OPEL MANTA GSI
Uun
de 100.000
neushoorns
zijn er
nog 4.000
Omega in loer-
wagenkampioenschap
Genuanceerd over
rijstrookwisseling
GIR025ZEI5T.
ZUID-OOST
ras
Uitge
storven
«■L
Uw SAAB-dealer
0 hunt het moorden stoppen.
R
S
S
M
J. e
)0 pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 januari 1990 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
I
swov
VVWI
>n 013-321405
een
ie voor-
gen<
uitrus
f.29.950/
je nu mt
gaat.)
Autobedrijf
Hoevenseweg 92d
Tilburg r f)
Telefoon 013-321405
Steunt u alstublieft het Wereld Natuur Fonds.
Voordat het te laat is...
van het in-
)e stoelen
nog zeer be
at voorspel-
ie toekomst
js van
en, als
Dealer
terieur is
zijn van F
GSilogc
kleurs1-
door de jaren heen zijn pure tingeer
«houden. Slechts op details banl 1
st eerste 1
De naam Manta deed bij Opel in 1970 zijn intrede. De
A-Manta was een elegant gevormde auto met zijn ken
merkende smalle grille en vier ronde achterlichten.
Lang hield dit model het niet vol, integenstelling tot de
BManta die eind 1975 op de markt kwam. De auto werd
samen met de BAscona geïntroduceerd. Aanvankelijk
werd hij alleen als tweedeurs coupé geleverd, terwijl
vanaf 1978 ook de Combi Coupé op de prijslijsten stond.
Wie de ontwikkelingen met
name in Tsjechoslowakije de
laatste tijd heeft gevolgd,
heeft uit nieuwsberichten kun
nen begrijpen dat na het vrij
laten van politieke gevange
nen, de Skodafabrieken een
groot deel van hun werkne
mers kwijt zijn. Zonder de
exacte omstandigheden te
kennen, meldt Skodaimpor-
raad in Nederland is r
perkt. We kunnen nu c
len dat de Manta in de
een klassieker wordt. De auto's
zijn er alleen nog als snelle GSi
met de genoemde complete stan
daarduitrusting voor een prijs
(Niet te hard rijden,
leteen naar de Opel
besteld. Hiervan is uiteraard hét
overgrote deel al verkocht. Een
enkele dealer heeft echter nog
een exemplaar staan, die voor
een meer dan aantrekkelijke prijs
wordt aangeboden. Het gaat hier
bij allemaal om de GSi met 2 liter
injectiemotor van 110 pk. De auto
heeft door de jaren heen zijn pure
lijn behouden. Slechts op
zijn er verschillen met het eerste
type. De Manta GSi heeft een in
de kleur van de carrosserie ge
spoten voorbumper met geïnte
greerde spoiler. F_
velgen behoren tevei
daarduitrusting. Verc
de GSi zich door de spo:
kofferklep en de kleine,
sportspiegels. Onder langs de
portieren lopen kleine skirts. Door
al deze voorzieningen lijkt de
Manta erg lang.Je merkt natuurlijk
aan de auto dat hij niet van de
laatste jaren is. Kijk maar eens
naar het dashboard. Dit is uiter
mate eenvoudig van opzet met
een snelheidsmeter en toerentel-
ler, een beperkt aantal hendels en
schakelaars en de ronde kleppen
voor het openen en sluiten van de
luchtkanelen. Het kleine, driespa-
kige sportstuur ligt lekker in de
hand.
teur De Binckhorst dat er
geen gevolgen zijn voor de le
vering van Skoda's in Neder
land. De grootst mogelijke
vertraging kan hoogstens tot
enkele dagen oplopen. Alle
bestelde Skoda's worden op
tijd.afgeleverd en bovendien
kunnen de dealers over vol
doende Favorits beschikken.
’orgt de aflopende daklijn natuur-
voor een beperking van de
jfdruimte.Het rijden met deze
L-sft een
positieve indruk achter gelaten.
Bij het optrekken komt de carrose-
rie iets omhoog, wat je bij stoplich
ten ook altijd van de BAscona ziet.
De 110 paardekrachten die de 2
liter afgeeft zijn voldoende voor
een vlotte acceleratie van 0 tot 100
in 10 seconden en een top van
ruim 190 km/u. De wegligging is
goedmoedig te noemen. De auto is
comfortabel geveerd, maar geeft
wat bandengeluid aan hetvcom-
partiment door. Over het geheel
genomen, blijkt de Manta veel
moderner, dan je zou verwachten
van een auto met een introductie-
datum in 1975.Liefhebbers hebben
nog heel weinig kans om e
nieuwe Manta te kopen, dt
Daklijn
De verdere aankleding v
s ronduit fraai. De
Recaro en hebben een
jo op de rugleuning. De
rstelling is sportief en gedis-
»erd tegelijk. Op de achter
bank kunnen twee volwassenen
het best een hele tijd uithouden, al
zorgt de af loper
lijk voor een bej
per met geinte- hoofdruimte.Het rijden me
De lichtmetalen achterwielaandrijver heef
ens tot de stan-
erder kenmerkt
>oiler op de
ronde
-gels. Onder langs de
jrtieren lopen kleine skirts. Door
De B-Manta ging uiteindelijk in
1989 uit productie na een carriPè-
Pre van bijna veertien jaar. De
auto is nog steeds erg geliefd, ook
als occasion. Een grote groep jon
ge mensen is de Manta door de
jaren heen trouw gebleven, vooral
vanwege zijn betrouwbare tech
niek en sportieve uitstraling. De
Manta is er echter niet meer, al
hoewel een klein aantal echte lief
hebbers nog gelukkig gemaakt
kan worden.
Spoiler
General Motors Nederland heeft
vlak voor het einde van de pro-
'ductie van de Manta nog 400 stuks
Op verzoek van de RAI, de Neder
landse Vereniging van Automo-
biel-Assuradeuren en de ANWB
heeft de Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeersveiligheid
SWOV een onderzoek ingesteld
naar de invloed op de verkeers
veiligheid van rijstrookwisselin-
gen. Zoals bekend is het in Neder
land en in dé meeste Europese
landen op een meerstrooksauto-
weg niet toegestaan om rechts in per
te halen. Dit in tegenstelling tot de dit
Verenigde Staten, waar het "Keep
your lane"-systeem wordt ge
volgd. Het blijkt, zoals vaak, een
complexe materie te zijn, waar
over geen eenduidig advies mo
gelijk is. Vermoedelijk, aldus de
SWOV, zal invoering van een
"Keep your lane"-systeem leiden
tot minder rijstrookwisselingen.
Wordt het systeem echter toege
past in situaties waarin grote snel-
heidsverschillen optreden (al dan
niet toegestaan), dan is er een ge
rede kans dat het voordeel van
minder wisselingen niet zal opwe
gen tegen het nadeel van een af
nemende doorstroming en een
toenemende onveiligheid. En
wanneer een "Keep your lane"-
systeem alleen zou worden inge
voerd op autosnelwegen met be-
:rkte snelheidsverschillen, zou
t de uniformiteit van regelge
ving en verkeersgedrag niet ten
goede komen. In de huidige situa
tie lijkt het vooralsnog dan ook be
ter de regelgeving zodanig aan te
passen dat overbodige rijstrook
wisselingen niet langer wettelijk
voorgeschreven zijn, maar zonder
dat rechts inhalen wordt gelegali
seerd. (Bron: Rai)
Opel zal in 1990 een nieuwe auto moeten inzetten in het Duits toerwagenkampioenschap. Rijders
Klaus Niedzwiedz en Markus Oestreich zullen gaan sturen in een raceuitvoering van de spektacu-
laire Opel Omega 3000 24 V die onlangs in burger-uitgave werd geïntroduceerd. De drie liter 24-
kleppenmotor levert met katalysator een vermogen van maar liefst 360 pk. De auto was onlangs op
en Motorshow te zien.
500,-
500,-
500,-
500,-
500,-
750,-
500,-
500,-
500,-
500,-
- -