DAIMLER 4.0 s s SKODA FAVORIT Zijne Waardigheid naar beneden uitgebreid Voorselecties Camel-Trophy gaan van start INS N aft. kje int. OFFICIEEL CARVOX DEALER p R E I E I M R I J 'EST MILIEU BLIJFT VOORLOPIG HOOFD-ITEM wat zullen de jaren 90 brengen Jan Bertens BV Brabantsehoek 4 UDENHOUT Tel. 04241-1532 E3EJ® sopei IJ iri 1990-pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 4 januari 1990 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER Carpooling kan bijdrage leveren 013-434655 Seat Ibiza •ekleding Telecommunicatie 71991. Hellens Tilburg BV. Crniiiiiivrg 39, Tilbury. Irl. (013) 423030. urg p./mnd. NISSAN 5 Bertens Stelt U Voor Aan De Eerste Auto Die Begrijpt Hoe U Rijdt. f17.495,-. ichte hit CARVOX® VAN PTTTELECOM. DE BESTE TELEFOON OP VIER WIELEN. jraard zitplaat- >mfor- GARAGE DENISSEN BVa beginnen, eckboekje ✓erkrijgen. xessoires. ide dagen dan over- lit GRATIS ee autorij- ordelig en ckelijk kan >rden. We u graag in ns bedrijf! i Vervolg van blz. 1 »n zin. 3 auto- »n. 1988 1987 1987 1986 1985 1984 1984 1984 1983 1985 1984 1987 o’s r Nu in onze showroom: df Cilrofti XM Startklaar voor een onvergelijkbare proefrit Citroen XM. De Overwinning Op De Weg. Wij staan ook klaar voor APK-keuringen, winterbeurten en reparaties. mZn. 42 automateriaal) ilieukeuring Inruil en gemakkelijke betaling. Klassieke belijning en moderne techniek, stijl en sporti viteit, het lijken zaken die niet makkelijk verenigbaar zijn. De Engelsen kunnen dit van oudsher uitstekend. Veel is er echter niet over van de oude Engelse autohis- torie. Veel merken zijn verdwenen, of in handen van grote concerns over gegaan. Onlangs werden de aan delen van Jaguar door Ford overgenomen. Ondanks de ze bestuurlijke verandering zal de uitstraling van de producten behouden blijven. We reden met de Daimler met nieuwe 4 liter 6 cylinder motor. Nissan Mlcra „Sail” 17.495,- o< 195,-* met Nissan-profijtplan Meer informatie in onze showroom erg diep in de auto, waardoor ruiten pas hoog beginnen. Sta daard heeft de Daimler een schuifdak, waardoor de hoogt voorin niet royaal is. De enige op lossing is comlotabel achterover gaan liggen. moment dat je weg wilt staat hij tot je beschikking. Ondernemer Als panellid was autojournaliste Henny Hemmes het niet met de stelling eens. Erik Latour, mede- maker van het KRO-programma "De 100 dagen zonder auto Show" liet zijn oordeel in het midden. De KRO liet op 1 januari 11 mensen hun auto inleveren en zal deze personen met hun gezinnen 100 dagen blijven volgen, om te kijken of de auto werkelijk gemist kan worden. Het grootste deel bestaat echter uit oude tot zeer oude auto's van mensen die in een stad wonen. Zeer moedig is het echter wel dat een jonge ondernemer zo wel zijn nieuwe Alfa 164 als de Fiat Panda van zijn vrouw inlever de. Toch blijft het de vraag of dit wel zo'n goed middel is. De nieuwste typen autotelefoon zijn bij ons verkrijgbaar. Skoda begint 1990 meteen goed. De al aantrekkelijk ge prijsde Favorit heeft er een goedkoper broertje bij gekre gen, de Favorit 1.3 E. De auto heeft dezelfde 1.3 liter viercy- linder motor met een vermo gen van 62,5 pk. Uiteraard is deze gekoppeld aan een ka talysator en een handbedien de vijfversnellingsbak. De Skoda Favorit 1.3 E is er ech ter maar in één kleur, groen. Hier tegenover staat een In juni start de Camel Trophy met dit jaar een rit van 1000 mijl door het Baikalgebied in de Sovjetunie. Voor het echter zover is, moeten ons nationale team nog gevormd worden. Op 6, 7, 13 en 14 januari worden op de Beekse Bergen de selectiedagen gehouden. Uit een gróte stapel inschrijfformulieren zijn totaal duizend kandidaten ge kozen, die een uitnodiging voor deze selectie hebben ontvangen. Tijdens de vier dagen wordt iedere keer een regionale selectie gehouden. Iedere dag blijven er 25 personen over die zijn doorge drongen tot de nationale voorse lectie, die ook op de Beekse Ber gen zal worden gehouden. Het leuke van de selecties is dat het publiek deze gratis op de Beekse Bergen kan bijwonen. Op 6 januari zijn de provincies Noord-Holland en Overijssel aan de beurt. 7 januari volgen Zuid- Holland, de Flevopolder en Zee land. Gelderland, Utrecht en Lim burg zijn op 13 februari aan de beurt, terwijl Friesland, Groningen, Drenthe en Noord- Brabant de rij afsluiten. enorm stijlvol en mag gerust nog jaren op het programma blijven. Voor exact dezelfde prijs is er ook de Daimler 4.0 met zijn nieuwe krachtbron. Ondanks zijn aanmer kelijk nieuwere carrosserie is de uitstraling vergelijkbaar. Wat ze gemeen hebben is de hoogstaan de afwerking en inrichting van het interieur. De Daimler staat zo doende duidelijk een klasse hoger dan de Sovereign die als Jaguar verkocht wordt. Uiterlijk onderscheidt de auto zich slechts door details zoals de licht metalen wielen en de grille met de sierlijk geschreven 'D' erboven. In het interieur is alles topklasse. Zo als het hoort zijn dashboard en deurpanelen met wortelnotehoutfi- neer bedekt. Achter het lederen stuurwiel zit het voor modellenjaar 1990 nieuwe dashboard. De digi tale instrumenten hebben plaats gemaakt voor conventionele klok ken. Hierdoor is het geheel veel beter en sneller afleesbaar. aantrekkelijke prijs van f.14.895,=. Skoda heeft echter met ingang van 5 januari de prijs van de Favorit 1.3 L met f.900,= verlaagd tot f.15.395,=. Voor dit bedrag kan wel uit verschillende kleuren worden gekozen en heeft de auto bovendien twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en koplam pen, een toerenteller en hoofdsteunen voor- en ach terin. Showroom geopend vanaf 10 uur. gelijk met de Oudejaars conferen ce van Seth Gaaikema het NCRV- programma "Wells-Nietes" uitge zonden. Er werd door voor- en te genstanders voornamelijk gedis- cusieerd over het plan van Milieu defensie om het gemiddelde aan tal kilometers tot 5000 terug te brengen. Een heftige discussie was natuurlijk het gevolg. Toch valt het altijd op dat voorstanders, die hij mijns inziens niet bij het rechte einde hebben enorm veel argumenten aanvoeren, fel zijn en iemand die tegen is niet laten uit spreken. De tegenstanders van dit waan-idee voeren terecht aan dat wat betreft het milieu de katalysa tor bijzonder goed werkt. Boven dien zal de autoindustrie zijn mo toren steeds blijven verbeteren ook op dit punt. Een ander meer dan essentieel punt is de vrijheid. Een auto betekent vrijheid. Óp het J-gate De reden dat we er even met deze auto opuit gingen, zit voor onder de motorkap. De vertrouwde 3.6 li ter krachtbron werd onlangs ver vangen door een moderne 4 liter met 6 cylinders in lijn. Met zijn vier kleppen per cylinder levert deze beul 235 pk bij 4750 tr/min en een gigantisch koppel van 377 Nm bij 3650 tr/min. Dit is natuurlijk direkt te merken na het intrappen van het gaspedaal, zacht zoevend gaat de auto er vliegensvlug van door. De 2220 kg wegende Daim ler weet vanuit stilstand binnen 8,6 seconden de 100 km/u te behalen. De top bedraagt bijna 220 km/u. Het lastige en fijne is dat je dat haast niet merkt. Als op een vlie gend tapijt zweef je over 's land wegen. Standaard heeft de Daim ler natuurlijk een automatische versnellingsbak die met de zoge naamde J-gate selector wordt be diend. Bovendien heeft deze bak voortaan een knopje waarmee elektronisch voor sportiever rijden kan worden gekozen. De kracht bron heeft een bijzonder sportief allure, waardoor het rijden met een exemplaar met vijfbak zeer verrassend kan zijn. Alhoewel het in het verleden an ders is geweest, is de afwerking van de Daimler formidabel. Ner gens zie je slordigheden, iets wat kenmerkend is voor de top van de Engelse automobielbouw. Prijstechnisch zijn er slechts een handjevol concurrenten zoals de Audi V8, de BMW M5, de Merce des 420/500 SEL, de Porsche 944 Turbo en de Range Rover Vogue SE. Auto's die het wat betreft stijl niet zullen winnen. De twee lever bare Daimler modellen zijn vrijwel de bestuurders- gelijk in prijs. De Double Six kost rel chauffeur als f169.018, terwijl het nieuwe mo del met 4 liter krachtbro n voor f. 169.107,= in de prijslijst staat. De Daimler 4.0 blijft weggelegd voor de happy few. Veel auto's in het topsegment zijn vaak als twee de of derde vervoermiddel in ge bruik. Dit exemplaar echter is dui delijk nummer 1, vandaar de te vreden gezichten voor- en achter- Ik zal de laatste zijn om te bewe ren dat de auto geen aandeel heeft in de milieuvervuiling. Wat betreft benzinemotoren zijn we met de geregelde katalysator bij na op het maximaal haalbare. De nen. Ze gaan echter al enige tijd getweëen door het leven. Lange tijd hadden beide merken een compleet programma, er waren vooral in Engeland absolute voor standers van Daimler. Jaguar was voor hen maar ordinair. Op dit moment zijn er nog maar twee auto's die als Daimler worden ver kocht. De Double Six met V12-mo- tor is al bijna tien jaar onveran derd leverbaar. De auto is on danks zijn wat gedateerde koets Het is eenzaam aan de top. Inder daad, topklasse auto's boven zo'n anderhalve ton zijn er maar een handje vol. De kunst is om voor een dergelijk bedrag geen bonte kerstboom te maken, maar de ko per een auto aan te bieden waar in luxe en comfort vanzelfspre kend lijkt. Uitstraling De merken Jaguar en Daimler zijn hun historie afzonderlijk begon- Contactsleutel Ook een belangrijke verbetering is de 'normale' richtingaanwijzer. De oude was ook volledig elektro nisch uitgevoerd en werd op een vreemde manier bediend. Naast het stuur zit een flink bedienings paneel voor de boordcomputer. Heel typisch is de vorm van de contact- en portiersleutel. Deze doet erg aan die van een Ford Fiesta denken. En inderdaad blijkt dit kleine onderdeel uit de zelfde fabriek te komen. Met iedere Fiesta-sleutel is een Jaguar of Daimler op slot te zetten en an dersom, maar hem weer openen dat gaat helaas niet. Lederen bekleding is uitei standaard. Achter zijn de sen gescheiden door een coi tabele middenarmsteun. Voor zijn alle elektrische verstellingen mo gelijk. Natuurlijk kunnen uit de rugleuningen van de voorstoelen tafeltjes worden uitgeklapt. De rechter voorstoel kan niet zover naar achter als d 1-J stoel, zodat zowel- 'big boss' alle ruimte hebben. Opsommen wat het leven in de Daimler zo aangenaam maakt is niet te doen. Zaken als een zeer complete stereoinstallatie en air conditioning met luchtbevochtiger zijn standaard. Daimler-rijden wordt je verplaatsen op het hoogst haalbare niveau. Een enkele op merking heb ik echter wel. Je zit De automobilist gaat niet uit zijn auto omdat het zo vreselijk duur wordt. Dat is bovendien een laffe manier. Nee, we moeten de alter natieven aantrekkelijk maken. We houden dan de vrijheid om te kie zen. Aantrekkelijke alternatieven zijn een betaalbaar, comfortabel openbaar vervoer met een hoge servicegraad. Veel kan er bij trein en bus verbeterd worden. De ver trektijden, de aansluitingen, de stopplaatsen, de wachtplaatsen voor passagiers, de bereikbaar heid van het platte land en noem maar op. Natuurlijk weet ook de regering dat dit de enige juiste Tachograaf Kortom, de auto brengt een hoop geld binnen in de schatkist om daarvan milieumaatregelen te be talen. Toch vinden een aantal or ganisaties dit nog niet voldoende. Verschillende milieubewegingen willen het aantal gereden kilome ters fors inperken door bijvoor beeld een tachograaf in te stellen of het aantal gereden kilometers per auto terug te brengen tot 5000 per jaar. Op dit moment rijdt iedere automobilist zo'n 15000 km per jaar. Al dit soort vreemde plannen worden vooral onder de noemer 'milieu' gebracht. Kortom, iedereen zou zijn kilometers moe ten gaan verantwoorden. In Oost- Europa worden de mensen vrij, terwijl wij steeds meer toegroeien naar een totaal gecontroleerd be staan. Op 30 december werd te- maatregel is. Dat roepen ze al ve le jaren. Toch is het enige wat we merken een duidelijk auto-on- vriendelijk beleid, terwijl er van een openbaarvervoervriendelijk beleid geen sprake is. De NS gaat immers zijn tarieven weer verho gen. Kortom, door alle genoemde maatregelen richting autogebrui- ker zou de auto aan de kant gezet moeten worden. Een goed alter natief is er echter niet. Daarom heeft het huidige beleid geer Toch zijn er ook factoren die matisch voor oplossingen zorger Denk hierbij maar eens aan de sterk in ontwikkeling zijnde tele communicatie. Via telefoonlijnen kunnen nu zaken geregeld wor den, die in het verleden via een persoonlijk bezoek moesten wor den afgewerkt. Hoe meer mensen eventueel thuis achter een termi nal hun werk kunnen doen, hoe minder kilometers er met auto's gereden zal moeten worden. Ik ben in ieder geval niet be vreesd dat de auto zal gaan ver dwijnen. Bovendien mogen we ons niet los zien van heel Europa. In verschillende grote Europeese landen speelt de auto-industrie zo'n belangrijke rol, dat zij hun machtspositie in het meest ernsti ge geval zullen gebruiken om nog meer auto- onvriendelijke maatre gelen ongedaan te maken. De oplossing zit duidelijk in het aantrekkelijk maken van de alter natieven voor de auto en de men sen bewuster van hun vervoer middel gebruik laten maken. Car pooling is alleen in de oliecrisis populair geweest, maar zou nu ook weer mogen toenemen. Een mentaliteitsverandering moet niet het afschaffen van de auto tot ge volg hebben, maar een bewust gebruiken ervan. industrie en landbouw kunnen dat nog niet zeggen. Bovendien moe ten we het aandeel in de vervui ling van de auto niet vergeten. Slechts 9% wordt door het hele verkeer veroorzaakt,’dus ook het driftig rokende vrachtverkeer. LPG is al een schone brandstof en gekoppeld aan een katalysator hebben we ook hier een maxi maal effect. Dieselmotoren even wel zullen nu onder de aandacht moeten worden gebracht. Volks wagen bewijst echter met de Golf Miliediesel al dat ook hier een be langrijke verbetering makkelijk mogelijk is. Een ander probleem is de drukte op de wegen. Door het aantal ge reden kilometers terug te brengen, onstaan er minder files en komt dit nog eens extra het milieu ten goe de (overigens is dat aandeel bij zonder gering). Om echter hier verbetering te bereiken zullen structurele maatregelen getroffen moeten worden. En het gigantisch verhogen van brandstofprijzen behoort hier niet toe. 1'iOJL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 21