OPEL MANTA GSI Uun de 100.000 neushoorns zijn er nog 4.000 Omega in loer- wagenkampioenschap Genuanceerd over rijstrookwisseling GIR025ZEI5T. ZUID-OOST ras Uitge storven «■L Uw SAAB-dealer 0 hunt het moorden stoppen. R S S M J. e )0 pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 januari 1990 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER I swov VVWI >n 013-321405 een ie voor- gen< uitrus f.29.950/ je nu mt gaat.) Autobedrijf Hoevenseweg 92d Tilburg r f) Telefoon 013-321405 Steunt u alstublieft het Wereld Natuur Fonds. Voordat het te laat is... van het in- )e stoelen nog zeer be at voorspel- ie toekomst js van en, als Dealer terieur is zijn van F GSilogc kleurs1- door de jaren heen zijn pure tingeer «houden. Slechts op details banl 1 st eerste 1 De naam Manta deed bij Opel in 1970 zijn intrede. De A-Manta was een elegant gevormde auto met zijn ken merkende smalle grille en vier ronde achterlichten. Lang hield dit model het niet vol, integenstelling tot de BManta die eind 1975 op de markt kwam. De auto werd samen met de BAscona geïntroduceerd. Aanvankelijk werd hij alleen als tweedeurs coupé geleverd, terwijl vanaf 1978 ook de Combi Coupé op de prijslijsten stond. Wie de ontwikkelingen met name in Tsjechoslowakije de laatste tijd heeft gevolgd, heeft uit nieuwsberichten kun nen begrijpen dat na het vrij laten van politieke gevange nen, de Skodafabrieken een groot deel van hun werkne mers kwijt zijn. Zonder de exacte omstandigheden te kennen, meldt Skodaimpor- raad in Nederland is r perkt. We kunnen nu c len dat de Manta in de een klassieker wordt. De auto's zijn er alleen nog als snelle GSi met de genoemde complete stan daarduitrusting voor een prijs (Niet te hard rijden, leteen naar de Opel besteld. Hiervan is uiteraard hét overgrote deel al verkocht. Een enkele dealer heeft echter nog een exemplaar staan, die voor een meer dan aantrekkelijke prijs wordt aangeboden. Het gaat hier bij allemaal om de GSi met 2 liter injectiemotor van 110 pk. De auto heeft door de jaren heen zijn pure lijn behouden. Slechts op zijn er verschillen met het eerste type. De Manta GSi heeft een in de kleur van de carrosserie ge spoten voorbumper met geïnte greerde spoiler. F_ velgen behoren tevei daarduitrusting. Verc de GSi zich door de spo: kofferklep en de kleine, sportspiegels. Onder langs de portieren lopen kleine skirts. Door al deze voorzieningen lijkt de Manta erg lang.Je merkt natuurlijk aan de auto dat hij niet van de laatste jaren is. Kijk maar eens naar het dashboard. Dit is uiter mate eenvoudig van opzet met een snelheidsmeter en toerentel- ler, een beperkt aantal hendels en schakelaars en de ronde kleppen voor het openen en sluiten van de luchtkanelen. Het kleine, driespa- kige sportstuur ligt lekker in de hand. teur De Binckhorst dat er geen gevolgen zijn voor de le vering van Skoda's in Neder land. De grootst mogelijke vertraging kan hoogstens tot enkele dagen oplopen. Alle bestelde Skoda's worden op tijd.afgeleverd en bovendien kunnen de dealers over vol doende Favorits beschikken. ’orgt de aflopende daklijn natuur- voor een beperking van de jfdruimte.Het rijden met deze L-sft een positieve indruk achter gelaten. Bij het optrekken komt de carrose- rie iets omhoog, wat je bij stoplich ten ook altijd van de BAscona ziet. De 110 paardekrachten die de 2 liter afgeeft zijn voldoende voor een vlotte acceleratie van 0 tot 100 in 10 seconden en een top van ruim 190 km/u. De wegligging is goedmoedig te noemen. De auto is comfortabel geveerd, maar geeft wat bandengeluid aan hetvcom- partiment door. Over het geheel genomen, blijkt de Manta veel moderner, dan je zou verwachten van een auto met een introductie- datum in 1975.Liefhebbers hebben nog heel weinig kans om e nieuwe Manta te kopen, dt Daklijn De verdere aankleding v s ronduit fraai. De Recaro en hebben een jo op de rugleuning. De rstelling is sportief en gedis- »erd tegelijk. Op de achter bank kunnen twee volwassenen het best een hele tijd uithouden, al zorgt de af loper lijk voor een bej per met geinte- hoofdruimte.Het rijden me De lichtmetalen achterwielaandrijver heef ens tot de stan- erder kenmerkt >oiler op de ronde -gels. Onder langs de jrtieren lopen kleine skirts. Door De B-Manta ging uiteindelijk in 1989 uit productie na een carriPè- Pre van bijna veertien jaar. De auto is nog steeds erg geliefd, ook als occasion. Een grote groep jon ge mensen is de Manta door de jaren heen trouw gebleven, vooral vanwege zijn betrouwbare tech niek en sportieve uitstraling. De Manta is er echter niet meer, al hoewel een klein aantal echte lief hebbers nog gelukkig gemaakt kan worden. Spoiler General Motors Nederland heeft vlak voor het einde van de pro- 'ductie van de Manta nog 400 stuks Op verzoek van de RAI, de Neder landse Vereniging van Automo- biel-Assuradeuren en de ANWB heeft de Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV een onderzoek ingesteld naar de invloed op de verkeers veiligheid van rijstrookwisselin- gen. Zoals bekend is het in Neder land en in dé meeste Europese landen op een meerstrooksauto- weg niet toegestaan om rechts in per te halen. Dit in tegenstelling tot de dit Verenigde Staten, waar het "Keep your lane"-systeem wordt ge volgd. Het blijkt, zoals vaak, een complexe materie te zijn, waar over geen eenduidig advies mo gelijk is. Vermoedelijk, aldus de SWOV, zal invoering van een "Keep your lane"-systeem leiden tot minder rijstrookwisselingen. Wordt het systeem echter toege past in situaties waarin grote snel- heidsverschillen optreden (al dan niet toegestaan), dan is er een ge rede kans dat het voordeel van minder wisselingen niet zal opwe gen tegen het nadeel van een af nemende doorstroming en een toenemende onveiligheid. En wanneer een "Keep your lane"- systeem alleen zou worden inge voerd op autosnelwegen met be- :rkte snelheidsverschillen, zou t de uniformiteit van regelge ving en verkeersgedrag niet ten goede komen. In de huidige situa tie lijkt het vooralsnog dan ook be ter de regelgeving zodanig aan te passen dat overbodige rijstrook wisselingen niet langer wettelijk voorgeschreven zijn, maar zonder dat rechts inhalen wordt gelegali seerd. (Bron: Rai) Opel zal in 1990 een nieuwe auto moeten inzetten in het Duits toerwagenkampioenschap. Rijders Klaus Niedzwiedz en Markus Oestreich zullen gaan sturen in een raceuitvoering van de spektacu- laire Opel Omega 3000 24 V die onlangs in burger-uitgave werd geïntroduceerd. De drie liter 24- kleppenmotor levert met katalysator een vermogen van maar liefst 360 pk. De auto was onlangs op en Motorshow te zien. 500,- 500,- 500,- 500,- 500,- 750,- 500,- 500,- 500,- 500,- - -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 25