VOLVO 480
cabriolet
o,
als styling-studie
Met ABLD-systeem nog
veiliger de weg op
Transit
Topline
geslaagd
Geblindeerde Lada
Samara, 2104 en Niva
Campagne voor
schone auto
JOEDE
JTO?
rt 1990-pagina 14
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 maart 1990 - pagina 15
.M
HET BOEK VOOR VEILIG EN PLEZIERIG AUTORIJDEN
1987
3 00 kg. Het geremde tioncar, een auto die zijn sporen al 460 kg
jwicht is vastgesteld lang verdient heeft als een aan- BTW.
sterwijk
MET MEDEWERKING VAN HANS DEEN (KNAC ANTI SLIPSCHOLEN)
1986
1983
1987
1985
1987
1985
1983
1988
1985
1986
1983
1984
1988
1988
1988
1986
1984
1984
1988
1984
1988
1988
1984
NOODSTOP ♦VEILIG UITWIJKEN SLIP EN ANTI-SLIP WAT TE
DOEN BIJ AQUAPLANING DRIFTEN
RALLY-TECHNIEK*
geschikt voor eet
een diepe beschi
en revolu-
>menhet
gaat
een
i heel scala
>p vanaf is,
»n.
i en
FRANZ WURZ
AUTORIJTECHNIEK
Veiligheid
Uiteraard zijn de strenge Volvo-
veiligheidsnormen ook op deze
cabriolet van toepassing. Daartoe
is de carrosserie op een groot
aantal punten extra versterkt.
De wagen is voorzien van een sta-
2,5 miljo"
waarvan
lichameF
ring van
1986, 1987
1986
1987
1986
sneluxstraat 6
1242-15931
161 KE Oiste-
ata Corolla 1.3 LB,
65.000 km fl 3.950,-
anciering flO.OOO-
ant f 3.950,-
vroegd
schikt v<
Het ABLD-sysl
clusief B.T.W.
en eenvoudig pla
distributiebedrijf
treedt Technokm
uit Barendrecht op.
Korte tijd na de presentatie van de Volvo 480 ES in 1986,
bogen ontwerpers van de styling studio van Volvo Car
B.V. in Helmond zich over de mogelijkheden om tot een
cabriolet-uitvoering te komen.
Hoewel er aanvankelijk nog sprake was van een keuze
tussen een 2 2-uitvoering en een tweezitter, werd in
een vroeg stadium gekozen voor een tweezitter met rol-
beugel.
Dit met het oog op de veiligheid van bestuurder en pas
sagier.
abantse Hoek 2
74 NM Udenhout
I. 04242-15959
-’WWW»
den
sneL
dat
km/uur zei
ruimte blijk,
vitaal belar
Wanneer he
tiveerd wei
op de rem i
steld, werd beschreven als «vals
alarm». De onafhankelijke testen
toonden aan dat het aantal van
dergelijke «vals alarm» minimaal
is. Het incidenteel activeren van
het ABLD-systeem zonder daad
werkelijk te remmen levert geen
extra risico op voor achteropko
mend verkeer en zal de effectivi-
Volvo presenteert op de autotentoonstelling in Genève
een styling-studie gebaseerd op de Volvo 480. Het nieu-
we design is een cabriolet-model, dat is gebaseerd op
de technische componenten, het onderstel en de carros-
serie-delen van de 480.
□nomische bestel-
is een 1.5 liter
Eventueel kan
een LPG- installatie
>meter-
trekkelijke en ecoi
auto. Standaard is
motor met vijfbak.
deze auto met
worden geleverd om de
prijs nog gunstiger te maken. De
2104 heeft een laadvermogen van
en kost f12.654, exclusief
Doel van het onderzoek was vast
te stellen of de doelgroep door de
campagnes en met name de Post
bus 51-brochure is bereikt en in
hoeverre de beoogde effecten van
de voorlichtingsboodschap zijn
gerealiseerd. Uit het onderzoek
blijkt, dat na drie weken campag
ne vier van de tien mensen uit de
doelgroep bekend waren met het
onderwerp. Acht procent had de
Postbus 51-brochure met de be
langrijkste informatie uit de cam
pagne opgehaald en gelezen. In
vergelijking met andere Postbus
51-campagnes zijn deze cijfers op
vallend snel gerealiseerd. Ook de
extra verspreiding van de voor
lichtingsbrochures via pompsta
tions en autodealers, naast de ge
bruikelijke verspreiding via post-
luxe minibus. Er is een keuze te
maken uit drie metaallokken. De
Transit heeft een 2.5 liter direct-in-
gespoten dieselmotor van 70 pk of
een 2 liter benzine van 77 pk ge-
koppelt aan een vijfversnellings-
bak. Tegenmeerprijs is ook een
automatische transmissie lever
baar. De 2 liter benzine kost
f.60.463,=, terwijl voor de diesel
f.65.275,= moet worden neerge
teld. Deze prijzen zijn inclusief
BTW.
Frans Wurz heeft echter met zijn
jaren lange ervaring in het rally-
gebeuren een boek geschreven,
waarin vrijwel alle praktijkgeval
len aan bod komen. Het tot een
goed einde brengen van een
noodstop, uitwijken, aquaplan-
ning en slippen worden allemaal
uitgebreid behandeld. Hierbij
wordt door de schrijver rekening
Onder de naam Topline heeft
Ford een nieuwe, zeer luxe uitge
voerde Transit Bus op de markt
gebracht. De auto biedt een hoge
mate aan comfort voor acht of
maximaal negen personen. Hij is
voorzien van luxueuze stoelen en
banken, een uitstekende isolatie,
prettige vering, tapijt vloerbedek
king, instapverlichting en een ra
dio /cassettespeler met zes luid
sprekers. Zonwerend glas is van
zelfsprekend standaard voor de
De eerste Postbus 51-campagne
bedoeld om de verkoop van auto's
met katalysator te stimuleren,
heeft succes gehad. Aanleiding
voor de campagne was de invoe
ring van Euroloodvrij-benzine op
de Nederlandse markt. Dit blijkt
uit een onderzoek naar het bereik
en de effecten van een serie voor
lichtingscampagnes aan consu
menten. Het onderzoek is uitge
voerd in opdracht van het ministe
rie van VROM door SKOWA, In
stituut voor Consumentenonder
zoek te Den Haag en de Werk
groep Energie- en Milieuonder
zoek van de Rijksuniversiteit Lei
den.
Het hebben van een rijbewijs, wil gehouden met de technische
niet zeggen dat iemand ook daad- schillen van auto's onderling,
werkelijk een auto onder alle om
standigheden kan besturen. Ver-
keersinzicht, anticiperen en erva
ring wordt pas na een langere pe
riode opgedaan en dan nog leren
sommigen het nooit. In noodsitua
ties wordt vaak op een verkeerde
manier gehandeld. Aquaplan-
ning, de beruchte kop-staart-bot-
sing, slippen, het zijn allemaal za
ken die iedereen kan overkomei
Ie leert meestal iets door vallen
opstaan, maar dat kunnen we ons
in het verkeer niet veroorloven.
De auto heeft een maximum laad
vermogen van 400 kg, een leegge-
wicht van 1150 kg en een toege
staan aanhanggewicht van 1490
kg geremd. De Niva Van kost
f.17.717,= exclusief BTW.
een ledig Tot slot is er natuurlijk de 2104 sta-
waardoor de remlichten reeds op- aangereden. Omdat tenminste
lichten voordat de voet het rempe- twee wagens bij een kop-staart
daal indrukt. Hierdoor wordt de botsing betrokken zijn kan gecon-
chauffeur, die erachter rijdt, reeds
gealarmeerd vóórdat de eerste
chauffeur op de rem trapt. Een
fractie van seconden eerder rea
geren levert een grotere afstand
tijdens het remmen op, waardoor
worden voorkomen.
Volgens testen uitgevoerd door
het Transportation Research Insti
tute van de Michigan University in
Amerika en The Israel Phoenix, Is- geruste
raëls grootste verzekeringsmaat
schappij, ligt de tijd om de voet
van het gaspedaal naar het rem
pedaal te brengen tussen de 0,2
en 0,3 seconden. Als een chauf
feur, die achter een auto rijdt met
het ABLD-systeem, hierdoor eer
der gewaarschuwd wordt, zal hij
dan ook bijvoorbeeld 0,3 secon-
n eerder gaan remmen. Bij een
alheid van 100 km/uur betekent
t een winst van 8 meter, bij 120
zelfs 11 meter. Deze extra
lijkt in veel gevallen van
ing te zijn,
het ABLD-systeem geac-
srd, zonder dat daarna
i in werking werd ge-
veiligheidsgorde
tuele aanrijding i
den aangespanr
De rolbeugel is v
dikke, zachte bel
De portierpanele
gevormd, dat de
val van een roll-<
De 480 Cabriolet is dus een twee
zitter. Er is extra bagageruimte
achter de zittingen gecreëerd ter
compensatie van de gebruikelijke
plaats voor de bagage. Deze
ruimte is nu bestemd voor de
handbediende opvouwbare zach
te kap, voorzien van een elektri
sche vergrendeling.
De rolbeugel is zo geconstrueerd,
dat deze bij een gesloten kap ge
heel binnen de kapconstructie is
weggewerkt.
Door de uitstulpingen in het kunst
stof tonneau-dak te laten over
gaan in de contouren van de
hoofdsteunen, wordt het sportieve
design van de cabriolet nog eens
extra benadrukt.
In 1989 werden in de eerste 11
maanden in Europa 13 miljoen
auto's verkocht. Dat is een stijging
van 6 vergeleken met de eerste
11 maanden in 1988. Ondanks
verwoede pogingen om het
autoverkeer terug te dringen ziet
het er dus naar uit dat het in de
negentiger jaren nog drukker op
de weg zal worden. Dit stelt steeds
grotere eisen aan het reaktiever-
mogen van de chauffeur. Op dit
moment is bijna een kwart van al
le auto's per jaar betrokken bij
kop-staart aanrijdingen.
Om deze ongelukken te verminde
ren proberen auto-industrie en
veiligheidsexperts al jarenlang
het remlicht-systeem te verbete
ren, echter zonder aanwijsbaar
succes.
Sinds kort is hiervoor eei
tionaire oplossing gekon
ABLD-systeem (Advanced Brake
Light Device).
Het ABLD-systeem, ontworpen
door ATAT Technology Ltd. in Is
raël, is een vervroegd remlicht
systeem, dat het aantal kopstaart
botsingen aanzienlijk zal vermin
deren.
Integraal
Het systeem werkt met een sensor
op het gaspedaal. Bij nieuwe
auto's kan het Systeem integraal
in het gaspedaal worden gele
verd. Bij reeds gebruikte wagens
wordt de sensor apart op het gas
pedaal gemonteerd. Omdat het
systeem alleen is verbonden aan
het remlicht systeem kan de mon-
ImK tage binnen 15-20 minuten plaats-
vinden, zonder dat speciaal ge-
reedschap nodig is.
De sensor meet de versnelling
waarmee de voet van het gaspe
daal wordt weggenomen. Als de
voet met een bepaalde snelheid
het gaspedaal loslaat, activeert
de sensor het ABLD-systeem
ver-
-van auto's onderling.
Voorwielaandrijving, achterwiel-
aandrijving, vierwielaandrijving,
wel of geen ABS, het verschil in
handelen wordt duidelijk aange
geven en met foto's en tekeningen
geïllustreerd. Verder worden er
tips gegeven om kinderen te leren
hoe gevaarlijk een auto wel kan
zijn.
Voor de echte liefhebbers
Wurz nog verder: driftend
bocht door, de grondbeginselen
van de rally-techniek, ze komen
uitgebreid aan de orde. Verder
wordt het van oorsprong Oosten
rijkse boek gecompleteerd door
een bijdrage van Hans Deen,
hoofd van de KNAC anti-slipscho-
len.
Autorijtechniek wordt uitgegeven
in Nederland door Kluwer. Het
boek heeft 176 gebonden pagina's
en is voor f.49,90 in de boekhandel
te koop. KNAC-leden betalen
f.39,90.
twee wagens bij een kop-sl
botsing betrokken zijn kan
cludeerd worden dat 24 van al
le voertuigen per jaar bij zo'n bot
sing betrokken zijn.
Bij de auto's die wel met een
ABLD-systeem waren uitgerust
Jwerd slechts één auto van achte-
in veel gevallen botsingen kunnen ren aangereden. Omdat er sprake
-j -s van een k]ein gevai was het
moeilijk een percentage vast te
stellen. Aangenomen wordt dat
het percentage van met ABLD uit-
auto's die van achteren
aangereden worden, hooguit rond
de 3 zal liggen.
De testen tonen aan dat het ABLD-
systeem de schade, veroorzaakt
door kop-staart botsingen met
75 vermindert.
Voor de Verenigde Staten resul
teert dit in een vermindering van
Ijoen kop-staart botsingen,
ran 40.000 ongelukken met
alijk letsel en een bespa-
n 1 miljard U.S. dollar aan
materiële schade.
De betrouwbaarheid van het
ABLD-systeem werd getest door
het Standards Institute in Israël.
Tijdens de testen werd de ABLD
2.000.000 maal bediend, wat voor
een gemiddelde auto overeen
komt met 10 jaar rijden over een
verscheidenheid aan wegen, gro
te temperatuursverschillen en rij-
condities.
Samenvattend verbetert het
ABLD-systeem de reaktietijd van
de achterop rijdende chauffeur
vermindert het systeem kop-staart
teit van het systeem niet verminde- aanrijdingen met 75 en het ver
ren. vroegd remlicht systeem is ge-
w- schikt voor alle typen voertuigen.
^op-Staart Het ABLD-systeem kost f 199,00 in-
Uit de testen blijkt verder dat van clusief B.T.W. Montage kan snel
de 200 voertuigen, die in het on- en eenvoudig plaats vinden. Als
derzoek waren betrokken en niet distributiebedrijf voor Nederland
met een ABLD-systeem waren uit- treedt Technokar van Hees B.V.
gerust, 12 van achteren werd
kantoren en bibliotheken, bleek
vruchten af te werpen. De voor
lichting had bij de mensen die de
brochure lazen en dus het meest
intensief de campagne hebben
ondergaan, het gewenste resul
taat. Bij hen nam de kennis over
auto's met katalysator toe, zodat
misverstanden minder werden. Er
bleek voorts dat stimuleringsmaat
regelen, zoals voor de auto met
katalysator, beter kunnen worden
gepresenteerd als een heffing op
het ongewenste produkt (auto zon
der katalysator) dan als een kor
ting op het gewenste produkt
(auto met katalysator), ook al
maakt het in prijs feitelijk geen
verschil.
De campagne is sindsdien her
haald en aangepast. Voorlichting
aan consumenten vormt een on
derdeel van een pakket van be
leidsmaatregelen van het ministe
rie van VROM bedoeld om het
aandeel van katalysatorauto's in
de verkoop van nieuwe personen
auto's te vergroten. Andere maat
regelen zijn de fiscale stimule
ringsregeling zelf (korting op de
Bijzondere Verbruiksbelasting bij
aankoop) en de voorlichting aan
de auto-branche om het aanbod
van katalysatorauto's te vergro
ten. Al met al blijkt dit beleid ef
fectief: in oktober 1989 was 75%
van de nieuwe personenauto's
voorzien van een katalysator. Bij
de eerste campagne in april 1988
was dit 30%. (Bron: Rai)
Reacties consumenten
Met de 480 Cabriolet richt Volvo
zich op een kopersgroep, welke
naast de sportieve, individuele en
exclusieve uitstraling van een
open tweezitter, ook veel prijs stelt
op degelijkheid en veiligheid.
Tijdens de Autosalon in Genève
zullen reacties van de consumen
ten worden gemeten. Op basis
van deze reacties zal de uiteinde
lijke produkt-specificatie worden
gedefinieerd.
Bij het Russische merk Lada kan
uit drie verschillende bestelwa
gens gekozen worden. De moder
ne driedeurs Samara is er naar
keuze met een 1.1, 1.3 of 1.5 liter
motor. Het maximum laadvermo
gen bedraagt 470 kg, bij
gewicht van 9C" 1
aanhangergewicht is vastgestt—
op 890 kg, ongeremd is dit 450 kg.
Het laadvolume is 1,6 kuub. De
Lada-dealers hebben een aan
trekkelijk aanbod tot 28 februari.
Zij bieden de Samara Van aan
met een korting van f.600,zodat
deze auto te koop is vanaf
f.10.295,= exclusief BTW.
De Niva is een terreinauto die al
weer heel wat jaren op de markt
is. De 4 cylinder 1.6 liter benzine
motor is gekoppeld aan een vijf-
versnellingsbak. De Niva wordt
uitgerust met permanente vier
wielaandrijving. Ook deze auto is
op grijs kenteken leverbaar. Uiter
aard is de uitrusting gelijk aan die
van het personenmodel. Boven
dien is hij tegen meerprijs uit te
rusten met een Bull- bar, lier, ex
tra stevige imperiaal en side-bars.
1986
1
II
arzien van een
sding.
zijn zodanig
ito blijven.
verp is uitermate
cabriolet met