ISUZU
TROOPER 2.8
Volvo en Renault samen verder
lepelaers
TURRO D.I.
iB
Onbekend, maar 't beminnen waard
ISUZU
HT
5.232,-
1.404,-
A
U
X
X
K
X
Marijke
reg.
teA
OF ITOW jggs
a
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 maart 1990 - pagina 3
)90 - pagina 2
O
21.000 km
t/m 5-1988
65.000 km
eft hoeven
Elliptisch
‘ggmg-
Reservewiel
jft
Technische gegevens:
Overleg
Twee(de)
(Arjan Duivelshof!)
Renault
ng-
levert ook
neuslijn
erk is de
motor, tot
taakt.
npaktheid
notorkap-
trstand op.
3,33 is, in
neuslijn is
bone-
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg
Telefoon 013/434655
4.684,*
1.245,-
4.641,-
2.253,-
86.000 km
92.000 km
21.000 km
62.000 km
2.869,-
1.321,-
wie 1
serie t
diesel
Re
in van
Over de hele
nault in 1989 1
>pe presta-
e Civic,
Dei
lerl
har
niet
Officieel Isuzu-deaier
4.009,-
1.261,-
i wereld bouwde Re-
bijna 2 miljoen auto's
werend
ilgen
3.587,-
1.080,-
De nieuwe samenwerking moet
echter veel verder gaan. Zo zullen
de merken zich gezamenlijk gaan
inspannen op het gebied van pro-
dukt- en technologie- onwikkeling.
72.000 km
92.000 km
Renault - opperhoofd
Raymond - Levy
Gewicht: 1730 kg
Prestaties: topsnelheid: 150 km/u
Verbruik: bij 90 km/u 8,1 liter/100
km
bij 120 km/u ll,8km/100 km
Prijs: f.66.907,=
i ervaren.
v Honda-
ijn het vooral
er de boven-
t Toyota al
rondom er<-
teren, waai
deel van de achterruit
De Trooper ziet er go^
in de versie zoals wr
De spatborden hebb^,
verbreders, terwijl ee
happer c
instap
kelijk en o
meer dan
Afgelopen vrijdag riepen Pehr G. Gyllenhammar, alge
meen directeur van Volvo en Raymond H. Levy, presi
dent directeur van Renault de internationale pers in
Amsterdam bijeen om officieel bekend te maken dat zij
overeenstemming hebben bereikt over een intensieve
samenwerking. Door wederzijdse aandelen-overdracht
krijgen de merken medezeggenschap over elkaar,
maar van een fusie of (volledige) overname is geen
sprake: beide merken blijven 'zichzelf'.
Van alle in ons land leverbare Japanse automerken, is
Isuzu wellicht de meest onbekende. Hoe is dat te ver
klaren. Allereerst heeft het merk geen eigen dealernet.
Isuzu is voor een deel eigendom van het General Mo-
tors-concern en zodoende kunnen we het leveringspro
gramma van dit merk bij de Opel-dealers vinden. Isuzu
heeft verder een beperkt, en bijzonder specifiek leve-
ringsprogamma bestaande uit de Midi-bestelwagen, de
Campo pick-up en de Trooper terreinwagens. De stevi
ge Trooper kennen we al heel wat jaren, alleen wat
uiterlijke wijzigingen werden door de tijd heen aange
bracht. We reden met de nieuwste versie met een direct
ingespoten dieselmotor met turbo en intercooler.
Overigens betekent dat niet dat
de merken echt samen gaan.
Renault en Volvo verzekeren dat
ze eigen en verschillende auto's
zullen blijven maken. Volvo zal
zich bijvoorbeeld niet laten verlei
den tot het betreden van de markt
van kleine auto's, waarop Renault
altijd al aanwezig is geweest. De
overdrachtspercetages lieten al
zien dat geen van beide merken
het bij de ander voor het zeggen
krijgt. Zowel Volvo als Renault
blijven baas in eigen huis, met
een eigen distributienet (eigen
dealers) en vooral, een eigen
identiteit.
is er als
verwijderbare kap van het verkeer. Het uitzicht is
net een stalen dak. rondom erg goed, zelfs naar ach-
wordt altijd met teren, waar het reservewiel een
- - - - - J, maar deel van de achterruit bedekt.
als twéé- of vier- De Trooper ziet er goed uit, zekere
wij hem reden,
ïbben duidelijke
Iers, terwijl een forse lucht-
de motorkap opsiert. De
is via vier portieren gemak-
ook de binnenruimte is
mui voldoende. Een groot
voordeel ten opzichte van enkele
concurrenten is dat ook de achter-
passagiers normaal kunnen zitten.
Vaak is de vloer achterin relatief
hoog, zodat je met je benen opge
trokken zit.
Je zomergevoel gaat snel over
met de storm van de deze
week. Jonge, jonge, wat ging
het te keer. Eigenlijk best wel
beangstigend hoe sterk weer
en wind kunnen zijn. Je voelt
je als mens dan maar nietig,
wat te denken als je een ca
ravan zou zijn. In de Isuzu
Trooper die we deze week re
den, zou je je nog enigszins
veilig voelen op de weg.
Deze super jeep en terreinwa
gen heelt werkelijk alles, wat
je van zo'n auto mag ver
wachten. Een super stoer
uiterlijk, stevige bumpers, een
zeer indrukwekkend vooraan
zicht en een paar brede slof
fen.
Het reservewiel achterop is
naast praktisch, ook leuk om
te zien. Sommige mensen ge
bruiken de afdekhoes hiervan
ook wel als reclamedrager.
Uiteraard is de instap hoog,
want hij staat nu eenmaal
hoog op zijn poten. Van bin
nen is hij keurig bekleed,
waardoor ook de deuren dol
dichtslaan, geen blikken ge
luid zoals bij sommige andere
jeep-achtigen. Het zwarte
kunststof dashboard is over
zichtelijk en natuurlijk zie je
alles uitstekend vanaf deze
hoogte.
De opbergvakjes zijn beperkt.
In de deuren kun je een paar
landkaarten kwijt, dan rest
nog een ruimte in de midden
console en het afsluitbare,
maar kleine dashboardkast
je.
Deze Super-Trooper kun je
met gemak met vijf volwasse
nen bemannen en dan blijft
er natuurlijk nog een behoor
lijke ruimte achterin over voor
de bagage. Geen passagiers,
wel veel bagage, geen pro
bleem, de achterbank kan
plat en via de dubbele ach
terdeur kun je makkelijk inla
den.
Rijden doet deze turbodiesel
met intercooler uitstekend. De
motor geeft een mooi geluid.
De auto schakelt en stuurt lek
ker sportief. Grappig is dat
de luidsprekers van de radio
mooi weggewerkt zijn in de
rolbar in het dak.
Met deze Super-Trooper sla
je zeker geen blooper.
De Isuzu Trooper mag er zeker
zijn temidden van zijn vooral Ja
panse concurrenten. De nieuwe
dieselmotor met intercooler komt
erg robuust over en heeft een nor
maal brandstofverbruik. De auto
biedt behoorlijk veel ruimte en is
door de grote hoeveelheid deuren
makkelijk toegankelijk.
Het bagagecompartiment is be
reikbaar via twee deuren. Deze
zijn echter niet even breed. De lin
ker beslaat drie-kwart van het ge
heel en draagt ook het reserve
wiel, wat keurig in een hoes is op
geborgen.
Het interieur ziet er verzorgd uit.
Het dashboard is compleet met
een toerenteller, snelheidsmeter,
een hele reeks controlelampjes,
oliedrukmeter, temperatuurmeter
en brandstofmeter. Tussen de
voorstoelen in zit een digitaal
klokje, wat door zijn plaatsing niet
ideaal afleesbaar is. De voorstoe
len worden in de folder als kuip-
stoelen verkocht. Zo zien ze er ook
"1, maar de verwachte zijdeling
;un is niet overmatig aanwezic
Toch bieden ze ook tijdens lange
ritten een goede zit en zal weinig
vermoeidheid optreden.
In het 4x4 segment zijn het
Japanse merken die c
toon voeren. Zo heeft
sinds jaar en dag de Landcruiser, zijn meerprijs waai
Nissan de Patrol en voert Mitsubi- langrijker verschil r
shi de Pajero in zijn programma. het koppel, wat van
Verder zijn er nog de Daihatsu nam tot 242 Nm. Bov
Rocky en een reeks kleinere terre-
ingangers zoals de Samurai en
Vitara van Suzuki. Europa steekt
daar maar schril tegen af met de
Land Rover/Range Rover en de
Mercedes G-serie. Vanuit Ameri
ka is er een iets grotere keuze,
waarbij natuurlijk de Jeep Chero
kee het grote voorbeeld is. Tussen
deze toch ruime sortering vinden
we de Trooper van Isuzu.
van 6 pk tussen de gewone turbo
diesel en de intercooler, vraag je
je af of een dergelijke motor wel
1->rijs waard is. Een be-
U zit er echter in
n208Nmtoe-
tot 242 Nm. Bovendien resul
teren de veranderingen in een
gunstiger verbruik in de stad,
maar ook bij hogere snelheden op
de grote weg.
nieuwe 2.8 liter turbo-intercoo-
kan hard werken, een aan-
mggewicht van 3000 kg is hem
et te veel. Hij vraagt daarvoor
wel de benodigde voeding.
Gemiddeld reden we 8 kilometer
op 1 liter diesel, wat voor dit type
auto normaal genoemd mag wor
den.
25% in Volvo Car (de personenau
todivisie) en voor 45% in Volvo
Truck. Anderzijds zal AB Volvo
voor 20% (of eventueel 25%) deel
nemen in Renault (moederbedrijf,
waaronder ook de personenauto's
vallen) en voor 45% in Renault Ve-
hicules Industriels.
De stelligheid waarmee de sa
menwerking bekend werd ge
maakt, neemt echter niet weg dat
het eigenlijk alleen nog om een
plan gaat. Er is namelijk nog toe
stemming nodig van de diverse
overheden. Daarbij valt vooral te
denken aan de Franse regering,
omdat Renault op dit moment nog
een staatsbedrijf is. Dat wil men
veranderen in een onderneming
met twee aandeelhouders, de
De Re-
i vertrouwen
dat de Franse politiek groen licht
zal geven voor de aandelenover
dracht.
en 83.000 bedrijfswagens, terwijl
Volvo 405.000 auto's en 68.000
vrachtwagens van de band liet
komen. Als combinatie zijn F
nault en Volvo daarmee ééi
de grootstet autoconcerns ter we
reld, met in Europa een marktaan
deel van ruim 13%. Op de Neder
landse markt mag de combinatie
zich op een tweede plaats verheu
gen, direct na General Motors.
Na het omdraaien van de contact
sleutel gaat slechts één tot twee
tellen het voorgloei-lampje bran
den, daarna kan er meteen wor
den gestart. Het resultaat is een
echt kloppend dieselgeluid, een
gevolg van de directe inspuiting. uit-
Dit nadrukkelijke geluid is echter stet
verre van irritant. Het geeft een
gevoel van degelijkheid en
kracht. Tot zo'n 2000 tr/min blijf
dit geluid aanwezig, eenmaal
daarboven lijkt het van het ene op
het andere moment te zijn verdwe
nen. De ruim 1730 kg wegende
Trooper weet met deze motor be
hoorlijk met het verkeer mee te ko
men. Daarbij is hij door een top
van boven de 150 km/u ook bij
zonder geschikt voor snelle asfalt-
kilometers. Als een vorst zit je als
bestuurder hoog boven de rest
Achtentwintig
Zoals je mag verwachten, is de
Trooper in een veelheid van uit
voeringen te koop. Allereerst kan
er uit drie motoren worden geko
zen. De 2.6 liter 4 cylinder benzi-
ne-injectie krachtbron levert 115
pk. De 2.8 liter turbodiesel met di
recte inspuiting is goed voor 100
pk, terwijl dezelfde krachtbron
met intercooler 106 paardekrach-
ten weet op te brengen. Vervol
gens kennen we twee verschillen
de wielbases, 2,30 meter en 2,65
meter. De korte wielbasis
softtop met een verwijder!
en als hardtop met een staU*
De lange versie wordt altijd
een gesloten koets geleverd,
is er naar keuze als twéé- of i
deurs. Wie denkt dat we er dan
zijn, heeft het mis. Er is een uitge
breide reeks op grijs kenteken met
geblindeerde ruiten of met een
verhoogd dak. In totaal komen we
zo tot maar liefst 28 verschillende
uitvoeringen van de Isuzu Troop
er. Nog even voor de goede orde,
in ons geval betrof het een lange
slbasis met de vierdeurs carros-
en voorin de nieuwe turbo-
jlmotor met intercooler.
Als je een vermogensverschil ziet
Merk en type: Isuzu Trooper 2.8
Turbo D.i.
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 2771
Boring x slag: 92 x 102 mm
Vermogen: 106 pk bij 3850 tr/min
Koppel: 242 Nm bij 2300 tr/min
Afmetingen: lengte 4,50 meter,
breedte 1,62 meter
Met 28 verschillende uitvoeringen
lopen de prijzen natuurlijk ook bij
zonder uiteen. De meest betaalba
re Trooper is de softtop met benzi
nemotor op grijs kenteken voor
f.36.646,Dezelfde auto op geel
kenteken staat voor f.51.162,= in
de prijslijst. De duurste Trooper is
de door ons geréden turbodiesel
intercooler met vierdeuren en kost
f.66.907, zonder de SE-opties. Dit
betekent een meerprijs van
f2.265, voor de intercooler en
een aantal uitrustingsspecifica-
ties.
Daarbij moet gedacht worden
aan het ontwerpen van onderde
len en van verbeterde produktie-
technieken. Door gezamenlijke in
koop van materialen en onderde
len kan de Renault-Volvo-combi-
natie hogere eisen stellen en lager Franse staat en Volvo. 1
prijzen bedingen. Bovendien ho- nault-leiding heeft alle
pen de concerns door overleg
over investeringen en door
schaalvoordelen (hogere produk-
tie-aantallen) efficiënter te kunnen
werken.
Financieel spreken de twee van
"kruisende ovemame's". Het
'moederbedrijf' Renault gaat voor
10% deelnemen in AB Volvo, voor
De samenwerking tussen de Fran
sen en de Zweden is niet volledig
nieuw. Al langere tijd neemt Volvo
motoren af bij Renault voor de in
Nederland geproduceerde 300-
en 400-serie. Beide fabrikanten
namen ook deel in het PRV- pro-
jekt ter ontwikkeling van een V6
motor.
Natuurlijk is er voor de Isuzu
Trooper een aantal opties ver
krijgbaar. In ons geval betrof het
de SE-uitgave, die standaard
wordt voorzien van centrale ver
grendeling, automatische vrijloop-
naven, hoogte verstelling op de
bestuurdersstoel, een verwarmde
voorstoel aan de bestuurderskant,
koplampsproeiers en getint glas.
De Isuzu Trooper heeft voor een
onafhankelijk wielophanging, ter
wijl achter voor half elliptische
bladveren is gekozen met dubbel-
werkende hydraulische teleskoop-
schokdempers. Dit betekent op de Meerprijs
normale weg een behoorlijk com
fortniveau, zonder dat dé auto in
het terrein overdadig gaat sprin
gen. In het terrein kan de Trooper
igse een helling van 60 graden om-
hoog rijden en een dwarse helling
van 45 graden overwinnen. Zijn
dens lange krachtige motor brengt hem vrij-
zal weinig wel overal waar zijn bestuurder
hem hebben wil.