TIIO Y O T, A STERK TERUG IN MET INJECTIE MIDDENKLASSE MET J^O MET DETAILWIJZIGINGEN Stickers 3 3 Gastrubriek er o.a. Deze week in de Automaat I iDüoöfflaat Oplage92.050 ex. Donderdag 22 februari 1990 FIAT Digitaal Spektakel Tony VOS AL: tterug) 87 ANT nn” Nieuwe Alfa 33 Bijlage van: DeTilburgseK<..'erier Hyundai Elite Dealer Pag. 3 ORT ERS Jaargang 2 Nummer 8 17,50 4,95 enkele maanden maar na de zo- nieuwe Tempra straat 23 I Tilburg -434360 Betalen met plastic Pag. 9 Autotest Lancia Dedra 1.8 Pag. 3 ir met m, is de (Tel programma bestaat uit de 1929 cc krachtbron met of zonder turbo. nieu- n de sctie- iveau jch- Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburg se Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Kort geleden werden de 1.3 en 1.6 liter motoren in de Toyota Corolla voorzien van multi-point injectie- systemen. Het was natuurlijk te verwachten dat ook de Carina met elektronisch geregelde brandstof-injectie zou worden uit gerust. Door het monteren van een geregelde driewegkatalysator voldeed de Carina al aan de strengste uitlaatgasnormen. arnaval Ie daor is goed eten tr/min. Natuurlijk heeft deze tech nische verbetering zijn invloed op de prestaties van de Carina. De topsnelheden namen met 5 km/u toe, tot 185 voor de versie met 5- bak en 175 km/u voor de auto maat. voerd. Zo wordt het interieur een nieuw stofje overtrokker schaalaanduiding op de snel heidsmeter veranderd en werden de bedieningshendels voor ver lichting en ruitewissers ver nieuwd. Bovendien zijn nu een reeks nieuwe kleuren leverbaar. De 1.6 liter 16-kleppenmotor lever de tot nog toe 90 pk met zijn car burateur. Door toepassing van een injectiesysteem is dit inmid dels gestegen tot 105 pk. Het kop pel ging uiteraard ook omhoog en ligt op maximaal 142 Nm bij 3200 topmodel uit de benzinereeks wordt de Tempra 2.0 i.e.. De 1995 cc krachtbron levert 85 kW, goed voor een top van 195 km/u. Deze 2 liter wordt automatisch in de luxe Samen met deze motorverande- ring wordt aan de Carina nog een aantal detailwijzigingen doorge- De Fiat Tempra heeft een goede stroomlijn (Cw= 0,28) en een ge heel eigen vormgeving door het sterk oplopende zijruitje. Het front lijkt erg op dat van zijn voorvader, de Tipo. De kofferruimte is fors van afmetingen (500 liter) en is Wijk te beladen, doordat de «dep helemaal tot aan de bumper open gaat. In standaarduitvoering wordt de Fiat Tempra voorzien van een ver stelbaar stuur, hoofdsteunen voor, Zoals iedereen in de Auto maat heeft kunnen lezen, ben ik vorige week met nog ne gentien anderen naar Cuen ca in Spanje geweest voor de derde selectieronde van de Camel Trophy. Het was een geweldige ervaring. Vanaf het vliegveld reden we in convooi naar ons kamp aan de oever van een rivier. Met een mocht ik samen met mijn bijrijder onderweg een defec te ventilator repareren. De tweede dag begon voor ons het echte werk. Een bol- letjes-pijltjes rit, behendig heidsoefeningen en leren om gaan met lier en kompas, het was er allemaal bij. Vooral die lieroefening viel erg te gen. Je weet hoe je het moet doen, maar in de praktijk wil je toch wel eens wat vergeten. Overigens waren bij alle on derdelen juryleden te over. Wat mij erg opviel, was dat bij de organisatie de veilig heid voorop stond. Daarnaast werd duidelijk respect voor de natuur getoond. We heb ben gedurende onze rit door Spanje alleen over bestaande wegen en paden gereden en niet zomaar kris-kras door de busch-busch. Belangrijke onderdelen van de echte Camel-Trophy in ju ni, zijn de regelmatigheids- etappes. Hier komt het op veel rekenwerk aan. Als je eenmaal de slag te pakken hebt, valt een dergelijk on derdeel wel mee. Als liefhebber van diverse buitensporten kwam ik be hoorlijk aan mijn trekken. Via een ladder omhoog klauteren en vervolgens middels tou wen weer de berg af. Of met een boomstam op je nek een parcours afleggen, gedeelte lijk door het water. De derde dag was voorname lijk op de auto gericht. Rijden op verschillende ondergron den, door beken en tegen stij- le hellingen. Bovendien moest er de hele dag Engels ge sproken worden, 's Avonds stond het bouwen van een brug op het programma, waarover uiteindelijk een Land Rover naar de overkant moest rijden. De laatste dag volgden nog wat groepsopdrachten. In de middag kwamen we moe, maar voldaan in ons hotel aan. Na het diner kwam het spannendste moment. Je bent blij dat je al zover gekomen bent en maakt je geen illu sies, maar een ronde verder komen is natuurlijk nog veel mooier. De zestien namen van de mensen die niet meer ver der gaan werden genoemd. Ik kat daar niet bijl wat bete kent dat ik minimaal in het re serveteam terecht ben geko men. Van 15 tot en met 19 maart volgt in Parijs de laat ste selectie. Dan weet ik defi nitief of de echte Trophy voor mij werkelijkheid zal worden. Stijn Luykx verlichte bagageruimte, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een afsluitbare tankdop. De SX-uitvoeringen zijn completer met een digitaal dashboard, an dere bekledingsstoffen, elektrisch bediende voorportierruiten, cen trale vergrendeling en regelbare luchtopeningen voor de achter- passagiers. De prijzen van de Tëmpra zijn uiteraard op dit moment nog niet bekend. De auto zal moeten con curreren met bijvoorbeeld een Peugeot 405, Renault 21, Opel Vectra, VW Passat, Mazda 626 en Toyota Carina. De prijzen zullen naar verwachting zo rond de f.30.000,= beginnen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek De prijzen van de nieuwe injec versies liggen op hetzelfde niv. als de carburatie-auto's. Een te< nische verbetering, zonder finan ciële consequenties voor de klant, dat kunnen we alleen maar toejui chen. Eindelijk lijkt het land zich op te zetten tegen Minister Maij- Weggen. Er zijn op dit moment stickers te bestellen met leuzen tegen deze dame voor op de achterruit van de auto. Zelfs de Tweede Kamer is haar manier van doen beu. In ruim honderd dagen kabinet heeft ze ons het bloed onder de nagels van daan gehaald met verschillen de ideetjes om vooral het autoverkeer in te bannen en het dreigende begrotingstekort door de kleine groep overge bleven automobilisten te laten ophoesten. Ook het CDA lijkt inmiddels te denken "hadden we haar maar in het Europarle ment gelaten". Neelie Smit Kroes kende de gang van za ken in de Tweede Kamer, om dat ze er zelf jaren had doorge bracht. Bovendien kwam ze van huis uit, uit de transportsec tor en heeft ze zich de eerste maanden van haar regerings periode teruggetrokken in de studeerkamer om zich het vak gebied eigen te maken. Nee, anders is het met Maij- Weggen, die als een bezetene om zich heen slaat en hier en daar eens iets roept. Waar haalt ze het allemaal vandaan. De eerste de beste milieubewe ging die een tachograaf in alle auto's wil, vindt bij haar met een een gewillig oor. Bij het KRO-programma "De 100 dagen zonder auto show" is Maij één van de zogenaamde begeleiders van de 11 mensen die 100 dagen hun auto laten staan. In de uitzending van af gelopen maandag vertelde de dame die door Maij-Weggen gecoached wordt, dat ze de mi nister had aangeraden om alle snelle auto's een begrenzer tot 120 km/u te geven. Voor vrachtwagens had de minister dit zelf al bedacht, maar als we deze waanzin voor personen auto ‘s binnenkort uit haar mond horen, dan weten we waar ze het vandaan heeft. Bij de behandeling van de be groting zal ze werkelijk moeten laten zien of ze voor het minis- tersvak geschikt is. Ik hoop dat de parlementariërs haar het vuur na aan de schenen zullen leggen dat ze nog optijd zal in binden, of inziet dat het Ministe rie van Verkeer en Waterstaat niet de plek is, waar ze gewenst De Ford-dealers in Nederland hebben de Sierra-modellen voor 1990 in de showroom staan. Na tuurlijk is er in de modelvoering niets gewijzigd, zodat er nog steeds kan worden gekozen uit 3-, 4- en 5-deurs modellen en een sta tioncar. De Sierra 1990 is uiterlijk duidelijk herkenbaar aan de nieu we grille met een omlijsting in de carrosseriekleur en de nieuwe wieldoppen en achterlichten in rookglas. Ook de motorkap werd iets gewijzigd. De glazen van de richtingaanwijzers voor worden voortaan in wit uitgevoerd. Vanaf de meest eenvoudige uit voering wordt de Sierra stan daard geleverd met getint glas rondom. In het interieur zijn nieu we bekledingsstoffen toegepast en is voortaan het stuurwiel in hoogte verstelbaar. De deuren zijn van centrale vergrendeling voor zien, terwijl de kofferbak en het tankklepje van binnenuit te ope nen zijn. Bovendien is bij de se- dan-versie de rugleuning van de achterbank in twee ongelijke de len (40/60) neerklapbaar. Maar daar bleef het niet bij. De oude bekende 2.3 liter dieselmotor is vervangen door de 1.8 liter tur bodiesel. De krachtbron levert een vermogen van 75 pk, 8 pk meer dan de oude versie. Hiermee be haalt de auto een top van 157 km/ u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 16,5 seconden wordt vol bracht. Vooral dat laatste bete kent een belangrijke verbetering ten opzichte van de 2.3. We zullen nog moeten wachten, i mer verschijnt de is de showrooms van onze Neder landse Fiat-dealers. Het is een auto uit de Tipo/Dedra-familie. De uitvoering geleverd. Het diesel- Tempra dient ter vervanging van de Regata en zal niet alleen als vierdeurs sedan, maar ook in de vorm van een vijfdeurs stationcar verschijnen. Van de totaal vijftien verschillende versies, zullen er in eerste instantie zeven in ons land leverbaar worden. De basis Tempra wordt bij ons de 1.6 i.e. met de bekende 1581 cc benzinemotor met injectie en een geregelde katalysator. De 59 gele verde kW's zorgen in deze auto voor een topsnelheid van 170 km/ makkelij! u. Dezelfde auto komt er ook in de klep hele luxueuze SX-uitgave. Beide ge noemde auto's zullen verder naar keuze worden uitgerust met een continu variabele transmissie. Het Ter verhoging van het spektakel zal de Sierra Cosworth voortaan met vierwielaandrijving worden geleverd. Naast de bestaande XR 4x4 met 2.9 liter V6 krachtbron verschijnt er ook een vierwielaan- gedreven Sierra met 2 liter DOHC-motor. De Sierra '90 kent naast de CL en Ghia-uitgaves nu ook de CLX-uit- voering, die met de 2 liter benzine en 1.8 turbodiesel geleverd kan worden. De auto's beschikken standaard over donkergrijze flankstootstrips met rode inleg, een toerenteller, 3-spaaks sport stuur, regelbare dashboardver- lichting, een digitale LCD-klok en een wis/wasisntallatie op de ach teruit (niet voor de sedan). De prijzen van de nieuwe Sierra reeks zijn uiteraard ook aange past. De serie start met de 1.6 CL 3-deurs voor f.29.230,De 2 liter CL-sedan kost f.32.570,=. Voor de zelfde auto als CLX moet f.33.120,= op tafel komen. De nieu we 2 liter met 4x4 wordt alleen als CLX geleverd naar keuze als se dan of stationcar vanaf f.42.000, De 2000 16V Cosworth 4x4 staat voor f.91.420,= in de prijslijst. De nieuwe turbodiesel is er van f.34.850,= tot f.40.410,=. Volgende week mogen we uitge breid kennismaken met de nieuwe 4x4 Cosworth en de turbodiesel, zodat een rij-impressie van deze auto's binnenkort volgt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19