e HOT COUTURE SKODA FAVORIT 1 ALS VAN EN SPORT G-SERIE VOOR NEDERLAND BESCHIKBAAR 1 ?5 RS 8HHI le. op. >50,- Oplage92.050 ex. >98,- >95,- >98,- >50,- >98,- >50,- >98,- Commercieel Deze week in de Automaat o.a.: - Sï* an 1990 pagina 2C DexutoMaat Donderdag 15 februari 1990 MAZDA MX-5 Lees verder op biz. 9 Tony Vos Zebrano pag.9 pag.5 Bijlage van: DeTilburgse Koerier t u Meufaco delen rfd. (TIE Autotest: Chrysler Saratoga 2.5i pag.3 Jaargang 2 Nummer 7 band vanaf narkt 013-426245 u 013-639083 lers produc- 5023 I - 5000 AK Tilburg rugleuninc mogen zijn. V dan 1,90/1,95 den ruimte aan de zijn. Het dashboard vormgeving met drie ^//Qïr^ dkamers, men en zijn onafhankelijk spoi net dubbele draag- Dire lc triangels van on- jte en stabilisatorstan- euwe vinding is het Po- de puurheid van ie, een constructie ter 11 :hterdiflerentieel De leken zorgt voor Jjke torsiestijf- ijk tijdens het rij- Met zijn 185/60 R >lakt de auto aan de >eel- o>aur- ;rst di- NIEUWE MERCEDES Mercedes heeft rondgekeken, heeft wellicht de ver nieuwde G-serie terreinauto zien staan in een speciaal voor Nederland ontwikkelde versie op grijs kenteken Jerez de la Frontera - Autofabrikanten filosoferen gere geld over wat voor leuke dingen ze zouden kunnen ma ken. Zo werd er bij Mazda vanaf 1983 gedacht aan een licht gewicht sportwagen. Pas drie jaar later gunde de commerciële mensen aan de ontwerpafdeling het voor deel van de twijfel. Er werd op dat moment groen licht gegeven aan een projekt wat een jaar geleden de Maz da MX-5 voortbracht. Al vanaf het prille stadium was veel rekening gehouden met de wensen van de Ameri kaanse klant. Naast de thuismarkt Japan werden de Verenigde Staten als eersten bevoorraad. De auto is daar inmiddels meer dan populair geworden. De offi ciële dealers durven zelfs hogere prijzen te vragen voor dit snoepje, dan de eigen Mazda-prijslijsten vermelden. De auto beschikt over permanente vierwielaandrijving en een tussenbak met een sperdifferentieel met 100% spermogelijkheid, dat evenals de 100% spermogelijk heid voor de voor- en achteras met elektrische schake laars op de middenconsole wordt bediend. De nieuwe serie kan met ABS worden uitgerust, een systeem wat voor het gebruik in ruig terrein kan worden uitgescha keld. Ook bij het inschakelen van het sperdifferentieel wordt ABS automatisch uitgeschakeld. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686C Postbus 410 Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De G-serie kan met drie motore worden geleverd, de 2,3 liter 4 linder benzine-injectiemotor en twee 3 liter 6 cylinders. Het gaat hierbij om een 113 pk leverende diesel en een benzinevariant die 172 pk produceert Nieuw is een kunststof brandstoftank tussen de achteras en de achterbumper met een inhoud van 95 liter, zodat een extra-tank overbodig is gewor den. De 3 liter versies k <nnen naar keuze worden geleverd met een 5-bak of een viertr aps auto maat. ken en een goed geplaatst drie- spakig stuur. Helaas reflecteert de overkapping van het klokkendeel bij verkeerde lichtinval in de voor- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek en sl flexi de achter spaakvel tigere i vorit Sj dere Favc >zij- deze onder die sierd. De bumperspoiler en in de kleur van de auto kost, f.1.950,= inclusief montage, de dakantenne, de achterr^.._r_. Ier, de velgen en de striping kun nen afzonderlijk worden aange schaft. Heel fraai is bovendien het glazen schuifdak wat voor f.795, te koop is. Intussen zijn er al meer dan honderdduizend exemplaren van de Skoda Favorit van de 1 gerold. Er is al een Favorit rf f.l4.895,=. jrtieve beeld compleet maken, irect achter de achterwielen zit ten een soort van spatbordverbre- ders annex spatlappen, die voor het L. weggelaten kunnen worder beperkte kofferruimte kan c leen met de sleutel worder opend, helaas is niet in een knop voorzien. Het tussen de voorstoeler skirts. Verder heeft de auto een xibele antenne, een spoiler voor srruit en lichtmetalen dgen. Inclusief een krach- motorisering kost deze Fa- Sport f.19.995,=. Ook de an- rorit-modellen kunnen met lerdelen worden opge- **n skirts .osten ge. Ook jrruitspoi- Toen Japanse automerken zo'n twintig tot dertig jaar geleden op de Europese markt versche nen, bestonden de leverings programma vooral uit typisch Japanse auto's. Een voor ons vreemde vormgeving, een inte- rieurruimte afgestemd op de kleine bevolking uit het eigen land en van een kwaliteit die niet altijd de onze was. Daar na kwam voor Japan een dui delijke periode van copieren en na- apen. Vele Europese vindingen konden we met een korte vertraging uit Japan ver wachten. Ook die tijd is nu voorbij. In zekere opzichten is Japan ons voorbij gestreefd, waar het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid. Japan weet ook steeds meer origineel uit de hoek te komen, waar het gaat om carrosseriebouw. De Tokyo Motorshow is ieder jaar weer een toonzaal van Japan se vooruitstrevendheid. Op de Bedrijfsauto Rai is bij Nissan één van deze originele uitspattingen te zien, de S- Cargo, wat fonetisch 'slak'be tekent in het Frans. Het gaat om een 3,64 meter lang, verte derend bestelautootje, wat aanvankelijk alleen als proto type werd gepresenteerd. De reakties waren echter zo over weldigend, dat werd besloten voor de Japanse markt gedu rende drie jaar een beperkte oplage te maken. De S-Cargo is in de Japanse steden dan ook veelvuldig te zien in aller hande frisse kleuren en met leuke beschilderingen. Hij is zelfs als dierenambulance in gebruik. Een belangrijk kenmerk van Japanse bedrijven is de com merciële inslag. Alles wat maar enigszins te verkopen is komt naar ons werelddeel. Dat is niet het geval met de S-Car- go. De reakties ook op onze Rai zijn haast unaniem posi tief. Het is gewoon een eye catcher voor het merk. Maar in dit geval zijn de Japanner vastbesloten, drie jaar pre tie alleen voor Japan. Als schrale troost werden tijdens de persdag miniatuurmodellen van de S-Cargo uitgedeeld. Ook hiervan was slechts een beperkte oplage van 120 stuks voor Nederland. Dat het merk Skoda niet op de Be drijfsauto Rai te zien is, wil niet zeggen dat ze geen bestelwagen in het programma hebben. De nieuwe Favorit is in een geblin deerde uitgave te koop. De Favo- rit heeft een laadruimte van 1,33 x 1,35 x 0,86 meter die vanaf drie den bereikbaar is. De panelen in de plaats van de achterste zij ruiten zijn aangebracht, worden van donker materiaal gemaakt om een optisch fraai geheel te krijgen. Standaard heeft de Favo- rit Van een katalysator. De auto kost f.11.499,= exclusief BTW. Een echt nieuwtje is de Skoda Fa- vorit Sport. Deze uitvoering wordt voorzien van witte bumpers, een voorspoiler met geintegreerde breedstralers, een achterspoiler Verschillende eigenschappen van de nieuweling maken de auto tot een totaalconcept wat er niet al leen leuk uitziet, maar ook meer dan gemiddelde rij-eigenschap- pen heeft. Ondanks de prijsver schillen worden de BMW Zl, de nieuwe Lotus Elan en de MX-5 - die overigens in de USA als Miata door het leven gaat - op één lijn gezet. Alle drie zijn het mobielen die voor puur rijplezier zijn ge bouwd. De BMW kost anderhalve ton, de Lotus blijft daar maar vijf entwintigduizend gulden onder, terwijl Mazda prijstechnisch vriend en vijand verrast, maar daarover verderop meer. Speelgoed De vier wielen 2 opgehangen met 1 armen, dubbele ti gelijke lengte gen. Een niet wer Plant Frame die motor en act met elkaar verbind- een zeer behoorlijke torsiestijf heid, wat duidelijk tijdens het den te merken is. Met zijn 185/ 16 banden plakt de auto au,, weg. Het 950 kg wegende spe< goed kan het goed zonder stui bekrachtiging stellen. Uitei rekt laat hij zich elke koei tie welgevallen. Mazda heeft een haast ideale gewichtsverdeling weten te bereiken van 52% op de voorwielen en 48% achter. Motorisch werd natuurlijk voor een vertrouwd concept gekozen. Voorin ligt de 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor van 115 pk, die we uit de sportieve uitgaves van het vorige model 323 kennen. Alhoe wel deze meerklepper zijn maxi male vermogen en koppel bij ho ge toerentallen bereikt, is hij ook XtXSnwe^e^erfnde Wie °P Bedrijfsauto Rai aandachtig op de stand van eerste versnelling doortrekken, daar vroeg overschakelen voor een gat zorgt. Aan de krachtbron zit een vijfversnellingsbak gekop- peld die met een miniscuul pookje niet ruiten, uiterst direct en licht wordt be- diend. De verschillende overbren gingen liggen slechts enkele cen- timers uit elkaar. De vormgeving van de MX-5 is ronduit spectaculair. Vooral de voorzijde doet sterk denken aan zowel de nieuwe als de oude Elan van Lotus. Overal is de koets rond van vorm. Provisorisch Onder in de voorbumper zit een grote happer voor het toevoeren van de nodige koellucht. Daarbo ven zijn in een soort van spleeto gen de richtingaanwijzers en stadslichten ondergebracht. De normale koplampen klappen om hoog en geven de Mazda ineens een heel ander, maar niet on vriendelijk uiterlijk. De achtersteven heeft fantasievol gevormde lichtunits, terwijl de mistlamp wat provisorisch onder de bumper is aangebracht. De he le carrosserie inclusief bumpers en spiegels wordt in één kleur ge spoten. Voorlopig zal de Neder landse klant kunnen kiezen uit sportief rood, zeer in het oog lo pend blauw en wit, en kleur die ronduit saai is. Standaard zijn de lichtmetalen velgen met brede spaken, die het Het interieur valt op door zijn enorme luxe. De vorm van voor stoelen en achterbank is nieuw. Wat vormgeving betreft is het dashboard vergelijkbaar met dat van de 200/300-reeks. Het geheel wordt compleet gemaakt door het gebruik van hoge kwaliteit stoffen, zebrano houtwerk, nie\ we vloer bedekking en bekleding van de zijpanelen. De belangrijkste uiterlijke veran dering is de nieuwe, in de koetskleur gespoten grille. Verder is de voorbumper met ingebouw de mistlampen nieuw, evenals het extra luchtrooster in het linker spatbord en de twee elektrisch verstelbare buitenspiegels. Een nieuw dak opent de mogelijkheid tot het monteren van een schuif dak. Opmerkelijk is dat de bestaande uitvoeringen van de G-serie ge woon in produktie blijven. Deze auto's beschikken over inschakel- bare vierwielaandrijving. Tot slot, er zijn vijf carrosseriever- sies leverbaar: de stationwagen lang, kort en kort Van en de open versie met of zonder bedrijfsauto kenteken. Al deze vijf versie zijn te combineren met de drie genoem de motoren. sluitbaar, net als het dashboard kastje. ^^rdverbre- Het interieur ziet er goed uit. De rr >en, die voor stoelen zijn met zwarte ribstof be- bij verkee ontwerp be- kleed en zitten goed, al zou de ruit. len. rugleuning bovenin wat breder al- mogen zijn. Voor mensen langer m ge- dan 1,90/1,95 meter kan de gebo- 1 druk- den ruimte aan de krappe kant t opbergvakje zijn. Het dashboard is puur van m is netjes af- vormgeving met drie ronde klok- Laatste selectieronde Actiemodellen van Opel en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21