FORD SIERRA 1.8
EN
TURBO-DIESEL
COSWORTH 4 X 4
MERCEDES 190
TWEE NIEUWE
UITGAVES
SPECIALE
RENAULT 5 GT
TURBO
HET BEEST IS LOS
HONDA
L
Ontploft
OJ
•NEN
ie
Oplage92.145 ex.
[995,-
y
f
735,-
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
l'ii
Max in april
bij de
dealers
Natuur en
Milieu wil
verscherping
EG-normen
voor
uitlaatgassen
ing
assau
>rs
ek
3,98
7,60
1,10
n«*«w»vsi najn wv
OW
i
Ki
Deze week
in de
Automaat
o.a.
lrehault
1990 - pagina 22
5@^]Qi]ö@ElaaG
Jh*»""
DS
S
[295,-
de permanente vierwielaandrijving op de Cosworth.
Rubbers
6,90
Tony Vos
0
k
lot,
990
300 AK Tilburg
wit
Off. dealer
Rij-impressie:
Toyota
Starlet en MR2
pag.3
Autotest:
Toyota Corolla
Liftback 1.6 XLi
pag.5
1
voor
VAN
Jaargang 2
Nummer 10
S'Agaro - Ford introduceerde in 1983 de Sierra als op
volger van de zeer populaire Taunus. De overgang van
de klassiek gelijnde Taunus, naar de futuristisch ogen
de Sierra was erg groot, zo groot zelfs, dat dit in de ver
kopen te merken was. Had Ford niet een té vooruitstre
vend model op de markt gebracht? In eerste instantie
leek dat er wel op. Ford nam echter met de Sierra een
voorsprong, zodat we nu, zo'n zeven jaar later, nog van
een moderne vormgeving kunnen spreken. Voor het
modeljaar 1990 werd er flink aan de auto gesleuteld
met als belangrijkste nieuws de 1.8 liter turbodiesel en
TIJDELIJK ADRES I.V.M. NIEUWBOUW IN OISTERWIJK
Brabantse Hoek 2 - Udenhout - Tel. 04242-15959
20922/350053
sloten
Rij-impressie:
Volkswagen
Golf GTI G60
pag.ll
iNDEL
DERLAND
jnburgplein 5
wmarkt)
013-673800
woensdag,
rrijdag en
>nger.
van 250 km/u en
seconden vanuit
?0 km/u. De 190 E
evolutie II wordt standaard
Donderdag 8 maart 1990
De Stichting Natuur en Milieu
vindt samen met de
Consumentenbond dat de
nieuwe voorstellen van de
Europese Commissie, met
betrekking tot de emissie-
eisen van auto's die iin 1992/
1993 moeten gaan gelden,
niet ver genoeg gaan.
Volgens de organisaties
leiden de normen die de
Europese Commissie voorstelt
niet tot een maximale
benutting van de technische
mogelijkheden voor emissie
beperking. Bovendien, zo stelt
men, liggen de normen die de
Europese Commissie
voorstelt, ongeveer 20 procent
boven de norinen die al sinds
1983 in de Verenigde Staten
gelden en liggen ze ver
boeven de Amerikaanse
nromen die waarschijnlijk in
1993 zullen worden toegepast.
De Consumetenbond en
Natuur en Milieu menen dan
ook dat de EG zich minimaal
moet richten naar de normen
die in 1993 in de Verenigde
Staten van kracht worden.
Beide organisaties willen dat
minister Alders van
Milieubeheer zich hiervoor
gaat inzetten. (Bron: Rai)
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschc
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
van een nieuw ontwerp.
Verder zijn de stoelen en de ach
terbank aangepast door blauwe,
in plaats van rode driehoekjes in
de bekleding te verwerken en
wordt de vloer bekleed met chi
que donkergrijs tapijt. Tot slot is
de radio-voorbereiding uitgebreid
met vier luidsprekers: twee spea
kers in de portieren en twee ach
terin naast de hoedeplank. De
prijs van deze speciale 5 GT turbo
ging ten opzichte van de huidige
uitvoering niet omhoog, zodat er
f.35.320,= bij de dealer moet wor
den afgerekend.
Na enige maanden van stilte
meldt Max Motors dat de
eerste auto's van het type dat
op de Auto Rai 89 werd
voorgestèld, in april aan de
‘dealers af geleverd zullen
worden. Daarna gaan ze
meteen door naar de klanten
die ze hebben besteld.
Het afgelopen jaar is het
Helmondse bedrijf druk bezig
geweest met het verkrijgen
van de financiële ruimte die
voor serieproduktie nodig is.
Ook zijn de fysieke
mogelijkheden van die
produktie nader bezien. Dit
heeft geresulteert in een
samenwerking met het
Franse Carrosseriebedrijf
F.A.M. in Aundincourt.
Voorlopig zal deze
onderneming de assemblage
van de Max tweezitter
verzorgen met uit Nederland
toegeleverde onderdelen. Het
is de bedoeling dit jaar zo 'n
200 wagens te maken en
daarna de produktie te
verhogen 1.000. (Bron: Rai)
is behangen met spoilers, vleugels
en skirts. Verder kenmerkt de auto
zich door verbrede spatborden,
die voor een geringe luchtweer
stand zorgen. Verder vallen de 17
inch velgen op, die voorzien z.”
van 245/40 ZR 17 banden. De z,.o
liter korte slag motor heeft een
vermogen van 2
wegende snelle joi
hiermee een top
sprint binnen 7,1
stilstand naar 100
2.5-16 Evolutie II v
met airconditioning en een ni-
veau-regeling voor voor- en ach
teras geleverd. De uitvoering is
zeer compleet en laat met uitzon
dering van een schuifdak en lede
ren bekleding niets te wensen
over.
Katalysator
Een echte nieuweling is de 1.8 tur
bodiesel. Dezelfde motor zonder
zijn turbo vinden we al enige tijd in de
e 2.5 Escort/Orion en Fiesta. De Sierra
werd tot nog toe met een 2.3 liter
235 pk. De 1840 kg ongeblazen diesel geleverd, die
le jongen behaalt bij Peugeot werd gekocht. De
nieuwe 1.8 td levert 75 pk en dat is
12 procent meer dan de oude 2.3,
terwijl het koppel met 7% toenam.
Dit heeft zijn invloed op de accele
ratie (0 tot 100 in 16,5 seconden) en
de topsnelheid die met 7 km/u toe
nam. Een andere winst is het
brandstof verbruik, wat met 10% is
afgenomen en in de stad zelfs met
17%. Ford zit wat betreft zijn moto
ren niet stil. verder op blz 3
Renault maakt er geen geheim
van dat nog voor de zomervakan
tie de opvolger van zijn populaire
vijfje zal verschijnen. De auto die
nog als X57 door het leven gaat,
zal echter pas vanaf november in
Nederland te koop zijn.
Ter vervanging van de huidige 5
GT turbo is er nu een speciale
versie van deze auto uitgebracht
die tot het einde van dit jaar in
produktie blijft. De 5 is in een
fraaie donkerblauwe metaalkleur
gespoten, waarin ook de velgen
en het GTturbo-logo zijn uitge
voerd. Die lichtmetalen velgen zijn
In 1987 onderging de Sierra een
belangrijke face-lift. De verande
ringen die de auto nu heeft onder
gaan, zijn minder ingrijpend,
maar niet minder belangrijk.
Nieuw is de neus met een grille en
witte clignoteurs. Verder beschik
ken alle Sierra's over getint glas,
achterlichten in rookglas met een
zwarte verbindingsplaat, 14 inch
wielen met 185/65 banden, nieu
we wieldoppen, een in twee rich
tingen verstelbaar stuur, van bin
nenuit te openen koffer- en benzi-
neklep en luxueuze bekleding
(ook in de CL en CLX). Bovendien
zijn de portieren van dubbele rub
bers voorzien aan de onderkant,
zodat de dorpels veel schoner blij
ven. De deursloten worden met
kabels bediend, wat minder in-
braakgevoelig is. Bovendien zijn
bij het vernieuwde model een
aantal zaken standaard, die voor
heen tegen meerprijs konden wor
den aangeschaft: central lock,
hoogteverstelling op de bestuur
dersstoel, 60/40 neerklapbare
achterbank en een verstelbaar
stuur.
Op motorisch gebied is er ook het
een en ander aan nieuws te mel
den. De basis 1.6 liter motor met
monopoint injectie van 80 pk is
nieuw voor de Sierra. De bestaan
de 1.6 met ongeregelde katalysa
tor blijft nog even op het program
ma. Natuurlijk is de nieuwe 2 liter
injectie van 120 pk onveranderd
in de 1990 Sierra te vinden. De
versie met carburateur, zonder
katalysator van 105 pk is ook te le
veren voor dezelfde prijs. De re
den hiervoor, is dat deze motor
beter te combineren is met een
LPG-installatie, die opzich al erg
schoon is.
De Ford Sierra valt in het zoge
naamde C- en D-segment, dat in
de Westeuropese landen 30 pro
cent van de totale markt vertegen
woordigd. In ons land gaat het om
zo'n 130.000 eenheden op jaarba
sis. Over heel Europa gezien is de
Ford Sierra nummer 1 in deze
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 50C
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op welke manier je ook het
vliegveld Parijs-Orly be
treedt, er staat op verschil
lende punten te lezen, dat je
je bagage niet onbeheerd
achter dient te laten. Doe je
dat toch, dan wordt deze op
last van de luchthavenpolitie
vernietigd. Als je dat leest,
dan denk je dat dat allemaal
wel zal meevallen. Per onge
luk laat je even je tas staan,
omdat je bijvoorbeeld nog
snel even naar het toilet wilt.
De Fransen nemen echter
deze regel uitermate serieus.
Ik stond met een groepje col-
lega-journalisten in een van
de vele hallen die dit vlieg
veld rijk is. Op een gegeven
moment werden verschillen
de geüniformeerde mensen
wat onrustig. Met een norse
blik werden we een meter
achteruit gezet. Een paar mi
nuten later weer een aantal
meters, dit alles onder het
mompelen van enige Franse
volzinnen. Toen ik in mijn
beste Frans de man duidelijk
maakte, dat ik niet begreep
wat er aan de hand was,
werd nors geantwoord, dat
het er niet toe deed. Ik moest
gewoon achteruit.
Om een lang verhaal kort te
maken, door iedere keer
weer een stukje achteruit te
zijn gestuurd, stonden we op
een gegeven moment hele
maal buiten. Ook daar moes
ten we enkele meters van de'
ruiten blijven.
Zo'n vijf minuten later hoor
den we in de hal een doffe
klap. Enige minuten daarna
mochten we weer naar bin
nen. Wat was er gebeurt.
Een reiziger had zijn karretje
met een verdacht pakje voor
de in-check-balie laten
staan. De politie had het
wagentje waarop dit pakje
lag in de gaten gehouden en
gezien dat het al enige tijd
had gestaan, zonder dat
iemand zich er om bekom
merde. Hoogst verdacht dus.
Ze maakte de belofte waar
en deden het geheel ontplof
fen. Uiteindelijk bleek er een
spiegel in te zitten, die tot ve
le gruzzelementen was ge
worden. Maar ja, scherven
brengen geluk, zullen we
maar denken...
klasse, terwijl in Nederland sinds
1987 een goede tweede plaats
wordt ingenomen. Van het totaal
aantal geleverde Sierra's is de
helft een sedan, 38% een drie- of
vijfdeurs en 12 procent een sta
tioncar.
Aan weerszijde van het Mercedes
190-programma zijn nieuwe uit
voeringen toegevoegd. Aan de
basis is dat de 190 E 1.8. De auto,
voorzien van een 1.8 liter injectie-
motor met geregelde katalysator,
zal begin juni van dit jaar defini
tief te koop zijn. De oorspronkelij
ke cylinderinhoud van 1996 cc
werd tot 1797 cc verlaagd, zonder
dat dat ten koste ging van de
prestaties. Het maximum vermo
gen van 109 pk wordt bij 5500 tr/
min bereikt. De nieuwe 190 1.8
weegt 1150 kg en komt zodoende
tot zeer behoorlijke prestaties, zo
als een top van 185 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 12,7 se
conden.
Een andere nieuweling is de 190 E
2.5-16 Evolutie II, een auto die rijk