HOLLANDSE NIEUWE
r>
PREMIERE VOOR
NIEUWE ALFA 33
IN BRUSSEL
DIRECTE
INSPUITING
NO
Oplage92.050 ex.
99
Tegenstrijdig
een
o.a.
VVN stopt
demonstraties
botssimulator
Deze week
in de
Automaat
RIJSWIJK
3ENEN
ri 1990-pagina 18
>od van het
Achterover
(lees verder blz. 5)
Ive prijs
EEK
zijde ii
back.
Aangepast
nzolen
hoenen Burley
kerij
invarex,
pag.3
n 14
0017
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
VOLVO 460
ttor h
het<
Hyundai nieuws
pag.5
Rij-impressie:
FSO prima injectie
Jaargang 2
Nummer 4
ikenen
ADVIES
er-korrektie-
>enen
ro, Renata
LBURG
rmans)
en in een
ieek
500-
i-en
ikschoenen
Autotest:
Opel Omega
3000 24 V
Rij-impressie:
Lancia Dedra
2.0 Turbo DS
pag.9
LUXE-EN
HUISHOUDEUJK
ARTIKELEN
G0IRKESTRAA1
5046 GLTILBUI
TELEFOON 013/359526
5023
I - 5000 AK Tilburg
De Audi 100 is voortaan te koop met een nieuwe turbo-
dieselmotor. Het is eigenlijk voor het eerst dat in het ho- 9®^
De auto is makkelijk te bedienen
en het uitzicht rondom is naar alle
kanten goed te noemen. De Turbo
QQrste compliment*
het ontwerp-team,
goed smoelwerk ei
passende achterkant
geven. De koets is
waardoor de 460 g
curreren met auk,
Vectra, VW Pass-'
'ogordel zou bij een derge-
e belasting in specifieke
rallen letsel kunnen optre-
reiswieg
je, matr
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
ks100,-
VN zet intussen de voorlich-
igs- en educatie-activiteiten
over het dragen van de auto
gordel, waarvan de botssimu-
latoren slechts een klein on
derdeel vormden, onvermin
derd voort. In de praktijk
blijkt immers telkens weer,
dat de gordel, mits goed,
overal en altijd gedragen, bij
verkeersongevallen mensen
levens redt en eventuele ver
wondingen tot een minimum
beperkt.
selmotor met directe inspuiting. Het gaat hierbij om een
2.5 liter vijfcylinder krachtbron die met turbo een ver
mogen levert van 120 pk. De prestaties zijn natuurlijk
navenant. Zo weet de sedan in 9,9 seconden van 0 naar
100 km/u te sprinten, terwijl een top van 200 km/u
wordt opgegeven.
Monte Carlo - Onze vaderlandse automobielindustrie
draagt dan wel een Zweedse naam, het belang ervan is
fors aan het toenemen. Ongeveer de helft van de sorte
ring aan Volvo-modellen komt uit ons eigen Born. De
Volvo 300-serie was aanvankelijk voorbestemd als Daf
77. Het eerste echte nieuwe Volvo-model uit Nederland
werd de sportieve 480, een produkt van de eigen sty-
ling-afdeling in Helmond onder leiding van Rob Koch.
Het verhaal is bekend. Uit de 480 kwam de praktische
vijfdeurs 440. Ook de sedan liefhebbers komen nu aan
him trekken met de kersverse Volvo 460.
tide WN-botsimulatoren.
3 botssnelheid van de slede
eek ongeveer 8,5 km/u te
h. Uit de analyse van de
stresultaten is gebleken, dat
belasting van de proefpop
de botssimulator kan oplo-
m tot 30% van de belasting
een standaard 50 km/u
Orkestraal 26
Iburg
il. 431819
hoeveel de auto op de 740 en 760
lijkt. In het interieur vinden we
eigenlijk geen verrassingen. Het
meeste is hier uit de 440 overgeno
men: een fantasievol voi
ven das11
liggend stuurwiel ei
zittend meubilair.
waarbij door middel van een vol
ledig electronische regeling in
combinatie met hogedrukinspui-
ting het geluidsniveau binnen de
perken wordt gehouden. Verder
zijn er natuurlijk een aantal ge
luiddempende maatregelen geno
men door ondermeer hydrauli
sche motorsteunen met electro-
nisch gestuurde variabele dem
ping toe te passen en de motor
ruimte volledig te bekleden.
daklijn en stijlen nieuw. Het inte
rieur werd niet ingrijpend veran
derd. Het meest in het oog springt
hier de nieuwe middenconsole.
De Volvo 460 komt in de hogere
regionen van de middenklasse.
Hiervan zijn in Europa 57,3% se-
danmodellen, 25,1% auto's met
een derde of vijfde deur en 9,3%
stationcars. Om in deze markt een
graantje mee te pikken stelden de
ontwerpers zich ten doel een mo
derne, aansprekende koets te ma
ken. Verder moest de auto goede
rij-eigenschappen hebben en een
compleet uitrustingsniveau, pres
taties leveren die op de individue
le consumenteneisen zijn afge
stemd en zaken als veiligheid en
kwaliteit bieden.
Het koppel van de nieuwe turbo-
dieselmotor is met 265 Nm behoor
lijk hoog. Dit wordt bij 2250 tr/min
bereikt. Tussen 1800 en 3300 tr/
min is echter al minimaal 240 Nm
beschikbaar, waardoor de kracht
bron over een enorme trekkracht
beschikt.
De Audi 100 met deze nieuwe mo
tor krijgt de toevoeging TDi. Bij di
recte inspuiting wordt de brand
stof meteen in de verbrandings
ruimte spoten, in tegenstelling tot
de meeste diesels die over een
voorkamer beschikken. Een groot
voordeel is een economisch
brandstofverbruik. Volgens DIN-
norm verbruikte de sedan bij 90
km/u constant 1 liter op 23,8 km,
bij 120 km/u 1 liter op 17,2 km en
in de stad 1 liter op 13,9 km. Een
specifiek nadeel van de directe
inspuiting is onder meer het typi
sche dieselgeluid wat behoorlijk
hoorbaar aanwezig is. Audi heeft
echter de 'tweede generatie' di
recte- inspuiting ontwikkeld,
Dezelfde keuze aan motoren heb
ben we ook bij de GLE, die uiter
aard luxueuzer van uitrusting is
met onder meer elektrisch bedien
de en verwarmde buitenspiegels,
leeslampjes voor- en achterin,
stuurbekrachtiging, elektrisch be
diende voorportierruiten en getint
glas. De top-versie is net als bij de
480 en 440 de Turbo, die een ver
mogen levert van 122 pk. Deze
auto heeft uiteraard de meest
complete standaarduitrusting met
ondermeer een boordcomputer,
oliedrukmeter, glad afgewerkte
aërodynamische wielen en een
aangepaste vering.
Natuurlijk zijn er ook nog een aan
tal opties zoals elektrisch bedien-
Van de aldus onstane Volvo 460
hoopt het merk er dit jaar zo'n 35
tot 40.000 te gaan Louwen op een
totaalproductie van ongeveer
130.000 eenheden. De 300- serie
blijft overigens nog minimaal twee
jaar in produktie.
De nieuwe 460 is ri’
440 met een kontDe Gmv ucc,,
een overbouw die 10 centimeter
groter is, terwijl de daklijn werd
aangepast en de kofferbak hoger
werd. Dit betekent dat het hele zij
paneel vanaf de voordeuren tot en
met de achtersteven nieuw is. Bo
vendien werd de neus iets gemo
dificeerd. De koplampen en de
nieuwe chromen grille liggen wat
schuiner achterover dan bij de
440.
De Volvo 460 wordt in drie ver
schillende uitrustingsniveaus ge
leverd. De basisversie is de GL
met ondermeer standaard hoogte-
verstelling op de bestuurdersstoel,
verstelbaar stuur, velours bekle
ding, centrale vergrendeling en
assymetrisch neerklapbare ach
terbank. Door deze laatste voor
ziening kan de standaard baga
geruimte van 453 liter tot maar
ge marktsegment gebruik gemaakt word t va n eendie- glÏ verkrijgbaar me!Sï?
-4 -4 i- 4 -* 4 schillende motoren. Alle 460-uit-
gaves hebben de 1721 cc 4 cylin
der die bij Renault gekocht wordt,
maar helemaal naar Volvo-wens
wordt uitgevoerd. De basisversie
heeft een valstroomcarburateur
en een ongeregelde katalysator
en levert 87 pk. Natuurlijk is er ook
een versie met multi-point injectie
en een vermogen van 102 pk. De
ze motor heeft vanzelfsprekend
een geregelde drieweg katalysa
tor.
De Alfa-stand op het Salon in
Brussel trok vooral veel aandacht
met de vernieuwde 33. De auto
gaat inmiddels al weer heel wat
jaren mee, zonder er echter geda
teerd uit te zien. Er werd dan ook
besloten voor een forse face- lift,
in plaats van de introductie van
een totaal nieuw model. De hele
front- partij werd opnieuw ontwor
pen met een sterker aflopende
neus, schuin opgestelde koplam
pen en een gewijzigde bumper.
De achterkant lijkt in eerste aan
blik vrijwel gelijk, afgezien van de
nieuwe lichtunits a la 164. Toch is
de complete achterzijde inclusief
Veilig Verkeer Nederland zal
geen demonstraties meer
houden met de twee botssi-
mulatoren. Het besluit daar
toe is genomen op grond van
een onderzoek dat het Insti
tuut voor Wegtransportmid-
delen TNO op verzoek van
Veilig Verkeer Nederland
heeft uitgevoerd. Aanleiding
tot dat onderzoek waren en
kele klachten over mogelijk li
chamelijk letsel na vrijwillige
deelname aan een demon
stratie met de botssimulator,
waarmee een botsing bij lage
snelheid wordt nagebootst om
aan te tonen dat ook dan de
autogordel onmisbaar is. In
afwachting van de resultaten
van het onderzoek was Wn
afgelopen zomer al gestopt
met het inzetten van de simu-
latoren.
TNO komt in zijn rapport tot
de volgende conclusie:
"Gezien de hoogte van de be
lasting en gezien de grote
verschillen in letselgrenzen,
lichamelijke comstitutie, pos
tuur en dergelijk van indivi-
het niet uitgesloten
ittenden van de botssi-
r letsel oplopen
=7 evaluatierapport
NO een gesimuleerde
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686C
Postbus 410 -
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14/5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op motorisch gebied komt er
naast de bekende reeks van 1.3
en 1.7 nu ook een 1.7 liter 16-klep-
per met een vermogen van 132 pk
en een top van ruim 200 km/u. De
fraaie Sportswagon blijft ook op
het programma. Hiervan bleef de
achterkant gelijk, terwijl de voor-
identiek is aan de hatch-
Volgende week leest je
meer over de nieuwe 33, na onze
eerste kennismaking op de weg.
de ruiten achterin, verwarmde
voorstoelen, airconditioning, ABS
en lederen bekleding.
Tijdens de eerste kennismaking
reden we met de 460 Turbo. De
eerste complimenten gaan naar
het ontwerp-team, die de auto een
$n een prima
‘ren kant hebben ge-
:s 4,40 meter lang, Vertrouwd
160 goed kan con-
luto's als de Opel
s'niét zomaar een peetra, VW Passat Renault 21 en
it'. De auto heeft Peugeot 405. Opvallend is ook
De Audi 100 TDi is er als vierdeurs
sedan of als handige Avant. Stan
daard is een servobesturing met
centrale hydrauliek en een vijfver-
snellingsbak. Natuurlijk is het een
en ander aan de hoge rijpresta-
ties aangepast. Zo hebben de
auto's stalen velgen met 205/60
banden en schrijfremmen voor en
achter. De auto's zullen vanaf
maart bij de dealers te vinden
zijn. De Audi 100 TDi is er vanaf
f.76.350, terwijl de prijzen van de
TDI Avant beginnen bij f.85.950,
is een vlotte auto, staat garant
voor een hoge top en snelle acce
leraties, maar mag niet als sport-
s is hier uit de 440 overgeno- auto gezien worden. Wat dat be-
.en fantasievol vormgege- treft is een GLE injectie waar-
tshboard, prettig in de hand schijnlijk de beste keuze,
d stuurwiel en uitstekend
Daar zat ik dan, afgelopen
maandag avond. Je kent het
wel. Schoenen uit, voeten op
tafel, de fles naast je op de
grond en een bak chips aan
de andere kant. Even was ik
een typische TV-consument,
die naar alles wilde kijken als
het maar bewoog. Ik had af
gestemd op Nederland 1,
waar de KRO mij de Telebin-
go-show voorschotelde. Het
einde is voor mij altijd het
leukste als de te winnen auto
onthuld wordt. Een uiterst ge
lukkige dame ging met een
Citroen AX GT naar huis.
Direct na Telebingo volgde
de "100 dagen zonder auto
show". Een tiental mensen
heeft voor 100 dagen hun
auto en rijbewijs ingeleverd
en wordt tijdens die periode
door de televisiecamera ge
volgd. Een dame die deze
week werd belicht had haar
oude Golf afgestaan en had
nu vijf kwartier nodig om op
haar werk te komen in plaats
van 20 minuten in de oude si
tuatie.
Het meest belachelijke volgde
echter daarna. Op het terrein
van een autosloperij is een
klein casino gebouwd. Een
22-jarige jongen kwam met
zijn groene Audi 80 uit 1979
aangereden. Door het beant
woorden van slechts één
vraag belandde hij al in de fi
nale. Hij mocht aan de casi-
notafel plaatsnemen, terwijl
zijn auto onder de grijper van
een zware kraan werd ge
plaatst. Zou hij het 21-spel-
letje winnen, dan ging hij met
een grote reeks prijzen in zijn
auto naar huis. Bij verlies zou
de auto direct door de grij
pers worden vernietigd en de
kandidaat per fietsje huis
waarts keren. En ja hoor, hij
verloor bij het 21-spel. Direct
was er van de auto niets meer
over. Een aantal liters olie en
benzine spoot eruit en kwam
op de grond terecht, terwijl de
KRO de automobilist juist mi
lieubewust wil maken. De
stand was echter die avond
1-1. Eén auto uitgedeelt bij
Telebingo en één vernietigd
vlak daarna. Het komt me wat
tegenstrijdig over...
Tony Vos
Donderdag 25 januari 1990
G