ENGELSE SPORTIEVE RENAULTS OPGEWAARDEERD TOPKLASSER ITALIAANSE P I s PORSCHE 911 TURBO I H ANAF Public Relations I Oplage92.145 ex. auto o.a. voor electrische Deze week in de Automaat Veel belangstelling Minder groei autogebruik in Nederland S S I x 390 - pagina 24 L^UtO t Donderdag 8 maart 1990 automatische ver- is- op in, >000 AK Tilburg iva 6 val Jaargang 2 Nummer 11 imer meneer, 'gezien... Tony Vos ar is en te- 33 Q N <0 a Q S> 33 2, 8 a (D a s 33 2. n' (D a (D a Autotest: Citroen XM Turbo D 12 pag.3 33 2. N <l> a o a 2 33 2. S a (D a 33 2. n' o a o a i 33 O N O a o a De r ters Sovt Off. dealer HONDA AirifiAi^AVUfiilf kif mmwwwi wijn vw TIJDELIJK ADRES I.V.M. NIEUWBOUW IN OISTERWUK Brabantse Hoek 2 - Udenhout - Tel. 04242-15959 l spoor- ?t ver- Met de introductie van de Porsche Carrera 2 en 4 is een oud ontwerp uit de jaren zestig weer helemaal ‘~>-to-date gebracht. Er werd br I Europese première voor Alfa Spider pag.9 ooit werkelijkheid zal worden, moeten we helaas betwijfelen. Gezien de populariteit van de hui dige Jaguar's is er helemaal geen reden om aan nieuwe modellen in dit segment te denken. Daarnaast denk ik dat de Engelsen te trots zijn om een nieuwe Jaguar uit Ita lië te halen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Ford Zig-Zag en meer nieuws uit Genève pag.5 Bijlage van: De Tilburgse Koerier De belangstelling voor elec trische auto's lijkt snel te groeien. General Motors meldt enorme interesse van pontentiële kopers over de gehele wereld voor het on langs voorgestelde model. In Duitsland heeft Audi als eerste een hybride voertuig op de markt gebracht. Deze Audi 100 rijdt in de stad óp elektrische aandrijving en op de buitenweg met een gewo ne verbrandingsmotor. Fiat maakt nu bekend een elektrische uitvoering van de Panda gereed te hebben voor serieproduktie. Vanaf juni is de auto in Italië te koop, zij het voor drie maal de prijs van de gewone uitvoering. Als actieradius wordt 100 km bij een gemiddelde snelheid van 70 km/u opgegeven. (Bron: Rai) De Nederlandse automobilis ten hebben vorig jaar geza menlijk 77,3 miljard kilome ters afgelegd. Dit betekent een halvering van de groei van het aantal autokilometers van 4 naar 2 procent, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het gemiddeld aantal kilome ters van de Nederlandse per sonenauto daalde het afgelo pen jaar van 16.560 naar 16.430. De afname was het sterkst bij het woon- werkver keer (van 4.730 naar 4.420 km per jaar), maar ook het zake lijk verkeer liep terug van ge middeld 2.850 naar 2.760 km per jaar. Het aantal vakantie- kilometers bleef ongeveer ge lijk (1.320 kilometer) en in de categorie 'overigprivé'werd een toename geboekt van 7.660 naar 7.940 kilometer. Dat het totaal aantal gereden kilometers toch is gegroeid, is een gevolg van het toegeno men wagenpark. In 1989 be droeg het personenautopark 5,371 miljoen eenheden tegen 5,251 miljoen het jaar daar voor. (Bron: Rai) denken, terwijl er achterop de mo torkap een permanente zware spoiler is geplaatst. Dit in tegen- up-to-date gebracht. Er werd bij stelling tot het wegklapbare de vernieuwingen vooral aan- exemplaar op de Carrera, dacht besteed aan het uiterlijk, waarbij veel stijlkenmerken van de vierwielaangedreven 959 wer den gebruikt. Door het verhoogde logen van de 6 cylinder bo- lotorkwc Deze auto is zeer luxueus uit gerust met lederen bekleding, houten inleg in de portieren en op het dashboard en vele elek tronische snufjes. Of de auto ook als Baccara naar Neder land komt is nog niet duidelijk. In ieder geval doet de impor teur er verstandig aan, bij een positieve beslissing, andere lichtmetalen velgen te monte ren. Overigens werd tijdens de sa lon in Genève ook voor het eerst in de wandelgangen ge sproken over de naam van de nieuwe Renault 5, die tegen de zomer zal worden voorgesteld. Een bekend Frans autoblad heeft kunnen achterhalen dat het de Renault Clio gaat wor den. Voor het einde van deze maand hebben we daar waar schijnlijk zekerheid over. een drietraps snellingsbak. De nieuweling is enkele centime ters korter dan de huidige Jaguar Sovereign. Maar met 4,90 is hij toch langer dan dat hij op het eer ste gezicht oogt. Je kunt de Kensington onder vele hoeken bekijken, maar op ver schillende punten doemen verge lijkingen met bestaande auto's op. De gedrongen achterkant doet weer duidelijk denken aan de BMW 5-serie, terwijl ook enige trekken van de Mercedes W-124 erin zitten. Maar niet alleen de grille en wielen laten zien dat het een Jaguar is. Ook de vormgeving van de portieren en de gebruikte portierkrukken zijn hiervan een bewijs. Het ontwerp kent vele vergaande details. Het interieur is uiteraard van alle gemakken voorzien, die tegenwoordig door een zakenman worden geeist. Of de Kensington grote j duct:~ aanl/. denk. Toen ik halverwege de eerste persdag op de stand van Ma serati kwam om informatie van de nieuwe Shamal te halen, werd mij verteld dat er niets meer aan informatie was. Ik word doodziek van dat merk. Al zo'n vijf tot zes autotentoon stellingen geef ik iedere keer weer mijn kaartje af en belo ven ze iets te sturen. En zoals je zult begrijpen, komt er nooit iets. Op de laatste IAA maakte ik daar enigszins verongelijkt een opmerking over. "Nee, me neer, u hebt nu met een nieuwe importeur te maken, we sturen u echt iets op.Het moet echter nog steeds komen. Een ander prima staaltje i PR werd bij Lamborghini toongespreid. Pas op de twee de persdag, om 16.00 uur, nota- bene twee uur voor de sluiting, werd de persconferentie ge houden. Dan pas kwamen de persmappen ter beschikking. Ik was echter niet van plan mijn terugreis enkele uren later te aanvaarden, alleen om een persmap van de Diablo. Afge lopen weekend kwam ik op de beurs in het Autotron in Rosma len een exemplaar van deze map tegen bij een verzame laar. "Vijfenzeventig gulden meneer.farm maar mij niet c Toch durfde de Italiaanse topont werper Giorgetto Giugiaro het aan om een Jaguar voor de toe komst te ontwerpen. De auto werd op de autosalon van Genève ont huld. De vierdeurs sedan heeft naam Kensington meegekregen en klinkt zodoende weer typisch Brits. Het meest herkenbare deel is natuurlijk het front, waar in mo derne ronde belijning de kenmer kende grille met het katachtige dier is te vinden. Ook de gaatjes- velgen verraden zijn herkomst. Er werd bij de Kensington gekozen voor de VI2 Double Six techniek, die zijn betrouwbaarheid al vele jaren heeft bewezen. De motor le vert 295 pk en is gekoppeld aan De 3,3 liter motor brengt 320 pk op de achterwielen over. Hiermee wordt een topsnelheid van 270 vermogen van de 6 cylinder bo- beh°ald terwijl de accele- xermotor kwam de turbo-versie tij- ^atie van 0 tot 100 m 5 seconden delijk te vervallen. Door een vaste ™ordt afgelegd. Natuurlijk is aan kopersgroep wordt een dergelijk dez® Pr®staües het chassis aange- spectaculair model echter wel ge- past met een ?ieuJ uitgevoerde wenst. Op Genève ging de ver- vooras' servobe sturing en nieuwde Porsche 911 turbo in pre- corrigerende achteras met mière, een auto die vanaf model- sterkte draagarmen. jaar 1991 in produktie gaat. Uiter- Liefhebbers zullen nog enkele lijk zien we aan de auto twee ver- maandjes geduld moeten hebben. Gezien de prijzen van de huidige Carrera 2 zal de nieuwe 911 Tur bo niet onder de f.250.000,= te koop zijn. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Je krijgt als journalist met heel veel merken te maken en met evenzovele verschillende men sen die Public Relations bedrij ven. Het organiseren van intro ducties, maar ook het begelei den van autotentoonstellingen behoort meestal tot de vaste ta ken. De Nederlandse impor teurs waren dan ook in Genève vertegenwoordigd om de Ne derlandse pers te informeren. Gelukkig ontbraken de echte grote primeurs, zodat er einde lijk eens wat tijd was de show nauwgezet en systematisch af te lopen. Vooral bij kleine merken valt er dan wel eens een diepe teleur stelling te incasseren. Heel kleinschalige firma's zijn vaak bereid om je uiterst gedetail leerd informatie te geven en je langdurig persoonlijk te woord te staan. Anders is het gesteld met een handje vol Italiaanse grote namen maar kleine pro ducties, waarbij ik met name aan Maserati en Lamborghini kende V6 turbomotor van 185 pk, die goed is voor een top van 235 km/u. De nieuwe ver sie draagt de naam "Le Mans" en zal in exact 300 exemplaren worden geleverd. Ook de Renault 25 V6 Turbo onderging een wijziging, die echter vooral onderhuids te vinden is. Om concurrentie te bieden aan auto's als de nieu we Peugeot 605 SV24, is het vermogen van de Renault op geschroefd tot 210 pk. Dit was aanvankelijk 182 pk. De top die hiermee gehaald wordt is 233 km/u, terwijl de accelera tie van 0 tot 100 in 7,4 secon den wordt volbracht (ter ver gelijking, dit was 225 km/u en 7,7 seconden). De 25 V6 Turbo is er voortaan in twee uitvoe ringen. Naast de 'gewone' ver sie is er nu ook een Baccara. In Genève zorgde Renault maar liefst voor twee primeurs op het sportieve vlak. De in ja nuari 1985 op de Amsterdamse Rai gepresenteerde Alpine V6 heeft een ingrijpende face-lift gekregen. Zowel de voor- als achterspatborden werden fors uitgebouwd en bieden nu plaats voor brede spaakwie- len. Het front onderging ook een aanpassing. De richtings- aanwijzers, die voorheen als een soort driehoeken tegen de koplampen te vinden waren, zitten voortaan in de bumper, boven de standaard mistlam pen. Vrijwel de hele carrosse rie, inclusief bumpers, spiegels en skirts wordt in één kleur ge spoten. Een uitzondering daar op maakt het dak, wat geheel zwart is uitgevoerd. Tussen de achterwielen ligt de reeds be- Wat is er meer Engels dan een Ja guar. Een merk vol traditie en oude gebruiken, dat iedere keer weer met een mengeling van klas sieke en moderne lijnen een top- produkt weet voort te brengen. mièi jaar lijk: in pre- lodel- jaat. Uiter- twee ver schillen met de Carrera 2. Er wor den nieuwe vijfspaaks lichtmeta len velgen gemonteerd die sterk aan de velgen van de 959 doen g t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25