SUZUKI SWIFT SEDAN
NIEUWE TOYOTA- MODELLEN
SCHADE?
Ca bij Dr. Car
te raden!
s
s
bv
Logisch vervolg
Ford Escort GT
Dr.Car
Forse uitbreiding
■ST
I J
I
M
P
R
E
I
E
R
R I J
IMPRESSIE
Motorfietsen in Nederland
Jan Bertens BV
'e
OFFICIEEL
CARVOX’
DEALER
Gemiddeld jaarkilometrage
per auto
v
per. De sterkste krachtbron wordt H b?nenk°rt °°k
990-pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 februari 1990-pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
Vervolg van pagina 1 ALFA ROMEO
iomaterlaal)
Geheim
de Toyota Corolla.
Scheurijzer
Verlengd
55-3944
Differentieel
tie
Pittiger
McPherson
schikt, siaa
f.25.740,
I
SIERRA
on
[dl
Eefde -
ukeuring
uil en
makkelijke
taling.
1985
1987
1986
1984
1987
1988
1984
1987
1987
1983
1987
1983
1987
1986
De nieuwste g
een aantrekke
die er
CARVOX®
VAN PTTTÈLECOM.
DE BESTE TELEFOON
OP VIER WIELEN.
Brabantsehoek 4
UDENHOUT
Tel. 04241-1532
pen per
besturim
een mak
pk bij
id.
nd.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
s
id.
id.
id.
id.
id.
id.
a
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
id.
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
prijs van
igeboden.
e van de
jfdeurs
sent er o
je vindt hei
lowroom
opend
naf 10 uur.
logen van 95 pk. De auto
et vijfbak nog maar 835
lat een topsnelheid van 180
De peling
zonder
geschc
kost
Dongen: Steenstraat 7a (Industrieterrein Tichelrijt), tel: 01623-16571.
Tilburg: Spoorlaan 175, tel: 013-350045.
Prijzen excl. afleveringskosten.
jzen van het drietal starten
„995,= voor de 1.3 GL, ter-
1.6 GLX f.25.495,= kost. De
automaat zal voor een p
1.27.995,= worden aangt
De nieuwe sedanversie
Swift is een welkome aanvulling
op het bestaande Suzuki-pro-
gramma. Er zijn zeker een aantal
klanten die op deze auto gewacht
zullen hebben. De sedan biedt de
zelfde opvallende vormgeving als
de bestaande modellen, maar
heeft bovendien een forse binnen
ruimte.
Bunnik - Net iets meer dan een jaar geleden introdu
ceerde importeur Nimag op de Nederlandse markt de
tweede generatie 'Giant Suzuki', de Swift. Nu blijkt de
ze reus echter nog wat meer gegroeid te zijn. Naast de
drie- en vijfdeurs hatchback is er voortaan ook een vier-
deurs sedan. Dit lijkt een logisch vervolg te zijn. Trouwe
Suzuki-rijders kunnen nu een trapje hogerop, zonder de
specifieke voordelen van een compacte auto te moeten
missen.
Voor de snellere jongens (en meis
jes) is er ook een 1.6 liter kracht
bron tevens met single-point injec
tie en katalysator en zodoende
Verde wordt geleverd. Als basis
werd natuurlijk het bestaande
1712 cc blok genomen. Vier klep-
nan cylinder en het Motronic
^oDLuiingssysteem zorgen voor
oen maximum vermogen van 132
Hiern
Ford Siërra PRIMEUR
2.0 inj. 4-drs f. 31.300,-
middelde kilometrage per auto
was in 1982 nog 14.900 km, steeg
ïurig cijfers in 1985 tot 15.220 en bedroeg in
eden aantal 1988 16.640 km. Kijken we naar de
verdeling, dan reed de gemiddel
de automobilist in 1988 4730 km
aan woon/werkverkeer, 2850 km
zakelijk, 1320 km aan vakantie en
7740 aan overig particulier ge
bruik. Alle categoriën hebben
over de laatste jaren een stijging
laten zien.
Zowel de 1.3 als 1.6 laten zich
uitermate makkelijk bedienen. De
besturing is lekker licht, terwijl al
le bedieningsorganen op de
meest logische plaats zijn onder
gebracht. Opvallend is ook het
grote ruitoppervlak waardoor een
behalve compleet ook zeer com
fortabel. Natuurlijk kan met een
tweede pookje de tussenbak wor
den bediend. Er kan gekozen wor
den voor tweewielaandrijving en
natuurlijk vierwielaandrijving in
hoge of lage gearing. Dankzij de
automatische differentieel-ontkop-
kan er tijdens het rijden
sr problemen worden over-
lakeld. De Toyota 4-Runner
f.72.500,= en is alleen op geel
---baar.
matste nieuwtje van Toyota
betreft de 1.3 en 1.6 liter motoren
in de Corolla die voortaan zijn
voorzien van multi-point injectie.
De Rai houdt nauwkeurig
bij over de totaal gereden aant<__
kilometers met personenauto's.
Hieruit kan ook het gemiddeld
aantal gereden kilometers per
jaar per auto berekend worden.
De Rai heeft dit cijfers verder we
ten te splitsen in woon/werkver
keer, zakelijk verkeer, vakantie en
overig particulier gebruik. Het ge-
De nieuwste typen
autotelefoon zijn bij
ons verkrijgbaar.
stus 1989 stonden er in motormarkt. Nummer vier is BMW
'"*'.3 motorfietsen met 16.230 registraties. Ook Ka-
vergrote deel wasaki zit met 12.642 exemplaren
cc-klasse van nog op een respectabel aantal.
626-750 cc
PRIMEUR
Haast u voor de eenmalige i
PRIMEUR-aktie. ~1 “T~ 1
Als u er snel bij bent, kunt u zeer
binnenkort in zo'n schitterende
PRIMEUR rijden ,want de modellen zijn
uit voorraad leverbaar.
Levering is tot eind februari mogelijk tegen de prijzen
van 1989. Dit aanbod geldt ook voor de 5-deurs modellen. Wacht u niet te lang,
want het aantal PRIMEURS is beperkt. De PRIMEURS zijn exclusief te koop bij:
8,41
het
deze goede prestaties, i
al het lage geluidsniveau.
boven de 6000 tr/min is de r
bijzonder stil. Het typische Alf
boxer geluid is overigens
bewaard gebleven.
Een nieuwe uitvoering van de
Ford Escort is de GT, gebaseerd
op de 1.6 Europa- versie. De auto
heeft een sportstuurwiel, sport
stoelen met Daytona-bekleding,
brede 185/60 banden en in de
carrosseriekleur gespoten bum
pers van de XR3i. Verder zien we
verlichting in de bagageruimte, in
twee ongelijke delen neerklapba-
re rugleuning van de achterbank,
een toerenteller, digitaal klokje,
getint glas, verstelbare hoofdsteu
nen, een wis/wasinstallatie op de
achterruit en twee van binnenuit
verstelbare in de carrosseriekleur
gespoten buitenspiegels. De Es
cort 1.6 GT, die met katalysator
over een vermogen van 88 pk be
schikt, staat bij de dealer voor
stugge vering. De stuurbekrachti
ging is werkelijk fantastisch.
Eigenlijk merk je niet dat een der
gelijk voorziening aan boord is en
zo hoort dat ook. Het uitzicht naar
3voor en opzij is goed, terwijl het
pk bij 6500 tr/min. Hiermee kan zicht in de achteruitkijkspiegel be
de 33 goed uit de voeten zodat een perkt is door de plat liggende
top van 205 km/u mogelijk is en v
de acceleratie van 0 tot 100 slecl
seconden vergt. Wat tijdens
t rijden opvalt zijn niet alleen
goede prestaties, maar voor- jectit
jt lage geluidsniveau. Zelfs In septo:
de 6000 tr/min is de motor val een I
Het typische Alfa- krachtbi___
volledig Tijdens de
Als basis voor de nieuwe sedan
werd de bestaande vijfdeurs ge
nomen. Deze auto beschikt immers
over een verlengde wielbasis van
2,365 meter. Ook het front en de
deuren werden van de bestaande
auto overgenomen. Toch is duide
lijk aan het ontwerp te zien dat de
sedan al vanaf het begin in de
ontwikkeling heeft meegelopen.
De achterzijde is er niet domweg
aangeplakt. De vormgeving is net
als bij de drie- en vijfdeurs opval
lend te noemen: je bent er of hele
maal gek van of je vindt hem niet
mooi.
Natuurlijk heeft de nieuwe 16-
klepper de meest complete uitrus
ting, met alle zaken uit de 1.7 i.e.
en bovendien kuipstoelen, een
met leer bekleed stuur, in de
lakkleur gespoten bumpers, skirts
en lichtmetalen velgen. De 16V is
overigens aan de buitenkant het
makkelijkst te herkennen aan de
spoiler op de achterklep. De 33
16V is een fijne, snelle auto. Na
tuurlijk ligt het apparaat strak
de weg en heeft een bijbehorei
een vermogen van 95 pk. De auto ruim uitzicht mogelijk is. De stoe-
weegt met vijfbak nog maar 835 len zijn aan de kleine kant maar
kg, zodat een topsnelheid van 180 zitten goed.
MlïSÏÏZdönj.1?’-) H.?dU1; 1.6 hebben standaar.
automatisch in de completere W°rden 9eleverd met een 3-traps
GLX-uitvoering geleverd. Ten op- aU omaa
zichte van de 1.3 GL heeft deze De prijzen vc
auto als extra centrale vergrende- bij f.22.995,=
ling, elektrisch bediende buiten- wijl de 1L.
spiegels, een toerenteller, verstel- auto
baar stuur, grote armleuningen in f.27.S
de portieren, een spoiler onder de
voorbumper en wieldoppen.
staan ook
ar voor
K-keuringen,
iterbeurten
reparaties.
iZn.
Op de autosalon van Genève in
maart 1989 stelde Toyota de 4-
Runner voor, een terreinwagen
met uitstekende eigenschappen
op de verharde weg. Het heeft
even geduurd, maar deze auto is
nu ook in Nederland te koop. De
auto heeft aan de voorkant duide
lijk overeenkomsten met de Hi-lux.
Verder gaat het om een vierdeurs
gesloten carrosserie. De 4-Runner
heeft een 3 liter V6 met een vermo
gen van 143 pk, gekoppeld aan
een vijfversnellingsbak. De uitrus
ting is zeer compleet met onder
meer centrale vergrendeling, vier
hoofdsteunen, elektrisch bediende
portierruiten, elektrisch verstelba
re buitenspiegels, in hoogte ver
stelbaar stuurwiel, een uitgebreid
dashboard en een complete set
boordgereedschap. Onder het rij
den met de 4-Runner moet je eerst
even wennen aan de forse afme
tingen. De 3 liter krachtbron is
uitermate rustig en krachtig. Voor
heeft de auto double-whisbone
onafhankelijk ophanging, terwijl
achter voor een starre-as met
schroefveren is gekozen. Door de
ze voorzieningen is de 4-Runner
De Toyota Hi-ace is een oude be
kende die al vele jaren meedraait
op de markt van lichte bedrijfswa
gens. Voor 1990 krijgen we echter
met een volledig nieuwe Hi-ace te
maken, die eigenlijk alleen nog
maar zijn naam met de voorgan
ger gemeen heeft. De auto heeft
allereerst een moderner uiterlijk
gekregen. Maar daar bleef het
niet bij. Door het inbouwen van
kreukelzones, een extra verstevig
de voorzijde en een nieuwe stuur
inrichting is de passieve veilig
heid enorm verbeterd. Verder is
de cabine veel ruimer van opzet
en is de pook van de versnellings
bak voortaan op de vloer te vin
den. De wielbasis werd verlengd,
waardoor ook het comfort toenam.
Het laadvermogen is groter en ligt
rond de 1500 kg. Daarnaast heeft
de nieuwe Hi-ace voor gemakke
lijk laden en lossen grote portier-
openingen. Tussen de wielkasten
kan zelfs een Euro-pallet naar
binnen worden geschoven. Alle
Hi-ace uitgaves worden voorzien
van geventileerde schijfremmen
voor.
Er kan bij de nieuwe Hi-ace wor
den gekozen uit twee motoren, die
beide standaard worden gekop
peld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De 2 liter vier-
cylinder benzinemotor levert een
vermogen van 101 pk, terwijl de
2.4 liter diesel 78 pk produceert.
1- „1 achterruit.
100 slechts Bij deze drie modellen blijft het
voorlopig even. Op korte termijn
zal er echter nog een 1.5 liter in-
tie met katalysator verschijnen.
september komt er in ieder ge-
i Sportswagon met deze
>ron.
Tijdens de presentatie werd dui
delijk gemaakt dat de prijs voo
pig nog even geheim gehoudei
wordt. Er zijn immers nog een
aantal oude exemplaren te koop.
De Boxer 16V Q.V. zal in ieder ge
val extreem concurrerend worden
geleverd, voor een prijs die maxi
maal 5 procent hoger ligt dan. van
de huidige 1.7 Q.V. Dat betekent
dat deze snelle versie onder de
f.37.000,= zal worden aangebo
den. Het angstvallig geheim hou
den van de basisprijs doet ver
moeden dat de auto nauwelijks
duurder zal zijn, of misschien zelfs
exact evenveel zal gaan kosten.
op We zullen het over enige weken
mde definitief weten.
Hierdoor voldoen ze natuurlijk
volledig aan de US'83-norm, ter
wijl ook het prestatieniveau is ver
beterd. De 12-kleppen 1.3 motor
levert voortaan 82 pk, in plaats 72
in het oude geval. De 1.6 liter 16-
klepper steeg van 90 naar 105 pk.
Ook het koppel van deze motor
nam aanmerkelijk toe van 135
naar 142 Nm. Bovendien wordt dit
maximale koppel bij een lager
toerental bereikt. Alle handge
schakelde Corolla- modellen zijn
voortaan met deze vernieuwde in-
jectiemotoren te verkrijgen. De
Corolla 3-deurs hatchback 1.3 XLi
kost f.24.194,
De overhang achter is groter ge
worden, waardoor de Swift sedan
over een forse kofferruimte be
schikt. Bovendien mag ook de
ruimte voor de inzittenden niet
vergeten worden: reusachtig.
Technisch werden veel zaken
overgenomen zoals de onafhanke
lijk wielophanging rondom met
voor McPherson veerpoten. Ook
vinden we in het vooronder de be
kende 1.3 litet 8-klepper met een
vermogen van 71 pk. Vanwege
het bijzonder geringe wagenge-
wicht van 765 kg zorgt deze
krachtbron voor een top van 165
km/u. Natuurlijk wordt de motor
voorzien van single-point injectie
en een geregelde driewegkataly
sator. De 1.3 wordt geleverd in
een GL-uitvoering. Standaard is
dit type ondermeer voorzien van
een interval op de ruitewisser, een
kaartleeslampje, verlichting in de
bagageruimte, getint glas, kaar-
tenvakken in de portieren, hoofd
steunen, deelbaar neerklapbare
achterbank, van binnenuit te ope
nen benzine/kofferklep en be-
schermstrips op de flanken.
De 1.3 is een prima auto voor
mensen die op een compacte
lengte van net 4 meter een ruime
auto willen, maar weinig eisen
stellen aan de prestaties. De 1.3
motor in de sedan moet echter een
Verder zijn er nog vijf merken groot compliment gegeven wor-
waarvan er nog meer dan 1000 den. Een belangrijke opmerking
Harley Davidson die ik vorig jaar over de vijfdeurs
>to Guzzi (3.219), Vespa moest maken, was het bovenge-
Triumph (1.744) en K.T.M. middeld hoge motorgeluid. Daar-
1 overblijvende aantal is van is bij de nieuwe sedan hele-
27 verschillende merken maal niets meer terug te vinden.
De auto is juist opmerkelijk rustig.
105 pk. Als je met de snelle
sies gereden hebt, valt de
veel sportiever uitziet dan digste uitvoering meestal t<
>organgers. Toch is de Celi- Dit is bij de Celica echter t<
niet het geval. Ook als 1.6 i
multi-point injectie is de au
zonder fijn. Natuurlijk is de
ting wat minder overvloed!
maar de motor is ronduit ft
tisch. De Celica 1.6 STi hac
top van 195 km/u en weet in 11 se
conden vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken. De wegligging
van alle versies is uitstekend,
waardoor er lekker met de Celica
gegooid en gesmeten kan wor
den. De Celica is er vanaf
f .39.995,=Een punt van discussie
is de achterspoiler die in ons land
niet op de 1.6 en 2.0 te vinden is.
De geleerden zijn het er niet over
eens. Persoonlijk vind ik dat de
Tijdens onze eerste kennismaking auto er veel beter uitziet mét spoi-
waren we zeer te spreken over de Ier
2.0 GTi, het middelste model. Deze
auto heeft een 2 liter krachtbron
met net als alle andere beschik
bare motoren 16-kleppen. Hier
mee wordt een vermogen van 215
pk geproduceerd, die zorgen voor
een fabuleuze topsnelheid van 220
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 8,4 seconden. Dit alles sa
men met de complete uitrusting en
een ABS-remsysteem maken deze
Celica GTi tot een zeer begerens-
waardig scheurijzer voor
f.59.145,=. De tweede kennisma
king met de nieuwe Celica betrof
de basis 1.6 liter 16-klepper van
Op 1 augustus 1989
Nederland 144.848 motorfietsen
geregistreerd. Het overgrote deel
hiervan zit in de cc-klasse van
376-500 cc en van 626-750 cc, ter
wijl ook de klasse 875-1000 cc be
hoorlijk is vertegenwoordigd. Het
grootste merk is onmiskenbaar rondrijden:
Honda, waarvan 51.275 exempla- (4.825), Mot
ren bekend zijn. Daarna volgt (1.938),
Yamaha met 20.237 en Suzuki met (1.085). Het
19.958. Hieruit blijkt toch duidelijk over ruim 21
de overmacht van Japan op de verdeeld.
Verder valt er te kiezen uit twee
wielbases: 2,33 meter en 2,59 me
ter. Door deze verschillende mo
gelijkheden te combineren is er
de keus uit zes verschillende ver
sies op grijs kenteken.
De korte versie is er met benzine
of dieselmotor en bovendien als
diesel met vierwielaandrijving. -
lange versie is er ook als benzine
en diesel en daarnaast als diesel
met een automatische versnel
lingsbak. Bovendien heeft impor- kenteken verkrijgbc
teur Louwman Parqui in zijn le- Het laatste nieuwtje
veringsprogramma twee perso
nenbusjes opgenomen voor 9 inzit
tenden. De prijzen van de nieuwe
Hi-ace starten bij f.21.535,86 (incl.
BTW f.25.520,=).
generatie Celica is
kelijk gelijnde auto,
tiever uitziet da
zijn voorgangers. ±o uc wu-
ca van binnen een ruime 2+2, die
in noodgevallen zelfs als 4-zitter
gebruikt kan worden. De auto kan
naar keuze worden besteld in drie
verschillende uitgaves. De duurste
versie is de 2 liter GTi Turbo met
vierwielaandrijving. Deze auto zit
van voor tot achter vol met high
tech zoals een moderne en uiterst
potente motor, permanente vier
wielaandrijving en de nodige
snufjes in het interieur. Hiervoor
moet echter wel een bedrag van
boven de negentigduizend gulden
betaald worden.