ENGELSE
SPORTIEVE RENAULTS
OPGEWAARDEERD
TOPKLASSER
ITALIAANSE P
I
s
PORSCHE 911
TURBO
I
H
ANAF
Public
Relations
I
Oplage92.145 ex.
auto
o.a.
voor
electrische
Deze week
in de
Automaat
Veel
belangstelling
Minder groei
autogebruik
in Nederland
S
S
I
x
390 - pagina 24
L^UtO
t
Donderdag 8 maart 1990
automatische ver-
is-
op
in,
>000 AK Tilburg
iva
6
val
Jaargang 2
Nummer 11
imer meneer,
'gezien...
Tony Vos
ar
is
en
te-
33
Q
N
<0
a
Q
S>
33
2,
8
a
(D
a
s
33
2.
n'
(D
a
(D
a
Autotest:
Citroen XM
Turbo D 12
pag.3
33
2.
N
<l>
a
o
a
2
33
2.
S
a
(D
a
33
2.
n'
o
a
o
a
i
33
O
N
O
a
o
a
De r
ters
Sovt
Off. dealer
HONDA
AirifiAi^AVUfiilf kif
mmwwwi wijn vw
TIJDELIJK ADRES I.V.M. NIEUWBOUW IN OISTERWUK
Brabantse Hoek 2 - Udenhout - Tel. 04242-15959
l spoor-
?t ver-
Met de introductie van de Porsche
Carrera 2 en 4 is een oud ontwerp
uit de jaren zestig weer helemaal
‘~>-to-date gebracht. Er werd br
I
Europese première
voor
Alfa Spider
pag.9
ooit werkelijkheid zal worden,
moeten we helaas betwijfelen.
Gezien de populariteit van de hui
dige Jaguar's is er helemaal geen
reden om aan nieuwe modellen in
dit segment te denken. Daarnaast
denk ik dat de Engelsen te trots
zijn om een nieuwe Jaguar uit Ita
lië te halen.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Ford Zig-Zag
en meer nieuws
uit Genève
pag.5
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
De belangstelling voor elec
trische auto's lijkt snel te
groeien. General Motors
meldt enorme interesse van
pontentiële kopers over de
gehele wereld voor het on
langs voorgestelde model.
In Duitsland heeft Audi als
eerste een hybride voertuig
op de markt gebracht. Deze
Audi 100 rijdt in de stad óp
elektrische aandrijving en op
de buitenweg met een gewo
ne verbrandingsmotor.
Fiat maakt nu bekend een
elektrische uitvoering van de
Panda gereed te hebben voor
serieproduktie. Vanaf juni is
de auto in Italië te koop, zij
het voor drie maal de prijs
van de gewone uitvoering.
Als actieradius wordt 100 km
bij een gemiddelde snelheid
van 70 km/u opgegeven.
(Bron: Rai)
De Nederlandse automobilis
ten hebben vorig jaar geza
menlijk 77,3 miljard kilome
ters afgelegd. Dit betekent
een halvering van de groei
van het aantal autokilometers
van 4 naar 2 procent, zo blijkt
uit de cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek.
Het gemiddeld aantal kilome
ters van de Nederlandse per
sonenauto daalde het afgelo
pen jaar van 16.560 naar
16.430. De afname was het
sterkst bij het woon- werkver
keer (van 4.730 naar 4.420 km
per jaar), maar ook het zake
lijk verkeer liep terug van ge
middeld 2.850 naar 2.760 km
per jaar. Het aantal vakantie-
kilometers bleef ongeveer ge
lijk (1.320 kilometer) en in de
categorie 'overigprivé'werd
een toename geboekt van
7.660 naar 7.940 kilometer.
Dat het totaal aantal gereden
kilometers toch is gegroeid, is
een gevolg van het toegeno
men wagenpark. In 1989 be
droeg het personenautopark
5,371 miljoen eenheden tegen
5,251 miljoen het jaar daar
voor. (Bron: Rai)
denken, terwijl er achterop de mo
torkap een permanente zware
spoiler is geplaatst. Dit in tegen-
up-to-date gebracht. Er werd bij stelling tot het wegklapbare
de vernieuwingen vooral aan- exemplaar op de Carrera,
dacht besteed aan het uiterlijk,
waarbij veel stijlkenmerken van
de vierwielaangedreven 959 wer
den gebruikt. Door het verhoogde
logen van de 6 cylinder bo-
lotorkwc
Deze auto is zeer luxueus uit
gerust met lederen bekleding,
houten inleg in de portieren en
op het dashboard en vele elek
tronische snufjes. Of de auto
ook als Baccara naar Neder
land komt is nog niet duidelijk.
In ieder geval doet de impor
teur er verstandig aan, bij een
positieve beslissing, andere
lichtmetalen velgen te monte
ren.
Overigens werd tijdens de sa
lon in Genève ook voor het
eerst in de wandelgangen ge
sproken over de naam van de
nieuwe Renault 5, die tegen de
zomer zal worden voorgesteld.
Een bekend Frans autoblad
heeft kunnen achterhalen dat
het de Renault Clio gaat wor
den. Voor het einde van deze
maand hebben we daar waar
schijnlijk zekerheid over.
een drietraps
snellingsbak.
De nieuweling is enkele centime
ters korter dan de huidige Jaguar
Sovereign. Maar met 4,90 is hij
toch langer dan dat hij op het eer
ste gezicht oogt.
Je kunt de Kensington onder vele
hoeken bekijken, maar op ver
schillende punten doemen verge
lijkingen met bestaande auto's op.
De gedrongen achterkant doet
weer duidelijk denken aan de
BMW 5-serie, terwijl ook enige
trekken van de Mercedes W-124
erin zitten. Maar niet alleen de
grille en wielen laten zien dat het
een Jaguar is. Ook de vormgeving
van de portieren en de gebruikte
portierkrukken zijn hiervan een
bewijs.
Het ontwerp kent vele vergaande
details. Het interieur is uiteraard
van alle gemakken voorzien, die
tegenwoordig door een zakenman
worden geeist. Of de Kensington
grote j
duct:~
aanl/.
denk.
Toen ik halverwege de eerste
persdag op de stand van Ma
serati kwam om informatie van
de nieuwe Shamal te halen,
werd mij verteld dat er niets
meer aan informatie was. Ik
word doodziek van dat merk.
Al zo'n vijf tot zes autotentoon
stellingen geef ik iedere keer
weer mijn kaartje af en belo
ven ze iets te sturen. En zoals je
zult begrijpen, komt er nooit
iets. Op de laatste IAA maakte
ik daar enigszins verongelijkt
een opmerking over. "Nee, me
neer, u hebt nu met een nieuwe
importeur te maken, we sturen
u echt iets op.Het moet echter
nog steeds komen.
Een ander prima staaltje i
PR werd bij Lamborghini
toongespreid. Pas op de twee
de persdag, om 16.00 uur, nota-
bene twee uur voor de sluiting,
werd de persconferentie ge
houden. Dan pas kwamen de
persmappen ter beschikking.
Ik was echter niet van plan
mijn terugreis enkele uren later
te aanvaarden, alleen om een
persmap van de Diablo. Afge
lopen weekend kwam ik op de
beurs in het Autotron in Rosma
len een exemplaar van deze
map tegen bij een verzame
laar. "Vijfenzeventig gulden
meneer.farm
maar mij niet c
Toch durfde de Italiaanse topont
werper Giorgetto Giugiaro het
aan om een Jaguar voor de toe
komst te ontwerpen. De auto werd
op de autosalon van Genève ont
huld. De vierdeurs sedan heeft
naam Kensington meegekregen
en klinkt zodoende weer typisch
Brits. Het meest herkenbare deel
is natuurlijk het front, waar in mo
derne ronde belijning de kenmer
kende grille met het katachtige
dier is te vinden. Ook de gaatjes-
velgen verraden zijn herkomst. Er
werd bij de Kensington gekozen
voor de VI2 Double Six techniek,
die zijn betrouwbaarheid al vele
jaren heeft bewezen. De motor le
vert 295 pk en is gekoppeld aan
De 3,3 liter motor brengt 320 pk op
de achterwielen over. Hiermee
wordt een topsnelheid van 270
vermogen van de 6 cylinder bo- beh°ald terwijl de accele-
xermotor kwam de turbo-versie tij- ^atie van 0 tot 100 m 5 seconden
delijk te vervallen. Door een vaste ™ordt afgelegd. Natuurlijk is aan
kopersgroep wordt een dergelijk dez® Pr®staües het chassis aange-
spectaculair model echter wel ge- past met een ?ieuJ uitgevoerde
wenst. Op Genève ging de ver- vooras' servobe sturing en
nieuwde Porsche 911 turbo in pre- corrigerende achteras met
mière, een auto die vanaf model- sterkte draagarmen.
jaar 1991 in produktie gaat. Uiter- Liefhebbers zullen nog enkele
lijk zien we aan de auto twee ver- maandjes geduld moeten hebben.
Gezien de prijzen van de huidige
Carrera 2 zal de nieuwe 911 Tur
bo niet onder de f.250.000,= te
koop zijn.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Je krijgt als journalist met heel
veel merken te maken en met
evenzovele verschillende men
sen die Public Relations bedrij
ven. Het organiseren van intro
ducties, maar ook het begelei
den van autotentoonstellingen
behoort meestal tot de vaste ta
ken. De Nederlandse impor
teurs waren dan ook in Genève
vertegenwoordigd om de Ne
derlandse pers te informeren.
Gelukkig ontbraken de echte
grote primeurs, zodat er einde
lijk eens wat tijd was de show
nauwgezet en systematisch af
te lopen.
Vooral bij kleine merken valt er
dan wel eens een diepe teleur
stelling te incasseren. Heel
kleinschalige firma's zijn vaak
bereid om je uiterst gedetail
leerd informatie te geven en je
langdurig persoonlijk te woord
te staan. Anders is het gesteld
met een handje vol Italiaanse
grote namen maar kleine pro
ducties, waarbij ik met name
aan Maserati en Lamborghini
kende V6 turbomotor van 185
pk, die goed is voor een top
van 235 km/u. De nieuwe ver
sie draagt de naam "Le Mans"
en zal in exact 300 exemplaren
worden geleverd.
Ook de Renault 25 V6 Turbo
onderging een wijziging, die
echter vooral onderhuids te
vinden is. Om concurrentie te
bieden aan auto's als de nieu
we Peugeot 605 SV24, is het
vermogen van de Renault op
geschroefd tot 210 pk. Dit was
aanvankelijk 182 pk. De top
die hiermee gehaald wordt is
233 km/u, terwijl de accelera
tie van 0 tot 100 in 7,4 secon
den wordt volbracht (ter ver
gelijking, dit was 225 km/u en
7,7 seconden). De 25 V6 Turbo
is er voortaan in twee uitvoe
ringen. Naast de 'gewone' ver
sie is er nu ook een Baccara.
In Genève zorgde Renault
maar liefst voor twee primeurs
op het sportieve vlak. De in ja
nuari 1985 op de Amsterdamse
Rai gepresenteerde Alpine V6
heeft een ingrijpende face-lift
gekregen. Zowel de voor- als
achterspatborden werden fors
uitgebouwd en bieden nu
plaats voor brede spaakwie-
len. Het front onderging ook
een aanpassing. De richtings-
aanwijzers, die voorheen als
een soort driehoeken tegen de
koplampen te vinden waren,
zitten voortaan in de bumper,
boven de standaard mistlam
pen. Vrijwel de hele carrosse
rie, inclusief bumpers, spiegels
en skirts wordt in één kleur ge
spoten. Een uitzondering daar
op maakt het dak, wat geheel
zwart is uitgevoerd. Tussen de
achterwielen ligt de reeds be-
Wat is er meer Engels dan een Ja
guar. Een merk vol traditie en
oude gebruiken, dat iedere keer
weer met een mengeling van klas
sieke en moderne lijnen een top-
produkt weet voort te brengen.
mièi
jaar
lijk:
in pre-
lodel-
jaat. Uiter-
twee ver
schillen met de Carrera 2. Er wor
den nieuwe vijfspaaks lichtmeta
len velgen gemonteerd die sterk
aan de velgen van de 959 doen
g t