HOLLANDSE NIEUWE r> PREMIERE VOOR NIEUWE ALFA 33 IN BRUSSEL DIRECTE INSPUITING NO Oplage92.050 ex. 99 Tegenstrijdig een o.a. VVN stopt demonstraties botssimulator Deze week in de Automaat RIJSWIJK 3ENEN ri 1990-pagina 18 >od van het Achterover (lees verder blz. 5) Ive prijs EEK zijde ii back. Aangepast nzolen hoenen Burley kerij invarex, pag.3 n 14 0017 Bijlage van: DeTilburgse Koerier VOLVO 460 ttor h het< Hyundai nieuws pag.5 Rij-impressie: FSO prima injectie Jaargang 2 Nummer 4 ikenen ADVIES er-korrektie- >enen ro, Renata LBURG rmans) en in een ieek 500- i-en ikschoenen Autotest: Opel Omega 3000 24 V Rij-impressie: Lancia Dedra 2.0 Turbo DS pag.9 LUXE-EN HUISHOUDEUJK ARTIKELEN G0IRKESTRAA1 5046 GLTILBUI TELEFOON 013/359526 5023 I - 5000 AK Tilburg De Audi 100 is voortaan te koop met een nieuwe turbo- dieselmotor. Het is eigenlijk voor het eerst dat in het ho- 9®^ De auto is makkelijk te bedienen en het uitzicht rondom is naar alle kanten goed te noemen. De Turbo QQrste compliment* het ontwerp-team, goed smoelwerk ei passende achterkant geven. De koets is waardoor de 460 g curreren met auk, Vectra, VW Pass-' 'ogordel zou bij een derge- e belasting in specifieke rallen letsel kunnen optre- reiswieg je, matr De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek ks100,- VN zet intussen de voorlich- igs- en educatie-activiteiten over het dragen van de auto gordel, waarvan de botssimu- latoren slechts een klein on derdeel vormden, onvermin derd voort. In de praktijk blijkt immers telkens weer, dat de gordel, mits goed, overal en altijd gedragen, bij verkeersongevallen mensen levens redt en eventuele ver wondingen tot een minimum beperkt. selmotor met directe inspuiting. Het gaat hierbij om een 2.5 liter vijfcylinder krachtbron die met turbo een ver mogen levert van 120 pk. De prestaties zijn natuurlijk navenant. Zo weet de sedan in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl een top van 200 km/u wordt opgegeven. Monte Carlo - Onze vaderlandse automobielindustrie draagt dan wel een Zweedse naam, het belang ervan is fors aan het toenemen. Ongeveer de helft van de sorte ring aan Volvo-modellen komt uit ons eigen Born. De Volvo 300-serie was aanvankelijk voorbestemd als Daf 77. Het eerste echte nieuwe Volvo-model uit Nederland werd de sportieve 480, een produkt van de eigen sty- ling-afdeling in Helmond onder leiding van Rob Koch. Het verhaal is bekend. Uit de 480 kwam de praktische vijfdeurs 440. Ook de sedan liefhebbers komen nu aan him trekken met de kersverse Volvo 460. tide WN-botsimulatoren. 3 botssnelheid van de slede eek ongeveer 8,5 km/u te h. Uit de analyse van de stresultaten is gebleken, dat belasting van de proefpop de botssimulator kan oplo- m tot 30% van de belasting een standaard 50 km/u Orkestraal 26 Iburg il. 431819 hoeveel de auto op de 740 en 760 lijkt. In het interieur vinden we eigenlijk geen verrassingen. Het meeste is hier uit de 440 overgeno men: een fantasievol voi ven das11 liggend stuurwiel ei zittend meubilair. waarbij door middel van een vol ledig electronische regeling in combinatie met hogedrukinspui- ting het geluidsniveau binnen de perken wordt gehouden. Verder zijn er natuurlijk een aantal ge luiddempende maatregelen geno men door ondermeer hydrauli sche motorsteunen met electro- nisch gestuurde variabele dem ping toe te passen en de motor ruimte volledig te bekleden. daklijn en stijlen nieuw. Het inte rieur werd niet ingrijpend veran derd. Het meest in het oog springt hier de nieuwe middenconsole. De Volvo 460 komt in de hogere regionen van de middenklasse. Hiervan zijn in Europa 57,3% se- danmodellen, 25,1% auto's met een derde of vijfde deur en 9,3% stationcars. Om in deze markt een graantje mee te pikken stelden de ontwerpers zich ten doel een mo derne, aansprekende koets te ma ken. Verder moest de auto goede rij-eigenschappen hebben en een compleet uitrustingsniveau, pres taties leveren die op de individue le consumenteneisen zijn afge stemd en zaken als veiligheid en kwaliteit bieden. Het koppel van de nieuwe turbo- dieselmotor is met 265 Nm behoor lijk hoog. Dit wordt bij 2250 tr/min bereikt. Tussen 1800 en 3300 tr/ min is echter al minimaal 240 Nm beschikbaar, waardoor de kracht bron over een enorme trekkracht beschikt. De Audi 100 met deze nieuwe mo tor krijgt de toevoeging TDi. Bij di recte inspuiting wordt de brand stof meteen in de verbrandings ruimte spoten, in tegenstelling tot de meeste diesels die over een voorkamer beschikken. Een groot voordeel is een economisch brandstofverbruik. Volgens DIN- norm verbruikte de sedan bij 90 km/u constant 1 liter op 23,8 km, bij 120 km/u 1 liter op 17,2 km en in de stad 1 liter op 13,9 km. Een specifiek nadeel van de directe inspuiting is onder meer het typi sche dieselgeluid wat behoorlijk hoorbaar aanwezig is. Audi heeft echter de 'tweede generatie' di recte- inspuiting ontwikkeld, Dezelfde keuze aan motoren heb ben we ook bij de GLE, die uiter aard luxueuzer van uitrusting is met onder meer elektrisch bedien de en verwarmde buitenspiegels, leeslampjes voor- en achterin, stuurbekrachtiging, elektrisch be diende voorportierruiten en getint glas. De top-versie is net als bij de 480 en 440 de Turbo, die een ver mogen levert van 122 pk. Deze auto heeft uiteraard de meest complete standaarduitrusting met ondermeer een boordcomputer, oliedrukmeter, glad afgewerkte aërodynamische wielen en een aangepaste vering. Natuurlijk zijn er ook nog een aan tal opties zoals elektrisch bedien- Van de aldus onstane Volvo 460 hoopt het merk er dit jaar zo'n 35 tot 40.000 te gaan Louwen op een totaalproductie van ongeveer 130.000 eenheden. De 300- serie blijft overigens nog minimaal twee jaar in produktie. De nieuwe 460 is ri’ 440 met een kontDe Gmv ucc,, een overbouw die 10 centimeter groter is, terwijl de daklijn werd aangepast en de kofferbak hoger werd. Dit betekent dat het hele zij paneel vanaf de voordeuren tot en met de achtersteven nieuw is. Bo vendien werd de neus iets gemo dificeerd. De koplampen en de nieuwe chromen grille liggen wat schuiner achterover dan bij de 440. De Volvo 460 wordt in drie ver schillende uitrustingsniveaus ge leverd. De basisversie is de GL met ondermeer standaard hoogte- verstelling op de bestuurdersstoel, verstelbaar stuur, velours bekle ding, centrale vergrendeling en assymetrisch neerklapbare ach terbank. Door deze laatste voor ziening kan de standaard baga geruimte van 453 liter tot maar ge marktsegment gebruik gemaakt word t va n eendie- glÏ verkrijgbaar me!Sï? -4 -4 i- 4 -* 4 schillende motoren. Alle 460-uit- gaves hebben de 1721 cc 4 cylin der die bij Renault gekocht wordt, maar helemaal naar Volvo-wens wordt uitgevoerd. De basisversie heeft een valstroomcarburateur en een ongeregelde katalysator en levert 87 pk. Natuurlijk is er ook een versie met multi-point injectie en een vermogen van 102 pk. De ze motor heeft vanzelfsprekend een geregelde drieweg katalysa tor. De Alfa-stand op het Salon in Brussel trok vooral veel aandacht met de vernieuwde 33. De auto gaat inmiddels al weer heel wat jaren mee, zonder er echter geda teerd uit te zien. Er werd dan ook besloten voor een forse face- lift, in plaats van de introductie van een totaal nieuw model. De hele front- partij werd opnieuw ontwor pen met een sterker aflopende neus, schuin opgestelde koplam pen en een gewijzigde bumper. De achterkant lijkt in eerste aan blik vrijwel gelijk, afgezien van de nieuwe lichtunits a la 164. Toch is de complete achterzijde inclusief Veilig Verkeer Nederland zal geen demonstraties meer houden met de twee botssi- mulatoren. Het besluit daar toe is genomen op grond van een onderzoek dat het Insti tuut voor Wegtransportmid- delen TNO op verzoek van Veilig Verkeer Nederland heeft uitgevoerd. Aanleiding tot dat onderzoek waren en kele klachten over mogelijk li chamelijk letsel na vrijwillige deelname aan een demon stratie met de botssimulator, waarmee een botsing bij lage snelheid wordt nagebootst om aan te tonen dat ook dan de autogordel onmisbaar is. In afwachting van de resultaten van het onderzoek was Wn afgelopen zomer al gestopt met het inzetten van de simu- latoren. TNO komt in zijn rapport tot de volgende conclusie: "Gezien de hoogte van de be lasting en gezien de grote verschillen in letselgrenzen, lichamelijke comstitutie, pos tuur en dergelijk van indivi- het niet uitgesloten ittenden van de botssi- r letsel oplopen =7 evaluatierapport NO een gesimuleerde Redactie: Tony Vos Tel. 013/686C Postbus 410 - Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14/5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op motorisch gebied komt er naast de bekende reeks van 1.3 en 1.7 nu ook een 1.7 liter 16-klep- per met een vermogen van 132 pk en een top van ruim 200 km/u. De fraaie Sportswagon blijft ook op het programma. Hiervan bleef de achterkant gelijk, terwijl de voor- identiek is aan de hatch- Volgende week leest je meer over de nieuwe 33, na onze eerste kennismaking op de weg. de ruiten achterin, verwarmde voorstoelen, airconditioning, ABS en lederen bekleding. Tijdens de eerste kennismaking reden we met de 460 Turbo. De eerste complimenten gaan naar het ontwerp-team, die de auto een $n een prima ‘ren kant hebben ge- :s 4,40 meter lang, Vertrouwd 160 goed kan con- luto's als de Opel s'niét zomaar een peetra, VW Passat Renault 21 en it'. De auto heeft Peugeot 405. Opvallend is ook De Audi 100 TDi is er als vierdeurs sedan of als handige Avant. Stan daard is een servobesturing met centrale hydrauliek en een vijfver- snellingsbak. Natuurlijk is het een en ander aan de hoge rijpresta- ties aangepast. Zo hebben de auto's stalen velgen met 205/60 banden en schrijfremmen voor en achter. De auto's zullen vanaf maart bij de dealers te vinden zijn. De Audi 100 TDi is er vanaf f.76.350, terwijl de prijzen van de TDI Avant beginnen bij f.85.950, is een vlotte auto, staat garant voor een hoge top en snelle acce leraties, maar mag niet als sport- s is hier uit de 440 overgeno- auto gezien worden. Wat dat be- .en fantasievol vormgege- treft is een GLE injectie waar- tshboard, prettig in de hand schijnlijk de beste keuze, d stuurwiel en uitstekend Daar zat ik dan, afgelopen maandag avond. Je kent het wel. Schoenen uit, voeten op tafel, de fles naast je op de grond en een bak chips aan de andere kant. Even was ik een typische TV-consument, die naar alles wilde kijken als het maar bewoog. Ik had af gestemd op Nederland 1, waar de KRO mij de Telebin- go-show voorschotelde. Het einde is voor mij altijd het leukste als de te winnen auto onthuld wordt. Een uiterst ge lukkige dame ging met een Citroen AX GT naar huis. Direct na Telebingo volgde de "100 dagen zonder auto show". Een tiental mensen heeft voor 100 dagen hun auto en rijbewijs ingeleverd en wordt tijdens die periode door de televisiecamera ge volgd. Een dame die deze week werd belicht had haar oude Golf afgestaan en had nu vijf kwartier nodig om op haar werk te komen in plaats van 20 minuten in de oude si tuatie. Het meest belachelijke volgde echter daarna. Op het terrein van een autosloperij is een klein casino gebouwd. Een 22-jarige jongen kwam met zijn groene Audi 80 uit 1979 aangereden. Door het beant woorden van slechts één vraag belandde hij al in de fi nale. Hij mocht aan de casi- notafel plaatsnemen, terwijl zijn auto onder de grijper van een zware kraan werd ge plaatst. Zou hij het 21-spel- letje winnen, dan ging hij met een grote reeks prijzen in zijn auto naar huis. Bij verlies zou de auto direct door de grij pers worden vernietigd en de kandidaat per fietsje huis waarts keren. En ja hoor, hij verloor bij het 21-spel. Direct was er van de auto niets meer over. Een aantal liters olie en benzine spoot eruit en kwam op de grond terecht, terwijl de KRO de automobilist juist mi lieubewust wil maken. De stand was echter die avond 1-1. Eén auto uitgedeelt bij Telebingo en één vernietigd vlak daarna. Het komt me wat tegenstrijdig over... Tony Vos Donderdag 25 januari 1990 G

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21