REGISTRATIE VOORDEEL Laatste nationale selectieronde Camel Trophy vandaag van start Dit is de Peugeot 905 Brabant goed vertegenwoordigd Discovery in twee Feroza als Black-Top Handbak voor Audi V8 Toyota 4-Runner in vier versies versies op grijs kenteken KENTEKEN-KLARE AUTO'S NU f1500, VOORDELIGER Mazda MX-5 Hot couture Dr.Car en itn tut/e :and AUTO KENNIS»;8» 1ST .V. f. BOVAG ri 1990-pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 15 februari 1990 - pagina 9 DETILBURGSE KOERIER 1,08 kelir tilburg Krachttraining in iersel )aar- i gestart vanuit zo'n 200 km ten en! TO’S D 1987 (Deze aktie is van toepassing op alle in voorraad zijnde Pony XP modellen.) 17.00 uur rden korting >5% korting korting 13/360856 :n stuk heeft u is wat 1986 1984 1986 1985 1988 1985 1986-1987 1979 im hoge :en 1984, 1984 7-1988 1987 irijzen 1988 1984 1987 1985 1985 1985 1980 1987 1988 1987 1987 1981 1983 1984 Vervolg van blz. 1 inconstructie. De nieuwe 10 motor weegt slechts ppenloj zijn zo hopen c er toch deze lich alle goec historiscl maar zonde daarvan. Tijdens de persdag, voorafgaand aan de officiële opening van de Bedrijfsauto Rai tbonde Land Rover voor het eerst twee versies van de Discovery op grijs kente ken. De standaard auto met maal dak kan worden gelei met geblindeerde zijruiten, j ruit aan de rechter kant 1 ter geopend voor een bet Walter van Sinten: "Het avontuur spreekt mij het meeste aan Stijn Luykx: "Ik heb geprobeerd me een beetje voor te bereiden km/u in de vijfde overbrenging wordt bereikt. Audi V8's gei ven er 4.300 o. 4.900 werden naar de nor- everd i. Eén blijft ech- eter zicht. Postbus 4136 5004 JC Tilburg Dijksterhuisstraat 80 Tilburg nieuwe velours bekledingsstof ge bruikt, ook op de portierpanelen. Natuurlijk vinden we voorin de 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor met een vermogen van 95,2 pk. De voorwielen zijn onafhankelijk op gehangen met torsievering en dubbele draagarmen. De schok- brekers van de Black-Top zijn in drie standen verstelbaar. Het interieur is compleet met een toerenteller, een hellingshoekme- ter, voltmeter en een digitaal klok je. Zowel de achterdeur als het brandstofklepje zijn van binnenuit te ontgrendelen. smaakt. Daarvan ble ep de Duitse markt, m naar de Europese rabanders heb de eerste selee bracht. Naast1 zitten nog drie andere provincie- genoten in de Spaanse rimboe, dat betekent maar liefst 25 procent van het totale deelnemersveld. In de eerste helft van januari werden op de Beekse Ber gen de eerste voorrondes voor Camel Trophy van dit jaar gehouden. In vier dagen tijd werden maar liefst duizend kandidaten op hun fysieke gesteldheid, door zettingsvermogen, functioneren in de groep en parate kennis getest. Uit iedere groep van 250 personen bleven er 25 over. Eind januari volgde de tweede selectie, uit 100 deelnemers moesten er na twee dagen nog twintig overblijven. Deze twintig zijn gisteren naar Spanje ver trokken, waar ze vanaf vandaag tot en met zaterdag hun werkelijke kwaliteiten tijdens een mini-Camel Tro phy moeten tonen. We spraken met Goirlenaar Walter van Sinten en Tilburger Stijn Luykx vlak voor hun ver trek. De auto is er vanaf f.49.500,=. Een andere mogelijkheid is het spe ciaal voor onze markt ontwikkelde verhoogde dak. In totaal komt het Audi is niet ontevreden over de eerste verkoopresultaten van de V8, die een ruim jaar geleden werd gepresenteerd. De Britse markt kan nu worden beleverd, daar de versie met rechts stuur beschikbaar is voor serieproduc- tie. De eerste successen tekenen zich ook af op de moeilijke Ameri kaanse markt. Sinds de invoering van de Audi V8, midden 1989, konden daar 1.000 exemplaren getal 905 leest, zal denken dat Peugeot boven ziji gaat introdu- .«d waar, jevalwel super-auto. Met de nieuwe vierwielbesturing, c rtPeugeot vanaf volgend van het circuit. Het een mechanisch sj ciaal voor des Nog deze mat eerst met de auto den. Ex-Formule 1 Pierre Jabouille gaat ten en wedstrijd'1 oktober zal de 905 in de praktijk worden getest tijdens de laatste twee races van het kampioen schap in Amerika en Mexico. Vanaf het seizoen 1991 zal de 905 De structuur van de 905 bestaat uit officieel deelnemen aan het we- een carbonconstructie. De nieuwe reldkampioenschap voor Sport 3,5 liter VI0 motor weegt slechts Prototypes Groep C. volumemarkten (exclusief Enge land) en de Verenigde Staten uit gevoerd. De Daihatsu Feroza Black-Top kan zowel op geel als op grijs kenteken geleverd worden. De VAN-uitvoering heeft in de kleur van de kap gespoten vaste pane len achter, terwijl de laadvloer netjes is bekleed. Bij de personen uitvoering is de achterbank in twee delen neerklapbaar. Er zal van de Feroza Black-Top EL II slechts een beperkt aantal exem plaren worden geleverd. De uit voering op grijs kenteken kost f.30.995, terwijl met ruiten en achterbank f.38.995,= moet wor den neergeteld. mo- errein- mner. Een raliteiten st comfort We heb- een kor- n doen i met hardtop voor f.54.650, t betekent dat je voor de prijs m een Z1 bijna drie van deze iparaten hebt, terwijl hij zeker et een derde van het rijplezier edt. Kortom, de prijs zal voor Wie het getal 905 leest, za, Uq1U 'at Peugeot boven zijn nieuwe nog een super-auto gaat inl ceren. Dat is niet helemaal maar het gaat in ieder gt om een super-auto. Met c 905 gaat jaar deelnemen aan het wereld kampioenschap voor Sport Proto types. De auto heeft een gesloten carrosserie, is 4,80 meter lang en 1,08 meter hoog. Voor de ontwik keling tekenden Peugeot-Talbot 3 Sport, het studiecentrum van Auto- en, want mobiles Peugeot, de technische üpt. Spe- afdeling van de PSA groep, Mi chelin en de vliegtuigbouwer Das sault. het hoge koppel van 215 Nm wat al bij 2400 tr/min volledig be schikbaar is. Ter completering van de hele serie zullen beide ty pes naar keuze worden aangebo den op geel en grijs kenteken. Bij deze laatste zijn de zijruiten ge blindeerd, behalve die van het rechter achterportier. Op geel kenteken kost de 4-Runner V6 f.72.500,=. Dezelfde auto op grijs kenteken vergt een investering van f.56.750,= Hardtop Kopers van de Mazda MX-5 doen er goed aan in hun omgeving een leuke slingerweg te zoekei daarvoor is de auto gekni,r_ lenderwijs zet een enigszins geoe fende automobilist het ding drif tend de bocht om. Zo makkelijk als ie uitbreekt, zo eenvoudig is hij ook weer te corrigeren. Als je hem na enkele minuten gewenning he lemaal in de hand hebt, kun je er mee lezen en schrijven. Voor echte noodgevallen is de roadster ook voorzien van een softtop. De kap staat erg'ihooi en doet geen afbreuk aan het con cept. Alhoewel het opzetten geen minuten werk kost, bestaan er simpelere systemen. Bovendien is er af- fabriek een hardtop lever baar in de carrosseriekleur. Jam- mergenoeg komt de auto dan an ders en minder aantrekkelijk over. En wanneer gebruik je nu werke lijk zo'n voorziening. Tijdens de introductie van de hui- ^izre 323 werd een prijsverwach- j genoemd van tussen de vijf- rijftig en zestigduizend gulden, sot was de verbazing, toen de lindelijk prijs werd meege ;ld. Voor f.51.900,= is deze Cuenca De twintig overgebleven kandida- over de vorige Camel Trophy's." ten zijn vanmorgen gestart vanuit de plaats Cuenca ■’A’" onn b'rv' oosten van Mac den door een gebied met een maximale hoogte van 1800 meter. We vroegen Stijn ook welke eigenschap in je nadeel kan wer ken bij de selecties: "Je moet voor al niet vertellen dat je Camel siga retten rookt, dat is alleen maar slijmerij en daar zijn ze niet van gediend." Iedereen kan zich overigens jaar lijks voor de voorrondes inschrij ven, dat niet zomaar iedereen bij die laatste twintig kan komen, mo ge duidelijk zijn. We kunnen de meesten toch stoere jongensi men. Walter van Sinten is 26 en werd net als Stijn Luykx L. Eindhoven geboren. Hij wer' zijn. Helaas komen er maar 110 exemplaren dit jaar naar ons land, die vrijwel allemaal zijn uit verkocht. Maar de echte liefheb ber zal best willen wachten voor worden verkocht. Sedert de mark tintroductie in oktober 1988 tot en met december 1989, werden 9.200 Doorzetter "Voor de Camel-Trophy moet je een goed incasseringsvermogen hebben, een doorzetter zijn, sa men willen werken en vooral een positieve instelling hebben", al dus de 27-jarige Stijn Luyks. De in Eindhoven geboren Stijn leidt een soort van dubbelleven. In 1984 wist hij met goed gevolg de Sport- academie af te ronden. Op dit mo ment geeft hij part-time les aan het sportcentrum van de KUB. Daarnaast organiseert hij voor kleine groepen ski-lessen in de sneeuw, cursussen wildwaterva ren en ook losse activiteiten als bergbeklimmen, grottentochten, windsurfen en waterskien. Een be zig baasje, dat naast al deze li chamelijke inspanning nog de no dige geestelijke inspanning in zijn studie Bestuurlijke Ii de stopt. De hobby's van Stijn la ten zich raden, die zitten voorna melijk in de sportieve hoek. Daar naast houdt hij van lezen (kranten, tijdschriften en boeken, vooral tril lers). Maar ook een bezoekje aan de bioscoop of schouwburg slaat hij niet af. Stijn: "Ik heb geprobeerd me een beetje voor te bereiden, alhoewel we eigenlijk niet weten wat ons in Spanje te wachten staat. In ieder geval ben ik met een Land Rover het terrein in geweest en heb ik bij de Bredase dealer van dit merk de auto's goed bekeken. Naast het rijden met de auto's krijgen we in de echte Trophy ook te maken met wildwatervaren, bergbeklimmen en rafting (met en rubber vlot over een wilde rivier). Vooral ook door deze activiteiten ben ik erg gemo tiveerd." Onlangs hebben we kennis gen maken met de nieuwe tern auto van Toyota, de 4-Rur1" auto die goede terreinkwal paart met de luxe en het van een personenauto. V. ben tijdens de introductie e te rij- impressie op kunnen doen met de 3 liter V6 van 105 kW. Bo vendien zal deze auto binnenkort beschikbaar worden met een 2.4 liter turbodiesel krachtbron van 66 kW. Belangrijk bij deze laatste is 150 kg en is gekoppeld aan een 605 handgeschakelde zesversnel lingsbak. De 905 weegt 750 kg comform het reglement. De 905 kan worden uitgerust met twee- of j, dit afhankelijk Bt gaat hierbij om systeem, wat spe- ?ze auto is ontwikkeld, rand zal er voor het gereden wor- 1- rijder Jean _,_jtde auto tes- jdklaar maken. In 905 in de praktijk De V8 is het topmodel uit de Audi- reeks. De auto werd tot voor kort standaard geleverd met een auto matische versnellingsbak. Daar is nu verandering in gekomen. Naar keuze is ook een vijfversnelling- bak leverbaar. Natuurlijk beschik ken beide versies over quattro- vierwielaandrijving. Het prestatie niveau is door het toepassen van deze handgeschakelde versnel lingsbak wat hoger komen te lig gen. In 7,6 seconden sprint deze auto vanuit stilstand naar 100 km/ u, terwijl een topsnelheid van 244 De Brabanders hebben het er tij- selende diensten, overdag en 's dens de eerste selecties niet slecht nachts. Het werk is heel divers, "'s af gebracht. Naast Walter en Stijn Morgens begin ik met administra tief werk, behalve als er op dat moment een melding van bijvoor beeld een aanrijding of diefstal binnenkomt", aldus Walter. Zijn hobby's liggen vooral op het gebied van de auto- en motor sport. Hij kijkt vaak naar Euro sport, waar alles van Formule 1 tot motorcross aan bod komt. Daar naast gaat hij meestal iedere zon dag met vier tot vijf vrienden off- the- road rijden, zowel recreatief als in wedstrijdverband. Alleen dat recreatief rijden wordt steeds moeilijker, omdat je bijna nergens mëer mag komen. roza is al weer ruim een jaar op de markt. Tijd voor de importeur om in samen werking met de fabriek een spe ciale versie op de markt te bren gen, de Black-Top EL II. Zoals de naam doet vermoeden is deze auto volledig in zwart metallic uit gevoerd, een kleur waarin ook de voor- en achterbumper, grille en de PVC-kap worden gespoten. De x gefleurd door een „1 gekleurde rood/roze striping. Het interieur met sportieve kuip- stoelen is overgenomen uit de be staande EL-versie. Wel is er een al wat ervaring opgedaan in terreinrijden. Met een aantal vrienden gaat hij regelmatig naar wat minder ontdekte ge den in Belgie of Luxemburg. "Het avontuur van de Camel phy, dat spreekt mij het mees spanning in zijn aan pjet -s een uitdaging om deze moderne tijd met slecht: nig hulpmiddelen verschillet moeilijkheden te overwinnen zegt Walter. "Normaal doe ik regelmatig conditietraining, maar dat h< nu wat opgevoerd. Ha krachtraining en trapj de flat op 't Laar dat z. vaste onderdelen. Fiet een goede manier om je g« heid op peil te brengen. Dc naast zijn er nog een aantal dienstsporten die ik doe op het werk." Net als Stijn is ook Walter gaan aankloppen bij de firma Knooks, de Land Rover dealer in Breda. Hij heeft er onder andere met de nieuwe Discovery gereden, de auto waarmee de zestien landen teams straks in Rusland op stap gaan. "Ik heb ook mijn kennis over het compaslezen weer wat bijgespij kerd en verder wat films gekreken over de vorige Camel Trophy's." Volgens Walter moet een Trophy- nca, zo n 200 km ten deelnemer goed in groepsver- idrid. Er wordt gere- band kunenn functioneren, door- i i zettingsvermogen hebben en fy siek tegen de zware tocht zijn op- gewassen. Belangrijk is dat je op de overige deelnemers kunt ver trouwen en dat zij dan ook op jouw kunnen. Volgende week dan weten we het hoe ver onze streekgenoten zijn gekomen. Uit de twintig deelne mers zullen er slechts vier over blijven, de twee echte deelnemers en het reserveteam. In maart zul len in Parijs de definitieve teams samengesteld worden. Laten we s noe- hopen dat van de vijf Brabanders 16 jaar er toch minimaal één uiteindelijk in in de Land Rover zal stappen om ven geboren. Hij werk bij tussen 4 en 23 juni de echte Tra de Marechaussee in Uden, vlakbij phy rond het 650 kilometer lange de vliegbasis Völkel. In het bijbe- Baikalmeer in Rusland te volbren- horende uniform draait hij afwis- gen. plafond zo'n 12 centimeter hoger te liggen, waardoor een minimale hoogte binnenin van 1,30 meter gehaald wordt. In dat geval mo gen de zijruiten gehandhaafd blij ven. Dit extra verhoogde dak, wat geheel de originele vormgeving van de Discovery volgt, vergt slechts een investering van -- f1.000, ten opzichte van de ge- zijkant wordt opg< blindeerde uitvoering. De Land lel gekleurde rooc Rover Discovery is er met de be kende 3,5 liter V8 benzinemotor en de 2.5 liter direct ingespoten tur bodiesel. top dat bijnc hebt, ïwicht sportwagen met eigenschappen van de Engelse sportwagen, de echte nadelen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 29