Diesel met pit
PEUGEOT
309 XRD
Marijke
Snelle elektrische
auto van GM
Amerikanen
bij
Lepelaers
Opel
SPIJKERS BV GOIRLE
Alstublieft.
*n Gratis checkboekje
voor u als trouwe klant.
9
lepelaers Opel
nen
jens
iwroom
Exclusief Peugeot-Talbot-dealer voor Goirle
FC
IURGBV
rsope\
-
-
K
■i 1990-pagina 2
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 februari 1990-pagina 3
1986-1989
1984
Koeling
1987
Technische gegevens:
Verbruik
jelijk.
rotev<
per
land
1985
1987
■emB
brandstofkosten kunnen elektri
sche auto's in de toekomst aan
trekkelijker worden.
1982-Jg
JU!
1983
lieren
beta-
•mijn-
aan-
:ieren
beta-
mijn-
leu-
erd,
87
86
87
88
87
86
I88
88
I88
1983
1983
1980
ds 1985,
ijfdeurs
it. Later
Dorpsstraat 47 - Tel. 013-347771
issa-
m.
N NACHT
BEDRIJF
men
•41-1437
Lordee'
1986-1988
1986-1987
,e.m. 1989
1986
1986
49.000 km
23.000 km
22.000 km
36.000 km
62.000 km
62.000 km
14.000 km
31.000 km
54.000 km
EL. 013 423030
Prestaties: t“
acceleratie 0
Verbruik: bij
km
bij 120 km/u 7,0 liter/100 km
Prijs: f.35.200,=
per geopend worden. Met wat
nieuwe wieldopjes en stripjes ziet
de 309 er moderner uit.
Lepelaers Opel wil het nieuwe jaar direkt goed beginnen.
Speciaal voor u als trouwe klant hebben we een checkboekje
laten maken waarmee u veel (auto) voordeel kunt verkrijgen.
Zoals bijvoorbeeld grote kortingen op allerlei (auto) accessoires.
Wanneer u in de komende dagen
even bij ons langskomt dan over
handigen wij u graag dit GRATIS
CHECKBOEKJE waarmee autorij
den in 1990 zeer voordelig en
aantrekkelijk kan
worden. We
S—l zien u graag in
CjfrgT- ons bedrijf!
Nog
RINGBAAN OOST 102A - 5013 CD TILBURG TELEFOON: 013-434655
Peugeot heeft een flinke historie waar het gaat om die-
selmotoren in personenauto's. Hierdoor heeft het merk
een flinke voorsprong weten op te bouwen. Peugeot in
troduceerde dan ook als eerste Europese merk een klei
ne auto met dieselmotor, de 205. Alle modellen uit het
huidige Peugeot-gamma zijn met één of meerdere die-
selkrachtbronnen leverbaar. De nieuwste aanwinst is
de 309 die voortaan ook met een geblazen ruwoliesto-
ker te leveren is.
De 309 turbodiesel heeft een meer
standaard- dan fijne motor met een gunstig
worden gekozen voor vermogen en koppel en zodoende
■c, getint glas, elektrisch uitstekende prestaties. Door het
voorportierruiten, een- lage geluidsniveau, de prima zit-
jrendeling en een schuif- tende stoelen en comfortabele ve-
ille opties kost de duur- ring is deze Peugeot wederom een
genot om mee te rijden.
Als basis voor de turbodieselmo-
tor werd het blok uit de 205 diesel
genomen met een cylinderinhoud
van 1769 cc. De ongeblazen die
selmotor uit de 309 heeft een in
houd van 1905 cc. Vanwege een
De Peugeot 309 werd half vorig
jaar in een gefacelifte versie voor
gesteld. Door de komst van de
sterke 1.4 liter injectiemotor werd
de aanvankelijk leverbare 1.6
benzinemotor uit het programma
geschrapt. Tijdens de introductie
werden twee nieuwe varianten
gepresenteerd, de turbodiesel die
inmiddels te koop is en de GTI16,
die we binnenkort mogen ver
wachten.
kent dat alleen bij inparkeren de
assistentie volledig is. Onder alle
andere omstandigheden merk je
er niets van en stuurt de auto zalig
direkt en precies.
Het comfort van de 309 is zeer
voorspelbaar. De auto komt niet
voor niets uit Frankrijk. De onaf
hankelijk wielophanging zorgt
voor een prima vering en dem
ping, zodat de auto te allen tijde
comfortabel is, maar niet (zoals
we dat vroeger gewend waren)
fors overhelt in bochten. Bij com
fort hoort uiteraard ook het motor
geluid. Natuurlijk hoor je na een
korte voorgloeitijd het typische
dieselgeluid op de achtergrond.
Maar hoeveel toeren de motor ook
draait, nooit wordt hij echt rumoe-
De elektriciteit voor dit soort auto's
moet uit schone primaire energie
bronnen komen, aldus Roger B.
Smith, voorzitter van General Mo
tors. "Als we proberen dit te doen
door meer fossiele brandstof te
verbruiken, zijn we weer terug bij
af." Er zijn overigens geen plan
nen om de Impact in productie te
nemen.
Lepelaers Opel heeft sinds kort
weer Amerikaanse modellen in
haar showroom staan. Het bedrijf
is namelijk officieel dealer gewor
den van de Amerikaanse GM-lijn
zoals Chevrolet, Oldsmobile, Pon
tiac, Cadillac en Buick. De meest
aantrekkelijk geprijsde auto's uit
deze reeks zijn onder meer de
Chevrolet Beretta en Corsica,
twee speciaal voor de Europese
markt aangepaste auto's. Natuur
lijk zijn ze rijkelijk voorzien van
extra's en vanwege de aanhou
dend gunstige dollar-koers bijzon
der aantrekkelijk geprijsd. De
Corsica is er zodoende bijvoor
beeld al vanaf f.35.900,=Boven
dien zijn de GM-modellen ge
bouwd volgens de zeer strenge
Amerikaanse normen met betrek
king tot veiligheid en milieu. De
auto's staan bij Lepelaers Opel
gereed voor een proefrit.
Onder de naam Impact heeft
General Motors een nieuwe elek
trisch auto voorgesteld, een auto
die wat prestaties kan concurre
ren met auto's met een verbran
dingsmotor. Bovendien is hij van
wege zijn grote actieradius ge
schikt voor het dagelijkse woon
werkverkeer. Door nieuwe ontwik
kelingen van onder meer de elek
tronica, de batterijen, banden, ge
wicht, stroomlijn en de rolweer-
stand zijn de goede eigenschap
pen van de Impact bereikt. De Im-
309-uitgave voor Nederland. De in
Frankrijk gevoerde SR kennen we rira<
hier niet. De auto heeft standaard 9‘
een toerenteller, twee van binnen-
uit verstelbare buitenspiegels, be- men
schermstrips op de flanken, keuri- stofi
ge wieldoppen, een achterruitwis-
ser en een digitaal klokje. Centra
le vergrendeling en elektrisch be
diende portierruiten zijn alleen te
gen meerprijs te verkrijgen.
Het interieur van de 309 is ruim,
vooral voorin, terwijl achterpas
giers ook niet te klagen hebber
De stoelen zitten goed en zijn met
een stevige stof bekleed. De
rugleuningen zijn traploos verstel
baar, iets wat je helaas bij te wei
nig auto's tegenkomt. Het dash
board is functioneel van vormge
ving en indeling. Aan het stuur
worden de verlichting, richting
aanwijzers, claxon en de voor- en
achteruitewissers bediend. Op het
dashboard zitten verder de bedie
ningsknopjes voor het alarmlicht,
het mistachterlicht en de achter-
ruitverwarming. Het benzineklep- veer op
jes op de rechter zijflank is alleen wijl de k
van binnenuit te openen.
sJetsOpe^°'nUxó'/o0’
chine te maken hebben, die al bij
lage toeren relatief veel vermoge
vrijgeeft en zodoende behoorlijk
sportief gereden kan worden. De
prestaties zijn dan ook navenant
met een top van 175 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 13 se
conden.
We kennen de 309 al sinds 1985,
toen de auto alleen als vijfd
op de markt werd gebracht
volgden meerdere varianten. De
309 is een uiterst beschaafde auto
met een weinig opvallende vorm
geving. In 198?
kant is dit te zien aan de nieuwe
ie achterlichten.
>ende exem-
kan de ach-
Een bijzonder fijne voorziening
van de 960 kg wegende 309 XRD
turbo is de standaard stuurbe
krachtiging. Een uitstekend wer
kende installatie waarvan je je
iedere keer weer afvraagt of hij er
ook daadwerkelijk in zit. Dit bete-
pact is geen omgebouwde benzi-
ne-auto, maar een model wat di
rect voor zijn specifieke doel is
ontworpen. De Impact accelereert
van 0 tot 96 km/u (60 mijl) in pre
cies 8 seconden en haalt een top
van 160 km/u. Echter door een be
grenzer komt de Impact niet ver
der dan 120 km/u. Met de huidige
accu-technologie liggen de ex
ploitatiekosten twee maal zo hoog
als van een benzineauto. Door het
verhogen van de levensduur van
de accu's en de verhoging van de
grotere koelingscapaciteit werd
bij de turbodiesel echter voor de
kleinste van dit tweetal gekozen.
De eerste Peugeot met deze turbo-
dieselmotor was de 405 waarin de
krachtbron met intercooler een
vermogen levert van 92 pk bij 4300
tr/min. Bij de 309 heeft Peugeot de
intercooler achterwege gelaten,
zodat er 80 paardekrachten zijn
overgebleven. Deze worden ook
bij 4300 tr/min bereikt, terwijl het
maximale koppel van 157 Nm al
bij 2100 tr/min volledig beschik
baar is. Vergelijken we dit nog
even met de 1.9 liter diesel dan
zien we daar een vermogen van _L
65 pk bij 4600 tr/min en een kop- grille en gewijzigde
pel van 122 Nm bij 2000 tr/min. Uit Door kleinere, aflopende exem-
deze cijfers blijkt al dat we bij de plaren te monteren, 11L
1.8 turbodiesel met een vlotte ma- terklep nu bijna tot aan de bum-
Merk en type: Peugeot 309 XRD
turbo
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1769 cc
Boring x slag: 80 x 88 mm
Vermogen: 80 pk bij 4300 tr/min
Koppel: 157 Nm bij 2100 tr/min
Afmetingen: lengte 4,05 meter,
breedte 1,63 meter
Gewicht: 960 kg
topsnelheid 175 km/u
e 0-100 in 13 sec.
j 90 km/u 4,9 liter/100
"What's in a name" zeggen
de Engelsen. "Als het beestje
maar een naam heelt" zeg
gen wij Nederlanders. Maar
vele 'beestjes'hebben door
de jaren heen hun naam ver
anderd in codes, afkortingen
of nummers. Nog niet herken
baar voor U? Een voorbeeld:
no. 19, zegt niets wanneer
Chanel er niet voor staat, het
kan immers ook een huisnum
mer zijn. Zo geldt dit ook voor
de 309 van Peugeot.
In 1989 onderging dit type
een facelift waar we inmid
dels al weer aan gewend zijn.
Om uw geheugen op te fris
sen: de grille is aangepast,
maar ook de achterlichten
kregen een nieuwe vorm. Van
binnen werd het dashboard
aangepast en aan de toch al
uitgebreide serie werd een
GTi met 16-kleppenmotor en
een turbodiesel-versie toege
voegd.
Met deze laatste reed ik deze
week. De planning was overi
gens vorige week, maar toen
was het met windkracht 11 en
slagregens niet prettig rijden.
De Peugeot 309 is een auto
die voor mij uitstekend op zijn
plaats is in een gezin, maar
daarnaast ook zakelijk wordt
gebruikt. Het is geen overdre
ven luxueuze auto, maar de
uitvoering is toch meer dan
voldoende. Wat afmetingen
betreft is hij ideaal in de stad
en op de snelweg: niet te
klein, niet te groot. De prijs/
kwaliteit verhouding is uitste
kend, oftewel, je krijgt veel
waar voor je geld. De 309 is
bovendien bedieningsvrien-
delijk zonder veel poespas.
Daarnaast zit hij keurig in het
(bekledings)pak.
Dus deze week met de 309
turbodiesel geen boodschap
pen gedaan, maar gewoon
lekker een eindje gereden. En
over het rijden gesproken, de
ze XRD turbo rijdt voor een
diesel opmerkelijk stil en soe
pel. Eenmaal opgang weetje
eigenlijk niet dat je in een
diesel rijdt!
Op 't voorgloeiden na dan
natuurlijk. Deze 309 krijgt van
mij een negen!
ing. In 1989" onderging de auto Traploos
kleine facelift. Aan de buiten-
Ook het interieur werd aangepast.
Het hele dashboard kreeg een an
dere vorm.
De turbodieselmotor is in Neder
land te krijgen als XRD en GRD.
De X duidt op een 3-dei»s carros
serie, terwijl de G-versies vijf de
ren hebben. De GTI uitgezondei
is de XR en GR de meest complete
Een belangrijk aankoop-argu-
snt is vaak het gunstige brand-
»>wfverbruik van een dieselmotor.
De door ons gereden 309 turbo
diesel had nog maar weinig kilo
meters op de teller, zodat we nog
niet met een ingereden kracht
bron te maken hadden. Toch werd
een gemiddelde van 1 liter op 15,5
kilometer genoteerd, wat uiterma
te gunstig is en alleen nog maar
beter kan worden. Afgezien van
het hoogstaande rij-comfort is
vooral de turbodieselmotor een
sterk punt van de 309.
De Peugeot 309 turbodiesel zal op
zijn weg een aantal concurrenten
tegenkomen zoals de Fiat Tipo tur
bodiesel, Mitsubishi Lancer HB 1.8
GLD, Opel Kadett 1.5 TD, Montego
2.0 Turbo D en natuurlijk de Volks
wagen Golf Turbodiesel. Zijn niet
Duitse concurrenten zitten onge-
~p hetzelfde prijsniveau, ter-
kalere basisuitvoeringen
van de Opel en VW ook gelijk ge
prijsd zijn. De Peugeot 309 XRD
turbo kost f.35.200,=, terwijl de
vijfdeurs GRD turbo voor
f.36.150,= in de prijslijst staat. Er
kan naast de redelijke st~..d__.d
uitrusting worden gekozen voor vermoger
metaallok, getint glas, elektrisch uitstekenc
bediende voorportierruiten, een- lage gelu
trale vergrendeling en een schuif- tende stoe
dak. Met alle opties kost de duur
ste 309 turbodiesel f.39.805,=.
T
-TJX