'et wm i Toyota Starlet en MR2 SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! FORD SIERRA 1.8 en COSWORTH 4x4 EL Dr.Car R I J I M P R S E S I E De extremiteiten Nog vier man in race TURBO-DIESEL voor Camel Trophy Nieuwe onderhoudsprodukten voor de auto IMM y «Éi t.ui DE AUTOMAAT - Donderdag 8 maart 1990 - pagina 3 Friend ik Resonanties Vervolg van pagina 1 450. 015. sn uitdrogen, Bumper Shine 43-2110 fOTA ER: MITSUBISHI MOTORS Vliegensvlug Het! opei aan die vai den 75 van buitenal met een sleutel te openen. De achterbank is in z'n geheel neerklapbaar. deden wisten we al te mel- d de Tilburger Stijn Luykx dash- in het bei de Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg t spelen met deze auto is een snbaring. We reden in Spanje De auto is een alles behalve ordi naire verschijning. De Cosworth is alleen als sedan verkrijgbaar. De afwijkende voor- en achterbum per worden in de carrosseriekleur gespoten, alsmede de spoiler op de kofferklep. Het grilletje is iets afwijkend en de auto heeft voor twee mistlampen. De meer dan i maken lalt zijn .Gek srra Cos worth, de driedeurs met een le vensgrote vleugel achterop erg populair. e/i Ajwipf mtSv ap/ Valvoline heeft een nieuwe lijn on derhoudsprodukten voor de auto ontwikkeld, die zeer en uiterst zuinig zijn Op het gebied van o gen roest heeft1- renlang ervaring door hei welbe kende anti-roestmiddel. Multi-point De wielbasis is gelijk gebleven, terwijl de carrosserie in z'n geheel is geworden. Het ge- in de buurt van de 800 de belangrijke doelen nemotor is Toyota heeft zijn forse reeks nieuwe auto's vorige week afgesloten met de introductie van de nieuwe Starlet en MR2. De kleine Starlet beleefde zijn première onlangs op de autosalon van Brussel, terwijl de MR2 voor het eerst deze week op Genève aan het grote publiek wordt getoond. Beide auto's zitten eigenlijk aan de uiteinden van het Toyota-programma (de extremiteiten). De Star let is het instapmodel, terwijl de MR2 in de sportieve sector zit. De tweede generatie Starlet heeft het in totaal vijf jaar volgehouden. In deze jaren werden er bijna achthon derdduizend van verkocht in maar liefst achtenzestig landen over de hele wereld. De nieuwe, nog modernere Starlet zal dit succes moeten evenaren. De auto heeft een aanmerkelijk moderner uiterlijk ge kregen, wat sterk aan de grotere Corolla Hatchback doet denken. De bolle vormen en grote achterlichten zijn overweldigt chappen een ech.<= tuto, een wolf in schaapskler Lis je het "Cosworth"-bordje de achterkant zou halen, zulk leen de kenners opgewonden ra ken. Het advies is echter wel om de auto in een beschaafde kleur te kopen, zodat hij niet zo opvalt. Mid-engine Ook werd met de nieuwe MR2 ge reden. Een auto waarbij het ver mogen dat op de achterwielen vrijkomt, zorgt voor gemakkelijk spinnen en uitbreken, wat het rij plezier voor de echte liefhebber er alleen maar beter op maakt. Ook werd even met de 1.5 diesel gereden. Deze auto komt vlot mee, maar mist natuurlijk de pit en soe- plesse van de 1.3 injectie. De mo tor maakt ook meer geluid en had in het door ons gereden exem- st degelijk afge- plaar last van hinderlijke reso- jelijk kleine auto nanties bij bepaalde toerentallen (laten we hopen dat dit exempla risch is). Toyota-importeur bouwman Parqui is bijzonder blij dat de prij zen van de nieuwe Starlet bijzon- fraaie lichtmetalen velgen het geheel af. De auto strac kracht niet overdreven uit. genoeg was de eerste Sien mingsmiddel voor leder- en kunst- Windshield Cleaner stofbekleding van stoelen, dash- Een hoeveelheid Windshield board, hemel- en deuren in het cleaner het reser. auto-mteneur. voir maakt de autoruiten weer vrij Heeft een anti-statische en stofaf- yan vet en en .g bestand t stotende werkmg dringt door het bevriezi tot .10 graden Celcius. vuil heen en geelt de behandelde S Valvoline Glass Cleaner glans, nescnermt tegen iiirnrorren. uitharden en verbleken. een fantastisch traject over een srgpas met veel bochten. Daar is 3 Cosworth in zijn element. Door de vierwielaandrijving gaat het erg lang goed, zodat je verbazend snel kunt rijden. De turbo en 16- kleppen zorgen voor vliegens vlugge tussenacceleraties. Pass- seren is hiermee een fluitje van een cent. De bekrachtigde bestu ring werkt formidabel, zodat je te allen tijde voldoende contact houdt met de wielen. Heel strak volgt hij de aangegeven koers, zonder oncomfortabel te worden. Als een echte rally-rijder zit je in de Recaro-stoel achter het kleine stuur. De lengte van de zitting is gemakkelijk aan de bestuurder aan te passen. Het complete dash board verstrekt alle nodige infor matie. Schakelen moet echter zorgvuldig gebeuren, het niet vol ledig intrappen van de koppeling, wordt met een krakend drijfwerk beantwoord. De Sierra Cosworth is door zijn overweldigende rij- eigenschappen een echte droom auto, een wolf in schaapskleren. Als je het "Cosworth"-bordje van Hen al- stuurbekrachtigii ge gek De maart 1990 - pagina! SMwPË TILBURGSE KOERIER ken, die in de nieuwste versie maar liefst 220 pk levert. Alhoewel de krachtbron veel op zijn voorganger lijkt, is 80% van de onderdelen nieuw. De auto wordt nu ook standaard met een kataly sator geleverd. Het van oudsher rood gespoten kleppendeksel, is voortaan in groen uitgevoerd. De Siërra Cosworth 16V is voorzien van een turbocompressor en een intercooler. Deze laatste voorzie- Valvoline Bumper Shine maakt kunststof delen van de auto zoals bumpers, dak en bekleding weer als nieuw. Zwarte of gekleurde kunststof wordt opgefleurd en duurzaam geconserveerd. Geeft een niet vettige transparante film die beschermt tegen verbleking en veroudering. Kort geleden wisten we al te mel den dat de Tilburger Stijn Luykx (27) voor selectieronde in Cuenca in Spanje voor de Camel Trophy goed heeft doorstaan. Samen met Frank Bos (22) uit Woudsend, Frank Barink (31) uit Wijk bij Duurstede en Rob Kamps (27) uit Lage Zwaluwe gaat hij van 15 tot en met 18 maart aanstaande naar Parijs, waar de internationale se lectie zal plaatsvinden. Twee van dit viertal zullen het uiteindelijke team vormen, terwijl de anderen als reserveteam overblijven. Alle zestien deelnemende landen ko men overigens met hun laatste vier kandidaten naar Parijs. Er wordt voornamelijk gekeken welk duo als beste twee-eenheid naar voren komt. der gunstig zijn uitgevallen. Als we even kijken naar het basismo del van de oude serie, de 1.0 DL, dan heeft de nieuwe 1.3i Friend als extra de 1.3 liter multipoint in- jectiemotor, een vijfversnellings- bak, een geregelde katalysator, een gelaagde voorruit, stoffen portierbekleding en armsteunen op de portieren voor een prijs die slechts f.650, hoger ligt. De Toyo ta Starlet 1.3i Friend wordt voor f.18.995,= aangeboden en dat is zeer gunstig. De 1.3 XLi staat voor f .20.395,= in de prijslijst, terwijl de 1.5 XL diesel f.25.795,= kost. Al leen al door zijn prijzen, maar ze ker door zijn uitstekende eigen schappen, is de nieuwe Starlet een prima troef. Snoepje De stoelen zitten goed en door de standaard hoogte-verstelling op stuur en stoel is een uitstekende zit te vinden. De door ons gereden sedan is een bijzonder gedistin- geerde, maar meteen moderne 'Verschijning. ~Het snoepje uit de Sierra-reeks is zonder twijfel de Cosworth. De En gelse producent van Formule 1- motoren wist van een 2 liter Ford- motor een krachtcentrale te ma- En dan tot slot weer even de prij zen. De turbodiesel begint bij f.34.850,= en dat is slechts f.590, meer dan de oude 2.3. De Peu- geot-motor was voor Ford zo duur, scherming c zodat alle vernieuwingen inclusief sterke waslc rbekrachtiging voor dit gerin- 3 meer-bedrag kunnen worden sboden. s Cosworth 2.0 16V turbo 4x4 kost iets meer, f.91.420,=. Valvoline Glass Cleaner is een ruitenreiniger van hoge kwaliteit. Ontvet en reinigt (auto)ruiten, spiegels, chroomdelen, maar maakt ook andere glazen opper vlakken doeltreffend schoon. Zoals alle Valvoline spuitbussen zijn ook de Car Care spuitbussen gevuld met een milieuvriendelijk drijfgas dat de ozonlaag niet aan tast. Informatie: 078-180011. Uiteraard zijn deze capriolen makkelijk te corrigeren. De zit achter het stuur is uitste kend. De auto is ondanks zijn lage zit, goed te overzien. In het inte rieur valt het korte, prettige scha kelende pookje op. Vrijwel alle functies worden elektrisch be diend. Vooral bij lage toerentallen laat de motor zich nauwelijks ho ren. De MR2 is echt weer zo'n auto waar tegenstanders van Japanse auto's, toch direkt verliefd op zul len worden. Het uiterlijk trekt na tuurlijk enorm de aandacht van medeweggebruikers. We vroegen ons alleen af of de MR2 zonder T- bar roof (een dak met twee pane len die afzonderlijk verwijderd kunnen worden) voldoende ruimte biedt voor lange personen. Van de nieuwe MR2, wat staat voor Mid-engine, Rear-drive 2- person, worden er per maand 3000 gebouwd, waarvan de helft voor de Amerikaanse markt be stemd is. De rest wordt over Japan en Europa verdeeld. Dit jaar ko men er zo'n 50 a 60 stuks naar ons land, terwijl volgens de importeur er ongeveer 100 te verkopen zijn. De nieuweling is natuurlijk aan trekkelijker dan zijn voorganger. Belangrijke technische verbeterin gen zijn onder meer de grotere wielbasis, de lagere Cw-waarde, het stijvere onderstel, de vlakke carrosserievorm, de geventileerde schijfremmen rondom, de brede achterbanden, de vlakke onderzij de en de ventilatie met tiptoestbe- diening. Natuurlijk kosten deze verbeteringen geld. Daarnaast is de 1.6 liter krachtbron uit het oude model vervangen door een 2.0 li ter 16-klepper. De nieuwe MR2 kost f.58.295,= en dat is zo'n ze venduizend gulden meer dan de oude 1.6. bruik ogen 1 ters: auto komt vlot met het verkeer mee en doet dat zonder al teveel geluid te produceren. Het is een echte Sierra gebleven, en daar mee wil ik vóoral de wegligging aanduiden. De achterkant is wat week geveerd. Dit is op de rechte weg alleen maar comfortabel te noemen, terwijl de auto op bochti ge wegen wat gaat deinen. De basisversie is de Starlet 1.3i Friend, waarmee voornamelijk op het jonge koperpubliek wordt ge gokt. Deze auto mist slechts enkele uitvoeringsdetails ten opzichte van de duurdere types, zoals een digitaal klokje, een spiegeltje in de zonneklep van de bestuurder, een interval op de ruitewissers, uitklapbare zijruiten achter en wieldoppen. De 1.3 XL heeft deze zaken wel en is leverbaar als driedeurs, driedeurs automaat en vijfdeurs. De 55 pk leverende 1.5 diesel is er alleen als 3-deurs XL. We reden tijdens de presentatie met de Starlet Friend 1.3i. Het blijkt een fijne, soepele en pittige auto te zijn met een comfortabele vering, die zeker niet te slap is. De motor is redelijk stil en de bestu ring is licht te noemen. De voor stoelen zitten goed en bieden een prima zijdelingse steun. Echt hard zijn ze zeker niet. Het interieur is sober, maar uiterst 1 werkt. In een derge.., mag je achterin niet al te veel beenruimte verwachten, de hoofd ruimte is echter dik in orde. De ba gageruimte heeft een redelijke in houd. Helaas is de klep alleen iets groter is wicht bleef L kg. Eén van in de ontwerpfase van de nieuwe Starlet was het reduceren van ge luiden. Hiertoe zijn nieuwe alumi nium motorsteunen ontworpen, heeft de uitlaat en de ophanging daarvan aanpassingen onder gaan en is het onderstel verbe terd. Ook moest de auto een mo- dem en gestroomlijnd uiterlijk krij- voorlopig gen. Dat is aardig gelukt, als we liter 12-kle zien dat de nieuwe Starlet een Cw-waarde heeft van 0,34 (0,03 minder dan de vorige). Andere verbeteringen betreffen de cape citeit van verwarming en ventila voeringen worden geleverd. Drie versies hebben de nieuwe 1.3 liter multi-point injectiemotor, terwijl nummer vijf wordt voorzien van de reeds bekende 1.5 liter diesel- krachtbron. De 12-kleppen benzi- op enkele details gelijk in de Corolla. Er wor- pk's geproduceerd, die bij 6000 tr/min beschikbaar zijn. Voor een kleine auto levert de Starlet uitstekende prestaties, zoals een top van 170 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 in 10,3 secon den. De automatische versie wordt j alleen met de oude 1.3 ±z.-klepper geleverd, dus zon der injectie en een ongeregelde katalysator. len die de auto in- en uitwendig opfleuren en langdurige bescher- 3T gemakkelijk ming geven. De vijf produkten, ,n toe te passen. Turbo Polish, Cockpit Spray, Bum- van onderhoud te- per shine, Windshield Cleaner en t Valvoline reeds ja- Class Cleaner zijn de eerste van een reeks onderhoudsmiddelen die onder de naam Valvoline Car Car Line worden geïntroduceerd. De formule voor deze onderhouds- lijn is afkomstig uit Amerika, waar Valvoline reeds lang met veel suc ces een complete lijn van deze produkten voert. Dat succes is me de de oorzaak dat Valvoline deze produkten presenteert aan de Ne derlandse automobilisten. Turbo Polish Valvoline Turbo Polish, reinigt, polijst en geeft een langdurige be scherming door middel van een oLcjxxkc? wuolaag aan lak van auto's, motorfietsen en caravans. Cockpit Spray Valvoline Cockpit Spray is een ideaal onderhouds- en bescher- Bij de komst van de nieuwe Escort later dit jaar zal de 1.8 diesel met een katalysator worden gepresenteerd. Deze kat zal dan enige tijd later ook op de Fiesta en Siërra worden geleverd. Als het aan Ford Nederland ligt, worden in het modeljaar 1991 al leen nog maar kat-diesels gele verd. Het is hier echter wachten op de overheid. -De Sierra turbodiesel is een fijne auto. We moeten natuurlijk het ge- ning is in de nieuwe versie groter kn.ik van djf model duidelijk voor van oppervlak en heeft een hoge- hebben: veel asfalt kilome- re dichtheid wat betreft de koel- met behoorlijke snelheden. De ribben. De Cosworth is een auto die je adem doet stokken en dat niet alleen vanwege zijn topsnel heid van 240 km/u. Tectyl Daarom heeft Valvoline gemeend naast haar Tectyl-spuitbussen een nieuwe lijn produkten te ontwikke- tie, aie tors is toegenomen. De nieuwe Starlet zal in eerste ii stantie in drie verschillende uit-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25