SUZUKI SWIFT SEDAN NIEUWE TOYOTA- MODELLEN SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! s s bv Logisch vervolg Ford Escort GT Dr.Car Forse uitbreiding ■ST I J I M P R E I E R R I J IMPRESSIE Motorfietsen in Nederland Jan Bertens BV 'e OFFICIEEL CARVOX’ DEALER Gemiddeld jaarkilometrage per auto v per. De sterkste krachtbron wordt H b?nenk°rt °°k 990-pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 1 februari 1990-pagina 7 DETILBURGSE KOERIER Vervolg van pagina 1 ALFA ROMEO iomaterlaal) Geheim de Toyota Corolla. Scheurijzer Verlengd 55-3944 Differentieel tie Pittiger McPherson schikt, siaa f.25.740, I SIERRA on [dl Eefde - ukeuring uil en makkelijke taling. 1985 1987 1986 1984 1987 1988 1984 1987 1987 1983 1987 1983 1987 1986 De nieuwste g een aantrekke die er CARVOX® VAN PTTTÈLECOM. DE BESTE TELEFOON OP VIER WIELEN. Brabantsehoek 4 UDENHOUT Tel. 04241-1532 pen per besturim een mak pk bij id. nd. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. s id. id. id. id. id. id. a id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg prijs van igeboden. e van de jfdeurs sent er o je vindt hei lowroom opend naf 10 uur. logen van 95 pk. De auto et vijfbak nog maar 835 lat een topsnelheid van 180 De peling zonder geschc kost Dongen: Steenstraat 7a (Industrieterrein Tichelrijt), tel: 01623-16571. Tilburg: Spoorlaan 175, tel: 013-350045. Prijzen excl. afleveringskosten. jzen van het drietal starten „995,= voor de 1.3 GL, ter- 1.6 GLX f.25.495,= kost. De automaat zal voor een p 1.27.995,= worden aangt De nieuwe sedanversie Swift is een welkome aanvulling op het bestaande Suzuki-pro- gramma. Er zijn zeker een aantal klanten die op deze auto gewacht zullen hebben. De sedan biedt de zelfde opvallende vormgeving als de bestaande modellen, maar heeft bovendien een forse binnen ruimte. Bunnik - Net iets meer dan een jaar geleden introdu ceerde importeur Nimag op de Nederlandse markt de tweede generatie 'Giant Suzuki', de Swift. Nu blijkt de ze reus echter nog wat meer gegroeid te zijn. Naast de drie- en vijfdeurs hatchback is er voortaan ook een vier- deurs sedan. Dit lijkt een logisch vervolg te zijn. Trouwe Suzuki-rijders kunnen nu een trapje hogerop, zonder de specifieke voordelen van een compacte auto te moeten missen. Voor de snellere jongens (en meis jes) is er ook een 1.6 liter kracht bron tevens met single-point injec tie en katalysator en zodoende Verde wordt geleverd. Als basis werd natuurlijk het bestaande 1712 cc blok genomen. Vier klep- nan cylinder en het Motronic ^oDLuiingssysteem zorgen voor oen maximum vermogen van 132 Hiern Ford Siërra PRIMEUR 2.0 inj. 4-drs f. 31.300,- middelde kilometrage per auto was in 1982 nog 14.900 km, steeg ïurig cijfers in 1985 tot 15.220 en bedroeg in eden aantal 1988 16.640 km. Kijken we naar de verdeling, dan reed de gemiddel de automobilist in 1988 4730 km aan woon/werkverkeer, 2850 km zakelijk, 1320 km aan vakantie en 7740 aan overig particulier ge bruik. Alle categoriën hebben over de laatste jaren een stijging laten zien. Zowel de 1.3 als 1.6 laten zich uitermate makkelijk bedienen. De besturing is lekker licht, terwijl al le bedieningsorganen op de meest logische plaats zijn onder gebracht. Opvallend is ook het grote ruitoppervlak waardoor een behalve compleet ook zeer com fortabel. Natuurlijk kan met een tweede pookje de tussenbak wor den bediend. Er kan gekozen wor den voor tweewielaandrijving en natuurlijk vierwielaandrijving in hoge of lage gearing. Dankzij de automatische differentieel-ontkop- kan er tijdens het rijden sr problemen worden over- lakeld. De Toyota 4-Runner f.72.500,= en is alleen op geel ---baar. matste nieuwtje van Toyota betreft de 1.3 en 1.6 liter motoren in de Corolla die voortaan zijn voorzien van multi-point injectie. De Rai houdt nauwkeurig bij over de totaal gereden aant<__ kilometers met personenauto's. Hieruit kan ook het gemiddeld aantal gereden kilometers per jaar per auto berekend worden. De Rai heeft dit cijfers verder we ten te splitsen in woon/werkver keer, zakelijk verkeer, vakantie en overig particulier gebruik. Het ge- De nieuwste typen autotelefoon zijn bij ons verkrijgbaar. stus 1989 stonden er in motormarkt. Nummer vier is BMW '"*'.3 motorfietsen met 16.230 registraties. Ook Ka- vergrote deel wasaki zit met 12.642 exemplaren cc-klasse van nog op een respectabel aantal. 626-750 cc PRIMEUR Haast u voor de eenmalige i PRIMEUR-aktie. ~1 “T~ 1 Als u er snel bij bent, kunt u zeer binnenkort in zo'n schitterende PRIMEUR rijden ,want de modellen zijn uit voorraad leverbaar. Levering is tot eind februari mogelijk tegen de prijzen van 1989. Dit aanbod geldt ook voor de 5-deurs modellen. Wacht u niet te lang, want het aantal PRIMEURS is beperkt. De PRIMEURS zijn exclusief te koop bij: 8,41 het deze goede prestaties, i al het lage geluidsniveau. boven de 6000 tr/min is de r bijzonder stil. Het typische Alf boxer geluid is overigens bewaard gebleven. Een nieuwe uitvoering van de Ford Escort is de GT, gebaseerd op de 1.6 Europa- versie. De auto heeft een sportstuurwiel, sport stoelen met Daytona-bekleding, brede 185/60 banden en in de carrosseriekleur gespoten bum pers van de XR3i. Verder zien we verlichting in de bagageruimte, in twee ongelijke delen neerklapba- re rugleuning van de achterbank, een toerenteller, digitaal klokje, getint glas, verstelbare hoofdsteu nen, een wis/wasinstallatie op de achterruit en twee van binnenuit verstelbare in de carrosseriekleur gespoten buitenspiegels. De Es cort 1.6 GT, die met katalysator over een vermogen van 88 pk be schikt, staat bij de dealer voor stugge vering. De stuurbekrachti ging is werkelijk fantastisch. Eigenlijk merk je niet dat een der gelijk voorziening aan boord is en zo hoort dat ook. Het uitzicht naar 3voor en opzij is goed, terwijl het pk bij 6500 tr/min. Hiermee kan zicht in de achteruitkijkspiegel be de 33 goed uit de voeten zodat een perkt is door de plat liggende top van 205 km/u mogelijk is en v de acceleratie van 0 tot 100 slecl seconden vergt. Wat tijdens t rijden opvalt zijn niet alleen goede prestaties, maar voor- jectit jt lage geluidsniveau. Zelfs In septo: de 6000 tr/min is de motor val een I Het typische Alfa- krachtbi___ volledig Tijdens de Als basis voor de nieuwe sedan werd de bestaande vijfdeurs ge nomen. Deze auto beschikt immers over een verlengde wielbasis van 2,365 meter. Ook het front en de deuren werden van de bestaande auto overgenomen. Toch is duide lijk aan het ontwerp te zien dat de sedan al vanaf het begin in de ontwikkeling heeft meegelopen. De achterzijde is er niet domweg aangeplakt. De vormgeving is net als bij de drie- en vijfdeurs opval lend te noemen: je bent er of hele maal gek van of je vindt hem niet mooi. Natuurlijk heeft de nieuwe 16- klepper de meest complete uitrus ting, met alle zaken uit de 1.7 i.e. en bovendien kuipstoelen, een met leer bekleed stuur, in de lakkleur gespoten bumpers, skirts en lichtmetalen velgen. De 16V is overigens aan de buitenkant het makkelijkst te herkennen aan de spoiler op de achterklep. De 33 16V is een fijne, snelle auto. Na tuurlijk ligt het apparaat strak de weg en heeft een bijbehorei een vermogen van 95 pk. De auto ruim uitzicht mogelijk is. De stoe- weegt met vijfbak nog maar 835 len zijn aan de kleine kant maar kg, zodat een topsnelheid van 180 zitten goed. MlïSÏÏZdönj.1?’-) H.?dU1; 1.6 hebben standaar. automatisch in de completere W°rden 9eleverd met een 3-traps GLX-uitvoering geleverd. Ten op- aU omaa zichte van de 1.3 GL heeft deze De prijzen vc auto als extra centrale vergrende- bij f.22.995,= ling, elektrisch bediende buiten- wijl de 1L. spiegels, een toerenteller, verstel- auto baar stuur, grote armleuningen in f.27.S de portieren, een spoiler onder de voorbumper en wieldoppen. staan ook ar voor K-keuringen, iterbeurten reparaties. iZn. Op de autosalon van Genève in maart 1989 stelde Toyota de 4- Runner voor, een terreinwagen met uitstekende eigenschappen op de verharde weg. Het heeft even geduurd, maar deze auto is nu ook in Nederland te koop. De auto heeft aan de voorkant duide lijk overeenkomsten met de Hi-lux. Verder gaat het om een vierdeurs gesloten carrosserie. De 4-Runner heeft een 3 liter V6 met een vermo gen van 143 pk, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De uitrus ting is zeer compleet met onder meer centrale vergrendeling, vier hoofdsteunen, elektrisch bediende portierruiten, elektrisch verstelba re buitenspiegels, in hoogte ver stelbaar stuurwiel, een uitgebreid dashboard en een complete set boordgereedschap. Onder het rij den met de 4-Runner moet je eerst even wennen aan de forse afme tingen. De 3 liter krachtbron is uitermate rustig en krachtig. Voor heeft de auto double-whisbone onafhankelijk ophanging, terwijl achter voor een starre-as met schroefveren is gekozen. Door de ze voorzieningen is de 4-Runner De Toyota Hi-ace is een oude be kende die al vele jaren meedraait op de markt van lichte bedrijfswa gens. Voor 1990 krijgen we echter met een volledig nieuwe Hi-ace te maken, die eigenlijk alleen nog maar zijn naam met de voorgan ger gemeen heeft. De auto heeft allereerst een moderner uiterlijk gekregen. Maar daar bleef het niet bij. Door het inbouwen van kreukelzones, een extra verstevig de voorzijde en een nieuwe stuur inrichting is de passieve veilig heid enorm verbeterd. Verder is de cabine veel ruimer van opzet en is de pook van de versnellings bak voortaan op de vloer te vin den. De wielbasis werd verlengd, waardoor ook het comfort toenam. Het laadvermogen is groter en ligt rond de 1500 kg. Daarnaast heeft de nieuwe Hi-ace voor gemakke lijk laden en lossen grote portier- openingen. Tussen de wielkasten kan zelfs een Euro-pallet naar binnen worden geschoven. Alle Hi-ace uitgaves worden voorzien van geventileerde schijfremmen voor. Er kan bij de nieuwe Hi-ace wor den gekozen uit twee motoren, die beide standaard worden gekop peld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 2 liter vier- cylinder benzinemotor levert een vermogen van 101 pk, terwijl de 2.4 liter diesel 78 pk produceert. 1- „1 achterruit. 100 slechts Bij deze drie modellen blijft het voorlopig even. Op korte termijn zal er echter nog een 1.5 liter in- tie met katalysator verschijnen. september komt er in ieder ge- i Sportswagon met deze >ron. Tijdens de presentatie werd dui delijk gemaakt dat de prijs voo pig nog even geheim gehoudei wordt. Er zijn immers nog een aantal oude exemplaren te koop. De Boxer 16V Q.V. zal in ieder ge val extreem concurrerend worden geleverd, voor een prijs die maxi maal 5 procent hoger ligt dan. van de huidige 1.7 Q.V. Dat betekent dat deze snelle versie onder de f.37.000,= zal worden aangebo den. Het angstvallig geheim hou den van de basisprijs doet ver moeden dat de auto nauwelijks duurder zal zijn, of misschien zelfs exact evenveel zal gaan kosten. op We zullen het over enige weken mde definitief weten. Hierdoor voldoen ze natuurlijk volledig aan de US'83-norm, ter wijl ook het prestatieniveau is ver beterd. De 12-kleppen 1.3 motor levert voortaan 82 pk, in plaats 72 in het oude geval. De 1.6 liter 16- klepper steeg van 90 naar 105 pk. Ook het koppel van deze motor nam aanmerkelijk toe van 135 naar 142 Nm. Bovendien wordt dit maximale koppel bij een lager toerental bereikt. Alle handge schakelde Corolla- modellen zijn voortaan met deze vernieuwde in- jectiemotoren te verkrijgen. De Corolla 3-deurs hatchback 1.3 XLi kost f.24.194, De overhang achter is groter ge worden, waardoor de Swift sedan over een forse kofferruimte be schikt. Bovendien mag ook de ruimte voor de inzittenden niet vergeten worden: reusachtig. Technisch werden veel zaken overgenomen zoals de onafhanke lijk wielophanging rondom met voor McPherson veerpoten. Ook vinden we in het vooronder de be kende 1.3 litet 8-klepper met een vermogen van 71 pk. Vanwege het bijzonder geringe wagenge- wicht van 765 kg zorgt deze krachtbron voor een top van 165 km/u. Natuurlijk wordt de motor voorzien van single-point injectie en een geregelde driewegkataly sator. De 1.3 wordt geleverd in een GL-uitvoering. Standaard is dit type ondermeer voorzien van een interval op de ruitewisser, een kaartleeslampje, verlichting in de bagageruimte, getint glas, kaar- tenvakken in de portieren, hoofd steunen, deelbaar neerklapbare achterbank, van binnenuit te ope nen benzine/kofferklep en be- schermstrips op de flanken. De 1.3 is een prima auto voor mensen die op een compacte lengte van net 4 meter een ruime auto willen, maar weinig eisen stellen aan de prestaties. De 1.3 motor in de sedan moet echter een Verder zijn er nog vijf merken groot compliment gegeven wor- waarvan er nog meer dan 1000 den. Een belangrijke opmerking Harley Davidson die ik vorig jaar over de vijfdeurs >to Guzzi (3.219), Vespa moest maken, was het bovenge- Triumph (1.744) en K.T.M. middeld hoge motorgeluid. Daar- 1 overblijvende aantal is van is bij de nieuwe sedan hele- 27 verschillende merken maal niets meer terug te vinden. De auto is juist opmerkelijk rustig. 105 pk. Als je met de snelle sies gereden hebt, valt de veel sportiever uitziet dan digste uitvoering meestal t< >organgers. Toch is de Celi- Dit is bij de Celica echter t< niet het geval. Ook als 1.6 i multi-point injectie is de au zonder fijn. Natuurlijk is de ting wat minder overvloed! maar de motor is ronduit ft tisch. De Celica 1.6 STi hac top van 195 km/u en weet in 11 se conden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De wegligging van alle versies is uitstekend, waardoor er lekker met de Celica gegooid en gesmeten kan wor den. De Celica is er vanaf f .39.995,=Een punt van discussie is de achterspoiler die in ons land niet op de 1.6 en 2.0 te vinden is. De geleerden zijn het er niet over eens. Persoonlijk vind ik dat de Tijdens onze eerste kennismaking auto er veel beter uitziet mét spoi- waren we zeer te spreken over de Ier 2.0 GTi, het middelste model. Deze auto heeft een 2 liter krachtbron met net als alle andere beschik bare motoren 16-kleppen. Hier mee wordt een vermogen van 215 pk geproduceerd, die zorgen voor een fabuleuze topsnelheid van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden. Dit alles sa men met de complete uitrusting en een ABS-remsysteem maken deze Celica GTi tot een zeer begerens- waardig scheurijzer voor f.59.145,=. De tweede kennisma king met de nieuwe Celica betrof de basis 1.6 liter 16-klepper van Op 1 augustus 1989 Nederland 144.848 motorfietsen geregistreerd. Het overgrote deel hiervan zit in de cc-klasse van 376-500 cc en van 626-750 cc, ter wijl ook de klasse 875-1000 cc be hoorlijk is vertegenwoordigd. Het grootste merk is onmiskenbaar rondrijden: Honda, waarvan 51.275 exempla- (4.825), Mot ren bekend zijn. Daarna volgt (1.938), Yamaha met 20.237 en Suzuki met (1.085). Het 19.958. Hieruit blijkt toch duidelijk over ruim 21 de overmacht van Japan op de verdeeld. Verder valt er te kiezen uit twee wielbases: 2,33 meter en 2,59 me ter. Door deze verschillende mo gelijkheden te combineren is er de keus uit zes verschillende ver sies op grijs kenteken. De korte versie is er met benzine of dieselmotor en bovendien als diesel met vierwielaandrijving. - lange versie is er ook als benzine en diesel en daarnaast als diesel met een automatische versnel lingsbak. Bovendien heeft impor- kenteken verkrijgbc teur Louwman Parqui in zijn le- Het laatste nieuwtje veringsprogramma twee perso nenbusjes opgenomen voor 9 inzit tenden. De prijzen van de nieuwe Hi-ace starten bij f.21.535,86 (incl. BTW f.25.520,=). generatie Celica is kelijk gelijnde auto, tiever uitziet da zijn voorgangers. ±o uc wu- ca van binnen een ruime 2+2, die in noodgevallen zelfs als 4-zitter gebruikt kan worden. De auto kan naar keuze worden besteld in drie verschillende uitgaves. De duurste versie is de 2 liter GTi Turbo met vierwielaandrijving. Deze auto zit van voor tot achter vol met high tech zoals een moderne en uiterst potente motor, permanente vier wielaandrijving en de nodige snufjes in het interieur. Hiervoor moet echter wel een bedrag van boven de negentigduizend gulden betaald worden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25