V
MERCEDES 300 E-24
DE GEVOLGEN
VAN
DEGELIJKHEID
Nieuw occasioncentrum
Lepelaers aan
Ringbaan Oost
Marijke
ISUZU TROOPER
E
11
Nieuwe versie
Dr.Car
ïn u
in
0 uur
Ouur
0 uur
)90- pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 januari 1990 - pagina 3
m.,
et
jeldt
ac
suj
)m in
spek
IE
v.
c de totaal-
jrcedes
javes
en
’82
’85
e maakt
rxichaul
’84
’86
’86
’86
34- ’86
35- ’86
36- ’87
’86
’84
’83
’84
33-’87
’83
en Aiut/rf im an/v w/
Postbus 4136 5004 JC Tilburg
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
dan komt de
Inclusi
dus rustig op
ding. Overigens vormt dat le«
nen met het hout op i
deurpanelen een uit
que geheel. Het totale
t al deze opties
>.757,= exclusif
Het middelste model van Mercedes-Benz is de W124,
beter bekend als de 200/300- serie. Met zijn lengte van
4,74 meter is het echter geen kleintje. De auto doet het
sinds zijn introductie erg goed, het model staat immers
nog steeds symbool voor stijl en degelijkheid. De serie
is erg uitgebreid met naar keuze een vierdeurs sedan,
tweedeurs coupé of stationcar en een hele reeks moto
ren variërend van 2 liter benzine tot en met 3 liter turbo
diesel. De allernieuwste telg is de 3 liter 6 cylinder met
24-kleppen.
Sinds begin januari beschikt ga
ragebedrijf Lepelaers aan de
Ringbaan Oost tegenover het be
staande dealerbedrijf over een
occasioncentrum. De officiële ope-
ningsshow wordt deze dagen ge
houden. Vanaf vandaag, donder
dag 18 januari tot en met zaterdag
de 20e is het feest in het occasion
centrum. Iedereen is dan welkom
f. 160.000, rekenen. Bovendien
blijven er in de optielijst nog een
aantal niet genoemde begerens-
waardige zaken over. Mercedes
zal voor Nederland ook niet de il
lusie hebben honderden exempla
ren van deze auto te verkopen. Ze
tieer moeten hebben
jr betaalbare uitgc
2 1.27.505,=
de 200 D vanaf 1.69.060,=.
en warmtewerend glas staan bij
Mercedes nog steeds onder het
kopje "extra's" vermeld. Dat geku
bovendien voor de koplampwis-
sers met sproeiers en de uitsta-
plichten in de portieren. Een elek
trische antenne en luidsprekers
achterin moeten net zoals de pe-
Aienste alarm.
i laag brandstofverbruik mo-
1 we van een dergelijk potente
tor met prima prestaties niet
wachten. Gemiddeld legden
7,5 kilometer af op 1 liter Euro-
>er.
slot dan natuurlijk
js van de auto. Mei
:agt f.108.255,= voor de relatief
e 300 E-24. Rekenen we daarbij zullen het mee
genoemde opties, dan komt de van de meer 1
o op f. 154.022,=Inclusief radio zoals de 200 vanaf f.67.505,
Decadent
Heel decadent was het rolgor-
t elektrisch
wwi uc bestuurder omhoog en
omlaag getrokken kan worden.
Een comfortabel accessoire is de
armleuning tussen de voorstoelen.
Vooral als je veel lange ritten
maakt, haast onmisbaar. Vier
elektrisch bediende portierruiten
om de scherp geprijsde occasions
goed te bekijken en zich uitvoerig
en vakkundig voor te laten lichten.
Het aanbod is zeer divers en dat
heeft alles te maken met het feit
dat in de eerste weken van het
nieuwe jaar per traditie veel nieu
we auto's worden afgeleverd en
er zodoende veel gebruikte wa
gens binnenkomen.
Het nieuwe occasioncentrum is
zeer representatief en in de Lepe-
laers-stijl ingericht met veel glas,
de bekende driehoeken en een
koffiebar. Belangstellenden zijn
uiteraard na 20 januari ook van
harte welkom in het occasioncen
trum van Lepelaers aan de Ring
baan Oost.
Trooper met deze nieuwe motor is
150 km/u. Voor de 2.8 liter Di tur
bodiesel krachtbron wordt bij de
grijskenteken versies een meer
prijs van f.1.300,- gevraagd en bij
de auto's met geelkenteken van
f.1.900,- (exclusief BTW). De auto's
zijn uiterlijk herkenbaar door de
happer op de motorkap die de
toevoer van frisse lucht naar de
intercooler moet verzorgen.
Bovendien heeft het Opel-pro-
gramma een klein aantal wijzigin
gen ondergaan. De Corsa is er op
geel kenteken niet meer met de 1.0
en 1.2 liter motor. Ook hier vormt
nu de 1,4i de basis. Daarnaast zijn
bij de Vectra en Omega alle niet
katalysatormotoren verdwenen.
Alleen de modellen op grijs kente
ken blijven nog met 'vuile' kracht
bronnen leverbaar.
Het leveringsprogramma van de
Isuzu Trooper terreinwagen wordt
nog deze maand uitgebreid met
de 2.8 Direct ingespoten turbodie
sel krachtbron. De motor levert
106 pk bij slechts 3850 tr/min. Het
maximale koppel van 242 Nm
wordt bij 2300 tr/min bereikt, zo
dat al bij een laag toerental over
een forse trekkracht kan worden
beschikt. De topsnelheid van de
horen. Verder zijn stuurbekrachti
ging, een toerenteller, centrale
vergrendeling en een afsluitbaar
dashboardkastje standaard.
Daarnaast was onze auto voorzien weg te klapi
van een onvoorstelbaar lange lijst
opties. Ik heb er maar liefst twintig
kunnen ontdekken. We lopen ze
even langs. Mercedes levert op
een aantal modellen zijn ASD-sys-
teem, wat staat voor een automa
tisch sper differentieel. Dit zorgt
ervoor dat bij wisselende gladde
en niet gladde ondergrond zonder
problemen rechtdoor gereden kan
worden. ASD laat zijn werking op
het dashboard zien door middel
van het oplichten van een geva- dijntje achterin, wat
ren driehoekje. De bestuurders- door de bestuurder c
stoel van de auto was elektrisch
verstelbaar. Dit gebeurt met drie
knoppen op het deurpaneel die in
vorm precies op een stoel lijken.
Op het dashboard kon de buiten
temperatuur worden afgelezen op
auto uitgaat, dwingt je niet
gressief te gaan rijden.
De hele 200/300-serie werd op
een aantal punten herzien. Zo zien
we aan de buitenkant voortaan
grote besChermstrips die tot aan
de onderkant van de deuren door
lopen. Deze worden in een bij de
carrosseriekleur passende tint ge
spoten. Verder is het model onge
wijzigd gebleven. De fraaie licht
metalen velgen zijn op de 24-klep-
per standaard. Verder aan de
buitenkant te zien zijn de kop-
lampwissers/sproeiers en een
elektrisch schuif/kanteldak waar
voor bijbetaald moet worden. Ook
de metallic lak vraagt een forse
extra investering.
Airbag
Mercedes heeft er voor gekozen
om alle auto's uit deze serie voort
aan standaard te voorzien van
ABS, een beslissing die ik kan toe
juichen. Over de remmen zal dan
Meneer, waar kan ik u naar
toe brengen? Oh, het Cen
traal Station. Wat hebt u veel
kotters! Gelukkig dat ik een
ruime kofferbak heb in deze
Mercedes 300 E- 24. U ziet wel
meneer, het zit er allemaal op
en aan. Neemt u plaats. Het
is alleen maar vandaag dat
ik met dit proefmodel mag rij
den en u ziet wel, het is een
hele bijzondere. Dit is nu echt
een dikke Mercedes. Nor
maal rijd ik namelijk met een
standaard model, maar dit ty
pe maakt het leven van een
taxichauffeur pas echt aan
genaam. Vetleren bekleding,
notenhouten dashboard... Ziet
u deze knoppen op de deur in
de vorm van een stoel, daar
mee stel je een perfecte zi-
thouding in. Heeft u het koud,
momentje, dan lijkt het alsof u
op een elektrische deken zit.
Frisse neus halen kan ook,
want dan zetten we even het
schuifdak open.
Zitten de hoofdsteunen
weg, of heeft u last
zonlicht in uw nek. I
op de knop
worden verv
wens de 24-
Wel even wennt
maat, normaal 1
schakelbak.
Hoeft u echt niet verder dan
het CS, dan zou ik u namelijk
de cruisecontrol en het ASD
Automatische sper kunnen la
ten zien. Slippertjes maken is
daarmee haast onmogelijk.
Koud is het vandaag, ziet u
dat de buitentemperatuurme
ter 5 graden aanwijst. Zag u
trouwens bij het instappen
dat er lichtjes onder in de
deur zitten. Achterpassagiers
hebben overigens ook lees
lampjes. Voelt u uw stoel al
warm worden? Wat een genot
hè!
Door al mijn gepraat vergeet
ik bijna de radio aan te zet
ten, een heuse Becker met
elektrische antenne.
Het Centraal Station, meneer,
we zijn d’r.
Nog één ding meneer, heeft u
wel eens een auto gezien met
koplampsproeiers en -wis
sers? U heeft er geen verstand
van? U gaat altijd met de
trein?Meneer, u weet niet wat
u mist. Een airbag misschien?
De nieuwe Mercedes SL was op
de autosalon van Genève in
maart 1989 één van de belangrijk
ste primeurs. Naast een totaal
nieuwe auto kregen we ook met
een nieuwe motorvariant te ma
ken. De 2960 cc metende 6 pitter
werd voorzien van vier kleppen
per cylinder. Dit betekent voor de
SL een vermogen van 231 pk. Het
duurde niet lang, of dezelfde
krachtbon kreeg ook zijn plaats in
de W124. In de Mercedes 300 E-24
worden 220 pk's geproduceerd.
Acceleratie
Dit vermogen komt vrij bij 6400 tr/
min, een niet ongebruikelijk hoog
toerental voor een meerkleppen
motor. Belangrijk is ook het maxi
male koppel dat bij deze auto 265
Nm bedraagt en dat wordt bereikt
bij 4600 tr/min. Op papier kent de
300 E-24 fantastische prestaties zo
als een top van 237 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 onder de
8 seconden. Waarden die echt
wel waarheid kunnen zijn. Toch
heeft deze krachtbron de typische
nadelen van een meerkleppenmo-
tor. De auto wordt pas echt snel
boven de 4000 tr/min, terwijl de
geproduceerde decibels dan snel
oplopen. Zolang de motor op toe
ren wordt gehouden is de 300 E-24
formidabel snel. Bij het testexem-
plaar was echter de fout gemaakt
de krachtbron te koppelen aan de
als extra leverbare 4-traps auto
maat. In de praktijk een meer dan
onprettige combinatie. Iemand
die expliciet voor de 24- klepper
kiest, koopt deze auto vanwege
die prima prestaties. Om echter
een aiguaie aispiay, ook een op
tie. De automaat en het schuifdak
zijn al als opties genoemd. Ook de
hoofdsteunen achterin, die met
een knop op het dashboard zijn
weg te klappen voor een beter
zicht en de cruise-control zorgen
ervoor dat het totaal te betalen be
drag hoger wordt. Een airbag is
zeer veiligheid verhogend. Merce
des vraagt er f.5.017,= voor. Bo
vendien kan de auto ook worden
voorzien van een airbag voor de
bijrijder.
in de
t van het
Eén druk
p en uw wensen
trvuld. Voelt u trou-
kleppen motor?
nen, die auto-
I heb ik een
Liefhebbers
Wie denkt dit met handschakelen
middels de "2" en "3" stand te
kunnen ondervangen, komt be
drogen uit. Zelfs met de meest slo
me acceleratie schakelt de bak
pas over van 1 naar 2 bij 6500 toe
ren per minuut. De automaat heeft
natuurlijk ook goede kanten. In de
D-stand bij normaal rijden, is het
overschakelen nauwelijks merk
baar. Toch kan ik liefhebbers met
klem aanraden voor een vijfbak te
kiezen, terwijl ook de berichten
over de nieuwe vijftraps automaat
in combinatie met dezè motor gun
stig zijn.
Het rijden met de Mercedes is pre
cies zoals je dat verwacht. De auto
is uitermate comfortabel, zowel
wat betreft vering, wegligging als
het zitcomfort. De rust die van de
met een automaat dit niveau te
bereiken, moet je vrijwel constant
je pedaal onderin trappen, wat to
taal niet comfortabel rijdt. Een an
dere mogelijkheid is gaan scha
kelen met de automaat. Maar
waarom heb je dan die extra in
vestering gedaan. In de D-stand
zijn de overschakelmomenten heel
raar. Bij niet al te vlot optrekken
schakelt de auto vroeg over zoals
het hoort. Maak je gebruik van de
kick-down dan wordt er pas tus
sen de 6500 en 7000 toeren ge
schakeld, ook zoals het hoort. Ga
je wat rijgedrag tussen sloom en
ipersnel in zitten, gewoon vlot
dus, dan schakelt de auto toch
vroeg over en slaat de motor hele
maal dood.
iangeschaft. Ook moet er
en bijbetaald voor de elek-
i verwarmde voorstoelen en
eslampjes achterin. Aan het
s van de lijst staan nog twee
ies die de hele auto bijna tien-
zend gulden duurder maken:
metallic lak en de lederen be-
rmt dat leer
dashboard
itermate
ile bedrag
js samen kosten is
lef de radio en
>r de verzekering
Technische gegevens:
Merk en type: Mercedes 300 E-24
Aantal cylinders: 6
Cylinderinhoud: 2960 cc
Boring x slag: 88,5 x 80,3 mm
Vermogen: 220 pk bij 6400
tr/min
Koppel: 265 Nm bij 4600
tr/min
Prestaties: topsnelheid
237 km/u
Afmetingen: lengte 4,74
breedte 1,74 m.
Gewicht: 1470 kg
Verbruik: bij 90 km/u 8,1 1./ 100
km, bij 120 km/ u 10,0
l./100km
Prijs: vanaf f. 108.255,=