Sixteen and more TOYOTA DES MOERGESTEL Oldtimerweekend Autotron OFFICIEEL CARVOX’ DEALER RSi.v. ar.‘ nt'e Goede zaken Introductie-show nieuw Alfa 33 bij Wouters Jan Bertens BV Katalysator op BMW diesels I5 TRUM AUTOBEDRIJVEN gedaan op bedrijfsauto RAI 90 ijck er AUTO TEST 11 B irt 1990-pagina 4 DE AUTOMAAT -Donderdag 8 maart 1990- pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER AMSTERDAM rai DRIJF WEN WAARD! Vertoon beetje Duits aan. Desalniettemin Griffel mo< het i zijn prettige Uitschieter UW TOYOTA DEALER: e dakrailing 1983 1986-87 1983 1982 1984 1985 1982 1987 1984 1987 1985 1981 1984 1987 1980 1980 De bestaande benzine-motoren met uitzondering van die in de iseert boven- een bekend CARVOX® VAN PTTTELECOM. DE BESTE TELE POON OP VIER WIELEN. BEDRIJFSAUTO RAI Brabantsehoek 4 UDENHOUT Tel. 04241-1532 burg >7 50% x stoffe en lu kels. RAADHUISSTRAAT 5-7 - TEL. 04243-2110 wor^, len op markt i wagens van de internationale aandacht. de showroom van Irijven aan de aat is nu extra de De katalysator op de BMW turbo- dieselmotoren heeft geen invloed op het vermogen, de prestaties en het brandstofverbruik. v> voor onverbrande koolwater- ffen, 30% voor koolmonoxyde 10% voor stikstofoxyde en parti- topmodel, de 1.7 Boxer 16V. Deze blinkt uit in superieure prestaties en biedt een bijzonder complete uitvoering voor f.35.190,=. Een be- 1988 1986 1985 1984 1983 1984 1983 1983 1984 1982 1982 1983 1980 af 1.000,- Financiering 1-553753 Natuurlijk grijpt de nieuweling te rug op de successen van zijn voor ganger, maar heeft een meer eigentijdse styling, een vernieuwd interieur en nog verder geperfec tioneerde motoren. Dit alles heeft de voorsprong van de Alfa 33 ver groot. Er is voorlopig in ons land een keuze uit drie modellen, star tend bij de 1.3 die in een bijzonder complete uitvoering wordt gele verd van f.25.190,= en dat is een meer dan scherpe prijs. Het mid delste model is de 1.7 i.e. met een geregelde katalysator voor f.30.850,=. Nieuw is het sportieve Meerkleppenmotoren zijn inmiddels gemeengoed ge worden. Vrijwel ieder zichzelf respecterend merk heeft minimaal één model met 12, 16 of meer kleppen in zijn programma. De eerste dergelijke krachtbronnen date ren al van ver voor de Tweede Wereldoorlog. De Japan ners komt echter de eer toe, waar het gaat om het popu lariseren van deze techniek. Het huidige Toyota-pro- gramma bestaat wat betreft benzinemotoren volledig uit meerkleppers. De huidige Corolla-generatie is vanaf het begin geleverd met de 1.3 liter 12-klepper en de 1.6 liter 16- klepper. Nieuw zijn echter de multi-point injec- tiesystemen, zodat een hernieuwde kennismaking op zijn plaats is. zoekje aan de sho\ Wouters Autobedr Petrus Loosjesstrac moeite waard. 50.000 Km) dode hoeken achterin van de Hatchback. Het dashboard is vloeiend van lijn en herbergt de nodige klokken en lampjes. Een toerenteller zou ech ter in deze uitgave niet mogen ont breken. Het meubilair is met een stevige stof omtrokken. Vooral voorin kun je over ruim voldoende plaats be schikken. De stoelen zitten goed, ook op langere ritten. De meeste bedieningen zitten op een logi sche plaats, terwijl twee a drie knopjes achter het stuur verscho len gaan. De Corolla zorgt samen met de Starlet voor de grote verkoopaan- tallen. De serie biedt voor vrijwel alle automobilisten een uitvoering die bij hen past. Het pallet omvat de drie- en vijfdeurs Hatchback, de vierdeurs sedan, de stationcar, de 4WD en de door ons gereden Liftback. mum vermot relatief hoog maar de injec doende leven in de nen. >gen en koppel op et g toerental bereikt, jectie zorgt voor vol- s lagere regie De pittige motor gekoppeld aan de lichte bediening die we van panners gewend zijn, de Corolla een uiterst auto voor alle dag. Ee: door de week uitstekei te gebruiken is, maar i end het gezin kan dienen. De Corolla zit behoorlijk laag, v meer voorkomt bij Japanse auto uit deze klasse. Door het grote ruitoppervlak is de Liftback erg overzichtelijk en mist hij de forse De nieuwste typen autotelefoon zijn bij ons verkrijgbaar. i we toch niet ri lotorgeluid fors igens dat tegen jeheel weer De Rembrands onder de antieke auto's kunnen in het weekeinde van 10 en 11 maart bewonderd worden in het Autotron in Rosma- de vijftiende voorjaars- voor oldtimers. Honderd is in het totaal, uit alle delen s wereld, op een beurs met Bij de De kofferklep is van binnenuit te openen. De bagageruimte biedt voldoende plaats voor een stan daard vakantie-uitrusting of een flinke hoeveelheid weekend- boodschappen. Uiteraard is de achterbank neerklapbaar. Het interieur straalt een bepaalde soberheid uit. Alles zit degelijk in De ruimte op de achterbank is uit- elkaar en doet zodoende een stekend geschikt voor drie kinde- partikel- en koolmonoxyde-uitstoot altijd al gunstig af. De ruim bemeten oxydatie-kataly- sator is net als bij benzinemodel- len voorzien van een dragermate- riaal met een laagje edelmetaal dat voor de actieve werking zorgt. Bij een Amerikaanse test werd een vermindering gemeten van Deze Liftback is met zijn langere carrosserie en afwijkende vorm een uitschieter in het programma. De auto oogt sportiever dan de meer functioneel gelijnde Hatch- ren. Volwassenen van langer dan Technische gegevens: 1,75 meter komen onherroepelijk c met het dak in conflict. De aflo- ^rk en type: Toyota Corolla 1.6 pende daklijn is hiervan de oor- XU Liftback zaak Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1587 cc Boring x slag: 81 x 77 mm Vermogen: 105 pk bij 6000 tr/min Koppel: 142 Nm bij 3200 tr/min Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 10,4 sec. Afmetingen: lengte 4,22 meter, breedte 1,66 meter Gewicht: 1035 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100 km bij 120 km/u 7,4 liter/100 km Prijs: f.28.995,= back. De neus geeft een wat an dere aanblik. Ronde vormen be palen de hoofdlijnen van de Lift back, terwijl de vrij strakke dak lijn het geheel prima im balans brengt. De buitenkant is zeker niet over-done. De stalen wielen zijn niet voorzien van wieldoppen, de auto moet het met naafkapjes doen. Het geheel ziet er echter keurig afgewerkt uit. Toyota hoeft zijn degelijkheid niet meer te be wijzen, het merk staat als uiterst betrouwbaar bekend. ong« ker gezi spectief aantal. de Bedr uit op 21 De activiteiten van de RAI ter bevordering van het tentoon- stellingsbezoek per openbaar vervoer begint vruchten af te werpen. Gedurende de afge lopen Bedrijfsauto RAI kwam niet minder dan dertig pro cent van de bezoekers per trein, tram en bus, een toena me met vier procent in verge lijking met twee jaar geleden. De Bedrijfsauto RAI wordt eens in de twee jaar in fe bruari gehouden. De belang stelling om daar als exposant aanwezig te zijn, overtreft de beschikbare capaciteit aan merkelijk. Het gebrek aan tentoonstellingsruimte wordt mede als gevolg van de inter- natinolisering van de Be drijfsauto RAI steeds nijpen der. zijn alle strikt noodzakelijke voor zieningen aanwezig. Het rijgedrag van de Corolla Lift back is dik in orde. De auto kan lekker sportief gereden worden. Overhellen in bochten valt bijzon der mee. Vering en schokdemping verdienen geen enkele kritiek. De Corolla is een uitstekende auto voor mensen die niet veel uiterlijk vertoon wensen, maar zich willen omringen met de modernste tech niek in een degelijk concept. Het verbruik van de opgepepte 1.6 liter 16-klepper valt bijzonder mee. Gemiddeld kan er makkelijk 1 op 13 behaald worden. De Corolla serie biedt zoals ge zegd een enorme keuze aan mo dellen, motoren en uitrustingen. De 1.6 liter XLi als driedeurs Hatchback kost f,25.595,de vijf deurs kost f.950, meer. De sedan XLi 1.6 staat voor f.27.295,= in de prijslijst, terwijl de door ons gere den Liftback f.28.995,= kost. Prij zen die volledig in de pas lopen met de zware concurrentie in deze middenklasse. Dat Toyota de 1.3 en 1.6 liter moto ren uit de Corolla heeft voorzien van multipoint injectie is een goe de zet. Vooral op gebied van pres taties laat de auto zijn concurren ten wat verder achter zich. De auto is degelijk uitgevoerd en heeft een ruime koffer. Jammer dat het motorgeluid wat hoog is en de ruimte achterin beperkt is. GT-versie, werden onlangs van multi-point injectie voorzien, na tuurlijk gekoppeld aan een gere gelde driewegkatalysator. Het voordeel hiervan werkt echter niet alleen in de richting van het mi lieu. Het vermogen van de 1.6 liter 16-klepper nam namelijk toe van 90 tot 105 pk. Dit is duidelijk in de prestaties te merken. De Liftback heeft een top van 175 km/u en heeft slechts 10,4 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Waarden die auto's met grotere motoren en een veel sportiever allure niet zouden misstaan. De injectie compens dien voor een deel nadeel van een 16- klepper, na melijk het gebrek aan vermoger De onlangs aan de internationale autopers geïntroduceerde Alfa 33 staat vanaf vandaag bij alle Alfa- dealers in Nederland. Tot en met zaterdag 10 maart organiseert ook de Tilburgse dealer Wouters spe ciale Alfa 33 introductiedagen. Deze zomer zal BMW katalysator- versies op de markt brengen van de 324 en 524 turbodiesels. Samen met de digitale die,sel elektronica levert dit motoren op die ruim schoots aan de meest stringente emissietests ter wereld voldoen. De toepassing van een turbo is voor BMW niet enkel een kwestie van vermogenswinst. Door een turbo te gebruiken wordt een overmaat lucht aangevoerd, wat niet alleen leidt tot vermogens winst, maar ook tot een meer vol ledige en dus schonere verbran ding. Hierdoor staken de BMW- turbodiesels op het gebied van De Bedrijfsauto RAI 90, die werd gehouden van 8 tot en met 17 februari 1990, is zeer succesvol verlopen. Zowel de leveranciers van vracht- en bestelauto's en opleggers, als de fabrikanten van opbou wen op trucks, aanhangwa gens en opleggers, laadden lossystemen en ander équipe ment, zijn zeer tevreden met de behaalde zakelijke resul taten. In het bijzonder door de inno vatieve kracht van de Neder landse industrie van weg- transportmiddelen voor spe ciaal vervoer, is de Bedrijfs auto RAI uitgegroeid tot de meest toonaangevende vak beurs voor de vervoerssector in Europa. Het is in omvang niet de grootste tentoonstel ling, maar het is wel het eve nement waar internationaal de toon wordt gezet. De internationale erkenning blijkt mede uit het steeds gro- ter wordend aantal buitenlan ders dat de Bedrijfsauto RAI bezoekt. Dit jaar zijn dat er jeveer 10.000 geweest. Ze- ^ezien in het juiste per- sf, een indrukwekkend Het totale bezoek aan Irijfsauto RAI 90 kwam 212.478. den in Californië, nooit winters hebben meegemaakt en er on danks de hoge kilometerstand nog perfect uitzien. Op de vijftien de oldtimerbeurs niet alleen een verschuiving van nostalgische na oorlogse gezinsauto's naar exclu sieve wagens uit die tijd, maar ook een ver doorgevoerd specia lisme in de onderdelenbranche. Tweehonderd stands met alles op het gebied van autointerieuren, onderdelen en accessoires. Wie deze wondere wereld in het Autotron Rosmalen 10 en 11 maart wil meemaken, hoeft slechts f.12,50 uit te geven. Voor kidneren geldt een toegangsprijs van f.7,50. De oldtimerbeurs is beide dagen geopend van tien tot zes uur. De moderne krachtbron verc op het gebied van prestaties tien met de griffel. Helaas be de 1.6 niet tot de stilsten in zij klasse. Vooral boven de 120 (maar dat mogen den) neemt het mc toe. Het lijkt overigens de topsnelheid het ge wat rustiger wordt. vorige aflevering bezochten 15.000 personen het evenement, waaronder veel buitenlanders. Veel hobbyisten en verzamelaars haalden hun troetelkinderen uit het buitenland, waarbij Amerika en Engeland hoog scoren. De be zoeker krijgt ook wagens te zien die vele jaren hebben rondgere-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 27