PEUGEOT605
TOYOTA MR2
DIESEL EN
AUTOMAAT
24 KLEPPEN
VOOR 6 CYLINDER
RMW'S
IN HOGER SEGMENT
VAN AMUN TOT
RAMSES
Oplage92.145 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKoGrier
Het nut
van regels
Deze week
in de
Automaat
o.a.
11990-pagina 16
De> utoF aat
Donderdag 1 maart 1990
nou zo
12-kleppen
zeggen over het Nederland- vormgeving, terwijl de motorinhoud tot 2 liter is gestegen.
Tony Vos
den
Middenmotor
Lees verder op blz. 6
Jaargang 2
Nummer 9
ten e
van
Assouan - Egypte is een land waar het toerisme nog in
de kinderschoenen staat. De meeste Europeanen ko
men er naartoe om de overblijfselen van oude bescha
vingen te bewonderen. Het land telt ongeveer evenveel
inwoners als Frankrijk die met elkaar 6 procent van het
totale oppervlakte bewonen. Alles in Egypte is rond de
Nijl geconcentreerd. Zo'n 900 km onder de hoofdstad
Cairo ligt Assouan, een plaats die vooral zijn bekend
heid dankt aan de grote dam in de Nijl, die hier is ge-
Autotest:
Isuzu Trooper
2.8 Turbo D.L
Pag. 3
Opel Omega Caravan
met 24 kleppen
Pag. 6
sen
draulische
speling
houdskc-4
eek zullen we nog
de nieuwe MR2 terug
vorm van een rij-im-
endien hebben we
"en kennismaken met
i^rlet, die voorlopig
»er,
jaat kos-
jskaart
redactie en ad vertenties:
dinsdag 22.00 uur
moto-
De
5023
1-5000 AK Tilburg
zijn met de meeste historische gebouwen en opgravin
gen waaronder de grote tempel an Amun. Tegen de
grens met Soudan ligt Abu Simbel aan het kunstmatige
Nasser meer. Hier zijn het vooral de grote tempels van
is
in Frankrijk al met beide versies
ride
rcooler
met een vermogen van 110 pk bij
4300 tr/min. Het maximale koppel
van 245 Nm wordt bij 2000 tr/min
bereikt. De prestaties van deze
turbodiesel zijn meer dan netjes
met een top van 192 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 se
conden.
Toyota heeft het er maar druk mee. In sneltreinvaart worden nieuwe modellen
geïntroduceerd. Na de Celica volgde de Hi-ace, 4-Runner, de injectieversies van
Corolla en Carina en nu de MR2. In 1984 verscheen de eerste generatie van deze
sportauto met middenmotor. Een tweezitter met direkt achter de rugleuning de 1.6
liter 16-kleppen injectiemotor. Een groot voordeel is de uitstekende
gewichtsverdeling, die de rij-eigenschappen van de MR2 gunstig beïnvloeden.
De nieuwe MR2 gaat ook van dit basisprincipe uit, maar heeft een compleet nieuwe
stroom belangstellenden zorgen. Tussen de genoemde
plaatsen in, reed de Europese autopers met een aantal
nieuwe uitvoeringen van de Peugeot 605.
Renault en
Formule I
Pag. 7
Dat we met een geheel nieuw con
cept te maken hebben, zien we
aan het feit dat de nieuweling on
der een hoek van 30 graden naar
rechts is gekanteld.
suwe 2 liter MR2
58.295, Dat zit
uurtvanhet
Toyota Celica
>et worden neergelegd,
heeft het merk de keuze
r met midden-
slaandrijving of
i dc motor en
Wel kunnen we inmiddels wat
meen
se leveringsprogramma en de
prijzen. De basisversie wordt de
SLi met een 2 liter mono-point in
jectiemotor. De prijs zal tussen de
vijfenveertig- en vijftigduizend
gulden liggen. Daarboven zit de
SRi met dezelfde krachtbron ech
ter met multi-point injectie en zo
doende 122 in plaats van 110 j
De prijsindicatie loopt uiteen van
f.52.000,= tot f.57.000, Dan vol
gen er nog twee 6 cylinders, de
SV 3.0 tussen de f.75.000,= en
f.80.000,= en de snelle SV24 tus
sen de f.89.000, en f.93.000, Op
6 april worden de definitieve be
dragen bekend gemaakt. Uiter
aard blijft het niet bij deze vier ty
pes. In juni volgt de automaat op
de SRi en SV 3.0, terwijl vanaf
september zowel de 12-kleppen
diesel als turbodiesel beschikbaar
zal zijn. In het eerste volle jaar
hoopt Peugeot Talbot Nederland
5000 exemplaren van de 605 te
verkopen (3800 benzine en 1200
diesel).
dak of met een T-bar roof. Deze
laatste versie heelt twee dakpane-
len die afzonderlijk verwijderd
kunnen worden. De carrosserie is
voornamelijk uit gegalvaniseerd
plaatstaal gemaakt. Een klein
aantal delen is uit SMC-kunststof
vervaardigd, terwijl de steenslag
gevoelige delen nog eens extra
behandeld worden.
De 2.0 liter 16-klepper kennen we
uit de nieuwe Celica en levert 156
pk. Het maximale koppel van 186
Nm is maar liefst 39% hoger dan
van zijn voorganger. De prestaties
van 1180 kg wegende sportwagen
zijn niet mis: een top van 220 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
7,9 seconden.
Het interieur doet sterk denken
aan de nieuwe Celica, terwijl de
hoog lopende middentunnel na
tuurlijk uit de eerste MR2 werd
overgenomen. Standaard heeft de
auto ondermeer centrale vergren
deling, elektrisch bediende zijrui
ten, elektrisch bediende en ver
warmde buitenspiegels, getint
glas en lichtmetalen velgen. Bo
vendien krijgt de koper van de
MR2 een speciaal op de auto af
gestemde audio-installatie met 6
luidsprekers. Het uitgangsvermo-
gen bedraagt 4x15 Watt.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686C
Postbus 410
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburg se Koerier
N.S. Plein 14, $014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
Vanaf mei dit jaar zullen de
BMW's 520 en 525 worden voor
zien van nieuwe 6 cylinder i"r
ren met een 24-kleppenkop. D
huidige krachtbronnen uit de
M20- familie zijn dan defii
verleden tijd. Belangrijk
re verbeteringen zijn de grot
souplesse, een lager brands
verbruik en schonere uitlar*
Door een geavanceei
nlloche regeling van de klep-
7 vallen ook de onder-
xxoKosten gunstiger uit.
BMW Nederland berekent voor de
nieuwe motoren f.3.000,= mee
zodat de 520i f.69.600, ga<
en aan de 525i een priji
i f.83.800,= komt te hangen.
Het was de eerste keer dat we in
grote groep kennis mochten ma
ken met de nieuwe 12-kleppen
diesel van PSA. De Citroen XM
in Frankrijk al met beide versies
definitief De BMW 520i in huidige vorm le- verkrijgbaar. Peugeot start met
ijke merkba- vert 129 pk en heeft een maximaal 2088 cc turbodiesel/intercooler
■"•otere -”n
udstof-
aatgas- pen
srde hy- BM'V
en heeft een nif-
koppel van 164 Nm. Beide waar
den zijn bij de 24-klepper opgelo-
i tot 150 pk en 190 Nm. De
3MW 525i ziet zijn vermogen toe
nemen van 170 naar 190 pk, ter
wijl het maximale koppel van 222
Nm werd verhoogd tot 245 Nm. Dit
betekent dat de 525i vrijwel op
een gelijk niveau is gekomen als
de huidige 530i. Zeer waarschijn
lijk zal dat model dan ook van de
leveringslijst worden afgevoerd.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Het optielijstje vermeldt ABS, me
taallok, lederen bekleding en een
nog verder verfijnd audio-sys-
teem.
De prijs van de nieu
is vastgesteld op f.5f
enorm dicht in de bui
bedrag wat voor de 1
2.0 GT-i moe
Zodoende he
uit een pure 2 zitter
motor en achterwiel
een ruime 2+2 met de me
aandrijving voorin.
Volgende week zullen
even kort op de
komen in de v~
pressie. Bovenv.
dan ook kunner
de nieuwe StarL.,
de rij van nieuwe Toyota's
Waarom moeten we
nodig bij een STOP-bord
stoppen. Waarom staan er zo
veel stoplichten in ons kleine
landje. Waaram heelt iemand
van rechts voorrang en waar
om moet je eerst in je spiegels
kijken voordat je de weg op
rijdt. De meeste automobilis
ten in ons land zullen het nu
van deze regels inzien. Toch
lijkt het me wel eens prettig
om met wat minder voor
schriften het verkeer in te
gaan. Gewoon eens lekker
doen zoals het je goeddunkt
en natuurlijk ook zo hard rij
den als je wilt. Dat idee van
lekker doen wat je zelf wilt,
kan vies tegenvallen. Vooral
als alle andere weggebrui
kers ook lekker doen wat ze
zelf willen.
In Arabische of Amerikaanse
landen is de wegenverkeers
wet een veel minder dik boek
werk dan bij ons. Mensen
hebben daar hele andere ge
dragsregels. Anticiperen is
daar de grote kunst. Iemand
die een doorgaande weg na
dert, zal echt niet op het idee
komen om goed te kijken en
dan pas de weg op te rijden.
Nee hoor, pech voor degene
die net komt aanrijden, maar
hij zal echt geen seconde
wachten. Hetzelfde geldt voor
de taxi's die eigenlijk als een
soort lijndienst werken. Is er
nog plaats dan kan iedereen
op een willekeurige plaats
onderweg instappen. Is de
klant binnen, dan wordt zon
der naar de rest van het ver
keer te kijken het gaspedaal
weer ingetrapt. Bij passeren
kun je ook het beste toeteren,
dan weten ze dat je er aan
komt. In druk verkeer moet je
dus heel driftig opletten en
zou je na een uur al willen dat
ze in een dergelijk land meer
verkeersregels zouden ken
nen.
Aan de andere kant is een
brede asfaltweg door de
woestijn van ruim 250 km
lang niet te versmaden. Zeker
als je daarover heen rijdt met
een auto die 235 km/u. kan.
Met wat fotoshops mee rijdt je
zo'n afstand binnen de 2 uur.
Op het hele traject passeer je
drie taxi's en één bus. Re
geltjes kun je dan missen als
kiespijn..
De ontwerpers van de nieuwe de inlaatsleuven vlak voor de
MR2 hebben duidelijk naar Euro- achterwielen. Standaard wordt de
pa gekeken. De auto heeft van op- MR2 zonder achterspoiler gele-
zij/achter gekeken grote overeen- verd, waardoor de pure lijnen be-
komsten met de Ferrari Mondial. ter tot hun recht komen. Tegen
Vooral het kleine zijmitje en de meerprijs is echter wel een derge-
nk diePer weg liggende achterruit lijk versiersel te verkrijgen.
versterken deze vergelijking. Aan
de voorkant heeft de MR2 een SMC-kunststof
sterk aflopende neus met opklap- De auto komt er in twee uitvoerin-
bare koplampen. Opvallend zijn gen, met een normaal gesloten
Gek eigenlijk, dat je met een pro-
ne>a aanKT aan ae groie aam in ae „1)1. aie nier is ge- “Sït
bouwd. Luxor ligt 20Ü km noordelijker en heet de stad te Aanvankelijk zou de levering in
x v ons land in de eerste helft van
maart starten. Door ondermeer
stakingen is er een achterstand in
de produktie en is de officiële Ne-
- - --- derlandse intijpductie uitgesteld
koning Ramses en koningin Nefertari die vopr de grote tot 10 mei- To* nu toe zijn er zo'n
stroom belanastellenden zoraen. Tussen de aenoemde aUt° Sj”k P1 S^OoTkl1
moesten zijn. Op dit moment
spuugt de fabriek in Souchaux er
per dag 330 stuks naar buiten, wat
in december moet zijn opgelopen
tot 500 eenheden.
-