1 I Panda en Tipo E u Wennen aan schoonheid in nieuwe versies f 195,- OPEN DAGEN AFDELING MOTORVOERTUIGEN- TECHNIEK VAN STREEKSCHOOL TILBURG S T O T E S A T Marijke m lannoB 1990-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 15 februari 1990 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER f J 986 72.000 km 986 92.000 km 987 65.000 km 988 29.000 km rantie Technische gegevens: me- 167 voor Cf 0 km NISSAN oort van juni n r Meer informatie in onze showroom NISSAN PROFIJTPLAN GARAGE DENISSEN BVa lemen r van terwijl er Z, - op ta- Nissan Micra „Sail” 17.495,- de rui sint b« >86 86.000 km I87 92.000 km B6 105.000 km van gi pijt, d huislijl ineel aan de be- on- r zij- zijn. <l"'"T".' jigentechniek, telefoon toestel 229. igen: lengte 4,60 edte 1,73 meter iwicht: 1350 kg Verder is er een vacaturebank die een overzicht biedt van de voorhanden zijnde functies in deze regio. Geïnteresseerden die eventueel telefonisch informatie willen Imnd. ’mnd. !mnd. !mnd. !mnd. ’mnd. ’mnd. ’mnd. ’mnd. 3 mnd. ’mnd. ’mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 3 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 3 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. hebben, kunnen contact opn« met H. v. Gestel, coordinator de afdeling Motorvoertuk 013-686915, k Fiat-liefhebbers van Tilburg: nog even geduld a.u.b. Bokocar Tilburg B.V., Ringbaan Oost 98, Tilburg, tel. 013-430005. jramma van 1 februari ïrsonen benut, dan kan ling in twee ongelijke neergeklapt. De al bagageruimte, nog eens flink Dig detail is dat t een sleutel ver- illen, is het jf portieren nie zijn voorzien, en de voorruitstijl ird geleverde an- p./mnd. Als we heel rechtlijnig denken, kunnen we op de hele aardkloot drie soorten auto's onderscheiden: Japanners, Europeanen en Amerikanen. Zowel Europa, Japan als Amerika krijgen met een steeds grotere markt te ma ken. Een Citroën wordt niet alleen meer voor de op een voud ingestelde Fransman gemaakt, en een Toyota niet alleen meer voor een kleine, glimlachende Japanner. We krijgen zodoende steeds meer met "wereldauto's" te maken. Nu is het de kunst van de individuele produ cent om een auto voor een grote groep mensen te ma ken, zonder de eigen identiteit te verliezen. Chrysler in troduceerde onlangs de Saratoga. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 3 mnd. 2 mnd. 2 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. zit het zogenaamde ''Message Center", wat niet meer is dan een reeks controlelampjes. De verwar ming en ventilatie worden met een tweetal schuiven en een aantal drukknoppen bediend en inge steld en werken volledig naar te vredenheid. De Streekschool voor Beroepsonderwijs organiseert op vrijdag 16 en zaterdag 17 februari haar jaarlijks terugkerende opendagen. Vrijdag is de Streekschool aan de Beelaerts van Bloklandstraat 2 geopend van 15.00 tot 21.00 uur en 's zaterdags van 10.00 tot 13.00 uur. De afdeling Motorvoertuigentechniek informeert tijdens deze dagen over de opleidingsmogelijkheden. Zowel jongeren als volwassenen kunnen in deeltijd en volle tijd verband worden opgeleid van beginnend automonteur tot eerste jzen van de bestaande en Croma-uitvoerin- februari gemiddeld procent gestegen. De prij- 5 nieuwe Uno bleven on- Merk en type: Chrysler Sara toga 2.5i Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 2501 cc Boring x slag: 87,5 x 104 mm Vermogen: 97 pk bij 4400 tr/ min Koppel: 179 Nm bij 2800 tr/ min Afmeting ter, breec Get Prestaties: topsnelheid km/u acceleratie 0-100 in 13,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,2 li ter/ 100 km bij 120 km/u 8,6 liter/100 km Prijs: 1.44.495, Inschuifbaar Alhoewel er voldoende moge lijkheden zijn voor het opbergen van kleine spullen, is het jammer dat de vlakke portieren niet van opbergvakken t Rechts, vlak tegen staat de standaai tenne. Het gaat hier om een niet inschuifbaar exemplaar. Afgezien van de wat ongelukkige plaat sing, zou een op te bergen variant Deter zijn. De Chrysler Saratoga is er met twee motoren, een 3 liter V6 ge combineerd met een nog comple tere uitvoering en de 2.5 liter 4 cy linder injectie. De krachtbron le vert 97 pk bij 4400 tr/min en dat is net voldoende voor de 1350 kg we- cowbcy’ kenmeir lijk wel komt hij bel Zeester Behalve dan het stijlvol gebrui ken van chroom, een materiaal wat bij Europese constructeurs bij na helemaal is verdwenen. De grille blinkt je tegemoet, terwijl ook de randen rond de zijruiten in chroom zijn uitgevoerd. De buiten kant ziet er verzorgd uit met in de carrosseriekleur uitgevoerde por- tierhendels, brede beschermstrips op de flanken, grote achterlichten en een als een soort van zeester vlak op de motorkap liggend em- verlicht en afsluitbaar dashboard kastje, getint glas, twee kaartlees- lampjes voorin, uitstekende luid sprekers en radio-voorbereiding, een comfortabele armsteun tussen de voorstoelen en een verlicht contactslot. verstelbare bestuurdersstoel, een boordcomputer, mistlampen voor, cruise-control, in hoogte verstel baar stuur én lichtmetalen velgen. Onze 2.5 liter met 5-bak staat ech ter al vanaf f.44.495,= in de prijs lijst. Dezelfde motor kan ook ge koppeld worden aan een drie- traps automaat voor f.46.595, Chrysler heeft met de Saratoga een aantrekkelijke auto op de markt gebracht. De wagen is ruim en comfortabel, heeft een geheel eigen vormgeving en presteert heel behoorlijk. Het brandstofver bruik is normaal, terwijl de prijzen bijzonder gunstig genoemd mo gen worden. Chrysler hoopt dit jaar zo'n 500 Saratoga's in ons land te verkopen. Moet lukken, denk ik zo. De eerste keer dat je de Sarato ga ziet, zullen velen hun gezicht direkt afwenden. "Wat een typi sche Amerikaan!" Zo verging het mij ook. Naarmate je de auto ech ter meer ziet en je hem rustig op je in kunt laten werken, komt vanzelf de waardering voor de vormge ving. Met zijn lengte van 4,60 me ter is hij voor Amerikaanse begrip niet groot. Vooral de achterkant, met zijn rechtopstaande ruit doet wel duidelijk aan het land der boys denken. Dit typische stijl- lerk heeft de Saratoga eigen- nodig, want voor de rest shoorlijk Europees over. ii gende auto. De prestaties zijn netjes, zoals een top van 167 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,5 seconden. De handgescha- kelde vijfbak laat zich licht bedie nen. Door het behoorlijke koppel van 179 Nm, wat al bij 2800 tr/min volledig beschikbaar is, is veel vuldig schakelen overbodig. De motor is onder normale omstan digheden rustig, bij netjes 120 km/ u op de snelweg is hij nauwelijks hoorbaar. Natuurlijk hoort bij een dergelij ke auto standaard stuurbekrachti- bleem. De portieren worden centraal geopend, maar dan wel op een Amerikaanse manier. Met de sleu tel open je de bestuurdersdeur en vervolgens met een schakelaar binnenin alle andere portieren. Inmiddels heeft Chrysler op zijn auto's een voorziening, dat als de sleutel nog in het contactslot zit, je de deuren niet met de schakelaar kunt sluiten. De kofferbak en het benzineklepje zijn van binnenuit te openen. Bij het door ons gere den exemplaar, moesten echter de trekknoppen op handkracht worden teruggedrukt, voordat bei de 'kleppen' weer konden worden gesloten. Een klein slordigheidje. Het interieur ziet er mooi en weelderig uit. Het dashboard heelt dezelfde vormgeving als alle overige Chrysler-modellen. Op het instrumentarium vinden we naast de snelheidsmeter een toe- renteller, brandstofmeter, tempe ratuurmeter, oliedrukmeter en laadstroomcontrole-meter. Rechts Huislijk In het deurpai stuurderskant zijn vijf knopjes lergebracht waarmee de vier uiten elektrisch te bedienen zijn. Richtingaanwijzers en ruitewis- sers worden met één hendel be diend. De intervalstand is boven dien traploos regelbaar. De buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar. Dit gebeurt met een draaibaar knopje op de linker spiegel, heel handig. Bovendien worden ze gelijk met de achterruit verwarmd. Door het gebruiken grijs velours en hoogpolig ta- doet de Saratoga warm en aan. De zitting van zowel terbank als de stoelen is re latief kort, maar dit doet gelukkig niet af aan het algehele comfort. Als je eenmaal je draai in de Chrysler hebt gevonden, dan ga je hem snel waarderen. Voor vier volwassenen is de auto groot ge noeg, er zou zelfs een'vijfde per soon kunnen plaatsnemen. Wordt de achterbank niet voor het ver voer van per de rugleunir delen worden niet bekrompen wordt zodoende r groter. Een grappi de rugleuning met i grendeld kan worden. Bovendien kan het slot van de bagageruimte zo worden afgesteld, dat deze al leen met de sleutel te openen is. Op deze manier kan iemand die op illegale wijze de auto is binnen gedrongen, niet in de kofferruimte komen. Tl?” Naast de genoemde voorzienin gen is de Saratoga nog uitgerust met een handige bekerhouder voor de achterpassagiers, een HET is bijna zover. Dan heeft Tilburg er een sterke Officiële Fiat dealer bij. Bokocar is de naam. En dat gaan we vieren. Met fantasti- leveringsprogramma van sator en een vijfversnellingsbak. Fiat is met ingang van 1 februari De Young-serie is herkenbaar gewijzigd door de komst van de aan de naamsvermelding op de Panda Young en de Tipo Team. Er achterzijde. De onlangs geintro- zijn drie versies van de Panda duceerde Panda Sergio Tacchini Young, de 1000 L i.e. voor blijft voorlopig leverbaar voor een f.l2.990,=, de 1000 CL i.e. voor 1.13.990,= en de 1000 S i.e. voor f,14.990,=. Natuurlijk zijn al deze auto's voorzien van benzine tie, een geregelde driewegk sche feestaanbiedingen op 21 t/m 24 februari. Hou deze dagen maar vast vrij! Bokocar. De Fiat dealer met temperament. monteur, eerste auto-elektriciën en technisch kaderfunctionaris. Daarnaast worden er verschillende bij scholingscursussen gegeven, bestemd voor particulieren en bedrijven op het gebied van onder meer moderne electronica. In dit verband worden voor de DATO-dealers, autobedrijven aangesloten bij Het Gilde en DAF Bedrijfswagens Tilburg door de streekschool reeds enige tijd cursussen verzorgd. Naast technische kennis in theorie en praktijk komen ook sociale en commerciële vaardigheden uitgebreid aan de orde. Tijdens de twee opendagen zijn leerkrachten en leerlingen aanwezig, alsmede werkgevers uit het plaatselijke bedrijfsleven, een vertegenwoordiger van de BOVAG en een consulent van het landelijke opleidingsorgaan BEVAM. The Mob, gothfather. Al Pacino, de jaren dertig/ veertig en de mafia. Hieraan moest ik echt even denken, toen ik deze Chrysler Saratoga zag. Zo'n auto zou perfect passen in deze sfeer. Als je hem voor het eerst ziet, denk je, hé de voorkant lijkt wel op een Saab en heel ver weg op 'n Volvo. Maar hoe meer je aan hem gewend raakt, hoe mooier hij wordt. Hij heeft gewoon iets. Stijl in ieder geval! Kun je je deze auto voorstellen in 't zwart met donker getint glas (bullet proof natuurlijk). Van binnen is het één en al grijze pluche met een dito kunststof dashboard. Wat meteen opvalt is de overdaad aan ruimte. Ideaal voor kleine reuzen van 1,90 meter en meer. Ik voelde me dan ook aardig verloren. Van binnen heeft deze zwarte prins wat aardige details, zoals het lichtje bij het contactslot. In de middenconsole zit een bakje direkt onder de wegklapbare armsteun, wat je kunt gebruiken om 'n blikje of beker in te zetten, het tweede voor cassettebandjes, het derde is afgesloten en geschikt voor iets geheimere zaken. Het central lock is slechts van binnenuit te bedienen en niet via de sleutel van buitenaf. Dat komt voor ons wat vreemd over, maar het schijnt echt Amerikaans te zijn. Heel typisch is dat alle schakelaars echt klikken. De buitenspiegels en ramen worden elektrisch bediend. De twee kaartleeslampjes voor bovenin en de make- upspiegels onder beide zonnekleppen zijn, als je ze nodig hebt, onmisbare extra's. Rij-impressie: Uitermate geschikt voor achtervolgingen en dan zit je in deze Saratoga niet slecht! Enne, in de kofferbak kunnen wel 24 munitiekistjes plus een grote wapenkoffer. -zijde, duceerde Panda Sei blijft voorlopig lever^ prijs van f.14.450, Van de Tipo is een nieuwe ba sisversie geïntroduceerd, luiste- e-injec- renj naar naam Team. De jkataly- auto fean zowej mef 14 ais j g liter motor worden geleverd. Na tuurlijk zijn beide auto's voorzien van benzine-inspuiting, een gere gelde driewegkatalysator, vijfver snellingsbak, een analoog klokje en een econometer. De Tipo 1.4 Team kost f.24.200,=, terw”1 voor de 1.6 Teani f.27.950,= fel moet komen. De prijzen Panda-, Tipo- gen zijn per 1 met 1,8 proi zen van de gewijzigd. ging. Onder alle omstandigheden is de Saratoga licht een hoek om te zetten, zonder dat bij hoge snel heden het gevoel in het stuur ver dwenen is. Het is echter wel even wennen dat het stuur weinig om wentelingen kent en de draaicir- kel groot is. Het comfort is wat je van een Amerikaan mag verwachten, zon der dat je je op een boot waant. De gasgevulde schokdempers zijn Europees afgesteld. Wat gezapi ge, Amerikaanse dein-neigingen mag je hier en daar nog bespeu ren, maar daar blijft het ook bij. De Saratoga is een bijzonder fijne auto met veel comfort, een com plete uitrusting en prettige bedie ning. Amerikaanse motoren stonden in het verleden niet als bepaald zuinig bekend. Er is aan de ande re kant van de Atlantische Oce aan echter veel ten goede veran derd. Wordt er flink aan de 2.5 li ter getrokken dan is een gemid delde van 1 liter Eurosuper op 8,8 km heel behoorlijk. Rustig rijden moet al gauw tot 1 op 10 kunnen leiden. Als je de nieuwe Chrysler Sara toga hebt leren kennen, dan zal de prijs nauwelijks een belemme ring vormen. De hele serie steeks uitermate gunstig bij de concur rentie af. De duurste is de V6, met een viertrapsautomaat 1.53.995,=. Deze auto wordt boven dien voorzien van een elektrisch 1 Het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23