Suzuki
Sedan de ville
FORD?
RENAULT? eerste besteller in Europa
Swift Sedan
A
SCHADE? Ga bij Dr. Car
te raden!
IJ
1
met breed scala
II M
1.6 GLX
Dr.Car
A
U
X
X
X
K
S.
F
Marijke
4
Subaru
t ,-d
completer
dan ooit
a
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 februari 1990 - pagina 3
iari 1990-pagina!
O
a aai
>ldoe
iesys
ilysa
Aanwinst
er
-W<
Op
dag
van
sec.
nt,
sn
verheid van
land.
>n zijn
ige
Concurrent
Er is al verteld dat de Swift sedan
eigenlijk de enige is in zijn klasse.
i de
len
die na
is als
irden maar
Telefoon 013 - 427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
>ns,
r!
Het J
zojui
landse r
dit modt
CH Afhlfff Itil iHtfc' Cf ff
opvalt
i. De
1984(1)
11987(3)
1985 (-)
1986 (10)
1987(1)
1988(2)
1987(10)
1987 (2)
1985(11)
1987(3)
1987(2)
1985(4)
1983(8)
1985(2)
1984(3)
1986 (6)
1985(6)
1986(9)
1986(5)
1986(5)
1987(4)
1984(1)
1984(10)
1985(5)
1984(7)
1982 (4)
De Renault 19 is het afgelopen
jaar bijzonder populair gebleken.
Een aanwinst is dan ook dezelfde
auto als bestel. Er kan worden ge
kozen uit een GTS met moderne
Energy-motor van 80 pk of een TD
met krachtige 1.9 liter dieselmotor
diend. Om aan de US'83-norm te
kunnen voldoen, heeft deze Swift
een single-point injectiesysteem
en een geregelde katalysator. De
relatief lichte Swift, met een totaal-
gewicht van 835 kg heeft aan de
geproduceerde 95 paardekrach-
ten meer dan genoeg om tot flit
sende prestaties in staat te zijn.
Een top van 180 km/u mogen we
nooit meer in ons land gebruiken,
terwijl een acceleratie van 0 tot
100 in zo'n tien seconden meer
dan bevredigend is.
Achterwerk
Bergruimte is er voldoende in de
portiervakken, een afsluitbaar
vakje in de console en het dash
boardkastje. Handig is het hou-
dertje waarin twee bekertje ge
plaatst kunnen worden. De GLX
zit behoorlijk in de extra's met
centrale vergrendeling, elektrisch
verstelbare buitenspiegels, getint
glas en aan de buitenkant nette
wieldoppen en de vermelding "16
Valve'' op de flanken. Natuurlijk
zijn zowel de bagageklep als het
brandstofklepje van binnenuit te
openen.
De Swift Sedan is e<
je niet lang aan hvs
Alle bedieninc
de juiste plaat
kelijk en
uitzicht naar vooi
kend, al is de alk
helemaal overzicl
Technische gegevens:
Merk en type: Suzuki Swift Sedan 1.6 GLX
Aantal cylinders: 4
Terugblikkend op een autohistorie van meer dan hon
derd jaar, mogen we concluderen dat we natuurlijk
veel vooruitgang hebben meegemaakt, maar dat te
vens een aantal zaken helaas verloren is gegaan. De
naamgeving van auto's is tot een ware wetenschap uit
gegroeid, terwijl eigenlijk de namen van weleer zoveel
aardiger klonken. Bepaalde carrosserievormen hadden
een vastgestelde betiteling. Zo reden de rijken der aar
de in een "Sedan de ville" rond, wat echter niets met de
huidige stadsauto van doen heeft. Letterlijk vertaalt, is
deze titel echter zeer van toepassing op de nieuwe
Swift Sedan van Suzuki. Een vierdeurs sedan met com
pacte buitenafmetingen.
Bij het Franse merk Renault komen we meteen de best
verkochte bestelauto van heel Europa tegen, de Ex
press. Dit model is op de Supervijf gebaseerd, maar
biedt door zijn uitgebouwde achterzijde veel meer mo
gelijkheden. Ook voor het vervoor van invaliden heeft
deze Renault specifieke voordelen. De auto is er met
een 1.1 en 1.4 liter benzinemotor, waarbij de grootste
standaard is voorzien van een vijfbak.
De laadvermogen zijn sterk af
hankelijk van de uitvoering.
Natuurlijk is de Renault Trafic ook
Japanse merk Subaru heeft
list de Legacy op de Neder-
markt geintroduceerd. Van
iel is ook een aantrekkelij
ke stationcar beschikbaar,
tuurlijk uitermate geschikt i
bedrijfswagen. Er worde,,
liefst vier verschillende uitvoerin
gen aangeboden allemaal met de
krachtige 1.8 liter boxermotor. Er
kan worden gekozen uit de DL, de
completere GL met of zonder auto
maat en de 1.8 GL met vierwiel-
vijfdeursmodel was al één van de
ruimste auto's in zijn klasse. Voor
wie de standaard grote bagage
ruimte nog niet voldoende is, kan
de rugleuning van de achterbank
in twee gelijke delen neerklap
pen. Handig ook voor het vervoe
ren van lange voorwerpen.
klokje tegen het plafond. Ook de
stuurhoogte is bij deze uitvoering
instelbaar. Natuurlijk hebben we
over de besturing totaal geen
klachten. Vanwege het lage wa-
let gengewicht zal niemand moeite
5T- hebben de auto bij de laagste
1 snelheden nauwgezet een hoek
om te krijgen.
De stoelen zijn volledig met stof
bekleed. In eerste instantie lijken
ze wat klein, maar ook op lange
ritten zitten ze uitstekend. Achter-
is passagiers hebben over ruimte
m als niet te klagen, als zou de hoofd
ruimte wat royaler mogen. Het
van 65 pk. Het laadvermogen be
draagt ongeveer 480 kg, terwijl
het totale laadvolume 1340 liter is.
Op enkele Europese markten is
bijvoorbeeld ook de Daihatsu
Charade sedan verkrijgbaar,
maar voor ons land is er eigenlijk
geen echte concurrent te noemen.
De door ons gereden 1.6 GLX kost
f.25.495,Binnenkort zal dezelfde
auto ook met een drietraps auto
maat beschikbaar komen, een
voorziening waarvoor f.2.500,=
extra moet worden af gerekend.
De basisversie is de 1.3 GL voor
f.22.995,=Deze auto mist ten op
zichte van de GLX ondermeer de
centrale vergrendeling, de elektri
sche spiegels, de toerenteller, het
verstelbare stuur en de wieldop
pen. Als opties meldt de prijslijst
alleen nog metaallok en een radio
die natuurlijk afhankelijk van
smaak van de klant kan worde
gekozen.
Kofferruimte
Dat nieuwe achterlijf van de se
dan, is meteen één van de grote
pluspunten van de nieuweling. De
bestaande varianten staan nu
eenmaal niet bekend vanwege
hun grote kofferruimte in stan
daardopstelling. De sedan daar
entegen scoort met 450 liter meer
dan uitstekend. De auto overtroeft
hiermee zelfs een Audi 80 en Mer
cedes 190.
De vormgeving van de Swift se
dan is op z'n minst opmerkelijk.
De auto heeft natuurlijk dezelfde
snuit als de andere modellen, ter
wijl de achterkant opvalt door de
hoge en smal ogende kofferbak.
Duidelijk leg ik hier de nadruk op
smal ogend, want met een breedte
van 1,60 meter is de Swift niet echt
een kleintje.
Suzuki mag in ieder geval reke
nen op een trouwe klantenkring,
waarvan een deel echt op deze
auto heeft gewacht.
Uit het motorenaanbod van 1.3 en
1.6 liter reden we met het laatste
exemplaar. Het gaat hier om het
uit de Vitara bekende blok met
een inhoud van 1590 cc. Nieuw is
echter de cylinderkop met 4 klep
pen per zuiger die met een boven
liggende nokkenas worden be-
Cylinderinhoud: 1590 cc
Boring x slag: 75 x 90 mm
Vermogen: 95 pk (70 kW) bij 6000 tr/min
Koppel: 133 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,08 meter, breedte 1,60 meter
Gewicht: 835 kg
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in circa 10
Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100 km
bij 120 km/u 7,4 liter/100 km
Prijs: f.25.495,
uitgebreid op de Amsterdamse
Rai vertegenwoordigd. Half vorig
jaar werd deze moderne bestelau
to in een gewijzigde versie gepre
senteerd. Het opsommen van alle
mogelijkheden is bij de Trafic
haast onbegonnen werk. Voor
ieder vervoersprobleem heeft Re
nault wel een oplossing.
Ford is uitgebreid op de Bednjis-
auto Rai aanwezig met een enorm
uitgebreid en divers programma
bedrijfsauto's vrachtwagens. De
PI00, met stalen laadbak werd in
augustus vorig jaar op de markt
gebracht. Een chassis-cabine ver
sie wordt aan het programma toe
gevoegd. Deze is geschikt voor di
verse opbouwmogelijkheden.
Nieuw voor ons land is de Ford
Fiesta Koerier, een auto die c
door zijn gunstige stroomlijn,
auto is te leveren met 1.1 liter ben
zinemotor en 1.8 liter diesel.
De Fiesta en Escort 3-deurs zijn
als bestel voorzien van een vlakke
laadvloer tot aan de voorstoelen.
Door de blindeerde achterruiten
zijn ze vrijgesteld van BVB.
De op de IAA in Frankfurt getoon
de Fiesta Bebop staat ook in Am
sterdam. Het is een pick-up model
op basis van de nieuwe Fiesta,
duidelijk ontwikkeld als vrijetijds-
auto, of Fun Car. Voorlopig doet
deze auto dienst als onderzoeks
object. Toch staat er op de Ford-
stand een Fiesta Fun Car die wel
leverbaar is. Het gaat hierbij om
een Fiesta bestel die met allerhan
de sportieve accessoires is aange
kleed en er daardoor bijzonder
fraai uitziet. Een ander nieuwtje is
de Fiesta Hi-Cube, een bouwwerk
van het Franse bedrijf Gruau. De
auto krijgt een verhoogd dak en
rechtopstaande zij- en achterwan
den, waardoor het laadvolume
enorm toeneemt.
Verder staan er op de Ford-stand
drie Cargo uitvoeringen, waarvan
de Cargo 1718 met een 5,9 liter
CUmmins B-series motor de
nieuwste uitvoering is. Het is een
zescylinder turbodiesel lijnmotor
die 170 pk levert bij 2500 tr/min.
Het maximaal koppel van 602 Nm
wordt bij 1500 tr/min bereikt.
de lekker opschieten geblazen
met deze auto, die vanwege zijn
afmetingen zich prima in de stad
weet te handhaven, maar ook zijn
mannetje staat op de buitenwegen
en autobaan. Daarnaast is ook het
geluidsniveau zeer binnen de per
ken gehouden. Pas boven de 140
km/u laat de 4-pitter zich horen.
Het dashboard van de Swift mo
gen we bekend veronderstellen.
De auto doet groots aan, door de
brede en diepe vormgeving van
het instrumentarium. De GLX
natuurlijk compleet met zaken
een toerenteller en een digitaal
Het uitgebreide leveringspro
gramma is aangevuld met de 1.9
liter diesel uit de Renault 19 in de
21 Nevada SD. Het laadvolume
van de grote Nevada is 1710 liter.
Weet u dat het morgen pre
cies een jaar geleden is, dat
ik mijn eerste collumn schreef
voor de Automaat. Nog ster
ker zelfs, ik reed toen ook in
een Suzuki Swift, maar dan
een 1.3 GLX 5-deurs.
We zijn een jaar verder en
inmiddels zijn er heel wat
auto's de revue gepasseerd.
Deze week de Suzuki Swift
Sedan, die wel Swift heet,
maar totaal niet te vergelij
ken is met de drie- en vijf-
deurs. Het is ineens een veel
grotere auto. Er zit een
prachtige lijn in, de raamstij-
len lopen bijvoorbeeld mooi
over in het stalen karkas. Op
vallend is ook de aflopende
neus, met de forse koplam
pen, die mij vreemd genoeg
aan een Citroën doen den
ken.
De 16-klepper die bij ons on
der de motorkap lag, is een
driftig mannetje en vliegt
vooruit. Rumoerig is de auto
in geen geval.
In de bagageruimte, die ove
rigens ook nog verlicht is,
kunnen wel 5 grote koffers.
Dat valt niet tegen. Boven
dien kun je de rugleuning
van de achterbank neerklap
pen, om nog meer spullen te
kunnen meenemen.
Van binnen is deze sedan
mooi afgewerkt. Een opmer
king over het klokje. Dat zit
namelijk tegen het dak ge
monteerd, direct voor de ach
teruitkijkspiegel. Ik ben maar
klein van stuk, zodat deze
voorziening als het ware
recht boven mijn hoofd zit.
Proberen er onder het rijden
op te kijken, kan zo zelfs ge
vaarlijk worden. Ze hadden
het beter gewoon op het
dashboard kunnen monteren.
Erg handig is het kleine, af
sluitbare vakje in de midden
console voor wat kleine za
ken zoals sigaretten, snoep,
bonnetjes en meer van dat
soort rommeltjes.
Tijdens het rijden, klonk op
de radio het liedje "het is
hier binnen beter dan bui
ten", wat volledig op deze
auto van toepassing is. Een
gezellige gezinsauto, waar ik
voldaan in rondreed.
Nauwgezet
Natuurlijk wordt het maximale
vermogen en koppel in de hogere
toerenregionen bereikt, maar de
typisch nadelen van een
meerkleppenmotor lijken lang
zaam te verdwijnen. De Swift 1.6
beschikt ook onderin over vol
doende kracht en is niet echt ru
moerig te noemen. Het is zodoen-
Natuurlijk blijft de Renault 21 Ne
vada onveranderd als Van lever
baar. Natuurlijk heeft deze auto
dezelfde veranderingen onder
gaan als de overige 21- modellen.
Natuurlijk biedt Renault ook een
dieselmotor in de Express met een
inhoud van 1.6 liter en een vermo
gen van 55 pk. De Express heeft
een laadvolume van 2600 liter. De
1,1 liter heeft een maximaal laad
vermogen van 545 kg, terwijl er
met de 1,4 en de diesel 595 kg aan
lading mag worden vervoerd.
Het Renault-programma heeft ver
drie bestelauto's die direkt van
personenauto's zijn afgeleid De
Renault 5 Campus is met geblin
deerde achterruiten leverbaar,
met de 1,1 liter:benzine of de 1,6 li
ter dieselmotor. De laadruimte is
bij deze auto 917 liter groot.
is een auto waar
hoeft te wennen,
igsorganen zitten op
its en laten zich mak-
vooral licht beroeren. Het
>r en opzij is uitste-
lopende neus niet
chtelijk. De ach
terkant is bij inparkeren niet goed
te zien. Vreemd eigenlijk dat dit
een algemene eigenschap is voor
auto's met een hoog achterwerk!
De wielbasis van de Swift is rela
tief lang, zodat het comfort op een
meer dan aanvaardbaar niveau
staat. Om het de 1.6 met zijn rela
tief hoger vermogen beter op de
weg te houden, is ook de achteras
voorzien van een stabilisator-
stang. Verder zijn de wielen een
inch gegroeid tot 14 inch. Samen
met de pittige motor is de Swift Se
dan 1.6 GLX een bijzonder fijne,
snelle en makkelijke auto voor
iedereen. De extra 'kont' is echter
wel terug te vinden in het onder-
stuurkarakter wat haast iedere
voorwielaandrijver heeft.
Over het verbruik hoeft ook nie
mand wakker te liggen. Een ge
middelde van 1 liter Eurosuper op
14 kilometer is gezien zijn hoge
prestatieniveau meer dan aanne
melijk. Met een tankinhoud van 40
liter betekent dit een actieradius
van ruim 550 km.
s van de Lega
cy Van bedraagt f.22.781,= voor
de 1.8 DL (excl. BTW).
Maar Subaru heeft een completer
aanbod. Wat te denken van de
Mini Jumbo DL Van met de nieu
we 4 cylinder motor. Een compac
te auto met forse binnenruimte en
standaard met een vijfversnel-
lingsbak. Uiteraard heeft ook deze
Van de uiterlijke veranderingen
van het personenautomodel on
dergaan. De laadruimte heeft een
lengte, breedte en hoogte van 107
x 119 x 90 centimeter. De auto kost
f.10.713,= exclusief BTW.
Natuurlijk blijven de Subaru E- en
L-serie volop op grijs kenteken le
verbaar. De E-serie is een handig
bestelbusje met een 1.0 of 1.2 liter
3 cylinder motor. De L-serie sta
tioncar heeft een 1.6 liter 4 cylin
der boxer van 54 kW, de prijs
f,19.658,=.
De Swift Sedan is voor Suzuki een
belangrijke nieuweling. Tot voor
kort hadden trouwe klanten niet
de mogelijkheid door te groeien
boven de bestaande Swift- va
rianten. Die mogelijkheid is er met
de aantrekkelijke sedan nu wel.
Volgend jaar volgt een verdere
stap.
wand
Een jaar na de lancering van de
drie- en vijfdeurs Swift staat de
uitbreiding van het programma
naar boven toe gereed. Het seg
ment van kleine sedan-modellen
is nog erg klein, zodat Suzuki we
derom een trendsetter genoemd
kan worden. De Swift-varianten
hebben onderling uiteraard ge
meenschappelijke kenmerken,
maar toch heeft ieder model zijn
eigen gezicht, of liever gezegd zijn
eigen achterlijf.
1
BE AUTOMAAT