ISUZU TROOPER 2.8 Volvo en Renault samen verder lepelaers TURRO D.I. iB Onbekend, maar 't beminnen waard ISUZU HT 5.232,- 1.404,- A U X X K X Marijke reg. teA OF ITOW jggs a DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 maart 1990 - pagina 3 )90 - pagina 2 O 21.000 km t/m 5-1988 65.000 km eft hoeven Elliptisch ‘ggmg- Reservewiel jft Technische gegevens: Overleg Twee(de) (Arjan Duivelshof!) Renault ng- levert ook neuslijn erk is de motor, tot taakt. npaktheid notorkap- trstand op. 3,33 is, in neuslijn is bone- Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013/434655 4.684,* 1.245,- 4.641,- 2.253,- 86.000 km 92.000 km 21.000 km 62.000 km 2.869,- 1.321,- wie 1 serie t diesel Re in van Over de hele nault in 1989 1 >pe presta- e Civic, Dei lerl har niet Officieel Isuzu-deaier 4.009,- 1.261,- i wereld bouwde Re- bijna 2 miljoen auto's werend ilgen 3.587,- 1.080,- De nieuwe samenwerking moet echter veel verder gaan. Zo zullen de merken zich gezamenlijk gaan inspannen op het gebied van pro- dukt- en technologie- onwikkeling. 72.000 km 92.000 km Renault - opperhoofd Raymond - Levy Gewicht: 1730 kg Prestaties: topsnelheid: 150 km/u Verbruik: bij 90 km/u 8,1 liter/100 km bij 120 km/u ll,8km/100 km Prijs: f.66.907,= i ervaren. v Honda- ijn het vooral er de boven- t Toyota al rondom er<- teren, waai deel van de achterruit De Trooper ziet er go^ in de versie zoals wr De spatborden hebb^, verbreders, terwijl ee happer c instap kelijk en o meer dan Afgelopen vrijdag riepen Pehr G. Gyllenhammar, alge meen directeur van Volvo en Raymond H. Levy, presi dent directeur van Renault de internationale pers in Amsterdam bijeen om officieel bekend te maken dat zij overeenstemming hebben bereikt over een intensieve samenwerking. Door wederzijdse aandelen-overdracht krijgen de merken medezeggenschap over elkaar, maar van een fusie of (volledige) overname is geen sprake: beide merken blijven 'zichzelf'. Van alle in ons land leverbare Japanse automerken, is Isuzu wellicht de meest onbekende. Hoe is dat te ver klaren. Allereerst heeft het merk geen eigen dealernet. Isuzu is voor een deel eigendom van het General Mo- tors-concern en zodoende kunnen we het leveringspro gramma van dit merk bij de Opel-dealers vinden. Isuzu heeft verder een beperkt, en bijzonder specifiek leve- ringsprogamma bestaande uit de Midi-bestelwagen, de Campo pick-up en de Trooper terreinwagens. De stevi ge Trooper kennen we al heel wat jaren, alleen wat uiterlijke wijzigingen werden door de tijd heen aange bracht. We reden met de nieuwste versie met een direct ingespoten dieselmotor met turbo en intercooler. Overigens betekent dat niet dat de merken echt samen gaan. Renault en Volvo verzekeren dat ze eigen en verschillende auto's zullen blijven maken. Volvo zal zich bijvoorbeeld niet laten verlei den tot het betreden van de markt van kleine auto's, waarop Renault altijd al aanwezig is geweest. De overdrachtspercetages lieten al zien dat geen van beide merken het bij de ander voor het zeggen krijgt. Zowel Volvo als Renault blijven baas in eigen huis, met een eigen distributienet (eigen dealers) en vooral, een eigen identiteit. is er als verwijderbare kap van het verkeer. Het uitzicht is net een stalen dak. rondom erg goed, zelfs naar ach- wordt altijd met teren, waar het reservewiel een - - - - - J, maar deel van de achterruit bedekt. als twéé- of vier- De Trooper ziet er goed uit, zekere wij hem reden, ïbben duidelijke Iers, terwijl een forse lucht- de motorkap opsiert. De is via vier portieren gemak- ook de binnenruimte is mui voldoende. Een groot voordeel ten opzichte van enkele concurrenten is dat ook de achter- passagiers normaal kunnen zitten. Vaak is de vloer achterin relatief hoog, zodat je met je benen opge trokken zit. Je zomergevoel gaat snel over met de storm van de deze week. Jonge, jonge, wat ging het te keer. Eigenlijk best wel beangstigend hoe sterk weer en wind kunnen zijn. Je voelt je als mens dan maar nietig, wat te denken als je een ca ravan zou zijn. In de Isuzu Trooper die we deze week re den, zou je je nog enigszins veilig voelen op de weg. Deze super jeep en terreinwa gen heelt werkelijk alles, wat je van zo'n auto mag ver wachten. Een super stoer uiterlijk, stevige bumpers, een zeer indrukwekkend vooraan zicht en een paar brede slof fen. Het reservewiel achterop is naast praktisch, ook leuk om te zien. Sommige mensen ge bruiken de afdekhoes hiervan ook wel als reclamedrager. Uiteraard is de instap hoog, want hij staat nu eenmaal hoog op zijn poten. Van bin nen is hij keurig bekleed, waardoor ook de deuren dol dichtslaan, geen blikken ge luid zoals bij sommige andere jeep-achtigen. Het zwarte kunststof dashboard is over zichtelijk en natuurlijk zie je alles uitstekend vanaf deze hoogte. De opbergvakjes zijn beperkt. In de deuren kun je een paar landkaarten kwijt, dan rest nog een ruimte in de midden console en het afsluitbare, maar kleine dashboardkast je. Deze Super-Trooper kun je met gemak met vijf volwasse nen bemannen en dan blijft er natuurlijk nog een behoor lijke ruimte achterin over voor de bagage. Geen passagiers, wel veel bagage, geen pro bleem, de achterbank kan plat en via de dubbele ach terdeur kun je makkelijk inla den. Rijden doet deze turbodiesel met intercooler uitstekend. De motor geeft een mooi geluid. De auto schakelt en stuurt lek ker sportief. Grappig is dat de luidsprekers van de radio mooi weggewerkt zijn in de rolbar in het dak. Met deze Super-Trooper sla je zeker geen blooper. De Isuzu Trooper mag er zeker zijn temidden van zijn vooral Ja panse concurrenten. De nieuwe dieselmotor met intercooler komt erg robuust over en heeft een nor maal brandstofverbruik. De auto biedt behoorlijk veel ruimte en is door de grote hoeveelheid deuren makkelijk toegankelijk. Het bagagecompartiment is be reikbaar via twee deuren. Deze zijn echter niet even breed. De lin ker beslaat drie-kwart van het ge heel en draagt ook het reserve wiel, wat keurig in een hoes is op geborgen. Het interieur ziet er verzorgd uit. Het dashboard is compleet met een toerenteller, snelheidsmeter, een hele reeks controlelampjes, oliedrukmeter, temperatuurmeter en brandstofmeter. Tussen de voorstoelen in zit een digitaal klokje, wat door zijn plaatsing niet ideaal afleesbaar is. De voorstoe len worden in de folder als kuip- stoelen verkocht. Zo zien ze er ook "1, maar de verwachte zijdeling ;un is niet overmatig aanwezic Toch bieden ze ook tijdens lange ritten een goede zit en zal weinig vermoeidheid optreden. In het 4x4 segment zijn het Japanse merken die c toon voeren. Zo heeft sinds jaar en dag de Landcruiser, zijn meerprijs waai Nissan de Patrol en voert Mitsubi- langrijker verschil r shi de Pajero in zijn programma. het koppel, wat van Verder zijn er nog de Daihatsu nam tot 242 Nm. Bov Rocky en een reeks kleinere terre- ingangers zoals de Samurai en Vitara van Suzuki. Europa steekt daar maar schril tegen af met de Land Rover/Range Rover en de Mercedes G-serie. Vanuit Ameri ka is er een iets grotere keuze, waarbij natuurlijk de Jeep Chero kee het grote voorbeeld is. Tussen deze toch ruime sortering vinden we de Trooper van Isuzu. van 6 pk tussen de gewone turbo diesel en de intercooler, vraag je je af of een dergelijke motor wel 1->rijs waard is. Een be- U zit er echter in n208Nmtoe- tot 242 Nm. Bovendien resul teren de veranderingen in een gunstiger verbruik in de stad, maar ook bij hogere snelheden op de grote weg. nieuwe 2.8 liter turbo-intercoo- kan hard werken, een aan- mggewicht van 3000 kg is hem et te veel. Hij vraagt daarvoor wel de benodigde voeding. Gemiddeld reden we 8 kilometer op 1 liter diesel, wat voor dit type auto normaal genoemd mag wor den. 25% in Volvo Car (de personenau todivisie) en voor 45% in Volvo Truck. Anderzijds zal AB Volvo voor 20% (of eventueel 25%) deel nemen in Renault (moederbedrijf, waaronder ook de personenauto's vallen) en voor 45% in Renault Ve- hicules Industriels. De stelligheid waarmee de sa menwerking bekend werd ge maakt, neemt echter niet weg dat het eigenlijk alleen nog om een plan gaat. Er is namelijk nog toe stemming nodig van de diverse overheden. Daarbij valt vooral te denken aan de Franse regering, omdat Renault op dit moment nog een staatsbedrijf is. Dat wil men veranderen in een onderneming met twee aandeelhouders, de De Re- i vertrouwen dat de Franse politiek groen licht zal geven voor de aandelenover dracht. en 83.000 bedrijfswagens, terwijl Volvo 405.000 auto's en 68.000 vrachtwagens van de band liet komen. Als combinatie zijn F nault en Volvo daarmee ééi de grootstet autoconcerns ter we reld, met in Europa een marktaan deel van ruim 13%. Op de Neder landse markt mag de combinatie zich op een tweede plaats verheu gen, direct na General Motors. Na het omdraaien van de contact sleutel gaat slechts één tot twee tellen het voorgloei-lampje bran den, daarna kan er meteen wor den gestart. Het resultaat is een echt kloppend dieselgeluid, een gevolg van de directe inspuiting. uit- Dit nadrukkelijke geluid is echter stet verre van irritant. Het geeft een gevoel van degelijkheid en kracht. Tot zo'n 2000 tr/min blijf dit geluid aanwezig, eenmaal daarboven lijkt het van het ene op het andere moment te zijn verdwe nen. De ruim 1730 kg wegende Trooper weet met deze motor be hoorlijk met het verkeer mee te ko men. Daarbij is hij door een top van boven de 150 km/u ook bij zonder geschikt voor snelle asfalt- kilometers. Als een vorst zit je als bestuurder hoog boven de rest Achtentwintig Zoals je mag verwachten, is de Trooper in een veelheid van uit voeringen te koop. Allereerst kan er uit drie motoren worden geko zen. De 2.6 liter 4 cylinder benzi- ne-injectie krachtbron levert 115 pk. De 2.8 liter turbodiesel met di recte inspuiting is goed voor 100 pk, terwijl dezelfde krachtbron met intercooler 106 paardekrach- ten weet op te brengen. Vervol gens kennen we twee verschillen de wielbases, 2,30 meter en 2,65 meter. De korte wielbasis softtop met een verwijder! en als hardtop met een staU* De lange versie wordt altijd een gesloten koets geleverd, is er naar keuze als twéé- of i deurs. Wie denkt dat we er dan zijn, heeft het mis. Er is een uitge breide reeks op grijs kenteken met geblindeerde ruiten of met een verhoogd dak. In totaal komen we zo tot maar liefst 28 verschillende uitvoeringen van de Isuzu Troop er. Nog even voor de goede orde, in ons geval betrof het een lange slbasis met de vierdeurs carros- en voorin de nieuwe turbo- jlmotor met intercooler. Als je een vermogensverschil ziet Merk en type: Isuzu Trooper 2.8 Turbo D.i. Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 2771 Boring x slag: 92 x 102 mm Vermogen: 106 pk bij 3850 tr/min Koppel: 242 Nm bij 2300 tr/min Afmetingen: lengte 4,50 meter, breedte 1,62 meter Met 28 verschillende uitvoeringen lopen de prijzen natuurlijk ook bij zonder uiteen. De meest betaalba re Trooper is de softtop met benzi nemotor op grijs kenteken voor f.36.646,Dezelfde auto op geel kenteken staat voor f.51.162,= in de prijslijst. De duurste Trooper is de door ons geréden turbodiesel intercooler met vierdeuren en kost f.66.907, zonder de SE-opties. Dit betekent een meerprijs van f2.265, voor de intercooler en een aantal uitrustingsspecifica- ties. Daarbij moet gedacht worden aan het ontwerpen van onderde len en van verbeterde produktie- technieken. Door gezamenlijke in koop van materialen en onderde len kan de Renault-Volvo-combi- natie hogere eisen stellen en lager Franse staat en Volvo. 1 prijzen bedingen. Bovendien ho- nault-leiding heeft alle pen de concerns door overleg over investeringen en door schaalvoordelen (hogere produk- tie-aantallen) efficiënter te kunnen werken. Financieel spreken de twee van "kruisende ovemame's". Het 'moederbedrijf' Renault gaat voor 10% deelnemen in AB Volvo, voor De samenwerking tussen de Fran sen en de Zweden is niet volledig nieuw. Al langere tijd neemt Volvo motoren af bij Renault voor de in Nederland geproduceerde 300- en 400-serie. Beide fabrikanten namen ook deel in het PRV- pro- jekt ter ontwikkeling van een V6 motor. Natuurlijk is er voor de Isuzu Trooper een aantal opties ver krijgbaar. In ons geval betrof het de SE-uitgave, die standaard wordt voorzien van centrale ver grendeling, automatische vrijloop- naven, hoogte verstelling op de bestuurdersstoel, een verwarmde voorstoel aan de bestuurderskant, koplampsproeiers en getint glas. De Isuzu Trooper heeft voor een onafhankelijk wielophanging, ter wijl achter voor half elliptische bladveren is gekozen met dubbel- werkende hydraulische teleskoop- schokdempers. Dit betekent op de Meerprijs normale weg een behoorlijk com fortniveau, zonder dat dé auto in het terrein overdadig gaat sprin gen. In het terrein kan de Trooper igse een helling van 60 graden om- hoog rijden en een dwarse helling van 45 graden overwinnen. Zijn dens lange krachtige motor brengt hem vrij- zal weinig wel overal waar zijn bestuurder hem hebben wil.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19