LANCIA DEDRA 2.0 TURBO DS IMAGE LADA F» PEUGEOT I Ji 11 moeders mooiste groot in België weer heer en meester in Paris-Dakar R nieuwe versie Citroen AX Op Bertens kun je rekenen! ^BERTENSTILBURGBV M R E S TG-09-KF 990-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 25 januari 1990 - pagina 9 1 land auto’s Kenmerkend 10.750,- De Lancia Dedra valt op door zijn een aantal 14.500,- f 12.500,- f 13.750,- Getint voordelige Citroen Rekent U even mee? Citroën BX voor maand De voorraad is beperkt. Wie het eerst komt rijdt straks in een wel BX. II bent van harte 1988 1986 1987 1989 1985 1984 1987 1987 1987 1987 1987 1987 Alle wor 10 M 12.900,- >e Hoek 2 Udenhout 12-15959 straat 6 >931 Oisterwijk De enorme hoeveelheid functies die hiermee bediend kunnen wor den, vereisen een driftige bestu dering van het instructieboekje. wj. 1987 14.750,- van echter tegenwoordigd. Lada mo gen we er zelfs tot de gro tere merken rekenen. Op de stand van dit merk za gen we dan ook een twee tal aardige prototypes en een leuke uitbreiding van de Samara-reeks. Natuur lijk had de fabriek de Na- mi 0288 Compact meege nomen, een Russische vi sie op een kleine stadsau to voor de nabije toekomst. De Nami heeft een 1 liter motor van 56 pk, die de auto met een totaalge- wicht van 650 kg tot een top van 150 km/u weet te verleiden. Een serieuzer projekt is de Sama ra Cabriolet, een auto die in sa menwerking met de fabriek door een Belgisch-Hollandse carrosse riebouwer werd gemaakt. Naar 297, Wij hebben beslag weten te leggen op een aan tal Citroen BX’en die slechts 16 maanden in ge bruik zijn geweest. Deze automobielen, die nog zo goed als nieuw zijn en slechts weinig gereden hebben, bieden wij U aan met een zéér voorde lig financieringsplan. Alhoewel Lancia al meer dan twintig jaar onder de Fiat-vlag opereert heeft het merk zijn eigen identiteit weten te behouden. Er zijn daarom veel paralellen tussen Fiat en Lancia te trekken. De Ypsilon en Panda delen een berg techniek, terwijl dat met de Croma en Thema idem dito is. Fiat bracht in 1988 de Tipo, een nieuwe generatie mid denklasser. Op dezelfde basis is ook de Lancia Dedra gebouwd, een auto die nu eindelijk ons land heeft bereikt. Door deze hendels is het dash board verder vrijwel verschoond van andere schakelaars. Heel stijlvol is dat het dashboard ge deeltelijk met hout wordt bekleed. De verwarming en ventilatie wor den door drie draaiknoppen gere geld. Het dashboard wordt zelfs in zwart uitgevoerd. Opvallend is ook het lederen sportstuur. Aan de buitenkant ziet de Carlota er zoals gezegd prima uit. Door de ronde koplampen, de nieuwe grille en de stoere bumper oogt de auto uit stekend. Dit alles wordt onder an dere gecompleteerd door een flin ke spoiler op de achterklep. De Carlota is er in België met een 1.1, 1.3 of 1.5 motor, waarbij de laatste twee te verkrijgen zijn met een drie- of vijfdeurs carrosserie. De extra-uitvoering van de Carlota kost bij onze zuiderburen ruim vierduizend gulden extra. jzen van de Dedra- vergelijking met a, snten wat aan szien de 5zogenac rijsd. Het Voorbeeld 1: Verkoopprijs f 18.800,-* aan betaling en/of inruil f 5.000,-, te financieren f 13.800,-. Looptijd 48 maanden, restant beta ling na 48 maanden 4.000,-**. Uw termijn- bedrag per maand: f 297,-. Voorbeeld 2: Verkoopprijs 18.800,-* aan betaling en/of inruil f 9.000,-, te financieren 9.800,-. Looptijd 48 maanden, restant beta ling na 48 maanden/4.000,-**. Uwtermijn- Aanvankelijk zou de Lancia De dra als eerste auto van het Tipo- concept verschijnen. Toen echter enkele jaren terug de Ritmo fors in verkopen achteruit ging, werd er aan de Tipo voorrang gegeven. Overigens verschijnt van Fiat dit jaar de Tempra, een sedan-uitga- ve op Tipo-basis. de Lancia heeft een behoorlijk vo lume in de middensectie. Zeker de voorpassagiers hebben nergens over te klagen. De stoelen zitten goed en zijn voorzien van verstel bare hoofdsteunen. Het vierspaki- ge stuurwiel ligt lekker in de hand, maar dekt in bepaalde standen een klein deel van de klokken af. Direct achter het stuur treffen we de twee multi-functione- le hendels aan die in de Tipo voor het eerst gepresenteerd werden. Er zijn vier motorvarianten een 1.6, 1.8 en 2.0 injectiemotor met respetievelijk een vermogen van 90, 110 en 120 pk en de door ons gereden turbodiesel. Het gaat hierbij om dezelfde krachtbron als in de Tipo. Er wordt een maximaal vermogen van 92 pk geleverd, waarmee zeer behoorlijke presta ties worden geleverd. We reden zowel een exemplaar met ruim 30.000 km op de teller als met een volledige nieuwe auto en dan kunnen we duidelijk concluderen dat de motor éénmaal ingereden veel stiller wordt. De Lancia Dedra is een enorm makkelijk te berijden auto met een goed uitzicht naar voor en opzij en met relatief grote dode hoeken achterin. De prijzen van de Dedra-serie lij ken iri vergelijking met directe concurrenten wat aan de hoge kant, echter gezien de enorme uit straling zijn ze zogenaamd naar de markt geprijsd. Het is voor een fabrikant en importeur de kunst een zodanig prijskaartje aan een zodoende weer een 405 bestuurd door Björn Waldegaard, terwijl teamgenoot Ambrosino met zijn 205 Turbo 16 Grand Raid de der- rats wist vast te houden. Lange tijd was ook de vierde Peu geot in de hoogste regionen te vin den. Philippe Wambergue ver speelde echter zijn vierde plaats toen zijn auto tussen Nema en Tid- jika in Mauretanië in het zand vast kwam te zitten, met als gevolg een verbrande koppelingsplaat. De volgende dag wist hij weer sterk terug te komen, met uit ein delijk een nette elfde plaats. De nieuwe Dedra van Lancia is een auto met een enorme uitstra ling die alleen een uiterst be schaafd en stijlvol publiek zal aanspreken. De Dedra zal er zon der twijfel voor zorgen dat de Lan- cia-verkopen dit jaar fors zullen stijgen. meer dan geslaagde vormgeving. De auto heeft een typisch front met een kenmerkende Lancia-grille. >82 f 7.500,- (dlesel) )84 f 9.800,- ak GL >82 4.250,- De spectaculaire rally Paris-Da kar is weer achter de rug. Het was voor Peugeot de vierde en tevens laatste keer dat het merk deel nam. Het betekende bovendien de de pla< vierde overwinning; net als vorig jaar Ari Vatanen met een 405 Tur bo 16. Bruno Berglund was Vata- nens co-pilot. De overmacht V'” het merk met de leeuw was ech nog nooit zo groot. Drie van de vier Peugeot-Camel fabriekswa- gens eindigden op de drie eerste plaatsen, met een ruime voor sprong op de naaste concurren ten. Op nummer twee vinden we Van oudsher zijn Oosteu- verwachting zal in de loop van ropese automerken sterk op de Belgische markt ver- aantrekkelijk uit en zou bij een gunstige prijsstelling best een suc cesje kunnen worden. Wie goed kijkt ziet bij de cabrio een nieuwe grille, bumpers, wielen en brede beschermstrips op de flanken. Al deze zaken zijn ook op de gewone Samara te vinden. De Belgische importeur heeft nu ook de Samara Carlota op zijn programma staan. De auto ziet er aanmerkelijk beter uit. De kleuren in het interieur zijn veel beter op elkaar afgestemd. Het klokkendeel is in de turbodie sel compleet met een temperatuur meter, brandstofmeter, snelheids meter, toerenteller, oliedrukmeter en een olietemperatuurmeter. Een turbodrukmeter ontbreekt. Ie versies van de Lancia Dedra >rden zeer compleet uitgerust met ondermeer elektrisch bedien de voorportierruiten, centrale ver grendeling, getint glas, een rol gordijn achter, hoogte verstelling op de bestuurdersstoel, een mid- denarmsteun voor en achter en twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels. De turbodiesel voegt hieraan toe een skiluik in de achterbank en een checkpanel. Zaken als ABS, airconditioning, Alcantara bekleding, in delen neerklapbare achterbank en een automatisch geregeld verwar- mingssysteem zijn op een aantal types tegen meerprijs verkrijg baar. auto te koppelen, dat ze denken dat hun doelgroep dat nog net wil betalen. De Turbodiesel is meteen de duurste van het stel voor f.47.375, De basis 1.6 i.e. kost f.35.950,=terwijl voor de 1.8 en 2.0 i.e. respectievelijk f.39.950, en 43.950,= wordt gevraagd. De achterkant met de hoge koffer bak en brede stijlen doet een beetje Duits aan. In ieder geval is deze compacte sedan precies een auto voor de zakelijke rijder die voor een redelijk budget een mo del wil hebben waarmee hij zich van de grijze massa onderscheid. De Fiat Tipo staat al bekend van wege zijn forse binnenruimte. Ook i een beperkte oplage brengt oën op het ogenblik de AX 11 GE injection in de Image-uitvoe- ing. De auto wordt voorzien van en aantal aantrekkelijke extra's bals Gris Silex metaallok, zwarte umpers, een verchroomde grille, etint glas, striping, een zwart in- srieur, velours bekleding zwart/ jod, een rode bies over het dash- oard en het stuurwiel en versnel- ngsknop van de AX GT. De AX nage is er zowel met een drie- Is vijfdeurs carrosserie. Voor de ompletere uitrusting worden .echts enkele honderdens gulden xtra gevraagd, waardoor de 3- eurs voor f. 18.975,= in de show- >om staat. Voor het 5-deurs mo ei moet f.875,meer worden be- tald. bedrag/ Afwijkende bedragen en looptijden ook mogelijk. WO'THJ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 29