PEUGEOT605 TOYOTA MR2 DIESEL EN AUTOMAAT 24 KLEPPEN VOOR 6 CYLINDER RMW'S IN HOGER SEGMENT VAN AMUN TOT RAMSES Oplage92.145 ex. Bijlage van: DeTilburgseKoGrier Het nut van regels Deze week in de Automaat o.a. 11990-pagina 16 De> utoF aat Donderdag 1 maart 1990 nou zo 12-kleppen zeggen over het Nederland- vormgeving, terwijl de motorinhoud tot 2 liter is gestegen. Tony Vos den Middenmotor Lees verder op blz. 6 Jaargang 2 Nummer 9 ten e van Assouan - Egypte is een land waar het toerisme nog in de kinderschoenen staat. De meeste Europeanen ko men er naartoe om de overblijfselen van oude bescha vingen te bewonderen. Het land telt ongeveer evenveel inwoners als Frankrijk die met elkaar 6 procent van het totale oppervlakte bewonen. Alles in Egypte is rond de Nijl geconcentreerd. Zo'n 900 km onder de hoofdstad Cairo ligt Assouan, een plaats die vooral zijn bekend heid dankt aan de grote dam in de Nijl, die hier is ge- Autotest: Isuzu Trooper 2.8 Turbo D.L Pag. 3 Opel Omega Caravan met 24 kleppen Pag. 6 sen draulische speling houdskc-4 eek zullen we nog de nieuwe MR2 terug vorm van een rij-im- endien hebben we "en kennismaken met i^rlet, die voorlopig »er, jaat kos- jskaart redactie en ad vertenties: dinsdag 22.00 uur moto- De 5023 1-5000 AK Tilburg zijn met de meeste historische gebouwen en opgravin gen waaronder de grote tempel an Amun. Tegen de grens met Soudan ligt Abu Simbel aan het kunstmatige Nasser meer. Hier zijn het vooral de grote tempels van is in Frankrijk al met beide versies ride rcooler met een vermogen van 110 pk bij 4300 tr/min. Het maximale koppel van 245 Nm wordt bij 2000 tr/min bereikt. De prestaties van deze turbodiesel zijn meer dan netjes met een top van 192 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 se conden. Toyota heeft het er maar druk mee. In sneltreinvaart worden nieuwe modellen geïntroduceerd. Na de Celica volgde de Hi-ace, 4-Runner, de injectieversies van Corolla en Carina en nu de MR2. In 1984 verscheen de eerste generatie van deze sportauto met middenmotor. Een tweezitter met direkt achter de rugleuning de 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor. Een groot voordeel is de uitstekende gewichtsverdeling, die de rij-eigenschappen van de MR2 gunstig beïnvloeden. De nieuwe MR2 gaat ook van dit basisprincipe uit, maar heeft een compleet nieuwe stroom belangstellenden zorgen. Tussen de genoemde plaatsen in, reed de Europese autopers met een aantal nieuwe uitvoeringen van de Peugeot 605. Renault en Formule I Pag. 7 Dat we met een geheel nieuw con cept te maken hebben, zien we aan het feit dat de nieuweling on der een hoek van 30 graden naar rechts is gekanteld. suwe 2 liter MR2 58.295, Dat zit uurtvanhet Toyota Celica >et worden neergelegd, heeft het merk de keuze r met midden- slaandrijving of i dc motor en Wel kunnen we inmiddels wat meen se leveringsprogramma en de prijzen. De basisversie wordt de SLi met een 2 liter mono-point in jectiemotor. De prijs zal tussen de vijfenveertig- en vijftigduizend gulden liggen. Daarboven zit de SRi met dezelfde krachtbron ech ter met multi-point injectie en zo doende 122 in plaats van 110 j De prijsindicatie loopt uiteen van f.52.000,= tot f.57.000, Dan vol gen er nog twee 6 cylinders, de SV 3.0 tussen de f.75.000,= en f.80.000,= en de snelle SV24 tus sen de f.89.000, en f.93.000, Op 6 april worden de definitieve be dragen bekend gemaakt. Uiter aard blijft het niet bij deze vier ty pes. In juni volgt de automaat op de SRi en SV 3.0, terwijl vanaf september zowel de 12-kleppen diesel als turbodiesel beschikbaar zal zijn. In het eerste volle jaar hoopt Peugeot Talbot Nederland 5000 exemplaren van de 605 te verkopen (3800 benzine en 1200 diesel). dak of met een T-bar roof. Deze laatste versie heelt twee dakpane- len die afzonderlijk verwijderd kunnen worden. De carrosserie is voornamelijk uit gegalvaniseerd plaatstaal gemaakt. Een klein aantal delen is uit SMC-kunststof vervaardigd, terwijl de steenslag gevoelige delen nog eens extra behandeld worden. De 2.0 liter 16-klepper kennen we uit de nieuwe Celica en levert 156 pk. Het maximale koppel van 186 Nm is maar liefst 39% hoger dan van zijn voorganger. De prestaties van 1180 kg wegende sportwagen zijn niet mis: een top van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 7,9 seconden. Het interieur doet sterk denken aan de nieuwe Celica, terwijl de hoog lopende middentunnel na tuurlijk uit de eerste MR2 werd overgenomen. Standaard heeft de auto ondermeer centrale vergren deling, elektrisch bediende zijrui ten, elektrisch bediende en ver warmde buitenspiegels, getint glas en lichtmetalen velgen. Bo vendien krijgt de koper van de MR2 een speciaal op de auto af gestemde audio-installatie met 6 luidsprekers. Het uitgangsvermo- gen bedraagt 4x15 Watt. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686C Postbus 410 Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburg se Koerier N.S. Plein 14, $014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie er Vanaf mei dit jaar zullen de BMW's 520 en 525 worden voor zien van nieuwe 6 cylinder i"r ren met een 24-kleppenkop. D huidige krachtbronnen uit de M20- familie zijn dan defii verleden tijd. Belangrijk re verbeteringen zijn de grot souplesse, een lager brands verbruik en schonere uitlar* Door een geavanceei nlloche regeling van de klep- 7 vallen ook de onder- xxoKosten gunstiger uit. BMW Nederland berekent voor de nieuwe motoren f.3.000,= mee zodat de 520i f.69.600, ga< en aan de 525i een priji i f.83.800,= komt te hangen. Het was de eerste keer dat we in grote groep kennis mochten ma ken met de nieuwe 12-kleppen diesel van PSA. De Citroen XM in Frankrijk al met beide versies definitief De BMW 520i in huidige vorm le- verkrijgbaar. Peugeot start met ijke merkba- vert 129 pk en heeft een maximaal 2088 cc turbodiesel/intercooler ■"•otere -”n udstof- aatgas- pen srde hy- BM'V en heeft een nif- koppel van 164 Nm. Beide waar den zijn bij de 24-klepper opgelo- i tot 150 pk en 190 Nm. De 3MW 525i ziet zijn vermogen toe nemen van 170 naar 190 pk, ter wijl het maximale koppel van 222 Nm werd verhoogd tot 245 Nm. Dit betekent dat de 525i vrijwel op een gelijk niveau is gekomen als de huidige 530i. Zeer waarschijn lijk zal dat model dan ook van de leveringslijst worden afgevoerd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Het optielijstje vermeldt ABS, me taallok, lederen bekleding en een nog verder verfijnd audio-sys- teem. De prijs van de nieu is vastgesteld op f.5f enorm dicht in de bui bedrag wat voor de 1 2.0 GT-i moe Zodoende he uit een pure 2 zitter motor en achterwiel een ruime 2+2 met de me aandrijving voorin. Volgende week zullen even kort op de komen in de v~ pressie. Bovenv. dan ook kunner de nieuwe StarL., de rij van nieuwe Toyota's Waarom moeten we nodig bij een STOP-bord stoppen. Waarom staan er zo veel stoplichten in ons kleine landje. Waaram heelt iemand van rechts voorrang en waar om moet je eerst in je spiegels kijken voordat je de weg op rijdt. De meeste automobilis ten in ons land zullen het nu van deze regels inzien. Toch lijkt het me wel eens prettig om met wat minder voor schriften het verkeer in te gaan. Gewoon eens lekker doen zoals het je goeddunkt en natuurlijk ook zo hard rij den als je wilt. Dat idee van lekker doen wat je zelf wilt, kan vies tegenvallen. Vooral als alle andere weggebrui kers ook lekker doen wat ze zelf willen. In Arabische of Amerikaanse landen is de wegenverkeers wet een veel minder dik boek werk dan bij ons. Mensen hebben daar hele andere ge dragsregels. Anticiperen is daar de grote kunst. Iemand die een doorgaande weg na dert, zal echt niet op het idee komen om goed te kijken en dan pas de weg op te rijden. Nee hoor, pech voor degene die net komt aanrijden, maar hij zal echt geen seconde wachten. Hetzelfde geldt voor de taxi's die eigenlijk als een soort lijndienst werken. Is er nog plaats dan kan iedereen op een willekeurige plaats onderweg instappen. Is de klant binnen, dan wordt zon der naar de rest van het ver keer te kijken het gaspedaal weer ingetrapt. Bij passeren kun je ook het beste toeteren, dan weten ze dat je er aan komt. In druk verkeer moet je dus heel driftig opletten en zou je na een uur al willen dat ze in een dergelijk land meer verkeersregels zouden ken nen. Aan de andere kant is een brede asfaltweg door de woestijn van ruim 250 km lang niet te versmaden. Zeker als je daarover heen rijdt met een auto die 235 km/u. kan. Met wat fotoshops mee rijdt je zo'n afstand binnen de 2 uur. Op het hele traject passeer je drie taxi's en één bus. Re geltjes kun je dan missen als kiespijn.. De ontwerpers van de nieuwe de inlaatsleuven vlak voor de MR2 hebben duidelijk naar Euro- achterwielen. Standaard wordt de pa gekeken. De auto heeft van op- MR2 zonder achterspoiler gele- zij/achter gekeken grote overeen- verd, waardoor de pure lijnen be- komsten met de Ferrari Mondial. ter tot hun recht komen. Tegen Vooral het kleine zijmitje en de meerprijs is echter wel een derge- nk diePer weg liggende achterruit lijk versiersel te verkrijgen. versterken deze vergelijking. Aan de voorkant heeft de MR2 een SMC-kunststof sterk aflopende neus met opklap- De auto komt er in twee uitvoerin- bare koplampen. Opvallend zijn gen, met een normaal gesloten Gek eigenlijk, dat je met een pro- ne>a aanKT aan ae groie aam in ae „1)1. aie nier is ge- “Sït bouwd. Luxor ligt 20Ü km noordelijker en heet de stad te Aanvankelijk zou de levering in x v ons land in de eerste helft van maart starten. Door ondermeer stakingen is er een achterstand in de produktie en is de officiële Ne- - - --- derlandse intijpductie uitgesteld koning Ramses en koningin Nefertari die vopr de grote tot 10 mei- To* nu toe zijn er zo'n stroom belanastellenden zoraen. Tussen de aenoemde aUt° Sj”k P1 S^OoTkl1 moesten zijn. Op dit moment spuugt de fabriek in Souchaux er per dag 330 stuks naar buiten, wat in december moet zijn opgelopen tot 500 eenheden. -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17