ALFA ROMEO 33
WEGENS SUCCES
GEPROLONGEERD
LAMBORGHINI
DIABLO
SERGIO
TACCHINI
■■■HM
GROOT SPEKTAKEL
Oplage92.050 ex.
Buiten-
i
o.a.
Autoverko
pen 1989,
lichte
Deze week
in de
Automaat
stijging
gesloten
ra
lari 1990 - pagina id
ut®[ffiaat
-
Donderdag 1 februari 1990
A
J
x
S2
Lees verder op biz. 7
Tony Vos
pag.7
pag.3
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Nieuwe
Toyota modellen
pag.7
Autotest:
Peugeot 309 XRD
Turbo
Jaargang 2
Nummer 5
De stijl is v
sch ophoog
oude modt
Rij-impressie:
Suzuki Swift
Sedan
achterkle
de achU
gemontei
de klep r_„
Gelukkig gaat de bred,
in het midden wel mee
klep aangepast, alsme
iterbumper. Door de h<
35.915 (35.140)
29.327(26.747)
28.998(21.661)
27.655 (25.723)
24.419(23.329)
24.264 (21.866)
22.985(23.447)
22.738(23.566)
17.275 (18.475)
l Mitsubishi: 11.715(14.074)
14. Mercedes: 11.272(12.572)
- 10.378(11.537)
dors:
70.028 (67.602)
2. Ford: 51.000 (48.476)
3. VW/Audi: 48.001 (48.525)
4. Peugeot: 1
5. Nissan:
6. Renault:
7. Toyota:
8. Fiat:
9. Volvo:
10. Citroen:
11. Mazda:
12. Suzuki:
13. " -
14
15. BMW
La Bobadilla - Het Italiaanse merk Alfa Romeo viert dit jaar
haar tachtigjarig bestaan. In 1910 verscheen het eerste model
van dit merk wat zijn wortels in Milaan heeft. De laatste jaren
van de tachtig jarige geschiedenis is Alfa onder de vleugels
van gigant Fiat gekomen. Het belangrijkste model is op dit
moment de 33, een auto die maar liefst 45 procent van de to
tale verkopen vertegenwoordigd. Na zo'n zeven jaar op de
markt te zijn, was deze auto echter aan een facelift toe. We
reden met de nieuwe Boxer 16V Quadrifoglio Verde.
Het is precies zo'n voorval van
"dat óverkomt mij niet". Eigen
lijk zou je toch als automobilist
moeten weten hoe je je eigen
auto openkrijgt in zo'n geval.
Alleen is het de vraag of verze
keringsmaatschappijen wel zo
gelukkig zullen zijn met de les
sen "inbreken in de eigen
auto"...
zaken gewijzigd. Het voomaai
is hier de verbeterde middenc
sole. Natuurlijk is het stuurwiel
nog steeds standaard in hoogt
verstelbaar. Het dashboard lij
erg kaal, maar alles is erop ac
wezig. De verwarming en vent
tie zijn met drie draaiknoppen
bedienen. Het dashboardkastj
bijzonder klein, er kan slechts
instructieboekje en bijvoorbee
een portefeuille in opgeborgei
worden. Verder heeft het dash
board nog twee ondiepe, open
vakken. Portierbakken ontbreken
helaas ook bij het duurste model,
zodat de Alfa 33-rijder niet al te
veel losse spullen om zich heen
kan groeperen.
Compromis
De zitpositie achter het stuur is ten
opzichte van het oude model niet
ciale versie van de Panda 1000
CL i.e. die de welluidende naam
"Sergio Tacchini" draagt. Dit is
een beroemde, exclusieve Ita
liaanse kledingfabrikant, die in
de tennis-, golf- en zwemwereld
actief is. De Panda is herkenbaar
aan de striping op de flanken met
aan de achterzijde het T-logo in
een ronde cirkel. De grille wordt
in de kleur van de carrosserie ge-
De 33 mag ’zijn kenmerkende lijn
voering dan niet kwijt zijn ge
raakt, voor Alfa zelf is het een
nieuwe auto. Dit zowel op tech
nisch vlak, als wat betreft het ont
werp en de uitrusting. Het Ita
liaanse programma bestaat uit
een grote reeks uitvoeringen en
motoren, terwijl we voor ons land
de beschrijving kunnen beperken
tot voorlopig drie types.
Reflector
Maar laten we eerst eens de be
langrijkste zichtbare veranderin
gen langslopen. De frontpartij is
volledig gewijzigd. Boven de nieu
we bumper zitten een achterover
hellende grille en koplampen.
Heel fraai is dat het V-vormig em
bleem als het ware in de motor
kap van de auto wordt voortgezet.
De deuren bleven hetzelfde van
vorm, maar kregen aanmerkelijk
verbeterde portierkrukken. Aan
de achterkant zien we duidel
lichtunits a la Alfa 164. Toch i
niet de enige verandering. H
tale deel achter de portieren
nieuw ontworpen.
breder en de typisch ophoc
pende lijn van het
veranderd. De stoelen zitten vrij
laag en hebben een korte zitting.
Dat is opzich helemaal niet zo erg,
zolang de ondersteuning maar
goed is. Door de opstelling van de
pedalen moet je echter een com
promis zoeken. Zit je goed voor de
koppeling, dan is je rechter been
opgetrokken, terwijl je bij een
goede zit voor het gaspedaal de
koppeling niet helemaal in kunt
trappen. Je hebt daarom bij de Al
fa 33 een wat langere tijd nodig
om een comfortabele houding te
vinden. Een hoogte verstelling zou
dit euvel direkt oplossen. Overi
gens stopt hierbij mijn kritiek op
de nieuwe 33.
Laten we eerst eens even kijken
uit welke modellen de Nederland
se klant vanaf 8 maart kan gaan
kiezen. Het basismodel krijgt de
bpkende 1.3 liter boxermotor van
88 pk. Er mag voortaan op Euro-
super worden gereden. Helaas
gaat het hierbij nog steeds om een
krachtbron zonder katalysator. Er
is ons echter verbetering beloofd.
Een 1.3 i.e. met katalysator mogen
we begin 1991 verwachten. De 1.3
levert nette prestaties zoals een
top van 176 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 in 10,3 secon
den. De uitrusting van de nieuwe
1.3 komt vrijwel overeen met de
wordt voorzien van getint glas en
bredere banden. Er kan uit de
kleuren wit, donkerblauw en anth-
raciet worden gekozen.
In het interieur zien we speciale
bekleding op stoelen, deuren en
dashboard met natuurlijk Tacchi-
ni-emblemen. Bij de auto wordt
verder een Tacchini sporttas gele
verd. De Panda Sergio Tacchini
kost f. 14.450,
De cijfers betreffende de
autoverkopen over 1989 zijn
inmiddels door de Rai be
kend gemaakt. In totaal gin
gen er vorig jaar 495.653
nieuwe personenauto's over
de toonbank. Dat betekent ten
opzichte van 1988 een verho
ging van 2,6%. Alfa Romeo
sloot het jaar bijzonder goed
af met ruim 5.273 eenheden
tegen 3.818 van vorig jaar.
Austin Rover lijkt de dalende
lijn van de laatste jaren voort
te blijven zetten. Misschien
dat de nieuwe 200 daar ein
delijk verandering in zal
brengen. BMW maakte een
kleine daling door, terwijl
Chrysler succesvol was met
1.841 verkochte auto's. Dai
hatsu verkocht minder auto's
ondanks de introductie van
de Applause. Fiat boekte een
winst van ruim duizend auto's
terwijl Ford wist de stijgen
van 48.476 exemplaren in
1988 tot 51.000 eenheden vo
rig jaar. FSO daalde, terwijl
General Motors zijn positie
wist te versterken. Honda
kreeg met een forse daling te
maken, terwijl ook Hyundai
moest inleveren. Lada wist
net als Lancia een beschei
den winst te boeken. Mazda,
Mercedes en Mitsubishi had
den met een terugval te ma
ken. Nissan deed het bijzon
der goed en verstevigde met
29.327 exemplaren zijn positie
als best verkochte Japanse
merk. PSA met merken Peu
geot en Citroen hield alles
zeer constant en veroverde
als groep de tweede plaats
op de ranglijst. Renault is de
winnaar over 1989 in absolute
zin. Er werden door dit merk
maar liefst 7.337 auto's meer
verkocht, een verbetering van
33,8%. Saab en Skoda bleven
stabiel, terwijl Seat de al in
het begin van het jaar inge
zette verbeterde verkoop wist
te handhaven. Subaru lever
de enkele honderden exem
plaren in, terwijl Suzuki door
een terug gelopen verkoop
van de Alto en beperkt lever
bare Swift zo 'n 6,5% inlever
de. Toyota boekte een nette
winst en Volkswagen/Audi
leverde exact 524 auto's in.
Tot slot deed ook Volvo het
uitermate netjes door de nieu
we 440.
De top tien ziet er als volgt uit
(tussen haakjes de aantallen
over 1988):
1. General Mot
cylinder en een vermogen van 492
pk bij 7000 toeren per minuut. Met
deze enorme kracht kan de Diablo
maar liefst 325 km hard. De acce
leratie van 0 tot 100 is ook onvoor
stelbaar snel, de wordt namelijk in
4,1 seconden volbracht.
Het uiterlijk van de auto doet sterk
denken aan de Cizeta Moroder.
Ontwerper Marcello Gandini
schijnt voor beide auto's aange
trokken te zijn. De carrosserie van
de Daiblo wordt geheel uit kunst
stof vervaardigd, terwijl voor het
chassis aluminium wordt gebruikt.
Bandenfabrikant Pirelli levert
voor de Diablo formule 1-banden.
Achterop ligt het bescheiden
maatje: 335/35 ZR 17.
De auto zal de komende jaren ve
len tot verbeelding spreken. Over
een prijs wordt nog niet gespro
ken, maar reken maar dat je met
een half miljoen nog niet eens in
de buurt komt.
Ga je naar een Zuideuropees
land om maar verzekerd te zijn
van goed weer. En wat gebeurt
er, je kunt het haast wel raden.
De dag dat we met de nieuwe
Alfa 33 reden, regende het wer
kelijk pijpestelen. Alles bij el
kaar zal het tijdens de proefrit
zo'n vijftien minuten droog ge
weest zijn. Kostbare minuten
die hard nodig waren om de
nodige foto's te kunnen maken.
Drie weken achter elkaar was
het in Zuid-Spanje het meest
fraaie weer van de wereld ge
weest met middagtemperaturen
van zo'n 19 graden. De weergo
den zullen echter gedacht heb
ben dat wij Nederlanders toch
niet anders gewend zijn.
Onderweg werd een korte pau
ze ingelast voor een kopje kof
fie. Precies ook het moment om
van bestuurder te wisselen. Aan
de rechterkant werden in een
soort routinebeweging de knop
jes van de portieren ingedrukt.
Door het achterportier links
werden jassen en fototassen uit
de auto gehaald. Toen echter
ook die deur was dichtgegooid,
kwamen we er achter dat de
sleutel nog in het contactslot
stak. Door de centrale vergren
deling waren alle portieren en
de achterklep hermetisch voor
ons gesloten. Daar sta je dan, in
de regen (de paraplu 's lagen
nog in de auto) en in een land
waarvan je de taal niet kent.
Dan maar geen koffie drinken
en wachten totdat er collega's
langsrijden of liever nog een
servicewagen van de organisa
tie. Na een paar minuten wisten
we de eerste auto tot stilstand te
brengen. Maar het zou te mooi
geweest zijn als hun sleutel op
onze auto paste. Zo'n tien minu
ten later en natter stopte
iemand van de importeur snel
gevolgd door drie serviceploe-
gen. Met behulp van twee forse
gereedschapskisten wisten ze
in enkele minuten de auto weer
voor gebruik te openen en re
den we weer verder.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
huidige 1.3S, zodat elektrisch be
diende voorportierruiten, getint
glas en inbouwvoorzieningen voor
de radio standaard zijn.
Absoluut
Het tweede model is de 1.7 i.e.,
een schone motor met injectie en
een katalysator die nog niet zo
lang geleden in de bestaande 33
werd geïntroduceerd. De kracht
bron levert een vermogen 107 pk
bij 5800 tr/min. De auto heeft een
rijke standaarduitrusting. De stoe
len zijn bekleed met Prince de
Galles velours, de veiligheidsgor
dels voorin zijn in hoogte verstel
baar, terwijl de hoofdsteunen ach
terin in de rugleuning geïnte
greerd zijn. De achterbank is in
twee ongelijke delen neerklap-
baar, terwijl ook centrale vergren
deling, een digitaal klokje, een
tweede buitenspiegel en het Alfa
Control systeem standaard zijn.
De Alfa 33 1.7 i.e. heeft bovendien
een nieuwe snelheidsafhankelijk
stuurbekrachtiging van ZF. Als ex
tra kan de 1.7 worden voorzien
van ABS, lichtmetalen velgen en
airconditioning.
De absolute top is de nieuwe 1.7
Boxer 16V die als Quadrifoglio
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Vlak nadat de Nederlandse jour
nalisten Monaco hadden verlaten
- ter gelegenheid van de introduc
tie van de Volvo 460 - werd een
select groepjes collega's uit aller
lei landen nogmaals in het mini
staatje ontboden, maar dit keer
door Lamborghini.
Het exclusieve Italiaanse sport
wagenmerk startte aanvankelijk
alleen als fabriek van landbouw-
tractoren. Daar bleef het echter
niet bij. Inmiddels kan Lamborg
hini terugkijken op een beschei
den aantal zeer speciale auto's.
De Countach vormt hier toch wel
het beste voorbeeld van. Maar
ook deze legendarische auto heeft
niet het eeuwige leven.
Rond de zomer gaat de nieuwe
Diablo in productie, een auto met
duivelse eigenschappen. Achter
de twee stoelen van het bestuur-
derscompartiment zit een 5,7 liter
V12 motor met vier kleppen per
rijl de auto verdei
r- j l
Fiat heeft od dit moment een soe-