d
7£7/
SUZUKI ALTO
GH CHIQUE
VERNIEUWDE
NISSAN PATROL
SELECTIERONDES
CAMEL TROPHY
LEUK SPEKTAKEL
OP BEEKSE BERGEN
Deugd
niet
w
dee 1
S q
■gssw
Oplage92.050 ex.
ri.
o.a.
'1
Profieldiepte
naar1,6'mm
Deze week
in de
Automaat
Verplicht
dimlicht
in november
10
“Isl
i
ni
145,
Rugnummer
Ve sluiten gewoon di
Tony Vos
I”! ’•”'13
cm h f 742.4
(Bron: Rai)
Pag. 5
Pag. 3
Pag. 9
5-12544/10682
(Bron: Rai)
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
■M
Donderdag 11 januari 1990
Autotest:
Opel Kadett 1.4i LS
NRS Alpen
Toer Rally 1990
Rij-impressie
Opel Manta GSi
Jaargang 2
Nummer 2
:er over
let in de
ieel
ari 1990-pagina 16
i
cm h
cm h
cm h
Sinds 1 januari moet de mini
mum profieldiepte van auto
banden 1,6 mm bedragen.
Tot nu toe was de grens 1
mm. De minister van Verkeer
en Waterstaat heelt hiertoe
besloten na overieg met haar
collega's in België en Luxem
burg.
bied van
eringen,
el om op
vanaf f 214,1
f 258,
f 491,1
jruiten zijn
inclusief B'
achterbank en zijl
vanaf f.59.100,= ir
iop meer
tje meer
n wereld
n zelf te
atie; de kwaliteitsprodukte
fevering uit voorraad van aM
tgebreid servicenet.
ne en fraaie Chiqueaanduidingen
op de flanken. Voorin ligt de on
derhoudsarme 796 cc 3pitter met
een vermogen van 40 pk. De auto
neemt genoegen met loodvrije
brandstof. Voor de extra luxueuze
uitrusting van de Alto Chique
wordt slechts een meerprijs van
f.600, gevraagd, zodat de prijs
komt op 1.14.995,=. Bovendien
gaat de introductie van deze auto
gepaard met een aantrekkelijke
betalingsactie. Zonder aanbeta
ling kan de Chique voor f.299,
per maand met een looptijd van
48 maanden worden gereden.
Minister Maij Weggen van
Verkeer en Waterstaat heelt
besloten de al eerder aange-
kondigde verplichting tot het
voeren van dimlicht per 1 no
vember te doen ingaan. Vol
gens de minister zal door be
tere zichtbaarheid van gemo
toriseerde voertuigen het
aantal verkeersgewonden
met tenminste vijl procent
verminderen. Er volgt nog
onderzoek naar de nadelen
van de maatregel, zoals de
verminderde zichtbaarheid
van Hetsers.
Afgelopen weekend werden de eerste selectiesrondes
voor het Nederlandse team voor de Camel Trophy op
r mensen aie mei ae nanoen in ae
het terrein van het reacreatiepark de Beekse Bergen ge- zak staan toe te kijken, de perso-
houden. In totaal 500 mensen uit verschillende provin
cies moesten zich op verschillende onderdelen bewij
zen. Op zaterdag 13 en zondag 14 januari is de tweede
groep van 500 aan de beurt. Op zaterdag treden
Gelderland, Utrecht en Limburg aan, terwijl Friesland,
Groningen, Drente en Brabant de festiviteiten op zon
dag afsluiten.De Beekse Bergen is ook het komende
weekend weer gratis toegankelijk voor iedereen die de
verrichtingen van de honderden fanatiekelingen wil
gaan bekijken.
knus en privé in huif
ielgordijnen in lal var
issend lage prijzen.
-
Alle kandidaten zijn ingedeeld in
een groep van 25 personen met
aan het hoofd een ouddeelnemer
van de Camel Trophy. In het res
taurant wordt een schriftelijke test
afgenomen, waarbij de algemene
ontwikkeling wordt beproefd.Par-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geh«
Tilburg, Goirle, Riel, Loor ?-
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
voorsel
nen over,
weekena.
van honderd komt
nuari weer op de L
terug voor de volgende
de. Ook deze ver”''k4i"^
weer gratis voor het publiek bij te
wonen. Aan het eindewan zon
dag 28 januari is een groep van
20 mensen over, die half februari
een dag of vier in Spanje een
soort van mini Camel Trophy
gaan verrijden. Hier moeten ze
hun kunnen in de praktijk tonen.
Uit deze twintig namelijk blijven
vier kandidaten over, die uitein
delijk in Parijs van 15 tot 18 maart
hun uiteindelijke selectie moeten
volbrengen. Twee worden het uit
eindelijke team, terwijl de ande
ren het reserveteam vormen. Het
is dan nog krap drie maanden
voordat de echte Trophy op 4 juni
Na het uitgraven volgt de op
dracht om zo snel mogelijk een re
servewiel te verwisselen, waarna
de auto's doorrijden naar een
klein stukje ruig terrein achter de
kunstskibaan. Hier zitten wat ge- ar
mene bochtjes en heuveltjes in
verwerkt, waar je zonder terugste- vouf
ken haast niet doorheen komt. Al
deze onderdelen worden nauwe-
lettend door de ouddeelnemers in
de gaten gehouden. Iedere kandi
daat draagt een rugnummer,
waardoor ze makkelijk uit elkaar
te houden zijn. Iedere dag van de
alectie blijven er 25 perso-
sr, in totaal over de twee
iden dus 100. Deze groep
it op 27 en 28 ja-
Beekse Bergen
9 voorron-
errichtingen zijn
>r het publiek bij te
groep te werken. Bij deze proef zie
je al snel het onderscheid tussen
mensen die met de handen in de
en, de perso
nen die de leidersrol op zich ne
men en een aantal die zich extra
uitslooft en binnen de kortste ke
ren kleddernat is.Op het strand
van de Beekse Bergen mogen ze
allemaal voor het eerst plaatsne
men achter het stuur van een ech
te Camel Trophy Land Rover. In
totaal zijn er bijna 20 van deze
auto's naar Hilvarenbeek ge
bracht. Recht voor het restaurant
wordt in mul zand een rondje ge
draaid. Het gaat hier niet alleen
om een snelle tijd, maar ook de
techniek waarmee dit korte par
cours wordt afgelegd. Het derde
onderdeel is de physieke test.
Rondom een soort van kinder
speelplaats worden een aantal
oefeningen gedaan: zoveel moge
lijk rondjes lopen met een reserve
wiel, zo veel mogelijk keren in en
uit een Land Rover springen etc.
Het vierde en laatste onderdeel
richt zich helemaal op de auto's.
Een flinke batterij Land Rovers
staat vakkundig in het zand inge
graven. Door een hele ploeg moe
ten deze er zo snel mogelijk uitge
reden worden. Eerst flink graven,
dan even proberen, weer graven
en ja hoor,...en voor sommige dus
toch weer niet. Een enkele moest
uiteindelijk met een hydraulische
kraan losgetrokken worden.
den van maten en prijzen
den van maten en prijzen ir
inkl. rail.
leluitvoering
neluitvoering
coursBuiten is het spektakel ech
ter veel groter. Drie kwartier staat
er voor het verbinden van een in
het water liggend vlot met de wal.
Deelnemers tonen hier hun tech
nisch inzicht, hun organisatieta
lent en hun vermogen om in een
Ier veergedrag. De nieuwe Patrol
R is uiterlijk te herkennen aan de
zwaarder uitgevoerde bumpers,
de nieuwe buitenspiegels, de
grijsmetallic wielen en de zwarte
plaat op de achterklep met num-
merplaatverlichting. Bovendien
werd het interieur op details her
zien. Zaken als stuurbekrachti
ging, verstelbare rugleuningen en
tapijt op de vloer blijven stan-
daard.Beide genoemde motoren
zijn te combineren met de hardtop
en wagoncarrosserie met respec
tievelijk een wielbasis van 2,38 en
3,00 meter. Natuurlijk zijn er ook
versies op grijs kenteken beschik
baar. Deze versies starten bij
f.36.793,25 exclusief BTW
(f.43.600,= incl.) voor de 3deurs
hardtop diesel. De Patrol's met
Misschien heb je het in het
weekend wel op teletekst ge
lezen, volgens de Groningse
politie zijn Opeis makkelijk
open te breken. Volgens het
bericht zou het corps contact
hebben opgenomen met de
importeur General Motors
Nederland, nadat een groep
je jongens een stuk of tien
Opels had gebruikt voor joy
riding. Inderdaad bleek bij
navraag een PRmedewerker
van GM op zaterdag in zijn
auto te zijn gebeld, door de
verontruste agenten.Het is
natuurlijk niet helemaal juist
om deze conclusie te trekken
uit dit voorval. Opel is im
mers al twintig jaar nummer
1 op de Nederlandse markt,
niet verwonderlijk dat er zo
veel auto's van dit merk
rondrijden. Als je willekeurig
een auto op straat gaat aan
wijzen, heb je statistisch de
grootste kans dat het een
Opel is. Je weet bij de joyri
ders ook niet wat de achter
grond is geweest, dat ze juist
deze Opeis genomen heb
ben. Misschien waren het
wel fans van- het merk. Vol
gens de politie zou het overi
gens niet uitmaken of het een
ouder model of een nieuwe
auto betreft. Toch is er mijns
inziens wel een verschil tus
sen een CKadett uit 1978 en
een Omega uit 1988. Het lijkt
erop dat het allemaal draait
om de vergrendelingsknop-
jes op de deuren. Zowel de
Corsa als Kadett hebben de
gebruikelijke sprietjes die
naar boven toe wat breder
uitlopen, wat immers makke
lijk is om het knopje omhoog
te trekken. Deze voorziening
heeft vele tientallen jaren niet
tot een klaagzang van de po
litie geleid en nu ineens, na
dat er met meerdere auto 's
van hetzelfde merk rondgere
den is door joyriders, wordt
beweerd dat hiervan hele
maal niets deugd. Soms heb
ik het idee dat er aan onze
Hollandse opmerkzaamheid
iets niet deugd...
Speciaal voor de Nederlandse
markt heeft Suzuki de Alto GLX
Chique ontwikkeld. Het gaat om
de driedeurs carrosserie geba
seerd op de GLXuitgave met
handgeschakelde versnellings
bak. Dit betekent dat de auto stan
daard al was voorzien van getint
glas, een wis/wasinstallatie op de
achterruit en een rechter buiten
spiegel. De speciale Chiqueuit-
voering voegt hier nog het een en
ander aan toe, zoals Saturn Black
metaallok, een draaistoel op de
bestuurderszitplaats voor gemak
kelijk in en uitstappen, een anten
van start zal gaan. Tot en met 22
juni zullen een aantal landen
teams om de eer strijden in het
Baikalgebied in de SovjetUnie.
Aardig om te vermelden is dat de
Camel Trophy officieel als auto-
sportevenement is erkend door de
KNAF, de KNAC Nationale Auto
sport Federatie. Dit betekent dat in
het vervolg het evenement bij zijn
volledige naam ook op TV ge
noemd mag worden.De Beekse
Bergen is op zaterdag 13 en zon
dag 14 januari geopend voor toe
schouwers van 10.00 tot 17.00 uur.
Op zondag wordt al om 9.00 uur
gestart. Tussen 12.00 en 14.00 uur
pauzeren de deelnemers, de be
zoekers worden dan met nevenac
tiviteiten beziggehouden.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Eind 1988 verscheen de Patrol GR
van Nissan, een luxueuzere en
completere versie van de be
staande Patrol R. Nu, ruim een
rr later worden een aantal za-
i van die Patrol GR op de een
voudigere R overgenomen. Be
langrijk is de komst van de 2.8 li- -
ter diesel en turbodiesel, die de
oude 3.3 liter vervangt. De onge
blazen versie levert 92 pk, terwijl
er met turbo 115 pk's aan de vier
wielen worden afgegeven. Boven
dien werd de gesynchroniseerde
tussenbak van de Patrol GR over
genomen, zodat de bestuurder tot
40 km/u probleemloós kan over
schakelen van twee naar vierwiel-
aandrijving.De vroegere bladve-
ren zijn vervangen door parabool-
veren, met als gevolg een soepe-
w
.BW
Mm
-B r