NRS ALPEN TOER RALLY 1990
VAN 23 T/M 30 jum
FRANKRIJK ALS REISDOEL
PEUGEOT 605
Beretta primeurs
op Brussels Salon
1
MODEL
MERCEDES
continueert sponsoring
FC Utrecht
1733/2333:
4
Truck van
het Jaar
IM 200 SX
I |f
■M
M - [f
i 1990 - pagina 4
tinei. BIW
30
Op 12 december werd door Nis-
1985
1983
1985
1986
1988
1986
1986
1985
1985
1984
1987
een persoon-
t de Alfa 75.
Defrit weet u
rfecte start van
aat 6
31
isterwijk
Diste manier om
t te rijden,
eldzame auto’s
eigen karakter
al zijn klasse
jre wegligging
leden. Met een
ustingsniveau en
vol interieur,
de opmerkelijke
me injectie-
t met drieweg-
i-sonde, een
en souplesse
njectiemotor
□stiming voor
n elk toeren-
i Spark injectie-
ies per cilinder,
mogen van
Of de 3.0 V6
renzen van de
de 200 km/h
I de tilburgse koerier
Vooral ook omdat Nissan zich als
sponsor niet bemoeit met de club
leiding of technische zaken.
ing organiseert
ar heen ook nog
dere rally's van de
it.De kosten van de
Alpen Toer Rally bedragen dit
jaar f.1.045,= per persoon voor de
hele week inclusief overnachtin
gen in uitstekend hotels, ontbijt,
HQ motor met zestien
ïdiend door twee bo-
<"ssen. De
pk. Deze
3 zullen in
“midden van
lérikanen.
voor de seizoenen 1990-1991 en
1991-1992. Daarmee is Nissan de
oudste smrtsponsor in het Neder
landse betaalde voetbal. Het
sponsorcontract met de Utrechtse
club bestaat al sinds 1982. Nissan
blijft echter de rol van voetbal in Op de foto vlnr. dhr. F. van Bussel
san Motor Nederland het sponsor- de media belangrijk vinden, ook (secretaris F.C. Utrecht), dhr. B.
contract getekent met F.C. Utrecht voor de toekomst. F.C. Utrecht is van Thienen (PR-manager Nis-
uiteraard erg gelukkig met deze san), F.C. Utrecht directeur Ooft,
continuering. Corel ter Haar (vice-president
Nissan), Theo Aalbers (voorzitter
F.C. Utrecht) en Peter Bracke ad-
junct-directeur verkoop Nissan
Motor Nederland.
ruimte waarin de kap wordt opge
borgen de spoiler op de kof
ferklep. De auto zal worden gele
verd met een 3,1 liter V6 van 135
pk. Hierbij wordt de keuze gebo
den uit een Straps automaat en
een handgeschakelde vijfbak.De
GTZ Coupé van de Beretta is
sportief uitgerust en afgeveerd.
Voorin ligt een vier cylinder 2.3 li
ter Quad 4 T'"'
kleppen bec
venliggende nokkenass
krachtbron levert 180 pl
twee nieuwe Chevy's
Brussel te zien zijn ten
11 andere GM Am<
nooit te vergeten.De NRS staat diners, pick-nicks en uiteraard de
voor Nederlandse Rekreatie Stich- hulp van het service-team. Boven-
ting. Deze stichting organiseert dien kan er ook nog een verlen-
door het hele jaar heen ook nog ging geboekt worden van 1 tot 2
een aantal andere rally's van de weken. Het inschrijftermijn is in-
zelfde kwaliteit.De kosten van de middels geopend en de deelname
Ipen Toer Rally bedragen dit is beperkt tot zo'n 80 auto's. Infer
ior f.1.045,= per persoon voor de matie bij: NRS, Korenbloemweg 8,
2403 GA Alphen aan de Rijn, tele
foon 01720-22310.
ge programmapunt waarbij ieder
een aanwezig moet zijn, het diner
om acht uur. Verder kun je rustig
stellen dat alle andere zaken in d
Alpen Tour Rally facultatief zijn.
Iemand die een route wil afsnij
den mag dat rustig doen, die mo
gelijkheid wordt op sommige pun
ten zelfs door de organisatie aan-
gedragen.De tweede dag voert de
route naar Mulhouse waar we via
onder andere een militaire pas
zullen geraken. Wie voor een
snellere route kiest, kan nog voor
het avondeten een van de vele
musea in deze Franse plaats be
zoeken. SpectaculairOp de derde
dag gaan we de grens over, naar
Zwitserland waar we door de
mooiste gedeeltes van de Jura rij
den. Eindpunt is het Expohotel
aan het meer van Neufchatel. De
meest verwenden onder ons zulle*,
niet te klagen hebben over de ho-
telfaciliteiten, die zijn zeer goed
en vaak van alle gemakken voor
zien, zoals zwembad, sauna
etc.Op dinsdag 26 juni komen de
deelnemers in Annecy aan.
In Annecy wordt een splintsing
gemaakt tussen de verschillende
klassen. De echte liefhebbers
doen immers in de rallyklasse
Op 18 januari opent de Brusselse
autosalon zijn poorten. Een aantal
belangrijke en aardige nieuwtjes
mogen we daar verwachten.
Twee daarvan zijn de Chevrolet
Beretta Cabriolet en GTZ cou
pé. De nieuwe cabriolet heeft
een rolbeugel in targastijl. Ken
merkend zijn verder de speciale
Al 10, een Lotus Super 7 en ver
schillende Alfa's behoren tot de
vaste club. Onder de categorie
'nieuw, maar toch apart' vielen
vorig jaar onder meer de Reliant
Scimitar en een Donkervoort.De rit
voert de hele week veelvuldig
langs restaurants en cafeetjes met
terrassen heerlijk in de zon, zodat
ieder op zijn eigen tempo op het
eindpunt kan arriveren.De eerste
overnachting is in Nancy ge
pland, waar ook de eerste Tour
Rally Proef (TRP) zal plaatsvin
den. Deze bestaat bijvoorbeeld uit
een slalom die uiteraard zo snel
mogelijk volbracht moet wor-
den.De eerste avond wordt je ge
confronteerd met eigenlijk het eni-
mee en krijgenwanuit deze Fran
se plaats een bijzonder spectacu
laire route voorgeschoteld. Op
donderdag 28 juni vindt één van
de vaste, terugkerende onderde
len van de Alpen Toer Rally
plaats, de Bouclé des Notte, een
zullen nachtelijke rit die meestal bestaat
uit een bergklim en een regelma- ma service maakt c
tigheidsetappe. De definitieve fi- Rally tot een veilig
nish is boven op de top van de Col
Du Galibier (2647 m) waar iedere
deelnemer zijn beker uitgereikt
krijgt. Overigens worden die zelf
de dag, nog een aantal andere
coupes overhandigd aan mensen
die op enige wijze tijdens de week
zijn opgevallen. De meest orgini-
nele klassieker sleepte vorig jaar
de Copa Classico in de wacht,
terwijl de persoon die het meest
van de serviceploeg gebruik had
gemaakt de Copa Abonnemento
kreeg toebedeeld. Een dame met
een fraai opgestoken haardos
ging met de Copa Prima Donna
naar huis. De betekenis van de
Copa Terrasso mogeduidelijk
zijn.ServiceploegAUe routes wor
den in een keurig boek duidelijk
beschreven. Het is dus geen orien-
tatierit met 'instinkertjes'.Uiteraard
zijn er ook ieder jaar wat slachtof
fers. Vorig jaar hield een pas ge
restaureerde Alfa Spider een wat
gehavende neus over, na een ont
moeting met een tegenligger. Eén
van de twee Peugeots 504 cabrio
let kwam in gevecht met een kei
en hield een gedeukte frontspoiler
over en een TVR 3000 werd door
een bus van de weg geduwd,
kwam in een diepe berm terecht
waarna de achterwielen
afbrak. Maar denk maai
Op 23 juni gaat de NRS Alpen Toer Rally 1990 van start.
Na een korte technische keuring zullen alle equipes
weer aan de uitstekend verzorgde route beginnen. Het
officiële startsein, wordt zoals gebruikelijk in Luik gege-
ven.De Alpen Toer Rally is een bonte verzameling men
sen uit alle windstreken en een leuke hoeveelheid 'gek
ke' auto's die middels het bolletjespijltjes systeem
iedere dag weer de meest fraaie routes krijgen voorge
schoteld, waarbij ook het wedstrijdelement niet ont
breekt. Afgelopen jaar deden we aan dit evenement
mee.
Al direkt bij de eerste routes krijg
je.de smaak te pakken. Het eerste
traject is al meteen een deel van
de proloog. Een van te voren be-
i kende afstand moet dan binnen
een bepaalde tijd worden afge
legd. Je mag er niet te snel, maar
j ook niet te langzaam over doen.
Alle proloogtrajekten samen vor
men een apart klassement.Vaste
clubHet deelnemersveld is zeker
geen doorsnee van wat je dage-
1 lijks op de weg ziet. Ruim de helft
kan het bordje klassieker worden
opVigeplakt. Opvallend veel En
gelse auto's zoals Austin Healey's,
Triumph's TR3, TR4, TR6 en TR8,
de MG B's, de Morgans en Jaguar
Etypes. Maar ook een Alpine
zo'n moment bij de pakken
wordt neer gezeten. Een ouwe
trouwe Opel Blits met autotrailer
was in de meeste gevallen snel ter
plaatse om de gestrande auto's
naar het eindpunt te brengen
waar er desnoods de hele nacht
gesleuteld werd. Vooral deze pri-
srvice maakt de Alpen Tour
j evenement om
Met 58 van de in totaal 156 toe
te kennen stemmen is de Mer
cedes 1733/2333 serie geko
zen tot Truck van het jaar
1990. Tweede werd de Iveco
Turbodaily met 50 punten, ge
volgd door de Iveco Turbos
tar 190.48 met 20 punten. De
internationale jury, bestaande
uit 13 bedrijf sautojournalisten,
kende de trofee aan Merce
des toe op grond van de ca
paciteiten van de nieuwe, 33C
pk sterke V6 motor. Deze
krachtbron kenmerkt zich
door compacte bouwwijze,
een laag eigen gewicht en
uiterst economische presta
ties. Daarnaast spreekt uit het
toekennen van de trofee de
waardering voor de pioniers
rol die Mercedes de afgelo
pen jaren op het gebied van
de bedrijfsauto-ontwikkeling
speelde. Zo is ook deze Truck
van het Jaar uitgerust met
elektro pneumatische schake
ling, een systeem dat door
Mercedes als eerste (en tot nu
toe als enige) standaard
wordt geleverd op alle zware
bedrijfauto's.
Verder kan de 1733/2333 wor
den voorzien van ABS en een
anti spin regeling (ASR), twee
systemen die eveneens door
Mercedes als eerste werden
geïntroduceerd. De trofee zal
op 11 januari 13S0 worden uit
gereikt op de Mercedes-stand
van de bedrijfwagententoon-
stelling in Genève.
Enkele maanden terug het ik het
miniatuurmodel zien van de Ci
troen XM. In dezelfde serie van
Solido is nu ook de Peugeot 605
verschenen, een auto die in detail
lering nog beter is dan de XM. Zo
kunnen nu ook de voorportieren
geopend worden. Zelfs het hout in
het interieur is netjes nagebootst.
Het gaat om een exacte kopie van
de snelle SV.24. Zelfs de lichtme
talen wielen zijn haast niet van
echt te onderscheiden. De voor-
jphanging wielen kunnen echt sturen, terwijl
ar niet dat bij een dergelijke beweging ook
het stuur meedraait. De Peugeot
605 en Citroen XM in schaal 1 op
18 van Solido zijn verkrijgbaar bij
de betere modelautozaken.
te Hoek 2
Udenhout
12-15959
1988
1988
1986
1984
1983
1984
1986
1984
2x 1985
1989
1989
1988
1986
1982
1986
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 januari 1990-pagina 5
^glOO’SMj