HYUNDAI PONY GS SUCCES GEPROLONGEERD 40 JAAR SAAB 8» - L I Honda Concerto in Brussel wijzigingen aan Civic f/Va/ I %stond b3 9een T1 aandrijving met name in combi natie met een compacte motor en versnellingsbak-unit. I - 7 i 1990-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 18 januari 1990 - pagina 9 I R 1 M P R E S S E idai ï.o. en m. id. s ïstart to? ens wto- <al op *i en n met •ari 1 ndien eerde 1500,- ’a//er? 1949 startte voorproductie van totaal 20 stuks, die gro- met de hand werden ge- geven. Pony 3- voor Antwerpen - Kort geleden introduceerde hèt Koreaanse merk Hyundai de nieuwe Excel, een vierdeurs sedan ter vervanging van de Pony XP 4-deurs. Tegelijkertijd werd de komst aangekondigd van een geheel nieuwe Pony-serie in de eerste weken van het nieuwe jaar. Het is inmiddels zover. Hyundai presenteerde vlak voor de opening van het Autosalon in Brussel de nieuwe Pony 3-deurs. We reden hem in de GS-uitvoering. den lukte het Greta Molander de rally uit te rijden en zich te verze keren van een fraaie achtste plaats in het klassement en een tweede plaats in de "dames klas se". In het totaalklassement be haalde ze de 55ste plaats. Niet slecht voor een nieuwkomer in de ze zware rally. zullen renteller. De leegte woi 1 wel opgevuld door het -ser- ise Rijtuigmaat- :es Saabs 92. ontworpen door van vliegtuiginge- ,iding van Gunnar jstrom, terwijl Sixten Sason vormgeving. Op- gelijkenis met het „Je Saab vlieg- Op 12 december 1989 was het precies veertig jaar gele den dat de Saab 92 in productie ging. De allereerste personenauto's van Saab die de dealers bereikten, wa ren 1950-modellen, die zonder uitzondering allemaal groen gespoten waren. De voorwielen werden aange dreven door een 25 pk sterke 2 cylinder twee-takt mo tor. Er werden precies 700 exemplaren geproduceerd voordat het model 1951 op de markt kwam. scheiden - al enkele successei Op 2 januari 1950 maakte dit r De auto is in samenwerking met Rover ontwikkeld, zodat de auto ook in Engeland geproduceerd wordt. De auto heeft naar keuze een 1.5i of 1.6i motor die dwars voorin is geplaatst. De 1.5i heeft Honda's Dual-Point injectiesys- teem, terwijl de 1,6i met de geheel electronische Multi-Point PGM- FI is uitgerust. De 1.5 levert een ver mogen van 90 pk, terwijl de grote re broer 111 paardekrachten weet te produceren. Beide motoren zijn naar keuze te koppelen aan een Vijfbak of een viertraps automaat. De Honda Prelude zal vanaf half 1990 een kleine facelift onder- rondermeer itunitsineen rondere achtersteven en nieuwe wielcovers. Verder vinden we in het interieur nieuwe bekledings- stoffen, terwijl bij de 2.0i 16V het instrumentarium opnieuw werd ontworpen. Tot slot heeft ook de Legend voor 1990 een klein aantal detailwijzi gingen ondergaan zoals de nieu we vorm van de bumpers, kop- lampunits en de achterlichten. Verder heeft de achterban- krugleuning nu een handig ski- luik gekregen. karakteristiek gestyleerde carros serie, die vanwege zijn druppel- vorm een uitzonderlijk lage Cw- waarde had van 0,29. De 764 cc, 25 pk sterke twee-cylin- der twee-taks motor dreef via een 3- versnellingsbak de voorwielen aan. De auto woog niet meer dan 805 kg. Opmerkelijk aan de 92 "de Luxe" was de kofferruimte die uitsluitend via de neerklapbare achterbank toegankelijk was. Dit ongemak werd in het 1953 model verholpen door het aanbrengen van een kofferklep. De productie was nog niet gestart of de Saab 92 vierde - zij het be lichten lijken veel op die van zijn sedanbroer. Natuurlijk is er bij de Pony en Excel gebruik gemaakt van dezelfde bodemgroep en op hanging, als is de totale lengte met 4,10 meter 17,5 centimer korter dan van de Excel. Vandaar dat we 1 motor in de Por hier net als bi, liter met elektronisch geregelde carburateur. Zodoende voldoet de auto aan de US'83-norm. Op korte termijn zal het leveringsprogram ma worden uitgebreid met een aantal modellen die te koop zijn met een 1.5 liter injectiemc Voor later wordt ook nog een liter 16-klepper van Hyundai zelf verwacht. Of deze krachtbron ook in deze Pony zal komen is nog de vraag. Overdadig Natuurlijk wordt de Pony in een ruime sortering geleverd. We re den met de GS, een auto die in de middenmoot zit. De uitrusting is daarom compleet, maar niet over dadig. Aan de buitenkant zien we - mai '990 De Honda-stand op het Salon in Brussel biedt een hoop nieuws aan zijn bezoekers. Natuurlijk staat er de spectaculaire NS-X, een exclusieve sportauto die nog dit jaar in productie gaat. Belang rijk zijn de veranderingen die de Civic-reeks heeft ondergaan. Bij de driedeurs uitvoeringen zijn de bumpers, koplampunits en achter lichten aangepast. Ook de stan daard Civic 1.3 heelt voortaan stootlijsten op de flanken. In het interieur zien we andere bekle- dingsstoffen, gewijzigde meters en andere schakelaars. Bij de 1.5i en 1.6i sedan wordt daar nog eens een grille met chroomcoating aan gaan. Het betreft hier toegevoegd. Ook de sportieve Ci- de voorbumpers, lichti vic CRX onderging de genoemde rondere achtersteven wijzigingen. Bovendien heeft de wielcovers. Verder vinden voorspoiler nu twee extra openin- het interieur nieuwe beklec gen gekregen om extra koellucht stoffen, terwijl naar de remschijven op de voor- inriti™™»™;,- wielen te voeren. In Brussel wordt van de Civic Shuttle een versie getoond met automatisch inscha kelende vierwielaandrijving in combinatie met ALB II, Honda's eigen anti-blokkeer-systeem. Geheel nieuw is de Honda Con certo, een middenklasser die tus sen de Civic en Accord in komt. Valuta Direkt na zijn officiële introductie voor pers en publiek, ontstond er in het buitenland grote belangstel ling. Doch door waardeverminde ring van de diverse Europese va luta's en andere problemen die de opbouw van Europa in de na- oor- logse jaren met zich meebracht, betekende een moeilijke start voor de export. Tijdens de eerste twee productiejaren - 1950 en 1951 - werden 48 Saabs geëxporteerd, waarvan 8 naar landen buiten in de carrosseriekleur gespoten bumpers, twee meegespoten bui tenspiegels, een wisser op de ach terruit, keurige beschermstrips op de flanken en een zwart kunststof strip tussen de achterlichten. Heel aardig zijn ook de wieldoppen die veel op lichtmetalen wielen lijken. Het interieur ziet er verzorgd uit. Alles is netjes bekleed. De stoelen zitten redelijk en zijn van een leuk ontwerp. Doordat de bovenkant n van de Excel. Vandaar dat van de rugleuning smal is, ont- bijvoorbeeld ook een bekende breekt er voor iangere mensen de pony vinden. Het gaat ondersteuning van de schouders. ?£d® °m 1 5 Het dashboard is ook volledig uit 39®lde je Excel overgenomen. Dit bete- de kent in de GS in het midden de snelheidsmeter, rechts de tempe ratuur- en brandstofmeter en links helemaal niets. Op deze plaats zit bij de duurdere modellen de toe- srdt echter opgevuld door het patroon van de toerenteller, terwijl de cij fers en het wijzertje ontbreken. De Pony heeft een makkelijk te bedie nen verwarming en ventilatie. Standaard is een prima radio met vier luidsprekers en een fader. Ook opmerkelijk is dat deze auto een regelbare intervalstand op de ruitewissers heeft. De Pony was het eerste model waarmee Hyundai eind jaren ze ventig op de Nederlandse markt kwam. Het ging destijds al om een tweedeurs model met aflopende achterkant. Met de vorige Pony, de XP, werd een flinke stap voor waarts gezet. De auto werd im mers in Italië ontworpen en was aanmerkelijk moderner van tech niek. Het betekende voor Hyunc zodoende de acceptatie in de middenklasse. Achterlichten De Pony blijft voor het merk de be langrijkste auto. Nog voor de zo mer zal het hele programma uit vier varianten bestaan. De sedan heet nu dus Excel, de drie- en vijf- deurs blijven Pony heten, terwijl een nieuwe tweedeurs coupé de naam Scoupe zal gaan dragen. De Pony 3-deurs is op dit moment de nieuwste loot aan de Hyundai stam. De auto lijkt in eerste aan blik behoorlijk veel op zijn voor ganger. Aan de voorkant herken nen we dezelfde aflopende neus als van de Excel. Ook de achter- De Svenska Aeroplan Aktie Bola- get, kort SAAB, is van oorsprong een vliegtuigfabriek. In 1946 wer den de eerste schreden in de auto-industrie gezet. Het eerste prototype, de 001, werd uitvoerig getest in het voorjaar van 1946, voordat de pers deze auto en een ander prototype, te zien kreeg. Karakteristiek In de tweede helft van Saab met de voorprodt de 92, in tendeels laakt. xxe allereerste Saab 92 had een Europa. In Nederland importer de de Amsterdamse Rijtuigmac schappij in 1954 zes De Saab 92 werd or een klein team van nieurs onder leidir' Ljungstrom, terwl,. tekende voor de v~T vallend was de gelij ocp" s de De basisgedachte achter deze op lossing heeft Saab nooit losgela ten, getuige de onlangs geïntrodu ceerde 2.3 liter krachtbron, die veel minder plaats inneemt dan een 6-cylinder en dus mede ge zien zijn dwarse plaatsing garant staat voor een zeer ruim interieur. Ook de sporen van Saab's spreekwoordelijke veiligheid lei den naar de 40-er jaren, want vei ligheid voor passagiers en be stuurder was wellicht het belang rijkste uit basis t Saab heid loopt als een door de nog jonge Saab automobieler Degelijk Verder vinden we op de Pony GS portierbakken, achterruitverwar- ming, mistachterlicht, digitaal klokje, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank en een hoedeplank waarvan een deel vanaf de achterbank geopend kan worden. Helaas kan de ach terklep alleen met de sleutel van buitenaf geopend worden. Alles bij elkaar een leuke auto met alle broodnodige zaken en daarbove nop enkele aantrekkelijke extra's. Voorin zit je in de Pony erg laag. Been- en hoofdruimte zijn vol doende, ook voor de achterpassa- giers. De besturing gaat normaal, niet te zwaar en niet te licht. Na tuurlijk heeft de Pony in GS-uitga- ve een vijfversnellingsbak, die makkelijk en licht te bedienen is. De basisversie beschikt over een vierbak. Overigens geldt die lich te en makkelijke bediening voor alle functies. De wegligging is nog wat beter dan bij de huidige Pony, al blijft de springere neiging van de achterkant aanwezig, net als bij de Excel. De auto weet zich op de snelweg goed te handhaven. Ook bij hogere snelheden blijft de Pony een degelijk indruk g« der was wellicht het belang- De prijzen van de p 9 uitgangspunt dat aan de deurs starten bij j 19.295,= van het ontwerp van de de L5 en eindigen bij j 92 stond. Het begrip veilig- 27.195,= voor de 1.5 GT automaat, loopt als een rode draad De door ons gereden 1.5 GS kost f de nog jonge historie van 22 695 Saab automobielen en behoort bij ieder Saab tot de standaarduit- rusting. A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 29