Lancia Dedra 1.8
Ideale
schoonzoon
SCHADE?
Nieuwe Alfa 33 nu bij Wouters
Marijke
Dr.Car
en faiapf mi tw/vip/
EK*
nZn.
o
A
U
E
S
EST
Auto Kennis een jaar lang
Hyundai Elite Dealer
1990-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 februari 1990 - pagina 3
Electronisch
jort van juni
986 72.000 km
986 92.000 km
987 65.000 km
988 29.000 km
Wissnelheid
Uitsnede
110 pi
Het m
Assistentie
T
T
T
987 92.000 km
986 105.000 km
987 21.000 km
988 62.000 km
ssen
r loopt
i elektrisch
lurders-
iruil en
emakkelijke
etaling.
Postbus 4136 5004 JC Tilburg
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
ieukeuring
Technische gegevens:
Merk en type: Lancia Dedra 1.8
i.e.
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1756 cc
Boring x slag: 84 x 79,2 mm
Vermogen: 110 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 142 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 192 km/u
passagiers is voldoende ruimte
aanwezig. De aflopende daklijn
beperkt echter de bewegingsvrij
heid voor de langsten onder ons.
Waar het om vormgeving gaat, lopen de Italianen nog
steeds voorop. Of het nu te maken heeft met mode, ar
chitectuur, meubels of gebruiksvoorwerpen, Italië drukt
er een geheel eigen stempel op. Ook op auto-gebied
kennen we uit dit Zuideuropese land vele welluidende
namen zoals Pininfarina, Bertone en Giugiaro. Italiaan
se auto's vallen daarom vaak op door hun fraaie lijnen.
Nu kom je met een goed voorkomen alleen niet erg ver
in deze wereld. De nieuwe Lancia Dedra is zo'n mooie
Italiaanse jongen, maar met wel degelijk inhoud.
de auto c
ze wat gi
zijn.
De auto is behoorlijk overzichte
lijk, al vormen de brede achterstij
len dode hoeken. De hoge kof
ferklep is, zoals gebruikelijk bij
moderne auto's, niet goed te zien.
De bediening van de Dedra gaat
lekker licht. Standaard heeft de
1.8 stuurbekrachtiging, die alleen
bij manoevreersnelheden zijn as
sistentie merkbaar verleend. De
vijfversnellingsbak schakelt voor
een Italiaanse auto behoorlijk
de prijslijst voor f.25.190,= en dat
is fors gunstiger dan zijn voorgan
ger. De 1.7 i.e. en 1.7 Boxer lóV
kosten respectievelijk net iets
meer dan dertig- en vijfendertig
duizend gulden. Later in het jaar
volgen een 1.5 liter injectie, de
Sportwagon en begin volgend
jaar een 1.3 liter injectie met kata
lysator.
Achter het verstelbare stuurwiel
zitten twee sprieten met een enorm
aantal functies. Links zit de bedie-
ning voor de complete verlichting,
3 uitsnede tot aan de bumper richtingaanwijzers en het mistach-
:hterlichtpartij in tweeën terlicht. Rechts worden de ruite-
een wissers in werking gesteld en kan
ïkleur de achterruitverwarming worden
ingeschakeld. De ruitewissers
kennen een normale en snelle
stand en twee intervalstanden. De
wissers zelf kennen echter maar
één wissnelheid. Alleen door meer
of minder keer de wissers op en
neer te laten gaan, worden de
verschillende standen verkregen.
Hierdoor is de hoogste snelheid
goed, maar functioneert het ge
heel in de normale stand ronduit
irriterend.
In de standaarduitvoering zitten
er drie draaiknoppen voor de be
diening van verwarming en venti
latie. Op het dashboard zitten vier
afzonderlijke roosters die naar al
le kanten kunnen worden gericht.
De voorstoelen hebben een vrij
korte zitting, maar geven op alle
plaatsen een goede steun, zodat
het zitcomfort op een hoog niveau
staat. De hoofdsteunen zijn kantel
baar. De bestuurdersstoel is bo
vendien in hoogte aan te passen.
De Dedra is gezien zijn afmetin
gen ruim, ook voor twee achter-
probleemloos. De tijden dat de
eerste overbrenging en de achter
uit niet altijd meteen tot activiteit te
bewegen waren, lijkt voorbij te
zijn.
De remmen van de Dedra doen
doeltreffend hun werk. Rondom
zijn schijven gemonteerd, waarbij
de voorsten van het geventileerde
type zijn.
Tijdens een dealer-dag op Ame
land werd op 18 januari jl. de uit
slag bekend gemaakt van de
Hyundai Elite-wedstrijd. Een vijf
tiental dealers over het hele land
mogen zich een jaar lang Elite
dealer noemen. Ook de Hyundai-
dealer voor Tilburg en omstreken
Auto Kennis behoort tot de vijftien
gelukkigen. Een jaar lang is het
Tilburgse bedrijf op vele punten
acceleratie 0-100 in 10 sec.
Gewicht: 1185 kg
Afmetingen: lengte 4,34 meter,
breedte 1,70 meter
Verbruik: bij 90 km/u 6 liter/100
km
bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
Prijs: f.39.950,=
beoordeeld. Dit gebeurde voor
een deel door vertegenwoordigers
van de importeur Greenib Car,
maar ook door middel van klante-
nenquetes en door de importeur
gestuurde 'vreemde' Hyundai- rij
ders die bij de dealers met een
probleempje aanklopten.
Kennis; "Er wordt bijvoorbeeld
gekeken of je regelmatig aan cur
sussen meedoet, of dat je je auto-
Het klokkendeel van het dash
board is heel breed en herbergt
een controlepanelen met een
reeks lampjes, de temperatuurme
ter, brandstofmeter, snelheidsme
ter, toerenteller, economy-meter
en natuurlijk een klokje, analoog
in dit geval.
De voorportierruiten zijn
te openen. Aan de bestui
kant hoef je de schakelaar maar
één keer aan te raken om de ruit
helemaal te openen of sluiten.
Over het aantal opbergvakjes in
geen klachten, al zouden
jroter van inhoud mogen
Het is pas februari en toch ko
men de lentekriebels al in me
op. Na alle stormen lijkt het tij
te zijn gekeerd. Tijd om plan
nen te maken: afvallen, grote
schoonmaak houden, nieuwe
garderobe uitkiezen of mis
schien een andere auto ko
pen. Mijn lease-contract loopt
bijna af en deze Lancia De
dra brengt me in verleiding.
Een echte "black beauty" met
een slank silhouet en een iets
verhoogde derrière heeft ie
alle kenmerken van een vol
bloed. Trotst, elegant, klasse
uitstralend en met een sym-
patiek motorgeluid.
Maar de schoonheid komt
ook van binnenuit. Er zitten
ruime stoelen in, die echter
voor mij net iets sportiever
mogen zijn. De armleuning in
het midden is prettig, maar zit
net boven de vergrendeling
van de veiligheidsgordel en
zit zodoende ai en toe in de
weg. De bovenkant van het
dashboard loopt schuin af en
kent geen aflegmogelijkhe
den. Zelf zou ik in een derge
lijke auto graag een lederen
stuur willen zien, het gebruik
te standaardmateriaal vond
ik wat onprettig.
Een groot pluspunt is de in
hoogte verstelbare stoel. Een
dergelijke voorziening kent
trouwens ook het stuur. De
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende portier
ruiten zijn prettige bijkomstig
heden. De economy- meter
gaat bij lekker pittig optrek
ken steeds fors op en neer.
Het trekt zo af en toe wel je
aandacht.
Er zit ook een verstelbaar
kaartleeslampje in en van
Volvo heeft Lancia het knip-
perlichtje wat je blijft herinne
ren aan het feit dat je je gor
del niet vast hebt gedaan. De
verlichting is via het contact
geschakeld, zodat je het in
principe altijd aan kunt laten.
Als het donker is, wordt het
erg sfeervol in de Dedra met
al het zacht groene licht op
het dashboard, dan nog een
muziekje erbij...zwijmel...zwij-
mel...
Rij-impressie: een overzichte
lijke auto met een heerlijk rus
tige, doch pittige motor. De
luxe omringt je, het met hout
beklede dashboard straalt
echt klasse uit. De schoonheid
komt bij deze Dedra dus ook
van binnen uit.
/ij staan ook
laar voor
PK-keurlngen,
interbeurten
n reparaties.
2
automateriaal)
De wegligging van de Dedra ver
dient een dikke voldoende. Ita
liaanse auto's blijken altijd weer
op sportiviteit gebouwd te zijn. Zo
wel in de slalom als bij snel geno
men bochten, gedraagt de auto
zich uiterst voorspelbaar. Natuur
lijk blijft het een voorwielaandrij-
ver en houdt hij de neiging dat hij
het liefst rechtdoor gaat.
Vanuit welke hoek je ook naar de
Dedra kijkt, er valt altijd wel iets
op. Aan de voorkant zien we de
typische Lancia-grille, die dit keer
niet zomaar tussen de koplampen
is opgenomen, maar er duidelijk
uitspringt. Aan de zijkant toont de
Dedra compact, ja zelfs een beetje
gedrongen. Wat dat betreft heeft
Lancia dezelfde stijlkenmerken
gebruikt als BMW met de 5-serie
en Mercedes met de 190. Heel be
palend is hierbij de brede stijl
achteraan. De op onze auto ge
monteerde lichtmetalen wielen,
zijn overigens een optie.
matisering op peil houdt. Daar
naast is het belangrijk dat je de
Hyundai huisstijl zo ver mogelijk
doorvoert."
Naast het feit dat de club van vijf
tien zich Elite-dealer mag noe
men, kregen ze op Ameland uit
handen van dhr. A. Kreber, direc
teur van Greenib Car, een kera-
mieken model van de nieuwe
Hyundai Scoupé uitgereikt. Ken
nis: "Ik heb inmiddels al zo'n auto
puur op het plaatje verkocht. Bij
een volgende klant kan ik in ieder
geval het model laten zien. De
echte auto komt immers pas begin die met zijn moderner
veelvuldig beroerd wordt.
De motor is opzichzelf behoorlijk
rustig, al draait hij ook in de vijfde
overbrenging veel toeren. Banden
en windgeruis laat de Dedra nau
welijks horen.
Het interieur is enorm stijlvol van
inrichting. Vooral het gedeeltelijk
met hout beklede dashboard laat
meteen de indruk achter van een
bijzonder chique auto. Heel fraai
is hierbij, dat de houten panelen
vrijwel niet onderbroken worden
door knopjes en schakelaars.
howroom
eopend
anaf 10 uur.
Over twee weken wordt de nieu
we Alfa 33 officieel op de Neder
landse markt geïntroduceerd. De
Tilburgse Alfa Romeo-dealer
Wouters aan de Petrus Loosjes-
straat heeft echter al een exem
plaar beschikbaar, als eerste in
Nederland. Eigenaar Piet Wouters
verwacht veel van de nieuweling,
die met zijn modernere, meer ken
merkende Alfa-lijn bij een groter
publiek zal aanslaan. Uiteraard is
bij de nieuwe 33 het sportieve tem
perament behouden gebleven.
"Naar mijn mening zet Alfa Ro
meo met deze wagen haar tach
tigjarige jubileum al meteen
smaakvol kracht bij", aldus Piet
Wouters. Nederland heeft de be
schikking over drie verschillende
uitvoeringen. De serie start met de
Alfa 33 1.3 met een vermogen van
88 pk en een top van 176 km/u.
Het middelste model is de 1.7 i.e.
met 107 pk motor en natuurlijk een
geregelde driewegkatalysator.
Het topmodel is de 1.7 liter 16-
klepper van 132, goed voor een
top van 205 km/u.
Ook de basisversie is al meteen
zeer compleet met standaard een
toerenteller, getint glas en elek
trisch bediende portierruiten. De
prijs werd enkele weken geleden
tijdens de internationale introduc
tie nog angstvallig geheim gehou
den. De nieuwe Alfa 33 1.3 staat in
Het brandstofverbruik van de 1.8
liter motor viel een beetje ‘jgen.
Gemiddeld noteerden we 1 Hter
Eurosuper op 9 kilometer. Natuur
lijk is dit bij een rustigere rijstijl op
te krikken tot boven de 1 op 10,
maar dan moet je wel uitkijken.
We mogen echter ook het effect
van het relatief zware gewicht van
1185 kg niet wegcijferen.
De prijzen van de Lancia Dedra
zijn uitstekend gekozen. Tegen
woordig wordt immers niet alleen
meer naar de productiekosten ge
keken, maar meer wat een auto in
zijn segment bezien, maximaal
zou mogen kosten. De Dedra-
reeks start bij de 1.6 i.e. voor
f.35.950, De uitrusting van het
basismodel komt vrijwel overeen
met de 1.8 met uitzondering van
de stuurbekrachtiging, het check
panel en het skiluik in de achter
bank. Onze 1.8 staat voor
f.39.950,= in de prijslijst. De 2 liter
is nog wat completer uitgerust en
vergt een investering van
f.43.950,=. De duurste Lancia De
dra is de turbodiesel voor
f.47.375, De 2 liter versie is met
een aantal leuke opties verkrijg
baar. Zo is er een electronisch
dashboard wat alleen in combi
natie met lichtmetalen wielen en
brede banden leverbaar is
(f.1.000,= f.1.950,=). Hetzelfde
geldt voor de Alcanfare-bekle-
ding dat alleen samen met elek
trisch bediende en verwarmde
voorstoelen te koop is (f.1.410,=
f.l.5.35,=).
De Lancia Dedra is een meer dan
aantrekkelijke auto wat betreft zijn
vormgeving, maar ook zeker van
wege zijn techniek. De 1.8 motor is
dan wel wat gedateerd, maar
door het toepassen van de balan
sassen weer up-to-date. De auto
Tot slot dan de achterkant, waar
een hoge kofferklep met een
diepe
de acl
splijt. De bumpers zijn voor eei
groot deel in de carrosseriekl^
uitgevoerd.
De auto was voorzien van de mid
delste benzinemotor, een 1.8 liter
met injectie en een geregelde ka
talysator. We spreken hier eigen
lijk nog steeds over het gietijzeren
blok wat destijds in de Beta werd
gemonteerd. Door het toepass
van balansassen in de motor
de krachtbron echter veel rusti
ger. Met een exacte inhoud van
1756 cc wordt een vermogen van
Dk ontwikkeld bij 6000 tr/min.
maximale koppel van 142 Nm
is bij 3000 tr/min volledig beschik
baar. De krachtbron mist zeker in
vergelijking met de 2 liter wat
kracht onderin, zodat er voor
sportief rijden veelvuldig gescha
keld dient te worden. De Dedra
1.8 is dan tot zeer behoorlijke
prestaties te bewegen, zoals een
top van ruim 190 km/u en een ac
celeratie vanuit stilstand tot 100
km/u in 10 seconden. Ook tussen-
acceleraties kunnen snel worden
volbracht, zolang de pook maar
0£ AUTOMAAT
over de
’s met