VOLVO 480 cabriolet o, als styling-studie Met ABLD-systeem nog veiliger de weg op Transit Topline geslaagd Geblindeerde Lada Samara, 2104 en Niva Campagne voor schone auto JOEDE JTO? rt 1990-pagina 14 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 maart 1990 - pagina 15 .M HET BOEK VOOR VEILIG EN PLEZIERIG AUTORIJDEN 1987 3 00 kg. Het geremde tioncar, een auto die zijn sporen al 460 kg jwicht is vastgesteld lang verdient heeft als een aan- BTW. sterwijk MET MEDEWERKING VAN HANS DEEN (KNAC ANTI SLIPSCHOLEN) 1986 1983 1987 1985 1987 1985 1983 1988 1985 1986 1983 1984 1988 1988 1988 1986 1984 1984 1988 1984 1988 1988 1984 NOODSTOP ♦VEILIG UITWIJKEN SLIP EN ANTI-SLIP WAT TE DOEN BIJ AQUAPLANING DRIFTEN RALLY-TECHNIEK* geschikt voor eet een diepe beschi en revolu- >menhet gaat een i heel scala >p vanaf is, »n. i en FRANZ WURZ AUTORIJTECHNIEK Veiligheid Uiteraard zijn de strenge Volvo- veiligheidsnormen ook op deze cabriolet van toepassing. Daartoe is de carrosserie op een groot aantal punten extra versterkt. De wagen is voorzien van een sta- 2,5 miljo" waarvan lichameF ring van 1986, 1987 1986 1987 1986 sneluxstraat 6 1242-15931 161 KE Oiste- ata Corolla 1.3 LB, 65.000 km fl 3.950,- anciering flO.OOO- ant f 3.950,- vroegd schikt v< Het ABLD-sysl clusief B.T.W. en eenvoudig pla distributiebedrijf treedt Technokm uit Barendrecht op. Korte tijd na de presentatie van de Volvo 480 ES in 1986, bogen ontwerpers van de styling studio van Volvo Car B.V. in Helmond zich over de mogelijkheden om tot een cabriolet-uitvoering te komen. Hoewel er aanvankelijk nog sprake was van een keuze tussen een 2 2-uitvoering en een tweezitter, werd in een vroeg stadium gekozen voor een tweezitter met rol- beugel. Dit met het oog op de veiligheid van bestuurder en pas sagier. abantse Hoek 2 74 NM Udenhout I. 04242-15959 -’WWW» den sneL dat km/uur zei ruimte blijk, vitaal belar Wanneer he tiveerd wei op de rem i steld, werd beschreven als «vals alarm». De onafhankelijke testen toonden aan dat het aantal van dergelijke «vals alarm» minimaal is. Het incidenteel activeren van het ABLD-systeem zonder daad werkelijk te remmen levert geen extra risico op voor achteropko mend verkeer en zal de effectivi- Volvo presenteert op de autotentoonstelling in Genève een styling-studie gebaseerd op de Volvo 480. Het nieu- we design is een cabriolet-model, dat is gebaseerd op de technische componenten, het onderstel en de carros- serie-delen van de 480. □nomische bestel- is een 1.5 liter Eventueel kan een LPG- installatie >meter- trekkelijke en ecoi auto. Standaard is motor met vijfbak. deze auto met worden geleverd om de prijs nog gunstiger te maken. De 2104 heeft een laadvermogen van en kost f12.654, exclusief Doel van het onderzoek was vast te stellen of de doelgroep door de campagnes en met name de Post bus 51-brochure is bereikt en in hoeverre de beoogde effecten van de voorlichtingsboodschap zijn gerealiseerd. Uit het onderzoek blijkt, dat na drie weken campag ne vier van de tien mensen uit de doelgroep bekend waren met het onderwerp. Acht procent had de Postbus 51-brochure met de be langrijkste informatie uit de cam pagne opgehaald en gelezen. In vergelijking met andere Postbus 51-campagnes zijn deze cijfers op vallend snel gerealiseerd. Ook de extra verspreiding van de voor lichtingsbrochures via pompsta tions en autodealers, naast de ge bruikelijke verspreiding via post- luxe minibus. Er is een keuze te maken uit drie metaallokken. De Transit heeft een 2.5 liter direct-in- gespoten dieselmotor van 70 pk of een 2 liter benzine van 77 pk ge- koppelt aan een vijfversnellings- bak. Tegenmeerprijs is ook een automatische transmissie lever baar. De 2 liter benzine kost f.60.463,=, terwijl voor de diesel f.65.275,= moet worden neerge teld. Deze prijzen zijn inclusief BTW. Frans Wurz heeft echter met zijn jaren lange ervaring in het rally- gebeuren een boek geschreven, waarin vrijwel alle praktijkgeval len aan bod komen. Het tot een goed einde brengen van een noodstop, uitwijken, aquaplan- ning en slippen worden allemaal uitgebreid behandeld. Hierbij wordt door de schrijver rekening Onder de naam Topline heeft Ford een nieuwe, zeer luxe uitge voerde Transit Bus op de markt gebracht. De auto biedt een hoge mate aan comfort voor acht of maximaal negen personen. Hij is voorzien van luxueuze stoelen en banken, een uitstekende isolatie, prettige vering, tapijt vloerbedek king, instapverlichting en een ra dio /cassettespeler met zes luid sprekers. Zonwerend glas is van zelfsprekend standaard voor de De eerste Postbus 51-campagne bedoeld om de verkoop van auto's met katalysator te stimuleren, heeft succes gehad. Aanleiding voor de campagne was de invoe ring van Euroloodvrij-benzine op de Nederlandse markt. Dit blijkt uit een onderzoek naar het bereik en de effecten van een serie voor lichtingscampagnes aan consu menten. Het onderzoek is uitge voerd in opdracht van het ministe rie van VROM door SKOWA, In stituut voor Consumentenonder zoek te Den Haag en de Werk groep Energie- en Milieuonder zoek van de Rijksuniversiteit Lei den. Het hebben van een rijbewijs, wil gehouden met de technische niet zeggen dat iemand ook daad- schillen van auto's onderling, werkelijk een auto onder alle om standigheden kan besturen. Ver- keersinzicht, anticiperen en erva ring wordt pas na een langere pe riode opgedaan en dan nog leren sommigen het nooit. In noodsitua ties wordt vaak op een verkeerde manier gehandeld. Aquaplan- ning, de beruchte kop-staart-bot- sing, slippen, het zijn allemaal za ken die iedereen kan overkomei Ie leert meestal iets door vallen opstaan, maar dat kunnen we ons in het verkeer niet veroorloven. De auto heeft een maximum laad vermogen van 400 kg, een leegge- wicht van 1150 kg en een toege staan aanhanggewicht van 1490 kg geremd. De Niva Van kost f.17.717,= exclusief BTW. een ledig Tot slot is er natuurlijk de 2104 sta- waardoor de remlichten reeds op- aangereden. Omdat tenminste lichten voordat de voet het rempe- twee wagens bij een kop-staart daal indrukt. Hierdoor wordt de botsing betrokken zijn kan gecon- chauffeur, die erachter rijdt, reeds gealarmeerd vóórdat de eerste chauffeur op de rem trapt. Een fractie van seconden eerder rea geren levert een grotere afstand tijdens het remmen op, waardoor worden voorkomen. Volgens testen uitgevoerd door het Transportation Research Insti tute van de Michigan University in Amerika en The Israel Phoenix, Is- geruste raëls grootste verzekeringsmaat schappij, ligt de tijd om de voet van het gaspedaal naar het rem pedaal te brengen tussen de 0,2 en 0,3 seconden. Als een chauf feur, die achter een auto rijdt met het ABLD-systeem, hierdoor eer der gewaarschuwd wordt, zal hij dan ook bijvoorbeeld 0,3 secon- n eerder gaan remmen. Bij een alheid van 100 km/uur betekent t een winst van 8 meter, bij 120 zelfs 11 meter. Deze extra lijkt in veel gevallen van ing te zijn, het ABLD-systeem geac- srd, zonder dat daarna i in werking werd ge- veiligheidsgorde tuele aanrijding i den aangespanr De rolbeugel is v dikke, zachte bel De portierpanele gevormd, dat de val van een roll-< De 480 Cabriolet is dus een twee zitter. Er is extra bagageruimte achter de zittingen gecreëerd ter compensatie van de gebruikelijke plaats voor de bagage. Deze ruimte is nu bestemd voor de handbediende opvouwbare zach te kap, voorzien van een elektri sche vergrendeling. De rolbeugel is zo geconstrueerd, dat deze bij een gesloten kap ge heel binnen de kapconstructie is weggewerkt. Door de uitstulpingen in het kunst stof tonneau-dak te laten over gaan in de contouren van de hoofdsteunen, wordt het sportieve design van de cabriolet nog eens extra benadrukt. In 1989 werden in de eerste 11 maanden in Europa 13 miljoen auto's verkocht. Dat is een stijging van 6 vergeleken met de eerste 11 maanden in 1988. Ondanks verwoede pogingen om het autoverkeer terug te dringen ziet het er dus naar uit dat het in de negentiger jaren nog drukker op de weg zal worden. Dit stelt steeds grotere eisen aan het reaktiever- mogen van de chauffeur. Op dit moment is bijna een kwart van al le auto's per jaar betrokken bij kop-staart aanrijdingen. Om deze ongelukken te verminde ren proberen auto-industrie en veiligheidsexperts al jarenlang het remlicht-systeem te verbete ren, echter zonder aanwijsbaar succes. Sinds kort is hiervoor eei tionaire oplossing gekon ABLD-systeem (Advanced Brake Light Device). Het ABLD-systeem, ontworpen door ATAT Technology Ltd. in Is raël, is een vervroegd remlicht systeem, dat het aantal kopstaart botsingen aanzienlijk zal vermin deren. Integraal Het systeem werkt met een sensor op het gaspedaal. Bij nieuwe auto's kan het Systeem integraal in het gaspedaal worden gele verd. Bij reeds gebruikte wagens wordt de sensor apart op het gas pedaal gemonteerd. Omdat het systeem alleen is verbonden aan het remlicht systeem kan de mon- ImK tage binnen 15-20 minuten plaats- vinden, zonder dat speciaal ge- reedschap nodig is. De sensor meet de versnelling waarmee de voet van het gaspe daal wordt weggenomen. Als de voet met een bepaalde snelheid het gaspedaal loslaat, activeert de sensor het ABLD-systeem ver- -van auto's onderling. Voorwielaandrijving, achterwiel- aandrijving, vierwielaandrijving, wel of geen ABS, het verschil in handelen wordt duidelijk aange geven en met foto's en tekeningen geïllustreerd. Verder worden er tips gegeven om kinderen te leren hoe gevaarlijk een auto wel kan zijn. Voor de echte liefhebbers Wurz nog verder: driftend bocht door, de grondbeginselen van de rally-techniek, ze komen uitgebreid aan de orde. Verder wordt het van oorsprong Oosten rijkse boek gecompleteerd door een bijdrage van Hans Deen, hoofd van de KNAC anti-slipscho- len. Autorijtechniek wordt uitgegeven in Nederland door Kluwer. Het boek heeft 176 gebonden pagina's en is voor f.49,90 in de boekhandel te koop. KNAC-leden betalen f.39,90. twee wagens bij een kop-sl botsing betrokken zijn kan cludeerd worden dat 24 van al le voertuigen per jaar bij zo'n bot sing betrokken zijn. Bij de auto's die wel met een ABLD-systeem waren uitgerust Jwerd slechts één auto van achte- in veel gevallen botsingen kunnen ren aangereden. Omdat er sprake -j -s van een k]ein gevai was het moeilijk een percentage vast te stellen. Aangenomen wordt dat het percentage van met ABLD uit- auto's die van achteren aangereden worden, hooguit rond de 3 zal liggen. De testen tonen aan dat het ABLD- systeem de schade, veroorzaakt door kop-staart botsingen met 75 vermindert. Voor de Verenigde Staten resul teert dit in een vermindering van Ijoen kop-staart botsingen, ran 40.000 ongelukken met alijk letsel en een bespa- n 1 miljard U.S. dollar aan materiële schade. De betrouwbaarheid van het ABLD-systeem werd getest door het Standards Institute in Israël. Tijdens de testen werd de ABLD 2.000.000 maal bediend, wat voor een gemiddelde auto overeen komt met 10 jaar rijden over een verscheidenheid aan wegen, gro te temperatuursverschillen en rij- condities. Samenvattend verbetert het ABLD-systeem de reaktietijd van de achterop rijdende chauffeur vermindert het systeem kop-staart teit van het systeem niet verminde- aanrijdingen met 75 en het ver ren. vroegd remlicht systeem is ge- w- schikt voor alle typen voertuigen. ^op-Staart Het ABLD-systeem kost f 199,00 in- Uit de testen blijkt verder dat van clusief B.T.W. Montage kan snel de 200 voertuigen, die in het on- en eenvoudig plaats vinden. Als derzoek waren betrokken en niet distributiebedrijf voor Nederland met een ABLD-systeem waren uit- treedt Technokar van Hees B.V. gerust, 12 van achteren werd kantoren en bibliotheken, bleek vruchten af te werpen. De voor lichting had bij de mensen die de brochure lazen en dus het meest intensief de campagne hebben ondergaan, het gewenste resul taat. Bij hen nam de kennis over auto's met katalysator toe, zodat misverstanden minder werden. Er bleek voorts dat stimuleringsmaat regelen, zoals voor de auto met katalysator, beter kunnen worden gepresenteerd als een heffing op het ongewenste produkt (auto zon der katalysator) dan als een kor ting op het gewenste produkt (auto met katalysator), ook al maakt het in prijs feitelijk geen verschil. De campagne is sindsdien her haald en aangepast. Voorlichting aan consumenten vormt een on derdeel van een pakket van be leidsmaatregelen van het ministe rie van VROM bedoeld om het aandeel van katalysatorauto's in de verkoop van nieuwe personen auto's te vergroten. Andere maat regelen zijn de fiscale stimule ringsregeling zelf (korting op de Bijzondere Verbruiksbelasting bij aankoop) en de voorlichting aan de auto-branche om het aanbod van katalysatorauto's te vergro ten. Al met al blijkt dit beleid ef fectief: in oktober 1989 was 75% van de nieuwe personenauto's voorzien van een katalysator. Bij de eerste campagne in april 1988 was dit 30%. (Bron: Rai) Reacties consumenten Met de 480 Cabriolet richt Volvo zich op een kopersgroep, welke naast de sportieve, individuele en exclusieve uitstraling van een open tweezitter, ook veel prijs stelt op degelijkheid en veiligheid. Tijdens de Autosalon in Genève zullen reacties van de consumen ten worden gemeten. Op basis van deze reacties zal de uiteinde lijke produkt-specificatie worden gedefinieerd. Bij het Russische merk Lada kan uit drie verschillende bestelwa gens gekozen worden. De moder ne driedeurs Samara is er naar keuze met een 1.1, 1.3 of 1.5 liter motor. Het maximum laadvermo gen bedraagt 470 kg, bij gewicht van 9C" 1 aanhangergewicht is vastgestt— op 890 kg, ongeremd is dit 450 kg. Het laadvolume is 1,6 kuub. De Lada-dealers hebben een aan trekkelijk aanbod tot 28 februari. Zij bieden de Samara Van aan met een korting van f.600,zodat deze auto te koop is vanaf f.10.295,= exclusief BTW. De Niva is een terreinauto die al weer heel wat jaren op de markt is. De 4 cylinder 1.6 liter benzine motor is gekoppeld aan een vijf- versnellingsbak. De Niva wordt uitgerust met permanente vier wielaandrijving. Ook deze auto is op grijs kenteken leverbaar. Uiter aard is de uitrusting gelijk aan die van het personenmodel. Boven dien is hij tegen meerprijs uit te rusten met een Bull- bar, lier, ex tra stevige imperiaal en side-bars. 1986 1 II arzien van een sding. zijn zodanig ito blijven. verp is uitermate cabriolet met

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 37