LANCIA DEDRA 2.0 TURBO DS
IMAGE
LADA
F»
PEUGEOT
I
Ji
11
moeders
mooiste
groot in België
weer heer en meester
in Paris-Dakar
R
nieuwe versie
Citroen AX
Op Bertens kun je rekenen! ^BERTENSTILBURGBV
M
R
E
S
TG-09-KF
990-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 januari 1990 - pagina 9
1
land
auto’s
Kenmerkend
10.750,-
De Lancia Dedra valt op door zijn
een aantal
14.500,-
f 12.500,-
f 13.750,-
Getint
voordelige Citroen
Rekent U even mee?
Citroën BX voor
maand
De voorraad is beperkt. Wie het eerst komt
rijdt straks in een wel
BX. II bent van harte
1988
1986
1987
1989
1985
1984
1987
1987
1987
1987
1987
1987
Alle
wor
10
M
12.900,-
>e Hoek 2
Udenhout
12-15959
straat 6
>931
Oisterwijk
De enorme hoeveelheid functies
die hiermee bediend kunnen wor
den, vereisen een driftige bestu
dering van het instructieboekje.
wj. 1987
14.750,-
van
echter
tegenwoordigd. Lada mo
gen we er zelfs tot de gro
tere merken rekenen. Op
de stand van dit merk za
gen we dan ook een twee
tal aardige prototypes en
een leuke uitbreiding van
de Samara-reeks. Natuur
lijk had de fabriek de Na-
mi 0288 Compact meege
nomen, een Russische vi
sie op een kleine stadsau
to voor de nabije toekomst.
De Nami heeft een 1 liter
motor van 56 pk, die de
auto met een totaalge-
wicht van 650 kg tot een
top van 150 km/u weet te
verleiden.
Een serieuzer projekt is de Sama
ra Cabriolet, een auto die in sa
menwerking met de fabriek door
een Belgisch-Hollandse carrosse
riebouwer werd gemaakt. Naar
297,
Wij hebben beslag weten te leggen op een aan
tal Citroen BX’en die slechts 16 maanden in ge
bruik zijn geweest. Deze automobielen, die nog
zo goed als nieuw zijn en slechts weinig gereden
hebben, bieden wij U aan met een zéér voorde
lig financieringsplan.
Alhoewel Lancia al meer dan twintig jaar onder
de Fiat-vlag opereert heeft het merk zijn eigen
identiteit weten te behouden. Er zijn daarom veel
paralellen tussen Fiat en Lancia te trekken. De
Ypsilon en Panda delen een berg techniek, terwijl
dat met de Croma en Thema idem dito is. Fiat
bracht in 1988 de Tipo, een nieuwe generatie mid
denklasser. Op dezelfde basis is ook de Lancia
Dedra gebouwd, een auto die nu eindelijk ons
land heeft bereikt.
Door deze hendels is het dash
board verder vrijwel verschoond
van andere schakelaars. Heel
stijlvol is dat het dashboard ge
deeltelijk met hout wordt bekleed.
De verwarming en ventilatie wor
den door drie draaiknoppen gere
geld.
Het dashboard wordt zelfs in
zwart uitgevoerd. Opvallend is
ook het lederen sportstuur. Aan de
buitenkant ziet de Carlota er zoals
gezegd prima uit. Door de ronde
koplampen, de nieuwe grille en
de stoere bumper oogt de auto uit
stekend. Dit alles wordt onder an
dere gecompleteerd door een flin
ke spoiler op de achterklep. De
Carlota is er in België met een 1.1,
1.3 of 1.5 motor, waarbij de laatste
twee te verkrijgen zijn met een
drie- of vijfdeurs carrosserie. De
extra-uitvoering van de Carlota
kost bij onze zuiderburen ruim
vierduizend gulden extra.
jzen van de Dedra-
vergelijking met a,
snten wat aan
szien de
5zogenac
rijsd. Het
Voorbeeld 1: Verkoopprijs f 18.800,-* aan
betaling en/of inruil f 5.000,-, te financieren
f 13.800,-. Looptijd 48 maanden, restant beta
ling na 48 maanden 4.000,-**. Uw termijn-
bedrag per maand: f 297,-.
Voorbeeld 2: Verkoopprijs 18.800,-* aan
betaling en/of inruil f 9.000,-, te financieren
9.800,-. Looptijd 48 maanden, restant beta
ling na 48 maanden/4.000,-**. Uwtermijn-
Aanvankelijk zou de Lancia De
dra als eerste auto van het Tipo-
concept verschijnen. Toen echter
enkele jaren terug de Ritmo fors in
verkopen achteruit ging, werd er
aan de Tipo voorrang gegeven.
Overigens verschijnt van Fiat dit
jaar de Tempra, een sedan-uitga-
ve op Tipo-basis.
de Lancia heeft een behoorlijk vo
lume in de middensectie. Zeker de
voorpassagiers hebben nergens
over te klagen. De stoelen zitten
goed en zijn voorzien van verstel
bare hoofdsteunen. Het vierspaki-
ge stuurwiel ligt lekker in de
hand, maar dekt in bepaalde
standen een klein deel van de
klokken af. Direct achter het stuur
treffen we de twee multi-functione-
le hendels aan die in de Tipo voor
het eerst gepresenteerd werden.
Er zijn vier motorvarianten een
1.6, 1.8 en 2.0 injectiemotor met
respetievelijk een vermogen van
90, 110 en 120 pk en de door ons
gereden turbodiesel. Het gaat
hierbij om dezelfde krachtbron als
in de Tipo. Er wordt een maximaal
vermogen van 92 pk geleverd,
waarmee zeer behoorlijke presta
ties worden geleverd. We reden
zowel een exemplaar met ruim
30.000 km op de teller als met een
volledige nieuwe auto en dan
kunnen we duidelijk concluderen
dat de motor éénmaal ingereden
veel stiller wordt.
De Lancia Dedra is een enorm
makkelijk te berijden auto met een
goed uitzicht naar voor en opzij en
met relatief grote dode hoeken
achterin.
De prijzen van de Dedra-serie lij
ken iri vergelijking met directe
concurrenten wat aan de hoge
kant, echter gezien de enorme uit
straling zijn ze zogenaamd naar
de markt geprijsd. Het is voor een
fabrikant en importeur de kunst
een zodanig prijskaartje aan een
zodoende weer een 405 bestuurd
door Björn Waldegaard, terwijl
teamgenoot Ambrosino met zijn
205 Turbo 16 Grand Raid de der-
rats wist vast te houden.
Lange tijd was ook de vierde Peu
geot in de hoogste regionen te vin
den. Philippe Wambergue ver
speelde echter zijn vierde plaats
toen zijn auto tussen Nema en Tid-
jika in Mauretanië in het zand
vast kwam te zitten, met als gevolg
een verbrande koppelingsplaat.
De volgende dag wist hij weer
sterk terug te komen, met uit ein
delijk een nette elfde plaats.
De nieuwe Dedra van Lancia is
een auto met een enorme uitstra
ling die alleen een uiterst be
schaafd en stijlvol publiek zal
aanspreken. De Dedra zal er zon
der twijfel voor zorgen dat de Lan-
cia-verkopen dit jaar fors zullen
stijgen.
meer dan geslaagde vormgeving.
De auto heeft een typisch front met
een kenmerkende Lancia-grille.
>82
f 7.500,-
(dlesel)
)84
f 9.800,-
ak GL
>82
4.250,-
De spectaculaire rally Paris-Da
kar is weer achter de rug. Het was
voor Peugeot de vierde en tevens
laatste keer dat het merk deel
nam. Het betekende bovendien de de pla<
vierde overwinning; net als vorig
jaar Ari Vatanen met een 405 Tur
bo 16. Bruno Berglund was Vata-
nens co-pilot. De overmacht V'”
het merk met de leeuw was ech
nog nooit zo groot. Drie van de
vier Peugeot-Camel fabriekswa-
gens eindigden op de drie eerste
plaatsen, met een ruime voor
sprong op de naaste concurren
ten. Op nummer twee vinden we
Van oudsher zijn Oosteu- verwachting zal in de loop van
ropese automerken sterk
op de Belgische markt ver- aantrekkelijk uit en zou bij een
gunstige prijsstelling best een suc
cesje kunnen worden. Wie goed
kijkt ziet bij de cabrio een nieuwe
grille, bumpers, wielen en brede
beschermstrips op de flanken. Al
deze zaken zijn ook op de gewone
Samara te vinden. De Belgische
importeur heeft nu ook de Samara
Carlota op zijn programma staan.
De auto ziet er aanmerkelijk beter
uit. De kleuren in het interieur zijn
veel beter op elkaar afgestemd.
Het klokkendeel is in de turbodie
sel compleet met een temperatuur
meter, brandstofmeter, snelheids
meter, toerenteller, oliedrukmeter
en een olietemperatuurmeter. Een
turbodrukmeter ontbreekt.
Ie versies van de Lancia Dedra
>rden zeer compleet uitgerust
met ondermeer elektrisch bedien
de voorportierruiten, centrale ver
grendeling, getint glas, een rol
gordijn achter, hoogte verstelling
op de bestuurdersstoel, een mid-
denarmsteun voor en achter en
twee van binnenuit verstelbare
buitenspiegels. De turbodiesel
voegt hieraan toe een skiluik in de
achterbank en een checkpanel.
Zaken als ABS, airconditioning,
Alcantara bekleding, in delen
neerklapbare achterbank en een
automatisch geregeld verwar-
mingssysteem zijn op een aantal
types tegen meerprijs verkrijg
baar.
auto te koppelen, dat ze denken
dat hun doelgroep dat nog net wil
betalen. De Turbodiesel is meteen
de duurste van het stel voor
f.47.375, De basis 1.6 i.e. kost
f.35.950,=terwijl voor de 1.8 en
2.0 i.e. respectievelijk f.39.950,
en 43.950,= wordt gevraagd.
De achterkant met de hoge koffer
bak en brede stijlen doet een
beetje Duits aan. In ieder geval is
deze compacte sedan precies een
auto voor de zakelijke rijder die
voor een redelijk budget een mo
del wil hebben waarmee hij zich
van de grijze massa onderscheid.
De Fiat Tipo staat al bekend van
wege zijn forse binnenruimte. Ook
i een beperkte oplage brengt
oën op het ogenblik de AX 11
GE injection in de Image-uitvoe-
ing. De auto wordt voorzien van
en aantal aantrekkelijke extra's
bals Gris Silex metaallok, zwarte
umpers, een verchroomde grille,
etint glas, striping, een zwart in-
srieur, velours bekleding zwart/
jod, een rode bies over het dash-
oard en het stuurwiel en versnel-
ngsknop van de AX GT. De AX
nage is er zowel met een drie-
Is vijfdeurs carrosserie. Voor de
ompletere uitrusting worden
.echts enkele honderdens gulden
xtra gevraagd, waardoor de 3-
eurs voor f. 18.975,= in de show-
>om staat. Voor het 5-deurs mo
ei moet f.875,meer worden be-
tald.
bedrag/
Afwijkende bedragen en looptijden ook mogelijk.
WO'THJ