LANCIA DEDRA
I
u
BLIJFT VOORLOPIG
HOOFD-ITEM
Watzullende jaren '90brengen
AUTOVISIE'90 NOG
TOT EN MET
7 JANUARI IN AUTOTRON
beschikbaar
1
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Oplage92.050 ex.
Ik ben er
klaar voor
Deze week
in de
Automaat
Europese
Commissie
wil beperking
Japanse
import
Subsidie voor
diesel met
katalysator
KSs
R
-
aG
Donderdag 4 januari 1990
L
(Lees verder blz. 5)
Nieuw occasioncentrum
Lepelaers
Autotest:
Subaru Legacy
1.8 GL Wagon
Pag. 3
Alfa's
3 mond
Uitlaatgassen
hoofdprobleem
uari 1990-pagina 16,
en advertenties:
22.00 uur
Rij-impressie:
Daimler 4.0
Pag. 5
ding Tra- pleet
»re
De Europese Commissie heelt
besloten om ook in de jaren
na 1992 te kiezen voor een
systeem van beperking van
Japanse importen in de EG.
Het gaat daarbij om 'vrijwilli
ge' beperking van de export
van Japanse auto 's naar
Europa. Er zou een over-
gangssysteem moeten komen,
waarvoor de medewerking
van Japan gevraagd zal moe
ten worden. Tegelijkertijd zal
de EG zich op het standpunt
stellen, dat de Japanse markt
meer open moet staan voor
Europese produkten.
MILIEU
Het laatste nummer van 1989 hebben we stemmig afg«
sloten met een terugblik op het afgelopen decennium.
Wat past dan beter om het eerste exemplaar van 1990
vooruit te zien. Een terugblik is echter nauwgezet sa
men te stellen, terwijl vooruitzien vrijwel altijd koffie
dik kijken is. Toch kunnen we voor de eerste jaren na-
De suggestie van de CDA
Tweede Kamerfractie om de
aankoop van "schone" die-
selpersonenauto's fiscaal te
stimuleren, wordt opgevolgd.
Dit heeft minister Maij- Weg
gen vlak voor de kerst tijdens
de behandeling van het wets
ontwerp tot verhoging van de
accijns op dieselolie toege
zegd. Van de extra opbrengst
van 240 miljoen gulden wordt
25 miljoen voor dit doel ter
beschikking gesteld. Naar
analogie van de regeling die
voor de aanschaf van schone
auto 's met benzine-motor
geldt, zal de stimulering ge
zocht worden in een korting
op de Bijzondere Verbruiks
belasting. Aangezien er nog
geen voldoende gespreid
aanbod van diesels met kata
lysator is, zal de maatregel
eind dit jaar in werking tre
den. (Bron: Rai)
Op donderdag 21 december 1989
werd in het Autotron in Rosmalen
de Autovisie '90 tentoonstelling
geopend. Het vloeroppervlak is
nog tot en met zondag 7 januari
gevuld met een fraaie verzame
ling apparte en veelal exclusieve
auto's. Er is onder andere voor
een aantal thema's gekozen. Zo
zien we een rijke verzameli
bantjes en een reeks ander
auto's uit het Oostblok. Citroen is
met een ruime delegatie aanwe
zig, waaronder een zeswielige
CX, de DS Milles Pattes van Mi
chelin, het prototype van de 2CV
en de XM Turbodiesel waarmee
een team van Autovisie op en neer
naar Moskou reed.
De prachtige verzameling 1
zal ook vele liefhebbers de
Op precies dezelfde plek
mocht ik vorig jaar begin ja
nuari de Automaat bij u inlei
den. Nu, een jaar later, hoeft
dat niet meer. In de tussentijd
zijn er 49 exemplaren bij u in
de brievenbus gegleden met
een totale dikte van 480 pagi
na's. Veel autotests, rij-im-
pressies en verslagen van in
troducties, accessoires,
nieuws en wetenswaardighe
den over motorfietsen, de
maandelijkse berichten van
de politie, activiteiten van
BOVAG en streekschool,
klassiekers en oldtimers en
de gebruikelijke korte be
richtjes zijn aan u voorbij ge
trokken. Na een aantal num
mers kwam Marijke het ge
zicht van de Automaat ver
sterken met haar wekelijkse
oordeel over de testauto.
We weten na zo'n jaar hoe we
een autokrant moeten maken,
maar toch lijkt het alsof je op
1 januari weer opnieuw be
gint. Dit is immers weer num
mer 1, maar dan gelukkig
van jaargang nummer 2.
Voor ons ligt weer een vol
jaar, met weer 49 automaten
met een onbekend totaal aan
tal pagina's. Als ik zo de
agende voor de komende
maanden bekijk zal er weer
een hele boel nieuws te mel
den zijn. Ik zal niet stil zitten
en u het nodige leesvoer be
zorgen. In ieder geval ga je
na 1 januari er weer fris te
genaan, iets wat je af en toe
eens nodig hebt. De autowe
reld heeft na de drukke kerst
periode nu zijn handen vol
aan het afleveren van nieuwe
auto's. Over twee weken start
het autosalon van Brussel wat
weer het nodige nieuws met
zich mee zal brengen. De in
troducties van de volgende
auto's staan al vast: Hyundai
Pony, Chrysler Saratoga, Vol
vo 460, Suzuki Swift sedan,
Alfa 33, Peugeot 605 diesel en
automaat en de Ford Sierra
1.8 turbodiesel.
Rest mij alleen, voordat ik
weer driftig aan de gang ga,
u alle goede dingen voor 1990
toe te wensen. Bovendien een
goed decennium, waarin de
auto zijn plaats zal behouden,
maar toch aan belangrijke
veranderingen onderhevig
zal zijn. Ik ben er klaar voor...
Tony Vos
Ruim honderd jaar geleden ver
schenen de auto's op de weg. Ook
toen al waren er tegenstanders,
alhoewel de automobiel het sta
dium van 'speelgoed' nog niet
was ontgroeid. In sommige lan
den mocht niet harder van 5 km/u
--7"* 77 ^7: gereden worden en dan alleen als
tuurhjk wel het een en ander voorspellen. Ik doel hierbij er iemand met een vlag vooruit
niet zozeer op nieuwe modellen die zullen komen, want liep. Tussen de twee wereldoorlo-
ik kan haast zonder blikken of blozen melden dat vrij- 9en in r°akt onze troLuwe vierwie-
^nnn^1® aU?°'S k°°P tUSSen het K® Naaïde'g^J exdSevTkoet-
2000 een of meerdere keren zullen zijn vervangen. Nee, sen voor de rijken der aarde, ver
meer denk ik hierbij aan de werkelijke toekomst van de
auto. Zullen er in het jaar 2000 nog wel auto's verkocht
worden?
Na de introductie van de Dedra
op de thuismarkt enkele maanden
geleden, komt deze nieuwe Lan
cia nu mondjesmaat beschikbaar
in ons land. Tegen het einde van
de maand zullen alle dealers van
een demonstratiemodel zijn voor
zien. De Dedra heeft een bijzonder
geslaagde styling. Het is een com
pacte auto met een Cw- waarde
van 0,29. Een aantal fraaie details
maken hem tot een echte Lancia.
Het interieur is redelijk ruim en
kan natuurlijk in verschillende uit
voeringen geleverd worden. De
basisversie heeft een 1.6 liter in-
jectiemotor van 90 pk. Daarboven
zit de 1.8 met 110 pk, terwijl de
krachtige 2 liter goed is voor 120
paardekrachten. Dit zorgt voor
een top van maar liefst 200 km/u.
Ook is er een diesel. Het gaat
hierbij om een 2 liter met turbo en
een vermogen van 92 pk. Stan
daard hebben alle auto's stuurbe
krachtiging, elektrische voorruit-
bediening en centrale vergrende
ling. Maar ook middenarmsteu-
nen voor en achter, zonwerend
glas, rolgordijnen achter, stoel-
hoogteverstelling, een verstelbaar
stuur en verstelling van de gordel-
hoogte zijn standaard. In deze
complete uitrusting wordt de Lan
cia Dedra 1.6 i.e. aangeboden
vanaf f.35.950,=. De duurste De
dra is de turbodiesel voor
f.47.375,=.
De leaseprijzen van de Dedra zijn
ook gunstig. Een 1.6 i.e. kost bij 48
maanden en 20.000 km per jaar
f.950,exclusief BTW per maand.
Lancia importeur Lanim hoopt met
de komst van de Dedra de verko
pen op de Nederlandse markt te
verdubbelen in 1990.
sen voor de rijken der aarde, ver
schenen er ook steeds meer Idei-
nere en vooral betaalbare auto's.
Aan deze ontwikkeling kwam tij
dens de Tweede Wereldoorlog
brusk een einde.
Glorietijd
Eind jaren veertig, tijdens de we
deropbouw, konden alleen men
sen met bepaalde beroepen een
auto kopen. Vanaf de jaren vijftig
begon de ontwikkeling tot volks-
vervoermiddel pas definitief. Het
autobestand groeide enorme en
doet dat op dit moment nog
steeds. De luxe kon niet op, heel
wat gezinnen kochten er zelfs een
tweede auto bij. Tijdens de oliecri
sis begin jaren zeventig werden
we even met de neus op de feiten
gedrukt. Als automobilist hadden
we met een schaarse brandstof te
maken, een brandstof die boven
dien voornamelijk uit politiek in
stabiele landen moest komen.
Even leek de glorietijd van de
auto afgelopen te zijn. Maar nee,
in de jaren tachtig ging het weer
uitstekend.
We zijn ons inmiddels echter be
wust geworden van een aantal
problemen die het sterk toegeno
men autoverkeer met zich mee
brengt. De geluidsoverlast, het
ruimteprobleem en natuurlijk op
de eerste plaats het milieu. Vooral
dit milieu is de aanleiding ge
weest om de auto in zijn alge
meenheid eens flink aan te pak
ken. De automobielindustrie heeft
echter zijn volledige bereidwillig
heid getoond en introduceerde al
snel de katalysator. Een geregel
de katalysator voornamelijk in
combinatie met brandstofinjectie
zorgt ervoor dat de schadelijke
uitlaatgassen met 90% worden be
perkt. Dit verhaal betreft de benzi
neauto's. Anders is het gesteld
met diesel en LPG. Beide brand
stoffen zijn, mist de motor goed is
afgesteld, schoner voor het milieu
dan benzine (zonder katalysator).
Toch heeft de overheid gemeend
ook diesel- en LPG- rijders aan te
pakken. De dieselbrandstof is na
een aantal recentelijke prijsverho
ging per 1 januari nog eens bijna
13 cent omhoog gegaan. Mensen
die met een auto op LPG rijden,
krijgen te maken met een stevige
verhoging van de wegenbelas
ting.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie
dinsdag
doen openvallen. De auto's zijn
voornamelijk afkomstig uit het fa-
brieksmuseum. De 8C 2900 B Spi
der Sperimentale werd als een
wrak in Zuid-Amerika en gevon
den. Het chassis en de motor wer
den weer helemaal opgelapt. Van
de carrosserie werd een mal in
hout gemaakt, waarop een com-
st nieuwe koets werd geklopt.
De afwerking vond in Nederland
plaats.
Verder biedt het Autotron plaats
aan enkele primeurs op de Neder
landse markt zoals de Toyota Ce-
lica en Nissan 300 ZX.
Autovisie '90 is een leuk show die
de moeite van het bezoeken
waard is. Iedereen kan er nog tot
en met aanstaande zondag te
recht.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Jaargang 2
Nummer 1