TIIO Y O T, A
STERK TERUG IN
MET INJECTIE
MIDDENKLASSE MET
J^O
MET DETAILWIJZIGINGEN
Stickers
3
3
Gastrubriek
er
o.a.
Deze week
in de
Automaat
I
iDüoöfflaat
Oplage92.050 ex.
Donderdag 22 februari 1990
FIAT
Digitaal
Spektakel
Tony VOS
AL:
tterug)
87
ANT
nn”
Nieuwe Alfa 33
Bijlage van: DeTilburgseK<..'erier
Hyundai Elite Dealer
Pag. 3
ORT
ERS
Jaargang 2
Nummer 8
17,50
4,95
enkele maanden
maar na de zo-
nieuwe Tempra
straat 23
I Tilburg
-434360
Betalen met plastic
Pag. 9
Autotest
Lancia Dedra 1.8
Pag. 3
ir met
m, is de
(Tel
programma bestaat uit de 1929 cc
krachtbron met of zonder turbo.
nieu-
n de
sctie-
iveau
jch-
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburg se Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Kort geleden werden de 1.3 en 1.6
liter motoren in de Toyota Corolla
voorzien van multi-point injectie-
systemen. Het was natuurlijk te
verwachten dat ook de Carina
met elektronisch geregelde
brandstof-injectie zou worden uit
gerust. Door het monteren van een
geregelde driewegkatalysator
voldeed de Carina al aan de
strengste uitlaatgasnormen.
arnaval
Ie daor
is goed
eten
tr/min. Natuurlijk heeft deze tech
nische verbetering zijn invloed op
de prestaties van de Carina. De
topsnelheden namen met 5 km/u
toe, tot 185 voor de versie met 5-
bak en 175 km/u voor de auto
maat.
voerd. Zo wordt het interieur
een nieuw stofje overtrokker
schaalaanduiding op de snel
heidsmeter veranderd en werden
de bedieningshendels voor ver
lichting en ruitewissers ver
nieuwd. Bovendien zijn nu een
reeks nieuwe kleuren leverbaar.
De 1.6 liter 16-kleppenmotor lever
de tot nog toe 90 pk met zijn car
burateur. Door toepassing van
een injectiesysteem is dit inmid
dels gestegen tot 105 pk. Het kop
pel ging uiteraard ook omhoog en
ligt op maximaal 142 Nm bij 3200
topmodel uit de benzinereeks
wordt de Tempra 2.0 i.e.. De 1995
cc krachtbron levert 85 kW, goed
voor een top van 195 km/u. Deze 2
liter wordt automatisch in de luxe
Samen met deze motorverande-
ring wordt aan de Carina nog een
aantal detailwijzigingen doorge-
De Fiat Tempra heeft een goede
stroomlijn (Cw= 0,28) en een ge
heel eigen vormgeving door het
sterk oplopende zijruitje. Het front
lijkt erg op dat van zijn voorvader,
de Tipo. De kofferruimte is fors
van afmetingen (500 liter) en is
Wijk te beladen, doordat de
«dep helemaal tot aan de bumper
open gaat.
In standaarduitvoering wordt de
Fiat Tempra voorzien van een ver
stelbaar stuur, hoofdsteunen voor,
Zoals iedereen in de Auto
maat heeft kunnen lezen, ben
ik vorige week met nog ne
gentien anderen naar Cuen
ca in Spanje geweest voor de
derde selectieronde van de
Camel Trophy. Het was een
geweldige ervaring. Vanaf
het vliegveld reden we in
convooi naar ons kamp aan
de oever van een rivier. Met
een mocht ik samen met mijn
bijrijder onderweg een defec
te ventilator repareren.
De tweede dag begon voor
ons het echte werk. Een bol-
letjes-pijltjes rit, behendig
heidsoefeningen en leren om
gaan met lier en kompas, het
was er allemaal bij. Vooral
die lieroefening viel erg te
gen. Je weet hoe je het moet
doen, maar in de praktijk wil
je toch wel eens wat vergeten.
Overigens waren bij alle on
derdelen juryleden te over.
Wat mij erg opviel, was dat
bij de organisatie de veilig
heid voorop stond. Daarnaast
werd duidelijk respect voor
de natuur getoond. We heb
ben gedurende onze rit door
Spanje alleen over bestaande
wegen en paden gereden en
niet zomaar kris-kras door de
busch-busch.
Belangrijke onderdelen van
de echte Camel-Trophy in ju
ni, zijn de regelmatigheids-
etappes. Hier komt het op
veel rekenwerk aan. Als je
eenmaal de slag te pakken
hebt, valt een dergelijk on
derdeel wel mee.
Als liefhebber van diverse
buitensporten kwam ik be
hoorlijk aan mijn trekken. Via
een ladder omhoog klauteren
en vervolgens middels tou
wen weer de berg af. Of met
een boomstam op je nek een
parcours afleggen, gedeelte
lijk door het water.
De derde dag was voorname
lijk op de auto gericht. Rijden
op verschillende ondergron
den, door beken en tegen stij-
le hellingen. Bovendien moest
er de hele dag Engels ge
sproken worden, 's Avonds
stond het bouwen van een
brug op het programma,
waarover uiteindelijk een
Land Rover naar de overkant
moest rijden.
De laatste dag volgden nog
wat groepsopdrachten. In de
middag kwamen we moe,
maar voldaan in ons hotel
aan. Na het diner kwam het
spannendste moment. Je bent
blij dat je al zover gekomen
bent en maakt je geen illu
sies, maar een ronde verder
komen is natuurlijk nog veel
mooier. De zestien namen van
de mensen die niet meer ver
der gaan werden genoemd.
Ik kat daar niet bijl wat bete
kent dat ik minimaal in het re
serveteam terecht ben geko
men. Van 15 tot en met 19
maart volgt in Parijs de laat
ste selectie. Dan weet ik defi
nitief of de echte Trophy voor
mij werkelijkheid zal worden.
Stijn Luykx
verlichte bagageruimte, in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels en
een afsluitbare tankdop.
De SX-uitvoeringen zijn completer
met een digitaal dashboard, an
dere bekledingsstoffen, elektrisch
bediende voorportierruiten, cen
trale vergrendeling en regelbare
luchtopeningen voor de achter-
passagiers.
De prijzen van de Tëmpra zijn
uiteraard op dit moment nog niet
bekend. De auto zal moeten con
curreren met bijvoorbeeld een
Peugeot 405, Renault 21, Opel
Vectra, VW Passat, Mazda 626 en
Toyota Carina. De prijzen zullen
naar verwachting zo rond de
f.30.000,= beginnen.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De prijzen van de nieuwe injec
versies liggen op hetzelfde niv.
als de carburatie-auto's. Een te<
nische verbetering, zonder finan
ciële consequenties voor de klant,
dat kunnen we alleen maar toejui
chen.
Eindelijk lijkt het land zich op te
zetten tegen Minister Maij-
Weggen. Er zijn op dit moment
stickers te bestellen met leuzen
tegen deze dame voor op de
achterruit van de auto. Zelfs de
Tweede Kamer is haar manier
van doen beu. In ruim honderd
dagen kabinet heeft ze ons het
bloed onder de nagels van
daan gehaald met verschillen
de ideetjes om vooral het
autoverkeer in te bannen en het
dreigende begrotingstekort
door de kleine groep overge
bleven automobilisten te laten
ophoesten. Ook het CDA lijkt
inmiddels te denken "hadden
we haar maar in het Europarle
ment gelaten". Neelie Smit
Kroes kende de gang van za
ken in de Tweede Kamer, om
dat ze er zelf jaren had doorge
bracht. Bovendien kwam ze
van huis uit, uit de transportsec
tor en heeft ze zich de eerste
maanden van haar regerings
periode teruggetrokken in de
studeerkamer om zich het vak
gebied eigen te maken.
Nee, anders is het met Maij-
Weggen, die als een bezetene
om zich heen slaat en hier en
daar eens iets roept. Waar
haalt ze het allemaal vandaan.
De eerste de beste milieubewe
ging die een tachograaf in alle
auto's wil, vindt bij haar met
een een gewillig oor.
Bij het KRO-programma "De
100 dagen zonder auto show" is
Maij één van de zogenaamde
begeleiders van de 11 mensen
die 100 dagen hun auto laten
staan. In de uitzending van af
gelopen maandag vertelde de
dame die door Maij-Weggen
gecoached wordt, dat ze de mi
nister had aangeraden om alle
snelle auto's een begrenzer tot
120 km/u te geven. Voor
vrachtwagens had de minister
dit zelf al bedacht, maar als we
deze waanzin voor personen
auto ‘s binnenkort uit haar
mond horen, dan weten we
waar ze het vandaan heeft.
Bij de behandeling van de be
groting zal ze werkelijk moeten
laten zien of ze voor het minis-
tersvak geschikt is. Ik hoop dat
de parlementariërs haar het
vuur na aan de schenen zullen
leggen dat ze nog optijd zal in
binden, of inziet dat het Ministe
rie van Verkeer en Waterstaat
niet de plek is, waar ze gewenst
De Ford-dealers in Nederland
hebben de Sierra-modellen voor
1990 in de showroom staan. Na
tuurlijk is er in de modelvoering
niets gewijzigd, zodat er nog
steeds kan worden gekozen uit 3-,
4- en 5-deurs modellen en een sta
tioncar. De Sierra 1990 is uiterlijk
duidelijk herkenbaar aan de nieu
we grille met een omlijsting in de
carrosseriekleur en de nieuwe
wieldoppen en achterlichten in
rookglas. Ook de motorkap werd
iets gewijzigd. De glazen van de
richtingaanwijzers voor worden
voortaan in wit uitgevoerd.
Vanaf de meest eenvoudige uit
voering wordt de Sierra stan
daard geleverd met getint glas
rondom. In het interieur zijn nieu
we bekledingsstoffen toegepast
en is voortaan het stuurwiel in
hoogte verstelbaar. De deuren zijn
van centrale vergrendeling voor
zien, terwijl de kofferbak en het
tankklepje van binnenuit te ope
nen zijn. Bovendien is bij de se-
dan-versie de rugleuning van de
achterbank in twee ongelijke de
len (40/60) neerklapbaar.
Maar daar bleef het niet bij. De
oude bekende 2.3 liter dieselmotor
is vervangen door de 1.8 liter tur
bodiesel. De krachtbron levert een
vermogen van 75 pk, 8 pk meer
dan de oude versie. Hiermee be
haalt de auto een top van 157 km/
u, terwijl de acceleratie van 0 tot
100 in 16,5 seconden wordt vol
bracht. Vooral dat laatste bete
kent een belangrijke verbetering
ten opzichte van de 2.3.
We zullen nog
moeten wachten, i
mer verschijnt de
is de showrooms van onze Neder
landse Fiat-dealers. Het is een
auto uit de Tipo/Dedra-familie. De uitvoering geleverd. Het diesel-
Tempra dient ter vervanging van
de Regata en zal niet alleen als
vierdeurs sedan, maar ook in de
vorm van een vijfdeurs stationcar
verschijnen. Van de totaal vijftien
verschillende versies, zullen er in
eerste instantie zeven in ons land
leverbaar worden.
De basis Tempra wordt bij ons de
1.6 i.e. met de bekende 1581 cc
benzinemotor met injectie en een
geregelde katalysator. De 59 gele
verde kW's zorgen in deze auto
voor een topsnelheid van 170 km/ makkelij!
u. Dezelfde auto komt er ook in de klep hele
luxueuze SX-uitgave. Beide ge
noemde auto's zullen verder naar
keuze worden uitgerust met een
continu variabele transmissie. Het
Ter verhoging van het spektakel
zal de Sierra Cosworth voortaan
met vierwielaandrijving worden
geleverd. Naast de bestaande XR
4x4 met 2.9 liter V6 krachtbron
verschijnt er ook een vierwielaan-
gedreven Sierra met 2 liter
DOHC-motor.
De Sierra '90 kent naast de CL en
Ghia-uitgaves nu ook de CLX-uit-
voering, die met de 2 liter benzine
en 1.8 turbodiesel geleverd kan
worden. De auto's beschikken
standaard over donkergrijze
flankstootstrips met rode inleg,
een toerenteller, 3-spaaks sport
stuur, regelbare dashboardver-
lichting, een digitale LCD-klok en
een wis/wasisntallatie op de ach
teruit (niet voor de sedan).
De prijzen van de nieuwe Sierra
reeks zijn uiteraard ook aange
past. De serie start met de 1.6 CL
3-deurs voor f.29.230,De 2 liter
CL-sedan kost f.32.570,=. Voor de
zelfde auto als CLX moet
f.33.120,= op tafel komen. De nieu
we 2 liter met 4x4 wordt alleen als
CLX geleverd naar keuze als se
dan of stationcar vanaf f.42.000,
De 2000 16V Cosworth 4x4 staat
voor f.91.420,= in de prijslijst. De
nieuwe turbodiesel is er van
f.34.850,= tot f.40.410,=.
Volgende week mogen we uitge
breid kennismaken met de nieuwe
4x4 Cosworth en de turbodiesel,
zodat een rij-impressie van deze
auto's binnenkort volgt.