PRIMA INJECTIE
ISCHADE?
7
VOLVO 460
'Made in Poland
Citroën XM als Pace Car
op Zandvoort
Hollandse nieuwe
Prijzen nieuwe
Pony-reeks bekend
to’s
DE VOLVO 460
C-J!
m
Marktaandelen
in West Europa
ENb.v.
VAN ROOSMALEN
I
1990-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 januari 1990 - pagina 5
FSO
I, van mei
Functioneel
4-deurs
Opstelling
-432343
711560
Bladveren
Vervolg p. 1.
Bparatie
AUTO’S
AM/1
;lern
Scoupe
NTIE
AUTOBEDRIJF
)ok voor uw
(-keuringen
»rk.'
)ot en
1979
1980
1980
1980
juli 1989
Sept. 1988
jan. 1987
jan. 1987
leb. 1986
1986
det. 1985
Sept. 1983
juni 1982
juni 1982
1987
1987
1985
1985
1984
1983
1982
1985
1985
1983
1983
1985
1985
1984
1983
1983
1985
1983
1982
1981
04241-1110
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015
(filiaal Tilburg donderdag koopavond)
b.v.
582001
Nu in onze showroom
en klaar voor een proefrit
De meeste schakelaars zijn rond
het stuur aangebracht, maar zijn
van het stuurapparaat op de be
staande motor gekost. Er moest
namelijk voor de FSO een nieuwe
PROM gemaakt worden (Pro
grammable Read Only Memory).
injectieversie van de 1.5 li
ter motor verwachten, die
we vervolgens in de Pony
en Excel kunnen aantref
fen.
De uitrusting is behoorlijk com
pleet, zeker in de duurste SLX uit
gave: regelbare dashboardver-
lichting, ruitewissers met regelba
re interval, ruitewisser/sproeier
Vorige week werd de
nieuwe Hyundai Pony 3-
deurs uitgebreid voorge
steld. Inmiddels heeft
Hyundai echter alle prij
zen bekend gemaakt van
Nog geen twee jaar geleden mochten we de ren
tree meemaken van het merk FSO. Die naam was
voor ons nieuw, daar vrijwel dezelfde auto's voor
heen als Polski Fiat ons land binnen kwamen. Het
programma bestaat op dit moment uit de FSO
Classic, een auto die vrijwel 100% gelijk is aan de
Fiat 125 en de FSO Prima, een auto die jaren ge
leden als Polonez werd geïntroduceerd. Deze laat
ste wagen heeft een aantal ingrijpende verande
ringen ondergaan en heeft ondermeer een injec-
tiemotor gekregen, waardoor hij voldoet aan de
strenge US'83-norm.
basis CLE Injectie kost f. 13.999,
terwijl voor de completere SLX
1.15.499, = moet worden neerge
teld. Ook de oude versie met on
geregelde katalysator is nog te
koop voor respectievelijk
1.12.499, = (CLE) enf.l3.749,=
(SLX). Zeker in het geval van de
oude versie koop je een grote auto
hypermoderne auto, voor weinig geld. Mensen die
trdwerkende degelijke lang gespaard hebben en persé
'Toor een nieuwe auto willen hebben,
lijke kunnen zo bij FSO terecht. De In
jectie is natuurlijk moderner en
milieuvriendelijker, maar komt
prijstechnisch toch terecht in een
klasse waarin nog meer auto's te
koop zijn. De concurrenten zijn
dan vaak behoorlijk kleiner, maar
duidelijk moderner. Daarnaast
kan er natuurlijk ook gekozen
worden voor een jonge gebruikte
auto. De keus is aan u.
Kijken we naar de totale per
sonenautomarkt in West Euro
pa dan is de Fiat Group met
een marktaandeel van 13,6
procent het grootste merk
Nummer 2 is PSA (Peugec
Citroën) met 13 procent.
Daarna volgen VW met
12,6%, Ford 11,5%, Opel/GM
met 11% en Renault met 10%.
Dan blijven er nog 28,3% van
de totale markt over, wat kan
worden verdeeld over 10,7%
Japanners en 17,6% overig.
Splitsen we het Japanse aan
deel verder uit, dan zien we
het volgende beeld: we stel
len het totale aandeel Japan
ners weer op 100%. Nissan is
de grootste met 27,0%, gevolg
door Toyota met 23,4%,
Mazda met 15,9% en Mitsubi
shi met 11,2%. De vijf overige
Japanse merken scoren onder
de 10 procent: Honda 9,3%,
Suzuki 5,6%, Subaru 3,7%,
Daihatsu 2,8% en Isuzu 1,1%.
Tenslotte werd bij de introductie
van de Pony 3-deurs ook uitge
breid ingegaan op de Scoupe,
een grappig coupé-model wat in
april aan het programma wordt
toegevoegd. Deze auto wordt uit
sluitend met de injectiemotor gele
verd in drie uitvoeringen. De basis
iiy 5-deurs komt er in vijf uit-
gen, een GL met 4-bak, 5-
een automaat en een GLS
bak of automaat. De 1.5 GL
1 kost f.21.495,= terwijl de
„.„J5,=
in de prijslijst staat. De injectie is
voorlopig nog niet in de 5-deurs
gepland. Deze krachtbron komt
echter wel in de Excel als SX, SLX
en SGX vanaf f.27.795,=.
een rijklaar gewicht van 1110 kg.
De FSO kent twee sleutels, één
voor de portieren en één voor het
contactslot. De vijfde deur is al
leen van binnenuit te openen, wat
niet echt handig is.
Het interieur maakt een niet bijster
moderne, maar toch nette indruk.
Er is gebruik gemaakt van een
keurige grijze stof die ook op de
portierpanelen is terug te vinden.
Laten we meteen eens naar die
motor gaan kijken. Voorin huist
een zeer oude bekende, een 1481
cc krachtbron, die al zo'n twintig
jaar oud is. In samenwerking met
TNO Delft heeft de Nederlandse
importeur Abimex een mono-
point injectiesysteem voor deze
motor ontwikkeld, waardoor de
vernieuwde Prima volledig aan
de modernste emmissie-eisen kan
voldoen.
Het prijsverschil tussen de Volvo's
440 en 460 is heel redelijk gehou
den. De basis DL-uitgave kennen
we alleen bij de 440. De 460 be
gint met de GL met carburatiemo-
tor voor f.34.950,= en dat is
f.l.6Ó0,= meer dan de vergelijk
bare 440. Dezelfde auto met multi
point injectie kost f.38.450, De
GLE met carburatiekrachtbron zit
daar met f.39.950, net boven, ter
wijl de injectieversie van deze
auto voor f.43.150,= in de prijslijst
staat. Het duurste model, de Tur
bo, vergt een investering van
f.48.750, en dat is f.2.000,= meer
dan de 440 in dezelfde uitgave.
rgt ten opzichte van de bestaan-
1.5 een extra investering van
.100,=.
De Pony 5 J-
voeringen, een GL me
bak of e
zen neKena gemaaid van kost L2Ï^= terwijl
alle nog te verwachten Po- GLS met automaat voor f.25.995
ny-modellen. Op zeer kor
te termijn kunnen we de
De carrosserie is functioneel,
maar niet veel meer dan dat.
Gelukkig hebben het nieuwe front
en de gewijzigde achterkant van
de Injectie-versie de auto een wat
moderner uiterlijk gegeven. De
auto oogt fors en degelijk, en dat
laatste is niet verwonderlijk met
Er wordt gebruik gemaakt van
een aantal standaard-elementen.
Zo worden de injector, het stuur
apparaat en de benzinepomp van
AC Delco gekocht. AC Delco is
een dochter van General Motors.
In directe samenwerking met de
fabriek werd het nieuwe spruit-
stuk gemaakt. Veel ontwikkeling
heeft echter de juiste afstemming
achterop, verlichting in de koffer
ruimte en een voorspoiler met
breedstralers. Standaard heeft de
auto stalen wielen met keurig
doppen. De exemplaren op de
door ons gereden Prima zijn een
optie.
Het rijden met de Prima is precies
wat je ervan verwacht. Zoals ge
zegd geen 1
met een har
motor en goede besturing. Voor
kent de FSO een onafhankelijk-
ophanging met schroefveren, ter
wijl de aangedreven achteras star
is en aan bladveren is opgehan
gen. Vooral dit laatste verklaart
het wat springerige gedrag op on
effenheden. De zware, grote car
rosserie is ook beslist niet onge
voelig voor zijwind.
De grootste troef van FSO is na
tuurlijk de prijs van de Prima. De
buitenspiegels, spiegels en bum
pers in de kleur van de carrosse
rie, een antenne, sportieve bekle
ding en een toerenteller. Deze
auto kan tegen meerprijs worden
geleverd met een viertraps auto
maat. De GTi heeft verder nog
elektrisch bediende ruiten, elek
trisch bediende buitenspiegels,
speciale bekleding, verstelbare
lende- en dijsteunen op de be
stuurdersstoel, AM/FM stereo ra-
dio/cassettespeler met vier luid
sprekers, getint glas en bredere
banden. Hiervoor moet de consu
ment f.28.995,= bij de dealers
achterlaten. Het topmodel wordt
de GTXi met stuurbekrachtiging,
verstelbare stuurkolom en lichtme
talen velgen. Deze auto wordt
aangeboden voor f.30.995,
Nog dit jaar wordt bovendien het
gamma uitgebreid met de J-car,
een auto tussen de Excel en Sona-
verd in drie uitvoeringen. De basis ta. Dit model krijgt als eerste een
GSi gaat f.26.995, kosten en eigen motor van Hyundai zelf, een
krijgt standaard vijf versnellingen, 1.6 Eter 16-kIepper van 90 kW.
175/70R13 banden, achterspoiler, Korte tijd later zal de auto ook met
onderdorpels, stoostrips, elek- ABS leverbaar worden. Boven-
trisch bediende benzine- en baga- dien is de komst van een versie
geklep, in twee delen neerklapba- met CVT niet onmogelijk, daar
re achterbank, opbergvakken, een exemplaar van de J-car bij
klokje, van binnenuit verstelbare Van Doome's proefdraait.
in het donker niet verlicht. De ver
warming kent een drietal schui
ven, terwijl de ventilator twee
standen heeft. Heel prettig is het
dikke stuur, dat een grote diame
ter heeft, maar fijn in de hand ligt.
Overigens is zo'n groot stuur wel
nodig bij parkeersnelheden, dan
is er echt wel spierkracht nodig.
Eenmaal opgang is de besturing
duidelijk één van de betere eigen
schappen. Ronduit lelijk is de
soort van zwarte plastic zak die de
pook omsluit. Vreemd is ook dat
de vergrendelknopjes van de
voordeuren anders zijn dan van
de achterportieren.
Deze toevoegingen hebben er in
ieder geval voor gezorgd dat de
relatief bejaarde motor nog best
even mee kan. Het geproduceer
de vermogen bedraagt 76 pk bij
5200 tr/min. Direct bij het starten
zullen Fiat-kenners een bekend
geluid horen. De motor is niet
fluisterstil, maar klinkt sympa
thiek. De prestaties zijn redelijk,
zoals een top van 150 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 17 se
conden.
Telefoon 013 - 427965
.w Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
De motor
doet onder alle omstandigheden
behoorlijk rustig zijn werk. De
stuurbekrachtiging functioneert
prima en is nooit te nadrukkelijk
aanwezig.
De Pony 3-deurs komt er als 1.5i
GT en GTX, terwijl de GT naar
keuze is te voorzien van een nieu
we viertraps automaat. De GT
kost f.24.895,= inclusief elektrische
raambediening, radio/cassette,
getint glas en een achterspoiler.
De automaat kost f.29.295,= en
heeft bovendien stuurbekrachti
ging en een verstelbare stuurko
lom. De Pony 1.5i GTX voegt hier
ondermeer nog lichtmetalen vel
gen aan toe voor een totaalprijs
van f.27.095,=. De injectiemotor
De voorstoelen zijn voorzien van
hoofdsteunen. In eerste instantie
lijken de stoelen goed te zitten, en
dat blijft bij korte ritten ook wel zo.
De bovenkant van de rugleuning
echter duwt je automatisch wat
naar voren, zodat je onder in je
rug geen steun hebt. Mensen met
een zwakke rug zullen minimaal
een kussentje mee moeten nemen.
Voor lange mensen is de bestuur
dersstoel niet ver genoeg naar
achter te zetten, maar dat is door
het verlengen van de rails meestal
te verhelpen. De Prima is stan
daard voorzien van een verstelba
re stuurkolom. Met een zware trek-
hendel wordt de kolom lost gezet,
terwijl met nog méér-kracht het
geheel naar boven of beneden
kan worden bewogen. Iedereen
zal hiermee een aanvaardbare
opstelling kunnen vinden. De ver
snellingspook waarmee de vijfbak
wordt bediend, is erg lang, waar
door hij ver de carrosserie bin
nendringt. Mensen met lange be
nen zullen daarom wat toeren uit
moeten halen om de auto in de
eerste versnelling te schakelen.
Het dashboard is natuurlijk niet
het nieuwste van het nieuwste,
maar geeft een behoorlijke hoe
veelheid informatie. Standaard is
ondermeer een toerenteller, een
klokje, snelheidsmeter, brandstof-
meter, oliedrukmeter en tempera
tuurmeter. Verder zijn er de nodi
ge controlelampjes aangebracht.
Een slordigheidje betreft de mon
tage van het klokje en het er direct
onder gelegen controlelampje van
de verlichting. Het mechaniek van
de klok is aan de achterkant na
dijk groter dan op het dash
ard te zien is. Zodoende wordt
n deel van het genoemde cotro-
ampje door de klok afge
schermd.
Zowel wat betreft uiterlijk als wat
betreft zijn prijs, uitvoering en rij-
eigenschappen is de nieuwe Vol
vo 460 een prima auto. Het is niet
moeilijk te voorspellen dat hij een
vertrouwd gezicht op onze wegen
zal gaan worden. Volvo voorspelt
zelf dit jaar zo'n 3.000 exemplaren
in ons land te kunnen afzetten, ter
wijl de zeer enthousiaste dealers
de markt hoger inschatten.
Onlangs ontving Hans
Ernst, directeur van het Cir
cuit Zandvoort de sleutels
van een Citroen XM V6 uit
handen van Paul Fauchey,
directeur Marketing, Publi
citeit en Promotie van
Citroen Nederland. De auto
zal in het nieuwe race-sei-
zoen op Zandvoort als Pace
Car gaan dienst doen. De
XM gaat alle mogelijk en
vooral onmogelijke race-
bolides voorop rijden tij
dens de opwarmronde.