FORD SIERRA 1.8 EN TURBO-DIESEL COSWORTH 4 X 4 MERCEDES 190 TWEE NIEUWE UITGAVES SPECIALE RENAULT 5 GT TURBO HET BEEST IS LOS HONDA L Ontploft OJ •NEN ie Oplage92.145 ex. [995,- y f 735,- Bijlage van: DeTilburgseKoerier l'ii Max in april bij de dealers Natuur en Milieu wil verscherping EG-normen voor uitlaatgassen ing assau >rs ek 3,98 7,60 1,10 n«*«w»vsi najn wv OW i Ki Deze week in de Automaat o.a. lrehault 1990 - pagina 22 5@^]Qi]ö@ElaaG Jh*»"" DS S [295,- de permanente vierwielaandrijving op de Cosworth. Rubbers 6,90 Tony Vos 0 k lot, 990 300 AK Tilburg wit Off. dealer Rij-impressie: Toyota Starlet en MR2 pag.3 Autotest: Toyota Corolla Liftback 1.6 XLi pag.5 1 voor VAN Jaargang 2 Nummer 10 S'Agaro - Ford introduceerde in 1983 de Sierra als op volger van de zeer populaire Taunus. De overgang van de klassiek gelijnde Taunus, naar de futuristisch ogen de Sierra was erg groot, zo groot zelfs, dat dit in de ver kopen te merken was. Had Ford niet een té vooruitstre vend model op de markt gebracht? In eerste instantie leek dat er wel op. Ford nam echter met de Sierra een voorsprong, zodat we nu, zo'n zeven jaar later, nog van een moderne vormgeving kunnen spreken. Voor het modeljaar 1990 werd er flink aan de auto gesleuteld met als belangrijkste nieuws de 1.8 liter turbodiesel en TIJDELIJK ADRES I.V.M. NIEUWBOUW IN OISTERWIJK Brabantse Hoek 2 - Udenhout - Tel. 04242-15959 20922/350053 sloten Rij-impressie: Volkswagen Golf GTI G60 pag.ll iNDEL DERLAND jnburgplein 5 wmarkt) 013-673800 woensdag, rrijdag en >nger. van 250 km/u en seconden vanuit ?0 km/u. De 190 E evolutie II wordt standaard Donderdag 8 maart 1990 De Stichting Natuur en Milieu vindt samen met de Consumentenbond dat de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie, met betrekking tot de emissie- eisen van auto's die iin 1992/ 1993 moeten gaan gelden, niet ver genoeg gaan. Volgens de organisaties leiden de normen die de Europese Commissie voorstelt niet tot een maximale benutting van de technische mogelijkheden voor emissie beperking. Bovendien, zo stelt men, liggen de normen die de Europese Commissie voorstelt, ongeveer 20 procent boven de norinen die al sinds 1983 in de Verenigde Staten gelden en liggen ze ver boeven de Amerikaanse nromen die waarschijnlijk in 1993 zullen worden toegepast. De Consumetenbond en Natuur en Milieu menen dan ook dat de EG zich minimaal moet richten naar de normen die in 1993 in de Verenigde Staten van kracht worden. Beide organisaties willen dat minister Alders van Milieubeheer zich hiervoor gaat inzetten. (Bron: Rai) De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschc Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek van een nieuw ontwerp. Verder zijn de stoelen en de ach terbank aangepast door blauwe, in plaats van rode driehoekjes in de bekleding te verwerken en wordt de vloer bekleed met chi que donkergrijs tapijt. Tot slot is de radio-voorbereiding uitgebreid met vier luidsprekers: twee spea kers in de portieren en twee ach terin naast de hoedeplank. De prijs van deze speciale 5 GT turbo ging ten opzichte van de huidige uitvoering niet omhoog, zodat er f.35.320,= bij de dealer moet wor den afgerekend. Na enige maanden van stilte meldt Max Motors dat de eerste auto's van het type dat op de Auto Rai 89 werd voorgestèld, in april aan de ‘dealers af geleverd zullen worden. Daarna gaan ze meteen door naar de klanten die ze hebben besteld. Het afgelopen jaar is het Helmondse bedrijf druk bezig geweest met het verkrijgen van de financiële ruimte die voor serieproduktie nodig is. Ook zijn de fysieke mogelijkheden van die produktie nader bezien. Dit heeft geresulteert in een samenwerking met het Franse Carrosseriebedrijf F.A.M. in Aundincourt. Voorlopig zal deze onderneming de assemblage van de Max tweezitter verzorgen met uit Nederland toegeleverde onderdelen. Het is de bedoeling dit jaar zo 'n 200 wagens te maken en daarna de produktie te verhogen 1.000. (Bron: Rai) is behangen met spoilers, vleugels en skirts. Verder kenmerkt de auto zich door verbrede spatborden, die voor een geringe luchtweer stand zorgen. Verder vallen de 17 inch velgen op, die voorzien z.” van 245/40 ZR 17 banden. De z,.o liter korte slag motor heeft een vermogen van 2 wegende snelle joi hiermee een top sprint binnen 7,1 stilstand naar 100 2.5-16 Evolutie II v met airconditioning en een ni- veau-regeling voor voor- en ach teras geleverd. De uitvoering is zeer compleet en laat met uitzon dering van een schuifdak en lede ren bekleding niets te wensen over. Katalysator Een echte nieuweling is de 1.8 tur bodiesel. Dezelfde motor zonder zijn turbo vinden we al enige tijd in de e 2.5 Escort/Orion en Fiesta. De Sierra werd tot nog toe met een 2.3 liter 235 pk. De 1840 kg ongeblazen diesel geleverd, die le jongen behaalt bij Peugeot werd gekocht. De nieuwe 1.8 td levert 75 pk en dat is 12 procent meer dan de oude 2.3, terwijl het koppel met 7% toenam. Dit heeft zijn invloed op de accele ratie (0 tot 100 in 16,5 seconden) en de topsnelheid die met 7 km/u toe nam. Een andere winst is het brandstof verbruik, wat met 10% is afgenomen en in de stad zelfs met 17%. Ford zit wat betreft zijn moto ren niet stil. verder op blz 3 Renault maakt er geen geheim van dat nog voor de zomervakan tie de opvolger van zijn populaire vijfje zal verschijnen. De auto die nog als X57 door het leven gaat, zal echter pas vanaf november in Nederland te koop zijn. Ter vervanging van de huidige 5 GT turbo is er nu een speciale versie van deze auto uitgebracht die tot het einde van dit jaar in produktie blijft. De 5 is in een fraaie donkerblauwe metaalkleur gespoten, waarin ook de velgen en het GTturbo-logo zijn uitge voerd. Die lichtmetalen velgen zijn In 1987 onderging de Sierra een belangrijke face-lift. De verande ringen die de auto nu heeft onder gaan, zijn minder ingrijpend, maar niet minder belangrijk. Nieuw is de neus met een grille en witte clignoteurs. Verder beschik ken alle Sierra's over getint glas, achterlichten in rookglas met een zwarte verbindingsplaat, 14 inch wielen met 185/65 banden, nieu we wieldoppen, een in twee rich tingen verstelbaar stuur, van bin nenuit te openen koffer- en benzi- neklep en luxueuze bekleding (ook in de CL en CLX). Bovendien zijn de portieren van dubbele rub bers voorzien aan de onderkant, zodat de dorpels veel schoner blij ven. De deursloten worden met kabels bediend, wat minder in- braakgevoelig is. Bovendien zijn bij het vernieuwde model een aantal zaken standaard, die voor heen tegen meerprijs konden wor den aangeschaft: central lock, hoogteverstelling op de bestuur dersstoel, 60/40 neerklapbare achterbank en een verstelbaar stuur. Op motorisch gebied is er ook het een en ander aan nieuws te mel den. De basis 1.6 liter motor met monopoint injectie van 80 pk is nieuw voor de Sierra. De bestaan de 1.6 met ongeregelde katalysa tor blijft nog even op het program ma. Natuurlijk is de nieuwe 2 liter injectie van 120 pk onveranderd in de 1990 Sierra te vinden. De versie met carburateur, zonder katalysator van 105 pk is ook te le veren voor dezelfde prijs. De re den hiervoor, is dat deze motor beter te combineren is met een LPG-installatie, die opzich al erg schoon is. De Ford Sierra valt in het zoge naamde C- en D-segment, dat in de Westeuropese landen 30 pro cent van de totale markt vertegen woordigd. In ons land gaat het om zo'n 130.000 eenheden op jaarba sis. Over heel Europa gezien is de Ford Sierra nummer 1 in deze Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 50C Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op welke manier je ook het vliegveld Parijs-Orly be treedt, er staat op verschil lende punten te lezen, dat je je bagage niet onbeheerd achter dient te laten. Doe je dat toch, dan wordt deze op last van de luchthavenpolitie vernietigd. Als je dat leest, dan denk je dat dat allemaal wel zal meevallen. Per onge luk laat je even je tas staan, omdat je bijvoorbeeld nog snel even naar het toilet wilt. De Fransen nemen echter deze regel uitermate serieus. Ik stond met een groepje col- lega-journalisten in een van de vele hallen die dit vlieg veld rijk is. Op een gegeven moment werden verschillen de geüniformeerde mensen wat onrustig. Met een norse blik werden we een meter achteruit gezet. Een paar mi nuten later weer een aantal meters, dit alles onder het mompelen van enige Franse volzinnen. Toen ik in mijn beste Frans de man duidelijk maakte, dat ik niet begreep wat er aan de hand was, werd nors geantwoord, dat het er niet toe deed. Ik moest gewoon achteruit. Om een lang verhaal kort te maken, door iedere keer weer een stukje achteruit te zijn gestuurd, stonden we op een gegeven moment hele maal buiten. Ook daar moes ten we enkele meters van de' ruiten blijven. Zo'n vijf minuten later hoor den we in de hal een doffe klap. Enige minuten daarna mochten we weer naar bin nen. Wat was er gebeurt. Een reiziger had zijn karretje met een verdacht pakje voor de in-check-balie laten staan. De politie had het wagentje waarop dit pakje lag in de gaten gehouden en gezien dat het al enige tijd had gestaan, zonder dat iemand zich er om bekom merde. Hoogst verdacht dus. Ze maakte de belofte waar en deden het geheel ontplof fen. Uiteindelijk bleek er een spiegel in te zitten, die tot ve le gruzzelementen was ge worden. Maar ja, scherven brengen geluk, zullen we maar denken... klasse, terwijl in Nederland sinds 1987 een goede tweede plaats wordt ingenomen. Van het totaal aantal geleverde Sierra's is de helft een sedan, 38% een drie- of vijfdeurs en 12 procent een sta tioncar. Aan weerszijde van het Mercedes 190-programma zijn nieuwe uit voeringen toegevoegd. Aan de basis is dat de 190 E 1.8. De auto, voorzien van een 1.8 liter injectie- motor met geregelde katalysator, zal begin juni van dit jaar defini tief te koop zijn. De oorspronkelij ke cylinderinhoud van 1996 cc werd tot 1797 cc verlaagd, zonder dat dat ten koste ging van de prestaties. Het maximum vermo gen van 109 pk wordt bij 5500 tr/ min bereikt. De nieuwe 190 1.8 weegt 1150 kg en komt zodoende tot zeer behoorlijke prestaties, zo als een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,7 se conden. Een andere nieuweling is de 190 E 2.5-16 Evolutie II, een auto die rijk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23