Lancia Dedra 1.8 Ideale schoonzoon SCHADE? Nieuwe Alfa 33 nu bij Wouters Marijke Dr.Car en faiapf mi tw/vip/ EK* nZn. o A U E S EST Auto Kennis een jaar lang Hyundai Elite Dealer 1990-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 22 februari 1990 - pagina 3 Electronisch jort van juni 986 72.000 km 986 92.000 km 987 65.000 km 988 29.000 km Wissnelheid Uitsnede 110 pi Het m Assistentie T T T 987 92.000 km 986 105.000 km 987 21.000 km 988 62.000 km ssen r loopt i elektrisch lurders- iruil en emakkelijke etaling. Postbus 4136 5004 JC Tilburg Dijksterhuisstraat 80 Tilburg ieukeuring Technische gegevens: Merk en type: Lancia Dedra 1.8 i.e. Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1756 cc Boring x slag: 84 x 79,2 mm Vermogen: 110 pk bij 6000 tr/min Koppel: 142 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 192 km/u passagiers is voldoende ruimte aanwezig. De aflopende daklijn beperkt echter de bewegingsvrij heid voor de langsten onder ons. Waar het om vormgeving gaat, lopen de Italianen nog steeds voorop. Of het nu te maken heeft met mode, ar chitectuur, meubels of gebruiksvoorwerpen, Italië drukt er een geheel eigen stempel op. Ook op auto-gebied kennen we uit dit Zuideuropese land vele welluidende namen zoals Pininfarina, Bertone en Giugiaro. Italiaan se auto's vallen daarom vaak op door hun fraaie lijnen. Nu kom je met een goed voorkomen alleen niet erg ver in deze wereld. De nieuwe Lancia Dedra is zo'n mooie Italiaanse jongen, maar met wel degelijk inhoud. de auto c ze wat gi zijn. De auto is behoorlijk overzichte lijk, al vormen de brede achterstij len dode hoeken. De hoge kof ferklep is, zoals gebruikelijk bij moderne auto's, niet goed te zien. De bediening van de Dedra gaat lekker licht. Standaard heeft de 1.8 stuurbekrachtiging, die alleen bij manoevreersnelheden zijn as sistentie merkbaar verleend. De vijfversnellingsbak schakelt voor een Italiaanse auto behoorlijk de prijslijst voor f.25.190,= en dat is fors gunstiger dan zijn voorgan ger. De 1.7 i.e. en 1.7 Boxer lóV kosten respectievelijk net iets meer dan dertig- en vijfendertig duizend gulden. Later in het jaar volgen een 1.5 liter injectie, de Sportwagon en begin volgend jaar een 1.3 liter injectie met kata lysator. Achter het verstelbare stuurwiel zitten twee sprieten met een enorm aantal functies. Links zit de bedie- ning voor de complete verlichting, 3 uitsnede tot aan de bumper richtingaanwijzers en het mistach- :hterlichtpartij in tweeën terlicht. Rechts worden de ruite- een wissers in werking gesteld en kan ïkleur de achterruitverwarming worden ingeschakeld. De ruitewissers kennen een normale en snelle stand en twee intervalstanden. De wissers zelf kennen echter maar één wissnelheid. Alleen door meer of minder keer de wissers op en neer te laten gaan, worden de verschillende standen verkregen. Hierdoor is de hoogste snelheid goed, maar functioneert het ge heel in de normale stand ronduit irriterend. In de standaarduitvoering zitten er drie draaiknoppen voor de be diening van verwarming en venti latie. Op het dashboard zitten vier afzonderlijke roosters die naar al le kanten kunnen worden gericht. De voorstoelen hebben een vrij korte zitting, maar geven op alle plaatsen een goede steun, zodat het zitcomfort op een hoog niveau staat. De hoofdsteunen zijn kantel baar. De bestuurdersstoel is bo vendien in hoogte aan te passen. De Dedra is gezien zijn afmetin gen ruim, ook voor twee achter- probleemloos. De tijden dat de eerste overbrenging en de achter uit niet altijd meteen tot activiteit te bewegen waren, lijkt voorbij te zijn. De remmen van de Dedra doen doeltreffend hun werk. Rondom zijn schijven gemonteerd, waarbij de voorsten van het geventileerde type zijn. Tijdens een dealer-dag op Ame land werd op 18 januari jl. de uit slag bekend gemaakt van de Hyundai Elite-wedstrijd. Een vijf tiental dealers over het hele land mogen zich een jaar lang Elite dealer noemen. Ook de Hyundai- dealer voor Tilburg en omstreken Auto Kennis behoort tot de vijftien gelukkigen. Een jaar lang is het Tilburgse bedrijf op vele punten acceleratie 0-100 in 10 sec. Gewicht: 1185 kg Afmetingen: lengte 4,34 meter, breedte 1,70 meter Verbruik: bij 90 km/u 6 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 liter/100 km Prijs: f.39.950,= beoordeeld. Dit gebeurde voor een deel door vertegenwoordigers van de importeur Greenib Car, maar ook door middel van klante- nenquetes en door de importeur gestuurde 'vreemde' Hyundai- rij ders die bij de dealers met een probleempje aanklopten. Kennis; "Er wordt bijvoorbeeld gekeken of je regelmatig aan cur sussen meedoet, of dat je je auto- Het klokkendeel van het dash board is heel breed en herbergt een controlepanelen met een reeks lampjes, de temperatuurme ter, brandstofmeter, snelheidsme ter, toerenteller, economy-meter en natuurlijk een klokje, analoog in dit geval. De voorportierruiten zijn te openen. Aan de bestui kant hoef je de schakelaar maar één keer aan te raken om de ruit helemaal te openen of sluiten. Over het aantal opbergvakjes in geen klachten, al zouden jroter van inhoud mogen Het is pas februari en toch ko men de lentekriebels al in me op. Na alle stormen lijkt het tij te zijn gekeerd. Tijd om plan nen te maken: afvallen, grote schoonmaak houden, nieuwe garderobe uitkiezen of mis schien een andere auto ko pen. Mijn lease-contract loopt bijna af en deze Lancia De dra brengt me in verleiding. Een echte "black beauty" met een slank silhouet en een iets verhoogde derrière heeft ie alle kenmerken van een vol bloed. Trotst, elegant, klasse uitstralend en met een sym- patiek motorgeluid. Maar de schoonheid komt ook van binnenuit. Er zitten ruime stoelen in, die echter voor mij net iets sportiever mogen zijn. De armleuning in het midden is prettig, maar zit net boven de vergrendeling van de veiligheidsgordel en zit zodoende ai en toe in de weg. De bovenkant van het dashboard loopt schuin af en kent geen aflegmogelijkhe den. Zelf zou ik in een derge lijke auto graag een lederen stuur willen zien, het gebruik te standaardmateriaal vond ik wat onprettig. Een groot pluspunt is de in hoogte verstelbare stoel. Een dergelijke voorziening kent trouwens ook het stuur. De centrale vergrendeling en elektrisch bediende portier ruiten zijn prettige bijkomstig heden. De economy- meter gaat bij lekker pittig optrek ken steeds fors op en neer. Het trekt zo af en toe wel je aandacht. Er zit ook een verstelbaar kaartleeslampje in en van Volvo heeft Lancia het knip- perlichtje wat je blijft herinne ren aan het feit dat je je gor del niet vast hebt gedaan. De verlichting is via het contact geschakeld, zodat je het in principe altijd aan kunt laten. Als het donker is, wordt het erg sfeervol in de Dedra met al het zacht groene licht op het dashboard, dan nog een muziekje erbij...zwijmel...zwij- mel... Rij-impressie: een overzichte lijke auto met een heerlijk rus tige, doch pittige motor. De luxe omringt je, het met hout beklede dashboard straalt echt klasse uit. De schoonheid komt bij deze Dedra dus ook van binnen uit. /ij staan ook laar voor PK-keurlngen, interbeurten n reparaties. 2 automateriaal) De wegligging van de Dedra ver dient een dikke voldoende. Ita liaanse auto's blijken altijd weer op sportiviteit gebouwd te zijn. Zo wel in de slalom als bij snel geno men bochten, gedraagt de auto zich uiterst voorspelbaar. Natuur lijk blijft het een voorwielaandrij- ver en houdt hij de neiging dat hij het liefst rechtdoor gaat. Vanuit welke hoek je ook naar de Dedra kijkt, er valt altijd wel iets op. Aan de voorkant zien we de typische Lancia-grille, die dit keer niet zomaar tussen de koplampen is opgenomen, maar er duidelijk uitspringt. Aan de zijkant toont de Dedra compact, ja zelfs een beetje gedrongen. Wat dat betreft heeft Lancia dezelfde stijlkenmerken gebruikt als BMW met de 5-serie en Mercedes met de 190. Heel be palend is hierbij de brede stijl achteraan. De op onze auto ge monteerde lichtmetalen wielen, zijn overigens een optie. matisering op peil houdt. Daar naast is het belangrijk dat je de Hyundai huisstijl zo ver mogelijk doorvoert." Naast het feit dat de club van vijf tien zich Elite-dealer mag noe men, kregen ze op Ameland uit handen van dhr. A. Kreber, direc teur van Greenib Car, een kera- mieken model van de nieuwe Hyundai Scoupé uitgereikt. Ken nis: "Ik heb inmiddels al zo'n auto puur op het plaatje verkocht. Bij een volgende klant kan ik in ieder geval het model laten zien. De echte auto komt immers pas begin die met zijn moderner veelvuldig beroerd wordt. De motor is opzichzelf behoorlijk rustig, al draait hij ook in de vijfde overbrenging veel toeren. Banden en windgeruis laat de Dedra nau welijks horen. Het interieur is enorm stijlvol van inrichting. Vooral het gedeeltelijk met hout beklede dashboard laat meteen de indruk achter van een bijzonder chique auto. Heel fraai is hierbij, dat de houten panelen vrijwel niet onderbroken worden door knopjes en schakelaars. howroom eopend anaf 10 uur. Over twee weken wordt de nieu we Alfa 33 officieel op de Neder landse markt geïntroduceerd. De Tilburgse Alfa Romeo-dealer Wouters aan de Petrus Loosjes- straat heeft echter al een exem plaar beschikbaar, als eerste in Nederland. Eigenaar Piet Wouters verwacht veel van de nieuweling, die met zijn modernere, meer ken merkende Alfa-lijn bij een groter publiek zal aanslaan. Uiteraard is bij de nieuwe 33 het sportieve tem perament behouden gebleven. "Naar mijn mening zet Alfa Ro meo met deze wagen haar tach tigjarige jubileum al meteen smaakvol kracht bij", aldus Piet Wouters. Nederland heeft de be schikking over drie verschillende uitvoeringen. De serie start met de Alfa 33 1.3 met een vermogen van 88 pk en een top van 176 km/u. Het middelste model is de 1.7 i.e. met 107 pk motor en natuurlijk een geregelde driewegkatalysator. Het topmodel is de 1.7 liter 16- klepper van 132, goed voor een top van 205 km/u. Ook de basisversie is al meteen zeer compleet met standaard een toerenteller, getint glas en elek trisch bediende portierruiten. De prijs werd enkele weken geleden tijdens de internationale introduc tie nog angstvallig geheim gehou den. De nieuwe Alfa 33 1.3 staat in Het brandstofverbruik van de 1.8 liter motor viel een beetje ‘jgen. Gemiddeld noteerden we 1 Hter Eurosuper op 9 kilometer. Natuur lijk is dit bij een rustigere rijstijl op te krikken tot boven de 1 op 10, maar dan moet je wel uitkijken. We mogen echter ook het effect van het relatief zware gewicht van 1185 kg niet wegcijferen. De prijzen van de Lancia Dedra zijn uitstekend gekozen. Tegen woordig wordt immers niet alleen meer naar de productiekosten ge keken, maar meer wat een auto in zijn segment bezien, maximaal zou mogen kosten. De Dedra- reeks start bij de 1.6 i.e. voor f.35.950, De uitrusting van het basismodel komt vrijwel overeen met de 1.8 met uitzondering van de stuurbekrachtiging, het check panel en het skiluik in de achter bank. Onze 1.8 staat voor f.39.950,= in de prijslijst. De 2 liter is nog wat completer uitgerust en vergt een investering van f.43.950,=. De duurste Lancia De dra is de turbodiesel voor f.47.375, De 2 liter versie is met een aantal leuke opties verkrijg baar. Zo is er een electronisch dashboard wat alleen in combi natie met lichtmetalen wielen en brede banden leverbaar is (f.1.000,= f.1.950,=). Hetzelfde geldt voor de Alcanfare-bekle- ding dat alleen samen met elek trisch bediende en verwarmde voorstoelen te koop is (f.1.410,= f.l.5.35,=). De Lancia Dedra is een meer dan aantrekkelijke auto wat betreft zijn vormgeving, maar ook zeker van wege zijn techniek. De 1.8 motor is dan wel wat gedateerd, maar door het toepassen van de balan sassen weer up-to-date. De auto Tot slot dan de achterkant, waar een hoge kofferklep met een diepe de acl splijt. De bumpers zijn voor eei groot deel in de carrosseriekl^ uitgevoerd. De auto was voorzien van de mid delste benzinemotor, een 1.8 liter met injectie en een geregelde ka talysator. We spreken hier eigen lijk nog steeds over het gietijzeren blok wat destijds in de Beta werd gemonteerd. Door het toepass van balansassen in de motor de krachtbron echter veel rusti ger. Met een exacte inhoud van 1756 cc wordt een vermogen van Dk ontwikkeld bij 6000 tr/min. maximale koppel van 142 Nm is bij 3000 tr/min volledig beschik baar. De krachtbron mist zeker in vergelijking met de 2 liter wat kracht onderin, zodat er voor sportief rijden veelvuldig gescha keld dient te worden. De Dedra 1.8 is dan tot zeer behoorlijke prestaties te bewegen, zoals een top van ruim 190 km/u en een ac celeratie vanuit stilstand tot 100 km/u in 10 seconden. Ook tussen- acceleraties kunnen snel worden volbracht, zolang de pook maar 0£ AUTOMAAT over de ’s met

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21