e
HOT COUTURE
SKODA
FAVORIT
1
ALS VAN EN SPORT
G-SERIE VOOR NEDERLAND
BESCHIKBAAR
1 ?5
RS
8HHI
le.
op.
>50,-
Oplage92.050 ex.
>98,-
>95,-
>98,-
>50,-
>98,-
>50,-
>98,-
Commercieel
Deze week
in de
Automaat
o.a.:
- Sï*
an 1990 pagina 2C
DexutoMaat
Donderdag 15 februari 1990
MAZDA MX-5
Lees verder op biz. 9
Tony Vos
Zebrano
pag.9
pag.5
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
t u Meufaco
delen
rfd.
(TIE
Autotest:
Chrysler
Saratoga 2.5i
pag.3
Jaargang 2
Nummer 7
band
vanaf
narkt
013-426245
u 013-639083
lers
produc-
5023
I - 5000 AK Tilburg
rugleuninc
mogen zijn. V
dan 1,90/1,95
den ruimte aan de
zijn. Het dashboard
vormgeving met drie
^//Qïr^
dkamers,
men en
zijn onafhankelijk spoi
net dubbele draag- Dire
lc triangels van on-
jte en stabilisatorstan-
euwe vinding is het Po- de puurheid van
ie, een constructie ter 11
:hterdiflerentieel De
leken zorgt voor
Jjke torsiestijf-
ijk tijdens het rij-
Met zijn 185/60 R
>lakt de auto aan de
>eel-
o>aur-
;rst di-
NIEUWE MERCEDES
Mercedes heeft rondgekeken, heeft wellicht de ver
nieuwde G-serie terreinauto zien staan in een speciaal
voor Nederland ontwikkelde versie op grijs kenteken
Jerez de la Frontera - Autofabrikanten filosoferen gere
geld over wat voor leuke dingen ze zouden kunnen ma
ken. Zo werd er bij Mazda vanaf 1983 gedacht aan een
licht gewicht sportwagen. Pas drie jaar later gunde de
commerciële mensen aan de ontwerpafdeling het voor
deel van de twijfel. Er werd op dat moment groen licht
gegeven aan een projekt wat een jaar geleden de Maz
da MX-5 voortbracht. Al vanaf het prille stadium was
veel rekening gehouden met de wensen van de Ameri
kaanse klant. Naast de thuismarkt Japan werden de
Verenigde Staten als eersten bevoorraad. De auto is
daar inmiddels meer dan populair geworden. De offi
ciële dealers durven zelfs hogere prijzen te vragen voor
dit snoepje, dan de eigen Mazda-prijslijsten vermelden.
De auto beschikt over permanente vierwielaandrijving
en een tussenbak met een sperdifferentieel met 100%
spermogelijkheid, dat evenals de 100% spermogelijk
heid voor de voor- en achteras met elektrische schake
laars op de middenconsole wordt bediend. De nieuwe
serie kan met ABS worden uitgerust, een systeem wat
voor het gebruik in ruig terrein kan worden uitgescha
keld. Ook bij het inschakelen van het sperdifferentieel
wordt ABS automatisch uitgeschakeld.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686C
Postbus 410
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De G-serie kan met drie motore
worden geleverd, de 2,3 liter 4
linder benzine-injectiemotor en
twee 3 liter 6 cylinders. Het gaat
hierbij om een 113 pk leverende
diesel en een benzinevariant die
172 pk produceert Nieuw is een
kunststof brandstoftank tussen de
achteras en de achterbumper met
een inhoud van 95 liter, zodat een
extra-tank overbodig is gewor
den. De 3 liter versies k <nnen
naar keuze worden geleverd met
een 5-bak of een viertr aps auto
maat.
ken en een goed geplaatst drie-
spakig stuur. Helaas reflecteert de
overkapping van het klokkendeel
bij verkeerde lichtinval in de voor-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
en sl
flexi
de achter
spaakvel
tigere i
vorit Sj
dere Favc
>zij- deze onder
die sierd. De bumperspoiler en
in de kleur van de auto kost,
f.1.950,= inclusief montage,
de dakantenne, de achterr^.._r_.
Ier, de velgen en de striping kun
nen afzonderlijk worden aange
schaft. Heel fraai is bovendien het
glazen schuifdak wat voor f.795,
te koop is. Intussen zijn er al meer
dan honderdduizend exemplaren
van de Skoda Favorit van de
1 gerold. Er is al een Favorit
rf f.l4.895,=.
jrtieve beeld compleet maken,
irect achter de achterwielen zit
ten een soort van spatbordverbre-
ders annex spatlappen, die voor
het L.
weggelaten kunnen worder
beperkte kofferruimte kan c
leen met de sleutel worder
opend, helaas is niet in een
knop voorzien. Het
tussen de voorstoeler
skirts. Verder heeft de auto een
xibele antenne, een spoiler voor
srruit en lichtmetalen
dgen. Inclusief een krach-
motorisering kost deze Fa-
Sport f.19.995,=. Ook de an-
rorit-modellen kunnen met
lerdelen worden opge-
**n skirts
.osten
ge. Ook
jrruitspoi-
Toen Japanse automerken zo'n
twintig tot dertig jaar geleden
op de Europese markt versche
nen, bestonden de leverings
programma vooral uit typisch
Japanse auto's. Een voor ons
vreemde vormgeving, een inte-
rieurruimte afgestemd op de
kleine bevolking uit het eigen
land en van een kwaliteit die
niet altijd de onze was. Daar
na kwam voor Japan een dui
delijke periode van copieren
en na- apen. Vele Europese
vindingen konden we met een
korte vertraging uit Japan ver
wachten. Ook die tijd is nu
voorbij. In zekere opzichten is
Japan ons voorbij gestreefd,
waar het gaat om kwaliteit en
betrouwbaarheid. Japan weet
ook steeds meer origineel uit
de hoek te komen, waar het
gaat om carrosseriebouw. De
Tokyo Motorshow is ieder jaar
weer een toonzaal van Japan
se vooruitstrevendheid.
Op de Bedrijfsauto Rai is bij
Nissan één van deze originele
uitspattingen te zien, de S-
Cargo, wat fonetisch 'slak'be
tekent in het Frans. Het gaat
om een 3,64 meter lang, verte
derend bestelautootje, wat
aanvankelijk alleen als proto
type werd gepresenteerd. De
reakties waren echter zo over
weldigend, dat werd besloten
voor de Japanse markt gedu
rende drie jaar een beperkte
oplage te maken. De S-Cargo
is in de Japanse steden dan
ook veelvuldig te zien in aller
hande frisse kleuren en met
leuke beschilderingen. Hij is
zelfs als dierenambulance in
gebruik.
Een belangrijk kenmerk van
Japanse bedrijven is de com
merciële inslag. Alles wat
maar enigszins te verkopen is
komt naar ons werelddeel. Dat
is niet het geval met de S-Car-
go. De reakties ook op onze
Rai zijn haast unaniem posi
tief. Het is gewoon een eye
catcher voor het merk. Maar in
dit geval zijn de Japanner
vastbesloten, drie jaar pre
tie alleen voor Japan. Als
schrale troost werden tijdens
de persdag miniatuurmodellen
van de S-Cargo uitgedeeld.
Ook hiervan was slechts een
beperkte oplage van 120 stuks
voor Nederland.
Dat het merk Skoda niet op de Be
drijfsauto Rai te zien is, wil niet
zeggen dat ze geen bestelwagen
in het programma hebben. De
nieuwe Favorit is in een geblin
deerde uitgave te koop. De Favo-
rit heeft een laadruimte van 1,33 x
1,35 x 0,86 meter die vanaf drie
den bereikbaar is. De panelen
in de plaats van de achterste zij
ruiten zijn aangebracht, worden
van donker materiaal gemaakt
om een optisch fraai geheel te
krijgen. Standaard heeft de Favo-
rit Van een katalysator. De auto
kost f.11.499,= exclusief BTW.
Een echt nieuwtje is de Skoda Fa-
vorit Sport. Deze uitvoering wordt
voorzien van witte bumpers, een
voorspoiler met geintegreerde
breedstralers, een achterspoiler
Verschillende eigenschappen van
de nieuweling maken de auto tot
een totaalconcept wat er niet al
leen leuk uitziet, maar ook meer
dan gemiddelde rij-eigenschap-
pen heeft. Ondanks de prijsver
schillen worden de BMW Zl, de
nieuwe Lotus Elan en de MX-5 -
die overigens in de USA als Miata
door het leven gaat - op één lijn
gezet. Alle drie zijn het mobielen
die voor puur rijplezier zijn ge
bouwd. De BMW kost anderhalve
ton, de Lotus blijft daar maar vijf
entwintigduizend gulden onder,
terwijl Mazda prijstechnisch
vriend en vijand verrast, maar
daarover verderop meer.
Speelgoed
De vier wielen 2
opgehangen met 1
armen, dubbele ti
gelijke lengte
gen. Een niet
wer Plant Frame
die motor en act
met elkaar verbind-
een zeer behoorlijke torsiestijf
heid, wat duidelijk tijdens het
den te merken is. Met zijn 185/
16 banden plakt de auto au,,
weg. Het 950 kg wegende spe<
goed kan het goed zonder stui
bekrachtiging stellen. Uitei
rekt laat hij zich elke koei
tie welgevallen. Mazda heeft een
haast ideale gewichtsverdeling
weten te bereiken van 52% op de
voorwielen en 48% achter.
Motorisch werd natuurlijk voor
een vertrouwd concept gekozen.
Voorin ligt de 1.6 liter 16-kleppen
injectiemotor van 115 pk, die we
uit de sportieve uitgaves van het
vorige model 323 kennen. Alhoe
wel deze meerklepper zijn maxi
male vermogen en koppel bij ho
ge toerentallen bereikt, is hij ook
XtXSnwe^e^erfnde Wie °P Bedrijfsauto Rai aandachtig op de stand van
eerste versnelling doortrekken,
daar vroeg overschakelen voor
een gat zorgt. Aan de krachtbron
zit een vijfversnellingsbak gekop-
peld die met een miniscuul pookje niet ruiten,
uiterst direct en licht wordt be-
diend. De verschillende overbren
gingen liggen slechts enkele cen-
timers uit elkaar.
De vormgeving van de MX-5 is
ronduit spectaculair. Vooral de
voorzijde doet sterk denken aan
zowel de nieuwe als de oude Elan
van Lotus. Overal is de koets rond
van vorm.
Provisorisch
Onder in de voorbumper zit een
grote happer voor het toevoeren
van de nodige koellucht. Daarbo
ven zijn in een soort van spleeto
gen de richtingaanwijzers en
stadslichten ondergebracht. De
normale koplampen klappen om
hoog en geven de Mazda ineens
een heel ander, maar niet on
vriendelijk uiterlijk.
De achtersteven heeft fantasievol
gevormde lichtunits, terwijl de
mistlamp wat provisorisch onder
de bumper is aangebracht. De he
le carrosserie inclusief bumpers
en spiegels wordt in één kleur ge
spoten. Voorlopig zal de Neder
landse klant kunnen kiezen uit
sportief rood, zeer in het oog lo
pend blauw en wit, en kleur die
ronduit saai is.
Standaard zijn de lichtmetalen
velgen met brede spaken, die het
Het interieur valt op door zijn
enorme luxe. De vorm van voor
stoelen en achterbank is nieuw.
Wat vormgeving betreft is het
dashboard vergelijkbaar met dat
van de 200/300-reeks. Het geheel
wordt compleet gemaakt door het
gebruik van hoge kwaliteit stoffen,
zebrano houtwerk, nie\ we vloer
bedekking en bekleding van de
zijpanelen.
De belangrijkste uiterlijke veran
dering is de nieuwe, in de
koetskleur gespoten grille. Verder
is de voorbumper met ingebouw
de mistlampen nieuw, evenals het
extra luchtrooster in het linker
spatbord en de twee elektrisch
verstelbare buitenspiegels. Een
nieuw dak opent de mogelijkheid
tot het monteren van een schuif
dak.
Opmerkelijk is dat de bestaande
uitvoeringen van de G-serie ge
woon in produktie blijven. Deze
auto's beschikken over inschakel-
bare vierwielaandrijving.
Tot slot, er zijn vijf carrosseriever-
sies leverbaar: de stationwagen
lang, kort en kort Van en de open
versie met of zonder bedrijfsauto
kenteken. Al deze vijf versie zijn te
combineren met de drie genoem
de motoren.
sluitbaar, net als het dashboard
kastje.
^^rdverbre- Het interieur ziet er goed uit. De rr
>en, die voor stoelen zijn met zwarte ribstof be- bij verkee
ontwerp be- kleed en zitten goed, al zou de ruit.
len. rugleuning bovenin wat breder
al- mogen zijn. Voor mensen langer
m ge- dan 1,90/1,95 meter kan de gebo-
1 druk- den ruimte aan de krappe kant
t opbergvakje zijn. Het dashboard is puur van
m is netjes af- vormgeving met drie ronde klok-
Laatste
selectieronde
Actiemodellen
van Opel en