It
DE?
r.Car
Renault Sport
in Viry-Chatillon
len!
Met RS2 motor nieuw seizoen in
Luchtband voor
auto's 95 jaar oud
Nederlandse Opeis voor Rusland
Vernieuwing bij Kenwood
iCar
.v/itifiï'
11
Auto- en Motor Sportief 1990
i
■BJ
1990-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 maart 1990 - pagina 7
Tij-
srd
Testcel
dt met dit ge-
Williams
Vorig jaar werd gestart met de
MDNHKMHMH
Software
H
■AS3
jualizer.
351 L en KRC-251
KRC-451 L,
met turbo-
ag ons een
ede asfalt-
i te wachten.
krachtbron
achter fadei
nent aanslui
lijkheid
Technisch directt
dotbleef in 1986 i
van 25 man over.
De boeken Auto Sportief 1990 en
Motor Sportief 1990 zijn in de
boekhandels en kiosken verkrijg
baar voor f.19,50 per stuk.
ird Du-
.lubje
dat mo-
cend, dat
>me-back in de
He-
rijke
s. Op
i deze rit
boven de 200
ebeurde met
Beide auto's
riten. Ook als
r elkaar hard
de 605 mak-
i uiterst voor-
i de auto dan
grote aan-
asse.
weinig biedt. Het apparaat heeft
een gescheiden hoge en lage to-
nenregeling, automatische loud
ness en een anti- diefstalslede.
De adviesprijzen van de serie zijn
als volgt: KRC-451 L f.699,KRC-
351-L f.599, en de KRC-251 L
f.499,
nieuwe VI0 cylinder RS1 motor.
Tijdens vijf Grand Prix werden
modificaties aangebracht. In San
Marino werd de plaatsing van de
injectors zo veranderd, dat het
brandstofverbruik lager werd.
dens de Franse Grote Prijs wer
de inlaat aangepast, zodat de
prestaties verbeterd werden. Ook
in Italië en Australië leidden ver--
beteringen tot een hoger presta
tieniveau en een lagere brand-
stofconsumptie.
mogen of een equ<
De nieuwe KRC-3!
L zijn identiek aan de
behalve het vermogen, wat 2x8
Watt bedraagt en het ontbreken
van Dolby B. Bovendien heeft de
KRC-251 L geen pre-out.
Dat wil niet zeggen dat dit model
<in
27965
80 Tilburg
ver zeggen.
Ie meeste om-
>p en maakt
les dan ook
tg rijden werd
des op een
paar keer op
smerkt. Voor
zal de Peu-
meerprijs
gaan vra-
A1 weer dertien jaar geleden, in 1977, zette Renault zijn
eerste stappen naar succes in de Formule 1. Met zijn 1.5
liter turbomotor was de Renault RS01 een unikum in het
zwaar gesponsorde circus. Turbomotoren werden in
korte tijd de standaard bij deze vorm van autosport. Het
duurde voor Renault echter tot 1980 voordat de eerste
overwinning volgde. In 1986 kwam het einde voor deze
peperdure bezigheid bij Renault. De nieuwe President
Directeur George Besse was aangetrokken om het con
cern weer gezond te maken, en startte zijn actie met het
afstoten van alle aktiviteiten die alleen maar geld kost
ten. In 1988 maakte Renault Sport zijn hernieuwde start.
sr zijn op de
i de nieuwe
:t te zien, een
General Mo-
ciaal voor de Nederlandse markt
geproduceerde motor-jaarboèk.
Zowel beginnende als ervaren
motorrijders zullen veel leesple
zier aan dit boek beleven. Alle
wegmotoren die in ons land lever
baar zijn, passeren de revue. Bo
vendien worden een aantal uit
eenlopende types in rij-impressies
aan de tand gevoeld. Verder aan
dacht voor kleding, de KNMV en
bijzondere ontwikkelingen op het
tweewieler-vlak.
Onlangs verschenen bij uitgeverij
Elmar uit Rijswijk weer de nieuw
ste uitgaven van de boeken Auto
Sportief en Motor Sportief. Schrij
ver Alfred Jansen heeft in zijn
werk weer een hoop informatie
verwerkt voor de fanatieke motor
rijder en de liefhebbers van spor
tieve auto's. In Auto Sportief staat
een uitgebreid overzicht van spor
tieve productie-auto's, een aantal
race- en sportauto's en een reeks
rij-impressies van bijzondere mo
dellen. Verder wordt er aandacht
besteed aan accessoires, tuning
en customizing, techniek en toe
komstperspectieven.
Motor Sportief is het enige, spe-
kende hoeveelheid apparatuur,
waarop vrijwel alle functies van
de motor kunnen worden gecon-
sleerd. Er kan een complete ra
ce worden gesimuleerd. De ge
luidsisolatie van een dergelijke
testcel is uitstekend, daar een For
mule 1 motor niet bepaald stil te
noemen is. Er worden maximale
krukasomwentelingen behaald
van zo'n 16.000 toeren.
Op dit moment concentreert Re
nault Sport zich op het volgende
?n. Zoals duidelijk is, houdt
?ranse bedrijf zich alleen be
zig met de krachtbron. Het Wil-
liams-team is de afnemer en
bouwt de auto's. Uiteraard zorgt
Renault tijdens de races voor de
technische begeleiding voor het
motordeel.
Het nieuwe seizoen 1990 komt Re
nault-Williams echter met een in
grijpend gemodificeerde VI0, de
RS2. De grootste verandering be
treft de aandrijving van oliepomp
en nokkenas. De riemen hebben
plaatsgemaakt voor tandwielen
van een uiterst geringe dikte. Dit
had tevens tot gevolg dat het blok
in totaal 48 mm korter is gewor
den. Belangrijk is de verbeterde
U
-***) -Lsa
Op de eerste verdieping zitten de
uitdenkers achter de tekentafels
en sinds de hernieuwde start ook
achter beeldschermen. Op dit mo
ment is Renault Sport bezig met
het overzetten van bestaande ont
werpen naar de computer met en
CAD/CAM systeem. Vanaf vol
gend jaar zullen waarschijnlijk al
le vernieuwingen met behulp van
de computer worden ontwikkeld,
doorgerekend en getest.
Renault beschikt ook over een
softwarespecialist die speciaal is
aangetrokken voor de ontwikke
ling van de programmatuur voor
de injectie en onsteking. De hard
ware wordt van Marelli betrok
ken.
door één be-
ïbouwd. Dezelfde
Jen ook de tests,
wordt de motor
>k heeft vrijwel
ificaties tot
gevolg, waardoor een motortype
gedurende het seizoen constant
wordt aangepast en verbeterd.
Ieder circuit vereist bovendien zijn trol
eigen optimale afstelling.
Als een motor helemaal klaar is,
gaat deze naar één van de drie
testcellen. Eén cel is er voor de ra-
cemotoren, een ander voor de ont
wikkelingsafdeling, terwijl de der
de cel voor lange duurtests ge
bruik wordt. Hierin is een comple
te versnellingsbak met aandrij
ving opgesteld. seizoer
Buiten de cel staat een indrukwek- het F re
zig
liau
In 1895 introduceerde Edouard en
André Michelin als eersten de
luchtband voor de auto. Zij deden
dat tijdens de wedstrijd Parijs-
Bordeaux-Parijs, aan het stuur
van een auto die zij L'Eclair noem
den, wat vrijvertaald bliksem
schicht betekend. Eind vorig jaar
heeft Michelin een exacte replica
gebouwd van deze auto, waarop
De faciliteiten van Renault Sport
bestaan naast de ontwikkelafde-
ling uit een hal waar nieuwe vin
dingen worden uitgeprobeerd en
de assemblage-afdeling. Met
draaibanken kunnen ontwerpen
worden uitgewerkt. Op een kleine
uitzondering na, wordt de produc
tie van de verschillende motoron-
derdelen buiten de deur gedaan.
De assemblagehal is dan ook de
grootste ruimte in Viry. Op alle
werkplekken wordt een op een
bok gemonteerd blok omringd
door een schitterende verzame
ling precisie-gereedschappen.
Eén tot twee techneuten gekleed
in hagelwitte jassen of geel/witte
overalls buigen zich als chirurgen
over hun patient. In totaal zijn er
ongeveer 50 blokken in omloop,
die 200 tot 250 keer worden opge
bouwd. Dat wil zeggen, ieder blok
4 a 5 keer per seizoen. Het motor
blok en de cylinderkop worden
iedere keer opnieuw gebruikt, ter
wijl vrijwel alle andere onderde
len worden vervangen.
Opel-dealer Jan Hogenkamp uit
Tweelo in Drente heeft twee auto's
verkocht aan het Rushotel in Mos
kou. Het gaat hierbij om een Ome
ga sedan en Corsa TR 4- deurs.
Jan Hogenkamp: "Ik was al een
paar keer met vakantie in Rus
land geweest, waardoor ik de
enorme marktmogelijkheden ont
dekte, zeker op het gebied van
auto's. Toen is ook het contact met
het Rushotel ontstaan." Het Rusho
tel is een enorm complex aan de
rand van Moskou, in 1980 ge
bouwd vanwege de Olympische
spelen. Op westerse manier wordt
het hotel gerund. Om een beter al
ternatief voor de Russische taxi's
te bieden, ging het hotel tot aan
schaf van de Opels over. In
slechts 6 weken wist Hogenkamp
alle formaliteiten te vervullen.
De Omega en Corsa werden op
het Rode Plein met de nodige bos
sen narcissen aan de nieuwe
eigenaar overgedragen. Zelfs het
Moskouse journaal was hierbij
aanwezig.
Voor het einde van april zal Ho
genkamp ongeveer 30 auto's aan
het hotel hebben afgeleverd.
:teur Beman
met een ch
r. Al op
ment was voor hen bekena, a
eens Renault een come-back
Formule 1 zou gaan beleven,
laas ging een aantal belangrij
technici naar de concurrentie,
dit moment werkt het bedrijfje in
Viry-Chatillon weer op volle sterk
te met 110 man personeel.
De testen met de nieuweling zijn
al in volle gang, zodat Williams-
Renault goed voorbereid aan het
seizoen kan beginnen. Direct le
vert de Formule 1 geen geld op.
De winst moet meer gezocht wor
den in de ervaring die met nieuwe
technieken wordt opgedaan en de
imago-verbetering van het merk
als geheel. Totaal telt Renault
jaarlijks 150 miljoen Franse
Francs neer (50 miljoen gulden)
om de sport draaiende te houden.
In ieder geval een bedrag wat
veel lager is dan in de tijd dat de
hele auto uit Viry-Chatillon kwam.
Kenwood Car Audio heeft drie
nieuwe middenklasse cassette-ra
dio combinaties in haar program
ma opgenomen. De KRC-451 L is
een radio/cassette combinatie
met een digitaal FM/MG/LG ge
deelte, waar 18 voorkeuze sta
tions, zowel met de hand als auto
matisch kunnen worden gepro
grammeerd. Het cassette-gedeelte
beschikt over autoreverse, Dolby
B ruisonderdrukking, een schake
laar voor metaltapes en de moge
lijkheid om te zoeken naar het vol
gende nummer. Bij snel voor- en
achteruitspoelen zoekt het appa
raat de blanco spaties op de
band.
Aan de ingebouwde versterker
kunnen twee of vier luidsprekers
worden gekoppeld dankzij de
krachtige 2 x 25 of 4 x 12,5 Watt
en de interne voor- en
ir. Een pre-out compo-
-—insluiting biedt de moge-
1 om de combinatie verder
uit te breiden naar een hoger ver-
het merk zijn vinding introduceer- broers waren
de- de auto zich ni
Ondanks zware tegenslagen was
de invoering van de luchtband
destijds een groot succes. De 1200
kilometers van Parijs naar Bor
deaux en terug werden non-stop
afgelegd, een onomstotelijk bewijs
dat de luchtband toekomst had.
De ontwikkeling van de luchtband
startte in 1894 toen André Michelin
werd uitgenodigd om als passa
gier mee te rijden tijdens een
wedstrijd van Parijs naar Rouen.
De ijzeren wielen waren bekleed
met volrubber, zodat alle trillingen
aan passagiers en techniek wer
den doorgegeven. De beide
i ervan overtuigd dat
«.«.lx niet verder kon ont
wikkelingen zonder de luchtband,
die op dat moment op fietsen al
wel werd gebruikt.
De auto waarmee de Parijs-Bor-
deaux-Parijs rit werd gereden,
was een Peugeot Quadricycle ty
pe 3 met een vier pk Daimler-mo-
tor.
Iedere motor wordt dooi
paalde ploeg get
mensen begeleidt
Na iedere race
vervangen. Ook
iedere wedstrijd modif
torsiestijfheid tussen motor en
auto. Tandwielen zijn wel zwaar
der dan riemen, maar toch werd
de motor in total 2 kg lichter. Dit
werd onder andere bereikt door
de afdekking van de tandwielen
uit bijzonder licht en dun metaal te
maken.
UB
IE R0I DE LA ROUTE
Ml