DAIMLER 4.0
s
s
SKODA FAVORIT
Zijne Waardigheid
naar beneden uitgebreid
Voorselecties Camel-Trophy gaan
van start
INS
N
aft.
kje
int.
OFFICIEEL
CARVOX
DEALER
p
R
E
I
E
I
M
R
I
J
'EST
MILIEU BLIJFT VOORLOPIG HOOFD-ITEM
wat zullen de jaren 90 brengen
Jan Bertens BV
Brabantsehoek 4
UDENHOUT
Tel. 04241-1532
E3EJ®
sopei
IJ
iri 1990-pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 januari 1990 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
Carpooling kan bijdrage leveren
013-434655
Seat Ibiza
•ekleding
Telecommunicatie
71991.
Hellens Tilburg BV. Crniiiiiivrg 39, Tilbury. Irl. (013) 423030.
urg
p./mnd.
NISSAN
5
Bertens Stelt U Voor Aan De
Eerste Auto Die Begrijpt Hoe U Rijdt.
f17.495,-.
ichte hit
CARVOX®
VAN PTTTELECOM.
DE BESTE TELEFOON
OP VIER WIELEN.
jraard
zitplaat-
>mfor-
GARAGE
DENISSEN BVa
beginnen,
eckboekje
✓erkrijgen.
xessoires.
ide dagen
dan over-
lit GRATIS
ee autorij-
ordelig en
ckelijk kan
>rden. We
u graag in
ns bedrijf!
i
Vervolg van blz. 1
»n zin.
3 auto-
»n.
1988
1987
1987
1986
1985
1984
1984
1984
1983
1985
1984
1987
o’s
r
Nu in onze showroom: df Cilrofti XM Startklaar voor een onvergelijkbare proefrit
Citroen XM. De Overwinning Op De Weg.
Wij staan ook
klaar voor
APK-keuringen,
winterbeurten
en reparaties.
mZn.
42
automateriaal)
ilieukeuring
Inruil en
gemakkelijke
betaling.
Klassieke belijning en moderne techniek, stijl en sporti
viteit, het lijken zaken die niet makkelijk verenigbaar
zijn. De Engelsen kunnen dit van oudsher uitstekend.
Veel is er echter niet over van de oude Engelse autohis-
torie. Veel merken zijn verdwenen, of in handen van
grote concerns over gegaan. Onlangs werden de aan
delen van Jaguar door Ford overgenomen. Ondanks de
ze bestuurlijke verandering zal de uitstraling van de
producten behouden blijven. We reden met de Daimler
met nieuwe 4 liter 6 cylinder motor.
Nissan Mlcra „Sail”
17.495,-
o< 195,-*
met Nissan-profijtplan
Meer informatie in onze showroom
erg diep in de auto, waardoor
ruiten pas hoog beginnen. Sta
daard heeft de Daimler een
schuifdak, waardoor de hoogt
voorin niet royaal is. De enige op
lossing is comlotabel achterover
gaan liggen.
moment dat je weg wilt staat hij tot
je beschikking.
Ondernemer
Als panellid was autojournaliste
Henny Hemmes het niet met de
stelling eens. Erik Latour, mede-
maker van het KRO-programma
"De 100 dagen zonder auto Show"
liet zijn oordeel in het midden. De
KRO liet op 1 januari 11 mensen
hun auto inleveren en zal deze
personen met hun gezinnen 100
dagen blijven volgen, om te kijken
of de auto werkelijk gemist kan
worden. Het grootste deel bestaat
echter uit oude tot zeer oude
auto's van mensen die in een stad
wonen. Zeer moedig is het echter
wel dat een jonge ondernemer zo
wel zijn nieuwe Alfa 164 als de
Fiat Panda van zijn vrouw inlever
de. Toch blijft het de vraag of dit
wel zo'n goed middel is.
De nieuwste typen
autotelefoon zijn bij
ons verkrijgbaar.
Skoda begint 1990 meteen
goed. De al aantrekkelijk ge
prijsde Favorit heeft er een
goedkoper broertje bij gekre
gen, de Favorit 1.3 E. De auto
heeft dezelfde 1.3 liter viercy-
linder motor met een vermo
gen van 62,5 pk. Uiteraard is
deze gekoppeld aan een ka
talysator en een handbedien
de vijfversnellingsbak. De
Skoda Favorit 1.3 E is er ech
ter maar in één kleur, groen.
Hier tegenover staat een
In juni start de Camel Trophy met
dit jaar een rit van 1000 mijl door
het Baikalgebied in de Sovjetunie.
Voor het echter zover is, moeten
ons nationale team nog gevormd
worden. Op 6, 7, 13 en 14 januari
worden op de Beekse Bergen de
selectiedagen gehouden. Uit een
gróte stapel inschrijfformulieren
zijn totaal duizend kandidaten ge
kozen, die een uitnodiging voor
deze selectie hebben ontvangen.
Tijdens de vier dagen wordt
iedere keer een regionale selectie
gehouden. Iedere dag blijven er
25 personen over die zijn doorge
drongen tot de nationale voorse
lectie, die ook op de Beekse Ber
gen zal worden gehouden.
Het leuke van de selecties is dat
het publiek deze gratis op de
Beekse Bergen kan bijwonen.
Op 6 januari zijn de provincies
Noord-Holland en Overijssel aan
de beurt. 7 januari volgen Zuid-
Holland, de Flevopolder en Zee
land. Gelderland, Utrecht en Lim
burg zijn op 13 februari aan de
beurt, terwijl Friesland,
Groningen, Drenthe en Noord-
Brabant de rij afsluiten.
enorm stijlvol en mag gerust nog
jaren op het programma blijven.
Voor exact dezelfde prijs is er ook
de Daimler 4.0 met zijn nieuwe
krachtbron. Ondanks zijn aanmer
kelijk nieuwere carrosserie is de
uitstraling vergelijkbaar. Wat ze
gemeen hebben is de hoogstaan
de afwerking en inrichting van het
interieur. De Daimler staat zo
doende duidelijk een klasse hoger
dan de Sovereign die als Jaguar
verkocht wordt.
Uiterlijk onderscheidt de auto zich
slechts door details zoals de licht
metalen wielen en de grille met de
sierlijk geschreven 'D' erboven. In
het interieur is alles topklasse. Zo
als het hoort zijn dashboard en
deurpanelen met wortelnotehoutfi-
neer bedekt. Achter het lederen
stuurwiel zit het voor modellenjaar
1990 nieuwe dashboard. De digi
tale instrumenten hebben plaats
gemaakt voor conventionele klok
ken. Hierdoor is het geheel veel
beter en sneller afleesbaar.
aantrekkelijke prijs van
f.14.895,=. Skoda heeft echter
met ingang van 5 januari de
prijs van de Favorit 1.3 L met
f.900,= verlaagd tot
f.15.395,=. Voor dit bedrag
kan wel uit verschillende
kleuren worden gekozen en
heeft de auto bovendien twee
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels en koplam
pen, een toerenteller en
hoofdsteunen voor- en ach
terin.
Showroom
geopend
vanaf 10 uur.
gelijk met de Oudejaars conferen
ce van Seth Gaaikema het NCRV-
programma "Wells-Nietes" uitge
zonden. Er werd door voor- en te
genstanders voornamelijk gedis-
cusieerd over het plan van Milieu
defensie om het gemiddelde aan
tal kilometers tot 5000 terug te
brengen. Een heftige discussie
was natuurlijk het gevolg. Toch
valt het altijd op dat voorstanders,
die hij mijns inziens niet bij het
rechte einde hebben enorm veel
argumenten aanvoeren, fel zijn en
iemand die tegen is niet laten uit
spreken. De tegenstanders van dit
waan-idee voeren terecht aan dat
wat betreft het milieu de katalysa
tor bijzonder goed werkt. Boven
dien zal de autoindustrie zijn mo
toren steeds blijven verbeteren
ook op dit punt. Een ander meer
dan essentieel punt is de vrijheid.
Een auto betekent vrijheid. Óp het
J-gate
De reden dat we er even met deze
auto opuit gingen, zit voor onder
de motorkap. De vertrouwde 3.6 li
ter krachtbron werd onlangs ver
vangen door een moderne 4 liter
met 6 cylinders in lijn. Met zijn vier
kleppen per cylinder levert deze
beul 235 pk bij 4750 tr/min en een
gigantisch koppel van 377 Nm bij
3650 tr/min. Dit is natuurlijk direkt
te merken na het intrappen van
het gaspedaal, zacht zoevend
gaat de auto er vliegensvlug van
door. De 2220 kg wegende Daim
ler weet vanuit stilstand binnen 8,6
seconden de 100 km/u te behalen.
De top bedraagt bijna 220 km/u.
Het lastige en fijne is dat je dat
haast niet merkt. Als op een vlie
gend tapijt zweef je over 's land
wegen. Standaard heeft de Daim
ler natuurlijk een automatische
versnellingsbak die met de zoge
naamde J-gate selector wordt be
diend. Bovendien heeft deze bak
voortaan een knopje waarmee
elektronisch voor sportiever rijden
kan worden gekozen. De kracht
bron heeft een bijzonder sportief
allure, waardoor het rijden met
een exemplaar met vijfbak zeer
verrassend kan zijn.
Alhoewel het in het verleden an
ders is geweest, is de afwerking
van de Daimler formidabel. Ner
gens zie je slordigheden, iets wat
kenmerkend is voor de top van de
Engelse automobielbouw.
Prijstechnisch zijn er slechts een
handjevol concurrenten zoals de
Audi V8, de BMW M5, de Merce
des 420/500 SEL, de Porsche 944
Turbo en de Range Rover Vogue
SE. Auto's die het wat betreft stijl
niet zullen winnen. De twee lever
bare Daimler modellen zijn vrijwel
de bestuurders- gelijk in prijs. De Double Six kost
rel chauffeur als f169.018, terwijl het nieuwe mo
del met 4 liter krachtbro n voor
f. 169.107,= in de prijslijst staat.
De Daimler 4.0 blijft weggelegd
voor de happy few. Veel auto's in
het topsegment zijn vaak als twee
de of derde vervoermiddel in ge
bruik. Dit exemplaar echter is dui
delijk nummer 1, vandaar de te
vreden gezichten voor- en achter-
Ik zal de laatste zijn om te bewe
ren dat de auto geen aandeel
heeft in de milieuvervuiling. Wat
betreft benzinemotoren zijn we
met de geregelde katalysator bij
na op het maximaal haalbare. De
nen. Ze gaan echter al enige tijd
getweëen door het leven. Lange
tijd hadden beide merken een
compleet programma, er waren
vooral in Engeland absolute voor
standers van Daimler. Jaguar was
voor hen maar ordinair. Op dit
moment zijn er nog maar twee
auto's die als Daimler worden ver
kocht. De Double Six met V12-mo-
tor is al bijna tien jaar onveran
derd leverbaar. De auto is on
danks zijn wat gedateerde koets
Het is eenzaam aan de top. Inder
daad, topklasse auto's boven zo'n
anderhalve ton zijn er maar een
handje vol. De kunst is om voor
een dergelijk bedrag geen bonte
kerstboom te maken, maar de ko
per een auto aan te bieden waar
in luxe en comfort vanzelfspre
kend lijkt.
Uitstraling
De merken Jaguar en Daimler zijn
hun historie afzonderlijk begon-
Contactsleutel
Ook een belangrijke verbetering
is de 'normale' richtingaanwijzer.
De oude was ook volledig elektro
nisch uitgevoerd en werd op een
vreemde manier bediend. Naast
het stuur zit een flink bedienings
paneel voor de boordcomputer.
Heel typisch is de vorm van de
contact- en portiersleutel. Deze
doet erg aan die van een Ford
Fiesta denken. En inderdaad
blijkt dit kleine onderdeel uit de
zelfde fabriek te komen. Met
iedere Fiesta-sleutel is een Jaguar
of Daimler op slot te zetten en an
dersom, maar hem weer openen
dat gaat helaas niet.
Lederen bekleding is uitei
standaard. Achter zijn de
sen gescheiden door een coi
tabele middenarmsteun. Voor zijn
alle elektrische verstellingen mo
gelijk. Natuurlijk kunnen uit de
rugleuningen van de voorstoelen
tafeltjes worden uitgeklapt. De
rechter voorstoel kan niet zover
naar achter als d 1-J
stoel, zodat zowel-
'big boss' alle ruimte hebben.
Opsommen wat het leven in de
Daimler zo aangenaam maakt is
niet te doen. Zaken als een zeer
complete stereoinstallatie en air
conditioning met luchtbevochtiger
zijn standaard. Daimler-rijden
wordt je verplaatsen op het hoogst
haalbare niveau. Een enkele op
merking heb ik echter wel. Je zit
De automobilist gaat niet uit zijn
auto omdat het zo vreselijk duur
wordt. Dat is bovendien een laffe
manier. Nee, we moeten de alter
natieven aantrekkelijk maken. We
houden dan de vrijheid om te kie
zen. Aantrekkelijke alternatieven
zijn een betaalbaar, comfortabel
openbaar vervoer met een hoge
servicegraad. Veel kan er bij trein
en bus verbeterd worden. De ver
trektijden, de aansluitingen, de
stopplaatsen, de wachtplaatsen
voor passagiers, de bereikbaar
heid van het platte land en noem
maar op. Natuurlijk weet ook de
regering dat dit de enige juiste
Tachograaf
Kortom, de auto brengt een hoop
geld binnen in de schatkist om
daarvan milieumaatregelen te be
talen. Toch vinden een aantal or
ganisaties dit nog niet voldoende.
Verschillende milieubewegingen
willen het aantal gereden kilome
ters fors inperken door bijvoor
beeld een tachograaf in te stellen
of het aantal gereden kilometers
per auto terug te brengen tot 5000
per jaar. Op dit moment rijdt
iedere automobilist zo'n 15000 km
per jaar. Al dit soort vreemde
plannen worden vooral onder de
noemer 'milieu' gebracht. Kortom,
iedereen zou zijn kilometers moe
ten gaan verantwoorden. In Oost-
Europa worden de mensen vrij,
terwijl wij steeds meer toegroeien
naar een totaal gecontroleerd be
staan. Op 30 december werd te-
maatregel is. Dat roepen ze al ve
le jaren. Toch is het enige wat we
merken een duidelijk auto-on-
vriendelijk beleid, terwijl er van
een openbaarvervoervriendelijk
beleid geen sprake is. De NS gaat
immers zijn tarieven weer verho
gen. Kortom, door alle genoemde
maatregelen richting autogebrui-
ker zou de auto aan de kant gezet
moeten worden. Een goed alter
natief is er echter niet. Daarom
heeft het huidige beleid geer
Toch zijn er ook factoren die
matisch voor oplossingen zorger
Denk hierbij maar eens aan de
sterk in ontwikkeling zijnde tele
communicatie. Via telefoonlijnen
kunnen nu zaken geregeld wor
den, die in het verleden via een
persoonlijk bezoek moesten wor
den afgewerkt. Hoe meer mensen
eventueel thuis achter een termi
nal hun werk kunnen doen, hoe
minder kilometers er met auto's
gereden zal moeten worden.
Ik ben in ieder geval niet be
vreesd dat de auto zal gaan ver
dwijnen. Bovendien mogen we
ons niet los zien van heel Europa.
In verschillende grote Europeese
landen speelt de auto-industrie
zo'n belangrijke rol, dat zij hun
machtspositie in het meest ernsti
ge geval zullen gebruiken om nog
meer auto- onvriendelijke maatre
gelen ongedaan te maken.
De oplossing zit duidelijk in het
aantrekkelijk maken van de alter
natieven voor de auto en de men
sen bewuster van hun vervoer
middel gebruik laten maken. Car
pooling is alleen in de oliecrisis
populair geweest, maar zou nu
ook weer mogen toenemen. Een
mentaliteitsverandering moet niet
het afschaffen van de auto tot ge
volg hebben, maar een bewust
gebruiken ervan.
industrie en landbouw kunnen dat
nog niet zeggen. Bovendien moe
ten we het aandeel in de vervui
ling van de auto niet vergeten.
Slechts 9% wordt door het hele
verkeer veroorzaakt,’dus ook het
driftig rokende vrachtverkeer.
LPG is al een schone brandstof en
gekoppeld aan een katalysator
hebben we ook hier een maxi
maal effect. Dieselmotoren even
wel zullen nu onder de aandacht
moeten worden gebracht. Volks
wagen bewijst echter met de Golf
Miliediesel al dat ook hier een be
langrijke verbetering makkelijk
mogelijk is.
Een ander probleem is de drukte
op de wegen. Door het aantal ge
reden kilometers terug te brengen,
onstaan er minder files en komt dit
nog eens extra het milieu ten goe
de (overigens is dat aandeel bij
zonder gering). Om echter hier
verbetering te bereiken zullen
structurele maatregelen getroffen
moeten worden. En het gigantisch
verhogen van brandstofprijzen
behoort hier niet toe.
1'iOJL