V MERCEDES 300 E-24 DE GEVOLGEN VAN DEGELIJKHEID Nieuw occasioncentrum Lepelaers aan Ringbaan Oost Marijke ISUZU TROOPER E 11 Nieuwe versie Dr.Car ïn u in 0 uur Ouur 0 uur )90- pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 18 januari 1990 - pagina 3 m., et jeldt ac suj )m in spek IE v. c de totaal- jrcedes javes en ’82 ’85 e maakt rxichaul ’84 ’86 ’86 ’86 34- ’86 35- ’86 36- ’87 ’86 ’84 ’83 ’84 33-’87 ’83 en Aiut/rf im an/v w/ Postbus 4136 5004 JC Tilburg Dijksterhuisstraat 80 Tilburg dan komt de Inclusi dus rustig op ding. Overigens vormt dat le« nen met het hout op i deurpanelen een uit que geheel. Het totale t al deze opties >.757,= exclusif Het middelste model van Mercedes-Benz is de W124, beter bekend als de 200/300- serie. Met zijn lengte van 4,74 meter is het echter geen kleintje. De auto doet het sinds zijn introductie erg goed, het model staat immers nog steeds symbool voor stijl en degelijkheid. De serie is erg uitgebreid met naar keuze een vierdeurs sedan, tweedeurs coupé of stationcar en een hele reeks moto ren variërend van 2 liter benzine tot en met 3 liter turbo diesel. De allernieuwste telg is de 3 liter 6 cylinder met 24-kleppen. Sinds begin januari beschikt ga ragebedrijf Lepelaers aan de Ringbaan Oost tegenover het be staande dealerbedrijf over een occasioncentrum. De officiële ope- ningsshow wordt deze dagen ge houden. Vanaf vandaag, donder dag 18 januari tot en met zaterdag de 20e is het feest in het occasion centrum. Iedereen is dan welkom f. 160.000, rekenen. Bovendien blijven er in de optielijst nog een aantal niet genoemde begerens- waardige zaken over. Mercedes zal voor Nederland ook niet de il lusie hebben honderden exempla ren van deze auto te verkopen. Ze tieer moeten hebben jr betaalbare uitgc 2 1.27.505,= de 200 D vanaf 1.69.060,=. en warmtewerend glas staan bij Mercedes nog steeds onder het kopje "extra's" vermeld. Dat geku bovendien voor de koplampwis- sers met sproeiers en de uitsta- plichten in de portieren. Een elek trische antenne en luidsprekers achterin moeten net zoals de pe- Aienste alarm. i laag brandstofverbruik mo- 1 we van een dergelijk potente tor met prima prestaties niet wachten. Gemiddeld legden 7,5 kilometer af op 1 liter Euro- >er. slot dan natuurlijk js van de auto. Mei :agt f.108.255,= voor de relatief e 300 E-24. Rekenen we daarbij zullen het mee genoemde opties, dan komt de van de meer 1 o op f. 154.022,=Inclusief radio zoals de 200 vanaf f.67.505, Decadent Heel decadent was het rolgor- t elektrisch wwi uc bestuurder omhoog en omlaag getrokken kan worden. Een comfortabel accessoire is de armleuning tussen de voorstoelen. Vooral als je veel lange ritten maakt, haast onmisbaar. Vier elektrisch bediende portierruiten om de scherp geprijsde occasions goed te bekijken en zich uitvoerig en vakkundig voor te laten lichten. Het aanbod is zeer divers en dat heeft alles te maken met het feit dat in de eerste weken van het nieuwe jaar per traditie veel nieu we auto's worden afgeleverd en er zodoende veel gebruikte wa gens binnenkomen. Het nieuwe occasioncentrum is zeer representatief en in de Lepe- laers-stijl ingericht met veel glas, de bekende driehoeken en een koffiebar. Belangstellenden zijn uiteraard na 20 januari ook van harte welkom in het occasioncen trum van Lepelaers aan de Ring baan Oost. Trooper met deze nieuwe motor is 150 km/u. Voor de 2.8 liter Di tur bodiesel krachtbron wordt bij de grijskenteken versies een meer prijs van f.1.300,- gevraagd en bij de auto's met geelkenteken van f.1.900,- (exclusief BTW). De auto's zijn uiterlijk herkenbaar door de happer op de motorkap die de toevoer van frisse lucht naar de intercooler moet verzorgen. Bovendien heeft het Opel-pro- gramma een klein aantal wijzigin gen ondergaan. De Corsa is er op geel kenteken niet meer met de 1.0 en 1.2 liter motor. Ook hier vormt nu de 1,4i de basis. Daarnaast zijn bij de Vectra en Omega alle niet katalysatormotoren verdwenen. Alleen de modellen op grijs kente ken blijven nog met 'vuile' kracht bronnen leverbaar. Het leveringsprogramma van de Isuzu Trooper terreinwagen wordt nog deze maand uitgebreid met de 2.8 Direct ingespoten turbodie sel krachtbron. De motor levert 106 pk bij slechts 3850 tr/min. Het maximale koppel van 242 Nm wordt bij 2300 tr/min bereikt, zo dat al bij een laag toerental over een forse trekkracht kan worden beschikt. De topsnelheid van de horen. Verder zijn stuurbekrachti ging, een toerenteller, centrale vergrendeling en een afsluitbaar dashboardkastje standaard. Daarnaast was onze auto voorzien weg te klapi van een onvoorstelbaar lange lijst opties. Ik heb er maar liefst twintig kunnen ontdekken. We lopen ze even langs. Mercedes levert op een aantal modellen zijn ASD-sys- teem, wat staat voor een automa tisch sper differentieel. Dit zorgt ervoor dat bij wisselende gladde en niet gladde ondergrond zonder problemen rechtdoor gereden kan worden. ASD laat zijn werking op het dashboard zien door middel van het oplichten van een geva- dijntje achterin, wat ren driehoekje. De bestuurders- door de bestuurder c stoel van de auto was elektrisch verstelbaar. Dit gebeurt met drie knoppen op het deurpaneel die in vorm precies op een stoel lijken. Op het dashboard kon de buiten temperatuur worden afgelezen op auto uitgaat, dwingt je niet gressief te gaan rijden. De hele 200/300-serie werd op een aantal punten herzien. Zo zien we aan de buitenkant voortaan grote besChermstrips die tot aan de onderkant van de deuren door lopen. Deze worden in een bij de carrosseriekleur passende tint ge spoten. Verder is het model onge wijzigd gebleven. De fraaie licht metalen velgen zijn op de 24-klep- per standaard. Verder aan de buitenkant te zien zijn de kop- lampwissers/sproeiers en een elektrisch schuif/kanteldak waar voor bijbetaald moet worden. Ook de metallic lak vraagt een forse extra investering. Airbag Mercedes heeft er voor gekozen om alle auto's uit deze serie voort aan standaard te voorzien van ABS, een beslissing die ik kan toe juichen. Over de remmen zal dan Meneer, waar kan ik u naar toe brengen? Oh, het Cen traal Station. Wat hebt u veel kotters! Gelukkig dat ik een ruime kofferbak heb in deze Mercedes 300 E- 24. U ziet wel meneer, het zit er allemaal op en aan. Neemt u plaats. Het is alleen maar vandaag dat ik met dit proefmodel mag rij den en u ziet wel, het is een hele bijzondere. Dit is nu echt een dikke Mercedes. Nor maal rijd ik namelijk met een standaard model, maar dit ty pe maakt het leven van een taxichauffeur pas echt aan genaam. Vetleren bekleding, notenhouten dashboard... Ziet u deze knoppen op de deur in de vorm van een stoel, daar mee stel je een perfecte zi- thouding in. Heeft u het koud, momentje, dan lijkt het alsof u op een elektrische deken zit. Frisse neus halen kan ook, want dan zetten we even het schuifdak open. Zitten de hoofdsteunen weg, of heeft u last zonlicht in uw nek. I op de knop worden verv wens de 24- Wel even wennt maat, normaal 1 schakelbak. Hoeft u echt niet verder dan het CS, dan zou ik u namelijk de cruisecontrol en het ASD Automatische sper kunnen la ten zien. Slippertjes maken is daarmee haast onmogelijk. Koud is het vandaag, ziet u dat de buitentemperatuurme ter 5 graden aanwijst. Zag u trouwens bij het instappen dat er lichtjes onder in de deur zitten. Achterpassagiers hebben overigens ook lees lampjes. Voelt u uw stoel al warm worden? Wat een genot hè! Door al mijn gepraat vergeet ik bijna de radio aan te zet ten, een heuse Becker met elektrische antenne. Het Centraal Station, meneer, we zijn d’r. Nog één ding meneer, heeft u wel eens een auto gezien met koplampsproeiers en -wis sers? U heeft er geen verstand van? U gaat altijd met de trein?Meneer, u weet niet wat u mist. Een airbag misschien? De nieuwe Mercedes SL was op de autosalon van Genève in maart 1989 één van de belangrijk ste primeurs. Naast een totaal nieuwe auto kregen we ook met een nieuwe motorvariant te ma ken. De 2960 cc metende 6 pitter werd voorzien van vier kleppen per cylinder. Dit betekent voor de SL een vermogen van 231 pk. Het duurde niet lang, of dezelfde krachtbon kreeg ook zijn plaats in de W124. In de Mercedes 300 E-24 worden 220 pk's geproduceerd. Acceleratie Dit vermogen komt vrij bij 6400 tr/ min, een niet ongebruikelijk hoog toerental voor een meerkleppen motor. Belangrijk is ook het maxi male koppel dat bij deze auto 265 Nm bedraagt en dat wordt bereikt bij 4600 tr/min. Op papier kent de 300 E-24 fantastische prestaties zo als een top van 237 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 onder de 8 seconden. Waarden die echt wel waarheid kunnen zijn. Toch heeft deze krachtbron de typische nadelen van een meerkleppenmo- tor. De auto wordt pas echt snel boven de 4000 tr/min, terwijl de geproduceerde decibels dan snel oplopen. Zolang de motor op toe ren wordt gehouden is de 300 E-24 formidabel snel. Bij het testexem- plaar was echter de fout gemaakt de krachtbron te koppelen aan de als extra leverbare 4-traps auto maat. In de praktijk een meer dan onprettige combinatie. Iemand die expliciet voor de 24- klepper kiest, koopt deze auto vanwege die prima prestaties. Om echter een aiguaie aispiay, ook een op tie. De automaat en het schuifdak zijn al als opties genoemd. Ook de hoofdsteunen achterin, die met een knop op het dashboard zijn weg te klappen voor een beter zicht en de cruise-control zorgen ervoor dat het totaal te betalen be drag hoger wordt. Een airbag is zeer veiligheid verhogend. Merce des vraagt er f.5.017,= voor. Bo vendien kan de auto ook worden voorzien van een airbag voor de bijrijder. in de t van het Eén druk p en uw wensen trvuld. Voelt u trou- kleppen motor? nen, die auto- I heb ik een Liefhebbers Wie denkt dit met handschakelen middels de "2" en "3" stand te kunnen ondervangen, komt be drogen uit. Zelfs met de meest slo me acceleratie schakelt de bak pas over van 1 naar 2 bij 6500 toe ren per minuut. De automaat heeft natuurlijk ook goede kanten. In de D-stand bij normaal rijden, is het overschakelen nauwelijks merk baar. Toch kan ik liefhebbers met klem aanraden voor een vijfbak te kiezen, terwijl ook de berichten over de nieuwe vijftraps automaat in combinatie met dezè motor gun stig zijn. Het rijden met de Mercedes is pre cies zoals je dat verwacht. De auto is uitermate comfortabel, zowel wat betreft vering, wegligging als het zitcomfort. De rust die van de met een automaat dit niveau te bereiken, moet je vrijwel constant je pedaal onderin trappen, wat to taal niet comfortabel rijdt. Een an dere mogelijkheid is gaan scha kelen met de automaat. Maar waarom heb je dan die extra in vestering gedaan. In de D-stand zijn de overschakelmomenten heel raar. Bij niet al te vlot optrekken schakelt de auto vroeg over zoals het hoort. Maak je gebruik van de kick-down dan wordt er pas tus sen de 6500 en 7000 toeren ge schakeld, ook zoals het hoort. Ga je wat rijgedrag tussen sloom en ipersnel in zitten, gewoon vlot dus, dan schakelt de auto toch vroeg over en slaat de motor hele maal dood. iangeschaft. Ook moet er en bijbetaald voor de elek- i verwarmde voorstoelen en eslampjes achterin. Aan het s van de lijst staan nog twee ies die de hele auto bijna tien- zend gulden duurder maken: metallic lak en de lederen be- rmt dat leer dashboard itermate ile bedrag js samen kosten is lef de radio en >r de verzekering Technische gegevens: Merk en type: Mercedes 300 E-24 Aantal cylinders: 6 Cylinderinhoud: 2960 cc Boring x slag: 88,5 x 80,3 mm Vermogen: 220 pk bij 6400 tr/min Koppel: 265 Nm bij 4600 tr/min Prestaties: topsnelheid 237 km/u Afmetingen: lengte 4,74 breedte 1,74 m. Gewicht: 1470 kg Verbruik: bij 90 km/u 8,1 1./ 100 km, bij 120 km/ u 10,0 l./100km Prijs: vanaf f. 108.255,=

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 23