NRS ALPEN TOER RALLY 1990 VAN 23 T/M 30 jum FRANKRIJK ALS REISDOEL PEUGEOT 605 Beretta primeurs op Brussels Salon 1 MODEL MERCEDES continueert sponsoring FC Utrecht 1733/2333: 4 Truck van het Jaar IM 200 SX I |f ■M M - [f i 1990 - pagina 4 tinei. BIW 30 Op 12 december werd door Nis- 1985 1983 1985 1986 1988 1986 1986 1985 1985 1984 1987 een persoon- t de Alfa 75. Defrit weet u rfecte start van aat 6 31 isterwijk Diste manier om t te rijden, eldzame auto’s eigen karakter al zijn klasse jre wegligging leden. Met een ustingsniveau en vol interieur, de opmerkelijke me injectie- t met drieweg- i-sonde, een en souplesse njectiemotor □stiming voor n elk toeren- i Spark injectie- ies per cilinder, mogen van Of de 3.0 V6 renzen van de de 200 km/h I de tilburgse koerier Vooral ook omdat Nissan zich als sponsor niet bemoeit met de club leiding of technische zaken. ing organiseert ar heen ook nog dere rally's van de it.De kosten van de Alpen Toer Rally bedragen dit jaar f.1.045,= per persoon voor de hele week inclusief overnachtin gen in uitstekend hotels, ontbijt, HQ motor met zestien ïdiend door twee bo- <"ssen. De pk. Deze 3 zullen in “midden van lérikanen. voor de seizoenen 1990-1991 en 1991-1992. Daarmee is Nissan de oudste smrtsponsor in het Neder landse betaalde voetbal. Het sponsorcontract met de Utrechtse club bestaat al sinds 1982. Nissan blijft echter de rol van voetbal in Op de foto vlnr. dhr. F. van Bussel san Motor Nederland het sponsor- de media belangrijk vinden, ook (secretaris F.C. Utrecht), dhr. B. contract getekent met F.C. Utrecht voor de toekomst. F.C. Utrecht is van Thienen (PR-manager Nis- uiteraard erg gelukkig met deze san), F.C. Utrecht directeur Ooft, continuering. Corel ter Haar (vice-president Nissan), Theo Aalbers (voorzitter F.C. Utrecht) en Peter Bracke ad- junct-directeur verkoop Nissan Motor Nederland. ruimte waarin de kap wordt opge borgen de spoiler op de kof ferklep. De auto zal worden gele verd met een 3,1 liter V6 van 135 pk. Hierbij wordt de keuze gebo den uit een Straps automaat en een handgeschakelde vijfbak.De GTZ Coupé van de Beretta is sportief uitgerust en afgeveerd. Voorin ligt een vier cylinder 2.3 li ter Quad 4 T'"' kleppen bec venliggende nokkenass krachtbron levert 180 pl twee nieuwe Chevy's Brussel te zien zijn ten 11 andere GM Am< nooit te vergeten.De NRS staat diners, pick-nicks en uiteraard de voor Nederlandse Rekreatie Stich- hulp van het service-team. Boven- ting. Deze stichting organiseert dien kan er ook nog een verlen- door het hele jaar heen ook nog ging geboekt worden van 1 tot 2 een aantal andere rally's van de weken. Het inschrijftermijn is in- zelfde kwaliteit.De kosten van de middels geopend en de deelname Ipen Toer Rally bedragen dit is beperkt tot zo'n 80 auto's. Infer ior f.1.045,= per persoon voor de matie bij: NRS, Korenbloemweg 8, 2403 GA Alphen aan de Rijn, tele foon 01720-22310. ge programmapunt waarbij ieder een aanwezig moet zijn, het diner om acht uur. Verder kun je rustig stellen dat alle andere zaken in d Alpen Tour Rally facultatief zijn. Iemand die een route wil afsnij den mag dat rustig doen, die mo gelijkheid wordt op sommige pun ten zelfs door de organisatie aan- gedragen.De tweede dag voert de route naar Mulhouse waar we via onder andere een militaire pas zullen geraken. Wie voor een snellere route kiest, kan nog voor het avondeten een van de vele musea in deze Franse plaats be zoeken. SpectaculairOp de derde dag gaan we de grens over, naar Zwitserland waar we door de mooiste gedeeltes van de Jura rij den. Eindpunt is het Expohotel aan het meer van Neufchatel. De meest verwenden onder ons zulle*, niet te klagen hebben over de ho- telfaciliteiten, die zijn zeer goed en vaak van alle gemakken voor zien, zoals zwembad, sauna etc.Op dinsdag 26 juni komen de deelnemers in Annecy aan. In Annecy wordt een splintsing gemaakt tussen de verschillende klassen. De echte liefhebbers doen immers in de rallyklasse Op 18 januari opent de Brusselse autosalon zijn poorten. Een aantal belangrijke en aardige nieuwtjes mogen we daar verwachten. Twee daarvan zijn de Chevrolet Beretta Cabriolet en GTZ cou pé. De nieuwe cabriolet heeft een rolbeugel in targastijl. Ken merkend zijn verder de speciale Al 10, een Lotus Super 7 en ver schillende Alfa's behoren tot de vaste club. Onder de categorie 'nieuw, maar toch apart' vielen vorig jaar onder meer de Reliant Scimitar en een Donkervoort.De rit voert de hele week veelvuldig langs restaurants en cafeetjes met terrassen heerlijk in de zon, zodat ieder op zijn eigen tempo op het eindpunt kan arriveren.De eerste overnachting is in Nancy ge pland, waar ook de eerste Tour Rally Proef (TRP) zal plaatsvin den. Deze bestaat bijvoorbeeld uit een slalom die uiteraard zo snel mogelijk volbracht moet wor- den.De eerste avond wordt je ge confronteerd met eigenlijk het eni- mee en krijgenwanuit deze Fran se plaats een bijzonder spectacu laire route voorgeschoteld. Op donderdag 28 juni vindt één van de vaste, terugkerende onderde len van de Alpen Toer Rally plaats, de Bouclé des Notte, een zullen nachtelijke rit die meestal bestaat uit een bergklim en een regelma- ma service maakt c tigheidsetappe. De definitieve fi- Rally tot een veilig nish is boven op de top van de Col Du Galibier (2647 m) waar iedere deelnemer zijn beker uitgereikt krijgt. Overigens worden die zelf de dag, nog een aantal andere coupes overhandigd aan mensen die op enige wijze tijdens de week zijn opgevallen. De meest orgini- nele klassieker sleepte vorig jaar de Copa Classico in de wacht, terwijl de persoon die het meest van de serviceploeg gebruik had gemaakt de Copa Abonnemento kreeg toebedeeld. Een dame met een fraai opgestoken haardos ging met de Copa Prima Donna naar huis. De betekenis van de Copa Terrasso mogeduidelijk zijn.ServiceploegAUe routes wor den in een keurig boek duidelijk beschreven. Het is dus geen orien- tatierit met 'instinkertjes'.Uiteraard zijn er ook ieder jaar wat slachtof fers. Vorig jaar hield een pas ge restaureerde Alfa Spider een wat gehavende neus over, na een ont moeting met een tegenligger. Eén van de twee Peugeots 504 cabrio let kwam in gevecht met een kei en hield een gedeukte frontspoiler over en een TVR 3000 werd door een bus van de weg geduwd, kwam in een diepe berm terecht waarna de achterwielen afbrak. Maar denk maai Op 23 juni gaat de NRS Alpen Toer Rally 1990 van start. Na een korte technische keuring zullen alle equipes weer aan de uitstekend verzorgde route beginnen. Het officiële startsein, wordt zoals gebruikelijk in Luik gege- ven.De Alpen Toer Rally is een bonte verzameling men sen uit alle windstreken en een leuke hoeveelheid 'gek ke' auto's die middels het bolletjespijltjes systeem iedere dag weer de meest fraaie routes krijgen voorge schoteld, waarbij ook het wedstrijdelement niet ont breekt. Afgelopen jaar deden we aan dit evenement mee. Al direkt bij de eerste routes krijg je.de smaak te pakken. Het eerste traject is al meteen een deel van de proloog. Een van te voren be- i kende afstand moet dan binnen een bepaalde tijd worden afge legd. Je mag er niet te snel, maar j ook niet te langzaam over doen. Alle proloogtrajekten samen vor men een apart klassement.Vaste clubHet deelnemersveld is zeker geen doorsnee van wat je dage- 1 lijks op de weg ziet. Ruim de helft kan het bordje klassieker worden opVigeplakt. Opvallend veel En gelse auto's zoals Austin Healey's, Triumph's TR3, TR4, TR6 en TR8, de MG B's, de Morgans en Jaguar Etypes. Maar ook een Alpine zo'n moment bij de pakken wordt neer gezeten. Een ouwe trouwe Opel Blits met autotrailer was in de meeste gevallen snel ter plaatse om de gestrande auto's naar het eindpunt te brengen waar er desnoods de hele nacht gesleuteld werd. Vooral deze pri- srvice maakt de Alpen Tour j evenement om Met 58 van de in totaal 156 toe te kennen stemmen is de Mer cedes 1733/2333 serie geko zen tot Truck van het jaar 1990. Tweede werd de Iveco Turbodaily met 50 punten, ge volgd door de Iveco Turbos tar 190.48 met 20 punten. De internationale jury, bestaande uit 13 bedrijf sautojournalisten, kende de trofee aan Merce des toe op grond van de ca paciteiten van de nieuwe, 33C pk sterke V6 motor. Deze krachtbron kenmerkt zich door compacte bouwwijze, een laag eigen gewicht en uiterst economische presta ties. Daarnaast spreekt uit het toekennen van de trofee de waardering voor de pioniers rol die Mercedes de afgelo pen jaren op het gebied van de bedrijfsauto-ontwikkeling speelde. Zo is ook deze Truck van het Jaar uitgerust met elektro pneumatische schake ling, een systeem dat door Mercedes als eerste (en tot nu toe als enige) standaard wordt geleverd op alle zware bedrijfauto's. Verder kan de 1733/2333 wor den voorzien van ABS en een anti spin regeling (ASR), twee systemen die eveneens door Mercedes als eerste werden geïntroduceerd. De trofee zal op 11 januari 13S0 worden uit gereikt op de Mercedes-stand van de bedrijfwagententoon- stelling in Genève. Enkele maanden terug het ik het miniatuurmodel zien van de Ci troen XM. In dezelfde serie van Solido is nu ook de Peugeot 605 verschenen, een auto die in detail lering nog beter is dan de XM. Zo kunnen nu ook de voorportieren geopend worden. Zelfs het hout in het interieur is netjes nagebootst. Het gaat om een exacte kopie van de snelle SV.24. Zelfs de lichtme talen wielen zijn haast niet van echt te onderscheiden. De voor- jphanging wielen kunnen echt sturen, terwijl ar niet dat bij een dergelijke beweging ook het stuur meedraait. De Peugeot 605 en Citroen XM in schaal 1 op 18 van Solido zijn verkrijgbaar bij de betere modelautozaken. te Hoek 2 Udenhout 12-15959 1988 1988 1986 1984 1983 1984 1986 1984 2x 1985 1989 1989 1988 1986 1982 1986 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 januari 1990-pagina 5 ^glOO’SMj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21