Diesel met pit PEUGEOT 309 XRD Marijke Snelle elektrische auto van GM Amerikanen bij Lepelaers Opel SPIJKERS BV GOIRLE Alstublieft. *n Gratis checkboekje voor u als trouwe klant. 9 lepelaers Opel nen jens iwroom Exclusief Peugeot-Talbot-dealer voor Goirle FC IURGBV rsope\ - - K ■i 1990-pagina 2 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 februari 1990-pagina 3 1986-1989 1984 Koeling 1987 Technische gegevens: Verbruik jelijk. rotev< per land 1985 1987 ■emB brandstofkosten kunnen elektri sche auto's in de toekomst aan trekkelijker worden. 1982-Jg JU! 1983 lieren beta- •mijn- aan- :ieren beta- mijn- leu- erd, 87 86 87 88 87 86 I88 88 I88 1983 1983 1980 ds 1985, ijfdeurs it. Later Dorpsstraat 47 - Tel. 013-347771 issa- m. N NACHT BEDRIJF men •41-1437 Lordee' 1986-1988 1986-1987 ,e.m. 1989 1986 1986 49.000 km 23.000 km 22.000 km 36.000 km 62.000 km 62.000 km 14.000 km 31.000 km 54.000 km EL. 013 423030 Prestaties: t“ acceleratie 0 Verbruik: bij km bij 120 km/u 7,0 liter/100 km Prijs: f.35.200,= per geopend worden. Met wat nieuwe wieldopjes en stripjes ziet de 309 er moderner uit. Lepelaers Opel wil het nieuwe jaar direkt goed beginnen. Speciaal voor u als trouwe klant hebben we een checkboekje laten maken waarmee u veel (auto) voordeel kunt verkrijgen. Zoals bijvoorbeeld grote kortingen op allerlei (auto) accessoires. Wanneer u in de komende dagen even bij ons langskomt dan over handigen wij u graag dit GRATIS CHECKBOEKJE waarmee autorij den in 1990 zeer voordelig en aantrekkelijk kan worden. We S—l zien u graag in CjfrgT- ons bedrijf! Nog RINGBAAN OOST 102A - 5013 CD TILBURG TELEFOON: 013-434655 Peugeot heeft een flinke historie waar het gaat om die- selmotoren in personenauto's. Hierdoor heeft het merk een flinke voorsprong weten op te bouwen. Peugeot in troduceerde dan ook als eerste Europese merk een klei ne auto met dieselmotor, de 205. Alle modellen uit het huidige Peugeot-gamma zijn met één of meerdere die- selkrachtbronnen leverbaar. De nieuwste aanwinst is de 309 die voortaan ook met een geblazen ruwoliesto- ker te leveren is. De 309 turbodiesel heeft een meer standaard- dan fijne motor met een gunstig worden gekozen voor vermogen en koppel en zodoende ■c, getint glas, elektrisch uitstekende prestaties. Door het voorportierruiten, een- lage geluidsniveau, de prima zit- jrendeling en een schuif- tende stoelen en comfortabele ve- ille opties kost de duur- ring is deze Peugeot wederom een genot om mee te rijden. Als basis voor de turbodieselmo- tor werd het blok uit de 205 diesel genomen met een cylinderinhoud van 1769 cc. De ongeblazen die selmotor uit de 309 heeft een in houd van 1905 cc. Vanwege een De Peugeot 309 werd half vorig jaar in een gefacelifte versie voor gesteld. Door de komst van de sterke 1.4 liter injectiemotor werd de aanvankelijk leverbare 1.6 benzinemotor uit het programma geschrapt. Tijdens de introductie werden twee nieuwe varianten gepresenteerd, de turbodiesel die inmiddels te koop is en de GTI16, die we binnenkort mogen ver wachten. kent dat alleen bij inparkeren de assistentie volledig is. Onder alle andere omstandigheden merk je er niets van en stuurt de auto zalig direkt en precies. Het comfort van de 309 is zeer voorspelbaar. De auto komt niet voor niets uit Frankrijk. De onaf hankelijk wielophanging zorgt voor een prima vering en dem ping, zodat de auto te allen tijde comfortabel is, maar niet (zoals we dat vroeger gewend waren) fors overhelt in bochten. Bij com fort hoort uiteraard ook het motor geluid. Natuurlijk hoor je na een korte voorgloeitijd het typische dieselgeluid op de achtergrond. Maar hoeveel toeren de motor ook draait, nooit wordt hij echt rumoe- De elektriciteit voor dit soort auto's moet uit schone primaire energie bronnen komen, aldus Roger B. Smith, voorzitter van General Mo tors. "Als we proberen dit te doen door meer fossiele brandstof te verbruiken, zijn we weer terug bij af." Er zijn overigens geen plan nen om de Impact in productie te nemen. Lepelaers Opel heeft sinds kort weer Amerikaanse modellen in haar showroom staan. Het bedrijf is namelijk officieel dealer gewor den van de Amerikaanse GM-lijn zoals Chevrolet, Oldsmobile, Pon tiac, Cadillac en Buick. De meest aantrekkelijk geprijsde auto's uit deze reeks zijn onder meer de Chevrolet Beretta en Corsica, twee speciaal voor de Europese markt aangepaste auto's. Natuur lijk zijn ze rijkelijk voorzien van extra's en vanwege de aanhou dend gunstige dollar-koers bijzon der aantrekkelijk geprijsd. De Corsica is er zodoende bijvoor beeld al vanaf f.35.900,=Boven dien zijn de GM-modellen ge bouwd volgens de zeer strenge Amerikaanse normen met betrek king tot veiligheid en milieu. De auto's staan bij Lepelaers Opel gereed voor een proefrit. Onder de naam Impact heeft General Motors een nieuwe elek trisch auto voorgesteld, een auto die wat prestaties kan concurre ren met auto's met een verbran dingsmotor. Bovendien is hij van wege zijn grote actieradius ge schikt voor het dagelijkse woon werkverkeer. Door nieuwe ontwik kelingen van onder meer de elek tronica, de batterijen, banden, ge wicht, stroomlijn en de rolweer- stand zijn de goede eigenschap pen van de Impact bereikt. De Im- 309-uitgave voor Nederland. De in Frankrijk gevoerde SR kennen we rira< hier niet. De auto heeft standaard 9‘ een toerenteller, twee van binnen- uit verstelbare buitenspiegels, be- men schermstrips op de flanken, keuri- stofi ge wieldoppen, een achterruitwis- ser en een digitaal klokje. Centra le vergrendeling en elektrisch be diende portierruiten zijn alleen te gen meerprijs te verkrijgen. Het interieur van de 309 is ruim, vooral voorin, terwijl achterpas giers ook niet te klagen hebber De stoelen zitten goed en zijn met een stevige stof bekleed. De rugleuningen zijn traploos verstel baar, iets wat je helaas bij te wei nig auto's tegenkomt. Het dash board is functioneel van vormge ving en indeling. Aan het stuur worden de verlichting, richting aanwijzers, claxon en de voor- en achteruitewissers bediend. Op het dashboard zitten verder de bedie ningsknopjes voor het alarmlicht, het mistachterlicht en de achter- ruitverwarming. Het benzineklep- veer op jes op de rechter zijflank is alleen wijl de k van binnenuit te openen. sJetsOpe^°'nUxó'/o0’ chine te maken hebben, die al bij lage toeren relatief veel vermoge vrijgeeft en zodoende behoorlijk sportief gereden kan worden. De prestaties zijn dan ook navenant met een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13 se conden. We kennen de 309 al sinds 1985, toen de auto alleen als vijfd op de markt werd gebracht volgden meerdere varianten. De 309 is een uiterst beschaafde auto met een weinig opvallende vorm geving. In 198? kant is dit te zien aan de nieuwe ie achterlichten. >ende exem- kan de ach- Een bijzonder fijne voorziening van de 960 kg wegende 309 XRD turbo is de standaard stuurbe krachtiging. Een uitstekend wer kende installatie waarvan je je iedere keer weer afvraagt of hij er ook daadwerkelijk in zit. Dit bete- pact is geen omgebouwde benzi- ne-auto, maar een model wat di rect voor zijn specifieke doel is ontworpen. De Impact accelereert van 0 tot 96 km/u (60 mijl) in pre cies 8 seconden en haalt een top van 160 km/u. Echter door een be grenzer komt de Impact niet ver der dan 120 km/u. Met de huidige accu-technologie liggen de ex ploitatiekosten twee maal zo hoog als van een benzineauto. Door het verhogen van de levensduur van de accu's en de verhoging van de grotere koelingscapaciteit werd bij de turbodiesel echter voor de kleinste van dit tweetal gekozen. De eerste Peugeot met deze turbo- dieselmotor was de 405 waarin de krachtbron met intercooler een vermogen levert van 92 pk bij 4300 tr/min. Bij de 309 heeft Peugeot de intercooler achterwege gelaten, zodat er 80 paardekrachten zijn overgebleven. Deze worden ook bij 4300 tr/min bereikt, terwijl het maximale koppel van 157 Nm al bij 2100 tr/min volledig beschik baar is. Vergelijken we dit nog even met de 1.9 liter diesel dan zien we daar een vermogen van _L 65 pk bij 4600 tr/min en een kop- grille en gewijzigde pel van 122 Nm bij 2000 tr/min. Uit Door kleinere, aflopende exem- deze cijfers blijkt al dat we bij de plaren te monteren, 11L 1.8 turbodiesel met een vlotte ma- terklep nu bijna tot aan de bum- Merk en type: Peugeot 309 XRD turbo Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1769 cc Boring x slag: 80 x 88 mm Vermogen: 80 pk bij 4300 tr/min Koppel: 157 Nm bij 2100 tr/min Afmetingen: lengte 4,05 meter, breedte 1,63 meter Gewicht: 960 kg topsnelheid 175 km/u e 0-100 in 13 sec. j 90 km/u 4,9 liter/100 "What's in a name" zeggen de Engelsen. "Als het beestje maar een naam heelt" zeg gen wij Nederlanders. Maar vele 'beestjes'hebben door de jaren heen hun naam ver anderd in codes, afkortingen of nummers. Nog niet herken baar voor U? Een voorbeeld: no. 19, zegt niets wanneer Chanel er niet voor staat, het kan immers ook een huisnum mer zijn. Zo geldt dit ook voor de 309 van Peugeot. In 1989 onderging dit type een facelift waar we inmid dels al weer aan gewend zijn. Om uw geheugen op te fris sen: de grille is aangepast, maar ook de achterlichten kregen een nieuwe vorm. Van binnen werd het dashboard aangepast en aan de toch al uitgebreide serie werd een GTi met 16-kleppenmotor en een turbodiesel-versie toege voegd. Met deze laatste reed ik deze week. De planning was overi gens vorige week, maar toen was het met windkracht 11 en slagregens niet prettig rijden. De Peugeot 309 is een auto die voor mij uitstekend op zijn plaats is in een gezin, maar daarnaast ook zakelijk wordt gebruikt. Het is geen overdre ven luxueuze auto, maar de uitvoering is toch meer dan voldoende. Wat afmetingen betreft is hij ideaal in de stad en op de snelweg: niet te klein, niet te groot. De prijs/ kwaliteit verhouding is uitste kend, oftewel, je krijgt veel waar voor je geld. De 309 is bovendien bedieningsvrien- delijk zonder veel poespas. Daarnaast zit hij keurig in het (bekledings)pak. Dus deze week met de 309 turbodiesel geen boodschap pen gedaan, maar gewoon lekker een eindje gereden. En over het rijden gesproken, de ze XRD turbo rijdt voor een diesel opmerkelijk stil en soe pel. Eenmaal opgang weetje eigenlijk niet dat je in een diesel rijdt! Op 't voorgloeiden na dan natuurlijk. Deze 309 krijgt van mij een negen! ing. In 1989" onderging de auto Traploos kleine facelift. Aan de buiten- Ook het interieur werd aangepast. Het hele dashboard kreeg een an dere vorm. De turbodieselmotor is in Neder land te krijgen als XRD en GRD. De X duidt op een 3-dei»s carros serie, terwijl de G-versies vijf de ren hebben. De GTI uitgezondei is de XR en GR de meest complete Een belangrijk aankoop-argu- snt is vaak het gunstige brand- »>wfverbruik van een dieselmotor. De door ons gereden 309 turbo diesel had nog maar weinig kilo meters op de teller, zodat we nog niet met een ingereden kracht bron te maken hadden. Toch werd een gemiddelde van 1 liter op 15,5 kilometer genoteerd, wat uiterma te gunstig is en alleen nog maar beter kan worden. Afgezien van het hoogstaande rij-comfort is vooral de turbodieselmotor een sterk punt van de 309. De Peugeot 309 turbodiesel zal op zijn weg een aantal concurrenten tegenkomen zoals de Fiat Tipo tur bodiesel, Mitsubishi Lancer HB 1.8 GLD, Opel Kadett 1.5 TD, Montego 2.0 Turbo D en natuurlijk de Volks wagen Golf Turbodiesel. Zijn niet Duitse concurrenten zitten onge- ~p hetzelfde prijsniveau, ter- kalere basisuitvoeringen van de Opel en VW ook gelijk ge prijsd zijn. De Peugeot 309 XRD turbo kost f.35.200,=, terwijl de vijfdeurs GRD turbo voor f.36.150,= in de prijslijst staat. Er kan naast de redelijke st~..d__.d uitrusting worden gekozen voor vermoger metaallok, getint glas, elektrisch uitstekenc bediende voorportierruiten, een- lage gelu trale vergrendeling en een schuif- tende stoe dak. Met alle opties kost de duur ste 309 turbodiesel f.39.805,=. T -TJX

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21