PRIMA INJECTIE ISCHADE? 7 VOLVO 460 'Made in Poland Citroën XM als Pace Car op Zandvoort Hollandse nieuwe Prijzen nieuwe Pony-reeks bekend to’s DE VOLVO 460 C-J! m Marktaandelen in West Europa ENb.v. VAN ROOSMALEN I 1990-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 25 januari 1990 - pagina 5 FSO I, van mei Functioneel 4-deurs Opstelling -432343 711560 Bladveren Vervolg p. 1. Bparatie AUTO’S AM/1 ;lern Scoupe NTIE AUTOBEDRIJF )ok voor uw (-keuringen »rk.' )ot en 1979 1980 1980 1980 juli 1989 Sept. 1988 jan. 1987 jan. 1987 leb. 1986 1986 det. 1985 Sept. 1983 juni 1982 juni 1982 1987 1987 1985 1985 1984 1983 1982 1985 1985 1983 1983 1985 1985 1984 1983 1983 1985 1983 1982 1981 04241-1110 Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) b.v. 582001 Nu in onze showroom en klaar voor een proefrit De meeste schakelaars zijn rond het stuur aangebracht, maar zijn van het stuurapparaat op de be staande motor gekost. Er moest namelijk voor de FSO een nieuwe PROM gemaakt worden (Pro grammable Read Only Memory). injectieversie van de 1.5 li ter motor verwachten, die we vervolgens in de Pony en Excel kunnen aantref fen. De uitrusting is behoorlijk com pleet, zeker in de duurste SLX uit gave: regelbare dashboardver- lichting, ruitewissers met regelba re interval, ruitewisser/sproeier Vorige week werd de nieuwe Hyundai Pony 3- deurs uitgebreid voorge steld. Inmiddels heeft Hyundai echter alle prij zen bekend gemaakt van Nog geen twee jaar geleden mochten we de ren tree meemaken van het merk FSO. Die naam was voor ons nieuw, daar vrijwel dezelfde auto's voor heen als Polski Fiat ons land binnen kwamen. Het programma bestaat op dit moment uit de FSO Classic, een auto die vrijwel 100% gelijk is aan de Fiat 125 en de FSO Prima, een auto die jaren ge leden als Polonez werd geïntroduceerd. Deze laat ste wagen heeft een aantal ingrijpende verande ringen ondergaan en heeft ondermeer een injec- tiemotor gekregen, waardoor hij voldoet aan de strenge US'83-norm. basis CLE Injectie kost f. 13.999, terwijl voor de completere SLX 1.15.499, = moet worden neerge teld. Ook de oude versie met on geregelde katalysator is nog te koop voor respectievelijk 1.12.499, = (CLE) enf.l3.749,= (SLX). Zeker in het geval van de oude versie koop je een grote auto hypermoderne auto, voor weinig geld. Mensen die trdwerkende degelijke lang gespaard hebben en persé 'Toor een nieuwe auto willen hebben, lijke kunnen zo bij FSO terecht. De In jectie is natuurlijk moderner en milieuvriendelijker, maar komt prijstechnisch toch terecht in een klasse waarin nog meer auto's te koop zijn. De concurrenten zijn dan vaak behoorlijk kleiner, maar duidelijk moderner. Daarnaast kan er natuurlijk ook gekozen worden voor een jonge gebruikte auto. De keus is aan u. Kijken we naar de totale per sonenautomarkt in West Euro pa dan is de Fiat Group met een marktaandeel van 13,6 procent het grootste merk Nummer 2 is PSA (Peugec Citroën) met 13 procent. Daarna volgen VW met 12,6%, Ford 11,5%, Opel/GM met 11% en Renault met 10%. Dan blijven er nog 28,3% van de totale markt over, wat kan worden verdeeld over 10,7% Japanners en 17,6% overig. Splitsen we het Japanse aan deel verder uit, dan zien we het volgende beeld: we stel len het totale aandeel Japan ners weer op 100%. Nissan is de grootste met 27,0%, gevolg door Toyota met 23,4%, Mazda met 15,9% en Mitsubi shi met 11,2%. De vijf overige Japanse merken scoren onder de 10 procent: Honda 9,3%, Suzuki 5,6%, Subaru 3,7%, Daihatsu 2,8% en Isuzu 1,1%. Tenslotte werd bij de introductie van de Pony 3-deurs ook uitge breid ingegaan op de Scoupe, een grappig coupé-model wat in april aan het programma wordt toegevoegd. Deze auto wordt uit sluitend met de injectiemotor gele verd in drie uitvoeringen. De basis iiy 5-deurs komt er in vijf uit- gen, een GL met 4-bak, 5- een automaat en een GLS bak of automaat. De 1.5 GL 1 kost f.21.495,= terwijl de „.„J5,= in de prijslijst staat. De injectie is voorlopig nog niet in de 5-deurs gepland. Deze krachtbron komt echter wel in de Excel als SX, SLX en SGX vanaf f.27.795,=. een rijklaar gewicht van 1110 kg. De FSO kent twee sleutels, één voor de portieren en één voor het contactslot. De vijfde deur is al leen van binnenuit te openen, wat niet echt handig is. Het interieur maakt een niet bijster moderne, maar toch nette indruk. Er is gebruik gemaakt van een keurige grijze stof die ook op de portierpanelen is terug te vinden. Laten we meteen eens naar die motor gaan kijken. Voorin huist een zeer oude bekende, een 1481 cc krachtbron, die al zo'n twintig jaar oud is. In samenwerking met TNO Delft heeft de Nederlandse importeur Abimex een mono- point injectiesysteem voor deze motor ontwikkeld, waardoor de vernieuwde Prima volledig aan de modernste emmissie-eisen kan voldoen. Het prijsverschil tussen de Volvo's 440 en 460 is heel redelijk gehou den. De basis DL-uitgave kennen we alleen bij de 440. De 460 be gint met de GL met carburatiemo- tor voor f.34.950,= en dat is f.l.6Ó0,= meer dan de vergelijk bare 440. Dezelfde auto met multi point injectie kost f.38.450, De GLE met carburatiekrachtbron zit daar met f.39.950, net boven, ter wijl de injectieversie van deze auto voor f.43.150,= in de prijslijst staat. Het duurste model, de Tur bo, vergt een investering van f.48.750, en dat is f.2.000,= meer dan de 440 in dezelfde uitgave. rgt ten opzichte van de bestaan- 1.5 een extra investering van .100,=. De Pony 5 J- voeringen, een GL me bak of e zen neKena gemaaid van kost L2Ï^= terwijl alle nog te verwachten Po- GLS met automaat voor f.25.995 ny-modellen. Op zeer kor te termijn kunnen we de De carrosserie is functioneel, maar niet veel meer dan dat. Gelukkig hebben het nieuwe front en de gewijzigde achterkant van de Injectie-versie de auto een wat moderner uiterlijk gegeven. De auto oogt fors en degelijk, en dat laatste is niet verwonderlijk met Er wordt gebruik gemaakt van een aantal standaard-elementen. Zo worden de injector, het stuur apparaat en de benzinepomp van AC Delco gekocht. AC Delco is een dochter van General Motors. In directe samenwerking met de fabriek werd het nieuwe spruit- stuk gemaakt. Veel ontwikkeling heeft echter de juiste afstemming achterop, verlichting in de koffer ruimte en een voorspoiler met breedstralers. Standaard heeft de auto stalen wielen met keurig doppen. De exemplaren op de door ons gereden Prima zijn een optie. Het rijden met de Prima is precies wat je ervan verwacht. Zoals ge zegd geen 1 met een har motor en goede besturing. Voor kent de FSO een onafhankelijk- ophanging met schroefveren, ter wijl de aangedreven achteras star is en aan bladveren is opgehan gen. Vooral dit laatste verklaart het wat springerige gedrag op on effenheden. De zware, grote car rosserie is ook beslist niet onge voelig voor zijwind. De grootste troef van FSO is na tuurlijk de prijs van de Prima. De buitenspiegels, spiegels en bum pers in de kleur van de carrosse rie, een antenne, sportieve bekle ding en een toerenteller. Deze auto kan tegen meerprijs worden geleverd met een viertraps auto maat. De GTi heeft verder nog elektrisch bediende ruiten, elek trisch bediende buitenspiegels, speciale bekleding, verstelbare lende- en dijsteunen op de be stuurdersstoel, AM/FM stereo ra- dio/cassettespeler met vier luid sprekers, getint glas en bredere banden. Hiervoor moet de consu ment f.28.995,= bij de dealers achterlaten. Het topmodel wordt de GTXi met stuurbekrachtiging, verstelbare stuurkolom en lichtme talen velgen. Deze auto wordt aangeboden voor f.30.995, Nog dit jaar wordt bovendien het gamma uitgebreid met de J-car, een auto tussen de Excel en Sona- verd in drie uitvoeringen. De basis ta. Dit model krijgt als eerste een GSi gaat f.26.995, kosten en eigen motor van Hyundai zelf, een krijgt standaard vijf versnellingen, 1.6 Eter 16-kIepper van 90 kW. 175/70R13 banden, achterspoiler, Korte tijd later zal de auto ook met onderdorpels, stoostrips, elek- ABS leverbaar worden. Boven- trisch bediende benzine- en baga- dien is de komst van een versie geklep, in twee delen neerklapba- met CVT niet onmogelijk, daar re achterbank, opbergvakken, een exemplaar van de J-car bij klokje, van binnenuit verstelbare Van Doome's proefdraait. in het donker niet verlicht. De ver warming kent een drietal schui ven, terwijl de ventilator twee standen heeft. Heel prettig is het dikke stuur, dat een grote diame ter heeft, maar fijn in de hand ligt. Overigens is zo'n groot stuur wel nodig bij parkeersnelheden, dan is er echt wel spierkracht nodig. Eenmaal opgang is de besturing duidelijk één van de betere eigen schappen. Ronduit lelijk is de soort van zwarte plastic zak die de pook omsluit. Vreemd is ook dat de vergrendelknopjes van de voordeuren anders zijn dan van de achterportieren. Deze toevoegingen hebben er in ieder geval voor gezorgd dat de relatief bejaarde motor nog best even mee kan. Het geproduceer de vermogen bedraagt 76 pk bij 5200 tr/min. Direct bij het starten zullen Fiat-kenners een bekend geluid horen. De motor is niet fluisterstil, maar klinkt sympa thiek. De prestaties zijn redelijk, zoals een top van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 17 se conden. Telefoon 013 - 427965 .w Dijksterhuisstraat 80 Tilburg De motor doet onder alle omstandigheden behoorlijk rustig zijn werk. De stuurbekrachtiging functioneert prima en is nooit te nadrukkelijk aanwezig. De Pony 3-deurs komt er als 1.5i GT en GTX, terwijl de GT naar keuze is te voorzien van een nieu we viertraps automaat. De GT kost f.24.895,= inclusief elektrische raambediening, radio/cassette, getint glas en een achterspoiler. De automaat kost f.29.295,= en heeft bovendien stuurbekrachti ging en een verstelbare stuurko lom. De Pony 1.5i GTX voegt hier ondermeer nog lichtmetalen vel gen aan toe voor een totaalprijs van f.27.095,=. De injectiemotor De voorstoelen zijn voorzien van hoofdsteunen. In eerste instantie lijken de stoelen goed te zitten, en dat blijft bij korte ritten ook wel zo. De bovenkant van de rugleuning echter duwt je automatisch wat naar voren, zodat je onder in je rug geen steun hebt. Mensen met een zwakke rug zullen minimaal een kussentje mee moeten nemen. Voor lange mensen is de bestuur dersstoel niet ver genoeg naar achter te zetten, maar dat is door het verlengen van de rails meestal te verhelpen. De Prima is stan daard voorzien van een verstelba re stuurkolom. Met een zware trek- hendel wordt de kolom lost gezet, terwijl met nog méér-kracht het geheel naar boven of beneden kan worden bewogen. Iedereen zal hiermee een aanvaardbare opstelling kunnen vinden. De ver snellingspook waarmee de vijfbak wordt bediend, is erg lang, waar door hij ver de carrosserie bin nendringt. Mensen met lange be nen zullen daarom wat toeren uit moeten halen om de auto in de eerste versnelling te schakelen. Het dashboard is natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste, maar geeft een behoorlijke hoe veelheid informatie. Standaard is ondermeer een toerenteller, een klokje, snelheidsmeter, brandstof- meter, oliedrukmeter en tempera tuurmeter. Verder zijn er de nodi ge controlelampjes aangebracht. Een slordigheidje betreft de mon tage van het klokje en het er direct onder gelegen controlelampje van de verlichting. Het mechaniek van de klok is aan de achterkant na dijk groter dan op het dash ard te zien is. Zodoende wordt n deel van het genoemde cotro- ampje door de klok afge schermd. Zowel wat betreft uiterlijk als wat betreft zijn prijs, uitvoering en rij- eigenschappen is de nieuwe Vol vo 460 een prima auto. Het is niet moeilijk te voorspellen dat hij een vertrouwd gezicht op onze wegen zal gaan worden. Volvo voorspelt zelf dit jaar zo'n 3.000 exemplaren in ons land te kunnen afzetten, ter wijl de zeer enthousiaste dealers de markt hoger inschatten. Onlangs ontving Hans Ernst, directeur van het Cir cuit Zandvoort de sleutels van een Citroen XM V6 uit handen van Paul Fauchey, directeur Marketing, Publi citeit en Promotie van Citroen Nederland. De auto zal in het nieuwe race-sei- zoen op Zandvoort als Pace Car gaan dienst doen. De XM gaat alle mogelijk en vooral onmogelijke race- bolides voorop rijden tij dens de opwarmronde.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25