Suzuki Sedan de ville FORD? RENAULT? eerste besteller in Europa Swift Sedan A SCHADE? Ga bij Dr. Car te raden! IJ 1 met breed scala II M 1.6 GLX Dr.Car A U X X X K S. F Marijke 4 Subaru t ,-d completer dan ooit a DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 februari 1990 - pagina 3 iari 1990-pagina! O a aai >ldoe iesys ilysa Aanwinst er -W< Op dag van sec. nt, sn verheid van land. >n zijn ige Concurrent Er is al verteld dat de Swift sedan eigenlijk de enige is in zijn klasse. i de len die na is als irden maar Telefoon 013 - 427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg >ns, r! Het J zojui landse r dit modt CH Afhlfff Itil iHtfc' Cf ff opvalt i. De 1984(1) 11987(3) 1985 (-) 1986 (10) 1987(1) 1988(2) 1987(10) 1987 (2) 1985(11) 1987(3) 1987(2) 1985(4) 1983(8) 1985(2) 1984(3) 1986 (6) 1985(6) 1986(9) 1986(5) 1986(5) 1987(4) 1984(1) 1984(10) 1985(5) 1984(7) 1982 (4) De Renault 19 is het afgelopen jaar bijzonder populair gebleken. Een aanwinst is dan ook dezelfde auto als bestel. Er kan worden ge kozen uit een GTS met moderne Energy-motor van 80 pk of een TD met krachtige 1.9 liter dieselmotor diend. Om aan de US'83-norm te kunnen voldoen, heeft deze Swift een single-point injectiesysteem en een geregelde katalysator. De relatief lichte Swift, met een totaal- gewicht van 835 kg heeft aan de geproduceerde 95 paardekrach- ten meer dan genoeg om tot flit sende prestaties in staat te zijn. Een top van 180 km/u mogen we nooit meer in ons land gebruiken, terwijl een acceleratie van 0 tot 100 in zo'n tien seconden meer dan bevredigend is. Achterwerk Bergruimte is er voldoende in de portiervakken, een afsluitbaar vakje in de console en het dash boardkastje. Handig is het hou- dertje waarin twee bekertje ge plaatst kunnen worden. De GLX zit behoorlijk in de extra's met centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, getint glas en aan de buitenkant nette wieldoppen en de vermelding "16 Valve'' op de flanken. Natuurlijk zijn zowel de bagageklep als het brandstofklepje van binnenuit te openen. De Swift Sedan is e< je niet lang aan hvs Alle bedieninc de juiste plaat kelijk en uitzicht naar vooi kend, al is de alk helemaal overzicl Technische gegevens: Merk en type: Suzuki Swift Sedan 1.6 GLX Aantal cylinders: 4 Terugblikkend op een autohistorie van meer dan hon derd jaar, mogen we concluderen dat we natuurlijk veel vooruitgang hebben meegemaakt, maar dat te vens een aantal zaken helaas verloren is gegaan. De naamgeving van auto's is tot een ware wetenschap uit gegroeid, terwijl eigenlijk de namen van weleer zoveel aardiger klonken. Bepaalde carrosserievormen hadden een vastgestelde betiteling. Zo reden de rijken der aar de in een "Sedan de ville" rond, wat echter niets met de huidige stadsauto van doen heeft. Letterlijk vertaalt, is deze titel echter zeer van toepassing op de nieuwe Swift Sedan van Suzuki. Een vierdeurs sedan met com pacte buitenafmetingen. Bij het Franse merk Renault komen we meteen de best verkochte bestelauto van heel Europa tegen, de Ex press. Dit model is op de Supervijf gebaseerd, maar biedt door zijn uitgebouwde achterzijde veel meer mo gelijkheden. Ook voor het vervoor van invaliden heeft deze Renault specifieke voordelen. De auto is er met een 1.1 en 1.4 liter benzinemotor, waarbij de grootste standaard is voorzien van een vijfbak. De laadvermogen zijn sterk af hankelijk van de uitvoering. Natuurlijk is de Renault Trafic ook Japanse merk Subaru heeft list de Legacy op de Neder- markt geintroduceerd. Van iel is ook een aantrekkelij ke stationcar beschikbaar, tuurlijk uitermate geschikt i bedrijfswagen. Er worde,, liefst vier verschillende uitvoerin gen aangeboden allemaal met de krachtige 1.8 liter boxermotor. Er kan worden gekozen uit de DL, de completere GL met of zonder auto maat en de 1.8 GL met vierwiel- vijfdeursmodel was al één van de ruimste auto's in zijn klasse. Voor wie de standaard grote bagage ruimte nog niet voldoende is, kan de rugleuning van de achterbank in twee gelijke delen neerklap pen. Handig ook voor het vervoe ren van lange voorwerpen. klokje tegen het plafond. Ook de stuurhoogte is bij deze uitvoering instelbaar. Natuurlijk hebben we over de besturing totaal geen klachten. Vanwege het lage wa- let gengewicht zal niemand moeite 5T- hebben de auto bij de laagste 1 snelheden nauwgezet een hoek om te krijgen. De stoelen zijn volledig met stof bekleed. In eerste instantie lijken ze wat klein, maar ook op lange ritten zitten ze uitstekend. Achter- is passagiers hebben over ruimte m als niet te klagen, als zou de hoofd ruimte wat royaler mogen. Het van 65 pk. Het laadvermogen be draagt ongeveer 480 kg, terwijl het totale laadvolume 1340 liter is. Op enkele Europese markten is bijvoorbeeld ook de Daihatsu Charade sedan verkrijgbaar, maar voor ons land is er eigenlijk geen echte concurrent te noemen. De door ons gereden 1.6 GLX kost f.25.495,Binnenkort zal dezelfde auto ook met een drietraps auto maat beschikbaar komen, een voorziening waarvoor f.2.500,= extra moet worden af gerekend. De basisversie is de 1.3 GL voor f.22.995,=Deze auto mist ten op zichte van de GLX ondermeer de centrale vergrendeling, de elektri sche spiegels, de toerenteller, het verstelbare stuur en de wieldop pen. Als opties meldt de prijslijst alleen nog metaallok en een radio die natuurlijk afhankelijk van smaak van de klant kan worde gekozen. Kofferruimte Dat nieuwe achterlijf van de se dan, is meteen één van de grote pluspunten van de nieuweling. De bestaande varianten staan nu eenmaal niet bekend vanwege hun grote kofferruimte in stan daardopstelling. De sedan daar entegen scoort met 450 liter meer dan uitstekend. De auto overtroeft hiermee zelfs een Audi 80 en Mer cedes 190. De vormgeving van de Swift se dan is op z'n minst opmerkelijk. De auto heeft natuurlijk dezelfde snuit als de andere modellen, ter wijl de achterkant opvalt door de hoge en smal ogende kofferbak. Duidelijk leg ik hier de nadruk op smal ogend, want met een breedte van 1,60 meter is de Swift niet echt een kleintje. Suzuki mag in ieder geval reke nen op een trouwe klantenkring, waarvan een deel echt op deze auto heeft gewacht. Uit het motorenaanbod van 1.3 en 1.6 liter reden we met het laatste exemplaar. Het gaat hier om het uit de Vitara bekende blok met een inhoud van 1590 cc. Nieuw is echter de cylinderkop met 4 klep pen per zuiger die met een boven liggende nokkenas worden be- Cylinderinhoud: 1590 cc Boring x slag: 75 x 90 mm Vermogen: 95 pk (70 kW) bij 6000 tr/min Koppel: 133 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 4,08 meter, breedte 1,60 meter Gewicht: 835 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in circa 10 Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100 km bij 120 km/u 7,4 liter/100 km Prijs: f.25.495, uitgebreid op de Amsterdamse Rai vertegenwoordigd. Half vorig jaar werd deze moderne bestelau to in een gewijzigde versie gepre senteerd. Het opsommen van alle mogelijkheden is bij de Trafic haast onbegonnen werk. Voor ieder vervoersprobleem heeft Re nault wel een oplossing. Ford is uitgebreid op de Bednjis- auto Rai aanwezig met een enorm uitgebreid en divers programma bedrijfsauto's vrachtwagens. De PI00, met stalen laadbak werd in augustus vorig jaar op de markt gebracht. Een chassis-cabine ver sie wordt aan het programma toe gevoegd. Deze is geschikt voor di verse opbouwmogelijkheden. Nieuw voor ons land is de Ford Fiesta Koerier, een auto die c door zijn gunstige stroomlijn, auto is te leveren met 1.1 liter ben zinemotor en 1.8 liter diesel. De Fiesta en Escort 3-deurs zijn als bestel voorzien van een vlakke laadvloer tot aan de voorstoelen. Door de blindeerde achterruiten zijn ze vrijgesteld van BVB. De op de IAA in Frankfurt getoon de Fiesta Bebop staat ook in Am sterdam. Het is een pick-up model op basis van de nieuwe Fiesta, duidelijk ontwikkeld als vrijetijds- auto, of Fun Car. Voorlopig doet deze auto dienst als onderzoeks object. Toch staat er op de Ford- stand een Fiesta Fun Car die wel leverbaar is. Het gaat hierbij om een Fiesta bestel die met allerhan de sportieve accessoires is aange kleed en er daardoor bijzonder fraai uitziet. Een ander nieuwtje is de Fiesta Hi-Cube, een bouwwerk van het Franse bedrijf Gruau. De auto krijgt een verhoogd dak en rechtopstaande zij- en achterwan den, waardoor het laadvolume enorm toeneemt. Verder staan er op de Ford-stand drie Cargo uitvoeringen, waarvan de Cargo 1718 met een 5,9 liter CUmmins B-series motor de nieuwste uitvoering is. Het is een zescylinder turbodiesel lijnmotor die 170 pk levert bij 2500 tr/min. Het maximaal koppel van 602 Nm wordt bij 1500 tr/min bereikt. de lekker opschieten geblazen met deze auto, die vanwege zijn afmetingen zich prima in de stad weet te handhaven, maar ook zijn mannetje staat op de buitenwegen en autobaan. Daarnaast is ook het geluidsniveau zeer binnen de per ken gehouden. Pas boven de 140 km/u laat de 4-pitter zich horen. Het dashboard van de Swift mo gen we bekend veronderstellen. De auto doet groots aan, door de brede en diepe vormgeving van het instrumentarium. De GLX natuurlijk compleet met zaken een toerenteller en een digitaal Het uitgebreide leveringspro gramma is aangevuld met de 1.9 liter diesel uit de Renault 19 in de 21 Nevada SD. Het laadvolume van de grote Nevada is 1710 liter. Weet u dat het morgen pre cies een jaar geleden is, dat ik mijn eerste collumn schreef voor de Automaat. Nog ster ker zelfs, ik reed toen ook in een Suzuki Swift, maar dan een 1.3 GLX 5-deurs. We zijn een jaar verder en inmiddels zijn er heel wat auto's de revue gepasseerd. Deze week de Suzuki Swift Sedan, die wel Swift heet, maar totaal niet te vergelij ken is met de drie- en vijf- deurs. Het is ineens een veel grotere auto. Er zit een prachtige lijn in, de raamstij- len lopen bijvoorbeeld mooi over in het stalen karkas. Op vallend is ook de aflopende neus, met de forse koplam pen, die mij vreemd genoeg aan een Citroën doen den ken. De 16-klepper die bij ons on der de motorkap lag, is een driftig mannetje en vliegt vooruit. Rumoerig is de auto in geen geval. In de bagageruimte, die ove rigens ook nog verlicht is, kunnen wel 5 grote koffers. Dat valt niet tegen. Boven dien kun je de rugleuning van de achterbank neerklap pen, om nog meer spullen te kunnen meenemen. Van binnen is deze sedan mooi afgewerkt. Een opmer king over het klokje. Dat zit namelijk tegen het dak ge monteerd, direct voor de ach teruitkijkspiegel. Ik ben maar klein van stuk, zodat deze voorziening als het ware recht boven mijn hoofd zit. Proberen er onder het rijden op te kijken, kan zo zelfs ge vaarlijk worden. Ze hadden het beter gewoon op het dashboard kunnen monteren. Erg handig is het kleine, af sluitbare vakje in de midden console voor wat kleine za ken zoals sigaretten, snoep, bonnetjes en meer van dat soort rommeltjes. Tijdens het rijden, klonk op de radio het liedje "het is hier binnen beter dan bui ten", wat volledig op deze auto van toepassing is. Een gezellige gezinsauto, waar ik voldaan in rondreed. Nauwgezet Natuurlijk wordt het maximale vermogen en koppel in de hogere toerenregionen bereikt, maar de typisch nadelen van een meerkleppenmotor lijken lang zaam te verdwijnen. De Swift 1.6 beschikt ook onderin over vol doende kracht en is niet echt ru moerig te noemen. Het is zodoen- Natuurlijk blijft de Renault 21 Ne vada onveranderd als Van lever baar. Natuurlijk heeft deze auto dezelfde veranderingen onder gaan als de overige 21- modellen. Natuurlijk biedt Renault ook een dieselmotor in de Express met een inhoud van 1.6 liter en een vermo gen van 55 pk. De Express heeft een laadvolume van 2600 liter. De 1,1 liter heeft een maximaal laad vermogen van 545 kg, terwijl er met de 1,4 en de diesel 595 kg aan lading mag worden vervoerd. Het Renault-programma heeft ver drie bestelauto's die direkt van personenauto's zijn afgeleid De Renault 5 Campus is met geblin deerde achterruiten leverbaar, met de 1,1 liter:benzine of de 1,6 li ter dieselmotor. De laadruimte is bij deze auto 917 liter groot. is een auto waar hoeft te wennen, igsorganen zitten op its en laten zich mak- vooral licht beroeren. Het >r en opzij is uitste- lopende neus niet chtelijk. De ach terkant is bij inparkeren niet goed te zien. Vreemd eigenlijk dat dit een algemene eigenschap is voor auto's met een hoog achterwerk! De wielbasis van de Swift is rela tief lang, zodat het comfort op een meer dan aanvaardbaar niveau staat. Om het de 1.6 met zijn rela tief hoger vermogen beter op de weg te houden, is ook de achteras voorzien van een stabilisator- stang. Verder zijn de wielen een inch gegroeid tot 14 inch. Samen met de pittige motor is de Swift Se dan 1.6 GLX een bijzonder fijne, snelle en makkelijke auto voor iedereen. De extra 'kont' is echter wel terug te vinden in het onder- stuurkarakter wat haast iedere voorwielaandrijver heeft. Over het verbruik hoeft ook nie mand wakker te liggen. Een ge middelde van 1 liter Eurosuper op 14 kilometer is gezien zijn hoge prestatieniveau meer dan aanne melijk. Met een tankinhoud van 40 liter betekent dit een actieradius van ruim 550 km. s van de Lega cy Van bedraagt f.22.781,= voor de 1.8 DL (excl. BTW). Maar Subaru heeft een completer aanbod. Wat te denken van de Mini Jumbo DL Van met de nieu we 4 cylinder motor. Een compac te auto met forse binnenruimte en standaard met een vijfversnel- lingsbak. Uiteraard heeft ook deze Van de uiterlijke veranderingen van het personenautomodel on dergaan. De laadruimte heeft een lengte, breedte en hoogte van 107 x 119 x 90 centimeter. De auto kost f.10.713,= exclusief BTW. Natuurlijk blijven de Subaru E- en L-serie volop op grijs kenteken le verbaar. De E-serie is een handig bestelbusje met een 1.0 of 1.2 liter 3 cylinder motor. De L-serie sta tioncar heeft een 1.6 liter 4 cylin der boxer van 54 kW, de prijs f,19.658,=. De Swift Sedan is voor Suzuki een belangrijke nieuweling. Tot voor kort hadden trouwe klanten niet de mogelijkheid door te groeien boven de bestaande Swift- va rianten. Die mogelijkheid is er met de aantrekkelijke sedan nu wel. Volgend jaar volgt een verdere stap. wand Een jaar na de lancering van de drie- en vijfdeurs Swift staat de uitbreiding van het programma naar boven toe gereed. Het seg ment van kleine sedan-modellen is nog erg klein, zodat Suzuki we derom een trendsetter genoemd kan worden. De Swift-varianten hebben onderling uiteraard ge meenschappelijke kenmerken, maar toch heeft ieder model zijn eigen gezicht, of liever gezegd zijn eigen achterlijf. 1 BE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19