d 7£7/ SUZUKI ALTO GH CHIQUE VERNIEUWDE NISSAN PATROL SELECTIERONDES CAMEL TROPHY LEUK SPEKTAKEL OP BEEKSE BERGEN Deugd niet w dee 1 S q ■gssw Oplage92.050 ex. ri. o.a. '1 Profieldiepte naar1,6'mm Deze week in de Automaat Verplicht dimlicht in november 10 “Isl i ni 145, Rugnummer Ve sluiten gewoon di Tony Vos I”! ’•”'13 cm h f 742.4 (Bron: Rai) Pag. 5 Pag. 3 Pag. 9 5-12544/10682 (Bron: Rai) Bijlage van: De Tilburgse Koerier ■M Donderdag 11 januari 1990 Autotest: Opel Kadett 1.4i LS NRS Alpen Toer Rally 1990 Rij-impressie Opel Manta GSi Jaargang 2 Nummer 2 :er over let in de ieel ari 1990-pagina 16 i cm h cm h cm h Sinds 1 januari moet de mini mum profieldiepte van auto banden 1,6 mm bedragen. Tot nu toe was de grens 1 mm. De minister van Verkeer en Waterstaat heelt hiertoe besloten na overieg met haar collega's in België en Luxem burg. bied van eringen, el om op vanaf f 214,1 f 258, f 491,1 jruiten zijn inclusief B' achterbank en zijl vanaf f.59.100,= ir iop meer tje meer n wereld n zelf te atie; de kwaliteitsprodukte fevering uit voorraad van aM tgebreid servicenet. ne en fraaie Chiqueaanduidingen op de flanken. Voorin ligt de on derhoudsarme 796 cc 3pitter met een vermogen van 40 pk. De auto neemt genoegen met loodvrije brandstof. Voor de extra luxueuze uitrusting van de Alto Chique wordt slechts een meerprijs van f.600, gevraagd, zodat de prijs komt op 1.14.995,=. Bovendien gaat de introductie van deze auto gepaard met een aantrekkelijke betalingsactie. Zonder aanbeta ling kan de Chique voor f.299, per maand met een looptijd van 48 maanden worden gereden. Minister Maij Weggen van Verkeer en Waterstaat heelt besloten de al eerder aange- kondigde verplichting tot het voeren van dimlicht per 1 no vember te doen ingaan. Vol gens de minister zal door be tere zichtbaarheid van gemo toriseerde voertuigen het aantal verkeersgewonden met tenminste vijl procent verminderen. Er volgt nog onderzoek naar de nadelen van de maatregel, zoals de verminderde zichtbaarheid van Hetsers. Afgelopen weekend werden de eerste selectiesrondes voor het Nederlandse team voor de Camel Trophy op r mensen aie mei ae nanoen in ae het terrein van het reacreatiepark de Beekse Bergen ge- zak staan toe te kijken, de perso- houden. In totaal 500 mensen uit verschillende provin cies moesten zich op verschillende onderdelen bewij zen. Op zaterdag 13 en zondag 14 januari is de tweede groep van 500 aan de beurt. Op zaterdag treden Gelderland, Utrecht en Limburg aan, terwijl Friesland, Groningen, Drente en Brabant de festiviteiten op zon dag afsluiten.De Beekse Bergen is ook het komende weekend weer gratis toegankelijk voor iedereen die de verrichtingen van de honderden fanatiekelingen wil gaan bekijken. knus en privé in huif ielgordijnen in lal var issend lage prijzen. - Alle kandidaten zijn ingedeeld in een groep van 25 personen met aan het hoofd een ouddeelnemer van de Camel Trophy. In het res taurant wordt een schriftelijke test afgenomen, waarbij de algemene ontwikkeling wordt beproefd.Par- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geh« Tilburg, Goirle, Riel, Loor ?- Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek voorsel nen over, weekena. van honderd komt nuari weer op de L terug voor de volgende de. Ook deze ver”''k4i"^ weer gratis voor het publiek bij te wonen. Aan het eindewan zon dag 28 januari is een groep van 20 mensen over, die half februari een dag of vier in Spanje een soort van mini Camel Trophy gaan verrijden. Hier moeten ze hun kunnen in de praktijk tonen. Uit deze twintig namelijk blijven vier kandidaten over, die uitein delijk in Parijs van 15 tot 18 maart hun uiteindelijke selectie moeten volbrengen. Twee worden het uit eindelijke team, terwijl de ande ren het reserveteam vormen. Het is dan nog krap drie maanden voordat de echte Trophy op 4 juni Na het uitgraven volgt de op dracht om zo snel mogelijk een re servewiel te verwisselen, waarna de auto's doorrijden naar een klein stukje ruig terrein achter de kunstskibaan. Hier zitten wat ge- ar mene bochtjes en heuveltjes in verwerkt, waar je zonder terugste- vouf ken haast niet doorheen komt. Al deze onderdelen worden nauwe- lettend door de ouddeelnemers in de gaten gehouden. Iedere kandi daat draagt een rugnummer, waardoor ze makkelijk uit elkaar te houden zijn. Iedere dag van de alectie blijven er 25 perso- sr, in totaal over de twee iden dus 100. Deze groep it op 27 en 28 ja- Beekse Bergen 9 voorron- errichtingen zijn >r het publiek bij te groep te werken. Bij deze proef zie je al snel het onderscheid tussen mensen die met de handen in de en, de perso nen die de leidersrol op zich ne men en een aantal die zich extra uitslooft en binnen de kortste ke ren kleddernat is.Op het strand van de Beekse Bergen mogen ze allemaal voor het eerst plaatsne men achter het stuur van een ech te Camel Trophy Land Rover. In totaal zijn er bijna 20 van deze auto's naar Hilvarenbeek ge bracht. Recht voor het restaurant wordt in mul zand een rondje ge draaid. Het gaat hier niet alleen om een snelle tijd, maar ook de techniek waarmee dit korte par cours wordt afgelegd. Het derde onderdeel is de physieke test. Rondom een soort van kinder speelplaats worden een aantal oefeningen gedaan: zoveel moge lijk rondjes lopen met een reserve wiel, zo veel mogelijk keren in en uit een Land Rover springen etc. Het vierde en laatste onderdeel richt zich helemaal op de auto's. Een flinke batterij Land Rovers staat vakkundig in het zand inge graven. Door een hele ploeg moe ten deze er zo snel mogelijk uitge reden worden. Eerst flink graven, dan even proberen, weer graven en ja hoor,...en voor sommige dus toch weer niet. Een enkele moest uiteindelijk met een hydraulische kraan losgetrokken worden. den van maten en prijzen den van maten en prijzen ir inkl. rail. leluitvoering neluitvoering coursBuiten is het spektakel ech ter veel groter. Drie kwartier staat er voor het verbinden van een in het water liggend vlot met de wal. Deelnemers tonen hier hun tech nisch inzicht, hun organisatieta lent en hun vermogen om in een Ier veergedrag. De nieuwe Patrol R is uiterlijk te herkennen aan de zwaarder uitgevoerde bumpers, de nieuwe buitenspiegels, de grijsmetallic wielen en de zwarte plaat op de achterklep met num- merplaatverlichting. Bovendien werd het interieur op details her zien. Zaken als stuurbekrachti ging, verstelbare rugleuningen en tapijt op de vloer blijven stan- daard.Beide genoemde motoren zijn te combineren met de hardtop en wagoncarrosserie met respec tievelijk een wielbasis van 2,38 en 3,00 meter. Natuurlijk zijn er ook versies op grijs kenteken beschik baar. Deze versies starten bij f.36.793,25 exclusief BTW (f.43.600,= incl.) voor de 3deurs hardtop diesel. De Patrol's met Misschien heb je het in het weekend wel op teletekst ge lezen, volgens de Groningse politie zijn Opeis makkelijk open te breken. Volgens het bericht zou het corps contact hebben opgenomen met de importeur General Motors Nederland, nadat een groep je jongens een stuk of tien Opels had gebruikt voor joy riding. Inderdaad bleek bij navraag een PRmedewerker van GM op zaterdag in zijn auto te zijn gebeld, door de verontruste agenten.Het is natuurlijk niet helemaal juist om deze conclusie te trekken uit dit voorval. Opel is im mers al twintig jaar nummer 1 op de Nederlandse markt, niet verwonderlijk dat er zo veel auto's van dit merk rondrijden. Als je willekeurig een auto op straat gaat aan wijzen, heb je statistisch de grootste kans dat het een Opel is. Je weet bij de joyri ders ook niet wat de achter grond is geweest, dat ze juist deze Opeis genomen heb ben. Misschien waren het wel fans van- het merk. Vol gens de politie zou het overi gens niet uitmaken of het een ouder model of een nieuwe auto betreft. Toch is er mijns inziens wel een verschil tus sen een CKadett uit 1978 en een Omega uit 1988. Het lijkt erop dat het allemaal draait om de vergrendelingsknop- jes op de deuren. Zowel de Corsa als Kadett hebben de gebruikelijke sprietjes die naar boven toe wat breder uitlopen, wat immers makke lijk is om het knopje omhoog te trekken. Deze voorziening heeft vele tientallen jaren niet tot een klaagzang van de po litie geleid en nu ineens, na dat er met meerdere auto 's van hetzelfde merk rondgere den is door joyriders, wordt beweerd dat hiervan hele maal niets deugd. Soms heb ik het idee dat er aan onze Hollandse opmerkzaamheid iets niet deugd... Speciaal voor de Nederlandse markt heeft Suzuki de Alto GLX Chique ontwikkeld. Het gaat om de driedeurs carrosserie geba seerd op de GLXuitgave met handgeschakelde versnellings bak. Dit betekent dat de auto stan daard al was voorzien van getint glas, een wis/wasinstallatie op de achterruit en een rechter buiten spiegel. De speciale Chiqueuit- voering voegt hier nog het een en ander aan toe, zoals Saturn Black metaallok, een draaistoel op de bestuurderszitplaats voor gemak kelijk in en uitstappen, een anten van start zal gaan. Tot en met 22 juni zullen een aantal landen teams om de eer strijden in het Baikalgebied in de SovjetUnie. Aardig om te vermelden is dat de Camel Trophy officieel als auto- sportevenement is erkend door de KNAF, de KNAC Nationale Auto sport Federatie. Dit betekent dat in het vervolg het evenement bij zijn volledige naam ook op TV ge noemd mag worden.De Beekse Bergen is op zaterdag 13 en zon dag 14 januari geopend voor toe schouwers van 10.00 tot 17.00 uur. Op zondag wordt al om 9.00 uur gestart. Tussen 12.00 en 14.00 uur pauzeren de deelnemers, de be zoekers worden dan met nevenac tiviteiten beziggehouden. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Eind 1988 verscheen de Patrol GR van Nissan, een luxueuzere en completere versie van de be staande Patrol R. Nu, ruim een rr later worden een aantal za- i van die Patrol GR op de een voudigere R overgenomen. Be langrijk is de komst van de 2.8 li- - ter diesel en turbodiesel, die de oude 3.3 liter vervangt. De onge blazen versie levert 92 pk, terwijl er met turbo 115 pk's aan de vier wielen worden afgegeven. Boven dien werd de gesynchroniseerde tussenbak van de Patrol GR over genomen, zodat de bestuurder tot 40 km/u probleemloós kan over schakelen van twee naar vierwiel- aandrijving.De vroegere bladve- ren zijn vervangen door parabool- veren, met als gevolg een soepe- w .BW Mm -B r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17