1
I
Panda en Tipo
E
u
Wennen
aan schoonheid
in nieuwe versies
f 195,-
OPEN DAGEN AFDELING
MOTORVOERTUIGEN- TECHNIEK VAN
STREEKSCHOOL TILBURG
S
T
O
T
E
S
A
T
Marijke
m
lannoB
1990-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 februari 1990 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
f
J
986 72.000 km
986 92.000 km
987 65.000 km
988 29.000 km
rantie
Technische gegevens:
me-
167
voor
Cf
0 km
NISSAN
oort van juni
n
r
Meer informatie in onze showroom
NISSAN PROFIJTPLAN
GARAGE
DENISSEN BVa
lemen
r van
terwijl er
Z, - op ta-
Nissan Micra „Sail”
17.495,-
de
rui
sint
b«
>86 86.000 km
I87 92.000 km
B6 105.000 km
van gi
pijt, d
huislijl
ineel aan de be-
on-
r zij-
zijn.
<l"'"T".'
jigentechniek, telefoon
toestel 229.
igen: lengte 4,60
edte 1,73 meter
iwicht: 1350 kg
Verder is er een vacaturebank
die een overzicht biedt van de
voorhanden zijnde functies in
deze regio.
Geïnteresseerden die eventueel
telefonisch informatie willen
Imnd.
’mnd.
!mnd.
!mnd.
!mnd.
’mnd.
’mnd.
’mnd.
’mnd.
3 mnd.
’mnd.
’mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
3 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
3 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
hebben, kunnen contact opn«
met H. v. Gestel, coordinator
de afdeling
Motorvoertuk
013-686915, k
Fiat-liefhebbers van Tilburg:
nog even geduld a.u.b.
Bokocar Tilburg B.V., Ringbaan Oost 98, Tilburg,
tel. 013-430005.
jramma van
1 februari
ïrsonen benut, dan kan
ling in twee ongelijke
neergeklapt. De al
bagageruimte,
nog eens flink
Dig detail is dat
t een sleutel ver-
illen, is het jf
portieren nie
zijn voorzien,
en de voorruitstijl
ird geleverde an-
p./mnd.
Als we heel rechtlijnig denken, kunnen we op de hele
aardkloot drie soorten auto's onderscheiden: Japanners,
Europeanen en Amerikanen. Zowel Europa, Japan als
Amerika krijgen met een steeds grotere markt te ma
ken. Een Citroën wordt niet alleen meer voor de op een
voud ingestelde Fransman gemaakt, en een Toyota niet
alleen meer voor een kleine, glimlachende Japanner.
We krijgen zodoende steeds meer met "wereldauto's"
te maken. Nu is het de kunst van de individuele produ
cent om een auto voor een grote groep mensen te ma
ken, zonder de eigen identiteit te verliezen. Chrysler in
troduceerde onlangs de Saratoga.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
3 mnd.
2 mnd.
2 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
zit het zogenaamde ''Message
Center", wat niet meer is dan een
reeks controlelampjes. De verwar
ming en ventilatie worden met een
tweetal schuiven en een aantal
drukknoppen bediend en inge
steld en werken volledig naar te
vredenheid.
De Streekschool voor
Beroepsonderwijs organiseert op
vrijdag 16 en zaterdag 17 februari
haar jaarlijks terugkerende
opendagen. Vrijdag is de
Streekschool aan de Beelaerts
van Bloklandstraat 2 geopend van
15.00 tot 21.00 uur en 's zaterdags
van 10.00 tot 13.00 uur.
De afdeling
Motorvoertuigentechniek
informeert tijdens deze dagen
over de opleidingsmogelijkheden.
Zowel jongeren als volwassenen
kunnen in deeltijd en volle tijd
verband worden opgeleid van
beginnend automonteur tot eerste
jzen van de bestaande
en Croma-uitvoerin-
februari gemiddeld
procent gestegen. De prij-
5 nieuwe Uno bleven on-
Merk en type: Chrysler Sara
toga 2.5i
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 2501 cc
Boring x slag: 87,5 x 104 mm
Vermogen: 97 pk bij 4400 tr/
min
Koppel: 179 Nm bij 2800 tr/
min
Afmeting
ter, breec
Get
Prestaties: topsnelheid
km/u
acceleratie 0-100 in 13,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,2 li
ter/ 100 km
bij 120 km/u 8,6 liter/100 km
Prijs: 1.44.495,
Inschuifbaar
Alhoewel er voldoende moge
lijkheden zijn voor het opbergen
van kleine spullen, is het jammer
dat de vlakke portieren niet van
opbergvakken t
Rechts, vlak tegen
staat de standaai
tenne. Het gaat hier om een niet
inschuifbaar exemplaar. Afgezien
van de wat ongelukkige plaat
sing, zou een op te bergen variant
Deter zijn.
De Chrysler Saratoga is er met
twee motoren, een 3 liter V6 ge
combineerd met een nog comple
tere uitvoering en de 2.5 liter 4 cy
linder injectie. De krachtbron le
vert 97 pk bij 4400 tr/min en dat is
net voldoende voor de 1350 kg we-
cowbcy’
kenmeir
lijk wel
komt hij bel
Zeester
Behalve dan het stijlvol gebrui
ken van chroom, een materiaal
wat bij Europese constructeurs bij
na helemaal is verdwenen. De
grille blinkt je tegemoet, terwijl
ook de randen rond de zijruiten in
chroom zijn uitgevoerd. De buiten
kant ziet er verzorgd uit met in de
carrosseriekleur uitgevoerde por-
tierhendels, brede beschermstrips
op de flanken, grote achterlichten
en een als een soort van zeester
vlak op de motorkap liggend em-
verlicht en afsluitbaar dashboard
kastje, getint glas, twee kaartlees-
lampjes voorin, uitstekende luid
sprekers en radio-voorbereiding,
een comfortabele armsteun tussen
de voorstoelen en een verlicht
contactslot.
verstelbare bestuurdersstoel, een
boordcomputer, mistlampen voor,
cruise-control, in hoogte verstel
baar stuur én lichtmetalen velgen.
Onze 2.5 liter met 5-bak staat ech
ter al vanaf f.44.495,= in de prijs
lijst. Dezelfde motor kan ook ge
koppeld worden aan een drie-
traps automaat voor f.46.595,
Chrysler heeft met de Saratoga
een aantrekkelijke auto op de
markt gebracht. De wagen is ruim
en comfortabel, heeft een geheel
eigen vormgeving en presteert
heel behoorlijk. Het brandstofver
bruik is normaal, terwijl de prijzen
bijzonder gunstig genoemd mo
gen worden. Chrysler hoopt dit
jaar zo'n 500 Saratoga's in ons
land te verkopen. Moet lukken,
denk ik zo.
De eerste keer dat je de Sarato
ga ziet, zullen velen hun gezicht
direkt afwenden. "Wat een typi
sche Amerikaan!" Zo verging het
mij ook. Naarmate je de auto ech
ter meer ziet en je hem rustig op je
in kunt laten werken, komt vanzelf
de waardering voor de vormge
ving. Met zijn lengte van 4,60 me
ter is hij voor Amerikaanse begrip
niet groot. Vooral de achterkant,
met zijn rechtopstaande ruit doet
wel duidelijk aan het land der
boys denken. Dit typische stijl-
lerk heeft de Saratoga eigen-
nodig, want voor de rest
shoorlijk Europees over.
ii
gende auto. De prestaties zijn
netjes, zoals een top van 167 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
13,5 seconden. De handgescha-
kelde vijfbak laat zich licht bedie
nen. Door het behoorlijke koppel
van 179 Nm, wat al bij 2800 tr/min
volledig beschikbaar is, is veel
vuldig schakelen overbodig. De
motor is onder normale omstan
digheden rustig, bij netjes 120 km/
u op de snelweg is hij nauwelijks
hoorbaar.
Natuurlijk hoort bij een dergelij
ke auto standaard stuurbekrachti-
bleem.
De portieren worden centraal
geopend, maar dan wel op een
Amerikaanse manier. Met de sleu
tel open je de bestuurdersdeur en
vervolgens met een schakelaar
binnenin alle andere portieren.
Inmiddels heeft Chrysler op zijn
auto's een voorziening, dat als de
sleutel nog in het contactslot zit, je
de deuren niet met de schakelaar
kunt sluiten. De kofferbak en het
benzineklepje zijn van binnenuit
te openen. Bij het door ons gere
den exemplaar, moesten echter
de trekknoppen op handkracht
worden teruggedrukt, voordat bei
de 'kleppen' weer konden worden
gesloten. Een klein slordigheidje.
Het interieur ziet er mooi en
weelderig uit. Het dashboard
heelt dezelfde vormgeving als alle
overige Chrysler-modellen. Op
het instrumentarium vinden we
naast de snelheidsmeter een toe-
renteller, brandstofmeter, tempe
ratuurmeter, oliedrukmeter en
laadstroomcontrole-meter. Rechts
Huislijk
In het deurpai
stuurderskant zijn vijf knopjes
lergebracht waarmee de vier
uiten elektrisch te bedienen zijn.
Richtingaanwijzers en ruitewis-
sers worden met één hendel be
diend. De intervalstand is boven
dien traploos regelbaar.
De buitenspiegels zijn elektrisch
verstelbaar. Dit gebeurt met een
draaibaar knopje op de linker
spiegel, heel handig. Bovendien
worden ze gelijk met de achterruit
verwarmd. Door het gebruiken
grijs velours en hoogpolig ta-
doet de Saratoga warm en
aan. De zitting van zowel
terbank als de stoelen is re
latief kort, maar dit doet gelukkig
niet af aan het algehele comfort.
Als je eenmaal je draai in de
Chrysler hebt gevonden, dan ga
je hem snel waarderen. Voor vier
volwassenen is de auto groot ge
noeg, er zou zelfs een'vijfde per
soon kunnen plaatsnemen. Wordt
de achterbank niet voor het ver
voer van per
de rugleunir
delen worden
niet bekrompen
wordt zodoende r
groter. Een grappi
de rugleuning met i
grendeld kan worden. Bovendien
kan het slot van de bagageruimte
zo worden afgesteld, dat deze al
leen met de sleutel te openen is.
Op deze manier kan iemand die
op illegale wijze de auto is binnen
gedrongen, niet in de kofferruimte
komen.
Tl?”
Naast de genoemde voorzienin
gen is de Saratoga nog uitgerust
met een handige bekerhouder
voor de achterpassagiers, een
HET is bijna zover. Dan
heeft Tilburg er een sterke
Officiële Fiat dealer bij.
Bokocar is de naam. En dat
gaan we vieren. Met fantasti-
leveringsprogramma van sator en een vijfversnellingsbak.
Fiat is met ingang van 1 februari De Young-serie is herkenbaar
gewijzigd door de komst van de aan de naamsvermelding op de
Panda Young en de Tipo Team. Er achterzijde. De onlangs geintro-
zijn drie versies van de Panda duceerde Panda Sergio Tacchini
Young, de 1000 L i.e. voor blijft voorlopig leverbaar voor een
f.l2.990,=, de 1000 CL i.e. voor
1.13.990,= en de 1000 S i.e. voor
f,14.990,=. Natuurlijk zijn al deze
auto's voorzien van benzine
tie, een geregelde driewegk
sche feestaanbiedingen op
21 t/m 24 februari. Hou deze
dagen maar vast vrij!
Bokocar. De Fiat dealer met
temperament.
monteur, eerste auto-elektriciën
en technisch kaderfunctionaris.
Daarnaast worden er
verschillende
bij scholingscursussen gegeven,
bestemd voor particulieren en
bedrijven op het gebied van
onder meer moderne electronica.
In dit verband worden voor de
DATO-dealers, autobedrijven
aangesloten bij Het Gilde en DAF
Bedrijfswagens Tilburg door de
streekschool reeds enige tijd
cursussen verzorgd. Naast
technische kennis in theorie en
praktijk komen ook sociale en
commerciële vaardigheden
uitgebreid aan de orde.
Tijdens de twee opendagen zijn
leerkrachten en leerlingen
aanwezig, alsmede werkgevers
uit het plaatselijke bedrijfsleven,
een vertegenwoordiger van de
BOVAG en een consulent van het
landelijke opleidingsorgaan
BEVAM.
The Mob, gothfather. Al
Pacino, de jaren dertig/
veertig en de mafia. Hieraan
moest ik echt even denken,
toen ik deze Chrysler
Saratoga zag. Zo'n auto zou
perfect passen in deze sfeer.
Als je hem voor het eerst ziet,
denk je, hé de voorkant lijkt
wel op een Saab en heel ver
weg op 'n Volvo. Maar hoe
meer je aan hem gewend
raakt, hoe mooier hij wordt.
Hij heeft gewoon iets. Stijl in
ieder geval! Kun je je deze
auto voorstellen in 't zwart
met donker getint glas (bullet
proof natuurlijk). Van binnen
is het één en al grijze pluche
met een dito kunststof
dashboard. Wat meteen
opvalt is de overdaad aan
ruimte. Ideaal voor kleine
reuzen van 1,90 meter en
meer. Ik voelde me dan ook
aardig verloren. Van binnen
heeft deze zwarte prins wat
aardige details, zoals het
lichtje bij het contactslot. In
de middenconsole zit een
bakje direkt onder de
wegklapbare armsteun, wat
je kunt gebruiken om 'n blikje
of beker in te zetten, het
tweede voor cassettebandjes,
het derde is afgesloten en
geschikt voor iets geheimere
zaken.
Het central lock is slechts
van binnenuit te bedienen en
niet via de sleutel van
buitenaf. Dat komt voor ons
wat vreemd over, maar het
schijnt echt Amerikaans te
zijn. Heel typisch is dat alle
schakelaars echt klikken. De
buitenspiegels en ramen
worden elektrisch bediend.
De twee kaartleeslampjes
voor bovenin en de make-
upspiegels onder beide
zonnekleppen zijn, als je ze
nodig hebt, onmisbare
extra's.
Rij-impressie: Uitermate
geschikt voor
achtervolgingen en dan zit je
in deze Saratoga niet slecht!
Enne, in de kofferbak kunnen
wel 24 munitiekistjes plus een
grote wapenkoffer.
-zijde,
duceerde Panda Sei
blijft voorlopig lever^
prijs van f.14.450,
Van de Tipo is een nieuwe ba
sisversie geïntroduceerd, luiste-
e-injec- renj naar naam Team. De
jkataly- auto fean zowej mef 14 ais j g
liter motor worden geleverd. Na
tuurlijk zijn beide auto's voorzien
van benzine-inspuiting, een gere
gelde driewegkatalysator, vijfver
snellingsbak, een analoog klokje
en een econometer. De Tipo 1.4
Team kost f.24.200,=, terw”1
voor de 1.6 Teani f.27.950,=
fel moet komen.
De prijzen
Panda-, Tipo-
gen zijn per 1
met 1,8 proi
zen van de
gewijzigd.
ging. Onder alle omstandigheden
is de Saratoga licht een hoek om
te zetten, zonder dat bij hoge snel
heden het gevoel in het stuur ver
dwenen is. Het is echter wel even
wennen dat het stuur weinig om
wentelingen kent en de draaicir-
kel groot is.
Het comfort is wat je van een
Amerikaan mag verwachten, zon
der dat je je op een boot waant.
De gasgevulde schokdempers zijn
Europees afgesteld. Wat gezapi
ge, Amerikaanse dein-neigingen
mag je hier en daar nog bespeu
ren, maar daar blijft het ook bij.
De Saratoga is een bijzonder fijne
auto met veel comfort, een com
plete uitrusting en prettige bedie
ning.
Amerikaanse motoren stonden
in het verleden niet als bepaald
zuinig bekend. Er is aan de ande
re kant van de Atlantische Oce
aan echter veel ten goede veran
derd. Wordt er flink aan de 2.5 li
ter getrokken dan is een gemid
delde van 1 liter Eurosuper op 8,8
km heel behoorlijk. Rustig rijden
moet al gauw tot 1 op 10 kunnen
leiden.
Als je de nieuwe Chrysler Sara
toga hebt leren kennen, dan zal
de prijs nauwelijks een belemme
ring vormen. De hele serie steeks
uitermate gunstig bij de concur
rentie af. De duurste is de V6, met
een viertrapsautomaat
1.53.995,=. Deze auto wordt boven
dien voorzien van een elektrisch
1
Het