te rijden. Zeker als we de XM nog eens kort met zijn voorganger de CX vergelijken. Ook de CX was onder alle omstandigheden com fortabel, maar kende niet het strakke weggedrag van de XM. Verder zorgen uitstekende stoe len, een verstelbaar stuur, veel ruimte voor- en achterin en een goed verwarmings- en ventilatie systeem voor een prettig verblijf. Het uiterlijk van de XM moet blijk baar op veel mensen inwerken. Tijdens onze eerste rit met de V6 werd er eigenlijk alleen door lief hebbers gekeken. Nu met de zil vergrijze diesel werden meer be wonderende blikken geoogst. Ik denk dat dit voor een deel ook aan de kleur ligt. Een donkere XM valt gewoon minder op. De proefrit met de turbodiesel was tevens de eerste kennismaking met het basisuitrustingsniveau voor Nederland. In Frankrijk ken nen we echter nog een derde ver sie. De Séduction mist bijvoor beeld de achterspoiler, heeft een voudigere wieldoppen en een minder luxueus interieur. Deze versie komt voorlopig nog niet naar ons land. Wij starten dus het zogenaamde "nivo 2". Het maximale vermogen van de krachtbron wordt bij 4300 tr/min behaald, terwijl het koppel van 248 Nm bij 2000 tr/min volledig beschikbaar is. Keurige cijfers die voor zeer behoorlijk prestaties zor- Citroën biedt in de XM twee nieu we dieselmotoren, de 2138 cc van 83 pk en de 2088 cc met turbo en intercooler van 110 pk. De twee krachtbronnen betekenen de suc cesvolle uitbouw van het diesel- programma van PSA. De 1.8 liter uit de 205 van Peugeot en de 1.9 versie uit de BX en 405 worden alom geroemd. De verwachtingen van de grotere versies waren dan ook hoog gespannen. Bij het starten valt ’•oorgloeitijd niet abnormaal kort is. Er zijn modernere installaties verkrijgbaar. In tegenstelling tot Een handige optie is de op af stand bedienbare radio. De instal latie zelf is achter een klepje in het dashboard verborgen, terwijl met vier knoppen op het stuur, vrijwel alle belangrijke functies ku nnen worden bediend. Jammer is dat je, zeker in het begin, nadrukkelijk op het stuur moeten kijken waar de vier knopjes zich bevinden. De systemen van Peugeot en Renault (aan de rechterkant van het stuur) werken vanaf het begin eenvoudi ger. Het brandstofverbruik van een diesel is over het algemeen gun stig, maar hoe zit dat bij een twaalfklepper. Eigenlijk niet an ders. Tijdens onze rit op en neer naar Genève werd gemiddeld 1 op 12,5 gereden en dat is meer dan lovenswaardig. Als je je netjes aan de Nederlandse maxi mum snelheden houdt, moet zelfs 1 op 14 mogelijk zijn. Citroën heeft met de introductie van de XM gekozen voor een kwa litatief hoogstaand produkt, waar aan een goed imago gekoppeld moest worden. Dat imago krijg je niet door de prijzen laag te hou den. Ook de XM diesel is prijs- technisch geen aanbieding, maar biedt voor zijn prijs veel meer dan de concurrentie. De turbo D 12 gaat f.65.000,= kosten. De onge blazen diesel, de D 12, wordt in dezelfde uitvoering geleverd, ech ter zonder ABS voor f.56.500, Het succes van de XM diesels is in Frankrijk al ongekend. Maar liefst 61% van alle verkopen betreft daar een diesel. Zo ver zal het in Nederland niet komen, maar dat de auto succesvol zal zijn, staat vast. Het topmodel van de vernieuwde Peugeot 309-reeks is de GTi met 1.9 liter 16- kleppenmotor met een vermogen van 160 pk. Het heeft even geduurd, maar vanaf heden is deze auto in ons land leverbaar. De GTI 16 is in vier kleuren te koop: blue Miami, gris Magnum, gris Futura en noir Onyx. De be kleding in de kleuren blauw en gen standaard getint glas, centra le vergrendeling, meegespoten buitenspiegels, sportstoelen en lichtmetalen velgen voor een prijs vanaf f.29.500,=. Dit was voor een deel te danken aan de versnellingsbak die in ont koppelde toestand wat geroffel van tandwielen liet horen. Het spreekt voorzich dat als de auto eenmaal opgang ringsbronnen niet doen horen. Afet de Citroen XM V6 nog vers in het geheugen, reed ik van de week met de nieuwe turbodiesel van deze auto. Het was heel aardig om eens met de gewone uitvoering van de XM te rijden, daar de V6 erg rijkelijk van allerhan de snufjes was voorzien. Toch blijft het een complete auto. De ruiten in de voorportieren worden elektrisch bediend, je kijkt naar buiten door getint glas en de stoel is handmatig in allerhande richtingen ver stelbaar. Ze zijn ook met een ander stofje bekleed, maar het interieur ziet er nog steeds erg chique uit. De auto stuurt lekker licht, waar je wel even aan moet wennen. Na het voorgloeien kan de motor gestart worden. Je hoort dan meteen zo'n lek ker degelijk dieselgeluid, wat je het idee geeft "hier kan niets meer mis gaan". En dat ging er ook niet. De neus is bij deze Citroen erg moeilijk te zien, wat voor al lastig is in de stad. Jammer is ook dat ik in de rechterbui tenspiegel nauwelijks kan kij ken, omdat hij helemaal ach ter de ruitstijl zit. Leuk trouwens dat je de radio op het stuur van de auto kunt bedienen. Dan kun je tenmin ste met je ogen op de weg blijven en hoef je niet in de console in een donker gat in te duiken. Alleen een nieuw bandje erin stoppen, dat zul je zelf nog moeten doen. De XM is een erg ruime wa gen, ook voor de passagiers achterin, die comfortabel zit ten en lekker op de midden- armsteun kunnpn hangen. De kofferbak is gigantisch groot voor boodschappen of een flinke vakantie- bagage. Heerlijk is het om met de XM met hoge snelheid het gladde asfalt onder je door te laten glijden. De auto is dan echt wat de Fransen noemen een "Grand Routier". De diesel motor is lekker stil en behoor lijk vlot. En als de zon dan weer eens schijnt, verlang je enorm naar de volgende zo mervakantie.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27