LANCIA DEDRA I u BLIJFT VOORLOPIG HOOFD-ITEM Watzullende jaren '90brengen AUTOVISIE'90 NOG TOT EN MET 7 JANUARI IN AUTOTRON beschikbaar 1 o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Oplage92.050 ex. Ik ben er klaar voor Deze week in de Automaat Europese Commissie wil beperking Japanse import Subsidie voor diesel met katalysator KSs R - aG Donderdag 4 januari 1990 L (Lees verder blz. 5) Nieuw occasioncentrum Lepelaers Autotest: Subaru Legacy 1.8 GL Wagon Pag. 3 Alfa's 3 mond Uitlaatgassen hoofdprobleem uari 1990-pagina 16, en advertenties: 22.00 uur Rij-impressie: Daimler 4.0 Pag. 5 ding Tra- pleet »re De Europese Commissie heelt besloten om ook in de jaren na 1992 te kiezen voor een systeem van beperking van Japanse importen in de EG. Het gaat daarbij om 'vrijwilli ge' beperking van de export van Japanse auto 's naar Europa. Er zou een over- gangssysteem moeten komen, waarvoor de medewerking van Japan gevraagd zal moe ten worden. Tegelijkertijd zal de EG zich op het standpunt stellen, dat de Japanse markt meer open moet staan voor Europese produkten. MILIEU Het laatste nummer van 1989 hebben we stemmig afg« sloten met een terugblik op het afgelopen decennium. Wat past dan beter om het eerste exemplaar van 1990 vooruit te zien. Een terugblik is echter nauwgezet sa men te stellen, terwijl vooruitzien vrijwel altijd koffie dik kijken is. Toch kunnen we voor de eerste jaren na- De suggestie van de CDA Tweede Kamerfractie om de aankoop van "schone" die- selpersonenauto's fiscaal te stimuleren, wordt opgevolgd. Dit heeft minister Maij- Weg gen vlak voor de kerst tijdens de behandeling van het wets ontwerp tot verhoging van de accijns op dieselolie toege zegd. Van de extra opbrengst van 240 miljoen gulden wordt 25 miljoen voor dit doel ter beschikking gesteld. Naar analogie van de regeling die voor de aanschaf van schone auto 's met benzine-motor geldt, zal de stimulering ge zocht worden in een korting op de Bijzondere Verbruiks belasting. Aangezien er nog geen voldoende gespreid aanbod van diesels met kata lysator is, zal de maatregel eind dit jaar in werking tre den. (Bron: Rai) Op donderdag 21 december 1989 werd in het Autotron in Rosmalen de Autovisie '90 tentoonstelling geopend. Het vloeroppervlak is nog tot en met zondag 7 januari gevuld met een fraaie verzame ling apparte en veelal exclusieve auto's. Er is onder andere voor een aantal thema's gekozen. Zo zien we een rijke verzameli bantjes en een reeks ander auto's uit het Oostblok. Citroen is met een ruime delegatie aanwe zig, waaronder een zeswielige CX, de DS Milles Pattes van Mi chelin, het prototype van de 2CV en de XM Turbodiesel waarmee een team van Autovisie op en neer naar Moskou reed. De prachtige verzameling 1 zal ook vele liefhebbers de Op precies dezelfde plek mocht ik vorig jaar begin ja nuari de Automaat bij u inlei den. Nu, een jaar later, hoeft dat niet meer. In de tussentijd zijn er 49 exemplaren bij u in de brievenbus gegleden met een totale dikte van 480 pagi na's. Veel autotests, rij-im- pressies en verslagen van in troducties, accessoires, nieuws en wetenswaardighe den over motorfietsen, de maandelijkse berichten van de politie, activiteiten van BOVAG en streekschool, klassiekers en oldtimers en de gebruikelijke korte be richtjes zijn aan u voorbij ge trokken. Na een aantal num mers kwam Marijke het ge zicht van de Automaat ver sterken met haar wekelijkse oordeel over de testauto. We weten na zo'n jaar hoe we een autokrant moeten maken, maar toch lijkt het alsof je op 1 januari weer opnieuw be gint. Dit is immers weer num mer 1, maar dan gelukkig van jaargang nummer 2. Voor ons ligt weer een vol jaar, met weer 49 automaten met een onbekend totaal aan tal pagina's. Als ik zo de agende voor de komende maanden bekijk zal er weer een hele boel nieuws te mel den zijn. Ik zal niet stil zitten en u het nodige leesvoer be zorgen. In ieder geval ga je na 1 januari er weer fris te genaan, iets wat je af en toe eens nodig hebt. De autowe reld heeft na de drukke kerst periode nu zijn handen vol aan het afleveren van nieuwe auto's. Over twee weken start het autosalon van Brussel wat weer het nodige nieuws met zich mee zal brengen. De in troducties van de volgende auto's staan al vast: Hyundai Pony, Chrysler Saratoga, Vol vo 460, Suzuki Swift sedan, Alfa 33, Peugeot 605 diesel en automaat en de Ford Sierra 1.8 turbodiesel. Rest mij alleen, voordat ik weer driftig aan de gang ga, u alle goede dingen voor 1990 toe te wensen. Bovendien een goed decennium, waarin de auto zijn plaats zal behouden, maar toch aan belangrijke veranderingen onderhevig zal zijn. Ik ben er klaar voor... Tony Vos Ruim honderd jaar geleden ver schenen de auto's op de weg. Ook toen al waren er tegenstanders, alhoewel de automobiel het sta dium van 'speelgoed' nog niet was ontgroeid. In sommige lan den mocht niet harder van 5 km/u --7"* 77 ^7: gereden worden en dan alleen als tuurhjk wel het een en ander voorspellen. Ik doel hierbij er iemand met een vlag vooruit niet zozeer op nieuwe modellen die zullen komen, want liep. Tussen de twee wereldoorlo- ik kan haast zonder blikken of blozen melden dat vrij- 9en in r°akt onze troLuwe vierwie- ^nnn^1® aU?°'S k°°P tUSSen het K® Naaïde'g^J exdSevTkoet- 2000 een of meerdere keren zullen zijn vervangen. Nee, sen voor de rijken der aarde, ver meer denk ik hierbij aan de werkelijke toekomst van de auto. Zullen er in het jaar 2000 nog wel auto's verkocht worden? Na de introductie van de Dedra op de thuismarkt enkele maanden geleden, komt deze nieuwe Lan cia nu mondjesmaat beschikbaar in ons land. Tegen het einde van de maand zullen alle dealers van een demonstratiemodel zijn voor zien. De Dedra heeft een bijzonder geslaagde styling. Het is een com pacte auto met een Cw- waarde van 0,29. Een aantal fraaie details maken hem tot een echte Lancia. Het interieur is redelijk ruim en kan natuurlijk in verschillende uit voeringen geleverd worden. De basisversie heeft een 1.6 liter in- jectiemotor van 90 pk. Daarboven zit de 1.8 met 110 pk, terwijl de krachtige 2 liter goed is voor 120 paardekrachten. Dit zorgt voor een top van maar liefst 200 km/u. Ook is er een diesel. Het gaat hierbij om een 2 liter met turbo en een vermogen van 92 pk. Stan daard hebben alle auto's stuurbe krachtiging, elektrische voorruit- bediening en centrale vergrende ling. Maar ook middenarmsteu- nen voor en achter, zonwerend glas, rolgordijnen achter, stoel- hoogteverstelling, een verstelbaar stuur en verstelling van de gordel- hoogte zijn standaard. In deze complete uitrusting wordt de Lan cia Dedra 1.6 i.e. aangeboden vanaf f.35.950,=. De duurste De dra is de turbodiesel voor f.47.375,=. De leaseprijzen van de Dedra zijn ook gunstig. Een 1.6 i.e. kost bij 48 maanden en 20.000 km per jaar f.950,exclusief BTW per maand. Lancia importeur Lanim hoopt met de komst van de Dedra de verko pen op de Nederlandse markt te verdubbelen in 1990. sen voor de rijken der aarde, ver schenen er ook steeds meer Idei- nere en vooral betaalbare auto's. Aan deze ontwikkeling kwam tij dens de Tweede Wereldoorlog brusk een einde. Glorietijd Eind jaren veertig, tijdens de we deropbouw, konden alleen men sen met bepaalde beroepen een auto kopen. Vanaf de jaren vijftig begon de ontwikkeling tot volks- vervoermiddel pas definitief. Het autobestand groeide enorme en doet dat op dit moment nog steeds. De luxe kon niet op, heel wat gezinnen kochten er zelfs een tweede auto bij. Tijdens de oliecri sis begin jaren zeventig werden we even met de neus op de feiten gedrukt. Als automobilist hadden we met een schaarse brandstof te maken, een brandstof die boven dien voornamelijk uit politiek in stabiele landen moest komen. Even leek de glorietijd van de auto afgelopen te zijn. Maar nee, in de jaren tachtig ging het weer uitstekend. We zijn ons inmiddels echter be wust geworden van een aantal problemen die het sterk toegeno men autoverkeer met zich mee brengt. De geluidsoverlast, het ruimteprobleem en natuurlijk op de eerste plaats het milieu. Vooral dit milieu is de aanleiding ge weest om de auto in zijn alge meenheid eens flink aan te pak ken. De automobielindustrie heeft echter zijn volledige bereidwillig heid getoond en introduceerde al snel de katalysator. Een geregel de katalysator voornamelijk in combinatie met brandstofinjectie zorgt ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen met 90% worden be perkt. Dit verhaal betreft de benzi neauto's. Anders is het gesteld met diesel en LPG. Beide brand stoffen zijn, mist de motor goed is afgesteld, schoner voor het milieu dan benzine (zonder katalysator). Toch heeft de overheid gemeend ook diesel- en LPG- rijders aan te pakken. De dieselbrandstof is na een aantal recentelijke prijsverho ging per 1 januari nog eens bijna 13 cent omhoog gegaan. Mensen die met een auto op LPG rijden, krijgen te maken met een stevige verhoging van de wegenbelas ting. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie dinsdag doen openvallen. De auto's zijn voornamelijk afkomstig uit het fa- brieksmuseum. De 8C 2900 B Spi der Sperimentale werd als een wrak in Zuid-Amerika en gevon den. Het chassis en de motor wer den weer helemaal opgelapt. Van de carrosserie werd een mal in hout gemaakt, waarop een com- st nieuwe koets werd geklopt. De afwerking vond in Nederland plaats. Verder biedt het Autotron plaats aan enkele primeurs op de Neder landse markt zoals de Toyota Ce- lica en Nissan 300 ZX. Autovisie '90 is een leuk show die de moeite van het bezoeken waard is. Iedereen kan er nog tot en met aanstaande zondag te recht. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Jaargang 2 Nummer 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 17