HYUNDAI
PONY GS
SUCCES
GEPROLONGEERD
40 JAAR SAAB
8» -
L
I
Honda Concerto
in Brussel
wijzigingen
aan Civic
f/Va/ I
%stond b3 9een T1
aandrijving met name in combi
natie met een compacte motor en
versnellingsbak-unit.
I
- 7
i 1990-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 januari 1990 - pagina 9
I
R
1
M
P
R
E
S
S
E
idai
ï.o. en
m.
id.
s
ïstart
to?
ens
wto-
<al op
*i en
n met
•ari 1
ndien
eerde
1500,-
’a//er?
1949 startte
voorproductie van
totaal 20 stuks, die gro-
met de hand werden ge-
geven.
Pony 3-
voor
Antwerpen - Kort geleden introduceerde hèt Koreaanse merk Hyundai de nieuwe
Excel, een vierdeurs sedan ter vervanging van de Pony XP 4-deurs. Tegelijkertijd
werd de komst aangekondigd van een geheel nieuwe Pony-serie in de eerste
weken van het nieuwe jaar. Het is inmiddels zover. Hyundai presenteerde vlak
voor de opening van het Autosalon in Brussel de nieuwe Pony 3-deurs. We reden
hem in de GS-uitvoering.
den lukte het Greta Molander de
rally uit te rijden en zich te verze
keren van een fraaie achtste
plaats in het klassement en een
tweede plaats in de "dames klas
se". In het totaalklassement be
haalde ze de 55ste plaats. Niet
slecht voor een nieuwkomer in de
ze zware rally.
zullen
renteller. De leegte woi
1 wel opgevuld door het
-ser-
ise Rijtuigmaat-
:es Saabs 92.
ontworpen door
van vliegtuiginge-
,iding van Gunnar
jstrom, terwijl Sixten Sason
vormgeving. Op-
gelijkenis met het
„Je Saab vlieg-
Op 12 december 1989 was het precies veertig jaar gele
den dat de Saab 92 in productie ging. De allereerste
personenauto's van Saab die de dealers bereikten, wa
ren 1950-modellen, die zonder uitzondering allemaal
groen gespoten waren. De voorwielen werden aange
dreven door een 25 pk sterke 2 cylinder twee-takt mo
tor. Er werden precies 700 exemplaren geproduceerd
voordat het model 1951 op de markt kwam.
scheiden - al enkele successei
Op 2 januari 1950 maakte dit r
De auto is in samenwerking met
Rover ontwikkeld, zodat de auto
ook in Engeland geproduceerd
wordt. De auto heeft naar keuze
een 1.5i of 1.6i motor die dwars
voorin is geplaatst. De 1.5i heeft
Honda's Dual-Point injectiesys-
teem, terwijl de 1,6i met de geheel
electronische Multi-Point PGM- FI
is uitgerust. De 1.5 levert een ver
mogen van 90 pk, terwijl de grote
re broer 111 paardekrachten weet
te produceren. Beide motoren zijn
naar keuze te koppelen aan een
Vijfbak of een viertraps automaat.
De Honda Prelude zal vanaf half
1990 een kleine facelift onder-
rondermeer
itunitsineen
rondere achtersteven en nieuwe
wielcovers. Verder vinden we in
het interieur nieuwe bekledings-
stoffen, terwijl bij de 2.0i 16V het
instrumentarium opnieuw werd
ontworpen.
Tot slot heeft ook de Legend voor
1990 een klein aantal detailwijzi
gingen ondergaan zoals de nieu
we vorm van de bumpers, kop-
lampunits en de achterlichten.
Verder heeft de achterban-
krugleuning nu een handig ski-
luik gekregen.
karakteristiek gestyleerde carros
serie, die vanwege zijn druppel-
vorm een uitzonderlijk lage Cw-
waarde had van 0,29.
De 764 cc, 25 pk sterke twee-cylin-
der twee-taks motor dreef via een
3- versnellingsbak de voorwielen
aan. De auto woog niet meer dan
805 kg. Opmerkelijk aan de 92
"de Luxe" was de kofferruimte die
uitsluitend via de neerklapbare
achterbank toegankelijk was. Dit
ongemak werd in het 1953 model
verholpen door het aanbrengen
van een kofferklep.
De productie was nog niet gestart
of de Saab 92 vierde - zij het be
lichten lijken veel op die van zijn
sedanbroer. Natuurlijk is er bij de
Pony en Excel gebruik gemaakt
van dezelfde bodemgroep en op
hanging, als is de totale lengte
met 4,10 meter 17,5 centimer korter
dan van de Excel. Vandaar dat
we 1
motor in de Por
hier net als bi,
liter met elektronisch geregelde
carburateur. Zodoende voldoet de
auto aan de US'83-norm. Op korte
termijn zal het leveringsprogram
ma worden uitgebreid met een
aantal modellen die te koop
zijn met een 1.5 liter injectiemc
Voor later wordt ook nog een
liter 16-klepper van Hyundai zelf
verwacht. Of deze krachtbron ook
in deze Pony zal komen is nog de
vraag.
Overdadig
Natuurlijk wordt de Pony in een
ruime sortering geleverd. We re
den met de GS, een auto die in de
middenmoot zit. De uitrusting is
daarom compleet, maar niet over
dadig. Aan de buitenkant zien we
- mai
'990
De Honda-stand op het Salon in
Brussel biedt een hoop nieuws
aan zijn bezoekers. Natuurlijk
staat er de spectaculaire NS-X,
een exclusieve sportauto die nog
dit jaar in productie gaat. Belang
rijk zijn de veranderingen die de
Civic-reeks heeft ondergaan. Bij
de driedeurs uitvoeringen zijn de
bumpers, koplampunits en achter
lichten aangepast. Ook de stan
daard Civic 1.3 heelt voortaan
stootlijsten op de flanken. In het
interieur zien we andere bekle-
dingsstoffen, gewijzigde meters en
andere schakelaars. Bij de 1.5i en
1.6i sedan wordt daar nog eens
een grille met chroomcoating aan gaan. Het betreft hier
toegevoegd. Ook de sportieve Ci- de voorbumpers, lichti
vic CRX onderging de genoemde rondere achtersteven
wijzigingen. Bovendien heeft de wielcovers. Verder vinden
voorspoiler nu twee extra openin- het interieur nieuwe beklec
gen gekregen om extra koellucht stoffen, terwijl
naar de remschijven op de voor- inriti™™»™;,-
wielen te voeren. In Brussel wordt
van de Civic Shuttle een versie
getoond met automatisch inscha
kelende vierwielaandrijving in
combinatie met ALB II, Honda's
eigen anti-blokkeer-systeem.
Geheel nieuw is de Honda Con
certo, een middenklasser die tus
sen de Civic en Accord in komt.
Valuta
Direkt na zijn officiële introductie
voor pers en publiek, ontstond er
in het buitenland grote belangstel
ling. Doch door waardeverminde
ring van de diverse Europese va
luta's en andere problemen die de
opbouw van Europa in de na- oor-
logse jaren met zich meebracht,
betekende een moeilijke start voor
de export. Tijdens de eerste twee
productiejaren - 1950 en 1951 -
werden 48 Saabs geëxporteerd,
waarvan 8 naar landen buiten
in de carrosseriekleur gespoten
bumpers, twee meegespoten bui
tenspiegels, een wisser op de ach
terruit, keurige beschermstrips op
de flanken en een zwart kunststof
strip tussen de achterlichten. Heel
aardig zijn ook de wieldoppen die
veel op lichtmetalen wielen lijken.
Het interieur ziet er verzorgd uit.
Alles is netjes bekleed. De stoelen
zitten redelijk en zijn van een leuk
ontwerp. Doordat de bovenkant
n van de Excel. Vandaar dat van de rugleuning smal is, ont-
bijvoorbeeld ook een bekende breekt er voor iangere mensen de
pony vinden. Het gaat ondersteuning van de schouders.
?£d® °m 1 5 Het dashboard is ook volledig uit
39®lde je Excel overgenomen. Dit bete-
de kent in de GS in het midden de
snelheidsmeter, rechts de tempe
ratuur- en brandstofmeter en links
helemaal niets. Op deze plaats zit
bij de duurdere modellen de toe-
srdt echter
opgevuld door het patroon
van de toerenteller, terwijl de cij
fers en het wijzertje ontbreken. De
Pony heeft een makkelijk te bedie
nen verwarming en ventilatie.
Standaard is een prima radio met
vier luidsprekers en een fader.
Ook opmerkelijk is dat deze auto
een regelbare intervalstand op de
ruitewissers heeft.
De Pony was het eerste model
waarmee Hyundai eind jaren ze
ventig op de Nederlandse markt
kwam. Het ging destijds al om een
tweedeurs model met aflopende
achterkant. Met de vorige Pony,
de XP, werd een flinke stap voor
waarts gezet. De auto werd im
mers in Italië ontworpen en was
aanmerkelijk moderner van tech
niek. Het betekende voor Hyunc
zodoende de acceptatie in de
middenklasse.
Achterlichten
De Pony blijft voor het merk de be
langrijkste auto. Nog voor de zo
mer zal het hele programma uit
vier varianten bestaan. De sedan
heet nu dus Excel, de drie- en vijf-
deurs blijven Pony heten, terwijl
een nieuwe tweedeurs coupé de
naam Scoupe zal gaan dragen.
De Pony 3-deurs is op dit moment
de nieuwste loot aan de Hyundai
stam. De auto lijkt in eerste aan
blik behoorlijk veel op zijn voor
ganger. Aan de voorkant herken
nen we dezelfde aflopende neus
als van de Excel. Ook de achter-
De Svenska Aeroplan Aktie Bola-
get, kort SAAB, is van oorsprong
een vliegtuigfabriek. In 1946 wer
den de eerste schreden in de
auto-industrie gezet. Het eerste
prototype, de 001, werd uitvoerig
getest in het voorjaar van 1946,
voordat de pers deze auto en een
ander prototype, te zien kreeg.
Karakteristiek
In de tweede helft van
Saab met de voorprodt
de 92, in
tendeels
laakt.
xxe allereerste Saab 92 had een
Europa. In Nederland importer
de de Amsterdamse Rijtuigmac
schappij in 1954 zes
De Saab 92 werd or
een klein team van
nieurs onder leidir'
Ljungstrom, terwl,.
tekende voor de v~T
vallend was de gelij
ocp" s de
De basisgedachte achter deze op
lossing heeft Saab nooit losgela
ten, getuige de onlangs geïntrodu
ceerde 2.3 liter krachtbron, die
veel minder plaats inneemt dan
een 6-cylinder en dus mede ge
zien zijn dwarse plaatsing garant
staat voor een zeer ruim interieur.
Ook de sporen van Saab's
spreekwoordelijke veiligheid lei
den naar de 40-er jaren, want vei
ligheid voor passagiers en be
stuurder was wellicht het belang
rijkste uit
basis t
Saab
heid loopt als een
door de nog jonge
Saab automobieler
Degelijk
Verder vinden we op de Pony GS
portierbakken, achterruitverwar-
ming, mistachterlicht, digitaal
klokje, een in ongelijke delen
neerklapbare achterbank en een
hoedeplank waarvan een deel
vanaf de achterbank geopend
kan worden. Helaas kan de ach
terklep alleen met de sleutel van
buitenaf geopend worden. Alles
bij elkaar een leuke auto met alle
broodnodige zaken en daarbove
nop enkele aantrekkelijke extra's.
Voorin zit je in de Pony erg laag.
Been- en hoofdruimte zijn vol
doende, ook voor de achterpassa-
giers. De besturing gaat normaal,
niet te zwaar en niet te licht. Na
tuurlijk heeft de Pony in GS-uitga-
ve een vijfversnellingsbak, die
makkelijk en licht te bedienen is.
De basisversie beschikt over een
vierbak. Overigens geldt die lich
te en makkelijke bediening voor
alle functies. De wegligging is nog
wat beter dan bij de huidige Pony,
al blijft de springere neiging van
de achterkant aanwezig, net als
bij de Excel. De auto weet zich op
de snelweg goed te handhaven.
Ook bij hogere snelheden blijft de
Pony een degelijk indruk g«
der was wellicht het belang- De prijzen van de p
9 uitgangspunt dat aan de deurs starten bij j 19.295,=
van het ontwerp van de de L5 en eindigen bij j
92 stond. Het begrip veilig- 27.195,= voor de 1.5 GT automaat,
loopt als een rode draad De door ons gereden 1.5 GS kost f
de nog jonge historie van 22 695
Saab automobielen en behoort bij
ieder Saab tot de standaarduit-
rusting.
A