It DE? r.Car Renault Sport in Viry-Chatillon len! Met RS2 motor nieuw seizoen in Luchtband voor auto's 95 jaar oud Nederlandse Opeis voor Rusland Vernieuwing bij Kenwood iCar .v/itifiï' 11 Auto- en Motor Sportief 1990 i ■BJ 1990-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 maart 1990 - pagina 7 Tij- srd Testcel dt met dit ge- Williams Vorig jaar werd gestart met de MDNHKMHMH Software H ■AS3 jualizer. 351 L en KRC-251 KRC-451 L, met turbo- ag ons een ede asfalt- i te wachten. krachtbron achter fadei nent aanslui lijkheid Technisch directt dotbleef in 1986 i van 25 man over. De boeken Auto Sportief 1990 en Motor Sportief 1990 zijn in de boekhandels en kiosken verkrijg baar voor f.19,50 per stuk. ird Du- .lubje dat mo- cend, dat >me-back in de He- rijke s. Op i deze rit boven de 200 ebeurde met Beide auto's riten. Ook als r elkaar hard de 605 mak- i uiterst voor- i de auto dan grote aan- asse. weinig biedt. Het apparaat heeft een gescheiden hoge en lage to- nenregeling, automatische loud ness en een anti- diefstalslede. De adviesprijzen van de serie zijn als volgt: KRC-451 L f.699,KRC- 351-L f.599, en de KRC-251 L f.499, nieuwe VI0 cylinder RS1 motor. Tijdens vijf Grand Prix werden modificaties aangebracht. In San Marino werd de plaatsing van de injectors zo veranderd, dat het brandstofverbruik lager werd. dens de Franse Grote Prijs wer de inlaat aangepast, zodat de prestaties verbeterd werden. Ook in Italië en Australië leidden ver-- beteringen tot een hoger presta tieniveau en een lagere brand- stofconsumptie. mogen of een equ< De nieuwe KRC-3! L zijn identiek aan de behalve het vermogen, wat 2x8 Watt bedraagt en het ontbreken van Dolby B. Bovendien heeft de KRC-251 L geen pre-out. Dat wil niet zeggen dat dit model <in 27965 80 Tilburg ver zeggen. Ie meeste om- >p en maakt les dan ook tg rijden werd des op een paar keer op smerkt. Voor zal de Peu- meerprijs gaan vra- A1 weer dertien jaar geleden, in 1977, zette Renault zijn eerste stappen naar succes in de Formule 1. Met zijn 1.5 liter turbomotor was de Renault RS01 een unikum in het zwaar gesponsorde circus. Turbomotoren werden in korte tijd de standaard bij deze vorm van autosport. Het duurde voor Renault echter tot 1980 voordat de eerste overwinning volgde. In 1986 kwam het einde voor deze peperdure bezigheid bij Renault. De nieuwe President Directeur George Besse was aangetrokken om het con cern weer gezond te maken, en startte zijn actie met het afstoten van alle aktiviteiten die alleen maar geld kost ten. In 1988 maakte Renault Sport zijn hernieuwde start. sr zijn op de i de nieuwe :t te zien, een General Mo- ciaal voor de Nederlandse markt geproduceerde motor-jaarboèk. Zowel beginnende als ervaren motorrijders zullen veel leesple zier aan dit boek beleven. Alle wegmotoren die in ons land lever baar zijn, passeren de revue. Bo vendien worden een aantal uit eenlopende types in rij-impressies aan de tand gevoeld. Verder aan dacht voor kleding, de KNMV en bijzondere ontwikkelingen op het tweewieler-vlak. Onlangs verschenen bij uitgeverij Elmar uit Rijswijk weer de nieuw ste uitgaven van de boeken Auto Sportief en Motor Sportief. Schrij ver Alfred Jansen heeft in zijn werk weer een hoop informatie verwerkt voor de fanatieke motor rijder en de liefhebbers van spor tieve auto's. In Auto Sportief staat een uitgebreid overzicht van spor tieve productie-auto's, een aantal race- en sportauto's en een reeks rij-impressies van bijzondere mo dellen. Verder wordt er aandacht besteed aan accessoires, tuning en customizing, techniek en toe komstperspectieven. Motor Sportief is het enige, spe- kende hoeveelheid apparatuur, waarop vrijwel alle functies van de motor kunnen worden gecon- sleerd. Er kan een complete ra ce worden gesimuleerd. De ge luidsisolatie van een dergelijke testcel is uitstekend, daar een For mule 1 motor niet bepaald stil te noemen is. Er worden maximale krukasomwentelingen behaald van zo'n 16.000 toeren. Op dit moment concentreert Re nault Sport zich op het volgende ?n. Zoals duidelijk is, houdt ?ranse bedrijf zich alleen be zig met de krachtbron. Het Wil- liams-team is de afnemer en bouwt de auto's. Uiteraard zorgt Renault tijdens de races voor de technische begeleiding voor het motordeel. Het nieuwe seizoen 1990 komt Re nault-Williams echter met een in grijpend gemodificeerde VI0, de RS2. De grootste verandering be treft de aandrijving van oliepomp en nokkenas. De riemen hebben plaatsgemaakt voor tandwielen van een uiterst geringe dikte. Dit had tevens tot gevolg dat het blok in totaal 48 mm korter is gewor den. Belangrijk is de verbeterde U -***) -Lsa Op de eerste verdieping zitten de uitdenkers achter de tekentafels en sinds de hernieuwde start ook achter beeldschermen. Op dit mo ment is Renault Sport bezig met het overzetten van bestaande ont werpen naar de computer met en CAD/CAM systeem. Vanaf vol gend jaar zullen waarschijnlijk al le vernieuwingen met behulp van de computer worden ontwikkeld, doorgerekend en getest. Renault beschikt ook over een softwarespecialist die speciaal is aangetrokken voor de ontwikke ling van de programmatuur voor de injectie en onsteking. De hard ware wordt van Marelli betrok ken. door één be- ïbouwd. Dezelfde Jen ook de tests, wordt de motor >k heeft vrijwel ificaties tot gevolg, waardoor een motortype gedurende het seizoen constant wordt aangepast en verbeterd. Ieder circuit vereist bovendien zijn trol eigen optimale afstelling. Als een motor helemaal klaar is, gaat deze naar één van de drie testcellen. Eén cel is er voor de ra- cemotoren, een ander voor de ont wikkelingsafdeling, terwijl de der de cel voor lange duurtests ge bruik wordt. Hierin is een comple te versnellingsbak met aandrij ving opgesteld. seizoer Buiten de cel staat een indrukwek- het F re zig liau In 1895 introduceerde Edouard en André Michelin als eersten de luchtband voor de auto. Zij deden dat tijdens de wedstrijd Parijs- Bordeaux-Parijs, aan het stuur van een auto die zij L'Eclair noem den, wat vrijvertaald bliksem schicht betekend. Eind vorig jaar heeft Michelin een exacte replica gebouwd van deze auto, waarop De faciliteiten van Renault Sport bestaan naast de ontwikkelafde- ling uit een hal waar nieuwe vin dingen worden uitgeprobeerd en de assemblage-afdeling. Met draaibanken kunnen ontwerpen worden uitgewerkt. Op een kleine uitzondering na, wordt de produc tie van de verschillende motoron- derdelen buiten de deur gedaan. De assemblagehal is dan ook de grootste ruimte in Viry. Op alle werkplekken wordt een op een bok gemonteerd blok omringd door een schitterende verzame ling precisie-gereedschappen. Eén tot twee techneuten gekleed in hagelwitte jassen of geel/witte overalls buigen zich als chirurgen over hun patient. In totaal zijn er ongeveer 50 blokken in omloop, die 200 tot 250 keer worden opge bouwd. Dat wil zeggen, ieder blok 4 a 5 keer per seizoen. Het motor blok en de cylinderkop worden iedere keer opnieuw gebruikt, ter wijl vrijwel alle andere onderde len worden vervangen. Opel-dealer Jan Hogenkamp uit Tweelo in Drente heeft twee auto's verkocht aan het Rushotel in Mos kou. Het gaat hierbij om een Ome ga sedan en Corsa TR 4- deurs. Jan Hogenkamp: "Ik was al een paar keer met vakantie in Rus land geweest, waardoor ik de enorme marktmogelijkheden ont dekte, zeker op het gebied van auto's. Toen is ook het contact met het Rushotel ontstaan." Het Rusho tel is een enorm complex aan de rand van Moskou, in 1980 ge bouwd vanwege de Olympische spelen. Op westerse manier wordt het hotel gerund. Om een beter al ternatief voor de Russische taxi's te bieden, ging het hotel tot aan schaf van de Opels over. In slechts 6 weken wist Hogenkamp alle formaliteiten te vervullen. De Omega en Corsa werden op het Rode Plein met de nodige bos sen narcissen aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Zelfs het Moskouse journaal was hierbij aanwezig. Voor het einde van april zal Ho genkamp ongeveer 30 auto's aan het hotel hebben afgeleverd. :teur Beman met een ch r. Al op ment was voor hen bekena, a eens Renault een come-back Formule 1 zou gaan beleven, laas ging een aantal belangrij technici naar de concurrentie, dit moment werkt het bedrijfje in Viry-Chatillon weer op volle sterk te met 110 man personeel. De testen met de nieuweling zijn al in volle gang, zodat Williams- Renault goed voorbereid aan het seizoen kan beginnen. Direct le vert de Formule 1 geen geld op. De winst moet meer gezocht wor den in de ervaring die met nieuwe technieken wordt opgedaan en de imago-verbetering van het merk als geheel. Totaal telt Renault jaarlijks 150 miljoen Franse Francs neer (50 miljoen gulden) om de sport draaiende te houden. In ieder geval een bedrag wat veel lager is dan in de tijd dat de hele auto uit Viry-Chatillon kwam. Kenwood Car Audio heeft drie nieuwe middenklasse cassette-ra dio combinaties in haar program ma opgenomen. De KRC-451 L is een radio/cassette combinatie met een digitaal FM/MG/LG ge deelte, waar 18 voorkeuze sta tions, zowel met de hand als auto matisch kunnen worden gepro grammeerd. Het cassette-gedeelte beschikt over autoreverse, Dolby B ruisonderdrukking, een schake laar voor metaltapes en de moge lijkheid om te zoeken naar het vol gende nummer. Bij snel voor- en achteruitspoelen zoekt het appa raat de blanco spaties op de band. Aan de ingebouwde versterker kunnen twee of vier luidsprekers worden gekoppeld dankzij de krachtige 2 x 25 of 4 x 12,5 Watt en de interne voor- en ir. Een pre-out compo- -—insluiting biedt de moge- 1 om de combinatie verder uit te breiden naar een hoger ver- het merk zijn vinding introduceer- broers waren de- de auto zich ni Ondanks zware tegenslagen was de invoering van de luchtband destijds een groot succes. De 1200 kilometers van Parijs naar Bor deaux en terug werden non-stop afgelegd, een onomstotelijk bewijs dat de luchtband toekomst had. De ontwikkeling van de luchtband startte in 1894 toen André Michelin werd uitgenodigd om als passa gier mee te rijden tijdens een wedstrijd van Parijs naar Rouen. De ijzeren wielen waren bekleed met volrubber, zodat alle trillingen aan passagiers en techniek wer den doorgegeven. De beide i ervan overtuigd dat «.«.lx niet verder kon ont wikkelingen zonder de luchtband, die op dat moment op fietsen al wel werd gebruikt. De auto waarmee de Parijs-Bor- deaux-Parijs rit werd gereden, was een Peugeot Quadricycle ty pe 3 met een vier pk Daimler-mo- tor. Iedere motor wordt dooi paalde ploeg get mensen begeleidt Na iedere race vervangen. Ook iedere wedstrijd modif torsiestijfheid tussen motor en auto. Tandwielen zijn wel zwaar der dan riemen, maar toch werd de motor in total 2 kg lichter. Dit werd onder andere bereikt door de afdekking van de tandwielen uit bijzonder licht en dun metaal te maken. UB IE R0I DE LA ROUTE Ml

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23