ALFA ROMEO 33 WEGENS SUCCES GEPROLONGEERD LAMBORGHINI DIABLO SERGIO TACCHINI ■■■HM GROOT SPEKTAKEL Oplage92.050 ex. Buiten- i o.a. Autoverko pen 1989, lichte Deze week in de Automaat stijging gesloten ra lari 1990 - pagina id ut®[ffiaat - Donderdag 1 februari 1990 A J x S2 Lees verder op biz. 7 Tony Vos pag.7 pag.3 Bijlage van: DeTilburgse Koerier Nieuwe Toyota modellen pag.7 Autotest: Peugeot 309 XRD Turbo Jaargang 2 Nummer 5 De stijl is v sch ophoog oude modt Rij-impressie: Suzuki Swift Sedan achterkle de achU gemontei de klep r_„ Gelukkig gaat de bred, in het midden wel mee klep aangepast, alsme iterbumper. Door de h< 35.915 (35.140) 29.327(26.747) 28.998(21.661) 27.655 (25.723) 24.419(23.329) 24.264 (21.866) 22.985(23.447) 22.738(23.566) 17.275 (18.475) l Mitsubishi: 11.715(14.074) 14. Mercedes: 11.272(12.572) - 10.378(11.537) dors: 70.028 (67.602) 2. Ford: 51.000 (48.476) 3. VW/Audi: 48.001 (48.525) 4. Peugeot: 1 5. Nissan: 6. Renault: 7. Toyota: 8. Fiat: 9. Volvo: 10. Citroen: 11. Mazda: 12. Suzuki: 13. " - 14 15. BMW La Bobadilla - Het Italiaanse merk Alfa Romeo viert dit jaar haar tachtigjarig bestaan. In 1910 verscheen het eerste model van dit merk wat zijn wortels in Milaan heeft. De laatste jaren van de tachtig jarige geschiedenis is Alfa onder de vleugels van gigant Fiat gekomen. Het belangrijkste model is op dit moment de 33, een auto die maar liefst 45 procent van de to tale verkopen vertegenwoordigd. Na zo'n zeven jaar op de markt te zijn, was deze auto echter aan een facelift toe. We reden met de nieuwe Boxer 16V Quadrifoglio Verde. Het is precies zo'n voorval van "dat óverkomt mij niet". Eigen lijk zou je toch als automobilist moeten weten hoe je je eigen auto openkrijgt in zo'n geval. Alleen is het de vraag of verze keringsmaatschappijen wel zo gelukkig zullen zijn met de les sen "inbreken in de eigen auto"... zaken gewijzigd. Het voomaai is hier de verbeterde middenc sole. Natuurlijk is het stuurwiel nog steeds standaard in hoogt verstelbaar. Het dashboard lij erg kaal, maar alles is erop ac wezig. De verwarming en vent tie zijn met drie draaiknoppen bedienen. Het dashboardkastj bijzonder klein, er kan slechts instructieboekje en bijvoorbee een portefeuille in opgeborgei worden. Verder heeft het dash board nog twee ondiepe, open vakken. Portierbakken ontbreken helaas ook bij het duurste model, zodat de Alfa 33-rijder niet al te veel losse spullen om zich heen kan groeperen. Compromis De zitpositie achter het stuur is ten opzichte van het oude model niet ciale versie van de Panda 1000 CL i.e. die de welluidende naam "Sergio Tacchini" draagt. Dit is een beroemde, exclusieve Ita liaanse kledingfabrikant, die in de tennis-, golf- en zwemwereld actief is. De Panda is herkenbaar aan de striping op de flanken met aan de achterzijde het T-logo in een ronde cirkel. De grille wordt in de kleur van de carrosserie ge- De 33 mag ’zijn kenmerkende lijn voering dan niet kwijt zijn ge raakt, voor Alfa zelf is het een nieuwe auto. Dit zowel op tech nisch vlak, als wat betreft het ont werp en de uitrusting. Het Ita liaanse programma bestaat uit een grote reeks uitvoeringen en motoren, terwijl we voor ons land de beschrijving kunnen beperken tot voorlopig drie types. Reflector Maar laten we eerst eens de be langrijkste zichtbare veranderin gen langslopen. De frontpartij is volledig gewijzigd. Boven de nieu we bumper zitten een achterover hellende grille en koplampen. Heel fraai is dat het V-vormig em bleem als het ware in de motor kap van de auto wordt voortgezet. De deuren bleven hetzelfde van vorm, maar kregen aanmerkelijk verbeterde portierkrukken. Aan de achterkant zien we duidel lichtunits a la Alfa 164. Toch i niet de enige verandering. H tale deel achter de portieren nieuw ontworpen. breder en de typisch ophoc pende lijn van het veranderd. De stoelen zitten vrij laag en hebben een korte zitting. Dat is opzich helemaal niet zo erg, zolang de ondersteuning maar goed is. Door de opstelling van de pedalen moet je echter een com promis zoeken. Zit je goed voor de koppeling, dan is je rechter been opgetrokken, terwijl je bij een goede zit voor het gaspedaal de koppeling niet helemaal in kunt trappen. Je hebt daarom bij de Al fa 33 een wat langere tijd nodig om een comfortabele houding te vinden. Een hoogte verstelling zou dit euvel direkt oplossen. Overi gens stopt hierbij mijn kritiek op de nieuwe 33. Laten we eerst eens even kijken uit welke modellen de Nederland se klant vanaf 8 maart kan gaan kiezen. Het basismodel krijgt de bpkende 1.3 liter boxermotor van 88 pk. Er mag voortaan op Euro- super worden gereden. Helaas gaat het hierbij nog steeds om een krachtbron zonder katalysator. Er is ons echter verbetering beloofd. Een 1.3 i.e. met katalysator mogen we begin 1991 verwachten. De 1.3 levert nette prestaties zoals een top van 176 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 in 10,3 secon den. De uitrusting van de nieuwe 1.3 komt vrijwel overeen met de wordt voorzien van getint glas en bredere banden. Er kan uit de kleuren wit, donkerblauw en anth- raciet worden gekozen. In het interieur zien we speciale bekleding op stoelen, deuren en dashboard met natuurlijk Tacchi- ni-emblemen. Bij de auto wordt verder een Tacchini sporttas gele verd. De Panda Sergio Tacchini kost f. 14.450, De cijfers betreffende de autoverkopen over 1989 zijn inmiddels door de Rai be kend gemaakt. In totaal gin gen er vorig jaar 495.653 nieuwe personenauto's over de toonbank. Dat betekent ten opzichte van 1988 een verho ging van 2,6%. Alfa Romeo sloot het jaar bijzonder goed af met ruim 5.273 eenheden tegen 3.818 van vorig jaar. Austin Rover lijkt de dalende lijn van de laatste jaren voort te blijven zetten. Misschien dat de nieuwe 200 daar ein delijk verandering in zal brengen. BMW maakte een kleine daling door, terwijl Chrysler succesvol was met 1.841 verkochte auto's. Dai hatsu verkocht minder auto's ondanks de introductie van de Applause. Fiat boekte een winst van ruim duizend auto's terwijl Ford wist de stijgen van 48.476 exemplaren in 1988 tot 51.000 eenheden vo rig jaar. FSO daalde, terwijl General Motors zijn positie wist te versterken. Honda kreeg met een forse daling te maken, terwijl ook Hyundai moest inleveren. Lada wist net als Lancia een beschei den winst te boeken. Mazda, Mercedes en Mitsubishi had den met een terugval te ma ken. Nissan deed het bijzon der goed en verstevigde met 29.327 exemplaren zijn positie als best verkochte Japanse merk. PSA met merken Peu geot en Citroen hield alles zeer constant en veroverde als groep de tweede plaats op de ranglijst. Renault is de winnaar over 1989 in absolute zin. Er werden door dit merk maar liefst 7.337 auto's meer verkocht, een verbetering van 33,8%. Saab en Skoda bleven stabiel, terwijl Seat de al in het begin van het jaar inge zette verbeterde verkoop wist te handhaven. Subaru lever de enkele honderden exem plaren in, terwijl Suzuki door een terug gelopen verkoop van de Alto en beperkt lever bare Swift zo 'n 6,5% inlever de. Toyota boekte een nette winst en Volkswagen/Audi leverde exact 524 auto's in. Tot slot deed ook Volvo het uitermate netjes door de nieu we 440. De top tien ziet er als volgt uit (tussen haakjes de aantallen over 1988): 1. General Mot cylinder en een vermogen van 492 pk bij 7000 toeren per minuut. Met deze enorme kracht kan de Diablo maar liefst 325 km hard. De acce leratie van 0 tot 100 is ook onvoor stelbaar snel, de wordt namelijk in 4,1 seconden volbracht. Het uiterlijk van de auto doet sterk denken aan de Cizeta Moroder. Ontwerper Marcello Gandini schijnt voor beide auto's aange trokken te zijn. De carrosserie van de Daiblo wordt geheel uit kunst stof vervaardigd, terwijl voor het chassis aluminium wordt gebruikt. Bandenfabrikant Pirelli levert voor de Diablo formule 1-banden. Achterop ligt het bescheiden maatje: 335/35 ZR 17. De auto zal de komende jaren ve len tot verbeelding spreken. Over een prijs wordt nog niet gespro ken, maar reken maar dat je met een half miljoen nog niet eens in de buurt komt. Ga je naar een Zuideuropees land om maar verzekerd te zijn van goed weer. En wat gebeurt er, je kunt het haast wel raden. De dag dat we met de nieuwe Alfa 33 reden, regende het wer kelijk pijpestelen. Alles bij el kaar zal het tijdens de proefrit zo'n vijftien minuten droog ge weest zijn. Kostbare minuten die hard nodig waren om de nodige foto's te kunnen maken. Drie weken achter elkaar was het in Zuid-Spanje het meest fraaie weer van de wereld ge weest met middagtemperaturen van zo'n 19 graden. De weergo den zullen echter gedacht heb ben dat wij Nederlanders toch niet anders gewend zijn. Onderweg werd een korte pau ze ingelast voor een kopje kof fie. Precies ook het moment om van bestuurder te wisselen. Aan de rechterkant werden in een soort routinebeweging de knop jes van de portieren ingedrukt. Door het achterportier links werden jassen en fototassen uit de auto gehaald. Toen echter ook die deur was dichtgegooid, kwamen we er achter dat de sleutel nog in het contactslot stak. Door de centrale vergren deling waren alle portieren en de achterklep hermetisch voor ons gesloten. Daar sta je dan, in de regen (de paraplu 's lagen nog in de auto) en in een land waarvan je de taal niet kent. Dan maar geen koffie drinken en wachten totdat er collega's langsrijden of liever nog een servicewagen van de organisa tie. Na een paar minuten wisten we de eerste auto tot stilstand te brengen. Maar het zou te mooi geweest zijn als hun sleutel op onze auto paste. Zo'n tien minu ten later en natter stopte iemand van de importeur snel gevolgd door drie serviceploe- gen. Met behulp van twee forse gereedschapskisten wisten ze in enkele minuten de auto weer voor gebruik te openen en re den we weer verder. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur huidige 1.3S, zodat elektrisch be diende voorportierruiten, getint glas en inbouwvoorzieningen voor de radio standaard zijn. Absoluut Het tweede model is de 1.7 i.e., een schone motor met injectie en een katalysator die nog niet zo lang geleden in de bestaande 33 werd geïntroduceerd. De kracht bron levert een vermogen 107 pk bij 5800 tr/min. De auto heeft een rijke standaarduitrusting. De stoe len zijn bekleed met Prince de Galles velours, de veiligheidsgor dels voorin zijn in hoogte verstel baar, terwijl de hoofdsteunen ach terin in de rugleuning geïnte greerd zijn. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklap- baar, terwijl ook centrale vergren deling, een digitaal klokje, een tweede buitenspiegel en het Alfa Control systeem standaard zijn. De Alfa 33 1.7 i.e. heeft bovendien een nieuwe snelheidsafhankelijk stuurbekrachtiging van ZF. Als ex tra kan de 1.7 worden voorzien van ABS, lichtmetalen velgen en airconditioning. De absolute top is de nieuwe 1.7 Boxer 16V die als Quadrifoglio De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Vlak nadat de Nederlandse jour nalisten Monaco hadden verlaten - ter gelegenheid van de introduc tie van de Volvo 460 - werd een select groepjes collega's uit aller lei landen nogmaals in het mini staatje ontboden, maar dit keer door Lamborghini. Het exclusieve Italiaanse sport wagenmerk startte aanvankelijk alleen als fabriek van landbouw- tractoren. Daar bleef het echter niet bij. Inmiddels kan Lamborg hini terugkijken op een beschei den aantal zeer speciale auto's. De Countach vormt hier toch wel het beste voorbeeld van. Maar ook deze legendarische auto heeft niet het eeuwige leven. Rond de zomer gaat de nieuwe Diablo in productie, een auto met duivelse eigenschappen. Achter de twee stoelen van het bestuur- derscompartiment zit een 5,7 liter V12 motor met vier kleppen per rijl de auto verdei r- j l Fiat heeft od dit moment een soe-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 19