'et
wm
i
Toyota Starlet
en MR2
SCHADE? Ca bij Dr. Car
te raden!
FORD SIERRA 1.8
en COSWORTH 4x4
EL
Dr.Car
R
I
J
I
M
P
R
S
E
S
I
E
De extremiteiten
Nog vier
man in race
TURBO-DIESEL
voor Camel
Trophy
Nieuwe onderhoudsprodukten
voor de auto
IMM y
«Éi
t.ui
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 maart 1990 - pagina 3
Friend
ik
Resonanties
Vervolg van pagina 1
450.
015.
sn uitdrogen,
Bumper Shine
43-2110
fOTA
ER:
MITSUBISHI
MOTORS
Vliegensvlug
Het!
opei
aan die vai
den 75
van buitenal met een sleutel te
openen. De achterbank is in z'n
geheel neerklapbaar.
deden wisten we al te mel-
d de Tilburger Stijn Luykx
dash-
in het
bei
de
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
t spelen met deze auto is een
snbaring. We reden in Spanje
De auto is een alles behalve ordi
naire verschijning. De Cosworth is
alleen als sedan verkrijgbaar. De
afwijkende voor- en achterbum
per worden in de carrosseriekleur
gespoten, alsmede de spoiler op
de kofferklep. Het grilletje is iets
afwijkend en de auto heeft voor
twee mistlampen. De meer dan
i maken
lalt zijn
.Gek
srra Cos
worth, de driedeurs met een le
vensgrote vleugel achterop erg
populair.
e/i Ajwipf mtSv ap/
Valvoline heeft een nieuwe lijn on
derhoudsprodukten voor de auto
ontwikkeld, die zeer
en uiterst zuinig zijn
Op het gebied van o
gen roest heeft1-
renlang ervaring door hei welbe
kende anti-roestmiddel.
Multi-point
De wielbasis is gelijk gebleven,
terwijl de carrosserie in z'n geheel
is geworden. Het ge-
in de buurt van de 800
de belangrijke doelen nemotor is
Toyota heeft zijn forse reeks nieuwe auto's vorige week
afgesloten met de introductie van de nieuwe Starlet en
MR2. De kleine Starlet beleefde zijn première onlangs
op de autosalon van Brussel, terwijl de MR2 voor het
eerst deze week op Genève aan het grote publiek wordt
getoond. Beide auto's zitten eigenlijk aan de uiteinden
van het Toyota-programma (de extremiteiten). De Star
let is het instapmodel, terwijl de MR2 in de sportieve
sector zit.
De tweede generatie Starlet heeft het in totaal vijf jaar
volgehouden. In deze jaren werden er bijna achthon
derdduizend van verkocht in maar liefst achtenzestig
landen over de hele wereld. De nieuwe, nog modernere
Starlet zal dit succes moeten evenaren.
De auto heeft een aanmerkelijk moderner uiterlijk ge
kregen, wat sterk aan de grotere Corolla Hatchback
doet denken. De bolle vormen en grote achterlichten
zijn overweldigt
chappen een ech.<=
tuto, een wolf in schaapskler
Lis je het "Cosworth"-bordje
de achterkant zou halen, zulk
leen de kenners opgewonden ra
ken. Het advies is echter wel om
de auto in een beschaafde kleur
te kopen, zodat hij niet zo opvalt.
Mid-engine
Ook werd met de nieuwe MR2 ge
reden. Een auto waarbij het ver
mogen dat op de achterwielen
vrijkomt, zorgt voor gemakkelijk
spinnen en uitbreken, wat het rij
plezier voor de echte liefhebber er
alleen maar beter op maakt.
Ook werd even met de 1.5 diesel
gereden. Deze auto komt vlot mee,
maar mist natuurlijk de pit en soe-
plesse van de 1.3 injectie. De mo
tor maakt ook meer geluid en had
in het door ons gereden exem-
st degelijk afge- plaar last van hinderlijke reso-
jelijk kleine auto nanties bij bepaalde toerentallen
(laten we hopen dat dit exempla
risch is).
Toyota-importeur bouwman
Parqui is bijzonder blij dat de prij
zen van de nieuwe Starlet bijzon-
fraaie lichtmetalen velgen
het geheel af. De auto strac
kracht niet overdreven uit.
genoeg was de eerste Sien
mingsmiddel voor leder- en kunst- Windshield Cleaner
stofbekleding van stoelen, dash- Een hoeveelheid Windshield
board, hemel- en deuren in het cleaner het reser.
auto-mteneur. voir maakt de autoruiten weer vrij
Heeft een anti-statische en stofaf- yan vet en en .g bestand t
stotende werkmg dringt door het bevriezi tot .10 graden Celcius.
vuil heen en geelt de behandelde
S Valvoline Glass Cleaner
glans, nescnermt tegen iiirnrorren.
uitharden en verbleken.
een fantastisch traject over een
srgpas met veel bochten. Daar is
3 Cosworth in zijn element. Door
de vierwielaandrijving gaat het
erg lang goed, zodat je verbazend
snel kunt rijden. De turbo en 16-
kleppen zorgen voor vliegens
vlugge tussenacceleraties. Pass-
seren is hiermee een fluitje van
een cent. De bekrachtigde bestu
ring werkt formidabel, zodat je te
allen tijde voldoende contact
houdt met de wielen. Heel strak
volgt hij de aangegeven koers,
zonder oncomfortabel te worden.
Als een echte rally-rijder zit je in
de Recaro-stoel achter het kleine
stuur. De lengte van de zitting is
gemakkelijk aan de bestuurder
aan te passen. Het complete dash
board verstrekt alle nodige infor
matie. Schakelen moet echter
zorgvuldig gebeuren, het niet vol
ledig intrappen van de koppeling,
wordt met een krakend drijfwerk
beantwoord. De Sierra Cosworth
is door zijn overweldigende rij-
eigenschappen een echte droom
auto, een wolf in schaapskleren.
Als je het "Cosworth"-bordje van
Hen al- stuurbekrachtigii
ge
gek
De
maart 1990 - pagina! SMwPË TILBURGSE KOERIER
ken, die in de nieuwste versie
maar liefst 220 pk levert.
Alhoewel de krachtbron veel op
zijn voorganger lijkt, is 80% van de
onderdelen nieuw. De auto wordt
nu ook standaard met een kataly
sator geleverd. Het van oudsher
rood gespoten kleppendeksel, is
voortaan in groen uitgevoerd. De
Siërra Cosworth 16V is voorzien
van een turbocompressor en een
intercooler. Deze laatste voorzie-
Valvoline Bumper Shine maakt
kunststof delen van de auto zoals
bumpers, dak en bekleding weer
als nieuw. Zwarte of gekleurde
kunststof wordt opgefleurd en
duurzaam geconserveerd. Geeft
een niet vettige transparante film
die beschermt tegen verbleking
en veroudering.
Kort geleden wisten we al te mel
den dat de Tilburger Stijn Luykx
(27) voor selectieronde in Cuenca
in Spanje voor de Camel Trophy
goed heeft doorstaan. Samen met
Frank Bos (22) uit Woudsend,
Frank Barink (31) uit Wijk bij
Duurstede en Rob Kamps (27) uit
Lage Zwaluwe gaat hij van 15 tot
en met 18 maart aanstaande naar
Parijs, waar de internationale se
lectie zal plaatsvinden. Twee van
dit viertal zullen het uiteindelijke
team vormen, terwijl de anderen
als reserveteam overblijven. Alle
zestien deelnemende landen ko
men overigens met hun laatste
vier kandidaten naar Parijs. Er
wordt voornamelijk gekeken welk
duo als beste twee-eenheid naar
voren komt.
der gunstig zijn uitgevallen. Als
we even kijken naar het basismo
del van de oude serie, de 1.0 DL,
dan heeft de nieuwe 1.3i Friend
als extra de 1.3 liter multipoint in-
jectiemotor, een vijfversnellings-
bak, een geregelde katalysator,
een gelaagde voorruit, stoffen
portierbekleding en armsteunen
op de portieren voor een prijs die
slechts f.650, hoger ligt. De Toyo
ta Starlet 1.3i Friend wordt voor
f.18.995,= aangeboden en dat is
zeer gunstig. De 1.3 XLi staat voor
f .20.395,= in de prijslijst, terwijl de
1.5 XL diesel f.25.795,= kost. Al
leen al door zijn prijzen, maar ze
ker door zijn uitstekende eigen
schappen, is de nieuwe Starlet
een prima troef.
Snoepje
De stoelen zitten goed en door de
standaard hoogte-verstelling op
stuur en stoel is een uitstekende zit
te vinden. De door ons gereden
sedan is een bijzonder gedistin-
geerde, maar meteen moderne
'Verschijning.
~Het snoepje uit de Sierra-reeks is
zonder twijfel de Cosworth. De En
gelse producent van Formule 1-
motoren wist van een 2 liter Ford-
motor een krachtcentrale te ma-
En dan tot slot weer even de prij
zen. De turbodiesel begint bij
f.34.850,= en dat is slechts f.590,
meer dan de oude 2.3. De Peu-
geot-motor was voor Ford zo duur, scherming c
zodat alle vernieuwingen inclusief sterke waslc
rbekrachtiging voor dit gerin-
3 meer-bedrag kunnen worden
sboden.
s Cosworth 2.0 16V turbo 4x4
kost iets meer, f.91.420,=.
Valvoline Glass Cleaner is een
ruitenreiniger van hoge kwaliteit.
Ontvet en reinigt (auto)ruiten,
spiegels, chroomdelen, maar
maakt ook andere glazen opper
vlakken doeltreffend schoon.
Zoals alle Valvoline spuitbussen
zijn ook de Car Care spuitbussen
gevuld met een milieuvriendelijk
drijfgas dat de ozonlaag niet aan
tast.
Informatie: 078-180011.
Uiteraard zijn deze capriolen
makkelijk te corrigeren.
De zit achter het stuur is uitste
kend. De auto is ondanks zijn lage
zit, goed te overzien. In het inte
rieur valt het korte, prettige scha
kelende pookje op. Vrijwel alle
functies worden elektrisch be
diend. Vooral bij lage toerentallen
laat de motor zich nauwelijks ho
ren. De MR2 is echt weer zo'n auto
waar tegenstanders van Japanse
auto's, toch direkt verliefd op zul
len worden. Het uiterlijk trekt na
tuurlijk enorm de aandacht van
medeweggebruikers. We vroegen
ons alleen af of de MR2 zonder T-
bar roof (een dak met twee pane
len die afzonderlijk verwijderd
kunnen worden) voldoende ruimte
biedt voor lange personen.
Van de nieuwe MR2, wat staat
voor Mid-engine, Rear-drive 2-
person, worden er per maand
3000 gebouwd, waarvan de helft
voor de Amerikaanse markt be
stemd is. De rest wordt over Japan
en Europa verdeeld. Dit jaar ko
men er zo'n 50 a 60 stuks naar ons
land, terwijl volgens de importeur
er ongeveer 100 te verkopen zijn.
De nieuweling is natuurlijk aan
trekkelijker dan zijn voorganger.
Belangrijke technische verbeterin
gen zijn onder meer de grotere
wielbasis, de lagere Cw-waarde,
het stijvere onderstel, de vlakke
carrosserievorm, de geventileerde
schijfremmen rondom, de brede
achterbanden, de vlakke onderzij
de en de ventilatie met tiptoestbe-
diening. Natuurlijk kosten deze
verbeteringen geld. Daarnaast is
de 1.6 liter krachtbron uit het oude
model vervangen door een 2.0 li
ter 16-klepper. De nieuwe MR2
kost f.58.295,= en dat is zo'n ze
venduizend gulden meer dan de
oude 1.6.
bruik
ogen 1
ters:
auto komt vlot met het verkeer
mee en doet dat zonder al teveel
geluid te produceren. Het is een
echte Sierra gebleven, en daar
mee wil ik vóoral de wegligging
aanduiden. De achterkant is wat
week geveerd. Dit is op de rechte
weg alleen maar comfortabel te
noemen, terwijl de auto op bochti
ge wegen wat gaat deinen.
De basisversie is de Starlet 1.3i
Friend, waarmee voornamelijk op
het jonge koperpubliek wordt ge
gokt. Deze auto mist slechts enkele
uitvoeringsdetails ten opzichte
van de duurdere types, zoals een
digitaal klokje, een spiegeltje in
de zonneklep van de bestuurder,
een interval op de ruitewissers,
uitklapbare zijruiten achter en
wieldoppen. De 1.3 XL heeft deze
zaken wel en is leverbaar als
driedeurs, driedeurs automaat en
vijfdeurs. De 55 pk leverende 1.5
diesel is er alleen als 3-deurs XL.
We reden tijdens de presentatie
met de Starlet Friend 1.3i. Het
blijkt een fijne, soepele en pittige
auto te zijn met een comfortabele
vering, die zeker niet te slap is. De
motor is redelijk stil en de bestu
ring is licht te noemen. De voor
stoelen zitten goed en bieden een
prima zijdelingse steun. Echt hard
zijn ze zeker niet. Het interieur is
sober, maar uiterst 1
werkt. In een derge..,
mag je achterin niet al te veel
beenruimte verwachten, de hoofd
ruimte is echter dik in orde. De ba
gageruimte heeft een redelijke in
houd. Helaas is de klep alleen
iets groter is
wicht bleef L
kg. Eén van
in de ontwerpfase van de nieuwe
Starlet was het reduceren van ge
luiden. Hiertoe zijn nieuwe alumi
nium motorsteunen ontworpen,
heeft de uitlaat en de ophanging
daarvan aanpassingen onder
gaan en is het onderstel verbe
terd. Ook moest de auto een mo-
dem en gestroomlijnd uiterlijk krij- voorlopig
gen. Dat is aardig gelukt, als we liter 12-kle
zien dat de nieuwe Starlet een
Cw-waarde heeft van 0,34 (0,03
minder dan de vorige). Andere
verbeteringen betreffen de cape
citeit van verwarming en ventila
voeringen worden geleverd. Drie
versies hebben de nieuwe 1.3 liter
multi-point injectiemotor, terwijl
nummer vijf wordt voorzien van de
reeds bekende 1.5 liter diesel-
krachtbron. De 12-kleppen benzi-
op enkele details gelijk
in de Corolla. Er wor-
pk's geproduceerd, die bij
6000 tr/min beschikbaar zijn. Voor
een kleine auto levert de Starlet
uitstekende prestaties, zoals een
top van 170 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 in 10,3 secon
den. De automatische versie wordt
j alleen met de oude 1.3
±z.-klepper geleverd, dus zon
der injectie en een ongeregelde
katalysator.
len die de auto in- en uitwendig
opfleuren en langdurige bescher-
3T gemakkelijk ming geven. De vijf produkten,
,n toe te passen. Turbo Polish, Cockpit Spray, Bum-
van onderhoud te- per shine, Windshield Cleaner en
t Valvoline reeds ja- Class Cleaner zijn de eerste van
een reeks onderhoudsmiddelen
die onder de naam Valvoline Car
Car Line worden geïntroduceerd.
De formule voor deze onderhouds-
lijn is afkomstig uit Amerika, waar
Valvoline reeds lang met veel suc
ces een complete lijn van deze
produkten voert. Dat succes is me
de de oorzaak dat Valvoline deze
produkten presenteert aan de Ne
derlandse automobilisten.
Turbo Polish
Valvoline Turbo Polish, reinigt,
polijst en geeft een langdurige be
scherming door middel van een
oLcjxxkc? wuolaag aan lak van
auto's, motorfietsen en caravans.
Cockpit Spray
Valvoline Cockpit Spray is een
ideaal onderhouds- en bescher-
Bij de komst van de
nieuwe Escort later dit jaar zal de
1.8 diesel met een katalysator
worden gepresenteerd. Deze kat
zal dan enige tijd later ook op de
Fiesta en Siërra worden geleverd.
Als het aan Ford Nederland ligt,
worden in het modeljaar 1991 al
leen nog maar kat-diesels gele
verd. Het is hier echter wachten
op de overheid.
-De Sierra turbodiesel is een fijne
auto. We moeten natuurlijk het ge- ning is in de nieuwe versie groter
kn.ik van djf model duidelijk voor van oppervlak en heeft een hoge-
hebben: veel asfalt kilome- re dichtheid wat betreft de koel-
met behoorlijke snelheden. De ribben. De Cosworth is een auto
die je adem doet stokken en dat
niet alleen vanwege zijn topsnel
heid van 240 km/u.
Tectyl
Daarom heeft Valvoline gemeend
naast haar Tectyl-spuitbussen een
nieuwe lijn produkten te ontwikke-
tie, aie tors is toegenomen.
De nieuwe Starlet zal in eerste ii
stantie in drie verschillende uit-